Mikä mahtaa olla laskentatapa, kun asunnon arvo on 300 000,- ja lainaa jäljellä 140 000,-.
Omistusosuudet A:lla 40% ja B:llä 60%.
1. Lasketaanko asunnon arvosta ensin nuo omistusosuudet (A:lle 120 000 ja B:lle 180 000) ja sitten vasta molempien velkaosuudet pois 70 000 molemmilta. A:lle jäisi 50 000 ja B:lle 110 000.
Vai...
2. Lasketaanko asunnon arvosta ensin kaikki velat pois ja jäljelle jäävä summa 160 000 jaetaan omistusosuuksien mukaan eli A:lle 64 000 ja B:lle 96 000?
Mikä on yleisin käytäntö? Tuo laina on molempien nimissä eli eikös se mene silloin tasan puoliksi eikä omistusosuuden mukaan?
Omistusosuudet eroavat siksi toisistaan, koska B:n alkusijoitus asuntoon oli suurempi.
B:llä olisi arkoituksena maksaa A ns. ulos asunnosta ja tuo 140 000 laina jäisi B:lle. Toinen noista tavoista on huikeasti edullisempi B:lle, mutta kumpi mahtaa olla oikea laskutapa ja käytäntö?
Asunnon arvo, laina ja omistusosuudet
5
716
Vastaukset
- luulisin et....
En tiedä laskukaavaa, mutta luulisin että "vaihtoehto 1" on oikea?Onko teillä laina kummallakin omissa nimissä.
Olemme myös avoliitossa ja kummankin laina omissa nimissään.Kuitenkin omistamme 50/50 talosta.Mulla velkaa 40% vähemmän kuin avollani, koska myin ed.asuntoni ja sijoitin rahat tähän yhteiseen projektiin.
Mies aloitti aivan alusta joten hänellä velkaa paljon minuun nähden..ja jos ero tulisi ja talo täytyy myydä niin silloin saamme talosta summan puoliksi, jonka jälkeen kumpikin maksaa oman velkansa....Eli toiselle jää enemmän ja toiselle vähemmän... - rahallisesti hävinnyt
Onneksi on ukko pihalla ja järjetön taistelu rahasta erossa ohi!!!!Karmeaa vedätystä oli ex:n puolelta... Itseäni kiinnostaa myös tämä asia ja se, menikö meillä jako oikein. Olisin tosin maksanut mitä tahansa siitä, että pääsen ukosta eroon mahdollisimman nopeasti.
Toivottavasti pääsette sovussa yhteisymmärrykseen!
Rahasta saa oikein makoisat riidat aikaan, jos haluaa heittäytyä typeräksi ja lapselliseksi. Ei kannata.- tässä hei
2004 syksyllä elämäni miehen kanssa ostettiin omakotitalo.
Hänellä rahaa 11000, minulla 35000.
Laitoin, että puoliksi pankin papereihin.
On tehty remppaa, ja kunnostettu tätä unelmiemme kotia.
Tässä piti olla meidän loppusijoituspaikka.
Mutta viime syksynä rakkaani otti, ja lähti, kun minun kanssa on niin köyhää ja tylsää.
Suhde ollut jo hyvän aikaa, minä vaan niin tyhmä, etten ole huomannut.
Minä olen maksanut joka ainoan euron, jota tähän huusholliin on laitettu.
Yli kymppitonni kuitenkin.
Eli 11000 ja 45000
rupeisko riitelee, vai ei ? - voi ei
tässä hei kirjoitti:
Mutta viime syksynä rakkaani otti, ja lähti, kun minun kanssa on niin köyhää ja tylsää.
Eli 11000 ja 45000
rupeisko riitelee, vai ei ?Älä ihmeessä anna osuuttasi miehelle, sitäpaitsi häneltähän ilmeisesti menisi siitä lahjavero. Itse taistelen juuri samoista asioista, mies yrittää saada minut menettämään mielenterveyteni kiusaamalla mielettömän tyhmillä asioilla, luultavasti "uuden" naisensa yllyttämänä. Paikallinen oikeusaputoimisto, asianajajat ja katso netistä. On monta paikka joista voit kysyä neuvoa ilmaiseksi.Ja tietysti oma pankkisi jos teillä on lainaa. Ota selvää äläkä luovuta, älä anna käyttää itseäsi hyväksi vaikka olisit kuinka surun murtama ja sekaisin. Itse olen saanut apua jokapuolelta mistä olen älynnyt kysyä. Voimia sinulle!
- olin hyväuskoinen
tässä hei kirjoitti:
Eli 11000 ja 45000
rupeisko riitelee, vai ei ?Kylläpä oot pahan virheen tehnyt, jos papereissa on puoliksi. Vain käräjöimällä saat omasi pois ja se tulee kalliiksi. Ootko käynyt oikeusaputoimistossa jos saisit apua oikeuskuluihin tai kuuluuko sellainen kotivakuutukseesi. Ota selvää! Itse taistelen juuri Talomme lainoista ja ym. omaisuudesta, mies kun tyhmänä yrittää viedä kaiken. No avoliittolaki ei ole vielä voimassa. Jos ei yhteistä sopu, niin kaikki menee käräjöintiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2605236Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204251- 604131
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363647- 513630
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413425Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv242782Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232536
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo652417