Hei työtön

Osallistuisitko systeemiin jossa puolen vuoden opinto- ja harjoittelujakso tuottaa sinulle varman työpaikan vähintään viideksi vuodeksi. Työ on sitoomuksetonta (eli siinä ei tarvi olla jos löytää paremman työpaikan tai menee opiskelemaan) mutta työstä maksetaan sama (minimi) palkka mitä saa viidesosa suomalaisista. Palkka riittää kohtuullisen omistusasumuksen lainojen makselemiseen, hyvätasoiseen ruokaan, kohtuullisiin viihdykkeisiin ja satunnaiseen luksukseen. Säästäminen etc. onnistuvat mutta elämä ei ole mitenkään "hehkeää" niillä tuloilla. Pärjää, tarpeellisen saa varmasti ja parempaakin voi pistää pöytään silloin tällöin.

Työtehtävät olisivat vaihtelevia, suorituskykysi mukaan mitä tahansa fyysisestä ulkotyöstä tylsään paperinpyöritykseen - kuitenkin sellaisia joihin saa selkeän opastuksen ja jotka ovat tehtävissä fysiikallasi - kohtuullista vaivaa voisit joutua näkemään. Työpaikan säilymisen ehtona tietenkin tehtävien asiallinen suorittaminen päivittäin. Työ ei olisi "trendikästä" mutta toisaalta myös oikeuksiasi työntekijänä seurattaisiin ja sanallasi olisi merkitystä ja työoloja valvottaisiin ja jos tarvit jotain työsi suorittamiseen (matkoja kotoa jne jne) niin ne järjestettäisiin asiallisesti. Henkilökohtaiset toiveesi työn sisällöstä otettaisiin huomioon mutta ne eivät takaisi että pääset haluttuun työhön - ns. mukavista hommista kilpailisit toisten vastaavassa järjestelmässä olevien kanssa. Eteneminen uralla olisi mahdollista mutta ei missään nimessä niin helppoa tai itsestäänselvää kuin klassisella työuralla. Ennemminkin kyse olisi päivittäisistä rutiinien suorittamisesta.

Olisitko valmis työntekoon olettaen että olet yleensäkin työkykyinen?

27

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina 3 000 €/kk kelpaa.

Tässä on nyt laskettu, että asuntolaina maksetaan takaisin 10 vuodessa.

• 3000e/kk on palkka josta pystyy makselemaan suurempaakin lukaalia pois. Kodin omistaminen (esim. kerrostalo-osake) sujuu huomattavasti huokeammallakin.

En ymmärrä asennettasi tai kohtuuttomia odotuksiasi. Raha ei kasva puissa.

• vänkyrä-nainen

mihinkään tiettyyn työpaikkaan viideksi vuodeksi, ellei se olisi oma/perhe yritys.

Paremmalta kuulostaisi jos saisi HALUTESSAAN työskennellä jossain tietyssä paikassa omavalintaisen ajan, eikä olisi sitoutunut tietenkään mihinkään. Mutta nuo tuollaiset odotukset, joissa työntekijältä odotetaan jotain luovat paineita työntekijälle ja mä en ainakaan tuollaisten paineiden alla pystyisi panostamaan työhöni kunnolla.

• Hoxx

Työntekijältä odotetaan aina jotakin!
        Aivan normaali työsuhde perustuu nimenomaan sihen, että työntekijä halutessaan työskentelee jossakin työpaikassa omavalintaisen ajan ja SITOUTUU noudattamaan työnantajan asettamia ehtoja, ohjeita, määräyksiä. Työsopmuksesta voi tietysti neuvotella...

• vänkyrä-nainen
        Hoxx kirjoitti:

Työntekijältä odotetaan aina jotakin!
        Aivan normaali työsuhde perustuu nimenomaan sihen, että työntekijä halutessaan työskentelee jossakin työpaikassa omavalintaisen ajan ja SITOUTUU noudattamaan työnantajan asettamia ehtoja, ohjeita, määräyksiä. Työsopmuksesta voi tietysti neuvotella...

neuvottelen. En mielestäni vaadi paljon, mutta ehdottomasti vaadin joustavuutta varsinkin työaikojen suhteen. Jos työnantaja haluaa musta hyvän ja tehokkaan työntekijän, niin se saa musta sellaisen kunhan heittää ne kaikki ehdot, ohjeet ja määräykset roskakoppaan. Onneksi mulla ei koskaan ole ollutkaan pomoa, joka määräilisi tai käskyttäisi, mutta toivon mukaan ei tule vastaisuudessakaan.

Mun hermot ei meinaan kestä yhtään sellaista. Mä oon koko lapsuuteni joutunut yhden Hitlerin käskyläisenä olemaan hänen luomassaan valtakunnassa, mutta en aio olla enää.

• uk-ko

"nuo tuollaiset odotukset, joissa työntekijältä odotetaan jotain luovat paineita työntekijälle"...

Tää on niin totta...

Mitä tälle voisi tehdä?

• kyllä kyllä
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

neuvottelen. En mielestäni vaadi paljon, mutta ehdottomasti vaadin joustavuutta varsinkin työaikojen suhteen. Jos työnantaja haluaa musta hyvän ja tehokkaan työntekijän, niin se saa musta sellaisen kunhan heittää ne kaikki ehdot, ohjeet ja määräykset roskakoppaan. Onneksi mulla ei koskaan ole ollutkaan pomoa, joka määräilisi tai käskyttäisi, mutta toivon mukaan ei tule vastaisuudessakaan.

Mun hermot ei meinaan kestä yhtään sellaista. Mä oon koko lapsuuteni joutunut yhden Hitlerin käskyläisenä olemaan hänen luomassaan valtakunnassa, mutta en aio olla enää.

http://www.youtube.com/watch?v=0knwyvYd9_Y

• Joku voi jopa
        uk-ko kirjoitti:

"nuo tuollaiset odotukset, joissa työntekijältä odotetaan jotain luovat paineita työntekijälle"...

Tää on niin totta...

Mitä tälle voisi tehdä?

odottaa että työntekijä tekisi töitä, kun sille maksaa palkkaa.

On tämä niin väärin.

Nyt ymmärrän, miksi joidenkin henkilökohtainen talous on aina kuralla ja miksi Suomella, koko kansana, ei koskaan voi mennä kovin hyvin.

Se on se slaavilainen veri.

• vänkyrä-nainen
        uk-ko kirjoitti:

Tää on niin totta...

Mitä tälle voisi tehdä?

juuri silloin kun multa ei odoteta mitään. Ei ole paineita niskassa. Silloin ylitän muiden ja ennenkaikkea itseni odotukset. Jos taas on joku selkeä ohjeistus, jonka mukaan pitää edetä, mulla menee kaikki ihan vituiksi.

Musta on paljon parempi jos saan hallita omaa ajankäyttöäni ja ennenkaikkea saan vapaa kädet - en usko, et silloin tulen tuottamaan kellekään työnantajalle pettymystä.

• Jos ihminen menee työpaikkaan ja on työkelpoinen ja fyysiseltä suorituskyvyltään normaali ja terve ja häneltä odotetaan että hän lapioi kaupan pihan lumesta kahdessa tunnissa puhtaaksi (sen saa ripeällä lapioinnilla 1,5 tunnissa puhtaaksi eikä lapijoijana ollut edes mikään karpaasi) niin mitä tuossa odotuksessa on kohtuutonta työnantajan puolelta?

Siitä työntekemisessä on kyse että saadaan asioita aikaiseksi eikä siitä että odotetaan että työntekijä saa perseeseensä motivaatiota. Jumalauta, nyt mä en käsitä yhtään tuota ajatusmaailmaa?!

• uk-ko

juuri silloin kun multa ei odoteta mitään. Ei ole paineita niskassa. Silloin ylitän muiden ja ennenkaikkea itseni odotukset. Jos taas on joku selkeä ohjeistus, jonka mukaan pitää edetä, mulla menee kaikki ihan vituiksi.

Musta on paljon parempi jos saan hallita omaa ajankäyttöäni ja ennenkaikkea saan vapaa kädet - en usko, et silloin tulen tuottamaan kellekään työnantajalle pettymystä.

mitä tarkoitat. Tai sitten en ymmärrä. Mutta tuo lause oli vähän korni: oli pakko kuitata.

Kyllähän jokaisessa työssä on sisäänrakennetut odotukset tuottavuudesta: vähintään palkkansa verran on tuotettava jotain. Ja se on kyllä absoluuttinen minimi, joka ei vielä työnantajaa mitenkään motivoi.

• vänkyrä-nainen
        Kukkomies kirjoitti:

Jos ihminen menee työpaikkaan ja on työkelpoinen ja fyysiseltä suorituskyvyltään normaali ja terve ja häneltä odotetaan että hän lapioi kaupan pihan lumesta kahdessa tunnissa puhtaaksi (sen saa ripeällä lapioinnilla 1,5 tunnissa puhtaaksi eikä lapijoijana ollut edes mikään karpaasi) niin mitä tuossa odotuksessa on kohtuutonta työnantajan puolelta?

Siitä työntekemisessä on kyse että saadaan asioita aikaiseksi eikä siitä että odotetaan että työntekijä saa perseeseensä motivaatiota. Jumalauta, nyt mä en käsitä yhtään tuota ajatusmaailmaa?!

sitten toimeen työnantajan/työntekijän ominaisuuksissa toistemme kanssa. Mua ei ainakaan minkään tasoinen palkka saisi alistumaan oman tahtoni vastaisesti toiminmaan työnantajan mielivaltaisten käskyjen mukaan. Jos mä päätän, et siihen pihan lapiointiin menee neljä tuntia kahvitauko siihen väliin, niin siihen menee just se aika. Muuten on pomo hyvin vikkelään lapioimassa itse sitä pihaansa.

• vänkyrä-nainen

sitten toimeen työnantajan/työntekijän ominaisuuksissa toistemme kanssa. Mua ei ainakaan minkään tasoinen palkka saisi alistumaan oman tahtoni vastaisesti toiminmaan työnantajan mielivaltaisten käskyjen mukaan. Jos mä päätän, et siihen pihan lapiointiin menee neljä tuntia kahvitauko siihen väliin, niin siihen menee just se aika. Muuten on pomo hyvin vikkelään lapioimassa itse sitä pihaansa.

en lapioisi sitä lainkaan.:D

Pointti mulla on siis se, et kaikki mitä teen on oltava sellaista, josta mulle itsellekin on jotain hyötyä. Koskaan en niin rahanpuutteessa olisi, et joutuisin suostumaan töihin, jossa on esim. lapioitava piha jossain tietyssä ajassa. Tuon homman teen ilmaiseksikin, jos vain haluan ja palkaksi riittää silloin hyvä mieli mulle ja sille toiselle.

• vänkyrä-nainen kirjoitti:

Tuo asenne on täysin perseestä ja väärä. Ei ole olemassa tuottavia aloja joissa on mitään fiilistelymahdollisuuksia työntekijöillä.

Yksityisyrittäjänä sä saat tehdä niinkuin lystäät mutta jos toiminta on noin selkärangatonta niin eipä sulla taitais siinäkään hyvin mennä.

Pomo potkis sut helvettiin ja erottaisi sut niskoittelijana ja olisi siinä aivan oikeassa ja kohtuullinen. Sitten hän palkkaisi asiallisen ja hommat normaalitahdilla hoitavan tyypin ja vihdoin olis joku joka tekee työtä niinkuin työtä pitää tehdä. Sä meet kortistoon karenssilla ja se itseasiassa on ihan oikein tuossa tapauksessa.

Omassa työssäni tulee tilanteita joissa pomo vaatii multa asioita joihin ei aikataulullisesti pysty. Silloin mä yksinkertaisesti selitän miksi homma ei tule onnistumaan. Koska mulla on selkeä selitys miksi aikataulu ei vaan onnistu (erikoistöitä jotka vaatii paneutumista eikä mene rutiinilla esimerkiksi) ei pomon auta muuta kuin järjestää asiat uudelleen. Ellei järjestä niin olen ainakin varoittanut ettei onnistu. Niin se menee oikeassa elämässä. Miten sä selittäisit tossa tilanteessa sen että sulla menee 4 tuntia hommaan joka menee takuuvarmasti 2 tunnissa? Miten selität sen että alisuoritat selkeästi?

• vänkyrä-nainen
        Kukkomies kirjoitti:

Tuo asenne on täysin perseestä ja väärä. Ei ole olemassa tuottavia aloja joissa on mitään fiilistelymahdollisuuksia työntekijöillä.

Yksityisyrittäjänä sä saat tehdä niinkuin lystäät mutta jos toiminta on noin selkärangatonta niin eipä sulla taitais siinäkään hyvin mennä.

Pomo potkis sut helvettiin ja erottaisi sut niskoittelijana ja olisi siinä aivan oikeassa ja kohtuullinen. Sitten hän palkkaisi asiallisen ja hommat normaalitahdilla hoitavan tyypin ja vihdoin olis joku joka tekee työtä niinkuin työtä pitää tehdä. Sä meet kortistoon karenssilla ja se itseasiassa on ihan oikein tuossa tapauksessa.

Omassa työssäni tulee tilanteita joissa pomo vaatii multa asioita joihin ei aikataulullisesti pysty. Silloin mä yksinkertaisesti selitän miksi homma ei tule onnistumaan. Koska mulla on selkeä selitys miksi aikataulu ei vaan onnistu (erikoistöitä jotka vaatii paneutumista eikä mene rutiinilla esimerkiksi) ei pomon auta muuta kuin järjestää asiat uudelleen. Ellei järjestä niin olen ainakin varoittanut ettei onnistu. Niin se menee oikeassa elämässä. Miten sä selittäisit tossa tilanteessa sen että sulla menee 4 tuntia hommaan joka menee takuuvarmasti 2 tunnissa? Miten selität sen että alisuoritat selkeästi?

joutuvani ees tuollaiseen tilanteeseen. En tajua miten joku ihminen voi olla niin rahanhimoinen, et sen takia suostuu ihan mihin vaan mitä joku käskee vaatia.

Mua ei oo koskaan töistä potkittu pihalle, mutta eipä ole pomotkaan käskyttäneet. Olen itse viihtynyt kaikissa paikoissa hyvin ja oon ollut pidetty työntekijä. Ehkä mulla on ollut sit vaan hemmetin hyvä tuuri aina duunipaikkojen suhteen kun on pomojen kanssa henkilökemiat toimineet niin hyvin.:)

• vänkyrä-nainen
        Kukkomies kirjoitti:

Jos pomo pyytäisi, et voinko vaikka viikon sisällä lapioida pihan, niin todennäköisesti olisin hänelle mieliksi ja hoitaisin homman samana päivänä pois alta.

Jos pomo taas käskisi lapioida pihan ja sanoisi jonkun aikarajan, niin silloin pomo saisi sen lapionvarren hyvin nopeasti kaivaa omasta p..*jostain*.

Mun mielestä käskytys on alistamista ja mun oma mies olisi ainoa ihminen joka mua saa alistaa ja hänkin vain seksin yhteydessä.

Jos pomo pyytäisi, et voinko vaikka viikon sisällä lapioida pihan, niin todennäköisesti olisin hänelle mieliksi ja hoitaisin homman samana päivänä pois alta.

Jos pomo taas käskisi lapioida pihan ja sanoisi jonkun aikarajan, niin silloin pomo saisi sen lapionvarren hyvin nopeasti kaivaa omasta p..*jostain*.

Mun mielestä käskytys on alistamista ja mun oma mies olisi ainoa ihminen joka mua saa alistaa ja hänkin vain seksin yhteydessä.

"Jos pomo taas käskisi lapioida pihan ja sanoisi jonkun aikarajan, niin silloin pomo saisi sen lapionvarren hyvin nopeasti kaivaa omasta p..*jostain*."

Ja asiakkaat kahlais sun takia nietoksissa tai ei tulis paikalle ollenkaan koska pihaa ei oo hoidettu vaan menee kilpailijalle? Hei, milläs sun palkkas sit maksetaan kun ei oo tuloja firmalla kun sä et tee sitä mitä tarvis tehdä.

Pomolla olis tärkeitä asiakaspalavereja. Menee 3 kauppaa sivu suun jos se ei oo niissä. Se ei todellakaan ehdi sitä pihaa siivomaan tai jos se siivoaa niin takkiin tulee rankasti.

Jos sä käytät siihen 4 tuntia tai teet sen "joskus" kun siltä tuntuu niin sun muut hyvin tärkeät suunnitellut hommat viivästyy ja sitten ollaan niiden suhteen kusessa.

Vieläkö niskoittelu tai asenne että tollasta ei tarvi tehdä tai käskeminen on väärin tuntuu järkevältä? Sä olisit just omalla pelleilylläs heikentänyt firmaa ja kussut sekä omille että työkavereides kintuille.

• mutku......
        Kukkomies kirjoitti:

"Jos pomo taas käskisi lapioida pihan ja sanoisi jonkun aikarajan, niin silloin pomo saisi sen lapionvarren hyvin nopeasti kaivaa omasta p..*jostain*."

Ja asiakkaat kahlais sun takia nietoksissa tai ei tulis paikalle ollenkaan koska pihaa ei oo hoidettu vaan menee kilpailijalle? Hei, milläs sun palkkas sit maksetaan kun ei oo tuloja firmalla kun sä et tee sitä mitä tarvis tehdä.

Pomolla olis tärkeitä asiakaspalavereja. Menee 3 kauppaa sivu suun jos se ei oo niissä. Se ei todellakaan ehdi sitä pihaa siivomaan tai jos se siivoaa niin takkiin tulee rankasti.

Jos sä käytät siihen 4 tuntia tai teet sen "joskus" kun siltä tuntuu niin sun muut hyvin tärkeät suunnitellut hommat viivästyy ja sitten ollaan niiden suhteen kusessa.

Vieläkö niskoittelu tai asenne että tollasta ei tarvi tehdä tai käskeminen on väärin tuntuu järkevältä? Sä olisit just omalla pelleilylläs heikentänyt firmaa ja kussut sekä omille että työkavereides kintuille.

synnytys on rankempaa ku armeija.

• vänkyrä-nainen
        Kukkomies kirjoitti:

tarvisi se homma hoitaa? Mitä luultavammin mut olisi sinne palkattu ihan johonkin muihin hommiin. Ja ne hoitaisin varmasti mallikkaasti. Mä ainakin ottaisin loukkauksena sen, jos mulle annettaisiin töitä, jotka eivät minun toimenkuvaani kuulu. :(

Mieti vaikka, jos olisin sihteerinä...minihame päällä ja korkeakorkoiset saappaat jalassa..joku pieni toppi päällä...minä, hento ja pieni nainen... Se olisi ihmisrääkkäystä, jos mut pistettäisiin ulos lumihommiin...:/

tarvisi se homma hoitaa? Mitä luultavammin mut olisi sinne palkattu ihan johonkin muihin hommiin. Ja ne hoitaisin varmasti mallikkaasti. Mä ainakin ottaisin loukkauksena sen, jos mulle annettaisiin töitä, jotka eivät minun toimenkuvaani kuulu. :(

Mieti vaikka, jos olisin sihteerinä...minihame päällä ja korkeakorkoiset saappaat jalassa..joku pieni toppi päällä...minä, hento ja pieni nainen... Se olisi ihmisrääkkäystä, jos mut pistettäisiin ulos lumihommiin...:/

"tarvisi se homma hoitaa? Mitä luultavammin mut olisi sinne palkattu ihan johonkin muihin hommiin."'

Koska sillä hetkellä se juttu on tärkeää saada tehdyksi. Voi olla että firma on pieni ja siellä joutuu tekemään asioita laidasta laitaan jos tarve tulee. Muut - vaikka sitten varastomiehet - ovat kiinni omissa töissään ja juuri sillä hetkellä sä olet ainoa jolla on väljin tila tehdä jotain tollaista.

Jos mielestäsi omat työsi ovat tärkeitä kerrot pomolle mitä olet tekemässä ja annat hänelle tiedon että omat hommas tulee viivästymään (jonka pomo on ottanut tietenkin jo huomioon). Tällöin voit antaa hänelle tilaisuuden arvioida sun panostas sillä hetkellä ja etsiä ehkä jonkun muun jos sulla tuntuu olevan liian tunkua tai kriittistä kesken tai että hommas on siinä vaiheessa liian tärkeitä että niitä lumenluonti haittais.

Mut sulla voi olla hiljaisempi aika syystä tai toisesta (ja pomo jos tietää mitä alaiset suunnilleen tekee osaa ottaa sen huomioon) vakirutiiniesi takia ja siksi sun resurssia käytetään hetki olennaisempaan hommaan. Se on täysin ok. Vai alatko itkemään että hommaan pitäis palkata joku kolmas ja sä pyörittelet peukaloitas koska "ei kuulu sun toimenkuvaan"? Se on taas tosi skeida asenne ja syö firman tuottavuutta. Jos on omakin resurssi käytössä niin luontevaa on käyttää sitä ja antaa palkanmaksulle syytä.

"Mieti vaikka, jos olisin sihteerinä...minihame päällä ja korkeakorkoiset saappaat jalassa..joku pieni toppi päällä...minä, hento ja pieni nainen... Se olisi ihmisrääkkäystä, jos mut pistettäisiin ulos lumihommiin...:/"

Jos asia olis noin ja sulla ei olis kunnon tamineita mukana niin tietenkin toi olis silloin kohtuutonta. Kuten myös sitten jos olet kovin heiveröinen eikä susta ole lapionheiluttajaksi alkuunkaan. Mutta oletan että olet vaikkapa jossain tehtaalla töissä ja sulla on normikuteet ja työnantaja voi tarjota sopivankokoiset talvihaalarit ja hanskat käyttöösi. Lähdin ihan siitä että työn teetättäminen sulla on mahdollista puitteiltaan - kas kun työntekijässäännökset on olemassa ja mä oletan että se on itsestäänselvyys kaikille? :)

Omassa työssäni mä teen aika montaa eri juttua läpi firman toiminnan. Jos hallin ovet on lumikinoksen alla niin se tarkoittaa sitä että tartutaan lapioon enkä mä edes tarvi sitä varten käskyä (koska mun tarvii jokatapauksessa saada ne ovet auki jossain vaiheessa). Jos pomo tulee sanoon mulle että tee sitä ja tätä tiedän tasan tarkkaan että sillä ja tällä on hyvin suuri merkitys firmalle koska sitä pyydetään/käsketään yleensäkin tekemään. Tiedän ettei firmalla ole varaa huvitella teetättämällä mulla jotain kokonaisuuden kannalta merkityksetöntä juttua - vaikka annettu tehtävä olis näennäisesti järjetön sillä on yleensä joku merkitys enkä jaksa eikä mun tarvikaan henkisesti motivaatiota löytääkseni kuunnella 15 minuutin selitystä siitä että miksi mun pitää tehdä se. Mä tiedän että sillä on jokin tarkoitus ja mä meen ja teen sen ja sitten jatkan taas normirutiinia.

Ei tarvetta kiukkuun ja homma toimii. Jos en pysty muiden töiden puolesta tai vaadittu asia on kohtuuton niin ilmoitan syyn kieltäytymiselle asiallisesti enkä suinkaan ala tunkeen lapiota pomon ryppyiseen. Tähän saakka pomo on aina ymmärtänyt miksi asia ei nyt vaan onnaa tai järjestänyt niin että muita hommia väljennetään että ehdin tekeen jotain tärkeempää.

Asiat voi hoitaa myös järkevästi vänksykulta.

• vänkyrä-nainen
        Kukkomies kirjoitti:

"tarvisi se homma hoitaa? Mitä luultavammin mut olisi sinne palkattu ihan johonkin muihin hommiin."'

Koska sillä hetkellä se juttu on tärkeää saada tehdyksi. Voi olla että firma on pieni ja siellä joutuu tekemään asioita laidasta laitaan jos tarve tulee. Muut - vaikka sitten varastomiehet - ovat kiinni omissa töissään ja juuri sillä hetkellä sä olet ainoa jolla on väljin tila tehdä jotain tollaista.

Jos mielestäsi omat työsi ovat tärkeitä kerrot pomolle mitä olet tekemässä ja annat hänelle tiedon että omat hommas tulee viivästymään (jonka pomo on ottanut tietenkin jo huomioon). Tällöin voit antaa hänelle tilaisuuden arvioida sun panostas sillä hetkellä ja etsiä ehkä jonkun muun jos sulla tuntuu olevan liian tunkua tai kriittistä kesken tai että hommas on siinä vaiheessa liian tärkeitä että niitä lumenluonti haittais.

Mut sulla voi olla hiljaisempi aika syystä tai toisesta (ja pomo jos tietää mitä alaiset suunnilleen tekee osaa ottaa sen huomioon) vakirutiiniesi takia ja siksi sun resurssia käytetään hetki olennaisempaan hommaan. Se on täysin ok. Vai alatko itkemään että hommaan pitäis palkata joku kolmas ja sä pyörittelet peukaloitas koska "ei kuulu sun toimenkuvaan"? Se on taas tosi skeida asenne ja syö firman tuottavuutta. Jos on omakin resurssi käytössä niin luontevaa on käyttää sitä ja antaa palkanmaksulle syytä.

"Mieti vaikka, jos olisin sihteerinä...minihame päällä ja korkeakorkoiset saappaat jalassa..joku pieni toppi päällä...minä, hento ja pieni nainen... Se olisi ihmisrääkkäystä, jos mut pistettäisiin ulos lumihommiin...:/"

Jos asia olis noin ja sulla ei olis kunnon tamineita mukana niin tietenkin toi olis silloin kohtuutonta. Kuten myös sitten jos olet kovin heiveröinen eikä susta ole lapionheiluttajaksi alkuunkaan. Mutta oletan että olet vaikkapa jossain tehtaalla töissä ja sulla on normikuteet ja työnantaja voi tarjota sopivankokoiset talvihaalarit ja hanskat käyttöösi. Lähdin ihan siitä että työn teetättäminen sulla on mahdollista puitteiltaan - kas kun työntekijässäännökset on olemassa ja mä oletan että se on itsestäänselvyys kaikille? :)

Omassa työssäni mä teen aika montaa eri juttua läpi firman toiminnan. Jos hallin ovet on lumikinoksen alla niin se tarkoittaa sitä että tartutaan lapioon enkä mä edes tarvi sitä varten käskyä (koska mun tarvii jokatapauksessa saada ne ovet auki jossain vaiheessa). Jos pomo tulee sanoon mulle että tee sitä ja tätä tiedän tasan tarkkaan että sillä ja tällä on hyvin suuri merkitys firmalle koska sitä pyydetään/käsketään yleensäkin tekemään. Tiedän ettei firmalla ole varaa huvitella teetättämällä mulla jotain kokonaisuuden kannalta merkityksetöntä juttua - vaikka annettu tehtävä olis näennäisesti järjetön sillä on yleensä joku merkitys enkä jaksa eikä mun tarvikaan henkisesti motivaatiota löytääkseni kuunnella 15 minuutin selitystä siitä että miksi mun pitää tehdä se. Mä tiedän että sillä on jokin tarkoitus ja mä meen ja teen sen ja sitten jatkan taas normirutiinia.

Ei tarvetta kiukkuun ja homma toimii. Jos en pysty muiden töiden puolesta tai vaadittu asia on kohtuuton niin ilmoitan syyn kieltäytymiselle asiallisesti enkä suinkaan ala tunkeen lapiota pomon ryppyiseen. Tähän saakka pomo on aina ymmärtänyt miksi asia ei nyt vaan onnaa tai järjestänyt niin että muita hommia väljennetään että ehdin tekeen jotain tärkeempää.

Asiat voi hoitaa myös järkevästi vänksykulta.

No, ehkä me voitais sittenkin tulla toimeen pomona ja hänen alaisenaan keskenämme. Oot aika taitava manipuloija.:)

• unohdettu jotain..

ja jotka ovat tehtävissä fysiikallasi

Akoille siis akkojen hommia.

suorituskykysi mukaan

Voi olla, että silti tulee kenkää.

Työpaikan säilymisen ehtona tietenkin tehtävien asiallinen suorittaminen päivittäin

Hyvin suhteellista.

mutta toisaalta myös oikeuksiasi työntekijänä seurattaisiin ja sanallasi olisi merkitystä ja työoloja valvottaisiin ja jos tarvit jotain työsi suorittamiseen

kauniita sanoja. Sinäkö seuraisit ?

Arvostan silti ajatuksiasi.

• "ja jotka ovat tehtävissä fysiikallasi

Akoille siis akkojen hommia. "

Ei minun fysiikallani vaan työllistettävän fysiikalla. Jos on riuku niin olisi järjetöntä odottaa että hän kantelisi teräsaihioita pajalla - vaan silloin hänelle etsittäisin sellainen työ jossa vähemmälläkin voimankäytöllä pärjää. Vaikkapa kokoonpanotyötä. Kyse ei ole siis minusta tai minun suorituskyvystäni alkuunkaan - vaan periaatteesta että ihmisen kapasiteettia käytetään hyväksi sikäli kuin mahdollista.

Toisin sanoen, työpäivän jälkeen saattaa väsyttää. Se kuuluu työn luonteeseen. Sensijaan se että olisi jatkuvasti aivan rikki fyysisesti on liikaa odotettu tekijältä.

"suorituskykysi mukaan
        Voi olla, että silti tulee kenkää"

Siellä oli kohta jossa todettiin "Työntekijän etuja valvotaan". Kenkää siis ei voi tulla jos tekee tai pyrkii tekemään työnsä asiallisesti. Mulkvisti-työnantajat saavat siis sanktioita eivätkä työntekijät jos kyse on siinä. Tarkoituksenmukaisuus ennenkaikkea.

"mutta toisaalta myös oikeuksiasi työntekijänä seurattaisiin ja sanallasi olisi merkitystä ja työoloja valvottaisiin ja jos tarvit jotain työsi suorittamiseen
        kauniita sanoja. Sinäkö seuraisit ?"

Nykymallissa tämä tietenkään ei ole mitenkään yksioikoista mutta puhunkin nyt toisenlaisesta suhtautumisesta työhön ihan kansallisella tasolla. Työtuomioistuimien toimintatapojen ja tutkimusmenetelmien korjaaminen ja uudistaminen olisi siis taustalla tarpeen ennenkuin ideaaliin päästään. Samoin työnantajaseurantaa voisi harrastaa paljon laajemmin ja järjestäytyneemmin ja rikkurit laittaa kunnolla kuriin vaikka uhkasakoilla. Esim. jos työntekijä pärjää 10 työnantajan kanssa ja 1 kanssa tulee ongelmia ja saman työnantajan kanssa on ollut ongelmia aikaisemminkin niin syynätään se tyyppi ja periaatteet kunnolla ja katsotaan missä vika - ja ne työntekijät saavat korvaukset joita on kohdeltu kaltoin. Tämä on järjestettävissä kun halua vaan on.

"Arvostan silti ajatuksiasi."

Uskon että kaikki ongelmat on ratkaistavissa sellaisella tavalla joka kehittää kokonaisyhteiskuntaa ja siten myös yksilöiden elämää. En usko että se tapahtuu uhrauksitta mutta en usko että sen uhrauksen tarvii olla loppujen lopuksi suuri tai peruselämää haittava. Yhteisön tuottavuus perustuu pohjimmiltaan aina tehdylle merkityksekkäälle työlle joten on johdonmukaista että pyritään siihen että mahdollisimman moni tekee merkityksekästä työtä. Paras motiivi tälle on kohtuullinen palkitseminen ja yksilön elämän kehittämisen mahdollistaminen - se että työ antaa osan kokonaishyvästä tekijälle.

Tämä rakentaa kansakuntaa oikeaan suuntaan. Se millaisia palveluja ja elämää kohentavia asioita ihminen saa palkkiollaan määrää hyvin pitkälti kuinka mielekkääksi hän elämänsä kokee. Siksi niitä palveluita tulisi tarjota ja niiden hinta tulisi olla sellainen että myös alimmat tuloluokat pääsevät niihin käsiksi.

Joka ei ole oikeastaan nykyisin tilanne.

• sininen_sitruuna

Mä inhoan noita ns. pakkotyöllistämisjuttuja. Ja varsinkin siksi, että palkka on surkea.

Tietysti jos yritän asettua pitkäaikaistyöttömän asemaan, homma vois olla ihan ok.

• ~Vanilla~

ole työtön, mutta jos mulle valmistumisen jälkeen tarjottaisiin haluamaani(!) työpaikkaa tuolla systeemillä, niin ehdottomasti suostuisin. Itse asiassa teen koko ajan palkatonta työtä saadakseni jalan ovenrakoon.

• tytötön

tytön.

Työstä on kokemusta mutta tytöstä ei niin.

• Jos jäisin työttömäksi, niin kyllä minä tekisin lähes mitä tahansa. Nuo sinun reunaehtosi ainakin kuulostivat aivan siedettäviltä. Mikähän tuo palkka mahtaisi olla? Joku 1800€/kk?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6134
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3065
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      2873
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      336
      1081
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1049
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe