Spinning kysymyksiä

turhauttaa...

Haluaisin lisätä spinningin liikuntakalenteriini lähinnä rasvanpolttoa silmälläpitäen. Olen kuitenkin törmännyt nyt alussa useampaankin ongelmaan. Olisin kiitollinen jos saisin apua kokeneemmilta spinnaajilta.

Ensimmäinen ongelma on ajoasento. Vaikka kuinka säädän pyörän ohjaajan (kieltämättä epämääräisten ohjeiden) mukaan saan alaselkäni jumiin puolessa tunnissa. Tämän jälkeen "hölkkäosuudet" ovat aika tuskaa. Viimeisin kokeilu jumitti selän koko viikoksi ja body combatkin meni piloille, kun ei voinut täysillä revittää noidannuolen pelossa. Eli mikä tähän auttaisi? Ohjaaja muistutti pitämään alaselän pyöreänä, mutta tämä ikäänkuin pahensi tilannetta. Mulla on vaivana yliliikkuva alaselkä, joka pysyy kurissa pilateksen avulla (eli korsettilihakset on kunnossa). Auttaisiko ohjaustangon siirto kauemmas? Tai satulan?

Toinen ongelma on kengät. Mulla kramppaa ja puutuu jalkapohjat, ja tiedän tämän johtuvan pehmeistä kengänpohjista. Nykyisissä tossuissa on myös päkiävaimennos (Body Combatin vuoksi), ja siis varmaan pahin mahdollinen vaihtoehto... En viitsisi hankkia kalliita spinningkenkiä vielä, mutta onko vaihtoehtoa.

Kolmas on vastussäädöt. Miltä tasolta olisi järkevä aloittaa ja kuinka paljon vääntää yhdellä lisäyksellä? Puoli kierrosta, neljäsosa, kierros? (Tomahawk pyörä) En hahmota ollenkaan tuota vastusta. Lopussa kun käskettiin vääntää vastus nollaan, niin sitä sai kieputtaa ihan tolkuttomasti takaisin. Pienellä vastuksella polkeminen on myös jotenkin holtittoman tuntuista, mutta ei sitä kuitenkaan kovin isoillakaan jaksa kauan. Kuitenkin tuli tunnin jälkeen tunne, että isompia vastuksia olisi tarvittu, koska lihaksissa ei tuntunut ollenkaan. Hiki ja hengästys tuli ja sykekin pysyi siellä 140-170 välillä.

Niin ja kokeilussa siis keskitason tunti, 60 min. Aika paljon ylhäällä polkemista, josta tosin lintsasin selkäkivun takia.

Tästä tulikin melkoinen romaani, mutta jos joku jaksaa lukea ja vielä vastata, niin olen kiitollinen.

Jos joku nyt neuvoo kysymään ohjaajalta, niin se on hankalaa, koska ohjaajat tulevat tunnille ja käyttävät pari minuuttia muutamaan ohjeistukseen oman pyöränsä päältä. Käy siinä sitten huutelemaan, että tuletko tänne neuvomaan. Salillani on yksi alkeistunti viikossa, joten sinne kai sitten pitäisi mennä, mutta menee päällekkäin toisen vakituntini kanssa...

Niin ja tottuuko ne istuinluut siihen satulaan? Oma takamus oli kuin ratsastusvaelluksen jälkeen ja seuraavana päivänä oli pehmusteet työtuolissa tarpeen.

6

3566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen käynyt nousujohteisesti 3 eritasoisessa spinningryhmässä vuoden. Aloitin alkeista. Siinä ohjaaja kertoi tarkkaan säädöt jne. Säädä pituutesi mukaan, kokeile, mikä on hyvä. Itse pidin alussa satulan ja tangon liian kaukana toisistaan.Se teki kipuja (pituuteni 164 cm). Pidä tanko tarpeeksi korkealla, se keventää ajoa !
      Vastukset musiikin mukaan, ohjaaja ja korvat kertovat. Älä laita liikaa, mutta niin, että et keinu puolelta toiselle. Ajo tuntuu tukevalta.
      Varusteet: itse poljin fittnestossuilla, oli hyvät ja edulliset. Satulaan voit ostaa oman pehmusteen esim. pyöräilykaupasta. Itse sain siitä avun.
      Totut ajanmittaan rasitukseen, kuuntele kehoasi.

• spinningkengät

Selkäkivut voivat johtua juuri pehmeistä tossuista, kun joudut jännittämään tyhjänpäiten jalkapohjia. Vatsalihaksilla pidetään keskikeho stabiilina ajon aikana. Spinningsaleilla näkee lukemattomia tyyppejä, jotka vähänkin nopeammalla poljinrytmillä alkavat heilua ja pomppia satulassa-tuntuu selässä tuokin. Satulat spinningpyörissä ovat tavanomaista kilpasatulaa pehmeämmät ja leveämmät, tuskin nyt mitään pehmustetta enää satulan päälle voi/kannata laittaa. Hanki pyöräilyhousut (säämiskä). Housut on toinen hankinta kenkien lisäksi, mikä parantaa ajomukavuutta.

• turhauttaa vähemmän?
        spinningkengät kirjoitti:

Selkäkivut voivat johtua juuri pehmeistä tossuista, kun joudut jännittämään tyhjänpäiten jalkapohjia. Vatsalihaksilla pidetään keskikeho stabiilina ajon aikana. Spinningsaleilla näkee lukemattomia tyyppejä, jotka vähänkin nopeammalla poljinrytmillä alkavat heilua ja pomppia satulassa-tuntuu selässä tuokin. Satulat spinningpyörissä ovat tavanomaista kilpasatulaa pehmeämmät ja leveämmät, tuskin nyt mitään pehmustetta enää satulan päälle voi/kannata laittaa. Hanki pyöräilyhousut (säämiskä). Housut on toinen hankinta kenkien lisäksi, mikä parantaa ajomukavuutta.

Kiitos asiallista vastauksista. Taidan käydä vielä kokeilemassa vanhoilla tossuilla, joissa ei ole niin paljon vaimennoksia. Olen pari senttiä alle 180 cm ja suurin osa pituudesta reisissä ja selässä, joten kokeilen siirtää sekä satulaa, että tankoa taaemmaksi. Kuinka takana satulan pitäisi olla suhteessa polkimiin?

En omasta mielestäni mitenkään pomppinut, vaan keskityin pitämään sitä keskivartaloa stabiilina, ehkä tämä sitten kostautui selkäkipuna...

Tiedän takamuksen tottuvan ratsastusvaellukseenkin, niin kyllä varmaan pyöräänkin.

• kärki voisi
        turhauttaa vähemmän? kirjoitti:

Kiitos asiallista vastauksista. Taidan käydä vielä kokeilemassa vanhoilla tossuilla, joissa ei ole niin paljon vaimennoksia. Olen pari senttiä alle 180 cm ja suurin osa pituudesta reisissä ja selässä, joten kokeilen siirtää sekä satulaa, että tankoa taaemmaksi. Kuinka takana satulan pitäisi olla suhteessa polkimiin?

En omasta mielestäni mitenkään pomppinut, vaan keskityin pitämään sitä keskivartaloa stabiilina, ehkä tämä sitten kostautui selkäkipuna...

Tiedän takamuksen tottuvan ratsastusvaellukseenkin, niin kyllä varmaan pyöräänkin.

olla n. 5-7 senttiä keskiön pystylinjan takana. Ohajustangon etäisyys on vain mukavuuskysymys spinningissä, koska tuulenvastusta ei ole ! Ohjaustanko samalla korkeudella max kuin satulan pinta.

• kuntoilija12345

Muista myös että suhteessa satulaan kuuluu ohjaustangon olla korkeammalla! pidä huoli myös että ohjaustanko on sopivan kaukana sinusta, kun nouset ylös ei polvet kolahtele tankoon kiinni ja kun pidät kiinni on käsivarret hitusen verran koukussa ei siis sillä lailla että joudut käsillä kurkottelemaan sinne tangolle!

ihonmukaset "pyöräily/juoksuhoust" on kyl paremmat ku liian löysät verkkarit ja suhteellisen "kovilla" lenkkareilla pärjää hyvin.

Paras tapa löytää oikeenlaiset asetukset on kokeilemalla koska ihmiset nii eri kokosia. Rohkeesti vaa kokeilemaa siellä tunnilla niitä asetuksia ja säätelemään niitä vaikka kesken tunnin jos tarvis, eihän se ketää haittaa.

Älä anna periks vaa jatka vaa spinnausta =)!!! kyllä se siitä lähtee rullaamaan ja kiität itseäsi ku aloitit :)

mukavaa spinnailua =)

• 4 krt viikossa spinningissä...

1. Säädä tanko ylemmäksi kuin satula, näin säästät selkää ja näin meillä ohjaaja on neuvonut. Itse säädän juuri näin eikä selkä ole oireillut.

2. Ehdottomasti spinning-kengät. Onhan ne tyyriit mutta ovat sitten ikuiset:) Ero huomaa kun kerrankin polkee niillä kengillä. Vaihtoehtoja ei oikein taida olla jos todella haluaa nauttia polkemisesta ilman että jalat puutuu tms.

3. Itse pyöräytän vastuksi noin yhden kerran kun kysymyksessä on lisäys . Ei kannata ikinä polkea tyhjää ja aina kun nousee seisomaan niin niitä vastusksia pitää säätää itselleen sopivaksi. Liian pienellä vastuksessa polkeminen on "holtitonta" Tuohon vastukseen jokainen itse osaa päättää millä polkee , vaikea neuvoa juuri sinulle sopivaa.

Ylhäällä poljet paremmin ilman selkäkipua kun laitat sen tangon ylemmäksi.

4. Istuinluut kyllä tottuu istuimeen. Aluksi tuli mullekin kipeeksi "alapää":) mutta ei enään pitkään aikaan.

Siitä vaan kokeilemaan..On muuten todella hyvä rasvanpoltto liikunta muoto. Tunnin raskaudesta riippuen kuluttaa 600- 1000kaloriaa tunnissa:)) ja tuloksia todella syntyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      83
      1561
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      868
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      832
    4. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      829
    5. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      53
      802
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      763
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      188
      741
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      705
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      690
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      671
    Aihe