Hyväksytkö..

korvien ja häntien

typistämisen?
Jos niin miksi?

Mielestäni koiran silpominen vain koska se on ihmisen mielestä nätimpi sillä tavoin on väärin.

95

3745

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on,,,

typistäminen kielletty, jos joku sellaista vielä tekee,niin rikkoo lakia.
      Mutta hyväksytkö esim. harjakoirien korvien teippaamisen ja lastoittamisen sen takia, että korvat olisivat oikeassa asennossa omistajan mielestä?

• on,,,,,,,,,,,,

• n.sorsa
        on,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

linkki,,,,,,,http://www.dragonmoon.fi/korvat.htm järkyttävää,teipit saattaa olla viikonkin!!!

tämän päiväiset aiheet. Että ihan viikonkin teipit, just juu.
        Kyllä täytyy vaan tietämättömälle sanoa ettei viikon teippaukset aina riittää, vaan joutuu, joskus pitämään kaksikin viikkoa teippejä.

Aina ei onneksi tarvitse edes teippausta, et sitä linkkiä muistannut tänne laittaa?, pelkällä korvien hieromisellakin, saadaan, joidenkin koirien korvat oikeaan asentoon, noh opitpas sinäkin jotakin uutta taas koirista, ettei googleen tietoon tarvitse luottaa.

Monien rotujen korvat teippailaan tai hierotaan ja ei todellakaan ole kivuliasta, alku hämmingin jälkeen pennut tottuvat, niihin.

Ai unohdin myös painoa käytetään koirien korvissa, että asettuvat oikeaoppisesti, olen jopa neljävuotiaalla colliella nähnyt painot, mutta eipä auta enään painot sen ikäisen koiran korviin.

• harrastat
        n.sorsa kirjoitti:

Kyllä täytyy vaan tietämättömälle sanoa ettei viikon teippaukset aina riittää, vaan joutuu, joskus pitämään kaksikin viikkoa teippejä.

Aina ei onneksi tarvitse edes teippausta, et sitä linkkiä muistannut tänne laittaa?, pelkällä korvien hieromisellakin, saadaan, joidenkin koirien korvat oikeaan asentoon, noh opitpas sinäkin jotakin uutta taas koirista, ettei googleen tietoon tarvitse luottaa.

Monien rotujen korvat teippailaan tai hierotaan ja ei todellakaan ole kivuliasta, alku hämmingin jälkeen pennut tottuvat, niihin.

Ai unohdin myös painoa käytetään koirien korvissa, että asettuvat oikeaoppisesti, olen jopa neljävuotiaalla colliella nähnyt painot, mutta eipä auta enään painot sen ikäisen koiran korviin.

siis koirien ulkomuodon parantamista omien intressien takia,onko koiran mielestä tarpeen tuollainen teippaaminen...vai onko se vain omistajan turhamaisuuden ja oman pätemisen tarpeen tyydyttämistä,eli näyttelyiden takia tehty toimenpide...miten se parantaa koiran elämänlaatua tai koko rodun terveyttä...eikö juuri nuo asiat ole tärkeimpiä,niinhän täällä monet sanovat...ja kauhistus,jopa kaksi viikkoa!ja pennut tottuvat niihin,koska niiden on pakko...

• heh...
        n.sorsa kirjoitti:

miten tämänpäiväiset aiheet eroavat edellispäivien aiheista?

• n.sorsa
        harrastat kirjoitti:

siis koirien ulkomuodon parantamista omien intressien takia,onko koiran mielestä tarpeen tuollainen teippaaminen...vai onko se vain omistajan turhamaisuuden ja oman pätemisen tarpeen tyydyttämistä,eli näyttelyiden takia tehty toimenpide...miten se parantaa koiran elämänlaatua tai koko rodun terveyttä...eikö juuri nuo asiat ole tärkeimpiä,niinhän täällä monet sanovat...ja kauhistus,jopa kaksi viikkoa!ja pennut tottuvat niihin,koska niiden on pakko...

aina ei tarvii teippailua vaan pelkkä hieronta riittää. Meidän koiran korvat ei, ole teipattu eikä hierottu, et se siitä kirjoittelustasi.

• sitten kirjoitit
        n.sorsa kirjoitti:

aina ei tarvii teippailua vaan pelkkä hieronta riittää. Meidän koiran korvat ei, ole teipattu eikä hierottu, et se siitä kirjoittelustasi.

noin,halusitko vain tuoda esiin oman mielipiteesi vai asiantuntemuksesi...enhän alunperinkään puhunut sinun koirasta vaan harjiksista...eli ihan yleisesti kirjoitin,en kenenkään koirasta...

• n.sorsa
        sitten kirjoitit kirjoitti:

noin,halusitko vain tuoda esiin oman mielipiteesi vai asiantuntemuksesi...enhän alunperinkään puhunut sinun koirasta vaan harjiksista...eli ihan yleisesti kirjoitin,en kenenkään koirasta...

korvien teippauksen, että ei tarvii siitä etsiä googlesta minun tietoa. Jus juttelin hiljakkoin erään ihmisen kanssa hänen koiransa korvista, meinaakos teipata vai selviikös hieronnalla ja ei ollut harjis, vaan luppakorvanen rotu. Katsos koira asioissa, jokainen on ollut aloittelija, ja vuosien saatossa jotakin oppii tai sitten ei, riippu kuinka innokas on opiskelemaan koirista ja harrastelemaan niiden kanssa.

• sekö,,,,,
        n.sorsa kirjoitti:

korvien teippauksen, että ei tarvii siitä etsiä googlesta minun tietoa. Jus juttelin hiljakkoin erään ihmisen kanssa hänen koiransa korvista, meinaakos teipata vai selviikös hieronnalla ja ei ollut harjis, vaan luppakorvanen rotu. Katsos koira asioissa, jokainen on ollut aloittelija, ja vuosien saatossa jotakin oppii tai sitten ei, riippu kuinka innokas on opiskelemaan koirista ja harrastelemaan niiden kanssa.

on puolustus,,,,,

• n.sorsa
        sekö,,,,, kirjoitti:

on puolustus,,,,,

jos olen teipannut koirien korvia tai olen hieronnut korvat oikeaan asentoon. Minä en ainakaan katsele 1000€ koiraa minkä korvat lerpattaa ei rodunomaisesti, vaikka koira ei käy ainokaisessakaan näyttelyssä. Korvat saa sata varmasti teippä tai hierontaa, jos korvat ei ole oikean malliset.

• ole,,,
        n.sorsa kirjoitti:

jos olen teipannut koirien korvia tai olen hieronnut korvat oikeaan asentoon. Minä en ainakaan katsele 1000€ koiraa minkä korvat lerpattaa ei rodunomaisesti, vaikka koira ei käy ainokaisessakaan näyttelyssä. Korvat saa sata varmasti teippä tai hierontaa, jos korvat ei ole oikean malliset.

oikean malliset???sinun,tuomarin vai koiran mielestä?koiran korvat lerpattaa koiran omaisesti,ei rodunomaisesti,eikö tuossa ole kyseessä koiran luonnollisen ulkomuodon muokkausta epärehellisin keinoin...siis jos nyt aletaan miettimään asiaa koiran ei omistajan kannalta...mutta eihän asia sinua koske,sinulla ei ole vääräkorvaisia koiria,mitä pitää teipata...

• n.sorsa
        ole,,, kirjoitti:

oikean malliset???sinun,tuomarin vai koiran mielestä?koiran korvat lerpattaa koiran omaisesti,ei rodunomaisesti,eikö tuossa ole kyseessä koiran luonnollisen ulkomuodon muokkausta epärehellisin keinoin...siis jos nyt aletaan miettimään asiaa koiran ei omistajan kannalta...mutta eihän asia sinua koske,sinulla ei ole vääräkorvaisia koiria,mitä pitää teipata...

koska minulla on ollut bullmastiffejä ja niiden korvia pitää toisinaan teippaila tai hieroa.
        Et kyllä korvien teippaukset koskee aika paljonkin, minuakin ja jos.. jos otan oikean koiran lelun kaveriksi, niin ei tiedä joutuuko korvat teippailemaan, vaan asettuvatko normaalisti.
        Jos ihan oikeasti tietäisit mitä touhua näyttelyiden takia tehdään koirien takia, et paljoa hymyilisi ja ei puhuta mistään korvien teippailusta, mikä on näyttelytouhussa aika pikkuasia.

• Myy-Pikkuinen
        n.sorsa kirjoitti:

ei taida mikään korvan hierominen auttaa, eikä välttämättä aina edes teippaaminen. Niillähän on enimmäkseen tosi "heikot" korvanlehdet jotka saattaa karvojen kasvaessa lurpsahtaa aikuisiälläkin. Enemmän tuo vika on kait nakuilla.
        Itse tykkään nakuista mielestäni ne on miellyttäviä koiruuksia.

• n.sorsa kirjoitti:

koska minulla on ollut bullmastiffejä ja niiden korvia pitää toisinaan teippaila tai hieroa.
        Et kyllä korvien teippaukset koskee aika paljonkin, minuakin ja jos.. jos otan oikean koiran lelun kaveriksi, niin ei tiedä joutuuko korvat teippailemaan, vaan asettuvatko normaalisti.
        Jos ihan oikeasti tietäisit mitä touhua näyttelyiden takia tehdään koirien takia, et paljoa hymyilisi ja ei puhuta mistään korvien teippailusta, mikä on näyttelytouhussa aika pikkuasia.

haittaa siitä että ne korvanlehdet lepsuu?

• n.sorsa
        majorica kirjoitti:

haittaa siitä että ne korvanlehdet lepsuu?

esim. bulleroila, jos näyttelyssä käy, on väärän malliset, niin se saattaa tiputta koiran sijoitusta näyttelyssä, vaikka muuten koira olisi rodunomainen.

Jos joku haluaa rotukoiransa korvien olevan väärän malliset omapas on asiansa, itse on koirastansa maksannut ja tekee koiransa, suhteen mitä parhaimaksi näkee.

• n.sorsa kirjoitti:

esim. bulleroila, jos näyttelyssä käy, on väärän malliset, niin se saattaa tiputta koiran sijoitusta näyttelyssä, vaikka muuten koira olisi rodunomainen.

Jos joku haluaa rotukoiransa korvien olevan väärän malliset omapas on asiansa, itse on koirastansa maksannut ja tekee koiransa, suhteen mitä parhaimaksi näkee.

siis KOIRAA haittaa vaan omistajaa!
        sinunko mielestä saa koiralle tehdä ihan mitä tahansa kun sen omistaa? enpä olisi uskonut sinun tuommoisia kirjoittavan :-(

• n.sorsa
        majorica kirjoitti:

siis KOIRAA haittaa vaan omistajaa!
        sinunko mielestä saa koiralle tehdä ihan mitä tahansa kun sen omistaa? enpä olisi uskonut sinun tuommoisia kirjoittavan :-(

lue tunteella, jos sinä, et tee koirasi suhteen mitä parhaimaksi näkee, korvien ja koiraa liittyvien asioiden suhteen, minä olen syytön, koska olet koirastasi täyden hinnan maksannut, sinä, teet omistajana, mikä parhaimaksi on koiralle, en minä.

Minä en voi sille mitään, jos sinä et sairasta koiraa vie lääkärille, vaikka kehottaisin sinun viemään, koska sinä omistat koiran, sinä nyt vastaat siitä viimekädessä en minä, jos vaikka olisin koirasi kasvattajakin, sinä vastaat koirastasi, eikös juu en minä.

• n.sorsa kirjoitti:

lue tunteella, jos sinä, et tee koirasi suhteen mitä parhaimaksi näkee, korvien ja koiraa liittyvien asioiden suhteen, minä olen syytön, koska olet koirastasi täyden hinnan maksannut, sinä, teet omistajana, mikä parhaimaksi on koiralle, en minä.

Minä en voi sille mitään, jos sinä et sairasta koiraa vie lääkärille, vaikka kehottaisin sinun viemään, koska sinä omistat koiran, sinä nyt vastaat siitä viimekädessä en minä, jos vaikka olisin koirasi kasvattajakin, sinä vastaat koirastasi, eikös juu en minä.

minulla ei ole sairasta koiraa. vien AINA koirat el.lääkärille tarvittaessa.
        mutta ilmeisesti siitä ei ollut kysymys?

yksinkertainen kysymys oli alunperin että mitä haittaa KOIRALLE on niistä lerpottavista korvienpäistä?

• n.sorsa
        majorica kirjoitti:

minulla ei ole sairasta koiraa. vien AINA koirat el.lääkärille tarvittaessa.
        mutta ilmeisesti siitä ei ollut kysymys?

yksinkertainen kysymys oli alunperin että mitä haittaa KOIRALLE on niistä lerpottavista korvienpäistä?

haitta vaan, jos korvat on mitä on, ja näyttelyssä, ei koira saata pärjätä korviensa kanssa.

Ja jos kasvattajana, haluan koirasi korvat teipata, ja sinä et koiran omistajana, sitä halua en voi sille, mitään, koska, olet täyden hinnan maksannut koirastasi.

Ja jos et sairasta koiraasi vie eläinlääkäriin, kehoituksista huolimatta, en voi sille, mitään, mutta eläisuojeluyhdistys ja poliisit voi sille toivottavasti jotakin.

• Myy-Pikkuinen
        n.sorsa kirjoitti:

haitta vaan, jos korvat on mitä on, ja näyttelyssä, ei koira saata pärjätä korviensa kanssa.

Ja jos kasvattajana, haluan koirasi korvat teipata, ja sinä et koiran omistajana, sitä halua en voi sille, mitään, koska, olet täyden hinnan maksannut koirastasi.

Ja jos et sairasta koiraasi vie eläinlääkäriin, kehoituksista huolimatta, en voi sille, mitään, mutta eläisuojeluyhdistys ja poliisit voi sille toivottavasti jotakin.

raapases vähän sitä neulaa niin ei jumita nii pahasti... ;)

• n.sorsa kirjoitti:

MINULLA EI OLE SAIRASTA KOIRAA. MINULLA EI MYÖS OLE KOIRAA JOLLA KORVAT LERPOTTAA TAIKKA PITÄISI TEIPATA!!!

kysyin sinulta että onko koiralle haittaa siitä että korvat lerpottaa? voitko vastata siihen kysymykseen?

minä yritän sinua tosiaankin ymmärtää mutta joskus on tosi vaikeaa :-(

• täysin rodusta

se mikä griffoneille on ok, ei kultaisille sovi

• kultaisten

SAN:n (sensorinen neuropatia).kertoisitko siitä lisää?

• tuo kultsujen
        kultaisten kirjoitti:

SAN:n (sensorinen neuropatia).kertoisitko siitä lisää?

tauti on?

• uma ei

enään teippaila

• uma ei kirjoitti:

enään teippaila

aikoja sitten, kun vertaa niihin entisiin griffoneihin. jolloin joutui joskus painojakin käyttämään.
        Rotumääritelmä sanoo:"" Pienet, ylös kiinnittyneet ja riittävän etäällä toisistaan. Typistämättömät
        korvat ovat puolipystyt ja eteenpäin suuntautuneet. Liian suuret tai pään sivulla
        riippuvat korvat eivät ole toivotut""

Välillä kun katselee griffonien korvia tulee mieleen tuohan lentäisi kuin dumbo, jos heiluttaisi niitä.

• Manta.Elviira
        umalehtinen kirjoitti:

aikoja sitten, kun vertaa niihin entisiin griffoneihin. jolloin joutui joskus painojakin käyttämään.
        Rotumääritelmä sanoo:"" Pienet, ylös kiinnittyneet ja riittävän etäällä toisistaan. Typistämättömät
        korvat ovat puolipystyt ja eteenpäin suuntautuneet. Liian suuret tai pään sivulla

Välillä kun katselee griffonien korvia tulee mieleen tuohan lentäisi kuin dumbo, jos heiluttaisi niitä.

Eka koirani olis pinseri. Kasvattaja hyvin tarkasti neuvoi korvajänteiden hieronnat jos sattuisi niin, että pennun kasvaessa korvat eivät taipuisikaan niin, miten rotumääritelmässä sanotaan.
        Huvitti tuolloin pelkkä ajatuskin ja huvittaa vieläkin.
        Korvien "asetteluhan" on vain näyttelyjä varten.

Okkei. Toisilla on koiraharrastukseen kuuluvana osana käydä myös näyttelyissä. Ja toki ovat onnellisia jos koiransa menestyvät.
        Ei heidän iloonsa voi muuta kuin yhtyä.

Mutta kuinka moni koirankasvattaja katsoo vain näyttelytulokset kriteereiksi valitessaan jalostuskoirat.
        Korvat ovat pikkiriikkinen seikka koiran jalostusta ajatellen mutta kuitenkin niiden asennollekin tainnee olla jonkinlainen perinnöllisyys.
        Teippaamisilla sitä ei poisteta.

• Manta.Elviira kirjoitti:

Eka koirani olis pinseri. Kasvattaja hyvin tarkasti neuvoi korvajänteiden hieronnat jos sattuisi niin, että pennun kasvaessa korvat eivät taipuisikaan niin, miten rotumääritelmässä sanotaan.

Okkei. Toisilla on koiraharrastukseen kuuluvana osana käydä myös näyttelyissä. Ja toki ovat onnellisia jos koiransa menestyvät.

Mutta kuinka moni koirankasvattaja katsoo vain näyttelytulokset kriteereiksi valitessaan jalostuskoirat.
        Korvat ovat pikkiriikkinen seikka koiran jalostusta ajatellen mutta kuitenkin niiden asennollekin tainnee olla jonkinlainen perinnöllisyys.

ovat kokonaisuus ja oikeaan rodunomaiseen ilmeeseen ne merkkaavat aika paljon.
        Mua ei vääräasentoiset korvat haittaa henkilökohtaisesti, jos koira on terve ja muutoin rodunomainen, riittää kun jalostuksessa se toinen ei omaa samoja puutteita.
        Henkohtaisesti minulle merkitsee jalostuksessa eniten niiden luonne, terveys ja rodunomainen oikea rakenne.

• n.sorsa
        Manta.Elviira kirjoitti:

huippu jälkeläisiä.
        Jotkut kasvattaja kuvittelee, jos käyttävät valion koiria tulee valion jälkeläisiä ja se ei mene tasantarkkaan aina, niin.

Elikä pennun ostajat saattavat ostaa kalliin pennun valion vanhemmista ja pentu ei aikuisena täytä välttämättä, rotumääritelmää.

Esim. kakkosen koirat tekivät huippupennut ja pentueen eräs koira, oli näyttelyssä kahtena vuonna rotunsa voitokkain koira.

Ei siis kukaan voi vannoa, jos ekaa kertaa kokeilee koiria keskenään, mitä pennuista tulee.

• Manta.Elviira
        umalehtinen kirjoitti:

ovat kokonaisuus ja oikeaan rodunomaiseen ilmeeseen ne merkkaavat aika paljon.
        Mua ei vääräasentoiset korvat haittaa henkilökohtaisesti, jos koira on terve ja muutoin rodunomainen, riittää kun jalostuksessa se toinen ei omaa samoja puutteita.
        Henkohtaisesti minulle merkitsee jalostuksessa eniten niiden luonne, terveys ja rodunomainen oikea rakenne.

ei todella koiraa tee mutta toisinaan juttuja sieltä täältä kuullessa/lukiessa saa tuntuman, kuinka niidenkin millimetrien tarkka rotumääritelmän mukainen asento on koiralle -vaikka koirankarvan tarkkat korvien asennot ovat tärkeät vain koirien omistajille.

• Manta.Elviira
        n.sorsa kirjoitti:

huippu jälkeläisiä.
        Jotkut kasvattaja kuvittelee, jos käyttävät valion koiria tulee valion jälkeläisiä ja se ei mene tasantarkkaan aina, niin.

Elikä pennun ostajat saattavat ostaa kalliin pennun valion vanhemmista ja pentu ei aikuisena täytä välttämättä, rotumääritelmää.

Esim. kakkosen koirat tekivät huippupennut ja pentueen eräs koira, oli näyttelyssä kahtena vuonna rotunsa voitokkain koira.

Ei siis kukaan voi vannoa, jos ekaa kertaa kokeilee koiria keskenään, mitä pennuista tulee.

Pelkästään ulkomuotonäyttelyn perusteella mitään eläintä ei pitäisi jalostukseen konsanaan käyttää, ei.

• Manta.Elviira kirjoitti:

ei todella koiraa tee mutta toisinaan juttuja sieltä täältä kuullessa/lukiessa saa tuntuman, kuinka niidenkin millimetrien tarkka rotumääritelmän mukainen asento on koiralle -vaikka koirankarvan tarkkat korvien asennot ovat tärkeät vain koirien omistajille.

miettinyt että koira jolla on ihana rodunomainen runko, jossa oikeat mittasuhteet, liikkeet OK ja luonne.......jotkut tuomarit alentavat laatupalkintosijaa ja kirjoituttavat arvostelulomakkeeseen,..nämä korvat häiritsevät ja siitä johtuen palkintosijan alennus.
        Kuitenkin samat tuomarit voivat katsella läpisormien esim. ahtaita takaliikkeitä löysiä etuliikkeitä.....jne.
        Onneksi en ole tuomari. mun mielestä laatuarvosanassa pitäisi kokonaiskuvan ratkaista, ja sen mukaan jaella laatupalkintoja.

• n.sorsa
        Manta.Elviira kirjoitti:

Pelkästään ulkomuotonäyttelyn perusteella mitään eläintä ei pitäisi jalostukseen konsanaan käyttää, ei.

katsoa koirissa, kokonaisuus, myös koirien terveys.

Kukaan ei edes tarokorteista näe ennustaa pentuja.

Jalostuksessa lähdetään, jos puhutaan ulkonäöstäkin siitä, että molemmilla, vanhemmilla, ei saa olla samoja virheitä.

Silloin saadaan pelkkää sontaa, jos molemmilla vanhemmilla, on samat, ei toivotut virheet.

Kyllä terveys koirissa on kuitenkin kaiken aa ja öö ja plussana, jos saa vielä rodunomaisen koiran.

• Manta.Elviira
        umalehtinen kirjoitti:

miettinyt että koira jolla on ihana rodunomainen runko, jossa oikeat mittasuhteet, liikkeet OK ja luonne.......jotkut tuomarit alentavat laatupalkintosijaa ja kirjoituttavat arvostelulomakkeeseen,..nämä korvat häiritsevät ja siitä johtuen palkintosijan alennus.
        Kuitenkin samat tuomarit voivat katsella läpisormien esim. ahtaita takaliikkeitä löysiä etuliikkeitä.....jne.
        Onneksi en ole tuomari. mun mielestä laatuarvosanassa pitäisi kokonaiskuvan ratkaista, ja sen mukaan jaella laatupalkintoja.

voivat olla pahassakin välikädessä... Eihän heille kiikuteta viimeisimpiä lonkkakuvaustuloksia es.m. ...

Onneksi joo, ettei tarvitse laittaa mitään eläintä paremmuusjärjestykseen.

• umalehtinen kirjoitti:

Tässä olen ihan samaa mieltä.Rakenne pitäis olla kyllä aina siellä tärkeimmästä päästä.

Toisaalta,kun puhutaan "pääroduista",niin korvien osa tavallaan on olennainen osa sitä,vaikka eihän se rakennetta muuta.Mutta jos puhutaan pelkästään ulkonäöllisestä kokonaisuudesta,niin siihen se tekee paljon.

Mutta,kyllä kaikkeen terveyteen viittaavat pitäis olla etusijalla kummiskin.Kuten mm.rakenne ja liikkeet.

Juu,ja samat sanat.Onneksi en ole tuomari,en kyllä haluaisikaan.Kun tekee jo pelkissä mätsäreissä arvostellessa häijyä ylipäätään pistää ketään mihinkään paremmusjärjestykseen.

• vastasit.
        umalehtinen kirjoitti:

vahingossa omalla rekatulla buhaaaaaaa

• buhaaaa

jäippäs kiini puskapupujussi buhaaa

• molossi kirjoitti:

Tässä olen ihan samaa mieltä.Rakenne pitäis olla kyllä aina siellä tärkeimmästä päästä.

Toisaalta,kun puhutaan "pääroduista",niin korvien osa tavallaan on olennainen osa sitä,vaikka eihän se rakennetta muuta.Mutta jos puhutaan pelkästään ulkonäöllisestä kokonaisuudesta,niin siihen se tekee paljon.

Mutta,kyllä kaikkeen terveyteen viittaavat pitäis olla etusijalla kummiskin.Kuten mm.rakenne ja liikkeet.

Juu,ja samat sanat.Onneksi en ole tuomari,en kyllä haluaisikaan.Kun tekee jo pelkissä mätsäreissä arvostellessa häijyä ylipäätään pistää ketään mihinkään paremmusjärjestykseen.

Rodunomaiseen ilmeeseen pistetään suuri arvo ja rakenteesta lipsutaan.
        Toki pääroduilla se ilme on tärkeä,,,mutta suhteuttaa pitäisi.
        Siksi laatupalkintoja on erilaisia. Niitä pitäisi myös uskaltaa käyttää. Onko mitään mieltä siinä että koira saa ERIN/ EH:n jos sen rakenne on aivan sieltä syvältä ja huonot/vääränlaiset korvat antavat H:n tai T:n.
        Jos olisin tuomari antaisin EVA:n huonosta rakenteesta ja liikkeistä.

• umalehtinen kirjoitti:

Rodunomaiseen ilmeeseen pistetään suuri arvo ja rakenteesta lipsutaan.
        Toki pääroduilla se ilme on tärkeä,,,mutta suhteuttaa pitäisi.
        Siksi laatupalkintoja on erilaisia. Niitä pitäisi myös uskaltaa käyttää. Onko mitään mieltä siinä että koira saa ERIN/ EH:n jos sen rakenne on aivan sieltä syvältä ja huonot/vääränlaiset korvat antavat H:n tai T:n.
        Jos olisin tuomari antaisin EVA:n huonosta rakenteesta ja liikkeistä.

Niinpä.
        Ja sitten kun vielä on rotuja,joista ontuva koirakin voi saada erin,tai olla jopa roppi...

Kyllä oikeesti välillä hirvittää o-O

• g-pula-aho

ja tiedän että moni kasvattaja ja omistajakin hyväksyisi edelleen esim. rotikoiden hännän typistämisen.
      Olen itte katellu vierestä kun eläinlekuri typisti rotikan pentujen hännät ihan siisti ja kivuton toimenpide päätelleen siitä ettei pennut kiljuneet ja tunnetustihan pikku pentu kiljuu pienimmästäkin!
      Tollasten kettutyttöjen vouhottaminen on ihan anuksesta ja saa enenpi pahaa kun hyvää aikaan.
      Ne on KOIRIA ei mitään muuta!

• Leikelkööt omia korviaan tai vaikka barbeja kuten itse tein, mutta saisivat jättää koiran ruumiinosat rauhaan.

• että koirien korvia/häntiä silvotaan ilman mitään syytä.
      jos taas esim. hännästä on tullut jollakin tavalla ongelma koiralle niin silloin se on omistajan ja el. asia selvittää mikä on parasta koiralle.

• Myy-Pikkuinen

niin väliä mut se häntä on jokseenkin huvittava kun on pitkä, siis näillä jotka ennen typättiin.
      Vois olla parempikin koiralle että se siimahäntä edelleen lyhennettäis.

• Seisovien kanakoirien häntä vaurioita tulee jokseenkin usein.
      Rotikka ei ole rotikan näköinen uljas koira hännän kanssa joka joskus muistuttaa pystykorvan häntää.

Silmähän on jo tottunut häntiin,,kuitenkin eilen katsoin oppenissa griffonien häntiä ja kieltämättä tuli mieleen monen kohdalta voi kun tuo olisi typätty.

Dobberi on enemmän dobberi typättynä.

Laki on laki ja Suomessa typistys on kielletty ja lain hengessä eletään.

• Myy-Pikkuinen

rotikalla ja dobberilla sen hännä edelleen huomaa enkä tiiä tottuuko siihen ikinä. Tai tottuu mut aina se häntä vie sen huomion. =))))

• näkökohta on mielestäni se ainoa miksi koiralta pitäisi häntä lyhentää. luoja on koirille luonut sen hännän ja sillä on varmaankin tarkoitus.

• Myy-Pikkuinen kirjoitti:

rotikalla ja dobberilla sen hännä edelleen huomaa enkä tiiä tottuuko siihen ikinä. Tai tottuu mut aina se häntä vie sen huomion. =))))

jos ja kun vielä näyttelyissä näkee typätyn hännän koiralla on se kummallista kun se koira näyttää paremmalta hännällisiin verrattuna.
        Tyhmä asia mutta näin se vain mun suhteeni on.

• majorica kirjoitti:

näkökohta on mielestäni se ainoa miksi koiralta pitäisi häntä lyhentää. luoja on koirille luonut sen hännän ja sillä on varmaankin tarkoitus.

ja he näistä mulle ovat kertoneet.

• umalehtinen kirjoitti:

ja he näistä mulle ovat kertoneet.

ihan ok. jos omistaja tuntee ja tietää että se on koiralle parhaaksi se häntä typistää.
        mutta jos vaikka joku Chihu-kasvattaja alkaisi puhumaan Chihujen häntien lyhentämisestä niin ei tosiaankaan ainakaan minulle kävisi.

tiedätkö että yleensä sioiltakin typistetään saparot? ja miksi? juu koska niillä on tapana stressaantuessaan purra toistensa saparoita.
        onke se sitten oikeutettu syy?

• hullinen

on luomuna kuin patalaput, mutta toki ihanat sellaiset, kovin pusuteltavat! :D

• n.sorsa
        majorica kirjoitti:

ihan ok. jos omistaja tuntee ja tietää että se on koiralle parhaaksi se häntä typistää.
        mutta jos vaikka joku Chihu-kasvattaja alkaisi puhumaan Chihujen häntien lyhentämisestä niin ei tosiaankaan ainakaan minulle kävisi.

tiedätkö että yleensä sioiltakin typistetään saparot? ja miksi? juu koska niillä on tapana stressaantuessaan purra toistensa saparoita.
        onke se sitten oikeutettu syy?

lukea selvästi, äläkä huuda.

Vääränmallisissa, korvissa on ulkonäöllinen haitta ei muuta haittaa.
        Kauanko pitää samaa asiaa selittää.

• n.sorsa kirjoitti:

lukea selvästi, äläkä huuda.

Vääränmallisissa, korvissa on ulkonäöllinen haitta ei muuta haittaa.
        Kauanko pitää samaa asiaa selittää.

ihan selvän ja ymmerrettävän vastauksen kiitos.

Toisaalta,asiaa voi ajatella näinkin,että mitäs jos vaikka sillä rotikalla olisikin alunperin ollut häntä,niin miltäpä tuntuisi yht äkkiä katsella sitä ilman.Tottumiskysymys,eh...

Jos ajattelee vaikka nyt samantyylistä koiraa,bullmastiffiä,kuinka moni voi kuvitella sen typättynä,tuskin monikaan,kun sitä ei ole koskaan typätty.
        Niin miten ihmeessä ei noin ajatellen rotikalle sovi häntä,jos sopii vähän vastaavalle bullmastiffillekkin esimerkiksi ;)

• hyväksyä.

eläinrääkäys en osta pentua sinulta.

• Toisaalta,toi on kaksipiippuinen siinä mielessä,että onhan noita mahtavia metsästysrotuja,joilla kuitenkin on aina hännät olleet.Ja samanlaisia.Miksi niitä ei ole typätty.

Kyllä minä itse uskon,että se häntä voi jollain vaurioitua,ihan samoin kun koivet.Mutta miksei voi toimia sen mukaan,mikä on tarvis.Itse tiedän tosi paljon koiria,jolta on koivet menneet vinksin vonksin.Omaltakin aikoinaan yhdeltä,kun kissaa leikki.
        Jos itse mietin,niin kyllä tiedän niin mehtäpuolelta kuin ihan sohvapuolelta paljon enemmän niitä koipien vinksauttelijoita.Eikä niitäkään etukäteen leikellä...

Eiköhän noit viimekädessä ole lähtöisin ulkonäöllisistä syistä kuitenkin.

• pullistelija.

sattuiko dobberien typpäys.

• n.sorsa
        molossi kirjoitti:

Toisaalta,asiaa voi ajatella näinkin,että mitäs jos vaikka sillä rotikalla olisikin alunperin ollut häntä,niin miltäpä tuntuisi yht äkkiä katsella sitä ilman.Tottumiskysymys,eh...

Jos ajattelee vaikka nyt samantyylistä koiraa,bullmastiffiä,kuinka moni voi kuvitella sen typättynä,tuskin monikaan,kun sitä ei ole koskaan typätty.
        Niin miten ihmeessä ei noin ajatellen rotikalle sovi häntä,jos sopii vähän vastaavalle bullmastiffillekkin esimerkiksi ;)

tuo tuolla puskissakin väittää minua pullistelijaksi ja mitään en koirista tiedä, että sinä tiedä, että bullmastiffin häntiä ei ole koskaan typistetty. Noh minulla on pikkasen muuta tietoa, että on myös niiltä typistetty hännät.

• Pukeli 1

näkevätkään, siis hyväksyt ja pelkästään ulkonäköseikan vuoksi???? Ei koiranpentu ole esine.
        Hännän typistäminen on yhden kehonosan amputaatio ja sitä meistä kukaan ei voi tietää minkä trauman toimenpide pennulle aiheuttaa jo heti sen ensimmäisinä elonpäivinä.
        Häntä on koiralle myös viestintä väline, jopa kohdatessaan lajitovereitaan.
        Onneksi se on täällä kielletty.
        Ameriikassa näin niin typistetyn Englanninbuldokin hännän, että x-hännän kohdalla oli ammottava reikä.

• n.sorsa
        molossi kirjoitti:

ei sinun syysi jos joku minulle ilkeilee puskissa, mutta bullmastiffejenkin, häntiä on typistetty ei niiden kilteimpien metsävartijan seuralaisten, vaan toisen linjauksen ei kiltin linjauksen koirien häntiä toisinaan typistettiin, ettei ne, vioitu "työtehtävissä". Niin kertosis eräs iäkäs bullmastiffin kasvattaja, miljööniä vuosia sitten.

• Myy-Pikkuinen
        molossi kirjoitti:

siitä ollut kyse että kenelle se sopii vaan siitä että ne on ollut typättyjä ja kun rotikka tulee vastaan niin aina sen hännän huomaa. Kaikille koirille tietysti sopii häntä mut voi kai sitä sanoa miltä tuntuu. ;)

• Myy-Pikkuinen
        molossi kirjoitti:

Toisaalta,toi on kaksipiippuinen siinä mielessä,että onhan noita mahtavia metsästysrotuja,joilla kuitenkin on aina hännät olleet.Ja samanlaisia.Miksi niitä ei ole typätty.

Kyllä minä itse uskon,että se häntä voi jollain vaurioitua,ihan samoin kun koivet.Mutta miksei voi toimia sen mukaan,mikä on tarvis.Itse tiedän tosi paljon koiria,jolta on koivet menneet vinksin vonksin.Omaltakin aikoinaan yhdeltä,kun kissaa leikki.
        Jos itse mietin,niin kyllä tiedän niin mehtäpuolelta kuin ihan sohvapuolelta paljon enemmän niitä koipien vinksauttelijoita.Eikä niitäkään etukäteen leikellä...

Eiköhän noit viimekädessä ole lähtöisin ulkonäöllisistä syistä kuitenkin.

että alunperin typistykset on tehty ihan muuta varten kuin ulkonäöllisistä syistä, ainakin useammalla rodulla, tai kahdella tai yhdellä...

• n.sorsa
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

siitä ollut kyse että kenelle se sopii vaan siitä että ne on ollut typättyjä ja kun rotikka tulee vastaan niin aina sen hännän huomaa. Kaikille koirille tietysti sopii häntä mut voi kai sitä sanoa miltä tuntuu. ;)

iso harlekiini dogi, piiskaa hännällään pitkin naamaa, mitä minä sain kokea, voin kertoa että hännän tunsi, oli kun dogin hännällä, huitominen, samaa, kun joku olisi naamaan hakannut avokämmenellä, molemmin puolin poskia. Ei toinen iloisuudelleen voinut, mitään ja näytti, sen iloisesti häntäänsä heiluttamalla.

• Myy-Pikkuinen
        pullistelija. kirjoitti:

sattuiko dobberien typpäys.

kyllä olet sakee! Jos täällä nyt keskustellaan ko asiasta niin ei se tarkoita että hyväksyy sen!
        Mutta tosi kuitenkin on että typätyt on komeempia, ikävä myöntää mut totta.

• Myy-Pikkuinen
        n.sorsa kirjoitti:

iso harlekiini dogi, piiskaa hännällään pitkin naamaa, mitä minä sain kokea, voin kertoa että hännän tunsi, oli kun dogin hännällä, huitominen, samaa, kun joku olisi naamaan hakannut avokämmenellä, molemmin puolin poskia. Ei toinen iloisuudelleen voinut, mitään ja näytti, sen iloisesti häntäänsä heiluttamalla.

tekee heiluttaa häntää ja varmaan tuntuu mojovalta. =)

• Pukeli 1 kirjoitti:

näkevätkään, siis hyväksyt ja pelkästään ulkonäköseikan vuoksi???? Ei koiranpentu ole esine.
        Hännän typistäminen on yhden kehonosan amputaatio ja sitä meistä kukaan ei voi tietää minkä trauman toimenpide pennulle aiheuttaa jo heti sen ensimmäisinä elonpäivinä.
        Häntä on koiralle myös viestintä väline, jopa kohdatessaan lajitovereitaan.
        Onneksi se on täällä kielletty.
        Ameriikassa näin niin typistetyn Englanninbuldokin hännän, että x-hännän kohdalla oli ammottava reikä.

pennuille suoritti eläinlääkäri ja yleensä kotona.
        Silloin jo sanottiin että viimeistään pitää typistää kolmen vuorokauden iässä,,meillä samalla vuorokaudella.
        Ikinä ei tullut minkäänlaista komplikaatiota. Pieni vinkaisu ja se oli siinä.
        Aivan samalla lailla ne typätyllä hännällä kommentoivat.
        Tuo on vain niin tyypillistä ajattelua, silloin kun luullaan eikä ole eletty hännistä typättyjen rotujen kanssa.
        Mikäli olisi sallittua, niin minun pentujeni hännät typättäisiin vieläkin.
        Kokeilumielellä silloin kun se oli vapaaehtoista jätin hännät pitkiksi ja olen tottunut jo pitkiin häntiin,,,,,,mutta

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

pennuille suoritti eläinlääkäri ja yleensä kotona.
        Silloin jo sanottiin että viimeistään pitää typistää kolmen vuorokauden iässä,,meillä samalla vuorokaudella.
        Ikinä ei tullut minkäänlaista komplikaatiota. Pieni vinkaisu ja se oli siinä.
        Aivan samalla lailla ne typätyllä hännällä kommentoivat.
        Tuo on vain niin tyypillistä ajattelua, silloin kun luullaan eikä ole eletty hännistä typättyjen rotujen kanssa.
        Mikäli olisi sallittua, niin minun pentujeni hännät typättäisiin vieläkin.
        Kokeilumielellä silloin kun se oli vapaaehtoista jätin hännät pitkiksi ja olen tottunut jo pitkiin häntiin,,,,,,mutta

tarkoitatko minua, kun kerrot tuon olevan tyypillistä ajattelua, silloin, kun luullaan, eikä ole eletty hännistä typättyjen kanssa???
        Kyllä kait suurin osa silloin aikanaan vei pennut eläinlääkärille sitä toimenpidettä varten?

Ja se, kun kerroit, että pennut vain vinkaisivat ei meillä kyllä pitänyt paikkaansa, tosin meillä vietiinkin vasta kahden vuorokauden vanhoina.
        Voi olla, että rodullasi on suurempi kivunsietokyky heh, koska meillä pennut parkuivat surkeasti, kun pala selkärangan jatkeesta leikattiin pois.
        Kiitoksia vaan eläinsuojelu järjestöille, että saivat aikanaan tämän lakimuutoksen aikaiseksi.

• Pukeli 1 kirjoitti:

tarkoitatko minua, kun kerrot tuon olevan tyypillistä ajattelua, silloin, kun luullaan, eikä ole eletty hännistä typättyjen kanssa???
        Kyllä kait suurin osa silloin aikanaan vei pennut eläinlääkärille sitä toimenpidettä varten?

Ja se, kun kerroit, että pennut vain vinkaisivat ei meillä kyllä pitänyt paikkaansa, tosin meillä vietiinkin vasta kahden vuorokauden vanhoina.
        Voi olla, että rodullasi on suurempi kivunsietokyky heh, koska meillä pennut parkuivat surkeasti, kun pala selkärangan jatkeesta leikattiin pois.
        Kiitoksia vaan eläinsuojelu järjestöille, että saivat aikanaan tämän lakimuutoksen aikaiseksi.

Puhuin yleisesti. Kunhan vaihdoin sun kanssasi ajatuksia.
        Joo meille tuli eläinlääkäri kotio ja yleensä samanvuorokauden aikana kun pennut syntyivät. Pieni vinkasu ja se oli siinä.

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Puhuin yleisesti. Kunhan vaihdoin sun kanssasi ajatuksia.
        Joo meille tuli eläinlääkäri kotio ja yleensä samanvuorokauden aikana kun pennut syntyivät. Pieni vinkasu ja se oli siinä.

se ikävä aika on ohi ja saamme katsella iloisia hännänheiluttajia tai sitten vähän jurompia tyyppejä jotka ovat viehättäviä omassa juroudessaan.
        Siihen en kyllä vieläkään usko, että koirille olisi haittaa hännästä, vaikka niin joskus olen kuullut väitettävän.
        Luonto ei ole luonut mitään turhaa, paitsi ihmiselle umpisuoli, mutta viimeisten tutkimusten mukaan sekin tuottaa kuulemma jotakin, mistä minä en tiedä yhtään mitään.

• Pukeli 1 kirjoitti:

se ikävä aika on ohi ja saamme katsella iloisia hännänheiluttajia tai sitten vähän jurompia tyyppejä jotka ovat viehättäviä omassa juroudessaan.
        Siihen en kyllä vieläkään usko, että koirille olisi haittaa hännästä, vaikka niin joskus olen kuullut väitettävän.
        Luonto ei ole luonut mitään turhaa, paitsi ihmiselle umpisuoli, mutta viimeisten tutkimusten mukaan sekin tuottaa kuulemma jotakin, mistä minä en tiedä yhtään mitään.

miten paljon luonto on luonut turhia juttuja, mutta sen kyllä tiedän, että koiran häntä ei kuulu niihin! Kyllä ne niin paljon niillä hännillänsä viestittävät asioita. Ja meillä ainakin tuo uros käyttää häntyliä selvästi myös tasapainon säilyttämiseen ja joskus jarrutukseen kun laukkaa oikein kovaa vauhtia kohti. :) Tai siltä se ainakin näyttää...

• Pukeli 1
        Ursa kirjoitti:

miten paljon luonto on luonut turhia juttuja, mutta sen kyllä tiedän, että koiran häntä ei kuulu niihin! Kyllä ne niin paljon niillä hännillänsä viestittävät asioita. Ja meillä ainakin tuo uros käyttää häntyliä selvästi myös tasapainon säilyttämiseen ja joskus jarrutukseen kun laukkaa oikein kovaa vauhtia kohti. :) Tai siltä se ainakin näyttää...

hyvä peräsin, ihan niin kuin veneessä.
        Jos vaikka koira kävelisi kapeaa lankkua myöten, niin kyllä hännällä voi tasapainotella oikein komeasti.

• Pukeli 1 kirjoitti:

Jos vaikka koira kävelisi kapeaa lankkua myöten, niin kyllä hännällä voi tasapainotella oikein komeasti.

samaan tapaan se tosiaan taitaa toimia kuin peräsin veneessä. :D

Minusta häntä on monesti koiran hauskin osa, rakastan isoja huiskuvia oikein karvaisia häntiä.

että alunperin typistykset on tehty ihan muuta varten kuin ulkonäöllisistä syistä, ainakin useammalla rodulla, tai kahdella tai yhdellä...

No siis joo,kun lähetään riittävän pitkälle.Ja sielläkin on se osaltaan ehkä ollut "hätävarjelun" liiottelua eli varmuuden vuoksi,josta sitten ulkonäön yhä enemmän painottuessa on tullut pitkälti se silmää miellyttäminen kuvaan.

Alkuperäiset jutut on kuitenkin niin kaukana,että ei niitä monessakaan ole voinut pitää enää minään syynä.

• n.sorsa kirjoitti:

tuo tuolla puskissakin väittää minua pullistelijaksi ja mitään en koirista tiedä, että sinä tiedä, että bullmastiffin häntiä ei ole koskaan typistetty. Noh minulla on pikkasen muuta tietoa, että on myös niiltä typistetty hännät.

Ei kyllä minun tietääkseni ole,kun puhutaan jo rotumääritelmään tehdystä rodusta.

Se on sitten eri asia,jos mennään jonnekin esihistoriaan,missä puhutaan taistelukoirista eli taustoista,tai joku jostain syystä on pätkinyt.
        Mutta rotumääritelmään on häntä kirjattu,ja ei ole ollut typätty,siis rotuna.

Ju,saa toki sanoa.

Mutta omassa viestissäni olikin se pointti,että kun ihmiset sanoo,että joku on paremman näköinen tai se sopii (paremmin),jos olisikin ollut alusta asti toisinpäin eli olisirotua nähty ja totuttu vain luomuna.

That´s the point ;O)

Ja toisaalta,osaltaan niihin häntiin kiinnittää siksikin huomiota,kun ne ei aina ole kovinkaan kauniit.Mutta eipä voi olettaakaan,jos ei ole pitkään jalostettu tietynlaiseksi.

• Pukeli 1 kirjoitti:

Allekirjoitan myös tuon.Tasapainoelimenä se myös toimii.

Itse kun olen niin pitkähäntäisellä kuin töpöhäntäisellä harrastanut raunioita(pelastuskoiratoimintaa),niin huomaa selvästi,että koira kyllä sitä häntäänsä käyttää tasapainoilutilanteissa.
        Ei siis turha kapistus lainkaan.

• n.sorsa

kas koira, jonka häntä on typätty, saattaa kärsiä haamukipujakin ja laki kieltää Suomessa typistykset.
      Mutta kyllä, virosta ja venäjältä kiitettävästi tuodaan Suomeen typättyjä koiria.

• hullinen

jos sellainen tulee tärkeäksi osaksi elämää kohtalon oikkujen kautta niin yhtä ihana ja
      yhtä rakas se on, oli typistetty tai ei.

• v.Kukkis

Koirien typistäminen Suomessa on kielletty, mutta typistetyn koiran ostaminen tai omistaminen ei suinkaan ole kiellettyä!!

• Manta.Elviira

silmin ole katsonut enkä edelleenkään katso typistyksiä muista kuin terveydellisistä syistä, es.m. hännän loukkaantuminen.

Ei liene niin, että alkuperäinen tarkoitus typistyksille on ollut ihmisen näkemys "nätimmästä" koirasta vaan siihen johtaneet syyt nivoutuvat koirien käyttöön töissä, joissa korvat/häntä ovat/ovat olleet alttiina vaurioitumisille.

• hauvanmamma

hyväksy,,vaikka olisi "kuinka rodun omaista",,,

• koira ei ole rodunomainen koska silloinhan siltä on otettu pois jotakin mitä sillä alunperin on ollut !?!

• majorica kirjoitti:

koira ei ole rodunomainen koska silloinhan siltä on otettu pois jotakin mitä sillä alunperin on ollut !?!

jos "rodunomaisuus" tarkoittaa että koiralta joudutaan leikkelemään ruumiinjäseniä, niin silloin se kyseinen rotumääritelmä joutaa upottaa suohon. Minä en itse hyväksyisi minkäänlaisia koirille tai muille eläimille tehtyjä operaatioita, joissa perusteena on vain ja ainoastaan ulkonäkö, ei mikään terveydellinen seikka. Se on ok että ihmiset teettävät kauneusleikkauksia itselleen, koska he uskovat voivansa paremmin päästessään lähemmäksi "ihannekuvaansa", mutta saman turhamaisuuden siirtäminen eläinmaailmaan on minusta kerta kaikkiaan järjettömyyden huippu. Koira elää onnellisen koiranelämän vaikka sillä toinen korva lerpattaisi eri suuntaan kuin toinen, on se nyt sitten prkl että elävää eläintä tarvitsee leikellä ja teippailla ihmisen turhamaisuuden tähden.

• Tää mielipide on jo jokusen kertaan sanottu,mutta vielä menköön.

En hyväksy minkäänlaista koirien turhanpäiväistä silpomista.Vain lääketieteellisestä näkökulmasta.
      Ja mitään sellaista en näe korvien tai häntien silpoamisessa.Onneksi se karmea touhu on lopetettu täällä.

Korvat ja häntä on koiralle myös kommunikointivälineet.Omituista edes ajatella,että niistä pitäisi väkipakolla päästä eroon.

Vaikka minusta toope on toki näyttävämmän näköinen tytättynä,niin en näe oman pelkän mielihaluni takia siinä mitään järkeä.Hyi olkoon.

• En ymmärrä miksi pitäisi hyväksyä se että koiralta leikataan pois osa korvista tai viimeiset selkänikamat.

• kihveli3

typistämistä ulkomuodon takia. Onneksi Suomessa on typistyskielto. Joissakin maissa saa typistää ja näyttelyissä olen nähnyt näitä tuontikoiria. Kyllä ne töpöhännät pistää silmään, kun on tottunut pitkiin heiluhäntiin.
      Toisaalta taas joskus on pakko typistää esim. loukkaantumisen takia. Silloin asia on ok. Ja joissain roduissahan syntyy ihan luonnostaa niin pitkä kuin töpöhäntäisiä pentuja (jos muistan oikein...)

• jos loukkaantumisen vuoksi amputoidaan tms. :) Silloinhan ei ole kosmeettisesta syystä kyse, vaan ihan ns. oikeasta syystä.

• jos hänkin

hyväksyy muiden toteltava

• Manta.Elviira

Voiko omaisuutta jakaa pienempiin osiin?
        Onko mahdollisuus ostaa osakkeita?... Tiedä vaikka ne toisivat aikoinaan tuntuvat voitot!

;-D!!!

• eli siis vastaan tähän. eli siis Humle on saanut tosi hyviä arvosteluja näyttelyissä.
      mutta yksi negatiivinen puoli on tullut esille.
      sen hännänpää taipuu liiaksi. voiskohan sen jotenkin teipata että suorenisi? jos vaikka teippaisi jonkun kynänpätkän tai jotain muuta?
      auttaisiko se siis hännän pysymään suorassa?

ja onkohan tuollainen hännänpään vääryys perinnöllistä? olenhan toki tätä siitosuraa jo kauan miettinyt ja sehän olisi harmi jos yksi hännänpää sen pilaisi.

toisena mahdollisena ajatuksena olen miettinyt että jos sen parisenttiä siitä hännästä voisi vaikka leikata pois. silloin se häntä näyttäisi enemmän normaalilta.
      eli siis mitä olette mieltä???

• Pukeli 1

leikkaisit omasta sormenpäästä parisenttiä pois, niin että kokeeksi vaan miltä se tuntuu.
        No, asiaan. Onko sillä koirallasi ns. koukkuhäntä, eli hännänpäässä tiukka koukku?
        Joissakin roduissa se hyväksytään.
        Jos se pitää sitä vain koukerollaan, niin sitähän voi ennen kehään menemistä silleen venytellä, että verenkierto hännänpäässä kiihtyy.
        Niin ja siitä teippaamisesta, se olisi pitänyt tehdä silloin kasvuaikana, jos siitäkään olisi ollut mitään apua?

• Pukeli 1 kirjoitti:

leikkaisit omasta sormenpäästä parisenttiä pois, niin että kokeeksi vaan miltä se tuntuu.
        No, asiaan. Onko sillä koirallasi ns. koukkuhäntä, eli hännänpäässä tiukka koukku?
        Joissakin roduissa se hyväksytään.
        Jos se pitää sitä vain koukerollaan, niin sitähän voi ennen kehään menemistä silleen venytellä, että verenkierto hännänpäässä kiihtyy.
        Niin ja siitä teippaamisesta, se olisi pitänyt tehdä silloin kasvuaikana, jos siitäkään olisi ollut mitään apua?

väänsi ja käänsi sen häntänsä ihan aikuisena.
        ja Humlen häntää ei kyllä lyhennellä eikä suoristeta. antaa Humlen pitää häntänsä. vaikkakin usein kiusaan sitä että saako mamma ottaa hännän ;-))))

kyllä minä usein pussailen sitä häntää mutta lienekkö auttaa?

• Myy-Pikkuinen

Empä tuota tiiä mut "turvallisempi" aihe puhua on yllätys yllätys, Ämpärit! =)))

No joo, mukavaa alkanutta viikkoa! =)

• majorica kirjoitti:

väänsi ja käänsi sen häntänsä ihan aikuisena.
        ja Humlen häntää ei kyllä lyhennellä eikä suoristeta. antaa Humlen pitää häntänsä. vaikkakin usein kiusaan sitä että saako mamma ottaa hännän ;-))))

kyllä minä usein pussailen sitä häntää mutta lienekkö auttaa?

ns. "katkolla", olen mittaillut sitä kaulan ympärille ja kehunut miten hyvän kauluksen siitä saisi. Siis pikkulikan kippurahännästä. :) Ja korvista olen ajatellut tehdä bikinien yläosat. ;D Aika paljastavat niistä kyllä tulisi, no Santulla olisi vähän isommat korvat siihen tarkoitukseen.

Siskolla on ihana kissa, taitaa olla 15-vuotias jo, jolla on hännässä tosi jyrkkä mutka. Sillä on kyllä niin pitkät karvat että sitä ei oikein huomaa tunnustelematta... Mutta kisua ei se mutka ole ainakaan tainnut mitenkään häiritä, kiitettävän ärhäkästi sillä on aina häntä heilahdellut kun on tullut koiria taloon.

• arkipiru

enkä ole koskaan sitä hyväksynyt ja juuri se oli joskus syynäkin siihen, etten ottanut rottista mukaani, kun sitä halvalla myytiin, suorastaan lahjoitettiin.

• -en hyväksy-

Koska typistäminen on laissa kielletty, en hyväksy sitä. Korvien typistäminen on aina ollut niin turhaa =((
      Hännän typistämisestä en osaa olla oikein mitään mieltä =/ Jotkut sanoo, että joiltakin metsästyskoirilta on jouduttu amputoimaan häntä, kun se on metsällä ollessa "rikkonut" häntänsä.

Taas...en itse ole koskaan tavannut koiraa, jolta häntä olisi mennyt rikki metsällä ja sen takia se olisi amputoitu.
      Oma hunttana tuli ulkomailta, oli koditon ja "tarhan" nuorin. Tämä neiti on menettänyt häntänsä nuorena, mutta ei asia näytä häntä vaivaavan. On iloinen töpön heiluttaja, joka ei kullä osaa kertoa että koskeeko häneen vai ei =/
      Voisin kuvitella, ettei hännättömyys häntä vaivaa.

Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      260
      9077
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      312
      6299
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1380
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1311
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1111
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      79
      1005
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      889
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      788
    9. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      708
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      696
    Aihe