Olen parisuhteessa elävä ja raskaana oleva nainen. Ongelmakseni on muodostunut mieheni ongelma heräämisen suhteen. Hänen on äärimmäisen vaikea herätä aamuisin ja minä joudun ottamaan vastuun JOKA AAMU siitä että heräämme ja menemme töihin. Joudun herätellä häntä moneen kertaan ja monin eri tavoin ennekö mitään elonmerkkiä tapahtuu. Joskus vain lähden itse töihin ja jätän hänet nukkumaan kun joka aamu ei jaksaisi paria kertaa enempää yrittää herättää toista. Tällaisina aamuina hän raahautuu töihin sitten puolen päivän maissa ja työteho on huono iltaan saakka, kuten hän on itsekin todennut. Mieheni pystyy nukkua ihan kevyesti vaikka 12 tuntia yössä.
Mieheni on tosin yrittäjä joten hänellä on "vapaat" työajat mutta hänellä menee myös hyvin nopeasti henkinen tasapaino jos hän elää liian pitkään "herää kun huvittaa" rytmiä. Ja kun hänellä menee henkinen tasapaino tulee hänestä masentunut, saamaton, etäinen ja hän hakee tukea minulta mm. työasioihinsa. Olemme puhuneet aiheesta ja tiedämme molemmat että epäsäännöllinen rytmi ei sovi meille kummallekkaan ja henkisen terveyden vuoksi meidän pitäisi elää hyvin säännöllistä rytmiä.
Itselläni ollut heräämisen kanssa myös aiemmin ongelmia mutta raskausaika on muuttanut asian.
Mieheni tietää ongelmastaan, olen yrittänyt puhua aiheesta rakentavasti ja lempeästi mutta koska mitään muutosta ei tapahdu, yrityksistä huolimatta, rupeaa ko. asian ilmaiseminen menemään minulta vittuilun puolelle..
Pelottaa myös miten asiaa rupeaa vaivaamaan minua vauvan syntymän myötä koska luulen että minun niskaani kaatuu joka ikinen yöherääminen...
Onko kenelläkään neuvoja ja mielipiteitä aiheeseen tai onko minulla kohtalotovereita?
Miehen vaikea nousta
16
2232
Vastaukset
- väsymystä ja
päänsärkyä.
- olisit valinnut vähän
kauemmin.
Sääliksi käy.
(Mä jättäisin kyllä nukkumaan. Aikuinen ihminen. Vai sun lapsiko se on? No voi voi. Kun mies-parka sitten masentuu ja työt jää tekemättä ja se syrjätyy, jos NAINEN EI HUOLEHDI HOIVAA JA VALVO JA HOIDA.)
Vedä vessanpyntystä se surkimus pihalle ja etsi uusi mies!- mies josta on kyse
vai vessan pyttyyn? -ja uusi tilalle jossa uudet viat. Hieno neuvo! ja Anninalle terveisiä.
- fisutt
suihkuttaa vettä suihkepullosta naamalle aamulla ja katso herääkö :D Itsellä lievästi samaa "ongelmaa", avomieheni nukkuu todella sikeästi ja myös kellon ympäri jos vain antaa nukkua. Töihin hän onneksi kumminkin herää itse, paitsi että joudun kyllä töniä häntä aina laittamaan herätyskellon pois päältä kun itse herään aina ensimmäiseenkin herätyksen ääneen ja hän herää vasta kun kello on ehtinyt soida jo hyvän aikaa.. Muutenkin (iltavuoro ja vapaapäivinä) yritän häntä herättää samoihin aikoihin kuin itse herään että päivärytmi pysyisi yhtään samana kun molemmilla on vuorotyö ja minulla vielä opiskelu kesken. Ja saa kyllä joka aamua moneen kertaan käydä huutelemassa makkarin ovella että toiseen saa mitään eloa.
- ....
Työasioita voisi organisoida helpommaksi tai erilailla firmassaan, kuulostaa että kuormitusta voi olla liikaa yhdelle ihmiselle. Minkälaisia toiveita miehellä on. Ja ylitöitä ei saisi tehdä liian innokkaasti eikä liian vakavasti vääntää. Huolia ilmassa voi olla hänellä työssä tai muussa koska tukeutuu sinuun niissä. Osaatko tukea aidon positiivisesti? ..Tai sitten on illanvirkku. Tai joku kausi. Onko ala kumminkin oikea hänelle, että viihtyy.
Ei tuo niin erikoista ole, on muitakin väsyneitä syystä tahi toisesta.
Liika uni voi tehdä tokkuraiseksi väsyneeksi olon tai veltoksi esim. se 12 h., kunnes virkoaa muutamien tuntien päästä. Mutta ei unirytmi mielenterveyttä sanele jos ei nuku liian vähän. Tai koe liikaa syyllisyyttä liika unista. Kuorsaajilla voi olla uniapneaa johon on happimaski tai muu. Joskus omaa aikaa ei vaan ole tarpeeksi työn lisäksi, omille ajatuksille ja jutuille, moni venyttää iltaa ettei ahdista se ettei ehdi ajatella mitään.
Vauva asia ja uni. Siinä onkin organisoitavaa vähän. Kai siihenkin niksejä löytyy niin vauvalle, kuin vanhemmille. Mutta lultavasti eri palstalta.
Zemppiä. Ei kannata kettuilla se pahentaa syyllisyyttä ja toinen haluaa nukkua vain entistä enemmän jos sanasi ja ihmettelysi masentaa. 8-10 h ei ehkä tekisi tokkuraa jos vertaa 12 tuntiin. Kaamosmasennus voi kelle vaan tulla tai muu, ei voi olla pirteä aina vissiin. - Tristar
Eihän hän huviskeen ole väsynyt ja vetämätön :D siihen on ain syy. Jos syy on fyysinen, voi sen saada selville käymällä lääkärissä puhumassa asiasta. Syitä voi olla monia, raudanpuutteessta unapneaan tai hormoniongelmiin, kilpirauhaseen... niitä riittää. Masennuskaan ei ole poissuljettu, alkuvaiheen ja lievä masennus voi oireilla juuri väsymyksenä (ja usein sitä tekeekin).
Sinuna minä ohjaisin miehen lääkärin pakeille.
Jos mitään korjattavaa vikaa ei löydy, voi yksinkertaisinta olla vain todeta että mies ei ole aamuihminen ja se siitä. Jos voi työnsäkin tehdä milloin on hereillä, oliisko mahdollista sovittaa miehen työ- ja unirtymi hänelle luontaisemmaksi? Vaikka se ei olisikaan sama kuin sinun. Valvoa myöhään, nukkua myöhään, tehdä työnsä silloin kun on hereillä? Vauvan synnyttyä tuo voisi olla etu sinullekin :D kun voisit illalla mennä aiemmin nukkumaan ja mies valvoisi iltavirkun vauvan kanssa kun on muutenkin hereillä. Itse käytin tuossa tilanteessa miehen iltavirkkuutta törkeästi hyväkseni, ja hän sitten vastaavasti nukkui aamulla pidempään kun minä heräsin lasten kanssa.
***- mieltä olen minä
Harva ihminen jaksaa nukkua 12 tuntia putkeen päivästä toiseen, ellei siihen ole jotain syytä ja normaalin yöunen jälkeen pitäisi päästä ylös ilman kommervenkkejä.
Näin ensiapuna ehdottaisin että menette aikaisemmin nukkumaan.
Onko miehen työ kuin tervanjuontia? Se voisi selittää... - Shannon-71
On tämä vuodenaikakin mahdollinen selittävä tekijä. Pikkuisen vitamiinipilleriä huuleen - auttaisko?
Vaikka kyseessä olisi jokin terveyteen liittyvä ongelma, niin kyllä aikuisen ihmisen täytyy itse huolehtia aikatauluistaan. Ei ole puolison virka olla aamuisin sataan kertaan kiskomassa toista töihin! Suhkupullo ei ole lainkaan huono herättelykikka - kokeiltu on ;) - Lääkäriin
Samaa mieltä Tristarin kanssa. Ehdottomasti mies lääkäriin, miehen itsensä takia, mutta erityisesti myös sinun. Sinä uuvut pienen lapsen kanssa, jos et saa kumppaniltasi tukea hoitoon.
Ja tosiaan, jos tuntuu, ettei syytä löydy, niin komppaan edelleen Tristaria. Illan hoitovuoro miehelle!
- nukkuukoon prkl
Samasta "vaivasta" kärsin minäkin.
Ei auta tökkiminen, eikä mikään muukaan.
Äijä valvoo myöhään ja nukkuu pitkään. Varsinkin silloin kun olisi vihdoinkin aikaa tehdä jotain kivaa kahdestaan.
Olen ratkaissut asian siten, että nousen itse, syön aamupalan rauhassa ja lähden tekemään sitä mitä huvittaa. En jää siis pönöttään sängyn viereen odottamaan, koskahan mahdollisesti ukkokulta mahdollisesti saisi nostettua itsensä ylös.
Jos/kun hän sössii itse parisuhteemme, se on aivan hänen oma valintansa. - yks vinkki
Laita kämppään herätyskelloja soimaan joka puolelle ni pakko sen on nousta niitä sammuttamaan. Piilotat vaik johonki vaikeisii paikkoihin ni ei hevillä löydä.
- Uneton Seatlessa
Minulla on ihan sekopäinen unirytmi, josta mieheni puolestaan kärsii. Välillä muutamia kuukausia noin 5 tunnin yöunta klo 4-9 aamuyöstä, sillä mihinkään muuhun kellonaikaan ei yksinkertaisesti nukuta. Herättyäni olen virkeä, en nuku päiväunia, eikä illalla ala väsyttämään. Mieheni pyynnöstä olen yrittänyt mennä hänen kanssaan nukkumaan ennen puoltayötä, mutta usean tunnin valvominen on niin tuskallista, että romantiikan kärsimisen uhalla olen luopunut yrityksistä. Näitä valvomisjaksoja seuraa sitten muutamien kuukausien nukkumisjaksot, jolloin mikään unen määrä ei tunnu riittävän. Silloin menen illalla ajoissa nukkumaan, enkä meinaa mitenkään pystyä nousemaan herätyskellon soittoon aamulla ennen yhdeksää. Kellojen ripottelu ympäri asuntoa ei tällöin auta, sillä en yksinkertaisesti herää kellonsoittoon. Tämä on kamalaa, jos tietää että aamulla on tärkeitä menoja, kuten työmatkalle lähtö tms. Tällöin olen todella kiitollinen, jos mies omasta harmistaan huolimatta jaksaa huolehtia nousemisestani. En ole vuosien varrella keksinyt mitään syitä näihin unen vaihteluihin, mutta sen tiedän, että nukkuminen ei ole kaikille yhtä suoraviivaista ja helppoa. Voimia miehen kanssa ja toivottavasti syy selviää!
- oppeliini1
Keho tietää tarkalleen kuinka paljon unta tarvitsee pystyäkseen toimimaan optimaalisesti. Voisitteko mennä aikaisemmin nukkumaan? Aamuun noita tunteja ei voi lisätä joten ne on lisättävä iltaan.
Siirtäkää nukkumaanmenoa 30min aiemmaksi, seuravalla viikolla se on jo 1 tunti jne., seuratkaa mikä aika on sopivin.
Tosin tämä vaatii totuttujen tapojen muuttamista mutta se ei suinkaan ole mahdotonta yhteisen edun hyväksi.- Marsilainen
Minun kehoni tietää tarkalleen, että sen pitää herätä joka aamu tunnin myöhemmin. Eli minulle sopiva vuorokausi on 25 tuntia.
- kyselijä.
Miksi olet lapsenvahti aikuiselle miehelle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693