Pienituloinen?!
HS:
"Pienituloisuuden raja oli 2007 yhden hengen taloudessa 13 100 euroa vuodessa, eli noin 1100 euroa kuukaudessa"
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pienituloisia jo yli 700 000 /1135242856569
Jos olet niin miten tuollaisella summalla oikein tulee toimeen?!
Oletko sinä
19
503
Vastaukset
- ~Vanilla~
pelkällä opintotuella plus asumislisällä eli about 450 € kuussa, vuokran jälkeen jää 200 käteen ja ihan hyvin selviän.
- kesätöissä
3-4 kk ?
Yhteensä bruttotulo vuodessa n. 9500 ?
Tuolla systeemillä minäkin opiskeluaikana pärjäsin. Edes opintolainaa ei tarvinnut ottaa, kun säästeliäästi eli.
Nykyisin bruttotulot ansiotyöstä n. 45000 eur/vuosi, eikä ole tarvinnu opintolainoja takaisin maksella :) - ...
Millä elät kesät?
- ~Vanilla~
kesätöissä kirjoitti:
3-4 kk ?
Yhteensä bruttotulo vuodessa n. 9500 ?
Tuolla systeemillä minäkin opiskeluaikana pärjäsin. Edes opintolainaa ei tarvinnut ottaa, kun säästeliäästi eli.
Nykyisin bruttotulot ansiotyöstä n. 45000 eur/vuosi, eikä ole tarvinnu opintolainoja takaisin maksella :)kuukatta, opiskelen sellaista alaa, että joitain harjoitus- ja kenttätöitä on pakko tehdä kesällä. Mutta vähälläkin selviää, kun on pakko...
- ~Vanilla~
... kirjoitti:
Millä elät kesät?
sen verran töitä, että elän plus saan ostettua jotain isompia pakollisia juttuja, mitä nyt tarvitsee kuten huonekaluja tai vastaavaa... Tosin ensi kesäksi olen hakemassa opintotukea, joten tulee olemaan aika tiukkaa...
- ...
~Vanilla~ kirjoitti:
sen verran töitä, että elän plus saan ostettua jotain isompia pakollisia juttuja, mitä nyt tarvitsee kuten huonekaluja tai vastaavaa... Tosin ensi kesäksi olen hakemassa opintotukea, joten tulee olemaan aika tiukkaa...
Eli käteen jäävä summa per kuukausi ei olekaan se 200 euroa. Laske kesätyötulot mukaan.
- ~Vanilla~
... kirjoitti:
Eli käteen jäävä summa per kuukausi ei olekaan se 200 euroa. Laske kesätyötulot mukaan.
ne rahat, mitkä kesätöistä jää yli menee aina johonkin tiettyyn isompaan tarkoitukseen tai säästöön sitä tiettyä tarkoitusta varten. Eli käytännössä mulla on talvikuukausina käytössä 200 € kuukaudessa.
- gek-ko
ääärsään taas :!111!!
Täällä ei kukaan ei tee hyviä aloituksia, miten mua voidaan kohdella näin :!!!!11!!
Ei vaan, mullahan on vaan puolet noista rahoista. Liskot ovat vähäruokaisia, mutta välillä vituttaa. En ota vielä lainaa. - Vanhanen/Katainen
Pääasia että KULUTTAA nekin vähänsä. Nih.
- sika ja
katastrofi.
Tienaan reilusti, enkä kuluta juuri mitään :)
Siinä vanhaselle. - ...
sika ja kirjoitti:
katastrofi.
Tienaan reilusti, enkä kuluta juuri mitään :)
Siinä vanhaselle.Tee testamentti jos sulla ei ole perillisiä.
- se on tehtävä,
... kirjoitti:
Tee testamentti jos sulla ei ole perillisiä.
muuten menee valtiolle/kunnalle loppujen lopuksi kaikki.
Tai sitten intoudun eläkepäivillä törsäämään. - gek-ko
... kirjoitti:
Tee testamentti jos sulla ei ole perillisiä.
sain törkeän naurukohtauksen kun se 11!11!!!- tyyppi puuttui väliajan vanerilevyesimerkkiin kun laskettiin merenpintajuttuja.
Ei hellitä vieläkään. Testamentti... - ...
gek-ko kirjoitti:
sain törkeän naurukohtauksen kun se 11!11!!!- tyyppi puuttui väliajan vanerilevyesimerkkiin kun laskettiin merenpintajuttuja.
Ei hellitä vieläkään. Testamentti...Mikä tuo 11!11!!! -juttu on? En ymmärrä yhtään mitään taaskaan.
- gek-ko
... kirjoitti:
Mikä tuo 11!11!!! -juttu on? En ymmärrä yhtään mitään taaskaan.
joka ei käytä varsinaista nimimerkkiä, vaan laittaa aina otsikon jälkeen välilyönnin ja sen jälkeen kaksoispisteen. Se käyttää myös huutomerkkien kanssa ykkösiä.
Emmä tiedä kuka se on, mutta sen jutut saattaa joskus vähän huvittaa. Se kävi kommentoimassa noita laskuja, ja repesin. Nyt mä oon hihittäny täällä 2 tuntia yksin flunssaisena ja käyttäny huutomerkkejä ja ykkösiä.
- persona-non-grata
toisaalta ei ole suuret menotkaan:) ...
1100 euroa bruttona kuullostaa aika pieneltä, kun suomi on kuitenkin verraten kallis maa asua ja elää ... Nettona vai bruttona?
Nettona noi on mun tuloni huonoina kuukausina itseasiassa viime kuussa tuli vielä niukemmin, parempina se ei tosta kovin paljoa yli mene muutenkaan.
Miten sillä tulee toimeen? No laske halvan yksiön vuokrat, elarit, safkat, bussilippu, laskut olennaisesta ja katso mitä jää käteen. Ei paljoo, mutta harvemmin miinuksellakaan.
"Jos olet niin miten tuollaisella summalla oikein tulee toimeen?!"
Toimeen tulee mutta suhteessa siihen että sen eteen pitää nähdä niin pirusti työtä ja sillä työllä saa minimielämisen lisäksi itselleen niin toivottoman vähän se tuntuu helvetin epäoikeudenmukaiselta. En tarvi kylläkään lisää rahaa euromääräisesti. Riittäisi ihan sekin että peruseläminen olisi halvempaa ja niille mukavuuksille jäisi enemmän käyttövaraa. Työttömänä kuitenkin tienaisin jonkun verran vähemmän - tosin sossu maksaisi elarit ja saisin asumistuen joten työelämän ja työttömyyden välinen tuloero on käsittämättömän pieni suhteessa siihen vaivaan mitä työ teettää mulle. Tämä ei ole sinänsä työttömien vika, he tulee toimeen mua vielä huonommin tietenkin rahallisesti - vaan lähinnä sen että tehtyä työtä ei arvosteta rahallisesti.
Ironistahan tässä on se että puuseppä on 20 arvostetuimman ammatin joukossa kuitenkin mielikuvatasolla.
Palveluita ei hinnoitella pienituloisten vaan keskituloisten kukkaron mukaan. Jokainen haluaa olla vähintään se keskituloinen joten jopa semi-pakollisista palveluista (Esim. tukanleikkuu, kuulemma ihmisen pitäisi olla siistin näköinen) joutuu maksamaan hinnan joka on tarkoitettu aivan toiselle tulotasolle.
Saa kysyä lisää jos kiinnostaa.- scale
kyllä tuolla summalla toimeentullakseen pitäisi opetella koko eläminen uudestaan.
- ihminen.
Hyvin tulisin toimeen, jos tienaisin noin paljon kuin 1100, mutta vähemmälläkin pärjää :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996043
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282843Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262105Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774