Skoda Fabia 1.9 PD TDI RS.

Hauska mies.

Mitä mieltä olette kyseisestä mallista?.

29

8414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhan toistoa

      Samasta aiheesta jutusteltu jo useasti aiemmin. Selaa keskusteluaiheita taaksepäin.

    • havainto

      Sehän on kaninkoppi !

    • RS Combi

      Olihan toi melko pienen oloinen peli kun käväisin katsomassa.

      Parempaa Octavian RS:än verrattuna tummat lattiaverhoilut Octavian valkoisen (!) sijaan.

      Ettei penkit olisi olleet hiukan laimeammin muotoillut kuin Octaviassa ja nyt kun muistelen, ei tainnut olla puolinahkaverhoilua?

      Pitää kyllä mielenkiinnosta käydä kokeilemassa, kuinka tarpeeton toi kutosvaihde tuossa oikein on.
      Kakkosautona voisi olla ihan jees peli, kun ei ole hinnallakaa pilattu(?).
      Uutta ohjelmaahan tuohon pitäisi olla heti laittamassa ihan niinkuin Octaviaankin, muuten RS on hiukan liian mahtipontinen mallimerkintä ko. autoihin.

      • Tikka Tuulispää

        -parempi ajaa kuin Octavia
        -pieni mutta ruma
        -ei ihan halpakaan
        -mauton sisäolemus
        -tyypillinen tehodiesel
        -älytön syötön katkaisu jarrun hipaisusta ts hallittavuusongelmia liukkaalla
        -onneksi automaattivaihteisto on keksitty autoihin..


    • Jani.

      Saako kyseistä mallia automaattinakin???.
      Sitten se onkin hyvä asia!.

      • Petteri

        Siinä lukee: autoihin :)


    • oma vrs fabia

      toisaalta on huono asia että palstalle voi kirjoitella myös ne henkilöt joilla ei ole mitään hajua autoista. fabian rs versiosta sen verran... rs:n tehtaan ilmoittamat arvot 130hp/310nm 9,6sec 0-100 ovat raja-arvoja jotka jokaisen tehtaalta ulos tulevan fabia-rs:n täytyy voittaa. esim: vm kiihtyvyys testi 8,5 sec 0-100km/h on vielä 0,5 sec ujo... gps-laitteella mitattuna minun kimpale kiihtyy 8,0 sec. myös tuulilasin testissä missä oli fabia ja 206 rc, fabiaa ainakin kiihdytettiin hieman väärin, ainakin vaihto ja vauhtikäyrän mukaan. toisin kun testissä fabian kierroksia kiihdyttäessä ei tulisi päästää yli 3500 rpm. kesällä alastarossa kävin ajelemassa octavian rs:n kanssa kilpaa ja ainakaan radalla octavialla ei ole mitään jakoa fabialle, ei pelkästään siksi että fabia painaa vähemmän kuin octavia vaan myös siksi että fabialla ei tarvitse paljon vaihteita vaihdella kun vääntöalue on laaja.
      hieman rallitaustaa omaavana voisin väittää että nämä jutut on faktoja, joten kaikki nutipäät jotka ei tunne fabiaa älkööt edes vaivautuko...
      ps. tunnin koeajon jälkeenkään et vielä todellakaan tunne asiaa niin että voisit sanoa tietäväsi jotakin asiasta!!!!

      • kyssäriä

        Kuinka tarkka tulos saadaan gps:llä mitattaessa 0-100kmh kiihtyvyyttä?

        Millä tavalla Fabia RS:n vääntöalue on laajempi kuin Octavia RS:n?


      • oma vrs
        kyssäriä kirjoitti:

        Kuinka tarkka tulos saadaan gps:llä mitattaessa 0-100kmh kiihtyvyyttä?

        Millä tavalla Fabia RS:n vääntöalue on laajempi kuin Octavia RS:n?

        gps:ään liittyviä vastauksia saa esim:
        www.race-technology.com/WebPage/Products/Logger/DL90Home.html
        http://www.race-technology.com/WebPage/Products/Accelerometer/PerformanceMeterIntro.html samat laitteet saat vaikka muukkoselta.

        ja sitten kierrosten käyttöalue:

        radalla ajettuna octavia rs liikkuu parhaiten 3600-5200 ja varsinainen tapahtuma on n.4300 kohdalla jota ennen ja jälkeen vääntö laskee (huom. huipputeholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). näinollen esim. 3-vaihteella ajessa käyttöalue on n. 80-130 km/h. fabia rs kun on kyseessä dieselkone luvut hieman erilaiset. hyötykierrosalue fabiassa on 1950-4200. pitkien välitystensä ansiosta 3-vaihteen käyttöalue on 60-130km/h. joka taasen tarkoittaa sitä että koko alastaron radan voi periaattessa ajaa 3-vaihteella., kun octaviaa välttämättä joutuu käyttämään välillä 2-vaihteella. ja sitten tulee penkitetty fakta: fabia 1950-4200rpm alueella vääntö pyörii 310-190nm välissä kun taas octavia huippu vääntö on muistaakseni 235nm ja siitä ei pääse kuin alaspäin.
        fabialla siis pieksee monet muutkin bensakoneet. tervetuloa katsomaan fabiaa tositoimissa...tapahtumat voi katsella radalle.com :sta!


      • sami
        oma vrs kirjoitti:

        gps:ään liittyviä vastauksia saa esim:
        www.race-technology.com/WebPage/Products/Logger/DL90Home.html
        http://www.race-technology.com/WebPage/Products/Accelerometer/PerformanceMeterIntro.html samat laitteet saat vaikka muukkoselta.

        ja sitten kierrosten käyttöalue:

        radalla ajettuna octavia rs liikkuu parhaiten 3600-5200 ja varsinainen tapahtuma on n.4300 kohdalla jota ennen ja jälkeen vääntö laskee (huom. huipputeholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). näinollen esim. 3-vaihteella ajessa käyttöalue on n. 80-130 km/h. fabia rs kun on kyseessä dieselkone luvut hieman erilaiset. hyötykierrosalue fabiassa on 1950-4200. pitkien välitystensä ansiosta 3-vaihteen käyttöalue on 60-130km/h. joka taasen tarkoittaa sitä että koko alastaron radan voi periaattessa ajaa 3-vaihteella., kun octaviaa välttämättä joutuu käyttämään välillä 2-vaihteella. ja sitten tulee penkitetty fakta: fabia 1950-4200rpm alueella vääntö pyörii 310-190nm välissä kun taas octavia huippu vääntö on muistaakseni 235nm ja siitä ei pääse kuin alaspäin.
        fabialla siis pieksee monet muutkin bensakoneet. tervetuloa katsomaan fabiaa tositoimissa...tapahtumat voi katsella radalle.com :sta!

        Taitaa GPS-laitteesi on selvästikin epävireinen. Saksassa ilmoittavat lastutetun (MTM) Fabia RS kulkemaan seuraavasti:

        Max. Leistung kW/Umin
        120/3600 (MTM)
        96/4000 (serie)

        Max. Drehmoment Nm/Umin
        365/2400 (MTM)
        310/1900 (serie)

        V-max
        212 km/h (MTM)
        204 km/h (serie)

        0-100 km/h
        9,0 s (MTM)
        9,6 s (serie)


      • sami
        oma vrs kirjoitti:

        gps:ään liittyviä vastauksia saa esim:
        www.race-technology.com/WebPage/Products/Logger/DL90Home.html
        http://www.race-technology.com/WebPage/Products/Accelerometer/PerformanceMeterIntro.html samat laitteet saat vaikka muukkoselta.

        ja sitten kierrosten käyttöalue:

        radalla ajettuna octavia rs liikkuu parhaiten 3600-5200 ja varsinainen tapahtuma on n.4300 kohdalla jota ennen ja jälkeen vääntö laskee (huom. huipputeholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). näinollen esim. 3-vaihteella ajessa käyttöalue on n. 80-130 km/h. fabia rs kun on kyseessä dieselkone luvut hieman erilaiset. hyötykierrosalue fabiassa on 1950-4200. pitkien välitystensä ansiosta 3-vaihteen käyttöalue on 60-130km/h. joka taasen tarkoittaa sitä että koko alastaron radan voi periaattessa ajaa 3-vaihteella., kun octaviaa välttämättä joutuu käyttämään välillä 2-vaihteella. ja sitten tulee penkitetty fakta: fabia 1950-4200rpm alueella vääntö pyörii 310-190nm välissä kun taas octavia huippu vääntö on muistaakseni 235nm ja siitä ei pääse kuin alaspäin.
        fabialla siis pieksee monet muutkin bensakoneet. tervetuloa katsomaan fabiaa tositoimissa...tapahtumat voi katsella radalle.com :sta!

        Jos luulet saavuttavasi maksimikiihtyvyyden vaihtaen 90kW (3500rpm) kohdalla niin silloin vaihtokohtasi olisivat suunnilleen (tuulilasin vaihtokohdat).
        1->2 vaihde, 34km/h (43)
        2->3 vaihde, 62km/h (73)
        3->4 vaihde, 97km/h (116)
        Huom! tässä oletan, että Ibizan TDI:n välitykset samat kuin Fabiassa.

        Eli esim. 0-100km/h kiihdytyksessä joutuisit vaihtamaan 4-vaihteelle saavuttaakseni 100km/h nopeuden.


      • sami
        oma vrs kirjoitti:

        gps:ään liittyviä vastauksia saa esim:
        www.race-technology.com/WebPage/Products/Logger/DL90Home.html
        http://www.race-technology.com/WebPage/Products/Accelerometer/PerformanceMeterIntro.html samat laitteet saat vaikka muukkoselta.

        ja sitten kierrosten käyttöalue:

        radalla ajettuna octavia rs liikkuu parhaiten 3600-5200 ja varsinainen tapahtuma on n.4300 kohdalla jota ennen ja jälkeen vääntö laskee (huom. huipputeholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). näinollen esim. 3-vaihteella ajessa käyttöalue on n. 80-130 km/h. fabia rs kun on kyseessä dieselkone luvut hieman erilaiset. hyötykierrosalue fabiassa on 1950-4200. pitkien välitystensä ansiosta 3-vaihteen käyttöalue on 60-130km/h. joka taasen tarkoittaa sitä että koko alastaron radan voi periaattessa ajaa 3-vaihteella., kun octaviaa välttämättä joutuu käyttämään välillä 2-vaihteella. ja sitten tulee penkitetty fakta: fabia 1950-4200rpm alueella vääntö pyörii 310-190nm välissä kun taas octavia huippu vääntö on muistaakseni 235nm ja siitä ei pääse kuin alaspäin.
        fabialla siis pieksee monet muutkin bensakoneet. tervetuloa katsomaan fabiaa tositoimissa...tapahtumat voi katsella radalle.com :sta!

        Sanot ajavasi radalla, jolloin nopeus vaihtelee 60-130km/h. Lisäksi sanot, että Fabialla pääsee 130km/h 3-vaihteella. Käsittääkseni silloin koneessa pitää olla n. 4650rpm.

        Oletetaan, että olet katsonut nopeudet autosi mittarista ja oikea nopeusalue onkin 50-120km/h. Vaihtamalla vaihteita myös dieselisi liikkuu rivakammin kuin pelkästään 3-vaihteella ajellen.

        ***Fabia RS kiihtyy 50-120km/h 9,9 sekunnissa (tuulilasi) ja tällöin käytetään vaihteita 2, 3 ja 4.
        ***Octavia RS kiihtyy 50-120km/h 8,1 sekunnissa (TM) ja vaihteita 1, 2 ja 3.

        Näistä kiihtyvyysarvoista näkee senkin, että moottorin vääntö ei kerro kovin paljon, vaan on otettava huomioon myös vaihteiston välitykset ja moottorin antama teho.

        En yhtään ihmettele, että Octavia ei pärjännyt Fabialle, Octavisti oli varmaan apinoinut yksivaihde-radalla-tekniikkasi.


      • oma vrs
        sami kirjoitti:

        Taitaa GPS-laitteesi on selvästikin epävireinen. Saksassa ilmoittavat lastutetun (MTM) Fabia RS kulkemaan seuraavasti:

        Max. Leistung kW/Umin
        120/3600 (MTM)
        96/4000 (serie)

        Max. Drehmoment Nm/Umin
        365/2400 (MTM)
        310/1900 (serie)

        V-max
        212 km/h (MTM)
        204 km/h (serie)

        0-100 km/h
        9,0 s (MTM)
        9,6 s (serie)

        mulla on siis ilmeisen nopea fabia... vaikkakin
        mm. vm ja tuulilasi kiihdytti testiautoa 8,5 joten saksassa on ilmeisen paskat autot!!!!!!!! tais sitten saksassa ei osata ajaa autoa!!!!


      • oma vrs
        sami kirjoitti:

        Jos luulet saavuttavasi maksimikiihtyvyyden vaihtaen 90kW (3500rpm) kohdalla niin silloin vaihtokohtasi olisivat suunnilleen (tuulilasin vaihtokohdat).
        1->2 vaihde, 34km/h (43)
        2->3 vaihde, 62km/h (73)
        3->4 vaihde, 97km/h (116)
        Huom! tässä oletan, että Ibizan TDI:n välitykset samat kuin Fabiassa.

        Eli esim. 0-100km/h kiihdytyksessä joutuisit vaihtamaan 4-vaihteelle saavuttaakseni 100km/h nopeuden.

        juttupa on niin että, 0-100km/h kiihdytyksessä ei kannata enää 90km/h vaihtaa 4-vaihteelle koska vaihteen vaihto päästää hukkaportista turbon paineet pois, joten uusi ahtopaineen nosto verottaa kiihtyvyyttä. tulos on siis parempi kun 3-vaihteella kiihdytetään suoraan 100km/h


      • minullakin on rs
        sami kirjoitti:

        Sanot ajavasi radalla, jolloin nopeus vaihtelee 60-130km/h. Lisäksi sanot, että Fabialla pääsee 130km/h 3-vaihteella. Käsittääkseni silloin koneessa pitää olla n. 4650rpm.

        Oletetaan, että olet katsonut nopeudet autosi mittarista ja oikea nopeusalue onkin 50-120km/h. Vaihtamalla vaihteita myös dieselisi liikkuu rivakammin kuin pelkästään 3-vaihteella ajellen.

        ***Fabia RS kiihtyy 50-120km/h 9,9 sekunnissa (tuulilasi) ja tällöin käytetään vaihteita 2, 3 ja 4.
        ***Octavia RS kiihtyy 50-120km/h 8,1 sekunnissa (TM) ja vaihteita 1, 2 ja 3.

        Näistä kiihtyvyysarvoista näkee senkin, että moottorin vääntö ei kerro kovin paljon, vaan on otettava huomioon myös vaihteiston välitykset ja moottorin antama teho.

        En yhtään ihmettele, että Octavia ei pärjännyt Fabialle, Octavisti oli varmaan apinoinut yksivaihde-radalla-tekniikkasi.

        Heips!

        Käväisin juuri länsiväylällä katselemassa fabian kierrosnopeutta. Ja kyllä Sami olet oikeassa 130/4650 asian kanssa.

        Totesin myös, että nelosella ajaessa 120/2900 ja 130/3150 pientä heittoa arvoissa olla!!! Tämä tarkoittaisi sitä, että nelosvaihteella 4500 kierroksilla vauhtia olisi n.180. Voikohan tämä olla mahdollista, vitosvaihteella kierrokset olisi n.900 kierrosta alempana ja kutosella n.1400 kierrosta alempana. Äkkiä kun lasken 180 vauhti tekee kutosella n.3100 kierrosta, mikä taas tarkoittaisi, että huippunopeus 204 ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Ellei autossa ole nopeusrajoitinta, mielestäni ei ole.

        oma vrs:n juttuun lue lehtiä. Olen kyllä lukenut lehdet ja en voi muutakuin ihmetellä, kuinka saksalainen mtm fabia ei voisi kiihtyä nopeammin 0-100 lastutettuna kuin 9,0.
        Käsittääkseni lehdissä testattu auto on vakio, ja se on saatu kiihtymään 8,5.

        Ehkä, ehkä ei. Mutta totuus on, että yksikään auto ei ole samanlainen, ja VAG-konsermin laatusertifikaatti takaa sen. että jokainen hihnalta tuleva auto täyttää vähimmäisraja-arvot mitkä tehdas nille antaa.

        Pitää myös muistaa, että kuljettaja on eri niin TM, VM,TUULILASI tai saksassa.
        En siis hekilökohtaisesti usko, että mikään mitatuista arvoista voisi antaa vapautta kilpailla eri mallien kesken.

        Kovinpa kuitenkin uskaltaisin väittää, että radalla fabia voittaa octavian. Uskoisin fabialla
        olevan edun painon, hallittavuuden ja ketteryyden suhteen. Moni auto-lehti myös kertoo octavian keulan puolelta hieman huono ajettava, vastaavasti fabia kulkee kuin juna kiskoilla.

        Mitä taas rata-ajoon tulee, niin alastaron radalla fabialla kyllä varmasti tarvitaan myös kakkosta ja nelosta.

        No mutta iloisia rupattelu tuokioita teille!


      • Woge
        oma vrs kirjoitti:

        juttupa on niin että, 0-100km/h kiihdytyksessä ei kannata enää 90km/h vaihtaa 4-vaihteelle koska vaihteen vaihto päästää hukkaportista turbon paineet pois, joten uusi ahtopaineen nosto verottaa kiihtyvyyttä. tulos on siis parempi kun 3-vaihteella kiihdytetään suoraan 100km/h

        ole muuttuvageometrinen turbo eli eihän siinä ole hukkaporttia... tälläinen käsitys mulla on.


      • minullakin on rs
        Woge kirjoitti:

        ole muuttuvageometrinen turbo eli eihän siinä ole hukkaporttia... tälläinen käsitys mulla on.

        Mutta silti paineen lasku kostautuu säätyväsiipiselläkin!


      • kyssäriä
        minullakin on rs kirjoitti:

        Heips!

        Käväisin juuri länsiväylällä katselemassa fabian kierrosnopeutta. Ja kyllä Sami olet oikeassa 130/4650 asian kanssa.

        Totesin myös, että nelosella ajaessa 120/2900 ja 130/3150 pientä heittoa arvoissa olla!!! Tämä tarkoittaisi sitä, että nelosvaihteella 4500 kierroksilla vauhtia olisi n.180. Voikohan tämä olla mahdollista, vitosvaihteella kierrokset olisi n.900 kierrosta alempana ja kutosella n.1400 kierrosta alempana. Äkkiä kun lasken 180 vauhti tekee kutosella n.3100 kierrosta, mikä taas tarkoittaisi, että huippunopeus 204 ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Ellei autossa ole nopeusrajoitinta, mielestäni ei ole.

        oma vrs:n juttuun lue lehtiä. Olen kyllä lukenut lehdet ja en voi muutakuin ihmetellä, kuinka saksalainen mtm fabia ei voisi kiihtyä nopeammin 0-100 lastutettuna kuin 9,0.
        Käsittääkseni lehdissä testattu auto on vakio, ja se on saatu kiihtymään 8,5.

        Ehkä, ehkä ei. Mutta totuus on, että yksikään auto ei ole samanlainen, ja VAG-konsermin laatusertifikaatti takaa sen. että jokainen hihnalta tuleva auto täyttää vähimmäisraja-arvot mitkä tehdas nille antaa.

        Pitää myös muistaa, että kuljettaja on eri niin TM, VM,TUULILASI tai saksassa.
        En siis hekilökohtaisesti usko, että mikään mitatuista arvoista voisi antaa vapautta kilpailla eri mallien kesken.

        Kovinpa kuitenkin uskaltaisin väittää, että radalla fabia voittaa octavian. Uskoisin fabialla
        olevan edun painon, hallittavuuden ja ketteryyden suhteen. Moni auto-lehti myös kertoo octavian keulan puolelta hieman huono ajettava, vastaavasti fabia kulkee kuin juna kiskoilla.

        Mitä taas rata-ajoon tulee, niin alastaron radalla fabialla kyllä varmasti tarvitaan myös kakkosta ja nelosta.

        No mutta iloisia rupattelu tuokioita teille!

        Eiköhän se ilmoitettu huippunopeus voi oll aihan kohdallaan jos suurin vaihde on välitetty ylivaihteeksi. Silloinhan välitys on niin pitkä, että moottorin tehot eivät riitä kelaamaan nopeutta niin paljon, että kierrokset nousisivat huipputehon kierroksiin. Se ilmanvastus nääs...

        Octavia RS:ää ajaneena sanoisin sen etupään ongelman olevan liian lyhyet joustovarat. Radan pinta on usein melkoisen tasainen jolloin tuo ei haittaa, paitsi jos ajaa hampaat irvessä reunakanttareiden yli.


      • sami
        kyssäriä kirjoitti:

        Eiköhän se ilmoitettu huippunopeus voi oll aihan kohdallaan jos suurin vaihde on välitetty ylivaihteeksi. Silloinhan välitys on niin pitkä, että moottorin tehot eivät riitä kelaamaan nopeutta niin paljon, että kierrokset nousisivat huipputehon kierroksiin. Se ilmanvastus nääs...

        Octavia RS:ää ajaneena sanoisin sen etupään ongelman olevan liian lyhyet joustovarat. Radan pinta on usein melkoisen tasainen jolloin tuo ei haittaa, paitsi jos ajaa hampaat irvessä reunakanttareiden yli.

        Fabia RS:n huipuksi on ilmoitettu 204km/h. Tämä tarkoittaa sitä, että 6-vaihteella kierrokset ovat koneessa n. 3400 kun huippu saavutetaan. eli toisin sanoen autossa on käytössä n. 90kW. Toinen vaihtoehto huipun saavuttamiseksi on 5-vaihde, jolloin kierrokset n. 4050 ja koneessa tehoa n. 95kW. Olisin valmis epäilemään, että Fabia RS saavuttaa huppunopeuden 5-vaihteella, ei 6-vaihteella.


      • minullakin on rs
        kyssäriä kirjoitti:

        Eiköhän se ilmoitettu huippunopeus voi oll aihan kohdallaan jos suurin vaihde on välitetty ylivaihteeksi. Silloinhan välitys on niin pitkä, että moottorin tehot eivät riitä kelaamaan nopeutta niin paljon, että kierrokset nousisivat huipputehon kierroksiin. Se ilmanvastus nääs...

        Octavia RS:ää ajaneena sanoisin sen etupään ongelman olevan liian lyhyet joustovarat. Radan pinta on usein melkoisen tasainen jolloin tuo ei haittaa, paitsi jos ajaa hampaat irvessä reunakanttareiden yli.

        Enpä oikein tiedä onko kutonen niinkään tarkoitettu ylivaihteeksi, kun vitosen ja kutosen välissä on n.500 kierrosta. Minun herkkä perseeni ei ainakaan huomaa näiden kahden vaihteen kiihtyvyys eroa.

        Kuitenkin omani kiihtyi 190 (mittarin mukaan) asti mielestäni ihan sillä samalla tärinällä ja viisarin kiipeämisellä kuin se alkoi 120.
        Anteeksi, että en uskaltanut lahdentiellä ajaa yhtään sen lujempaa. Kitkarenkaat ei ole noissa vauhdeissa kaikkein mukavimmat!!!


      • sami
        minullakin on rs kirjoitti:

        Heips!

        Käväisin juuri länsiväylällä katselemassa fabian kierrosnopeutta. Ja kyllä Sami olet oikeassa 130/4650 asian kanssa.

        Totesin myös, että nelosella ajaessa 120/2900 ja 130/3150 pientä heittoa arvoissa olla!!! Tämä tarkoittaisi sitä, että nelosvaihteella 4500 kierroksilla vauhtia olisi n.180. Voikohan tämä olla mahdollista, vitosvaihteella kierrokset olisi n.900 kierrosta alempana ja kutosella n.1400 kierrosta alempana. Äkkiä kun lasken 180 vauhti tekee kutosella n.3100 kierrosta, mikä taas tarkoittaisi, että huippunopeus 204 ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Ellei autossa ole nopeusrajoitinta, mielestäni ei ole.

        oma vrs:n juttuun lue lehtiä. Olen kyllä lukenut lehdet ja en voi muutakuin ihmetellä, kuinka saksalainen mtm fabia ei voisi kiihtyä nopeammin 0-100 lastutettuna kuin 9,0.
        Käsittääkseni lehdissä testattu auto on vakio, ja se on saatu kiihtymään 8,5.

        Ehkä, ehkä ei. Mutta totuus on, että yksikään auto ei ole samanlainen, ja VAG-konsermin laatusertifikaatti takaa sen. että jokainen hihnalta tuleva auto täyttää vähimmäisraja-arvot mitkä tehdas nille antaa.

        Pitää myös muistaa, että kuljettaja on eri niin TM, VM,TUULILASI tai saksassa.
        En siis hekilökohtaisesti usko, että mikään mitatuista arvoista voisi antaa vapautta kilpailla eri mallien kesken.

        Kovinpa kuitenkin uskaltaisin väittää, että radalla fabia voittaa octavian. Uskoisin fabialla
        olevan edun painon, hallittavuuden ja ketteryyden suhteen. Moni auto-lehti myös kertoo octavian keulan puolelta hieman huono ajettava, vastaavasti fabia kulkee kuin juna kiskoilla.

        Mitä taas rata-ajoon tulee, niin alastaron radalla fabialla kyllä varmasti tarvitaan myös kakkosta ja nelosta.

        No mutta iloisia rupattelu tuokioita teille!

        Painoero 80kg, tehoero 36kw, akselivälin ero 50mm.

        ********omamassa, teho, akseliväli
        Fabia RS, 1320kg, 96kW, 2462mm
        Octavia RS 1400kg, 132kW, 2512mm

        Jos katsoo varttimailin huippunopeutta, Octavia RS:lle on mitattu arvoja kuten 145km/h, 146km/h ja Fabia RS:lle esim. 134km/h. Varttimailin huippunopeudesta näkee, että Octavia RS on selvästi Fabia RS:ää nopeampi. Ehkä Fabia voittaa Octavian radalla, mutta silloin radan pitää mielestäni olla todella hidas.


    • äräs

      että pitää olla oma :-)

      En niin hirveästi perusta kiihtyvyydestä, sekka sinne tai tänne. Vaan ihan kivasti tuo tuntuu kiihtyvän ainakin edelliseen ajokkiin verrattuna. Kiisselimalli on ollut jo pidempään hakusessa mutta mikään ei ole oikein iskenyt. Tuolla on kiva ajaa ja menee halvalla. RS:ssä on sama kuin monissa nykyisissä pikkuautoissa, etumatkustajan paikalla on vaikea uskoa että istuu niin pienen auton kyydissä kuin ulkonäkö antaa ymmärtää.

      Vääntö se tekee ajamisesta mukavaa, sitä voimaa voi reilusti käytellä kun se tulee mukaan jo pienemmillä kierroksilla. Jos pitää kierrättää >6t että saa tehot irti niin harvoimpa niitä tulee lopulta käytettyä vaikka onhan siinä jotain fiilistä joskus vetästä kunnolla kierroksia mittariin.

    • ostajaehdokas

      Nyt hypätään asiasta kolmanteen, eli olen itsekin hankkimassa (75% varmuudella) tuon RS:n ensi keväällä, rahatilanteesta riippuen.
      Nyt kun näitä RS:n omistajia tuntuu olevan jo jonkin verran, voinkin kysyä että mitä maksaa RS:n määräaikaishuollot? Ts. ovatko ne saman hintaiset kuin normaali diesel-fabioissa?
      Yksi syy skodaan siirtymiseen on (olisi) minulle nimenomaan kohtuuhintaiset huollot. Nykyinen Renault on turhan hinnakas omistettava :/

      • minullakin on rs

        Herne!

        Muitten diesel fabian huolloista en tiedä.
        Mutta oman rs:n huolto 15000km maksoi 150erkkiä Metro-auto koskelossa.


      • Octavisti
        minullakin on rs kirjoitti:

        Herne!

        Muitten diesel fabian huolloista en tiedä.
        Mutta oman rs:n huolto 15000km maksoi 150erkkiä Metro-auto koskelossa.

        Asiaan sen enempää perehtymättömänä kysyn, että eikö Fabia RS ole longlife-systeemissä? Eikös tällöin pitäisi päästä n.30tkm:iin ilman huoltoja? Riippuen tietysti ajotavasta.

        Pitkää matkaa ajava tuttava kehui, että hänen TDI Golfin mittarissa karvan alle 70tkm, mutta toiseen huoltoon ei ole vielä tarvinnut viedä. Eka huolto oli n.35tkm:ssä.


      • Nerd

        Käsitykseni mukaan vm. 2004 Skoda dieselin huoltoväli on jopa 30.000 - 50.000 km ajotavoista riippuen. Huollonilmaisin kutsuu sitten huoltoon ajallaan. Tarkistappa vaikka Metro-Autosta mitä määräaikaishuoltoon kuuluu aj mitä se maksaa.


      • minullakin on rs
        Nerd kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan vm. 2004 Skoda dieselin huoltoväli on jopa 30.000 - 50.000 km ajotavoista riippuen. Huollonilmaisin kutsuu sitten huoltoon ajallaan. Tarkistappa vaikka Metro-Autosta mitä määräaikaishuoltoon kuuluu aj mitä se maksaa.

        Minun rs:n huoltokirjassa lukee selkeästi "huoltoväli 15000km tai vuosi riippuen siitä kumpi täyttyy ensin".
        Sinähän tietysti voit huollattaa omasi ihan niinkuin itse haluat, mutta minä säilytän ajoturvan ja huollan kirjan mukaan.


      • ostajaehdokas

        Eli juuri tätähän minä yritin tuossa kysymyksessäni saada esille. Eli ovatko nuo RS:n koneet longlife -huoltovälillä, ja onko RS:n tekniikassa joitakin muita erityistä huoltoa vaativia kohteita, jotka nostaisivat myöhempien huoltojen hintoja? Tekniikka poikkeaa kuitenki alustansa puolesta jonkin verran vakio-fabiasta..


      • longlife_
        ostajaehdokas kirjoitti:

        Eli juuri tätähän minä yritin tuossa kysymyksessäni saada esille. Eli ovatko nuo RS:n koneet longlife -huoltovälillä, ja onko RS:n tekniikassa joitakin muita erityistä huoltoa vaativia kohteita, jotka nostaisivat myöhempien huoltojen hintoja? Tekniikka poikkeaa kuitenki alustansa puolesta jonkin verran vakio-fabiasta..

        niin kävin tänään koe ajamassa RS:ää ja kyselin huolloista. öljyt 15tkm ja muut huollot 30tkm välein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe