Vanhemmat

Veronique

Minulla on koko nuoruuteni ollut ongelma äitini kanssa. Nuorempana kun asuin vielä kotona pidin perhettäni pystyssä( varsinkin äitiäni joka oli hyvin takertuvainen). Isäni oli pitkiä aikoja sairaalassa ja äitini ei vain osannut olla yksin. Hän heittäytyi täysin onnettomaksi ja surutteli vain (muka) huonoa kohtaloaan.

Muutin 16-vuotiaana kotoa pois, kun pääni ei enää kestänyt vanhempieni ainaista masennusta. Kävin lukioni loppuun ja samaan aikaan töissä. Ajan kanssa olen oppinut "sietämään" äitiäni, vaikka en voi sanoa että hänestä erityisesti pitäisinkään. Koen olevani vahva persoona ja olen selviytynyt elämässäni hyvin. Olin töissä ja nyt aloitin opiskelun haluamassani opiskelupaikassa.

Tuntuu vain pahalta, kun vanhempani eivät tue minua millään lailla. Välillä olisi kiva soittaa kotiin ja kertoa, että on onnistunut jossain, mutta AINA asiat kääntyvät äitiini ja hänen elämäänsä.

Aina joskus (n.vuoden välein) otan asian puheeksi ja riidaksihan se menee. Silloin saan kuulla miten olen muka hukannut elämäni, kun en aikaisemmin lähtenyt jatko-opiskelemaan ja muutenkin äitini palaa varsinkin siihen, kun ensimmäisellä kerralla en saanut lakkia. Kävin siis lukion 3,5vuodessa. Nyt täytän syksyllä 21 vuotta.

Olen muuten hyvin onnellinen elämääni, mutta harmittaa kun yritän koko ajan vieläkin todistaa äidilleni, että olen yrittänyt parhaani. Monesti ajattelen, että lopetan yhteyden pidon kokonaan, kun en ikinä tunnu riittävän.

Asia kuulostaa tosi hassulta, mutta en ymmärrä miksi äitini mielipide vaikuttaa minuun niin paljon. Olen monet itkut itkenyt ja tuntenut itseni aivan arvottomaksi, kun en ole saanut hyväksyntää vanhemmiltani.

Onko kellään samantapaisia sukulaisia tai vanhempia ja miten te suhtaudutte heihin? Itse haluaisin monesti sanoa, että yritän koko ajan olla mahdollisimman hyvä tytär ja tehdä parhaani, että vanhempani olisivat ylpeitä minusta, mutta en minäkään ihmeisiin pysty.

Olen kuitenkin 16-vuotiaasta asti elättänyt itseni töissä käymällä, lukenut ylioppilaaksi ja nyt päässyt jatko-opiskelemaan sekä pysynyt kaidalla tiellä. Mitä muuta pystyn parantamaan!?

Miten pääsen näistä tunteista eroon :(

4

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :))))))))))))))))))))))))))...

Aika pitkällehän sinä jo olet asiasi miettinyt ja ymmärtänyt, missä mennään. Olet saanut olla äitisi äiti ja hänhän ei siitä mihinkään enää muutu.

Ilmeisesti sinulla on nyt elämäsi siinä mielessä hyvin ja hallussa, että on aika käydä vanhat asiat vielä kerran läpi ja pureksia kaikki se pettymys, mitä heikko äitisi on sinussa synnyttänyt. Et pääse tunteistasi eroon kuin käymällä ne vaan nyt läpi. Ja se tarkoittaa sitä, että vaikka tuntisit olosi välillä järjettömän lapsellisen vihaiseksi, niin ole sitä. Tai mitä muuta sitten sisuksistasi kumpuaakaan.

Jos voit puhella asioistasi jonkun luottoihminen kanssa tee se ihmeessä.

• ´´´´´´´´´´

tehnyt varmasti parhaasi ja kuka vanhempi vaan voisi olla ylpeä sinusta:)! Hyvä ja oikein että itsekin olet! Jokainen lapsi varmasti odottaa että vanhemmatkin ovat iloisia ja ylpeitä heidän menestyksestä ja näkevät heidät. Mutta vanhempiaankaan eikä heidän käytöstään pysty muuttamaan,se on kuin vuoria siirtäisi,he vaan ovat mitä ovat. Syy ei ole nyt sinussa,vaan vanhempiesi käytöksessä,mistä johtuu..?Ehdottomasti tarvitsisit enemmän huomiota vanhemmiltasi.

• ghjbnö.

Elämä ei ole reilua, ei. Vaikka miten olisi asiat muuten hyvin, niin jossakin on kipeä paikka tai hiertävä varvas.

Sinua pitää ensiksi onnitella tähänastisen elämäsi kulusta. Olet vahva, vastuuntuntoinen, eteenpäin pyrkivä ja ahkera. Tulet varmasti saavuttamaan elämässäsi sen, mitä haluatkin.

Tuolle kipukohdallesi eli vanhempiesi - ja erityisesti äidin - suhtautumistavalle sinuun ei luultavasti voi mitään. Koska sättiminen on jatkunut jo lapsuudestasi saakka, ei se siitä muuksi muutu, korkeintaan pahenee kun ikää tulee lisää.

Kun olet muutenkin vahva ihminen, niin voisit vähitellen ryhtyä parkkiinnuttamaan itseäsi tuon asian suhteen. Ota sellainen asenne, että et piittaa noista sanomisista. Eiväthän ne edes ole totta! Sinua yritetään syyllistää sellaisista asioista, mitä ei edes ole olemassa!

Sinulla on elämässäsi muutakin tekemistä kuin itkeä ja surra sellaista asiaa, jota et voi muuttaa. Totta kai on sinussa olevalle lapselle ikävää, että isä ja äiti ovat tuollaisia, mutta se ei ole sinun syysi. Siksi ei sinun myöskään tarvitse kantaa syyllisyyttä tai masennusta asiasta, jolle et voi mitään.

Vahvuutta ja voimia sinulle elämäsi hallinnassa!

• Käsittele_tunteet

Eipä kai niistä tunteista pääse, muuten kuin käsittelemällä ne. Itse kans olen seurannut sivusta vanhempien masennusta jne. Sain kuunnella äitini työpaikkaongelmista koko teini-ikäni ja enemmänkin, oikein rasittavuuteen saakka. Jos itse haen tukea johonkin, on vastaus yleensä sitä luokkaa, että olen täysi-ikäinen ja minun täytyy päättää/selvitä asioista itse. Nytkin olin kotona ja sain jonku pöpön, jonka serauksena en jaksanu muuta ku olla sängyssä. Avuntarjoajia löyty kyllä ystävistä ja sukulaisesta, mutta ei omista vanhemmistani. Olisin varmaan saanu olla monta päivää ilman sellaista ruokaa, mitä pystyn syömään, ilman ystävääni -vanhempieni kotona.

Kyllähän se loukkaa ja paljon. Ehkä paras ratkaisu olisi yrittää löytää joku turvallinen ulkopuolinen aikuinen, jolle uskoutua. Jo yksi terve-henkinen suhde aikuiseen voi olla parantavaa. Itsekin koen välillä suunnatonta vihaa ja jopa raivoa, jonka kanssa kamppailen.
      Joskus melkein pelkään näitä voimakkaita tunteita, jotka välillä työntyvät esiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3679
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      47
      3679
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      51
      2569
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    7. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1609
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe