2 940 -> 3 200 €/kk laman kynnyksellä?

Palkkaa pyytämässä

Ammattiliiton teettämän tutkimuksen perusteella palkkani on vajaat 300 € alle verrokkiryhmän keskiarvon.

Aion mennä siis pyytämään lisää liksaa, vaikka lama kolkuttelee jo firman ovella ja porukkaa on lomautettuna.

Kuinkahan tässä käy?

40

13406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Keskiarvo on sellainen luku, joka saadaan ynnäämällä kaikki palkat yhteen ja jakamalla henkilöiden lukumäärällä. Tällöin on täysin normaalia että on henkilöitä joiden palkka on alle keskiarvon ja toisia joilla se on yli sen. Jos palkkaasi nostetaan, myös keskiarvo nousee.

      Keskiarvo ei siis ole mitenkään sellainen luku, mihin palkkoja pitäisi verrata. Tärkeämpää on se, että palkkasi osuu työtehtäviesi ja osaamisesi mukaisesti sekä yrityksen sisällä että ulkoisesti lähelle muita samaa työtä tekevien kanssa. Olettaen tässä että palkka ei ole työehtosopimuksen määräystä pienempi.

      Toki aina saa pyytää, mutta lomautusten ollessa päällä en usko että saat.

      • Työnantaja.

        Voihan sieltä kenkääkin tulla.


    • kuule...

      sulle hyvät naurut!

    • ja keskiarvoa

      Aina voi pyytää. Peruste on vaan väärä.

      Toki, jos mielestäsi olet alipalkattu työtehtäviin ja omaan osaamiseesi nähden ja tämän pystyt perustelemaan, niin sitten asia on ok.

      Itse sain tänään kehityskeskustelun aikana 300,00 € palkankorotuksen; pyytämättä ja vielä luvattiin 200,00 kesäkuussa.

      Talossa olen ollut n. 7 kk

      • Kyllä se tasaantuu!

        Joo, onhan tapana palkkaa nostella tai "alkaa maksamaan" koeajan päätyttyä. Koetapa "7 kk talossa" ollut saada hyvät lisät vaikkapa taas ensi syksynä. On luultavasti vaikeampaa??


      • korotuksen saanut
        Kyllä se tasaantuu! kirjoitti:

        Joo, onhan tapana palkkaa nostella tai "alkaa maksamaan" koeajan päätyttyä. Koetapa "7 kk talossa" ollut saada hyvät lisät vaikkapa taas ensi syksynä. On luultavasti vaikeampaa??

        Jep, tiedän realiteetit aika hyvin.

        Tiedän myös, ettei palkkaa aina nostella.

        Minulla on koko 20 vuoden työuran aikana ollut niin hyvät esimiehet (4 kpl), ettei minun ole tarvinnut koskaan pyytää palkankorotusta.

        Joskus vaan käy niin, että työpaikkaa joutuu vaihtamaan ilman halua--> edellinen firma lopetti kokonaan toimintansa, palkka uudessa työpaikassa reilu 1.000 pienempi. Toki työtehtävätkin ovat ihan muuta.

        Nyt palkka 4.000 korotus --> 4.300 ja kesäkuussa, kun tulee vuosi niin 200,00 --> 4.500.
        Olen tyytyväinen


      • johan provosit
        korotuksen saanut kirjoitti:

        Jep, tiedän realiteetit aika hyvin.

        Tiedän myös, ettei palkkaa aina nostella.

        Minulla on koko 20 vuoden työuran aikana ollut niin hyvät esimiehet (4 kpl), ettei minun ole tarvinnut koskaan pyytää palkankorotusta.

        Joskus vaan käy niin, että työpaikkaa joutuu vaihtamaan ilman halua--> edellinen firma lopetti kokonaan toimintansa, palkka uudessa työpaikassa reilu 1.000 pienempi. Toki työtehtävätkin ovat ihan muuta.

        Nyt palkka 4.000 korotus --> 4.300 ja kesäkuussa, kun tulee vuosi niin 200,00 --> 4.500.
        Olen tyytyväinen

        Vai että 4500 syksyyn mennessä. Taidat olla oikein ministeri? Ettet olisi peräti hallituksessa? Jäsen tai puheenjohtaja? Kiva että täällä mukana on porukkaa joka osaa myös hauskuuttaa. Naurullani ei ole ylärajaa. Olet todennäköisesti istumatyöläinen tai joku varastomies? Taulukko päättyy huomattavasti aiemmin kuin 4000. Mutta hei, kannattaa haaveilla ja elää unelmissa. Juuri siksi moni jaksaa siellä työelämässä roikkua teeskentelemässä työntekijää kun itse työ on supertylsää. Täällä jouto-olojoiden arjessa on kivempaa. Saa kaikkine tukineen ihan kivaa liksaa. Eikä ole työnantaja tai pomo seisomassa tuossa ovella, että "perkele, taasko sitä ollaan suomi24 palstalla, häh?". No taas ollaan. Ja täydellä palkalla.


      • jooke
        johan provosit kirjoitti:

        Vai että 4500 syksyyn mennessä. Taidat olla oikein ministeri? Ettet olisi peräti hallituksessa? Jäsen tai puheenjohtaja? Kiva että täällä mukana on porukkaa joka osaa myös hauskuuttaa. Naurullani ei ole ylärajaa. Olet todennäköisesti istumatyöläinen tai joku varastomies? Taulukko päättyy huomattavasti aiemmin kuin 4000. Mutta hei, kannattaa haaveilla ja elää unelmissa. Juuri siksi moni jaksaa siellä työelämässä roikkua teeskentelemässä työntekijää kun itse työ on supertylsää. Täällä jouto-olojoiden arjessa on kivempaa. Saa kaikkine tukineen ihan kivaa liksaa. Eikä ole työnantaja tai pomo seisomassa tuossa ovella, että "perkele, taasko sitä ollaan suomi24 palstalla, häh?". No taas ollaan. Ja täydellä palkalla.

        Noo, ei nuo 4500 taalla maailmalla ole kuin suolarahoja. Minut saat silla hintaa vajaaksi viikoksi ja summa nettona kateen plus asunto ja auto, ym..


    • kilometritehtaalle

      muiden kanssa. Voi jumalauta.. "liiton tutkimuksen mukaan mulla on liian pieni palkka, muut saavat lomautuksia mutta mä meen pyytään lisää liksaa!"

      vittu miten itsekästä. tyypillistä demaria..

    • yrittäjä80

      Naurettavia summia! Itse yrittäjänä nostan 1900 e/kk palkkaa ja olen tyytyväinen. Raha riittää kaikkeen mihin sitä tarvitsen ja jää vielä muutama kymppi vielä säästöön.

      En ole kateellinen muille heidän palkoistaan, mutta kauhistelen vain sitä, että nämä palkkavaateet on nostaneet Suomen hintatason aikojen kuluessa sellaiselle tasolle, ettemme ole enää mitenkään kilpailukykyisiä muiden maiden kanssa.

      Kun minun työntekijäni tuli pyytämään palkankorotusta, niin selvitin hänelle tämänhetkisen tilanteen tilauskantoja ja tulevaisuuden näkymiä myöten. Kerroin myös oman palkkani ja työtunnit, jota viikossa teen. Lopputulos oli se, että hän päätti tyytyä nykyiseen palkkaan.

      • kannattais

        mennä töihin jonnekin niin saisit parampaa liksaa:D


      • yrityshyvä10

        Eihän yrittäjän kannata itselleen isoa palkkaa maksaa vaan kotiuttaa rahat pääomatulona josta menee vaan se 29 % veroa.


      • arvon ääliö
        yrityshyvä10 kirjoitti:

        Eihän yrittäjän kannata itselleen isoa palkkaa maksaa vaan kotiuttaa rahat pääomatulona josta menee vaan se 29 % veroa.

        osingoista on 9% verovapaata ja lopusta menee ANSIOTULOVERO! kiitos demareiden ja sak:in


      • n.n.
        arvon ääliö kirjoitti:

        osingoista on 9% verovapaata ja lopusta menee ANSIOTULOVERO! kiitos demareiden ja sak:in

        Olikos se nyt ihan noin?
        Verovapaita osinkoja voi nostaa 9% yhtiön omasta jakokelpoisesta pääomasta, max 90.000,- / nuppi.
        (siis jos putiikissa on 1.000.000,- jakokelpoisia varoja, voit nostaa tuon 90.000,-)
        Loput osinkot sitten pääoma- tai tuloveron mukaan.

        Firmahan on noista jakokelpoisista varoista, eli kertyneistä voitoistaan jo maksanut oman tuloveronsa 26%.

        Ja voitte olla varmoja, että tämäkin muuttuu pian.


      • firman verot
        n.n. kirjoitti:

        Olikos se nyt ihan noin?
        Verovapaita osinkoja voi nostaa 9% yhtiön omasta jakokelpoisesta pääomasta, max 90.000,- / nuppi.
        (siis jos putiikissa on 1.000.000,- jakokelpoisia varoja, voit nostaa tuon 90.000,-)
        Loput osinkot sitten pääoma- tai tuloveron mukaan.

        Firmahan on noista jakokelpoisista varoista, eli kertyneistä voitoistaan jo maksanut oman tuloveronsa 26%.

        Ja voitte olla varmoja, että tämäkin muuttuu pian.

        ovat ERIASIA kuin omat verot, vaikka firma maksaa 26%, pitää nettosummasta, mistä jaetaan osinkoa maksaa ansiotulovero, mikäli 9% jako ylittyy!

        Että siltä pohjalta... alun firman bruttosummasta jääkin käteen PALJON vähemmän ja verottja saa kyllä hyvin..


    • ja asennetta

      Jos perustelusi ovat hyvät, saatat hyvinkin saada palkkaasi tasokorotuksen.
      Lama ei koske kaikkia aloja, niillä aloilla, joilla on töitä, on varaa maksaa työntekijöille kilpailukukyistä palkkaa.
      Sain itse juuri parin satasen korotuksen, meillä on töitä ja myös varaa maksaa siitä hyvää palkkaa. Ei lama siihen vaikuta.

      • ja työnantajana

        Jos joku ääliö tulisi, pyytämään palkankorotusta, kun suomessa tuhansia lomautetaan, *joutuisin* valitettavasti :) irtisanomaan ko työntekijän tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Todellisuudessa syy olisi kollektiivisuus.

        Kaverihan voisi perustaa oman yrityksen ja saada ansaitsemaansa palkkaa. Ihan voi sitten itse päättää kuinka arvossaan itseään pitää.

        Ei voi muuta sanoa että joko on tosi härski, tai tyhmä.


      • että niin
        ja työnantajana kirjoitti:

        Jos joku ääliö tulisi, pyytämään palkankorotusta, kun suomessa tuhansia lomautetaan, *joutuisin* valitettavasti :) irtisanomaan ko työntekijän tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Todellisuudessa syy olisi kollektiivisuus.

        Kaverihan voisi perustaa oman yrityksen ja saada ansaitsemaansa palkkaa. Ihan voi sitten itse päättää kuinka arvossaan itseään pitää.

        Ei voi muuta sanoa että joko on tosi härski, tai tyhmä.

        et säkää iha kirkkain lyhty ole jos "joutuisit" näin tekemään.

        ite oon saanu tässä 9kk talossa olo aikana 4kk jälkeen n. 10% korotuksen ja vastikään koska erikseen pyysin ja perustelin asiani sain 25-27% korotuksen. vaikka satais kiviä taivaalta, ei ole perusteetonta pyytää liksaansa osaamisensa ja panoksensa tasalle.

        sääliks käy sun työntekijöitä!


      • sun osaamisessa
        että niin kirjoitti:

        et säkää iha kirkkain lyhty ole jos "joutuisit" näin tekemään.

        ite oon saanu tässä 9kk talossa olo aikana 4kk jälkeen n. 10% korotuksen ja vastikään koska erikseen pyysin ja perustelin asiani sain 25-27% korotuksen. vaikka satais kiviä taivaalta, ei ole perusteetonta pyytää liksaansa osaamisensa ja panoksensa tasalle.

        sääliks käy sun työntekijöitä!

        On niin ainutlaatuista, verrattuna niihin sataantuhanteen suomessa ulos potkittuun????

        Juuri ylisuuret työvoimakustannukset pilaavat suomen kilpailukyvyn. Myönnän toki että myös sitä väärää ahneutta esiintyy myös yrittäjissä. No jos olet niin ylivertainen, suosittelen toki myös sulle oman firman perustamista, silloinhan saat ansaitsemasi palkan. :)
        Luulisi että suomessa olisi opittu, vaikka merimiesunionista, tai ainakin edellisestä lamasta. No ahneen lopusta me tiedämmekin :)


      • siinä on
        sun osaamisessa kirjoitti:

        On niin ainutlaatuista, verrattuna niihin sataantuhanteen suomessa ulos potkittuun????

        Juuri ylisuuret työvoimakustannukset pilaavat suomen kilpailukyvyn. Myönnän toki että myös sitä väärää ahneutta esiintyy myös yrittäjissä. No jos olet niin ylivertainen, suosittelen toki myös sulle oman firman perustamista, silloinhan saat ansaitsemasi palkan. :)
        Luulisi että suomessa olisi opittu, vaikka merimiesunionista, tai ainakin edellisestä lamasta. No ahneen lopusta me tiedämmekin :)

        kun töitä riittää!

        nakertaako?


    • ~isoBoss~

      muiden lomautettujen jonon jatkoksi. Veikkaan että ehdit nauttia tasan yhden korotuksen. Syksymmällä sitten siirtävät sinut irtisanottavien punaiseen kansioon.

    • ehdottomasti!

      "Ansaittu" palkka pitää vaatia!

      Mikäli ei ole ansainnut työllä palkka ei kannata vaatia lisää vaan alentaa omaehtoisesti palkkaansa ja sovittaa se esim öljynhinna laskuun.

      No onhan tämä aika provo taas "kysymyksenä". Joten...

    • Hyvää lamaa

      on tehnyt monta muutakin tosi luotettavaa tutkimusta. Jos ne hoitaisivat hommansa hyvin ei meillä olisi ensi vuonna yli 100-tuhatta työtöntä.
      Mee vaan kysyyn lisää liksaa. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos on näyttöjä että tuottavuutesi ylittää sinuun panostetun summan olisi aika luontevaa saada lisää hynää. Toisaalta kun palkkaasi nostetaan työsi tuottavuuden tulee nousta samassa suhteessa jotta paletti pyörii ja oravanpyörä on valmis. Kukaan ei yritä sen vuoksi että duunarilla olisi työpaikka

    • Juntti-Mara

      Vai typerät tekevät työtä ilmaiseksi.

    • Yritystä on

      niin olet huomenna kortiston kampetta. Ei sillä että laman takia, mutta tulitko miettineesi korotusvaatimustesi perusteluja. Työnantajasi saattaa jopa olla kiinnostunut siitä minkä vuoksi palkkaasi tulisi nostaa. Perseensä ne sun papereilla pyyhkivät. Liiton tutkimus aseenasiko ajattelit työnantajan kukkaron nyörien heltiävän? Voi olla että et tule menestymään neuvotteluissasi, mutta ainahan kannattaa yrittää.

    • pyytää

      lisää palkkaa. Kukas muu huolehtii palkasti,kuin sinä itse. Ei täällä maailmassa mitään saa,jos ei itse ole oma-aloitteinen.

    • weskuu

      Kerro missä olet töissä ni tulen ja syön sulta duunin alta 500 euroo pienemmällä kk/palkalla.Vittu mikä ahne paska ...

      • eri-mies-1956

        voi olla kovat vaatimukset moneen paikkaan tai lakiin kirjattuja pätevyyksiä, joihin vaaditaan alan koulutus.
        Minulla on palkka jäänyt myös jälkeen, se on n. 3150 euroa/kk. Olen atk-suunnittelija kaupan alalla, ja saan vain PAM-liiton taulukkopalkkaa. Minulla on täydet ikälisät, jotka saa 11 v jälkeen. Olen ollut alalla pitkälti yli 20 v. Viimeisestä palkankorotuksesta on ainakin 17 vuotta.
        Yleensä on tullut vain n. 3% vuodessa lisää, tai mitä nyt yleiskorotukset suurinpiirtein ovat. PAM-liiton taulukkopalkkaisilla on aika huonot liksat. Ilmeisesti atk-suunnittelijat ovat liiton korkeapalkkaisimmasta päästä.

        Sopimuspalkalla on ns. kansakoulun käyneitä esim. jossain mikrotuen tyyppisissä, "itsenäisissä" hommissa. Työ ei varmasti ole vaativampaa, vaan päinvastoin. Sopimuspalkkaiset saavat lähes 1000 euroa /kk enemmän kuin minä. Kuka lipoo parhaiten eli on ns. sosiaalinen saa palkankorotukset.


      • Tinttu

        Voi noita luusereita joilla ei ole töitä. he,he


    • Kerro kuinka kävi

      Ei oman työn arvo alene vaikka työttömyys kasvaa. Jos pääset tyydyttävään ratkaisuun ONNITTELUT.

    • Funtsila

      Et kertonut alaa... Palkkasi kuitenkin viittaa johonkin apu- tai osa-aikatyöhön. Joillakin aloilla palkankorotuksen pyytäminen voi olla ihan perusteltua.

    • Palkkaa pyytämässä

      Hihhei! Nostin vielä pyyntöäni ennen neuvottelua ja uusi palkkani on 3 300 €/kk. Ei kaikilla firmoilla mene huonosti! Syksyllä vielä yleiskorotus päälle, mutta se ei taida tuoda kuin satasen. Kuittasin siis sellaiset 4 500 €/v lisää. :)

      • Palkkaa pyytämässä...

        Täytyy vetää takapakkia jo tässä vaiheessa, vaikka uutta työehtosopimusta ei ole vielä tehty. Veikkaanpa, että jäädään alle prosenttiin eli muutamaan kymppiin. :|


      • Palkkaa pyytämässä..
        Palkkaa pyytämässä... kirjoitti:

        Täytyy vetää takapakkia jo tässä vaiheessa, vaikka uutta työehtosopimusta ei ole vielä tehty. Veikkaanpa, että jäädään alle prosenttiin eli muutamaan kymppiin. :|

        Jos päädytään sellaiseen 0,5 prosentin "standardikorotukseen", tarkoittaa se hurjat 16,50 €/kk lisää... :O

        Toivottavasti saisi edes 1,5%...


      • Palkkaa pyytämässä
        Palkkaa pyytämässä.. kirjoitti:

        Jos päädytään sellaiseen 0,5 prosentin "standardikorotukseen", tarkoittaa se hurjat 16,50 €/kk lisää... :O

        Toivottavasti saisi edes 1,5%...

        Tylsät lama-ajan 16,50 €/kk tuli yleiskorotusta. Kun talous näyttää menevän lujaa, käyn taas pomon puheilla.

        Laman yli kärvistellään 3 316,50 €:n kk-palkan voimin.


    • epäreilua

      että toisille annetaan ja toislta otetaan

      • itsestä kiinni

        jokainen voi miettiä missä syy, ettei saa liksaa, kun taas joku toinen saa enemmän.


      • sdada
        itsestä kiinni kirjoitti:

        jokainen voi miettiä missä syy, ettei saa liksaa, kun taas joku toinen saa enemmän.

        joka ei vaadi, ei saakkaan. suomalaiset ovat niin nöyriä ja hissukoita, muualla sanotaan että rahaa tai läksin menee ja tilalle palkkaat jonku ummikon.


      • Ylempi..
        sdada kirjoitti:

        joka ei vaadi, ei saakkaan. suomalaiset ovat niin nöyriä ja hissukoita, muualla sanotaan että rahaa tai läksin menee ja tilalle palkkaat jonku ummikon.

        ...älä liikaa paljasta! Meidän firman duunarit puhuvat yleiskorotuksista "palkankorotuksina". Ovat tyytyväisiä, kun palkankorotus tulee vuosittain. :D


      • Näin täällä
        Ylempi.. kirjoitti:

        ...älä liikaa paljasta! Meidän firman duunarit puhuvat yleiskorotuksista "palkankorotuksina". Ovat tyytyväisiä, kun palkankorotus tulee vuosittain. :D

        Meidän firmassa otettiin palkkaa pois ylemmiltä. Duunarit saivat pitää yleiskorotuksensa.... Mutta työt lisääntyivät, ilman korotusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe