Olisin kiinnostunut palstalaisten ja muidenkin ruokavalioista ja olisi mukava vertailla niitä. Itse olen "hyväkarppi", mikä tarkoittaa siis sitä että en yritä laihtua, vaan syödä terveellisesti ja pitää painoni kohdillaan. Kerro ihmeessä ruokavaliostasi vaikka olisitkin laihduttamassa, myös muut kuin vhh-ruokavaliolla voivat kertoa ruokavaliostaan jos nyt näkevät sen tähän keskusteluun tarpeelliseksi. Ihan olisi mielenkiintoista tietää millä lailla ihmiset syövät.
Ja pitää mainita että tämä oma listani ei ole mikään ohje mitä seuraan, vaan juuri päinvastoin:
syön ruokaa mikä maistuu hyvältä ja mistä tulee hyvä olo, tämä lista on siis laadittu sen
perusteella mitä yleensä syön ja ostan kaupasta. Tietty ruan ravintorikkauskin vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta en ole ikinä jaksanut laskea proteiineja, rasvoja, kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja, tylsempää puuhaa saa hakea. Sen tiedän että saan noita edellämainittuja huomattavasti enemmän kuin edellisestä ruokavaliostani, ja se riittää minulle.
Itse voit kirjoittaa omasta ruokavaliostasi ihan millä tavalla tahansa, omaan luonteeseeni vain kuuluu asioiden järjesteleminen ja
luokitteleminen, siksi tein tällaisen.
Eri luokat etenevät loogisessa järjestyksessä, luokan 1 ruokia syön paljon, aterialla ja välipalaksi, tuoreina ja kypsennettyinä, kun taas luokan 7 ruokia en syö koskaan tai vain pakotettuna. En nimittäin kehtaa alkaa nirsoilemaan jos vaikka vieraissa tarjotaan täytekakkua, vaikka hyvin usein se on pelkkää mautonta sokerijauhomössöä. Ei millään pahalla, mutta itse herkuttelen aivan toisella tavalla...
-
Luokka 1. Syön päivittäin useita seuraavista:
Porkkana, punajuuri, paprika, tomaatti, kurkku, kaalit (kerä-, parsa-, kukka-), vihreä salaatti, kesäkurpitsa, avokado, pavut herneet, vihreä tee.
-
Luokka 2. Pääruoka-aineet ja ruuanvalmistus:
Porsaan/naudanliha, kala, kana,
rypsi/kookos/oliiviöljy, voi, kerma, yrtit ja mausteet, sipuli.
-
Luokka 3. Osana ateriaa, välipalat:
Täysmaito, kivennäisvesi, raejuusto, jogurtit, marjat, leikkeleet, mantelit, juustot, kananmuna
-
Luokka 4. Terveelliset lisäravinnonlähteet (kohtuullisia määriä, jos energiankulutus on kasvanut):
Peruna (kuorineen!), maissi, täysjyvänäkkäri -ja ruisleipä, tumma makarooni, hedelmät.
-
Luokka 5. Terveelliset herkut (pieninä määrinä), useita kertoja viikossa:
Tumma suklaa, punaviini, vahvasti humaloitu täysmallasolut, pähkinät, kahvi, voimakkaat juustot.
-
Luokka 6. Epäterveelliset herkut, satunnaisesti pieniä määriä:
Pulla, sipsit, popcorn, limsat, pizza, ranskalaiset perunat, maitosuklaa, muut alkoholijuomat, light-limsat.
-
Luokka 7. Epäterveelliset ja pahanmakuiset tuotteet, eli näitä ei ole syytä syödä koskaan:
Kevytlevitteet, kerman tapaiset valmisteet, vaalea pasta, vaalea riisi, vaalea leipä, sokeri
ja sokeroidut tuotteet, valmismarinadit -ja kastikkeet, einekset, pääosa kevyt-tuotteista, välipalakeksit, täytekakku, leivokset, margariinit.
-
Parannettavaakin löytyy. Kalaa syön liian harvoin, harvemmin kuin kerran viikossa. Marjojen syömistä pitäisi myös lisätä, sekä muita alkoholijuomia vähentää.
Kommentoikaa vapaasti, mutta asiallisesti. Ja muistutan että kyseessä on oma henkilökohtainen
ruokavalioni, ei mikään yleinen ohje tai suositus.
Minkälaisia ruokavalioita?
Asiallinen Aasi
3
300
Vastaukset
- maha kipeeksi siitä:-(
- menhir86
on pähkinät vasta luokassa 5? tai no mantelit kolmannessa mutta mitä muita pähkinöitä sitten yleensä syöt kun luokittelet ne noin kauas... Vai johtuuko hinnasta? :)
- Asiallinen Aasi
No itse luokittelen pähkinät enemmän herkuiksi. Ei niitäkään nyt hirveitä määriä viitsi tai edes jaksa syödä, hinta ja saatavuuskin tulevat esteeksi varsinkin macadamia-pähkinöiden tapauksessa.
Mantelijauheesta teen joskus leipiä, siksi se on "välipala"-luokassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770