Vakavaa keskustelua

aiheestapillerit

Haluaisin ihan vakavasti kysyä kokemuksianne elämästä pillereiden jälkeen. Se mitä pillereitä olet syönyt ei ole tärkeää, oireet ovat kuitenkin samankaltaiset kaikilla. Itse söin useita erilaisia ehkäisyvalmisteita n. 6 vuotta vain ja lopetin pahojen haittavaikutuksien takia. Nyt elämä on palautunut osaksi. Muistan mitä kaikkea mukavaa elämisessä on.

Ainoa mitä ei alkupiikin jälkeen ole näkynyt niin ne seksihalut. Luin että ne eivät välttämättä koskaan palaa entiselleen. Onko kokemuksia tästä? Onko palautunut ja kuinka nopeasti? Palautuiko kerralla vai pikku hiljaa? Te joilla ei ole palautunut oletteko hakenut hoitoa siihen ja jos olette kertokaa siitä. Olen kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista. Itsekin olin joskus lähes pitelemätön seksin suhteen ja nyt ei minkäänlaista värähdystäkään.. ja en ole edes 30-vuotias vielä.. eli ei elämä paina.

10

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeasti..

tuo seksihaluttomuus tuli kuvioihin? Pelästyin tätä viestiä kyllä hiukan, itse olen parikymppinen, käyttänyt e-pillereitä vuoden ajan ja halut kyllä edelleen samanlaiset kuin ennen pillereitä. Tapahtuuko seksihalujen muutos kenties tietyistä merkeistä, kuinka yleistä, kuinka pitkällä aikavälillä, missäköhän tietoa tästä? Kiitos, jos joku tietäisi.

• lopetin

pillerit kun harmia niistä vain oli. Muutaman vuoden ehdin syödä ja niin, seksihalut katosivat ja ovat vielä lopettamisen jälkeenkin tipotiessään. Tympäisee. Mieliala on kuitenkin huomattavasti parempi kun pillerit ei ole masennuttamassa päätä.

• vastauksia

Niin, olen ymmärtänyt ettei se halujen heikentyminen nyt niin harvinaista ole ainakaan jos lukee kirjoituksia.. Tutkimuksia onko tästä aiheesta en tiedä. Mitä mieltä olette muut?

Itsellä useiden merkkien jälkeen vain yksi vei halut..mutta kyseessä olikin minipillerivalmiste. en halua syyttää ettäkö tämä olisi jotenkin paha merkki mutta minulla asia vain ilmeni cerazettejen kanssa. Kaikki on niin yksilöllistä. Itse söin niitä vain pari vuotta ja halut lähti kokonaan ensimmäisen vuoden aikana. Samaan aikaan tulivat kaikki muutkin haittavaikutukset. Miten muilla ilmeni? Olen lopettanyt syömisen vasta muutamia kuukausia sitten, eli toivoahan on minullakin että halut palaisivat, jotenkin se tuntuu vain niin kaukaiselta ajatukselta kun ei niitä haluja ole ollut niin pitkään aikaan ettei muista edes miltä se tuntui.

• ja halut
        vastauksia kirjoitti:

Niin, olen ymmärtänyt ettei se halujen heikentyminen nyt niin harvinaista ole ainakaan jos lukee kirjoituksia.. Tutkimuksia onko tästä aiheesta en tiedä. Mitä mieltä olette muut?

Itsellä useiden merkkien jälkeen vain yksi vei halut..mutta kyseessä olikin minipillerivalmiste. en halua syyttää ettäkö tämä olisi jotenkin paha merkki mutta minulla asia vain ilmeni cerazettejen kanssa. Kaikki on niin yksilöllistä. Itse söin niitä vain pari vuotta ja halut lähti kokonaan ensimmäisen vuoden aikana. Samaan aikaan tulivat kaikki muutkin haittavaikutukset. Miten muilla ilmeni? Olen lopettanyt syömisen vasta muutamia kuukausia sitten, eli toivoahan on minullakin että halut palaisivat, jotenkin se tuntuu vain niin kaukaiselta ajatukselta kun ei niitä haluja ole ollut niin pitkään aikaan ettei muista edes miltä se tuntui.

Aloitusviestissäsi kirjoitit, että haittavaikutukset oli samanlaiset kaikilla valmisteilla. Nyt sitten, että halut lähti vain yhdellä merkillä. Miten on?

Se kai on aika tavallista että joku merkki aiheuttaa haluttomuutta, mutta ei se taatusti pysyväksi tilaksi jää. Kyllä se oma hormonitoiminta muutamassa kuukaudessa palautuu normaaliksi jos pillerit lopettaa. Paitsi jos haluttomuus sitten johtuu jostain ihan muusta kuin pillereistä.

Minä olen syönyt kolmea eri yhdistelmäpilleriä yli 20 vuotta ja aina on haluttanut. Joskus enemmänkin kuin miestä.

• que tu m'

Voi tapahtua merkistä kuin merkistä, koska pillereiden toimintamekanismi on sama. Eli oma hormonituotantosi loppuu, ja se korvataan pillerihormoneilla. Muutos voi tapahtua ihan koska tahansa. Joidenkin tutkimuksen mukaan 30-40 prosenttia e-pillereiden käyttäjistä kärsii haluttomuudesta. Googleta esim. ehkäisypillerit haluttomuus. Paremmin tutkimus- ja tilastotietoa löytyy englanniksi.

• hea puha

Tulevatko kuukautisesi normaalisti? Kun ne tulevat kaikin puolin normaalisti, pitäisi kaiken olla kunnossa. Itselläni lopetuksen jälkeen halut ja kyvyt palasivat joidenkin päivien päästä. Ja kuukautiset tulivat heti normaalisti.
      Voit lääkärillä käydä mittauttamassa hormoniarvoja, niissä voi olla jotain pielessä. Saattaa olla e-pillereiden ansiota, tai sitten ei.
      Noi pillerit siis jättävät SHBG-hormonin joskus pysyvästi kohonneeksi. Asiasta on tutkimusnäyttöä. Jos hallitset hyvin englannin, niin voit googletta esim. birth control pill SHBG TAI birth control pill testosterone TAI birth control pill sexual dysfunction.
      Mitä lääkkeitä käytät nyt? Meinaan esim. psyykenlääkkeet erittäin usein aiheuttavat pahoja ongelmia juuri tälleKKIN alueelle.

• jälkeen

Söin monen merkkisiä pillereitä yli kolmekymppiseksi, halut oli poissa ja muutenkin olin kuin lääkityksen alaisena, annoin oikeastaan säälistä. Kun lopetin pillerit, niin haluttomuus jatkui. Halut palasivat vasta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, kun imetys oli loppunut. Nyt en suostu mihinkään hormonaalisiin ehkäisyihin.

• taas kommenttia

Aloitukseni taisi jäädä hieman epäselväksi, kirjoitin että kun kommentoitte kirjoitustani niin ei ole väliä mitä merkkiä TE olette syöneet sillä kaikkihan ehkäisyvalmisteet voivat aiheuttaa samanlaisia haittavaikutuksia, sitä tarkoitin "ja halut" nimimerkki. Ja tosiaan halut lähtivät vain sillä yhdellä merkillä. Ja kuten sanoin yhdistelmäpillerit eivät vieneet minultakaan haluja. Ja muutama kuukausi on lopetuksesta mennyt jo ja tosiaan kuten kirjoitin aluksi tuli heti viikon parin piikki että halutti koko ajan ja sitten lässähti taas niin ettei tunnu mitään missään. Edes päiväunissa ei näy mitään, jos vika olisi jossain elämäntilanteessa vaikka niin kyllä sitä ajatuksen tasolla ainakin haluttaisi. Täysin kuollutta sillä saralla. Ja en mitään lääkkeitä syö nyt tai ole syönyt muutakuin verenpainelääkitys tällä hetkellä. Lääkitys tuli korjaamaan e-pillereiden tekemiä tuhoja. Lopetan senkin joskus jos mahdollista. Muuten en ihmettelisi, mutta kun se seksi on aikaisemmin maistunut vähn liikaakin niin miksi nyt ei sitten yhtään. Enhän minä muuten aiheesta kyselisi mutta kun tosiaan olen lukenut että halut voivat kadota pysyvästi ja siihen hormonihoitoa saa jos tilanne pitkittyy ilmeisesti vuositasolle?
        Ja muiden kirjoituksiin vastaan: Tosiaan vasta muutama kuukausi on odoteltu ja kolmansia menkkoja odotan juuri, eli palaavatko normaaleiksi ja sitä mukaa hormonitaso tasottuisi kenties. Odottelen. Kiitos kuuklausvinkeistä.

• kaskassanoi
        taas kommenttia kirjoitti:

Aloitukseni taisi jäädä hieman epäselväksi, kirjoitin että kun kommentoitte kirjoitustani niin ei ole väliä mitä merkkiä TE olette syöneet sillä kaikkihan ehkäisyvalmisteet voivat aiheuttaa samanlaisia haittavaikutuksia, sitä tarkoitin "ja halut" nimimerkki. Ja tosiaan halut lähtivät vain sillä yhdellä merkillä. Ja kuten sanoin yhdistelmäpillerit eivät vieneet minultakaan haluja. Ja muutama kuukausi on lopetuksesta mennyt jo ja tosiaan kuten kirjoitin aluksi tuli heti viikon parin piikki että halutti koko ajan ja sitten lässähti taas niin ettei tunnu mitään missään. Edes päiväunissa ei näy mitään, jos vika olisi jossain elämäntilanteessa vaikka niin kyllä sitä ajatuksen tasolla ainakin haluttaisi. Täysin kuollutta sillä saralla. Ja en mitään lääkkeitä syö nyt tai ole syönyt muutakuin verenpainelääkitys tällä hetkellä. Lääkitys tuli korjaamaan e-pillereiden tekemiä tuhoja. Lopetan senkin joskus jos mahdollista. Muuten en ihmettelisi, mutta kun se seksi on aikaisemmin maistunut vähn liikaakin niin miksi nyt ei sitten yhtään. Enhän minä muuten aiheesta kyselisi mutta kun tosiaan olen lukenut että halut voivat kadota pysyvästi ja siihen hormonihoitoa saa jos tilanne pitkittyy ilmeisesti vuositasolle?
        Ja muiden kirjoituksiin vastaan: Tosiaan vasta muutama kuukausi on odoteltu ja kolmansia menkkoja odotan juuri, eli palaavatko normaaleiksi ja sitä mukaa hormonitaso tasottuisi kenties. Odottelen. Kiitos kuuklausvinkeistä.

No verenpainelääkkeet aiheuttavat hyvin yleisesti ongelmia haluihin ja kykyihin. Miehillä termi on impotenssi, ja naisilla on siis kyse vastaavasta ilmiöstä. Harmi, ettet tuota heti maininnut. Lueppa lääkkeesi haittavaikutusluettelo pakkauksen mukana tulevasta paperista. Eli erittäin todennäköisesti on nyt kyse siitä.
        Verenpainelääkkeistä voit luopua siirtymällä suolattomaan ruokavalioon. Tai erittäin vähäsuolaiseen. Se olisi aina se ensimmäinen toimenpide ennen lääkityksen aloitusta. Nyt kun et e-pillereitä käytä, jotka siis joillakin nostavat verenpainetta, ei luultavasti tuo verenpainelääkitys ole tarpeen. Kun sitä verenpainetta ei varmaan ollut ennen e-pillereitä? Eli ongelma korjaantui lopettamalla e-pillerit. Sama tapahtuu monelle muulle naiselle. Nyt lääkärille neuvottelemaan tarpeettoman verenpainelääkityksen lopetuksesta!

• aloittajalta
        kaskassanoi kirjoitti:

No verenpainelääkkeet aiheuttavat hyvin yleisesti ongelmia haluihin ja kykyihin. Miehillä termi on impotenssi, ja naisilla on siis kyse vastaavasta ilmiöstä. Harmi, ettet tuota heti maininnut. Lueppa lääkkeesi haittavaikutusluettelo pakkauksen mukana tulevasta paperista. Eli erittäin todennäköisesti on nyt kyse siitä.
        Verenpainelääkkeistä voit luopua siirtymällä suolattomaan ruokavalioon. Tai erittäin vähäsuolaiseen. Se olisi aina se ensimmäinen toimenpide ennen lääkityksen aloitusta. Nyt kun et e-pillereitä käytä, jotka siis joillakin nostavat verenpainetta, ei luultavasti tuo verenpainelääkitys ole tarpeen. Kun sitä verenpainetta ei varmaan ollut ennen e-pillereitä? Eli ongelma korjaantui lopettamalla e-pillerit. Sama tapahtuu monelle muulle naiselle. Nyt lääkärille neuvottelemaan tarpeettoman verenpainelääkityksen lopetuksesta!

Siis ei verenpainelääkitys ole ollut kuin ihan muutaman kuukauden vasta. Haluttomuus toista vuotta eli eivät kulje käsikädessä minulla tässä asiassa. Selvensin ehkä vähän huolimattomasti taas.
        Verenpaineeseen ei minulla vaikuta ruokavalio vaan se on täysin perinnöllinen vika, suolaa en käytä muutenkaan ja ruokavalioni on erittäin terveellinen ja olen alipainoinen/laiha. Lääkäri on siis todennus jo asiat eli eihän kukaan itse itselleen lääkitystä määrää.. siis en ala selittämään koko terveyshistoriaa, mutta verenpainelääkitys ei ole nyt se pääongelma, vaan oireet siis ilmenneet vuosia ennen lääkitystä. Vuosia on verenpaineen kanssa säädetty kunnes ei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys ainakin toistaiseksi. Sen lääkityksen sanoin lopettavani joskus jos mahdollista. Kiitos silti kommenteista, ihan hyvä oli että tämäkin tuli selvennettyä nyt paremmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4128
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      26
      3000
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe