Gibson SG Standard vireongelma

dsfghj

Moi!
Hankin tässä muutama viikko sitten Gibson SG Standardin ja nyt oon huomannu et vireen kanssa on ongelmia,et varsinkin G ja H-kielet ei pysy kovinkaan loistavasti vireessä,nii kannattaisiko vaihtaa uuet virittimet ja jos kannattaa nii minkälaiset?Kiitos jo etukäteen!

7

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kitaristi11177115511

Jos olet hankkinut soittimen Suomen musaliikkeestä niin vie se takaisin myyjäliikkeeseen säädettäväksi ja että laittavat tuon asian kuntoon.

Jos kitara ei pysy vireessä niin tuossa Gibson SG:ssä syynä voi olla:

a) kielet ovat vanhat (jos samat kielet, jotka ovat tehtaalla laitetut). (onko kielet ruosteessa, kuluneet/likaiset jne.

b) Jos kielet ovat uudet niin jos niitä ei ole laitettaessa venytetty niin vie jonkun aikaa että rupeavat pitämään virettä paremmin (tämä on kiinni sitten kielien laadusta/merkistä jne.).

c) Aika usea syy vireen huonoon pitävyyteen on kitaran satula (se mikä on siinä lapapuolen alusssa kaulakohdan alkaessa). Jos kieli ei siinä pääse "liukumaan/liikkumaan" vaan ottaa kiinni niin vire heittää melko varmasti, esim. virität kohdilleen ja kieli ottaa hieman satulasta kiinni, soita ja kieli vapautuu "jumissa olosta" ja vire onkin jo sitten pielessä, satulan koloissa kielen pitää vapaasti päästä liikkumaan eikä ottaa kiinni.

d) Toki virittimissä saattaa olla vikaa ja siinä miten kielet ovat niihin viritintappien kohdilta kiinnitetty, jos kielet on huonosti laitettu saattaa ne luistaa viritystapeissa tai jos kiristimet on huonot ne saattavat luistaa itsessään (yleensä virityskoneisto ei ole syynä vaan nimenomaan satula-osa).

Tässä tapauksessa sinuna käyttäisin kitaraa myyntiliikkeessä ja vaihdatuttaisin samalla uuden kielisetin sekä takuuna pyytäisin laittamaan kitaran tarkistukseen sekä samalla voivat sen säädöt katsoa läpi.

Tässä tapauksessa epäilen vahvasti kitaran satulaa syypääksi koska vain pari kieltä ei pysy vireessä eli kuten yllä todettu liikkeeseen takas takuuseen vedoten korjattavaksi/säädettäväksi.

• dsfghj

Kiitos paljon neuvoistasi!

• **Aikka

Oli hienoa lukea Kitaristi11 asiallinen vastaus. Toi on "bändikelpoisen" kitaristin tekstiä, mitä kaikki täällä kirjoittajat eivät valitettavasti ole.

Toi Järvisen Albert aikoinaan käytti sellaista kikkaa satuloihin, että hän kasteli ompelukoneöljyssä hammastikun. Hammastikkuun jäi sen verran ompelukoneöljyä ja se oli sopivan mallinen, että sillä pystyi laittamaan "liukastetta" satulaan kieliuriin ilman, että satula öljyyntyi. Siis huomaa, satulaa ei saa missään nimessä öljytä, mutta tommoinen homma on. Ja jos sulla on vielä SG eli tasokas peli, niin sellaisen homman tiedän, että Järvinen heitti talkkia otelautaan aina vähän ennen soittokeikkaa. Miten toi talkkihomma pelaa, olisi kiva kuulla kokeneilta kitaristeilta. Mä nimittäin itse osaan soittaa vain auttavasti kitaraa, mun pääsoitin sattuu olemaan basso :)

Bassoissa esiintyy toi sama satula/kieliohjain/viritystappi ongelma, esimerkiksi Vendereissä D ja G kielissä. Mä olen käyttänyt tota vanhaa Järvisen kikkaa mun bassossa, ja se todellakin toimii.

• Stringerman

Vire pysyy paremmin, jos kielet eivät kierry itsensä päälle viritintapissa moneen kertaan.

• riesudf
        Stringerman kirjoitti:

Vire pysyy paremmin, jos kielet eivät kierry itsensä päälle viritintapissa moneen kertaan.

Minulla oli uudessa sg:ssä sama ongelma, tosin vain g kielen kanssa. Vaihdoin kielisetin ja homma tuli kuntoon.

• sijaan
        **Aikka kirjoitti:

Oli hienoa lukea Kitaristi11 asiallinen vastaus. Toi on "bändikelpoisen" kitaristin tekstiä, mitä kaikki täällä kirjoittajat eivät valitettavasti ole.

Toi Järvisen Albert aikoinaan käytti sellaista kikkaa satuloihin, että hän kasteli ompelukoneöljyssä hammastikun. Hammastikkuun jäi sen verran ompelukoneöljyä ja se oli sopivan mallinen, että sillä pystyi laittamaan "liukastetta" satulaan kieliuriin ilman, että satula öljyyntyi. Siis huomaa, satulaa ei saa missään nimessä öljytä, mutta tommoinen homma on. Ja jos sulla on vielä SG eli tasokas peli, niin sellaisen homman tiedän, että Järvinen heitti talkkia otelautaan aina vähän ennen soittokeikkaa. Miten toi talkkihomma pelaa, olisi kiva kuulla kokeneilta kitaristeilta. Mä nimittäin itse osaan soittaa vain auttavasti kitaraa, mun pääsoitin sattuu olemaan basso :)

Bassoissa esiintyy toi sama satula/kieliohjain/viritystappi ongelma, esimerkiksi Vendereissä D ja G kielissä. Mä olen käyttänyt tota vanhaa Järvisen kikkaa mun bassossa, ja se todellakin toimii.

käy myös perunajauho.
        Uusissa kitaroissa on kaulan lakkaus kehittynyt huomattavasti -70 -luvun vehkeistä. Nykykitarat on liukkaampia jo valmiiksi. Pottujauho liukastaa kyllä kaulan, mutta hikoilla ei kärsi...voipi mennä puuroksi =D

• asdfölkjasdf
        **Aikka kirjoitti:

Hyvä on kans lyijykynää iskeä sinne väliin. Sekin toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      88
      4464
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3860
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3529
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3210
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2792
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2372
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2076
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1772
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1725
    Aihe