Kulissiliitto vai Kimpassa vastuu.

Lähes sama ongelma miehellä...

Meillä sama ongelma, jo 20v oltu yhdessä.
Olen todennut vaimolleni, että emme enää elä kuin aviopuolisoiden tulisi. Puuttuu intohimo, rakkaus on vain kiintymystä, emme harrasta seksiä emmekä tee asioita yhdessä.Tilalla toistuva kiukuttelu. Asumme samassa talossa, mutta emme oikeastaan elä tätä elämää yhdessä. Asioista on puhuttu, ja olemme kutakuinkin samaa mieltä siitä, että henkinen avioliitto on vain sana paperilla.

Meillä on kuitenkin kaksi murrosikäistä lasta ja yhteinen velaton koti. En ole puhunut läheisilleni meidän tilanteestamme, vaimoni ei ole kertonut mitään sukulaisilleen. Niinpä vaimoni sukulaisten kyläillessä meillä olemme kuin mikä tahansa tavallinen, päällisin puolin kai onnellinenkin perhe.

Olen miettinyt, voimmeko jatkaa näin ainakin jonkin aikaa, kunnes lapset olisivat jo lukio-ammattikouluikäisiä. )? Voimmeko kesällä vierailla sukulaisilla ja esittää että kaikki on hyvin? parempi olla esittämättä. Mitä jos jompikumpi meistä ihastuu uuteen ihmiseen? sellaista on tapatunutkin. Miten isommat lapsemme kokevat elämän, jossa äiti ja isä eivät kosketa toisiaan, eivätkä osoita hellyyttä (jota ei ole) eivätkä juuri naura ja puhu keskenään? Mutta lapset saavat hellyyttä ja kannustusta.
Olen huomannut, että vaimollani on työuupumusta.
Enkä itsekään ole kuntoprimus.

Näinkin voi elää ja on elettävä, ehkä lapsille on isästä paras tuki ja ohjaus terveeseen elämään? Suhteeseen haettava apua? haettukin, mutta ohjeet unohtuu arjessa. Pari kiukkuista sanaa, se on siinä, kuin pieni lumipallo, joka kohta suurenee.Vai laittaako yhteiselolle piste ja muuttaa eri osoitteisiin? Avioliitto on vastuuta toisista, ja jos fyysiset tarpeet hoitaa itse tai hakee ne muualta, niin jonkin aikaa kestää, mutta kuinka kauan? Olen hakenut itsestäni vikaa, ja silloin nähnyt valoa, mutta tulee joku riita, niin taas se sammuu..
Kirjoitus on oikeasta miehen perhe-elämästä, ja muunnettu toisen (nainen)palstan kirjoittajan ongelmasta joka osoittaa että ongelmat on lähes identtisiä.

3

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr orange

Meillä oli noin 10 vuotta siten samantyyppinen ongelma. Lapset 9 ja 18. Me erosimme ja lapset jäivät asumaan minun kanssani.

Nuorempi koki eron tuskaa kaksi viikkoa. Parin kuukauden päästä hän puhui asiasta vapautuneesti. Silloin hän sanoi että nyt on mukavaa kun kotona ei enää riidellä.

Suurin ongelma oli ettei vaimoni oikein ymmärtänyt mitä eroaminen tarkoittaa. Hän yritti puuttua elämääni eroamisen jälkeenkin.

Meidän tapauksessamme ero oli kaikille onneksi.

• huomaisivat

Kun ihminen kärvistelee "huonossa" liitossa, niin hän helposti kuvittelee, että lapset jotenkin kärsivät erityisen paljon. Ja että lasten pitäisi jotenkin koko ajan olla näkemässä vanhempiensa "lääppimässä" onnellisina toisiaan - muuten lapset saavat traumoja.

Anteeksi ironiani, mutta puhun kokemuksesta. Isälläni oli salasuhde, kun olin itse murrosiässä. Enpä koskaan ajatellut, että vanhempieni liitto on jotain auvoa, mutta enpä toisaalta ajatellut päinvastaistakaan. Asia kaiken lisäksi yksinkertaisesti pysyi salassa meltä lapsilta. Vanhempieni yhteiselo oli välillä kärvistelyä, mutta minusta se oli normaalia elämää. Oli paljon hyviäkin aikoja.

Lapsi ei luontaisesti kiinnostu aikuisten elämästä, elleivät olosuhteet kotona ole jotenkin erityisen kamalat lapsen kannalta (alkoholismi, väkivalta, insesti ym.). Lapsi elää omaa elämäänsä, omien kavereidensa kanssa. Aikuiset elävät omaa elämäänsä.

Minulla oli turvallinen lapsuus. Se oli olennaista. Toki vanhemmillani oli kriisi. Mutta niin oli monella muullakin avioparilla. Se on normaalia elämää.

• tytär, 3-kymmentä

Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Itse kannatan oman onnellisuuden vastuullista rakentamista. Näyttää siltä, että aikuisiässä on paljon reunaehtoja ja vastuita, jotka määrittää sen vaihtoehtojen valikoiman, joka kulloinkin on saatavilla.

Minulle "ehjä" perhe ja vanhempieni kohdalla karikoiden kestäminen on ollut suuri onni. Vanhempani ovat olleet - näin myöhemmin olen ymmärtänyt - melko kriiseilevä pariskunta. Mitään erikoisen silmiinpistävää ongelmaa ei ole koskaan ollut, vaikkakin vaikeita aikoja.

Olen itse nyt 3-kymppinen ja suunnattoman iloinen, että perhe on "kasassa". Lapsen näkökulmasta koen, että se on arvo sinänsä. He ovat myöskin ajan kuluessa seestyneet selvästi, ehkä ajattelevat pitkää suhdetta itsekin hienona pääomana.

Olen itse melko kokematon mutta halusin tuoda esiin näkökulmani aikuisena aikuisten lapsena.

Kaikkea hyvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      39
      4017
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      268
      3961
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      135
      3497
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      87
      3470
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      22
      2337
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      34
      1833
    7. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      61
      1729
    8. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      37
      1640
    9. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      33