Mitä vinkkejä voitte antaa viisaudenhampaiden poistoon menijälle? Missä vaiheessa kannattaa nauttia se viimeinen ateria vai kannattaako pidättäytyä syömisestä kokonaan? Millaiset jääpalapaketit kannattaa varata pakastimeen etukäteen? Kuinka estää kasvojen liiallinen turvotus? Onko muita aiheita, joista pelkäävän potilaan pitäisi tietää?
Vinkkejä viisaudenhampaiden
12
4865
Vastaukset
- Wisdom tooth
Hammaslääkäräristä saat hyvät potilasohjeet, joissa kerrotaan kaikki tarpeellinen. Viestistä ei käynyt ilmi, että oletko menossa leikkaukselliseen poistoon ja lähteekö ylhäältä vai alhaalta. Tässä kuitenkin vähän ennakkotietoa.
Ennen poistoa voit syödä ja juoda täysin normaalisti. Kotiin kannattaa varata jotain sinulle sopivaa särkylääkettä esimerkiksi 400 mg Ibumax tai Burana käy mainiosti. Ota tuntia ennen leikkausta ensimmäinen pilleri ja sen jälkeen tarpeen mukaan. NOUDATA kuitenkin pakkauksen ohjetta ja hammaslääkärisi ohjetta.
Poiston jälkeen tulee välttää tupakointia muutama seuraava tunti (hyytyminen ja paraneminen nopeutuu). Voimakasta fyysistä rasitusta tulee välttää samana päivänä (saa luvan perästä lusmuta:)Kuumia juomia ja alkoholia ei kannata ottaa poistopäivänä. Sen sijaan jäätelöä,kiisseliä, sosekeittoja ja soseruokia kannattaa varata pakkaseen.
Kylmiä kääreitä et tarvitse. Poskea painetaan kylmällä välittömästi operaation jälkeen, mutta ei enää kotona. -> Jälkeen päin kudoksen viilentäminen ei vaikuta turvotukseen, mutta voi voimistaa tulehdusreaktiota.
Hampaat kannattaa illalla pestä ihan normaalisti,mutta varo poistokuoppaa (ettei hyytymä irtoa).
Huomaat kyllä että kaikki menee "itsestään" ja parin viikon päästä et muista koko poistoa. Suurimmalta osalta on poistettu hampaita, eikä se niin hirveätä loppujen lopuksi ole. Itse poisto ei ota kipeätä missään vaiheessa. Puudutuspiikkiä et edes tunne. (Kumma kyllä kaikki muistavat kertoa vain negatiivisista kokemuksistaan.)
Toivottavasti vinkeistä oli hyötyä. Tsemppiä vaan. Hyvin se menee! - Omark
Riippuu varmasti paljon yksilöllisistä rakenteellisista ominaisuuksista sekä siitä, onko poistettava hammas terve. Eli jos hampaan juuret ovat suorat ja selkeät, eikä hammas ole infektoitunut, niin todennäköisesti poisto on aika yksinkertaista ja siitä toipuukin hyvin.
Itselläni eka viisuri poistettiin infektoituneena, koska asuin kaukana, ja olisi ollut vaikea tulla uudestaan hammaslääkäriin. Tulehtunut hammas ei puutunut kunnolla, ja poisto oli kivulias. Vielä suurempi kipu oli puudutuksen haihduttua. Puolta päätä jomotti vietävästi. Olin mökissä maaseudulla, eikä ollut mitään kivunlievitystä. Laitoin lunta pussiin ja jäähdytin aluetta sillä. Muutaman päivän söin kylmiä sosekeittoja.
Seuraavia poistoja pelkäsin, mutta ne sujuivat huomaamattomasti ja kivuttomasti. Eroja ei ollut terveen ylä- ja alaleuan viisurin poistossa. Muistaakseni kävin varovaisella kävelylenkilläkin hampaan poiston jälkeen, kun vaivaa ei ollut. Sideharsotuppoa vain varmuuden vuoksi purin aika pitkään, ettei vuotaisi. Mitään kasvoturvotuksia en huomannut missään poistoista.
Kannattaa varata ainakin sopivaa kipulääkettä kotiin valmiiksi. Ja varata sellaista pehmeää ruokaa, jota on helppo syödä, ja joka maistuu viileänä tai haaleanakin. Mielestäni viileäpakkaus on ihan käyttökelpoinen, jäähdyttää posken läpikin, ja itse ainakin koin viilennyksen avuksi.
Itse en paastonnut, mutta edellisestä ruokailusta oli varmasti kulunut muutama tunti. Minulla tosin ei ole koskaan tullut pahoinvointia hammashoidoista.
Keskustele peloistasi hammaslääkärin kanssa!- weh
Minulla yläviisurit vain kiskaistiin irti pihdeillä. Ei tuntunut mitään kipua jälkeenpäin, puudutuksen loputtua. Alaviisurit oli vinossa ja ne jouduttiin leikkaamaan, siitä tuli vähän yöllistä särkyä (burana 400 auttoi), mutta vasta muutaman päivän päästä itse leikkauksesta. Ennen hammaslääkärille menoa en mitään särkylääkkeitä nappaillut, eikä kasvot turvonneet missään vaiheessa.
- A.P. (Aika Pelkuri)
Kiitos kovasti vinkeistä kaikille. Tässä ei oikein osaa odottaa mitään, ja tuntuu siltä, että sitten poistopäivänä en enää kauhultani ota vastaan informaatiota.
Juuret on tutkittu (suorat ovat), kokenut ja pelkureihin tottunut suu- ja leukakirurgi on asialla, rauhoittava lääkitys on sovittu, särkyjä ei ole, Buranaresepti on annettu, tupakoitu ei ole ikinä ja kotiinkuljetuskin on järjestetty. Kaikki neljä viisuria lähtevät kerralla, ja sehän tässä kauhistuttaa - ihmisten reaktiot ovat nimittäin aika paljastavia, kun heille tuon kertoo.
Hui! :) - ohjeita Sinulle
Yritä elää aivan normaalia elämää. Syö joku sopivan täyttävä (ei kuitenkaan liikaa) ateria, vaikka puuroa, ennen hammalääkäriin menoa. Tällä keinolla estät verensokerin liiallisen laskemisen,kun et voi kuitenkaan kohta hamapidenpoiston jälkeen syödä oikein mitään.
Yritä nukkua edellinen yö rauhallsesti ja pue päällesi sellaiset "yleismukavat" vaatteet, niin ei kiristä eikä purista mistään kohtaa.
Potilaana keskity hengittämään rauhallisesti ja pitämään olosi mahdollisimman mukavana, ajattele vaikka miellyttäviä lomamuistoja tai kauniita suomalaisia kesämaisemia tai mitä vaan kivaa.
Pyydä kunnon puudutus ja muista, että puudutetta voidaan lisätä jälkeenpäin,jos alkaa tuntua,
että sitä ei olisi tarpeeksi.
Pyydä myös lääkäriäsi juttelemaan siinä työn kuluessa ja kertomaan "missä mennään". Se helpottaa kummallisen paljon potilaan olotilaa.
Sopikaa myös hammaslääkärin kanssa joku merkki
(useimmiten niin, että potilas nostaa käden ylös), mikäli sinusta rupeaa tuntumaan hampaidn poiston jossain vaihessa, että olet
"ylirasittunut" ja haluat pienen hengähdystauon siitä työstä.
Pyydä lääkäriltä särkylääkeresepti poiston
jälkeisiin kipuihin, jotka voivat olla aika kovia. Pyydä myös kirjalliset jälkihoito-ohjeet.
Voi olla, että tarvitset sairauslomaa 1-2 päivää, mutta siitä pitää neuvotella hammaslääkärisi kanssa, tarve riippu esimerkiksi
työstä (fyysisesti rasittavaa tai esimerkiksi asiakaspalvelua).
Hampaidenpoistopäiväksi älä varaa mitään aikataulutettuja menoja, vaan mene saattajasi kanssa kotiin lepäämään ja varaa sinne kotiin jotain "helppoa" syötävää, kuten jugurtteja, marjakeittoa, marjarahkaa, jäätelöä tai muuta vastaavaa.
Varaa myös kotiin apteekista kylmägeelipussi (sinistä geeliä). Pidä sitä pakastimessa ja laita turvonneiden kohtien päälle pyyheliinaan käärittynä kotiin tultuasi.
Sitten vaan lepäilet ja keräät voimia.
Tsemppiä kovasti ja toivotaan, että kaikki onnistuu. Minä itse aikanaan en suostunut mihinkään, että kaikki revitään yhtaikaa,
vaan yksi kerrallaan, mutta kukin tavallaan. - täällä päin.
Itse olin maanantaina viisaudenhampaan kirurgisessa leikkauksessa. Riippuu tosiaan paljon, että otetaanko hampaat ylhäältä vai alhaalta, joudutaanko ihan leikkaamaan ja paloittelemaan vai päästäänkö helpommalla. On myös tosi yksilöllistä, että millaset jälkikivut/turpoamiset tuloo. Itellä on molemmat alahampaat leikattu ja jouduttu pilkkomaan ennen kun on saatu pois. Itse toimenpide on kivuton mutta toimenpiteen jälkeen kipua on varmasti jos leikkaamaan joudutaan. Ensimmäisen hampaan leikkauksen jälkeen kipu oli hirvittävä, ei tuntunut missään 800 burana ja sairaslomaa sai melkein viikon. Nyt tää toinen lähti helpommin, burana auttaa, tosin poski on turvonnut aika maukkaasti :D mut kyllä siitä hengissä selviää, itselläkin hammaslääkärikammo ja täällä ollaan vielä :) Syödä voi jotain kevyttä aamulla. Itse laitoin vihannespusseja pakkaseen ja niillä sitten haudoin poskea kotona ensimmäisen päivän aikana. Tsemppiä:)
- vasta poistettu
Näinhän se on, aina tapauskohtaista. Mulla on suukirurgi joutunut leikkaamaan molemmat alaviisurit. Puudutus kirpaisee jonkin verran, kun piikkejä löydään suoraan hermoon. Itse asiassa silmä ja nenä kihelmöi, ihan kuin olisi sähköiskun saanut. Piikkejä jouduttiin laittamaan 4 kpl.
Operaatio ei tuntunut missään, kiitos kunnon puudutteen. Jälkikäteen Panacodia, burana 800 mg:n kera ja kunnolla jääpussia poskeen.
Minulle suukirurgi sanoi, että jääpussia kannattaa pitää koko illan. Mitä vähemmän poski turpoaa, sen paremmin leukalukon välttää. Burana alentaa myöskin turvotusta, siksi sitä kannattaa ottaa Panacodin kaverina, vaikka Panacod jo itsessään vie kivun tunteen.
Viikko sitten operoitiin jälkimmäinen alaviisuri ja tällä kertaa otin säännöllisesti buranaa ja pidin illan jääpussia -toivuin leikkauksesta huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin edellisestä. - eri aikaan
vasta poistettu kirjoitti:
Näinhän se on, aina tapauskohtaista. Mulla on suukirurgi joutunut leikkaamaan molemmat alaviisurit. Puudutus kirpaisee jonkin verran, kun piikkejä löydään suoraan hermoon. Itse asiassa silmä ja nenä kihelmöi, ihan kuin olisi sähköiskun saanut. Piikkejä jouduttiin laittamaan 4 kpl.
Operaatio ei tuntunut missään, kiitos kunnon puudutteen. Jälkikäteen Panacodia, burana 800 mg:n kera ja kunnolla jääpussia poskeen.
Minulle suukirurgi sanoi, että jääpussia kannattaa pitää koko illan. Mitä vähemmän poski turpoaa, sen paremmin leukalukon välttää. Burana alentaa myöskin turvotusta, siksi sitä kannattaa ottaa Panacodin kaverina, vaikka Panacod jo itsessään vie kivun tunteen.
Viikko sitten operoitiin jälkimmäinen alaviisuri ja tällä kertaa otin säännöllisesti buranaa ja pidin illan jääpussia -toivuin leikkauksesta huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin edellisestä.kaikki 4 pois, mutta ainoastaan yksi piti leikkaamaalla kun juuret niin solmussa, paloina lähti. Kaikki muut olikin sitten muuta kuin puutumisen ajan odottelin, ja vähän narskutteli, ja irti oli. Riippuu siis juuren asennoista varmaan, ja sulla kuulemma suorat.
Se että yhtäaikaa ottavat kaikki pois, tekee sen että alussa sun tarvii tietenkin purra niitä tuppoja vaan tiukasti, oliko nyt puoli tuntia vai enemmän, ite taisin melkein tunnin viimeksi purra. Niin ovatko ne reiät silleen kohdakkain, että tulee napakka paine siihen reiän päälle, niin mikä on purressa!
Ei välttämättä ole kuin pientä jomotusta jälestäpäin, semmonen jännä olo, ite pärjäsin ilman mitään buranoita! Ei mulla ollut turvotusta kuin sen leikkauksen jäljiltä vähän, näistä "normaalivedoista" ei mitään. Mutta lepäilin lueskellen sen illan, sylkäisin välillä wc-pyttyyn myöhemmin kun tuppo pois, kun sitä ihan vähän vuoti kuitenkin, mut loppui kun en paljoa liikkunut, paikaallaanolo hyvä. Ei kannata kumarrella ja heilua, minä ainakin olin laiskana ja oli kivaa, varasin luettavaa.
Jätskiä maistelin ja kiisseliä ja jugurttia. Monta pv saat purra pelkillä etuhampailla, niin koita hahmottaa se, ettet pureksi kummallakaan puolella, nin ei mene koloon mitään turhaan. Syöt puuroja, pehmeitä muuseja ja kastikkeita, aika paljon voi möyhentää valmiiks niin et tarvii kuin niellä vaan, kuitupitoisia jopa! Ellet ole kovin laiha, ei pieni syömättömyys alussa paljoa tunnu, itselle teki hyvää vaan. Juominen tärkeää. Huonompia tyynyliinoja käytin pari pv, ja en paljoa kyläillyt alussa, tahtoi vähän "henki haista"! =)
Itelle oli helpotus pelkoihin se, kun opin hengittämään nenän kautta. Nimittäin vaistomaisesti yritti hengittää suun kautta kun rupesi jännittämään, mutta harjoittelin aivan peilin edessä sitä, miten kitalaki sulkeutuu, niin sitten ihan sama mitä suussa tekevät, hengittelin vaan nenän kautta ja avot!
Mulle oli jo lapsesta tullut se kammo hammaslääkäriin, eikä kukaan neuvonut mitään! Sitten olen peilin edessä suu auki mallannut että "nyt ne kaivaa tuota ja tuota hammasta, nyt poratan, nyt se huuhtasee vesiruiskaksen jne" ja olen sen oman mielikuvan painanut mieleen, niin tavallaan "tiedän ja näen mielessäni" mitä ne milloinkin tekevät, niin harvoin enää tulee siinä tuolissa semmonen "perhosia- vatsassa-olo", ja SEKIN menee samantien ohi kun muistan naamani kotona peilin edessä! Ukkoa väliin naurattaa mun harjoitus, kun kurkin hampaitani.
Puudutuspiikkiä en ole pelännyt ikinä, mutta joskus se nipistää vähän, tulee vesi silmään. Ehkä voit odotella siellä hammaslääkärissä jonkun aikaa kun poistot tehty, menee ohi se tuponpurentavaihe ja puudutus lakkaa, ITSELLÄ se vaihe vähän "yökötytti", ei ole mukava jos kävelee kaupungilla/bussissa/ vieraan kyydissä...heh. Itse kerkesin aina nopeasti kotiin, kun asun lähellä. Muutaku tupot takaisin ja puret taas, jos liikkuvat.
Kerro sitten millasia tuntemuksia sulla oli, kun jaksat, olis hauska kuulla! tsemppiä! - A.P. (Aika Pelkuri)
eri aikaan kirjoitti:
kaikki 4 pois, mutta ainoastaan yksi piti leikkaamaalla kun juuret niin solmussa, paloina lähti. Kaikki muut olikin sitten muuta kuin puutumisen ajan odottelin, ja vähän narskutteli, ja irti oli. Riippuu siis juuren asennoista varmaan, ja sulla kuulemma suorat.
Se että yhtäaikaa ottavat kaikki pois, tekee sen että alussa sun tarvii tietenkin purra niitä tuppoja vaan tiukasti, oliko nyt puoli tuntia vai enemmän, ite taisin melkein tunnin viimeksi purra. Niin ovatko ne reiät silleen kohdakkain, että tulee napakka paine siihen reiän päälle, niin mikä on purressa!
Ei välttämättä ole kuin pientä jomotusta jälestäpäin, semmonen jännä olo, ite pärjäsin ilman mitään buranoita! Ei mulla ollut turvotusta kuin sen leikkauksen jäljiltä vähän, näistä "normaalivedoista" ei mitään. Mutta lepäilin lueskellen sen illan, sylkäisin välillä wc-pyttyyn myöhemmin kun tuppo pois, kun sitä ihan vähän vuoti kuitenkin, mut loppui kun en paljoa liikkunut, paikaallaanolo hyvä. Ei kannata kumarrella ja heilua, minä ainakin olin laiskana ja oli kivaa, varasin luettavaa.
Jätskiä maistelin ja kiisseliä ja jugurttia. Monta pv saat purra pelkillä etuhampailla, niin koita hahmottaa se, ettet pureksi kummallakaan puolella, nin ei mene koloon mitään turhaan. Syöt puuroja, pehmeitä muuseja ja kastikkeita, aika paljon voi möyhentää valmiiks niin et tarvii kuin niellä vaan, kuitupitoisia jopa! Ellet ole kovin laiha, ei pieni syömättömyys alussa paljoa tunnu, itselle teki hyvää vaan. Juominen tärkeää. Huonompia tyynyliinoja käytin pari pv, ja en paljoa kyläillyt alussa, tahtoi vähän "henki haista"! =)
Itelle oli helpotus pelkoihin se, kun opin hengittämään nenän kautta. Nimittäin vaistomaisesti yritti hengittää suun kautta kun rupesi jännittämään, mutta harjoittelin aivan peilin edessä sitä, miten kitalaki sulkeutuu, niin sitten ihan sama mitä suussa tekevät, hengittelin vaan nenän kautta ja avot!
Mulle oli jo lapsesta tullut se kammo hammaslääkäriin, eikä kukaan neuvonut mitään! Sitten olen peilin edessä suu auki mallannut että "nyt ne kaivaa tuota ja tuota hammasta, nyt poratan, nyt se huuhtasee vesiruiskaksen jne" ja olen sen oman mielikuvan painanut mieleen, niin tavallaan "tiedän ja näen mielessäni" mitä ne milloinkin tekevät, niin harvoin enää tulee siinä tuolissa semmonen "perhosia- vatsassa-olo", ja SEKIN menee samantien ohi kun muistan naamani kotona peilin edessä! Ukkoa väliin naurattaa mun harjoitus, kun kurkin hampaitani.
Puudutuspiikkiä en ole pelännyt ikinä, mutta joskus se nipistää vähän, tulee vesi silmään. Ehkä voit odotella siellä hammaslääkärissä jonkun aikaa kun poistot tehty, menee ohi se tuponpurentavaihe ja puudutus lakkaa, ITSELLÄ se vaihe vähän "yökötytti", ei ole mukava jos kävelee kaupungilla/bussissa/ vieraan kyydissä...heh. Itse kerkesin aina nopeasti kotiin, kun asun lähellä. Muutaku tupot takaisin ja puret taas, jos liikkuvat.
Kerro sitten millasia tuntemuksia sulla oli, kun jaksat, olis hauska kuulla! tsemppiä!Moni on antanut tosi hyviä vinkkejä ja herätellyt ajatuksia, joista en tosiaan ole tiennyt. Kiitos niistä taas.
Minulle on muutama ihminen ihmetellyt sitä, miksi Buranaresepti on annettu jo etukäteen, mutta antibioottikuuria ei. Luulisi, että neljän viisurin lähtiessä pitäisi noita pöpöjäkin taltutella ihan varmuuden vuoksi. Onko kovinkin hölmö temppu soittaa hammaslääkäriasemalle ja kysyä? Rauhoittavan lääkkeen jälkimainingeissa ja pumpulit suussa en taida kyetä apteekkiin asti reseptijonoon. - ei kannata ottaa
A.P. (Aika Pelkuri) kirjoitti:
Moni on antanut tosi hyviä vinkkejä ja herätellyt ajatuksia, joista en tosiaan ole tiennyt. Kiitos niistä taas.
Minulle on muutama ihminen ihmetellyt sitä, miksi Buranaresepti on annettu jo etukäteen, mutta antibioottikuuria ei. Luulisi, että neljän viisurin lähtiessä pitäisi noita pöpöjäkin taltutella ihan varmuuden vuoksi. Onko kovinkin hölmö temppu soittaa hammaslääkäriasemalle ja kysyä? Rauhoittavan lääkkeen jälkimainingeissa ja pumpulit suussa en taida kyetä apteekkiin asti reseptijonoon.tarpeettomasti. Luultavasti tulet yllättymään kuinka nopeasti ja kivuttomasti selviät käynnistäsi. Nykyisin puudutuspiikkiäkään ei paljon tunne ja koska sulla on suorat juuret niin ihan hyvä idea ottaa kaikki viisurit kerralla. Ammattitaitoisella lääkärillä (kirurgi) tuskin tulee ongelmia. Ei se ole niin kauheaa ollenkaan mitä jotkut kertovat joskus olleen. Luultavasti vaikein osa koko jutussa on suun pitäminen auki sen operaation ajan. Tsemppiä!!
- A.P. (Aika Pelkuri)
Ajattelin tulla nykäisemään tämän ketjun etusivulle, jos se vaikka rauhoittelisi edes pikkuisen viisaudenhampaiden poistoa odottelevia. Olen siis ketjun aloittaja, jolta poistettiin kaikki neljä viisuria kerralla.
Olin pyörtyä astuessani ovesta sisään ja nähdessäni huoneen kiiltävine esineineen ja valoineen, mutta kokenut suukirurgi tuikkasi lähes huomaamatta rauhoittavan tipan suoneeni. Kannatti maksaa rauhoitteesta muutama kymppi, koska vaikka tunsin esimerkiksi puudutuspiikit, pelkoa en tuntenut ollenkaan. Vähän kyllä jännitti ensimmäisen hampaan poisto, mutta poistamisen huomasin vasta, kun lääkäri sanoi, että hammas oli jo vadissa.
Olin aluksi pelästynyt kauheasti silmänaamiota, mutta sen käyttötarkoitus tuli selväksi: se suojeli lupsottavia silmiäni kirkkailta valoilta. Kirurgi kertoi jossain vaiheessa virittävänsä suunikin auki, koska äärimmäisen rennossa olotilassani en enää pystynyt pitämään sitä ammollaan omin voimin. Toinen yläviisuri lähti ihan yhtä huomaamatta kuin ensimmäinenkin. Siis täysin huomaamatta.
Ensimmäisen alaviisurin juuri napsahti poikki, joten sen kärki piti porata leukaluusta irti. Muistan ihmetelleeni, että jännä jyrinä siitä porasta lähti. Tähän ikeneen sain tikin. Viimeisen alaviisurin lähtöä en huomannut.
Leppoisasti jutellutta kirurgia halattuani (!) lähdin saattajan kanssa kotiin. Vasta-aine oli saanut minut jaloilleni ja myös juttelutuulelle. Hoitaja oli pessyt kaikki neljä hammasta ja pakannut ne pussiin mukaani, ja niissäpä riitti ihmettelemistä. Kotona otin Buranan ja jäin odottamaan kipua ja turvotusta. Jääpalapussi oli sulanut aikaa sitten.
Kipua ei tullut. Turvotusta ei ollut missään vaiheessa. Mustelmiakaan ei näkynyt. Muutaman päivän kuluttua ikeniä vähän kutitti, mikä taisi olla paranemisen merkki. Jälkeenpäin olen kuullut sekä lääkäreiltä että maallikoilta, että tällaiset kivuttomat prosessit ovat ihan tavallisia, mutta niistä ei yleensä puhuta - onhan toki jännempää kertoa kauheita hampaanpoistojuttuja, kauheita synnytysjuttuja ja kauheita armeijajuttuja kuin sellaisia, joilla ei saa kuulijaa tuhertamaan itkua.
Muistona on vielä neljä monttua ikenissä. Koko kokemus oli niin hyvä, että voisin lähteä tästä paikasta poistattamaan viisureita, jos niitä olisi siis enää jäljellä.
Olen tietysti niitä kaikkein onnekkaimpia viisurinpoistattajia, mutta en tosiaan ole ainut. Kannattaa siis muistaa, että poisto ei välttämättä ole hirveää eikä jälkiseuraamukset sietämättömiä, vaikka juttuja niistä liikkuukin satamäärin. Toivoisin kyllä, että kaikki lakkaisivat käyttämästä sanaa "repiä", kun on kyse hampaiden poistosta. Lääkäri poistaa hampaat, minun tapauksessani nosti ne paikoiltaan nätisti, ei siis väkivaltaisesti ja hallitsemattomasti "revi".
Tsemppiä vain kaikille viisurinpoistattajille. Kaikkeen kannattaa varautua, mutta ihan kaikkea kamalaa ei sentään tarvitse juuri omalle kohdalleen odottaa. :)- ..........
Minulta poistettiin hiljattain viimeisetkin viisurit, ja olen kanssasi samaa mieltä. Ei kannata kuunnella kauhujuttuja, sillä monella operaatio menee ihan hyvin. Itselleni tehtiin poistot ilman rauhoittavia, joten pelkäsin kyllä aika huolellisesti molemmilla kerroilla. Olen kuitenkin oppinut luottamaan hammaslääkäriini, ja pelosta huolimatta uskallan asettua siihen tuoliin ja annan hänen tehdä työnsä.
Mulla on nuo hampaat jokseenkin tiukassa, joten ihan helpolla niitä ei saanut irti. Puudutuksen ansiosta kipuja ei ollut, ja pienestäkin tuntemuksesta laitettiin vielä lisää puudutetta. Keskityin hengittämään tasaisesti ja hammaslääkäri kertoili, missä mennään. Edelleen pelotti, mutta yhteisvoimin saimme sen pysymään hallinnassa. Hoitaja oli nimittäin myös tosi mukava, hän piti aina välillä kättään olkapäälläni, ja se tuntui hyvin lohdulliselta.
Poistojen jälkeen otin elämän erityisen rauhallisesti, palkitsin itseäni urheudesta lepäilemällä, lueskelemalla ja katselemalla telkkaria. Niin, ja syömällä jäätelöä :) Särkyä oli muutaman päivän ajan, mutta se hoitui Buranalla. Puhumista ja syömistä välttelin pari-kolme päivää, ja se varmaan edesauttoi paranemista. Syömisten kanssa sai kyllä olla varovainen aika pitkään. Odottaminen ei kuitenkaan haitannut mua, kun tiesin, että parempaan päin ollaan koko ajan menossa.
Ei se siis kokonaisuudessaan mitenkään kivaa ollut, mutta täysin kestettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760