Onko sopivaa mennä kysymään elektroniikkajäteiltä, ruokakaupoilta, siwasta ja tällaisista yrityksistä 14 vuotiaana, heinäkuussa 15, kesätyöpaikkaa? Esimerkiksi hyllyttäjän hommia tai vaikka kärrypojan. Olen reipas, rohkea ja työnhaluinen. Paikanpäälle menohan voisi osoittaa asiallisuutta ja työnantaja voisi antaakkin työtä? VASTAUKSIA KIITOS!
Haluan vastauksia kokeneilta!
9
1599
Vastaukset
- jos ei nyt niin myöhemmin
Kyllä sinne paikanpäälle on sopivaa ja kannattaakin mennä esittäytymään ja ehdottamaan työntekoa, mutta kannattaa varautua siihenkin, etteivät ota vielä noin nuorta töihin. Eli älä pelkää pakkeja, kyllä sä vielä työelämään kerkeet mukaan... Ja jos nyt jo jäät mieleen, ni voivat hyvinki ottaa parin kesän päästä oikein mielellään hommiin.
- MaJunior
Osoittaahan se tietenkin hyvää asennetta ja antaa kokemusta ihmisten kohtaamisesta ja muuta sontaa, mutta fakta on se, että töitä ei tuu.
- ....
MaJunior kirjoitti:
Osoittaahan se tietenkin hyvää asennetta ja antaa kokemusta ihmisten kohtaamisesta ja muuta sontaa, mutta fakta on se, että töitä ei tuu.
Ei kannata olla turhan pessimisti! Ystäväni etsi aikoinaan töitä koulun ohelle, ja käveli tyynen rauhallisesti sisälle kymmeneen keskustassa sijaitsevaan liikkeeseen kysyen töitä, cv ja työharjoittelutodistukset kainalossa. Viimeisessä hänet haastateltiin heti, ja seuraavana päivänä oli jo ensimmäinen työvuoro. Että näinkin voi käydä. :)
- on...
.... kirjoitti:
Ei kannata olla turhan pessimisti! Ystäväni etsi aikoinaan töitä koulun ohelle, ja käveli tyynen rauhallisesti sisälle kymmeneen keskustassa sijaitsevaan liikkeeseen kysyen töitä, cv ja työharjoittelutodistukset kainalossa. Viimeisessä hänet haastateltiin heti, ja seuraavana päivänä oli jo ensimmäinen työvuoro. Että näinkin voi käydä. :)
...ihan työharjoittelutodistuksiakin kainalossa?
- mitä siihen
on... kirjoitti:
...ihan työharjoittelutodistuksiakin kainalossa?
Niin ja mitä 14-15-vuotiaan cv:ssä lukee?
Mutta kysellä kannattaa, aina joskus voi sattua oikeaan paikkaan. Kyllä noilla kasiluokkalaisilla on kesätyöpaikkoja ollut, tosin suurin osa suhteilla saatuja. Omakin 15-v lapsi pääsee muutamaksi viikoksi kesätöihin, mun tuttavani maatilalle - eli suhteilla mennään tässäkin. Tosin oli mukana viime kesänä kun käytiin poimimassa itselle puutarhamarjoja ja siitä totesivat tolkuksi. - ....
mitä siihen kirjoitti:
Niin ja mitä 14-15-vuotiaan cv:ssä lukee?
Mutta kysellä kannattaa, aina joskus voi sattua oikeaan paikkaan. Kyllä noilla kasiluokkalaisilla on kesätyöpaikkoja ollut, tosin suurin osa suhteilla saatuja. Omakin 15-v lapsi pääsee muutamaksi viikoksi kesätöihin, mun tuttavani maatilalle - eli suhteilla mennään tässäkin. Tosin oli mukana viime kesänä kun käytiin poimimassa itselle puutarhamarjoja ja siitä totesivat tolkuksi.Kyllä JOKAINEN on varmasti ollut koulun työharjoittelussa (myös yläasteella), taksvärkissä, vartionjohtajana, luokan luottamushenkilönä tai hoitanut naapurin lapsia! Kaikki tämä kannattaa ylös kirjata ja esittää työnantajalle, kuten tietotekniset taidot jnejne.
Hyvä perusmalli cv:stä, jolla ei ole mitään työkokemusta:
http://www.uranus.fi/tyonhaku/artikkelit/open.php?id=5386 - Huoh jaa
.... kirjoitti:
Kyllä JOKAINEN on varmasti ollut koulun työharjoittelussa (myös yläasteella), taksvärkissä, vartionjohtajana, luokan luottamushenkilönä tai hoitanut naapurin lapsia! Kaikki tämä kannattaa ylös kirjata ja esittää työnantajalle, kuten tietotekniset taidot jnejne.
Hyvä perusmalli cv:stä, jolla ei ole mitään työkokemusta:
http://www.uranus.fi/tyonhaku/artikkelit/open.php?id=5386Eli jos kerran JOKAINEN on nuo hommat tehnyt - mitä todellakaan ei ole - eihän niitä erikseen mihinkään paperiin tarvitse kirjata.
Koulun työharjoittelussa? Tarkoitat nyt varmaankin tätä muutaman viikon työelämään tutustumista, mikä ei tod. ole mitään työharjoittelua.
Tietääkseni mistään noista ei saa erillistä todistusta.
Toki, voihan sitä aina CV:n väsätä kuka tahansa, mutta 15 v. CV:n kanssa ei välttämättä vakuuta ketään. Se paperi kun ei niitä töitä tee.
Besides, CV katsotaan viralliseksi paperiksi siinä mielessä, että siihen keksityt jutut saattavat poikia seuraamuksia. - ......
Huoh jaa kirjoitti:
Eli jos kerran JOKAINEN on nuo hommat tehnyt - mitä todellakaan ei ole - eihän niitä erikseen mihinkään paperiin tarvitse kirjata.
Koulun työharjoittelussa? Tarkoitat nyt varmaankin tätä muutaman viikon työelämään tutustumista, mikä ei tod. ole mitään työharjoittelua.
Tietääkseni mistään noista ei saa erillistä todistusta.
Toki, voihan sitä aina CV:n väsätä kuka tahansa, mutta 15 v. CV:n kanssa ei välttämättä vakuuta ketään. Se paperi kun ei niitä töitä tee.
Besides, CV katsotaan viralliseksi paperiksi siinä mielessä, että siihen keksityt jutut saattavat poikia seuraamuksia.Kyllä tetistä, vartionjohtamisesta tai yleishyödyllisistä hommista saa (ainakin pyytämällä) todistuksen (voi onko asiat tosiaan muuttuneet niin, että ei todistusta saisi? Epäilen.). Nämä todistukset ja kokemus on nuorelle huomattavan tärkeää, jos muuta työkokemusta ei ole. Itse toimin esimiestehtävissä, ja en todellakaan palkkaisi ketään, joka sanoo, ettei ole tehnyt "mitään". Jos taas henkilö kertoo olleensa luotamustehtävissä siellä tai täällä, hoitanut naapurin lapsia/ollut dogsitterinä tms, arvostaisin heti ihan eri tavalla. Nuohan eivät ole keksittyjä juttuja mikään, vaan ihan käypää työkokemusta nuorella.
Itse aikanani sain ensimmäisen työpaikkani, kun kerroin olleeni vartionjohtajana sekä sihteerinä eräässä yhdistyksessä ja hoitanut siskonpoikaani silloin tällöin ja ulkoiluttanut naapurin koiria. Pyysin pienen työtodistuksen jokaisesta, ja näillä niitä töitä löytyi, kunhan vielä mukaan laittoi tet-työharjoittelujen todistukset ja lukion työharjoittelutodistuksen (kyllä, Suomessa on lukioita, joissa työharjoittelut kuuluvat osana opiskelua). Kyllä nappasi töitä, kun taas monelle saman ikäiselle ei, joiden cv:ssä ei lukenut mitään näistä kirjattuna ylös.
- Parhaiten
Toimii todella käytännössäkin, aloitin 15 vuotiaan työnteon itse kärrypoikana ja olen saanut kävelemällä paikanpäälle kysymään töitä monta hyvää työpaikkaa. Opiskelujen lähestyessä loppua vuosituhannen alkupuolella tein jälleen samoin ja sain heti vakituisen paikan autoedulla. Itse olen nyt joitakin ihmisiä rekrytoinut ja en voi sietää parikymppisiä nulikoita jotka eivät ole koskaan mitään tehneet, olettavat saavansa nettona 3keur/kk ja vinkuvat heti kaikesta.
Rohkeasti vaan paikanpäälle kyselemään, se osoittaa hyvää asennetta ja vaikkei heti napsahtaisikaan niin saat erinomaista oppia miten asioita hoidetaan sekä hyvän itseluottamuksen kun olet itse tehnyt jotakin etkä vain odottanut valmista. Muista olla kohtelias ja selväpuheinen äläkä mutise kengillesi! Tsemppiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212243Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582187Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt81417Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan801408- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311150Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621133- 691000