Itäautot laajemmin, kiitos

Termit kohdalleen

Eikö itäautoiksi ja palstan keskustelunaiheiksi voitaisi ottaa kaikki autot, jotka on valmistettu nollameridiaanin itäpuolella - aina päivämäärärajaan saakka?

19

957

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli länsiautoja olisivat amerikkalaisten lisäksi vain esim. Seatin, Vauxhallin ja DeLoreanin kaltaiset laatumerkit? :)

      • vain henkilöautoja

        Taitaa muuten Datsunin (Nissanin) brittitehdaskin olla lännessä.
        Koko itä- / länsiautokeskustelu on turhien ihmisten täysin turhaa paskanjauhantaa, kun ajattelee, miten paljon autonosia ja yksiköitä roudataan yli entisen rautaesiripun paikan...


    • sekaisin.

      Itäautoksi mielletään autot jotka on valmistettu Uralin ja vanhan rautaesiripun välissä ennen Neuvostoliiton romahtamista. Siis DDR, Neuvostoliitto sekä Neuvostoliiton satelliitit Itä-Euroopassa. Suomi ei siis valmista itäautoja vaikka onkin idempänä kuin osa tästä alueesta. Nykyään itäautoja valmistetaan vain entisen Neuvostoliiton maissa mutta siellä valmistetaan myös perinteisiä länsimerkkejä.

      Uralin itäpuoliset automerkit ovat aasialaisia autoja.

      • itä on itä

        Liitetään japsit ja korealaiset (ja kiinalaiset)
        joukkoon!


    • Liiton :

      eli Varsovan liiton maissa tehtyjä autoja

      Varsovan liitto lakkasi olemasta 1980-luvun lopulla/1990 luvun alussa

      • mukaan itäautoihin

        Aloittajanaapurin esitys on hyvä, kannatan.


    • mukaan!

      Riippuu mistä katsotaan ja kuinka pitkälle mutta aina kaikki maat ovat idässä eli itäautoja. Samoin Ladakin on länsiauto kun katsotaan riittävän pitkälle länteen.

      • Skarppi likka

        Siksipä kannattaisi ottaa tuo selkeä nollameridiaanista päivämäärärajalle -määrittely käyttöön.
        Jollain muulla palstalla ehdotettiin yhtä selkeää eteläisen ja pohjoisen pallonpuoliskon periatteen mukaista jakoa.


      • itään?
        Skarppi likka kirjoitti:

        Siksipä kannattaisi ottaa tuo selkeä nollameridiaanista päivämäärärajalle -määrittely käyttöön.
        Jollain muulla palstalla ehdotettiin yhtä selkeää eteläisen ja pohjoisen pallonpuoliskon periatteen mukaista jakoa.

        Meneekö se nollameridiaani Lontoon kohdalla? Eli kaikki Ranskasta itään valmistetut autot olisivat itäautoja?


      • Vaikka nissanin
        itään? kirjoitti:

        Meneekö se nollameridiaani Lontoon kohdalla? Eli kaikki Ranskasta itään valmistetut autot olisivat itäautoja?

        Alkuperä onkin idässä, eli japanissa, ei se ole silti "Itäauto". Itäauto, kuten tuolla jo joku mainitsi oli varsovan liiton sisällä tuotettu, eli lähinnä cccp, tsekkoslovakia, puola, jne. olivat itäauton valmistajia. Edelleenkin kutsumme esim. Ladaa itäautoksi, vaikka varsovanliitto ja cccp on lakkautettu. Käsitteet selviksi, OK?


      • ladakin :
        Vaikka nissanin kirjoitti:

        Alkuperä onkin idässä, eli japanissa, ei se ole silti "Itäauto". Itäauto, kuten tuolla jo joku mainitsi oli varsovan liiton sisällä tuotettu, eli lähinnä cccp, tsekkoslovakia, puola, jne. olivat itäauton valmistajia. Edelleenkin kutsumme esim. Ladaa itäautoksi, vaikka varsovanliitto ja cccp on lakkautettu. Käsitteet selviksi, OK?

        on lakkautettu joten käsitteet menee taas uusiksi :)

        Rehellisesti sanoen en ymmärrä tätä joidenkin Skoda-fobiaa, selkeä VAG-tuotehan se on eikä mikään itäauto...


      • Väännettiin jo rautalangasta
        Vaikka nissanin kirjoitti:

        Alkuperä onkin idässä, eli japanissa, ei se ole silti "Itäauto". Itäauto, kuten tuolla jo joku mainitsi oli varsovan liiton sisällä tuotettu, eli lähinnä cccp, tsekkoslovakia, puola, jne. olivat itäauton valmistajia. Edelleenkin kutsumme esim. Ladaa itäautoksi, vaikka varsovanliitto ja cccp on lakkautettu. Käsitteet selviksi, OK?

        Käsittääkseni keskustelussa on aivan selkeästi ehdotettu itäauto-käsitteen uudistamista ja laajentamista. Omasta puolestani kannatan tällaista. Hyvä aiemmin tehty ehdotus on myös käyttää ekvaattoria rajana ja puhua etelä- ja pohjoisautoista. Uudistettu jaottelu osoittaisi selkeästi maantieteellisen jaon typeryyden nykymaailmassa.


      • itäeuroopassa
        Väännettiin jo rautalangasta kirjoitti:

        Käsittääkseni keskustelussa on aivan selkeästi ehdotettu itäauto-käsitteen uudistamista ja laajentamista. Omasta puolestani kannatan tällaista. Hyvä aiemmin tehty ehdotus on myös käyttää ekvaattoria rajana ja puhua etelä- ja pohjoisautoista. Uudistettu jaottelu osoittaisi selkeästi maantieteellisen jaon typeryyden nykymaailmassa.

        Tämä on fakta eikä muuksi muutu. Voit itse keskuudessasi nimittää itäautoiksi vaikka mersut ja bemarit mutta muut eivät sinua ymmärrä koskaan.


      • vaikea tajuta,
        Väännettiin jo rautalangasta kirjoitti:

        Käsittääkseni keskustelussa on aivan selkeästi ehdotettu itäauto-käsitteen uudistamista ja laajentamista. Omasta puolestani kannatan tällaista. Hyvä aiemmin tehty ehdotus on myös käyttää ekvaattoria rajana ja puhua etelä- ja pohjoisautoista. Uudistettu jaottelu osoittaisi selkeästi maantieteellisen jaon typeryyden nykymaailmassa.

        oli vain huono ja järjetön.
        Vanha itäautokäsitys toimii loistavasti, jokainenhan tietää, ettei itäautoja sanan vanhassa merkityksessä enää ole valmistettu vuosikausiin.


      • ja käytännöllinen
        vaikea tajuta, kirjoitti:

        oli vain huono ja järjetön.
        Vanha itäautokäsitys toimii loistavasti, jokainenhan tietää, ettei itäautoja sanan vanhassa merkityksessä enää ole valmistettu vuosikausiin.

        Se poistaisi nykytilannetta tehokkaammin koko maantieteellisen jaottelun käytöstä. Toki ympäristötietoisimmat ymmärtäisivät edelleenkin välttää autoja, joiden tuominen Suomeen vaatii paljon kuljetusresursseja.


      • olivat 60-luvulla
        itäeuroopassa kirjoitti:

        Tämä on fakta eikä muuksi muutu. Voit itse keskuudessasi nimittää itäautoiksi vaikka mersut ja bemarit mutta muut eivät sinua ymmärrä koskaan.

        säännöstelytalouden aikana autoja, joita valmistettiin ns. SEV-maissa. Näiden kanssa Suomi kävi kahdenvälistä "vaihtokauppaa". Kun pankkitoimintakin oli tiukasti säänneltyä, piti länsi-auton ostajalla olla 60 %:n omarahoitus, mutta itä-auton sai ostaa kun oli 40 %:n omarahoitus. Silloin ei ollut mahdollisuutta
        nykyisenlaiseen rahoitukseen ja ym. syystä
        itä-autot olivat suosittuja.


    • WHO CARES

      Japani ja Etelä-korea ovat olleet Länsivaltojen liittolaismaita toisen maailmansodan päättymisestä lukien. Varsinkin Japanissa vallitsi alusta saakka länsimainen, kapitalistinen markkinatalous ja japanilaiset tuotteet kuten autot, moottoripyörät, kamerat ja kulkutuselektroniikkaa on mielletty länsimaisiksi tuotteiksi. Niitä ei itäblokin maissa sallittu. Sen sijaan Mersuja, Volvoja ja Renaulteja kumma kyllä oli Rautaesiripun takaisissa maissa. Tuskin esim, amerikkalaiset olisivat ostaneet innolla japanilaista tavaraa jo 50-luvulta lähtien, jos ne olis niinsanottuja itätuotteita. Korealaiset tulivat markkinoille huomattavasti myöhemmin. Entäpä sitten Australia ja Uusi seelanti. Kartasta katsoen kaukoidän maita nekin. Silti luokitellaan länsimaiksi. Mutta sitten taas, jos Amerikasta katsotaan, niin Japani, Korea ja Australia ovat enemmän lännessä kun idässä. Amerikkalaiset matkaavat länteen kun matkaavat noihin maihin Tyynenmeren yli.

    • jorma-ksi

      nyt pelle lohkaisi vitsin, täällähän on on jo skooda palsta!

    • itäautoharrastaja

      Ei voisi, siitä yksinkertaisesta syystä, että termi ovat jo kohdallaan, ketkä eivät sitä ymmärä, ihan heidän oma henkilökohtainenhäpeänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      139
      7687
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      28
      2952
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      333
      1863
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      271
      1514
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      121
      1319
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1179
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1082
    8. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      986
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      21
      962
    10. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      82
      941
    Aihe