Työterveys haluaa puuttua kiusamiseen järjestämällä palaverin, jossa mukana olisi lisäkseni työnantajan edustaja(esimies) ja työterveys.
Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Muuttuiko tilanne töissä sen jälkeen paremmaksi vai huonommaksi? Minun työnantajan paikallinen pomo on kiistänyt kiusaamista tapahtuneenkaan. Olen siis kertonut siitä jo aikaisemmin työpaikallani.
Apua
10
1041
Vastaukset
Lukaise tämä materiaali:
"Henkinen väkivalta työpaikalla ja siihen puuttuminen"
http://forums.cjb.net/mobbinfo-about105.html
Sieltä löytyy kohta:
OHJEITA PALAVERIIN TYÖPAIKKAKIUSAAMISASIASSA
Onnea tilanteen selviämiseen.- kiusaajasi
Onko kiusaajasi joku kollegasi vai esimiehesi vai kuka? Kyselen asiaa siksi, että ymmärtäisin kaikkien kolmikantatapaamiseen osallistuvien roolin.
- on ollut
työtoveri ja mukana siinä on useampi henkilö työyhteisöstäni. Esimiehet kiistävät tapahtuneen täysin.
- tapaamiseen, mutta
on ollut kirjoitti:
työtoveri ja mukana siinä on useampi henkilö työyhteisöstäni. Esimiehet kiistävät tapahtuneen täysin.
Mene vaan tapaamiseen, mutta pyydä työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies mukaan. Voit myös pyytää, että tapaamisesta tehdään pöytäkirja.
Kirjaa paperille ne kiusaamistavat, joilla sinua on kiusattu. On myös hyvä, jos sinulla on joitain tarkkoja ajankohtia / tapauksia kerrottavana.
Oma vastaava tapaaminen meni siinä mielessä ihan pieleen, että kiusaajaesimieheni ei suostunut siihen, että työsuojeluvaltuutettu osallistuu tapaamiseen. Onneksi työsuojeluvaltuutettu tunsi lain (siis itseni lisäksi) eli hänellä oli oikeus olla siellä, koska olin häntä tapaamiseen pyytänyt. Kiusaajaesimieheni ja toinen työnantajan edustaja lähtivät kannat paukkuen ko. tapaamisesta. Tapaamiseen liittyvä toiminta katsottiin työsuojelurikkomukseksi, jonka seurauksena kiusaajaesimieheni joutui lähtemään ja kiusaamiseni loppui siihen. Eli itse tapaaminen meni ihan nenilleen, mutta lopputulos oli hyvä.
Saattaisi olla hyödyllistä keskustella ennen ja /tai jälkeen esim. työterveyspsykologin kanssa tuosta kolmikantatapaamisesta, jos sellainen palvelu on teillä käytössä.
Toivottavasti tapaamisella on positiivinen lopputulos.
- työpaikalla
oma luottamusmiehesi tai työsuojeluvaltuutettu. itse olen ollut -90 luvun lopulla tilanteessa, jossa yksin minua vastassa oli esimies ja muutama muu pomo sekä työterveyshoitaja. Tilanne oli "sana sanaa vastaan" ja loppujen lopuksi kävi niin, että esimies kiisti kaiken ja tilanteeseen ei tullut mitään muutosta. Lopuksi irtisanouduin ja pääsin onneksi muualle töihin.
Tsemppiä.- Työelämässä kaiken kokenut
Työsuojeluvaltuutetut ja luottamusmiehet olivat ainakin Savossa täysin nurkkapatriootteja. Puolustivat omia joukkojaan ja hännystelijöitään.
- hiekkalaatikolla ei ole kai...
Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:
Työsuojeluvaltuutetut ja luottamusmiehet olivat ainakin Savossa täysin nurkkapatriootteja. Puolustivat omia joukkojaan ja hännystelijöitään.
Minä tein emämunauksen, kerroin kiusaamisesta ja kas kummaa mitään ei tapahtunut.
Ainoastaan se että eräs toisen osaston päällikkö aloitti ajojahdin minua vastaan.
Olin mennyt väärän ihmisen luo murheissani.
Ihme kardinaalivirhe minulta.
Kummallista nokittelua kunnallisella, kun hakee apua niin törmää tälläiseen.
Että ovatkin aikuiset lapsellisia.
Loppuaikana oli niin tuskallista että oli pakko hakeutua sairaslomalle.
Pelastuin koska se oli määräaikainen paikka.
Koville otti.
- olisi ketään
ns. henkilötodistajaa? Onko joku työkaveri nähnyt jonkin tilanteen ja uskaltaisi tulla mukaan? Tai antaa edes kirjallisen lausunnon?
- mielelläni
Itsekin kuulisin mielelläni sellaisista tapauksista, joissa kollega tai joku muu asianosainen tulee kiusattua puolustamaan. Kerran olen tuossa tilanteessa ollut, kun olen itse puolustanut kiusattua. Mutta omassa tapauksessani kukaan ei tullut puolustamaan, vaikka huomasivatkin, mitä oli tekeillä. Tueksi tuli työsuojeluvaltuutettu ja hänen avullaan saimme kiusaamisen loppumaan.
- ei ole sellaista
todistajaa, joka lähtisi tukemaan tai puolustamaan minua. Ne jotka tietävät tapahtumista eivät uskalla puolustaa. Varsinkin, kun johtaja haluaa kiistaa kiusaamista tapahtuneen. Silloinhan puolustaja joutuisi huonoon valoon johtajan silmissä. Ainut vaihtoehto on todella työsuojeluvaltuutettu tms. En tiedä, kuinka kauan enää jaksan ja vaikka tilanne näyttää nyt rauhallisemmalta kuin jokin aika sitten niin silti jännitän joka päivä töissäoloa ja odotan vain seuraavaa kertaa...olen varuillani jatkuvasti ja se vie voimia. Työntekeminen kärsii tästä. Keskittymiskyky on huono ja olen jatkuvasti väsynyt. Kotona ei jaksa enää harrastaa tai tehdä jotakin, josta saisi voimia. Nukun vain ja käyn töissä. Pahinta kaikessa tuossa kiusaamisessa on kuitenkin ollut ja on eristäminen ja mustamaalaaminen. Huutamiseen voi jotenkin vastata, mutta kun jätetään joukon ulkopuolelle...keinot ovat vähissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613984- 593980
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062861Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv552682Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551982Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211859Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151649- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061327- 1801261