Alaleukani on aina ollut selvästi lyhymepi kuin yläleukani. Oikeastaan olen "kärsinyt" siitä koko ikäni jossain määrin, koska esim. purentani ei ole normaali. Periaatteessa jos pidän suuta itselleni normaalisti kiinni, etuhampaani näkyvät selvästi, sillä ne menevät alahuulen päälle. Olen kuitenkin jo vuosia tottunut pitämään alaleukaa niin, että suuni menee kunnolla kiinni. Vikaa ei oikeastaan huomaa kuin nukkuessani, jolloin suuni palautuu automaattisesti sille luonnollisimpaan asentoon sekä syödessäni jolloin suuni menee hyvin suppuun pitäessäni hampaat syödessä piilossa. Olen kuitenkin miettinyt, pystyykö tilanteelle tekemään mitään? Kukaan ei ole ikinä sanonut tilanteestani mitään, vaikka se on huomattu selvästi jo lapsena. Tarvitseeko tilanteelle sinänsä edes téhdä mitään? Itselleni se on ehkä enemmänkin ulkonäköseikka, sillä syödessäni suuni asento ei tosiaankaan ole normaali.
Alaleuka on lyhyempi kuin yläleuka
3
525
Vastaukset
- alaleuka lyhyempi
Minä jo kirjoittelinkin tuohon aloitukseen aikuisen hampaiden oikomisesta.Olen kanssa oppinut pitämään suuta niin että ei paljon huomaa mutta tuntuu kuin koko ajan se olisi vaikeampaa.Olenkin alkanut panikoimaan että miten sitten kun tulen vanhemmaksi ja suun ja leuan asento muuttuu väistämättä.Lapsena tosiaan oli tuo niskaveto mutta en halunnut silloin käyttää ja nyt kaduttaa kovin.Mietityttää miten tälläistä korjataan aikuisena,pnko sama niskaveto vai jopa kirurginen toimenpide?
- auttaa
Kyllähän vanhempanakin voidaan vielä kasvattaa leukaa luukirurgialla, mutta jos kyseessä ei ole varsinainen leuan epämuodostuma, joutunee hakemaan hoidon yksityispuolelta (erittäin kallista). Samalla tulee ongelmia hampaissa kun leukaluun katkaistusta ja kasvatetusta kohdasta puuttuu hampaat. Eikä se venytyshäkki poskilla pitkän aikaa ole kovin esteettinen, arpiakin voi jäädä poskiin.
Minulla on mielestäni normaali purenta ja leuka eikä ainakaan sellainen ole muuttunut iän mukana (60 vuodessa) miksikään. - hoitoon
auttaa kirjoitti:
Kyllähän vanhempanakin voidaan vielä kasvattaa leukaa luukirurgialla, mutta jos kyseessä ei ole varsinainen leuan epämuodostuma, joutunee hakemaan hoidon yksityispuolelta (erittäin kallista). Samalla tulee ongelmia hampaissa kun leukaluun katkaistusta ja kasvatetusta kohdasta puuttuu hampaat. Eikä se venytyshäkki poskilla pitkän aikaa ole kovin esteettinen, arpiakin voi jäädä poskiin.
Minulla on mielestäni normaali purenta ja leuka eikä ainakaan sellainen ole muuttunut iän mukana (60 vuodessa) miksikään.Ei sitä tarvitse tehdä yksityisellä puolella. Mikäli haitta on selvästi lääketieteellinen, eikä esteettinen. Mene hakemaan lähete sairaalaan ja kerrot vaivoistasi mitä se aiheuttaa. Leikkauksella se voidaan korjata. Leukaluut katkaistaan todennäköisesti samalla tavalla kuin alaleukaa työnnettäessä sisäänpäin,
kun se on liian ulkoneva. Leikkaushaavat tulevat ikeniin, eikä ne näy millään tavalla ulospäin.
Rohkeasti vaan hakemaan apua, kyllä se on vaivan ja kipujen arvoinen operaatio. Muista korostaa syömiseen liittyviä ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757