Alaleuka on lyhyempi kuin yläleuka

kaiisuli

Alaleukani on aina ollut selvästi lyhymepi kuin yläleukani. Oikeastaan olen "kärsinyt" siitä koko ikäni jossain määrin, koska esim. purentani ei ole normaali. Periaatteessa jos pidän suuta itselleni normaalisti kiinni, etuhampaani näkyvät selvästi, sillä ne menevät alahuulen päälle. Olen kuitenkin jo vuosia tottunut pitämään alaleukaa niin, että suuni menee kunnolla kiinni. Vikaa ei oikeastaan huomaa kuin nukkuessani, jolloin suuni palautuu automaattisesti sille luonnollisimpaan asentoon sekä syödessäni jolloin suuni menee hyvin suppuun pitäessäni hampaat syödessä piilossa. Olen kuitenkin miettinyt, pystyykö tilanteelle tekemään mitään? Kukaan ei ole ikinä sanonut tilanteestani mitään, vaikka se on huomattu selvästi jo lapsena. Tarvitseeko tilanteelle sinänsä edes téhdä mitään? Itselleni se on ehkä enemmänkin ulkonäköseikka, sillä syödessäni suuni asento ei tosiaankaan ole normaali.

3

571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alaleuka lyhyempi

Minä jo kirjoittelinkin tuohon aloitukseen aikuisen hampaiden oikomisesta.Olen kanssa oppinut pitämään suuta niin että ei paljon huomaa mutta tuntuu kuin koko ajan se olisi vaikeampaa.Olenkin alkanut panikoimaan että miten sitten kun tulen vanhemmaksi ja suun ja leuan asento muuttuu väistämättä.Lapsena tosiaan oli tuo niskaveto mutta en halunnut silloin käyttää ja nyt kaduttaa kovin.Mietityttää miten tälläistä korjataan aikuisena,pnko sama niskaveto vai jopa kirurginen toimenpide?

• auttaa

Kyllähän vanhempanakin voidaan vielä kasvattaa leukaa luukirurgialla, mutta jos kyseessä ei ole varsinainen leuan epämuodostuma, joutunee hakemaan hoidon yksityispuolelta (erittäin kallista). Samalla tulee ongelmia hampaissa kun leukaluun katkaistusta ja kasvatetusta kohdasta puuttuu hampaat. Eikä se venytyshäkki poskilla pitkän aikaa ole kovin esteettinen, arpiakin voi jäädä poskiin.

Minulla on mielestäni normaali purenta ja leuka eikä ainakaan sellainen ole muuttunut iän mukana (60 vuodessa) miksikään.

• hoitoon
        auttaa kirjoitti:

Kyllähän vanhempanakin voidaan vielä kasvattaa leukaa luukirurgialla, mutta jos kyseessä ei ole varsinainen leuan epämuodostuma, joutunee hakemaan hoidon yksityispuolelta (erittäin kallista). Samalla tulee ongelmia hampaissa kun leukaluun katkaistusta ja kasvatetusta kohdasta puuttuu hampaat. Eikä se venytyshäkki poskilla pitkän aikaa ole kovin esteettinen, arpiakin voi jäädä poskiin.

Minulla on mielestäni normaali purenta ja leuka eikä ainakaan sellainen ole muuttunut iän mukana (60 vuodessa) miksikään.

Ei sitä tarvitse tehdä yksityisellä puolella. Mikäli haitta on selvästi lääketieteellinen, eikä esteettinen. Mene hakemaan lähete sairaalaan ja kerrot vaivoistasi mitä se aiheuttaa. Leikkauksella se voidaan korjata. Leukaluut katkaistaan todennäköisesti samalla tavalla kuin alaleukaa työnnettäessä sisäänpäin,
        kun se on liian ulkoneva. Leikkaushaavat tulevat ikeniin, eikä ne näy millään tavalla ulospäin.

Rohkeasti vaan hakemaan apua, kyllä se on vaivan ja kipujen arvoinen operaatio. Muista korostaa syömiseen liittyviä ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe