Mietinpäs tässä itsekseni, kun olen ollut ahkerasta työnhausta huolimatta jo kohta kokonaisen vuoden työttömänä, että miten työnhakumarkkinoilla vaikuttaa tällainen pitkä aukko ansioluettelossa? Hurjimpien väittämien mukaan jo muutaman kuukauden työttömyys on työnantajien mielestä anteeksiantamatonta eikä työelämään ole paluuta.
Olen ansiosidonnaisella päivärahalla ja olen hakenut pääsääntöisesti oman alani työtä ja ylipäätään mitä tahansa, joka minulle työkokemukseni ja koulutukseni perusteella on sopinut. Joka paikkaan kuitenkin on aina jopa satoja hakijoita ja pelkkä työhaastatteluun pääsy on vaikeaa. Lisäksi tämä nykyinen lomautusten ja irtisanomisten aalto ei todellakaan helpota työllistymistä.
Pienempipalkkaisiin ja muihin osa-aika- ja pätkätöihin ei minulla ole ollut rahallisesti kannattavaa hakeutua, koska saisin ansiosidonnaiseni vuoksi joka tapauksessa saman rahan tai jopa enemmän kuin näistä töistä. Puhumattakaan pätkätöiden aiheuttamasta rasittavasta byrokratiasta päivärahapäätöksien odottamisineen viikko ja kuukausi tolkulla.
Jotenkin tuntuu, etteivät työnantajat tätä ymmärrä ollenkaan. Ajatellaan vaan, että se työ on itse tarkoitus ja hoetaan niitä kuluneita kliseitä: ”kyllä tekevälle töitä löytyy” ja ”töitä saa aina jos haluaa”. Kyllä, töitä aina löytyy, nimittäin ilmaistöitä ja muita työharjoittelupelleilyjä, kuten kaikki työttömät varmasti tietävät. En sinänsä vastusta työharjoittelua jos se parantaa työnhakijan työmarkkinakelpoisuutta merkittävästi ja edes pienellä varmuudella johtaa palkkatyöhön. Työstä kun kuitenkin pitäisi saada kohtuullinen palkka, jolla tulisi toimeen tässä kalliissa ”hyvinvointi” Suomessamme. Vai kuinka moni loppujen lopuksi tekee työtään silkasta työn ilosta?
Mietteitä
1
107
Vastaukset
- tähän
osaisi vastata. Itse olen myös ansiosidonnaisella. Tosin taustalla myös terveydellisiä ongelmia, enkä siksi ole aktiivisesti työtä edes hakenut.
Mietin itsekin, että miten tämän kuukausien tauon tulevassa työpaikkahaastattelussa oikein selitän. Minun alalla on töitä, mutta kun on noita selkäongelmia joita parhaillaan selvitellään.
Ei ole viisasta kertoa mitään terveydellisiä syitä, koska siinä voi mennä mahikset, vaikka selkä olisi jo parempi.
Eli pitäisi taas mennä tekopirteänä selittämään jotain hölynpölyä. Sitähän ne työantajat haluaa kuulla. Teennäisyys palkitaan rehellinen ei parane olla. Eli keksi joku selitys aktiivisuudestasi ja että kuinka olet sivistänyt itseäsi työttymyyden aikana (kirjoitellut keskustelupalstoille;).
Oikeasti itseäni työ ei voisi tällä hetkellä vähempää kiinnostaa, hyvä jos saan aamulla itseni kammettua sängystä. Työkkärin suuntaan kyllä pitää esitää olevansa vielä halukas työelämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1057411
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1005255Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163506Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253451Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3451485Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?551318