Palkkatukityö

MOL-määritys

Palkkatuetun työn tulee parantaa työttömän työnhakijan ammattitaitoa ja työmarkkina asemaa,sekä edistää pitkään työttömänä olleen pääsyä avoimille työmarkkinoille.
Kysymys?Miten esim.jokin kierrrätyskeskus paikka lisää ammattitaitoa ja pääsyä vapaille työmarkkinoille.On tullut oltua työssä yli neljäkymmentä vuotta ja ikää muutama kuukausi vaille kuusikymmentä.Lisäksi on herännyt kysymys siitä kun MOL:in sivuilla puhutaan työmarkkinatuen vastikkeellisuudesta osallistua palkkatuettuun työhön,olen kuitenkin itse ansiosidonnaisella päivärahalla ,kunnes täytän kuusikymmntä ja voisin anoa työttömyyseläkettä.Onko pakko lähteä ,johonkin sosiaaliseen pilipali hommaan ?
Onneksi on perjantai ja 13:sta pvä

14

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roikkuu***

''Onko pakko lähteä ,johonkin sosiaaliseen pilipali hommaan ?''

Tarkoitatko palkkatukityötä vaiko työharjoittelua/työelämävalmennusta tms.?

Jos sinulle tarjotaan palkkatukityötä, niin sitä on haettava ja otettava vastaan. Sillä ei ole merkitystä, saatko päivärahaa vaiko työmarkkinatukea.

Palkkatukityö on normaali työsuhde, josta pitäisi saada tessin mukainen palkka. Palkkatukityö-nimike tulee siitä, että työantaja saa tukea, sinä saat normaalin palkan ja työsuhteen edut.

Palkkatukityöstä kieltäytyminen tietää karenssia. Jos sinulla sattuu olemaan aikaisempi karenssi, niin sitten et selviä karenssilla vaan tulee 3 kk:n rangaistustyössäoloehto, mikä merkitsee arvaamattoman pitkää aikaa ilman päivärahaa.

Jos sen sijaan sinulle tarjotaan työharjoittelua, työelämävalmennusta, kuntouttavaa työtoimintaa tms., niin kyse on ilmaistyöstä. Siitä voi saada vain joko työmarkkinatuen tai sitten työllistämistukea, mikä yleensä päivärahan saajalle merkitsee alenevia tuloja.

Se, onko pakko ottaa vastaan ilmaistyötä, riippuu siitä, mihin olet työnhakusuunnitelmassa suostunut.

Kuntouttava työtoiminta on kuitenkin yli 25-v:lle aina vapaaehtoista.

• vastaa

Työnhakusuunnitelmassa on mainituu vain että puolletaan palkkatukea työnantajalle .Tuntuu vain niin tyhmältä lähteä tässä iässä johonkin sellaiseen työhön mikä hyödyttää pelkästään tälläistä yhdistystä ja ei anna muuta kuin työntekemisen ilon ja alentuneen palkkatason.
        Luulisi ,että neljänkymmenen työvuoden jälkeen voisi jo vähän nauttia oloneuvoksena olosta ne harvat elinvuodet mitä viellä on jäljellä.Kait sitä on jo neljässäkymmenessä vuodessa maksanut riittävästi veroja ja eläkkeitä,jotta niistä vóisi jokusen vuoden vielä nauttia.

• Siis...
        vastaa kirjoitti:

Työnhakusuunnitelmassa on mainituu vain että puolletaan palkkatukea työnantajalle .Tuntuu vain niin tyhmältä lähteä tässä iässä johonkin sellaiseen työhön mikä hyödyttää pelkästään tälläistä yhdistystä ja ei anna muuta kuin työntekemisen ilon ja alentuneen palkkatason.
        Luulisi ,että neljänkymmenen työvuoden jälkeen voisi jo vähän nauttia oloneuvoksena olosta ne harvat elinvuodet mitä viellä on jäljellä.Kait sitä on jo neljässäkymmenessä vuodessa maksanut riittävästi veroja ja eläkkeitä,jotta niistä vóisi jokusen vuoden vielä nauttia.

Kyse on siis palkkatukityöstä ja pakkopullasta.

• täysin
        vastaa kirjoitti:

Itse olin palkkatukityössä valtion virastossa ja tein ihan oman alani töitä. Minulle oli ihan sama tuleeko palkka tukirahoista vai muuten, koska verorahoista se kumminkin tuli.

• **************'''
        täysin kirjoitti:

Itse olin palkkatukityössä valtion virastossa ja tein ihan oman alani töitä. Minulle oli ihan sama tuleeko palkka tukirahoista vai muuten, koska verorahoista se kumminkin tuli.

Palkkatukityössä työnantaja maksaa palkan, mutta saa palkkakustannuksiin tukea.

Valtolla on hiukan toisin. En muista, miten se nykyisin menee, mutta kun itse olin aikanaan työllistämistukitöissä valtiolla, niin palkan maksoi työministeriö, vaikka olin toisen ministeriön alaisessa työssä. Nytkin valtion osalta toin toinen järjestely kuin yksityisten tai kunnan kohdalla.

• valtiolle
        täysin kirjoitti:

mutta TYP-täti sanoi, että valtiolle EI pääse.

Olivat ilmeisesti luvanneet orjia paikalliselle huijariyrittäjälle.

• Hieman tätä

"Palkkatukityö on normaali työsuhde, josta pitäisi saada tessin mukainen palkka."

Palkka on yleensä 85 % TES:n alimmasta palkkaluokasta. (Sopimus tehdään erilaisilla -harjoittelija, -avustaja tms nimikkeillä omasta osaamisesta riippumatta.)

Työterveyshuolto ei välttämättä kuulu tähän "normaaliin" työsuhteeseen.

• *************'
        Hieman tätä kirjoitti:

"Palkkatukityö on normaali työsuhde, josta pitäisi saada tessin mukainen palkka."

Palkka on yleensä 85 % TES:n alimmasta palkkaluokasta. (Sopimus tehdään erilaisilla -harjoittelija, -avustaja tms nimikkeillä omasta osaamisesta riippumatta.)

Työterveyshuolto ei välttämättä kuulu tähän "normaaliin" työsuhteeseen.

Olet oikeassa siinä, että palkka on 85 % tessistä, mutta niin on työaikakin. Työaika on työkkärin tahdosta määritelty 85 %:ksi alan kokoaikatyöstä, koska tuo on alin prosenttimäärä, joka pelastaa sovitellun työttömyystuen maksamiselta.

Joskus aikaisemmin työllistämistyöt olivat 75 % alan kokoaikatyöstä, jolloin palkan lisäksi sai soviteltua, mutta siitä eroon pääsemiseksi tukityön määräksi muutettiin tuo 85 %.

• hieman..
        *************' kirjoitti:

Olet oikeassa siinä, että palkka on 85 % tessistä, mutta niin on työaikakin. Työaika on työkkärin tahdosta määritelty 85 %:ksi alan kokoaikatyöstä, koska tuo on alin prosenttimäärä, joka pelastaa sovitellun työttömyystuen maksamiselta.

Joskus aikaisemmin työllistämistyöt olivat 75 % alan kokoaikatyöstä, jolloin palkan lisäksi sai soviteltua, mutta siitä eroon pääsemiseksi tukityön määräksi muutettiin tuo 85 %.

Työnantaja voi toki palkata myös palkkatuella täydelle työajalle, TE-toimisto (työkkäri) ei määrää mitenkään työsopimuksen työaikoja. Tuo mistä kerrotte vajaasta työajasta on taas julkis-sektorilla ja yhdistyksille palkkatuetussa työssä yleistä, kun näin säästävät.

• minulla..
        hieman.. kirjoitti:

Työnantaja voi toki palkata myös palkkatuella täydelle työajalle, TE-toimisto (työkkäri) ei määrää mitenkään työsopimuksen työaikoja. Tuo mistä kerrotte vajaasta työajasta on taas julkis-sektorilla ja yhdistyksille palkkatuetussa työssä yleistä, kun näin säästävät.

No minä olen ollut palkkatukityössä kahdesti 10 viime vuoden aikana. Valtiolla molemmat. Toinen kerta oli täysaikainen työ, siitä oli omat säännöksensä milloin se on mahdollista, työ liittyi työttömyyden hoitoon (ei, en ollut työvoimaneuvoja, mutta yhteistyötä tein joidenkin kanssa).

Sitten olin toisen kerran toisessa virastossa tuon 85% työajalla, ja vaikka palkka ei ollutkaan suuren suuri, niin kuitenkin nettona jäi käteen 200 enemmän kuussa kuin työttömänä. Kuluja ei ollut, kun työpaikka oli aika lähellä ja minä ainakin syön ihan saman määrän töissä kuin kotonakin, pidin eväitä.

Harjoittelussakin olen ollut pari kertaa, niistä ei ollut mitään hyötyä.

• Voi...
        hieman.. kirjoitti:

Toki voi palkata täydelle työajalle, mutta ei siitä suurempaa tukea työantaja saa.

Sen sijaan alle 85 % työajalle ei voi palkata palkkatukityön kyseessä ollen.

• Hommat...
        minulla.. kirjoitti:

No minä olen ollut palkkatukityössä kahdesti 10 viime vuoden aikana. Valtiolla molemmat. Toinen kerta oli täysaikainen työ, siitä oli omat säännöksensä milloin se on mahdollista, työ liittyi työttömyyden hoitoon (ei, en ollut työvoimaneuvoja, mutta yhteistyötä tein joidenkin kanssa).

Sitten olin toisen kerran toisessa virastossa tuon 85% työajalla, ja vaikka palkka ei ollutkaan suuren suuri, niin kuitenkin nettona jäi käteen 200 enemmän kuussa kuin työttömänä. Kuluja ei ollut, kun työpaikka oli aika lähellä ja minä ainakin syön ihan saman määrän töissä kuin kotonakin, pidin eväitä.

Harjoittelussakin olen ollut pari kertaa, niistä ei ollut mitään hyötyä.

Valtion hommat määräytyvät vähän toisin. Ne eivät ole virallisesti palkkatukitöitä samassa mielessä kuin muiden työantajien ollessa kyseessä.

• Lisää vielä
        *************' kirjoitti:

Vaikka palkka ja työaika ovat 85 % normaalista TES-minimistä, on sitten työmäärä vastaavasti enemmän kuin vastaavassa TES-normissa.

Joissakin paikoissa teetetään kaikki ne hommat, joihin vakituiset eivät ala työn likaisuuden, vaarallisuuden tai yleisen epämiellyttävyyden takia.

Omassakin palkkatukityössäni vakituiset yrittivät muiluttaa minulle omista töistään ne likaisimmat ja epämiellyttävimmät osat, mutta onneksi työtehtäväni olivat tarkkaan määritellyt, eikä ylimääräisiä hommia tarvinnut ottaa kuin esimiehen määräyksestä.

Hienoista tyytymättömyyttä herättää toki se, että vakinaiset saavat samasta hommasta kolminkertaisen palkan.

• roskapussien kantamista

siivoomista ja kahvinkeittoa. En ymmärrä miten se parantaa työntekijän ammattitaitoa! Olen ammatiltani piirtäjä, ja jos keitän koko päivän kahvia ja vien roskapusseja, niin miten se kehittää mun ammattitaitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      111
      7686
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      121
      5327
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      121
      3554
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3547
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2584
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1530
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      69
      1381
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe