Vallankäytön/henkisen väkivallan tunnusmerkit

pyörällä päästään

Kertokaa mulle kokemuksia vallankäytöstä ja henkisestä väkivallasta ( en tarkoita sanallista vaan "piilo" väkivaltaa, joka aiheuttaa ahdistusta, itseluottamuksen hiljaista murenemista yms. ).

Miheni käy töissä, on tunnollinen, ei juo eikä (tietääkseni) petä. Mieheni hoitaa asiat tunnollisesti ja päivärytmi ja rutiinit toistuvat aina samoina. Mieheni on ulkopuolisille ystävällinen niinsanottu "joo" "joo" mies. Ei loukkaa ja hyvin usein myötäilee perheen ulkopuolisia ihmisiä.

Olen ollut muutaman vuoden kotona pienten lasten kanssa. Mahdollisuudet harrastamiseen yms. ovat kyllä mutta rajoituksin. Asumme maalla niin matkat toki ovat pidemmät. Kerran viikossa mieheni maksaa bensat, että pääsen käymään jossain. Toisen kerran maksan miehelleni kulut. Nyt mies on ruvennut kiukuttelemaan käynneistäni (bensa on kallista syyllä) vaikka itse maksaisinkin.

Yritän usein ehdotella yhteistä tekemistä, jota lapset meiltä toivovat. Ehdotukset kutistuvat aina siihen, että mieheni sanoo "älä aina noita samoja asioita" tai "olinhan lasten kanssa pihalla viime viikolla". Mun suostuttelut päätyvät aina riitaan. Jos en suostuttele voi mennä puoli vuottakin, että emme käy muualla kuin kaupassa. Vaihtoehtoisesti voisin yksin touhuta lasten kanssa iltaisin, mutta olen päivätkin lasten kanssa ja aina ei yksin jaksa.

Jokaisen riidan jäleen minä olen syyllinen ja mistäni on loukattu. Mies aloittaa mykkäkoulun ja saattaa vetäytyä moneksi tunniksi suljettujen ovien taakse ja taas jää asiat "pöydälle". Anteeksi mieheni ei pyydä koskaan, koska ei ole riitoja aloittanutkaan eikä koskaan siis lopettanutkaan. Jokaisen riidan jälkeen ahdistus on valtava. Olisi todellinen helpotus, jos riidat toisiva ratkaisun ja molemmat ymmärtäisivät virheensä.

Olen aina ollut luonteeltani spontaani ja iloinen. Alituinen ideoiden hylkääminen ja vähättely musertavat hitaasti nämä piirteet pois. Tuntuu, että mitä enemmän innostun ja suostuttelen sitä enemmän mieheni kyseenalaistaa tai hylkää.

Joudun harkitsemaan sanojani ettei tule lausetta "taas on koko ilta pilalla".

Halauksia ja pusuja meillä ei harrasteta.

Miehelläni ei ole kuin yksi ystävä. Äiti on hänelle todella tärkeä. Asuikin kotona melkein 30-kymppiseksi. Tavatessamme mies änkytti jonkun verran, mutta ei tee sitä enää kanssani. Äitinsä kanssa puhuessaan änkyttää joskus vieläkin. En tiedä kerooko tämä persoonasta mitään, mutta kuitenkin...

Olen täysin pyörällä päästä ja punainen lanka on kadoksissa. En enäää tiedä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Tiedän vain että en enää osaa olla mieheni kanssa täysin oma itseni ja asiat vaivaavat ja ahdistavat mieltä. Mieheni kanssa asioista ei voi puhua, koska erimielisyys jotaa loukkaantumisiin ja mykkäkouluihin sekä halveksiviiin katseisiin sekä itkuun. Omaa syytäni tietenkin. itsehän olen se jäkäjäkä.

Tulipa pitkä selostus. Siis kokemuksia kaipailen juuri tuosta henkisen väkivallan tunnistamisesta yms. Vai olenko itse täysin hakoteillä.

5

916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakoteillä......

Kuvauksesi perusteella ei miehesi kykene mihinkään henkiseen väkivaltaan.

Kuulostaa olevan samanlainen hiljainen reppana kuin minäkin....

Niin kauan kuin mietit kuka on oikeassa ja kuka väärässä, olet menossa väärään suuntaan.
      Ratkaisu on kuuntelemisessa, ei jäkättämisessä....

Jos sinun ehdotuksesi ja ideasi eivät kelpaa, tuliko mieleen kysyä mitä se mies haluaisi?

• onko tuo henkistä

väkivaltaa vai ei, mutta huono parisuhde kuitenkin. Sinä kärsit, eikä toinen osapuoli halua millään tavalla käsitellä asiaa, eikä millään tavalla yrittää vähentää kärsimystäsi. Ei hyvä tilanne ollenkaan.

Jollakin tavoin olisi tärkeää löytää sinulle enemmän kontakteja muuhun maailmaan, muihin ihmisiin. Et voi olla ainoastaan miehesi varassa.

Miehesi ei voi estää sinua käyttämästä omia varojasi siihen, että käyt tapaamassa muitakin kuin vain häntä. Jos hän haluaisi niin tehdä, se on kertakaikkisen sairas asenne. Eikö hän kestä sitä, että hänen vaimollaan on muutakin elämää kuin vain hän? Kyllä kuuluisi kestää.

• tuo voisi olla...

...ihan normaaleita parisuhteen kommunikaatio-ongelmia, mutta tämä kohta sai minut haukkomaan henkeäni:
      "Asumme maalla niin matkat toki ovat pidemmät. Kerran viikossa mieheni maksaa bensat, että pääsen käymään jossain. Toisen kerran maksan miehelleni kulut. Nyt mies on ruvennut kiukuttelemaan käynneistäni (bensa on kallista syyllä) vaikka itse maksaisinkin."

Se, että olet "vankina omassa kodissasi", ja miehesi päättää menoistasi ei ole oikein. Kyllä sinulla on oikeus "käydä jossain" ihan niin usein kuin haluat!

Työnjako on selkeä: miehesi käy töissä ja sinä hoidat kotona lapsia. Mies saa työstään korvauksen, mutta sinä teet (lähes) palkatonta työtä. Jos mies ei ymmärrä, että hänen ansioistaan osa kuuluisi moraalisesti itsestäänselvästi sinulle, niin jotain on vialla.

Sinuna lähtisin työnhakuun ja alkaisin hankkia lapsille hoitopaikkaa ja kotiin vähintäänkin viikkosiivoojaa. Vaikket ihan 100% tosissasi olisikaan, niin ehkä tämä auttaisi miestäsi tajuamaan, ettei lastenhoito ei ole ilmaista, ja että sinun työpanoksesi on arvokas koko perheelle.

Jos ei miehen käytös ja sinun henkinen häiritsemisesi lopu, niin suosittelisin joko pariterapiaa, tai jos mies ei koe siihen olevan syytä, niin ainakin sinulle itsellesi ammattilaisen antamaa keskusteluapua, joka auttaa sinua selkeyttämään tilannetta ajatuksissasi.

Suosittelen myös käymistä www.tukiasema.fi -nettisivuilla. Sieltä keskustelupalstoilta löytyy paljon empaattisia ihmisiä, joilla on hyviä neuvoja ja joilta olen itsekin saanut ulkopuolisten näkökulmaa henkilökohtaisiin ongelmiini.

• Allu

Väkivaltaa on jo se että ei saa käydä kodin ulkopuolella..itse olin sellaisessa seurustelusuhteessa,jossa mies alkuun oli oikein nallekarhu,mutta suhteen edetessä kaikkea muuta.Ei empatiaa toista kohtaan,joka viikonloppuista juomista sairaalloista mustasukkaisuuta,luuli että olin pettänyt ja valehdellut...itse hän kyllä valehteli..jo parin kuukauden päästä kun aloitimme seurustelun sain kiinni valheesta..no anteeksi annoin..kun osasi mies hyvin puhua..puolen vuoden päästä aloin epäillä että kaikki ei ole kunnossa..hän arvosteli minun lapsia ja suhdettani heihin..en olis saanut pitää huolta omistani..kuulema kyttäsin aikuisia pentuja.jos ystäviltä tuli viestejä..ne oli muilta miehiltä kuulema..humalassa mollaili kaikki mun kaverit ne ei oleet normaaleja vaan vajakkeja..hänen luonaan ois pitänyt melkein asua..en kuulema häntä huomioinut tarpeeksi..hänhän oli paras omasta mielestään muut oli pohjasakkaa..entistä avovaimoaan haukkui hulluksi oman lapsensa kuullen..totuutta etsi lähikapakasta...ja sitä se vieläkin etsii.vaikka olen jättänyt jo yli vuosi sitten,,ja hänellä on uusi naiskaveri...nainen on muuten tosi hyvin manipuloitu..hän uskoo kaiken mitä mies minusta puhuu..olen juoppo..pettäjä..valehtelija ties mikä...suhteen aikana mulla oli unetomuutta..outoja päänsärkyjä..koska jollakin tavalla opin pelkäämään häntä vaikka hän ei koskaan väkivaltaa käyttänyt..mutta niitä viikonloppuja kun odotin,,että mitä paskaa rupeaa niskaan tulemaan,kun viinaa saa päähänsä...osasi olla törkeä kyllä selvinpäinkin..mun selkä kipu esim,koski häneen ei olis saanut valittaa..luuli varmaan että tahallani sanon olevani kipee.haukkui yleensä neljän seinän sisällä kun muita ei ollut paikalla.hyvin ovelasti nimitteli huoraksi kauttarantain..ja pahvi..vajakki imuri yms...Nykyään käyn vertaistukiryhmässä.siellä on saman kokeneita...en kylläkkään osaa luottaa miehiin enää...kai joskus

• selvästi

mutta voi olla mieheltäsi tahatonta. Ehkä se on opittu tapa selvittää asiat. Kokeile reagoida ihan uudella tavalla asioihin..esim. jos aloittaa mykkäkoulun,niin kerrot sen häiritsevän sinua ja että laitat radion päälle ja vaikka heviä tai rokkia...mykkäkoulua ei kannata takaisin tehdä,koska se voi johtaa umpisolmuun ihmissuhteissa. Yritä provosoida puhumaan,jotta hän "tuulettaisi" tunteensa. Hän ehkä pelkää omia negatiivisia tunteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1566
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      91
      1468
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1041
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      194
      916
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      123
      822
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      777
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      750
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      741
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      704
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60