Kaverin ex

dsla

Mitä mieltä olette, onko kavereiden exiin hyväksyttävää kajota vai ei? Päteekö ystäväpiirissänne kirjoittamaton sääntö, ettei toisten entiset ole hyväksyttyjen heilojen listalla vai oletteko onnellisia ystävänne puolesta, jos hän löytää jotain erityistä henkilön kanssa, jonka kanssa oma suhteesi ei ole syystä tai toisesta toiminut?

Itse olen nyt vähän puun ja kuoren välissä. Minulla ja tällä miehellä on pitkä historia, mutta alusta asti välillämme on ollut suunnatonta vetovoimaa ja "sähköä". Tutustuimme vuosia sitten, kun hän alkoi seurustella kaverini kanssa. Vietimme paljon aikaa porukassa ja minusta ja tästä miehestä tuli erittäin hyviä ystäviä sen vuoden aikana mitä heidän suhteensa kesti. Jo tuolloin tämä mies (tai no poikahan hän silloin vielä oli) monesti kännipäissään tilitti miksei löytänyt minua ensin, koska meillä vaan synkkaa niin hyvin. Tottahan se oli, mutta laitoin puheille pisteen heti alkuunsa, koska en halua kuulla tuollaista parhaan ystäväni poikaystävän suusta.

No sanomattakin selvää, ettei heidän suhteensa enää kovin kauaa kestänyt. Ystäväni ja tämän miehen välit viilenivät lähes täysin, eivätkä he ole olleet juurikaan tekemisissä eronsa jälkeen. Minä ja tämä mies taas olemme säilyneet hyvinä ystävinä kaikki nämä vuodet. Useammin kuin kerran on ollut hyvin lähellä, ettemme ole päätyneet samaan sänkyyn baarista, mutta olen aina pitänyt pääni, koska koen tekeväni väärin ystävääni kohtaan. Mies on myös hyvin avoimesti tunnustanut tunteensa minua kohtaan, montakin kertaa. En ole antanut itselleni lupaa ihastua häneen, vaikkei välillämme oleva sähkö ole koskaan mihinkään kadonnutkaan.

Nyt kuitenkin erään erittäin päihtyneen ravintolaillan jälkeen kaikki on toisin. Törmäsimme baarissa sattumalta, mutta päädyimme viettämään koko illan kaksin. Ja niin, voitte varmaan arvata miten pilkun jälkeen kävi. Tilanne tuntuu todella sekavalta, koska mies seurustelee nykyään toisen naisen kanssa. Toisin sanoen hän petti tyttöystäväänsä kanssani ja on nyt valmis jättämään hänet mun takia. En tiedä miten ylipäänsäkään olen mennyt tekemään mitään tällästä, koska asia sotii niin vahvasti moraaliani vastaan, mutta siltikään en osaa olla kauhean pahoillani asiasta. Pitäisi kyllä :( Tuon yön jälkeen en ole saanut miestä mielestäni, enkä enää voi enkä jaksa taistella tunteitani vastaan. Olen rakastunut häneen.

En vain tiedä voinko alkaa seurustelemaan hänen kanssaan. Suurinpana syynä se, että pelkään yhteisten ystäviemme reaktiota. Eniten tietysti tämän miehen eksän, minun hyvän ystäväni. Heidän suhteestaan on siis jo vuosia ja ystäväni on seurustellut nykyisen miehensä kanssa jo 6 vuotta. Minun ja tämän ystävän välit ovat jo muista syistä johtuen etääntyneet, mutta rakastan häntä silti, enkä halua aiheuttaa lisää ongelmia välillemme. Tämä mies on kuitenkin ystäväni ensirakkaus, joten osaan vain kuvitella kuinka omistuiselta hänestä tuntuisi, jos mies palaa kuvioihin, mutta tällä kertaa minun kumppaninani.

12

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdintaa...

Voisitko ottaa asian puheeksi ystäväsi kanssa? Kerro hänelle suoraan tunteesi niin tätä miestä kohtaan kuin ystävääsikin kohtaan.

Olet todella kiltti ja kohtelias mielestäni. ihana ystävä. 6 vuotta on todella pitkä aika, voi olla että ystäväsi ei enää ajattelekaan sitä entistään (varsinkin jos on hyvin rakastunut ja sitoutunut tähän nykyiseen mieheen) ja asia on hänelle yhdentekevä.

Rohkeutta sinulle. Kuuntele sydäntäsi , et voi elää vain toisia ihmisiä varten.

• Te ihmiset aina teette teidän elämistänne niin helvetin monimutkaisia.

Tunnet varmasti itsesi todella ylpeäks sen suhteen että autoit sitä miestä pettämään hänen tyttöystäväänsä. Voisit hetkeks pysähtyä pohtimaan mille susta tuntus jos sun poikaystäväs pettäis sua jonkun naisen kanssa. Varmaan todella hienot fiilikset olis.

Eli jos haluat pitää välisi ystävääsi hyvinä olisit unohtanut sen miehen, toisaalta olet jo pistänyt lumipallon vyörymään ja paskaa tulee satamaan niskaan. Nyt jos alat suhteeseen sen miehen kanssa niin aika varmana menetät ystäväsi. Toisekseen aiheutat suurta surua jollekkin aivan viattomalle naiselle viemällä sen miehen. Tai vaikka et viekään niin silti olet saanut tän miehen pettämään hänen tyttöystävään.

Olen normaalisti todella kusipäinen ja voisin sanoa nyt, että olisi oikeus ja kohtuus, että joutuisit kokemaan saman kuin ton miehen tyttöystävä joutuu.

Onko se niin vaikeaa kerrankin pistää ne aivosolut rullaamaan ja ajatella päällä eikä niillä "tunteilla"?

Noh paska on jo housuis joten turhaa sitä enää koittaa pidätellä. Olisi kohtuus ja moraalisesti oikein kertoa sen miehen tyttöystävälle mitä on tapahtunut jotta tämä nainen voi jättää sen miehen ja aloittaa elämänsä uusiksi hyvän miehen kanssa.
      Toisaalta sä ja tää pettävä mies voisitte sopia hyvin yhteen joten voisin jopa suositella jotta aloitatte suhteen.

• aloittaja

Totta, mutta minä en ole ketään pettänyt, koska en kenenkään kanssa seurustele. Mies se tässä suurin sika on, koska hän se suurimman virheen teki. En edes yritä kieltää, ettenkö minäkin olisi väärin tehnyt, mutta ihmetyttää vaan kun aina kaikki syyttävät sormet osoittavat toista naista/miestä, eikä sitä suurinta syypäätä.

Toiseksi, minä en ala puuttumaan heidän suhteeseensa millään tavalla, olen tehnyt jo tarpeeksi paljon vahinkoa. On miehen oma tehtävä hoitaa asiansa sen naisen kanssa. Omasta aloitteestaan petti, omasta aloitteestaan saa myös erota / mitä ikinä nyt päättääkään tehdä.

Ja voit olla varma, että olen miettinyt asiaa ihan kaikkien kantilta. Tiedän myös varsin hyvin miltä petetyksi tuleminen tuntuu, siksi sanoinkin ihmetteleväni omaa käytöstäni. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia.

• ajatusmaailmaasi
        aloittaja kirjoitti:

Totta, mutta minä en ole ketään pettänyt, koska en kenenkään kanssa seurustele. Mies se tässä suurin sika on, koska hän se suurimman virheen teki. En edes yritä kieltää, ettenkö minäkin olisi väärin tehnyt, mutta ihmetyttää vaan kun aina kaikki syyttävät sormet osoittavat toista naista/miestä, eikä sitä suurinta syypäätä.

Toiseksi, minä en ala puuttumaan heidän suhteeseensa millään tavalla, olen tehnyt jo tarpeeksi paljon vahinkoa. On miehen oma tehtävä hoitaa asiansa sen naisen kanssa. Omasta aloitteestaan petti, omasta aloitteestaan saa myös erota / mitä ikinä nyt päättääkään tehdä.

Ja voit olla varma, että olen miettinyt asiaa ihan kaikkien kantilta. Tiedän myös varsin hyvin miltä petetyksi tuleminen tuntuu, siksi sanoinkin ihmetteleväni omaa käytöstäni. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia.

Ei tässä mielestäni kannata paukkuja tuhlata sun kaveris aivoituksiin tai siihen mitä miehen tyttöystävä ajattelee. Tehty mikä tehty.

En vain käsitä miksi tunnut miettivän kaikkia muita asioita harkitessasi seurustelua, paitsi sitä ainokaista joka oikeasti vaikuttaisi suhteeseenne?

Elikkä sitä miten voit tulevaisuudessa luottaa mieheen? Et mitenkään...?

• aloittaja kirjoitti:

Missä molemmat ihmiset tietää tasan tarkkaan mikä on tilanne ovat molemmat syyllisiä siihen. Jos tilanne olisi mennyt niin ettet tiennyt tämän miehen seurustelevan niin tilanne olisi toinen. Jos taas tiesit niin olet vähintäänkin yhtä paljon syyllinen siihen pettämiseen. En halua tietenkään sua syyllistää mitenkään enempää kuin tätä miestä, mutta jos olit tietoinen hänen tilanteestaan niin olet myös syyllinen siihen petokseen.
        It take two to tango, tiiät varmaankin sen. :)

Sinällään ihan fiksua olla puuttumatta tilanteeseen, toisaalta toivoisin, että tämä nainen saa edes jotain kautta tietää. Vaikka ei saisi tietää että juuri sinun kanssa tämä mies on pettänyt niin kuitenkin saisi tietää että jonkun kanssa on pettänyt ja voisi jättää sen miehen.

Jälkiviisaus on aina helppoa. Mutta varmasti tämä kerta opettaa (tai toivon ettei tarvii montaa kertaa tehdä samoja virheitä :)) että varattuihin ei kannata sekaantua, koska siinä vain satuttaa yleensä itseään ja myös muita viattomia ihmisiä.
        Ja jos omaat yhtään järkeä niin tajuat ettei pettävän miehen kanssa kannata alkaa ikinä suhteeseen. Mistä tiedät ettei hän myös pettäisi sua silloin kun näkee jonkun uuden kivan naisen?
        Itse en voisi ikinä kuvitella aloittavani suhdetta naiseen joka pettäisi poikaystäväänsä kanssani. Tietenkään sitä tilannetta ei ikinä edes tapahtuisi jos tietäisin naisen olevan varattu, mutta jos hän ei sitä kertoisi.

Elämästä voi tehä vaikean lisäämällä kaikkia värejä siihen jolloin voi ehkä saada vähän "jännittävämpää" elämästään. Mutta ei aina kannata lisätä niitä turhia värejä mutkistamaan ja vaikeuttamaan elämää. :)

Toi "Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia. " lause on yleensä vain tekosyy. Ihmiset itse tekevät omasta elämästään vaikeita.
        Jos sä tiesit, että tämä mies on varattu niin olisit vain tehnyt selväksi ettei mitään tule ikinä tapahtumaan koska tämä mies on varattu ja vasta kun hänen entinen suhteensa olisi joskus (ehkä) ohi niin voisit arvioida tilanteen uusiksi.

Mutta jälleen astetta viisaampana eteenpäin. :)
        Faktahan on se, ettei ihminen voi ikinä oppia ja sitä kautta muuttua paremmaksi ellei ensin tee virheitä, sen jälkeen kun olet tehnyt virheet opit välttämään niitä seuraavalla kerralla ja näin ollen elää paremmin elämääs. :)
        Jos teet uusiksi saman virheen niin se on vain sitten jo tyhmyyttä, mutta en usko että sitä olet tekemässä. :)

• sinulle,,,,,,,,,,,,,,
        beefcake kirjoitti:

Missä molemmat ihmiset tietää tasan tarkkaan mikä on tilanne ovat molemmat syyllisiä siihen. Jos tilanne olisi mennyt niin ettet tiennyt tämän miehen seurustelevan niin tilanne olisi toinen. Jos taas tiesit niin olet vähintäänkin yhtä paljon syyllinen siihen pettämiseen. En halua tietenkään sua syyllistää mitenkään enempää kuin tätä miestä, mutta jos olit tietoinen hänen tilanteestaan niin olet myös syyllinen siihen petokseen.
        It take two to tango, tiiät varmaankin sen. :)

Sinällään ihan fiksua olla puuttumatta tilanteeseen, toisaalta toivoisin, että tämä nainen saa edes jotain kautta tietää. Vaikka ei saisi tietää että juuri sinun kanssa tämä mies on pettänyt niin kuitenkin saisi tietää että jonkun kanssa on pettänyt ja voisi jättää sen miehen.

Jälkiviisaus on aina helppoa. Mutta varmasti tämä kerta opettaa (tai toivon ettei tarvii montaa kertaa tehdä samoja virheitä :)) että varattuihin ei kannata sekaantua, koska siinä vain satuttaa yleensä itseään ja myös muita viattomia ihmisiä.
        Ja jos omaat yhtään järkeä niin tajuat ettei pettävän miehen kanssa kannata alkaa ikinä suhteeseen. Mistä tiedät ettei hän myös pettäisi sua silloin kun näkee jonkun uuden kivan naisen?
        Itse en voisi ikinä kuvitella aloittavani suhdetta naiseen joka pettäisi poikaystäväänsä kanssani. Tietenkään sitä tilannetta ei ikinä edes tapahtuisi jos tietäisin naisen olevan varattu, mutta jos hän ei sitä kertoisi.

Elämästä voi tehä vaikean lisäämällä kaikkia värejä siihen jolloin voi ehkä saada vähän "jännittävämpää" elämästään. Mutta ei aina kannata lisätä niitä turhia värejä mutkistamaan ja vaikeuttamaan elämää. :)

Toi "Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia. " lause on yleensä vain tekosyy. Ihmiset itse tekevät omasta elämästään vaikeita.
        Jos sä tiesit, että tämä mies on varattu niin olisit vain tehnyt selväksi ettei mitään tule ikinä tapahtumaan koska tämä mies on varattu ja vasta kun hänen entinen suhteensa olisi joskus (ehkä) ohi niin voisit arvioida tilanteen uusiksi.

Mutta jälleen astetta viisaampana eteenpäin. :)
        Faktahan on se, ettei ihminen voi ikinä oppia ja sitä kautta muuttua paremmaksi ellei ensin tee virheitä, sen jälkeen kun olet tehnyt virheet opit välttämään niitä seuraavalla kerralla ja näin ollen elää paremmin elämääs. :)
        Jos teet uusiksi saman virheen niin se on vain sitten jo tyhmyyttä, mutta en usko että sitä olet tekemässä. :)

Taidan olla fanisi. Sulla on hyvät mielipiteet ja perustelut moniin aiheisiin.

• sinulle,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Taidan olla fanisi. Sulla on hyvät mielipiteet ja perustelut moniin aiheisiin.

Sarkasmista joten mun on pakko tykkää susta!

• kukkuu
        beefcake kirjoitti:

Sarkasmista joten mun on pakko tykkää susta!

Ei väkisin!
        Vaatii taitoa ottaa kehuja vastaan.

• Ihmettelen vain

Pidätkö tosiaan ystäväsi vuosikausia sitten tapahtunutta lyhyttä seurustelua kyseisen miehen kanssa suurempana ongelmana kuin sitä, että mieheen ei selvästikään ole luottamista?

Ei hyvää päivää.

• aloittaja

Keskustelu on lähteny niin väärille raiteille, että se on ehkä parasta lopettaa. En kaipaa moraalisaarnoja pettämisestä enkä mistään muustakaan tekosistani, tiedän ne jo varsin hyvin itsekin.

Olen tuntenut tämän miehen 10 vuotta, jonka kokoajan meillä on ollut tunteita toisiamme kohtaan. Hänellä enemmän, minulla noh, kätketymmin. Tiedän hänen suhdehistoriastaan kaiken, joten osaan tehdä omat ratkaisuni siitä keneen luotan ja keneen en. Siihen en tarvitse teidän apuanne.

Yleinen keskustelu aiheesta kaverin ex suhde voi jatkua.

• yksivaan

Nyt ei monet vastaajat ole ihan ymmärtäneet tarinasi pointtia. Aloitan itsekin kommentoimalla sitä pettämistä. Pystyn hyvin asettumaan tilallesi. Pettäminenhän on aina väärin, ja mies siinä väärin teki, kuten teit sinäkin tietäessäsi seurustelusta, mutta joskus ne tunteet on vaan liian suuret. Parempi juttu olisi tosiaan, että tämä mies jättäisi nykyisensä ja antaisi hänen mennä omia teitään etsimään itselleen sopivaa miestä. Hyvä tälle miehelle olisi myös elellä yksikseen, eikä ehkä hypätä suoraan suhteeseen kanssasi. Jos mies ei ole onnellinen nykyisensä kanssa, ei hän tämän kanssa seurustelisi. Se taas, että tämä mies petti nyksäänsä kanssasi on selvä merkki siitä, että mies ei ole onnellinen nyksän kanssa.

Mutta siis asiaan. Yritän olla mahdollisimman selkeä. Mua ei haittaisi yhtään (!!!) jos nykyinen kaverini alkaisi seurustella entisen poikaystäväni kanssa. Minulla on tälläkin hetkellä poikakaveri, joka on aivan täydellinen ja entisiä en ajattele lainkaan! Ei ole siis minkäänlaisia tunteita jäljellä ensirakkautta kohtaan ym. joten en myöskään pahastuisi jos rakas ystäväni rakastuisi entiseeni. Haluaisin vaan kuulla, että se todella on rakkautta, eikä vaan keino näyttää minulle, kuinka "parempi, kauniimpi, haluttavampi nainen" kaverini on tämän miehen mielestä. Tarkoitan siis, että kaverini todella pitää tästä miehestä eikä ryhdy suhteeseen vain sen takia että mies on minun entiseni. jos teidän ystävien välillä tämmöistä kilpailuasetelmaa on.

Mutta parhaiten asiaan saa selvyyden kun menet juttelemaan ystävällesi ja kerrot tunteistasi ja ajatuksistasi. Jos todella rehellisesti pidät tästä miehestä ja uskot yhteiseen tulevaisuuteennee, niin ystäväsi on mielestäni väärässä jos haluaa sinulta kieltää onnen mustasukkasuuden takia. 6 vuotta on kuitenin pirun pitkä aika. Mielestäni ystäväsi tulisi osata olla onnellinen puolestasi.

Eri asia on sitten se, jos teillä oli jotain menossa kun mies seurusteli ystäväsi kanssa. Jos ystävällä oli siinä vaiheessa mitään aavistuksia siitä, että mies pitää sinusta "sillä tavalla" niin hän voi suhtautua vähän nihkeästi teidän seurusteluunne. Esimerkiksi hän voi ajatella, että te petitte häntä sillon kun he vielä seurustelivat.

• tähän...

nyt sellaista, että mieti millaiset tunteesi ovat tätä miestä kohtaan?? ja hänellä sinua?

siis jos haluatte vain leikkiä, tai lyhyttä suhdetta, niin en tiedä onko hyvä idea. Tarkoitan, että joillakin on tapana iskeä kavereittensa entisiä ja jopa nykyisiä, vaikkei ole sen enempiä tunteita mukana. Tuollaine toiminta on mielestäni väärin.

Mutta jos oikeasti olette rakastuneita, niin ei minusta pidä vain sen ystäväsi takia jättää suhdettanne tuohon. Oikea rakkaus kun ei katso sitä, onko se ystävän exä vai mikä.
      Ja kyllä minä luulen että suhteenne joka tapauksessa etenee omalla painollaan, mikäli tosiaan olette rakastuneita.

Kysele siltä ystävältäsi vähän, miten heillä menee sen nykyisen kanssa. Ja vaikka sitäkin mitä hän miettii siitä exästään, ensirakkaudestaan.
      Kai tuollaisia voi hyvältä ystävältä kysyä?
      voihan olla että ystävä sanoo, että ihmettelee mitä koskaan on siinä tyypissä nähnyt:-)

silloin sinunkaan ei tarvitsisi niin paljoa ystäväsi puolesta tuntea huonoa omaatuntoa, jos ollenkaan. Saattaisi se ystäväsi hyväksyä täysin mahdollisen suhteenne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6114
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4802
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      2873
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1077
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1039
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe