MOT: Työttömien kierrätystä
Valtion palkkatuella teetetään töitä ilman normaaleja työehtoja.
TV1 maanantaina 16.2. klo 20
Uusinnat:
TV1 tiistaina 17.2. klo 10.25
TV1 perjantaina 20.2. klo 16
Nyt nähtävässä MOT-ohjelmassa pureudutaan työttömien hyväksikäyttöön. Yli 35 000 suomalaista on tälläkin hetkellä palkkatuetussa työssä. Palkkatuki on valtion maksama tuki työnantajalle työttömän palkkaamiseen. Palkkatuettua työtä pidetään vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien pelastuksena. Todellisuudessa tuki mahdollistaa työttömien käyttämisen ilmaisena työvoimana.
Lue myös blogimerkintä ja kommentoi: http://blogit.yle.fi/mot/aktivointia-vai-orjatyota
Ja anna palautetta: http://ohjelmat.yle.fi/mot/palaute_vinkit
MOT: Työttömien kierrätystä
11
1151
Vastaukset
- varmaankin kalliimpaa kunnalle
Ainakin minun tapauksessani,sillä täällä hetkellä ansiosidannaisestani maksaa suurimman osan ammattiliiton työttömyyskassa.Jatkossa jos herra suo ja pääsisin yhdeksän kuukauden päästä työttömyseläkkeelle ,maksaja olisi työeläkevakuutusyhtiö eli, jos minut laitettaisiin palkkatuettuun työhön johonkin "pilipalihommaan "kahdeksi vuodeksi palkkatuella,niin maksaja olisi kunta ja kustannukset olisivat kunnalle suuremmat,jos vain päästäisivät suosiolla eläkeputkeen.Toisessa tapauksessa maksaja olisi eläkevakuutusyhtiö,johon jo olen maksanut neljäkymmentä vuotta vakuutusmaksuja.
- Tämän kun tietäis
Miksi työtöntä verotetaan kaikkein kovimmalla veroprosentilla. Verolaskurilla laskien tänä vuonna palkansaaja maksaa 1000 euron kk-tuloista 8% veroa, mutta työtön maksaa työttömyyspäivärahastaan/ansiosidonnaisestaan 20% veroa. Tuet lasketaan bruttosummasta.
Lähes kaikkien päättäjien mielestä työtön = työhaluton. Päättäjät puhuvat työn houkuttelevuudesta selittäessään syytä työttömän korkeaan veroprosenttiin. Ikäänkuin työtön olisi työtön siksi ettei työ houkuttele. En ole koskaan nähnyt tutkimusta kuinka montaa prosenttia työttömistä ei työ houkuttelisi ja ennenkaikkea palkka. Siis työn houkuttelevuus ei selitä korkeaa veroprosenttia vaan se että työttömyyskunnissa olisi verotuloja.
- Ksantippa
Käykää kirjoittelemassa blogiin. Itse kävin laittamassa seuravanlaisen kirjoituksen:
Olet ymmärtänyt koko jutun väärin. Olen entinen alan työntekijä, joten tiedän tarkkaan, miten homma toimii. Olen myös seurannut tarkkaan työttömien kirjoittelua, joten olen siitäkin hyvin selvillä. Juttu on siis menossa poskelleen, jos blogikirjoittelun mukainen on.
Ei työttömät puhu palkkatukityönteettäjistä loispummiyrittäjinä vaan sellaisista työnantajista, jotka eivät maksa lainkaan palkkaa. Työttömät ovat siis työnantajalle ilmaistyöntekijöitä.
Palkkatukityössä työantaja maksaa normaalin palkan, mutta saa palkkakustannuksiinsa tukea. Työntekijälle tulee myös normaalit työsuhteen ehdot.
Siis ilmaistyönteossa ja palkkatukityössä on ero kuin yöllä ja päivällä.
Kun työttömät puhuvat orjatyönteettäjistä, kyse on nimenomaan töistä, joista ei saa palkkaa lainkaan eikä muitakaan työsuhteen etuja (lomakertymä, eläkekertymä), vaan vain yhteiskunnan maksaman tuen.
Kyse on siis siitä, että työnantaja saa työttömän työpanoksen ilmaiseksi ja työtön saa työmarkkinatuen (keskimäärin 551 e/kk, mistä vähenetään veroa 20 %, joten käteen jää 440 e/kk) tai sitten, jos työtön on päivärahan saaja, yhteiskunnan maksaman työllistämistuen, joka on työvoimatoimiston harkinnan mukaan 527 – 843 e/kk, mistä sitten vähennetään 20 % veroa. Em. lisäksi orjatyöntekijät saavat 8 e:n verottoman kulukorvauksen työpäiviltä. Tosin joissakin tilanteissa on harkinnanvaraista sekin, että maksetaanko orjatyöntekijälle kulukorvausta vaiko ei.
Usein kulukorvaus ei peitä edes matkakustannuksia, sillä työttömän on pakko ottaa vastaan orjatyökin työssäkäyntialueellaan, mitkä voivat olla hyvinkin laajoja. Jos kulkuyhteyksiä ei ole, niin siitä ei välitetä, vaan tuollainen johtaa vain työttömän rankaisemiseen. Työssäkäyntialueet löytyvät tuolta: http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/02_tyossakayntialueet/index.jsp
Orjatyö ja palkkatukityö eivät siis suinkaan ole samoja asioita. Eikä ihme, jos työttömät ovat katkeria. Miten itse suhtautuisit, jos joutuisit työskentelemään toimittajan kohtuullisen hyvän palkan sijasta pelkän yhteiskunnan tuen turvin, kun vieressä työskentelevä saa normaalin palkan ja työsuhteen edut??? Lisäksi työttömiä kohdellaan usein työpaikoilla kuin pohjasakkaa.
Suurimpia orjatyönteettäjiä ovat kolmannen sektorin toimijat ja yksityiset yritykset.
Ilmaistyöntekijät työskentelevät nimikkeillä työharjoittelu, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta. Ilmaistyönteko johtaa aniharvoin muuhun kuin uuteen työttömyyteen. Työttömät kun on leimattu yhteiskunnassa niin pahasti, etteivät he kelpaa työnantajille.
Sitten on erikseen vielä piilotettu ilmaistyönteettäminen. Työvoimatoimistojen kurssit pyrkivät yhä enenevässä määrin olemaan sitä, että ne sisältävät pääasiassa työssäoloa jossain yrityksessä, varsinaista koulutusta on vain lumeeksi.
Seuraavan linkin takaa löytyy kirje YK:lle, jossa orjatyötä selvitetään tarkemmin. Kirje laadittiin työttömien keskustelupalstalla yhteistoiminnassa. Kuvaavaa on, että ko. palstalla alkoi tämän jälkeen massiivinen sensurointi ja palstalla ei voi enää keskustella esim. työttömyyttä aiheuttavista yteiskunnallisista syistä tms. Palsta on pääasiassa häirikköjen valtaama ja asialliset keskustelijat suurimmaksi osaksi kaikonneet.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000031958818#22000000031958818
''Olen pohjimmiltani sitä mieltä, että on hyvä, että erilaiset työllistämishankkeet ja sosiaaliset yritykset tekevät voittoa,''
Onko oikein, että voitto tehdään työttömien selkänahalla teettämällä heillä ilmaistyötä??? Minä lähden siitä, että jos työtä teetetään, niin sitten siitä on maksettava myös palkka. Nyt on vain niin, että yhä suureneva joukko työttömiä työskentelee ilman palkkaa.
Oma lukunsa on sitten työttömien rangaistusjärjestelmä ja miten sitä sovelletaan. Olen kirjoitellut siitä paljonkin keskustelupalstoilla, mutta ovat näköjään sensuroituja tekstejä.
Itse työttömiin kohdistettu rangaistusjärjestelmä on usein ankarampi kuin oikeuslaitoksessa määrätty esim. lievästä rattijuopumuksesta tai lievästä pahoinpitelystä. Työttömiä voidaan rangaista myös tilanteissa, joihin he eivät ole itse mitenkään syyllistyneet: esim. posti kadottaa työhönosoituksen, työtön saa koulutukseenosoituksen ja koulutuspaikka sijaitsee paikassa, mihin ainut yhteys työttömän kotoa on taksi ja etäisyyttä 50 km jne. Työttömien rangaistusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Työttömät saivat v. 2007 yli 80 000 rangaistusta, millä on jo fiskaalistakin merkitystä. Tarkemmat luvut löytyvät työllisyyskertomuksista, mitkä löytyvät googlaamalla.
Työttömiä rangaistaan sitten vielä tuplasti. Ensin viedään elanto työvoimaviranomaisten taholta, sen jälkeen vielä toimeentulotukea pienennetään 20-40 %.
Moni vastaa ilmaistyöntarjoamiseen sillä, että katoaa kaikista tilastoista. Millä sen jälkeen elää? Sitä sopii miettiä. Päättäjien ehkä kanntaisi miettiä ja miettiä myös sitä, mihin nykyinen työttömiä alistava politiikka ennemmin tai myöhemmin johtaa."Käykää kirjoittelemassa
Kirjoittanut: Ksantippa 13.2.2009 klo 15.35
Palkkatukityössä työantaja maksaa normaalin palkan, mutta saa palkkakustannuksiinsa tukea. Työntekijälle tulee myös normaalit työsuhteen ehdot. "
Ei pidä paikkansa, minä olen ollut laskemassa yhden yhdistyksen palkkatukityöllistettyjen palkkoja. Kaikille maksettiin sama eli se, mitä yhdistys sai erilaisia työllistämistukia. Sitten minä huomasin papereita penkoessani moisen ehdon, mistä sanoitkin. Pomo sanoi, että mene kysymään Työ -ja toiminta ry:een, siellä ovat asiat samalla lailla.
Todennäköisesti onkin. Todennäköisesti näin on yhdistyksissä, mutta se on laitonta (niin kuin kaikki muukin köyhän työllistymisessä).
En tosin tiedä, onko mielekästä kutsua yhdistystä "loispummiyritykseksi" kun yhdistyksen tarkoitus on harrastustoiminta. Minusta on ikävää, että harrastusta tekohengitetään työttömin. Mitä seuraavaksi, kootaanko maajoukkueetkin velvoitetyöllistetyistä?
"Kun työttömät puhuvat orjatyönteettäjistä, kyse on nimenomaan töistä, joista ei saa palkkaa lainkaan eikä muitakaan työsuhteen etuja (lomakertymä, eläkekertymä), vaan vain yhteiskunnan maksaman tuen. "
Pelaile sinä sanoilla miten huvittaa. Minulle se on kuin kirjastosta lainaisi kirjan, se palautetaan samassa kunnossa kuin alunperin lainattiin miinus laina-ajan kohtuullisesti odotettu kuluminen. Työläisiin pätee sama sääntö, työsuhteen alkaessa pitää olla yhtä kelpoinen työmarkkinoille kuin työsuhteen alkaessa miinus normaali ikääntyminen plus opitut taidot. Työ, joka repii voitot työntekijän selkänahasta työntekijän terveyden kustannuksella on orjatyötä.
"Tosin joissakin tilanteissa on harkinnanvaraista sekin, että maksetaanko orjatyöntekijälle kulukorvausta vaiko ei. "
Tuo on uutta!
"Usein kulukorvaus ei peitä edes matkakustannuksia, sillä työttömän on pakko ottaa vastaan orjatyökin työssäkäyntialueellaan, mitkä voivat olla hyvinkin laajoja. Jos kulkuyhteyksiä ei ole, niin siitä ei välitetä, vaan tuollainen johtaa vain työttömän rankaisemiseen. "
Aivan! Se on siis repimistä köyhän ihmisen selkänahasta!
"Onko oikein, että voitto tehdään työttömien selkänahalla teettämällä heillä ilmaistyötä??? "
Onko oikein, että on nämä AY:n pullasorsat, jotka eivät anna periksi missään työsuhteensa olosuhteessa ja sitten tämän yhden joukon ahneuden ja joustamattomuuden takia joukko ihmisiä, jotka joustavat joka ainoassa työsuhteensa kohdassa?
"Itse työttömiin kohdistettu rangaistusjärjestelmä on usein ankarampi kuin oikeuslaitoksessa määrätty esim. lievästä rattijuopumuksesta tai lievästä pahoinpitelystä. "
Kyllä. Esimerkiksi vaurasta ja töissä käyvää raiskaajaa valvotaan ehdollisessa usein vähemmän kuin rehellistä työtöntä.
"Ensin viedään elanto työvoimaviranomaisten taholta, sen jälkeen vielä toimeentulotukea pienennetään 20-40 %. "
Toisaalta työn vastaanottaminenkin tietää rangaistusta tukien hidastumisen ja sotkeentumisen muodossa.
"mihin nykyinen työttömiä alistava politiikka ennemmin tai myöhemmin johtaa."
Minä ainakin kapinoin ja sabotoin tätä yhteiskuntaa. Kun tarpeeksi moni sabotoi ja laiskottelee, valehtelee ja väärentää, niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto.- työllistämällä................
Pre_Kaarina kirjoitti:
"Käykää kirjoittelemassa
Palkkatukityössä työantaja maksaa normaalin palkan, mutta saa palkkakustannuksiinsa tukea. Työntekijälle tulee myös normaalit työsuhteen ehdot. "
Ei pidä paikkansa, minä olen ollut laskemassa yhden yhdistyksen palkkatukityöllistettyjen palkkoja. Kaikille maksettiin sama eli se, mitä yhdistys sai erilaisia työllistämistukia. Sitten minä huomasin papereita penkoessani moisen ehdon, mistä sanoitkin. Pomo sanoi, että mene kysymään Työ -ja toiminta ry:een, siellä ovat asiat samalla lailla.
Todennäköisesti onkin. Todennäköisesti näin on yhdistyksissä, mutta se on laitonta (niin kuin kaikki muukin köyhän työllistymisessä).
En tosin tiedä, onko mielekästä kutsua yhdistystä "loispummiyritykseksi" kun yhdistyksen tarkoitus on harrastustoiminta. Minusta on ikävää, että harrastusta tekohengitetään työttömin. Mitä seuraavaksi, kootaanko maajoukkueetkin velvoitetyöllistetyistä?
"Kun työttömät puhuvat orjatyönteettäjistä, kyse on nimenomaan töistä, joista ei saa palkkaa lainkaan eikä muitakaan työsuhteen etuja (lomakertymä, eläkekertymä), vaan vain yhteiskunnan maksaman tuen. "
Pelaile sinä sanoilla miten huvittaa. Minulle se on kuin kirjastosta lainaisi kirjan, se palautetaan samassa kunnossa kuin alunperin lainattiin miinus laina-ajan kohtuullisesti odotettu kuluminen. Työläisiin pätee sama sääntö, työsuhteen alkaessa pitää olla yhtä kelpoinen työmarkkinoille kuin työsuhteen alkaessa miinus normaali ikääntyminen plus opitut taidot. Työ, joka repii voitot työntekijän selkänahasta työntekijän terveyden kustannuksella on orjatyötä.
"Tosin joissakin tilanteissa on harkinnanvaraista sekin, että maksetaanko orjatyöntekijälle kulukorvausta vaiko ei. "
Tuo on uutta!
"Usein kulukorvaus ei peitä edes matkakustannuksia, sillä työttömän on pakko ottaa vastaan orjatyökin työssäkäyntialueellaan, mitkä voivat olla hyvinkin laajoja. Jos kulkuyhteyksiä ei ole, niin siitä ei välitetä, vaan tuollainen johtaa vain työttömän rankaisemiseen. "
"Onko oikein, että voitto tehdään työttömien selkänahalla teettämällä heillä ilmaistyötä??? "
Onko oikein, että on nämä AY:n pullasorsat, jotka eivät anna periksi missään työsuhteensa olosuhteessa ja sitten tämän yhden joukon ahneuden ja joustamattomuuden takia joukko ihmisiä, jotka joustavat joka ainoassa työsuhteensa kohdassa?
"Itse työttömiin kohdistettu rangaistusjärjestelmä on usein ankarampi kuin oikeuslaitoksessa määrätty esim. lievästä rattijuopumuksesta tai lievästä pahoinpitelystä. "
Kyllä. Esimerkiksi vaurasta ja töissä käyvää raiskaajaa valvotaan ehdollisessa usein vähemmän kuin rehellistä työtöntä.
"Ensin viedään elanto työvoimaviranomaisten taholta, sen jälkeen vielä toimeentulotukea pienennetään 20-40 %. "
Toisaalta työn vastaanottaminenkin tietää rangaistusta tukien hidastumisen ja sotkeentumisen muodossa.
Minä ainakin kapinoin ja sabotoin tätä yhteiskuntaa. Kun tarpeeksi moni sabotoi ja laiskottelee, valehtelee ja väärentää, niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto.Vaikka työ olisi palkkatuettua työtä, niin palkka voi silti olla työttömyyskorvaus 8 e per vrk suuruinen.
Varmaankin ydistyksillä tulee houkutus nipistää näistä palkkatuista mitä saa työkkäriltä, esim. siten, ettei teetetäkkään täyttä työpäivää.
Useinhan yhdistykset eivät kunnioita työehtosopimuksia joten työkkärikin on määritellyt vähimmäiskuukausipalkan kuten myös työsuojelupiirikin. Vähimmäiskuukausipalkan suuruus on peruspäiväraha per vrk * 40 = 1025 euroa brutto per kk. Määrite löytyy mollin ja työsuojelupiirin sivuilta.
Teettämällä 6 tunnin työpaivää saadaankin palkaksi työttömyyskorvaus 8 e vrk. Näin yhdistys saa itselleen työttömän työllisämiseen myönnetyista rahoista osan itselleen. - Ksantippa
Pre_Kaarina kirjoitti:
"Käykää kirjoittelemassa
Tuo on uutta!
Minä ainakin kapinoin ja sabotoin tätä yhteiskuntaa. Kun tarpeeksi moni sabotoi ja laiskottelee, valehtelee ja väärentää, niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto.''Ei pidä paikkansa, minä olen ollut laskemassa yhden yhdistyksen palkkatukityöllistettyjen palkkoja. Kaikille maksettiin sama eli se, mitä yhdistys sai erilaisia työllistämistukia.''
Tuossa toimitaan lainvastaisesti, jos palkka ei TES-tasolle yllä. Tiedän toki, että kertomallasi tavalla toimitaan.
Työantajat käyttävät hyväkseen sitä, että työttömät on pelästytetty hiljaisiksi eivätkä he uskolla pitää puoliaan. Siihen eivät kyllä työkkäritkään kannusta, ne taitavat aika heikosti syventyä siihen, että käytetäänkö työtöntä härskisti hyväksi vai ei. Riittää ilmeisesti, kun työtön on poissa työttömyystilastoista.
''Työ, joka repii voitot työntekijän selkänahasta työntekijän terveyden kustannuksella on orjatyötä.''
Tietysti noinkin. Työelämä on vääristynyt täysin. Otinkin kirjoituksellani kantaa blogijuttuun, kun blogin perusteella näyttää siltä, että ohjelma on menossa poskelleen ja tuloksena on jälleen kerran työttömiä enemmänkin leimaava ohjelma.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että kaikkein surkeimmassa tilanteessa ovat palkattomiin töihin pakotetut ja että he tekevät varsinaista orjatyötä. Ehkä olisikin otettava käyttöön orjatyö ja orjuuttava työ.
On myös niin, että palkkatukityö voi olla ihan asianmukaistakin, vaikka ilmeisesti yhä harvemmin, vaikka sinun kohdallesi sellaista ei olekaan sattunut. Sen sijaan ei ole asianmukaista palkatonta työtä. - Mikä menee
Pre_Kaarina kirjoitti:
"Käykää kirjoittelemassa
Tuo on uutta!
Minä ainakin kapinoin ja sabotoin tätä yhteiskuntaa. Kun tarpeeksi moni sabotoi ja laiskottelee, valehtelee ja väärentää, niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto....niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto...
Aikaisempien kirjoittelujesi vuoksi tiedän, että ihannoit USA:ta. Nyt olet vain ollut kumman hiljaa tuosta.
Vaan mikäpä ero oikeastaan kapitalismilla ja kommunismilla äärimuodoissaan on?
Molemmat perustuvat pienen ihmisen hyväksikäyttöön. Molemmissa on eliitti, jonka ahneudella ei ole rajaa ja jonka etuuksilla ei ole mitään rajoja. Molemmat romahtivat. Periaatteessa samasta syystä.
Luin jostain, että kun hiekkalaatikolla on kaksi hiekkakassa. Kun toisesta ottaa, niin se pienenee ja toinen kasvaa. Tuostahan perimmältää on kyse. Molemmissa järjestelmissä. Mikä menee kirjoitti:
...niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto...
Aikaisempien kirjoittelujesi vuoksi tiedän, että ihannoit USA:ta. Nyt olet vain ollut kumman hiljaa tuosta.
Molemmat perustuvat pienen ihmisen hyväksikäyttöön. Molemmissa on eliitti, jonka ahneudella ei ole rajaa ja jonka etuuksilla ei ole mitään rajoja. Molemmat romahtivat. Periaatteessa samasta syystä.
Luin jostain, että kun hiekkalaatikolla on kaksi hiekkakassa. Kun toisesta ottaa, niin se pienenee ja toinen kasvaa. Tuostahan perimmältää on kyse. Molemmissa järjestelmissä.>Aikaisempien kirjoittelujesi vuoksi tiedän, että ihannoit USA:ta. Nyt olet vain ollut kumman hiljaa tuosta.
Odekin ihailee anglosaksista sosiaaliturvaa. Minä en ole tutustunut Yhdysvaltain sosiaaliturvaan, mutta tein siellä jatkuvasti hommia, prekaarisia paskaduuneja niin kuin Suomessakin.
Erona Suomeen oli esimerkiksi seuraava: Ruoan ALV 0%, tulovero alle 0% (eli kansalaispalkka), ilmaiseksi hoidatin tb:n ja hampaani, vuokra $230, bensa saman gallonalta, mitä täällä litralta.
Miinuspuolena oli se, että talvella talossa oli kylmä ( 5°C) ja homeista. Asuminen siellä onkin kurjaa verrattuna siihen, mitä Suomessa yleensä.
Ainoa byrokratia vuodessa oli veroilmoitus ja kävi todellakin niin, että sain palautusta enemmän kuin maksoin veroa.
Terveydenhuollon suhteen myönnän olleeni onnekas, järjestelmä hoitaa tehokkaasti tuberkuloosia.
Työtä joutui tekemään ihan sikana, ei ollut mitään AY:tä, itse asiassa ihmiset olivat ylpeitä liittoon kuulumattomuudestaan, ei ollut mitään irtisanomissuojaa. Hommat toimivat vähintään yhtä hyvin kuin Suomessa, missä AY-mafia hengittää niskaan.- ei väliä
Mikä menee kirjoitti:
...niin tämä menee alas niin kuin Neuvostoliitto...
Luin jostain, että kun hiekkalaatikolla on kaksi hiekkakassa. Kun toisesta ottaa, niin se pienenee ja toinen kasvaa. Tuostahan perimmältää on kyse. Molemmissa järjestelmissä.Jos johtajat ja pelurit ovat korruptoituneita, ei systeemillä ole merkitystä.
- minimityöaika on
Ksantippa kirjoitti:
''Ei pidä paikkansa, minä olen ollut laskemassa yhden yhdistyksen palkkatukityöllistettyjen palkkoja. Kaikille maksettiin sama eli se, mitä yhdistys sai erilaisia työllistämistukia.''
Tuossa toimitaan lainvastaisesti, jos palkka ei TES-tasolle yllä. Tiedän toki, että kertomallasi tavalla toimitaan.
Työantajat käyttävät hyväkseen sitä, että työttömät on pelästytetty hiljaisiksi eivätkä he uskolla pitää puoliaan. Siihen eivät kyllä työkkäritkään kannusta, ne taitavat aika heikosti syventyä siihen, että käytetäänkö työtöntä härskisti hyväksi vai ei. Riittää ilmeisesti, kun työtön on poissa työttömyystilastoista.
''Työ, joka repii voitot työntekijän selkänahasta työntekijän terveyden kustannuksella on orjatyötä.''
Tietysti noinkin. Työelämä on vääristynyt täysin. Otinkin kirjoituksellani kantaa blogijuttuun, kun blogin perusteella näyttää siltä, että ohjelma on menossa poskelleen ja tuloksena on jälleen kerran työttömiä enemmänkin leimaava ohjelma.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että kaikkein surkeimmassa tilanteessa ovat palkattomiin töihin pakotetut ja että he tekevät varsinaista orjatyötä. Ehkä olisikin otettava käyttöön orjatyö ja orjuuttava työ.
On myös niin, että palkkatukityö voi olla ihan asianmukaistakin, vaikka ilmeisesti yhä harvemmin, vaikka sinun kohdallesi sellaista ei olekaan sattunut. Sen sijaan ei ole asianmukaista palkatonta työtä.6 tuntia/päivä. Jos on vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön, työaika voi olla kai lyhyempikin , esim. 4 tuntia. Tuntipalkka lasketaan TES:n mukaan. Kun työaika on tuo 6 tuntia/päivä tai vähemmän, jää palkka tietysti pienemmäksi kuin kokopäivätyössä. On se silti TES:n mukainen.
- Yhteiskuntakriittinen
Aion katsoa kyseisen ohjelman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134782Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293483No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452410- 501538
- 361473
- 391299
- 141192
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv221154- 271078
- 1651069