Kun vetää automaattivaihteisella autolla keskikokoista vaunua niin millaista vaihdetta kannattaa käyttää? Automaatti kun mielellään tarjoaa matka-ajossa suurinta vaihdetta. Kannattaako käyttää yhtä pykälää pienempää ja pitää hieman suuremmat kierrokset moottorissa? Vetoautona on V70/D5 ja vaunu painaa n. 1600 kiloo.
Löytyykö kokemuksia / varoituksia ?
Automaatti ja vaunu
15
2141
Vastaukset
- ja maaston muodosta.
Vaunusi on kuitenkin melko painava vaikka auto onkin tehokas.
Jos ajaa reipasta nopeutta niin iso vaihde pysyy helposti päällä eikä laatikko rasitu.
Onko laatikossa lukko mikä kytkee vaihteen myös kiinteäksi. Se on hyvä.
Jos taas vauhtisi on maaston, kelin tai liikenne-esteiden vuoksi alhaisempi, niin laatikko vatkaa kahden suurimman vaihteen väliä joka mäessä. Silloin on parempi suosiolla ajaa yhtä vaihdetta alemmalla asetuksella.
Volvossa varmaan öljyn jäähdytys riittää Suomen kesissä ilman mitään lisätoimenpiteitä. Kuumissa etelän maissa saattaa tarvita öljyn lisäjäähdytintä, jos matka saattaa suuntautua vuoristoon tai välimeren rannoille.- vielä mainita
Volvossa taitaa olla ne "lumihiutale" ja "sport" asetukset. Sport saattaa olla hyvä vaunun vedossa niin vaihtaa vasta vähän korkeimmilla kierroksilla.
Ja voihan sitä tarpeen mukaan vatkata vielä käsinkin.
Itse tosin vetelen Aisinin laatikolla vanhaan tyyliin eli "D ja hanaa". - Autoinssi...
vielä mainita kirjoitti:
Volvossa taitaa olla ne "lumihiutale" ja "sport" asetukset. Sport saattaa olla hyvä vaunun vedossa niin vaihtaa vasta vähän korkeimmilla kierroksilla.
Ja voihan sitä tarpeen mukaan vatkata vielä käsinkin.
Itse tosin vetelen Aisinin laatikolla vanhaan tyyliin eli "D ja hanaa".Katso teknisistä tiedoista millä kierroksilla on maksimi vääntö : Niin siinä polttoaine talous kaikkein paras. jos menee reippaasti ylös tai alas niin vaihde se mukaan
- Karavaanari malli 1975.
vuodesta 1980---1998 automaatilla sen jälkeen olen ajannut automaatti asuntoauto ensin Fiiu ja sitten Mese enkä muuta voisi ajatella!
Automaatti on todella hyvä asuntovaunuvedossa ja varsinkin kun pitää peruttaa! Ikinä en ole muuta tehnyt vaihdelaatikkoon kun vaihtanut öljyt.
Autot ovat olleet Chevy, Fiiu ja Mese.- AutomaattiVVT
Minä olen vetänyt vuodesta 2004 automaatti toyota camryllä, hyvin on toiminut. Helpottaa huomattavasti matkustelua kun ei tarvitse vaihtaa vaihteita kokoajan, jää aikaa liikenteen seuraamiseen mm. taustapeilejä on hyvä katsella mitenkö se rakas vaunu tulee siellä perässä.
- Tomaatti ei
ole vahvimmasta päästä. jos siis kysessä se 5-vaihteinen. no itse vedän 4, en siis D:llä missään tapauksessa. Ja ne öljyt siihen laatikkoon kannattaa vaihtaa max 80 tkm. Eli jos et tiedä, milloin vaihdettu, niin vaihtoon. Vaihto tehdään "huuhtelemalla" laatikko, joten kannattanee tehdä se Volvolla, samalla pyytä softaus laatikkoon.
- kyselee vaan
Mitä tarkoittaa softaus?
- tai päivitys
kyselee vaan kirjoitti:
Mitä tarkoittaa softaus?
.....
- linjavalo
tai päivitys kirjoitti:
.....
Se volvon käyttämä lodju on aisin-warner jonka kestosta ei o varmaa tietoa ku ei se normikäytöllä hajoa ainakaan alle 700.000km ,vaununvedossa sport asento päälle ni lodju ei sliiraa ja kestää maailmantappiin,toki jos paljon kiskot sitä styroksilodjuu ni askin öljyt kannattaa vaihdattaa esmes kuudenkympin välein ja myös huuhdella kunnolla
- Kra
Jos automaattivoimansiirto toimii hyvin ja on mitoitettu reilusti, niin ei sen parempaa vetoautoa olekaan. Ite oon vasta muutaman tuhannen kilsaa vedellyt 1800 kg vaunua nykyisellä (BMW 530 DA) ja ainakin siinä vaihteet toimii mallikkaasti, eikä tarvii kuskin asiaan puuttua. Eikä ole ollut ongelmia kesähelteilläkään (Suomessa) vaihteiston lämpenemisen kanssa. "Robotti" arpoo joka tilanteeseen sopivimman vaihteen ajallaan, toisin kuin elävä kuski, joka vaihtaa silloin kuin muistaa. Olen joskus miettinyt olisko parempi vetää isoa vaunua automaatin sporttiasennossa, jolloin kone kiertää/vaihtaa vähän korkeammilla kierroksilla. Mutta siihen en ole vielä saanut mitään luotettavaa/perusteltua vastausta.
Pitkissä alamäissä moottorijarrutuksen saan parhaiten toimimaan kun laitan manuaaliasetukselle ja riittävän pienen pykälän pesään. Pitkässä alamäessä automaatti vaihtaa vaan isompaa pykälää ja nopeus kasvaa helposti sakkolukemille.
Yksi tilanne vielä missä automaatti on ylivoimainen manuaaliin verrattuna. Kun vedän vaunua oikein röykkyisellä sivu-/mökkitiellä ja normaali kävelyvauhtikin on liikaa. Automaatilla homma hoituu mainiosti verrattuna manualiin, jolla joutuu pelleilemään/luistattelemaan kytkimen kanssa. Kyllähän siinä tietysti kytkinjalka vahvistuu, jos haluaa välttämättä kuntoilla ajaessaan.- vastausta
Kyllä sport asetus on selvästi järkevämpi käyttää vetohommissa.
Useissa autoissa automaatti vaihtaa seuraavalle vaihteelle jo melko alhaisilla kierroksilla. Tällöin meno on väkinäistä kun ollaan kaukana parhaista väännöistä.
Sport vaihtaa korkeammilla kierroksilla, jolloin ollaan kunnon vääntöalueella tai ainakin lähellä sitä.
Ainakin oma tojo käyttää vain puolet sallituista kierroksista normaali kiihdytyksessä ja tasamaa-ajossa. Kulkee 90 km/h kierroksilla 2000 vaikka parhaat väännöt löytyy vasta 4200 rpm. Kunnon veto alkaa vasta 3500 rpm:n kohdalta. Tämä edellyttää vaunun kanssa reipasta kaasun käyttöä, ei toki kuitenkaan täyskaasukiihdytyksiä. Täysillä revitys vain rikkoo voimansiirtolinjan.
- --------
Automaateissa paljon vikoja,ei kestä!
- Kra
Siksipä juuri laitoin tuon ekan lauseen kommenttiini:
......Jos automaattivoimansiirto toimii hyvin ja on mitoitettu reilusti, niin.....
Kaikissa autoissa ei tietenkään ole näin. Käyttäjän kannattaa itse ottaa selvää kestääkö tomaatti vai ei. - NisteR
...manuaalinkin kanssa. Jos välitykset ei satu sitten millään, niin ei sekään kestä...
- päälle
NisteR kirjoitti:
...manuaalinkin kanssa. Jos välitykset ei satu sitten millään, niin ei sekään kestä...
Niin pitää joka rekassa olla vetovalo.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351358
- 10979
- 141958
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780