Paremmaksi laulajaksi

parhaat vikit

Kertokaa te kokeneemmat vinkkejä äänen avaukseen sekä lihasten rentoutukseen.
Meinaa niskat olla kireät ja siten myös leuka.
Laulaminen saattaa silloin tuntua hyvin vaikealta ja työläältä, mitä se ei tietenkään saisi olla.

Haluaisin omaksi ilokseni oppia laulamaan hyvin :> Aina ääni onkin ollut hyvä/ok. Opettajatkin kehuneet, mutta tekniikkaa haluan parantaa ja vireyttä.

Tunneille ei ole varaa lähteä. Kotona haluaisin opetella itsekseen.

Kertokaa vinkkejä, miten lähteä hiomaan lauluääntä!

5

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoroon.

      Ratkaisu pulmiisi.

      • mene kuoroon

        Kuoro ei ole tosiaankaan ratkaisu pulmaan, jos haluaa oppia laulamaan hyvin. Kuorossa ei pyritä kehittämään yksilöllisesti jokaisen oman värisensä ääntä vaan lauletaan samaan muottiin niin, että kuulostetaan varmasti kaikki mahdollisimman samalta. Kaikki kunnia kuorolaululle ja kuorosaundille sinänsä, mutta luonnollista ja hyvää laulutekniikkaa siellä ei voi saada. Yhtään parempi vaihtoehto ei ole kotona yksin harjoitteleminenkaan vaan kannattaa mennä laulutunnille. Käydä vaikka harvemmin jollain hyvällä laulunopettajalla, jos ei ole varaa viikottaisiin tunteihin.


    • Katso on työväenopistossa kursseja ja kuoroja, jossa olisi äänenavaustekniikkaa.

      Tai jos ei ole opistoa, seurakunnan kuoro.
      Kanttori aina jotakin osaa laulustakin toki.

      Kuitenkin tuo äänenavaus on juuri se joka taitaa olla amatoorikuoronjohtajilla se ongelma.
      Eivät osaa.
      Aletaan heti laulamaan.
      Olin kerran kuorossa jossa äänenavauksia ei tehty, ja minulla menee tasan tunti laulamalla saada ääni auki, eli kun oli tunti laulettu, ääneni aukesi ja saman tien lopetettiin, koko homma aina 1 tunti.

      Itse olen nuo laulutekniikan perusteet saanut kursseilla, ja otin muutaman yksityistunnin, ja laulan kotona kun soitan, keikkapiano, ja PA-laitteet, mutta ääni jää aina avaamatta kotona.
      Se on puolen tunnin-tunnin homma ainakin avata ääni hyvin, ja saa siinä tunninkin menemään.

      Eli jos olet aktiivisesti mukana jossakin, luulisin että pääset parempaan tulokseen ja siinä sivussa kotona voit kotona harjoitella.

      Jokaisella opettajallakin on opettajansa, mutta toki yksityistunnit maksavat.

      Minäkin olen vasta oppini alussa, tai ole alkanutkaan edes vielä, ja on kuitenkin toki aina vain harrastus.

      Itselläni on iloa joka päivä pikku hetki, kun laulan ja soitan, eli en koskaan vain laula tai vain soita.
      Aina molempia samalla.

      yst. terv.
      jari

      • lattialla

        auttaa jollain tapaa jäykkiin niskoihin ja suoristaa ryhtiä jolloin on helpompi laulaa.
        paremmaksi laulajaksi tulee vain laulamalla enemmän ja enemmän,ei kuitenkaan niin paljon että ääni kokonaan lähtee.uskalla laulaa korkeita että matalia ääniä.musiikkiopistot ja kansalaisopistot tarjoavat paljon kursseja mm. laulukursseja ja bändikursseja.se riippuu aika paljon uskaltamisesta ja uhrautumisesta.minun laulun opettaja opetti sellaisen jutun että kun muistaa UU.n uskalla ja uhraudu niin osaa laulaa.tai en tiedä... se riippuu ihan sustakin,että minkälaisia ääniä sä suustas päästät.

        terv. Harri P.


      • a_anniina_a
        lattialla kirjoitti:

        auttaa jollain tapaa jäykkiin niskoihin ja suoristaa ryhtiä jolloin on helpompi laulaa.
        paremmaksi laulajaksi tulee vain laulamalla enemmän ja enemmän,ei kuitenkaan niin paljon että ääni kokonaan lähtee.uskalla laulaa korkeita että matalia ääniä.musiikkiopistot ja kansalaisopistot tarjoavat paljon kursseja mm. laulukursseja ja bändikursseja.se riippuu aika paljon uskaltamisesta ja uhrautumisesta.minun laulun opettaja opetti sellaisen jutun että kun muistaa UU.n uskalla ja uhraudu niin osaa laulaa.tai en tiedä... se riippuu ihan sustakin,että minkälaisia ääniä sä suustas päästät.

        terv. Harri P.

        Jooh, hieno vinkki. Mutta ihan tosissaan jos haluaa päästä eroon tuollaisista huonoista tavoista omassa laulussa, niin kannattaa kyllä sijoittaa se ~100€ kuussa ihan opetukseen. Itse et kuitenkaan näe niitä omia ongelmakohtia ja pysty sen tähden niitä korjaamaan. Jos vain jatkaa laulua samaan malliin kuin ennen, ei ikinä pääse eroon niistä ongelmista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe