Miten tulisi neuvoa/lohduttaa/kannustaa/whatever ystäviään jotka jatkuvasti ihan itse saattavat itsensä taloudelliseen (ja sen myötä psyykkiseen) liemeen..?
Eli just nää tällaiset jotka ovat korviaan myöten pikavippiveloissa ja perintäuhkauksissa ja silti biletetään rankemman kautta, ja sitten itketään kun ollaan ihan k*sessa. Tai sellaiset joilla on ikäviä syömiseen liittyviä ongelmia, eli että rahaa ei periaatteessa ole koskaan penniäkään mutta sipseihin ja karkkeihin sitä mystisesti aina jostain nyhjästään ja sitten taas itketään sitä miten ollaan rumia ja läskejä eikä ole varaa ostaa uusia vaatteita jotka mahtuis päälle. He ovat kuin jotain narkkareita; siihen omaan addiktioon löytyy aina rahaa, hinnalla millä hyvänsä. =/
Kun tekisi mieli sanoa, että kuule nyt sun pitäisi itse tehdä se päätös - kun ei sitä kukaan muu voi puolestasi tehdä - ja koittaa tsempata tai muuten ei hyvää seuraa. Tai tekisi mieli kehottaa hankkimaan jotain ammattiapua ongelmiinsa. Mutta kun ei uskalla kun pelkää loukkaavansa tms. Ja sitten se menee vaan sellaseksi selkään taputteluksi ja myötäilyksi mistä ei ainakaan ole ollut mitään apua. En tiedä oikeesti mitä tekisin näiden ihmisten kanssa.. Koen suunnatonta myötätuntoa ja ahdistusta heidän puolestaan mutta en pysty muuttumaan heille ainakaan rahaksi vaikka miten tahtoisin. Välillä tuntuu että nää tyypit on kuin jotain tikittäviä aikapommeja ja pitää vaan pelokkaana seurailla että mitä "räjähdyksestä" mahdollisesti seuraa..
Tietysti jokin pieni kyyninen päänsisäinen ääni saattaisi tällaisessa tilanteessa myös huomauttaa että "hanki parempaa seuraa", mutta eihän nyt noin voi ajatella (eihän?!). Ihmiset on ihmisiä ja "moniongelmainenkin" ihminen voi olla hyvä ja tärkeä ystävä.. haluaisin auttaa mutta miten se onnistuisi loukkaamatta, vai onnistuuko mitenkään..?
Rahaongelmaiset ystävät
9
443
Vastaukset
- maan perii....
Eikö se paras ystävä ole kuitenkin sellainen joka sanoo asiat suoraan (ei tarkoita samaa kuin mahdollisimman pahasti). Toki tästä voidaan loukkaantua, mutta vaivaahan nuo asiat sinua itseäsikin, joskus jonkun asian takia kannattaa loukkaantuakin.
- Se rahaongelmainen
Et sinä voi mitenkään neuvoa, lohduttaa etkä kannustaa.
Jos sanot, että nyt sun pitäisi koittaa vaan tsempata, se ei auta häntä mitenkään. Kyllä hän tietää, että hänen pitäisi. Hän ei vain pysty siihen.
Kehotus hankkia ammattiapua on yhtä turha. Terapiat ovat kiven alla ja jos sellaiseen sattuu pääsemään, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minusta sinun pitää itse tehdä se päätös, jota odotat heiltä. Sinun pitää päättää, haluatko olla heidän lohduttajanaan ja itkemisensä kuuntelijana. Jos haluat, älä valita. Jos et halua, älä ole.- Nicoletta
Kirjoitan nyt vielä lisää aiheesta silläkin uhalla että asennettani pidetään täysin kylmänä ja k*sipäisenä.
Mielestäni nää pikavippiongelmaiset sun muut alkaa olla jo aika merkittävä yhteiskunnallisen tason ongelmakin ja jotain kuria asiaan olisi saatava ettei homma lähtis ihan lapasesta. Ymmärrän hyvin että jotkut ihmiset ovat itsestään riippumattomista syistä rahaongelmissa, mikä on tietenkin ikävää. Mutta nimenomaan nää tyypit jotka toistuvasti mitään virheistä oppimatta ajavat itsensä tietoisesti siihen huonoon jamaan, se pistää joskus vähän vihaksikin.
On oikeasti yllättävän kuluttavaa seurailla pidemmän aikaa jonkun jatkuvaa alamäkeä näkemättä mitään muutosta tai kehitystä vaikka miten yrittäis olla tukena - niin henkisenä kuin tarvittaessa vaikka vähän rahallisenakin. Osa näistä ihmisistä valitettavasti melkoisesti tuudittautuu siihen saamaansa apuun ja ottavat sellaisen asenteen ettei mitään asioita edes tarvitse (tai kannata) muuttaa kun muut ovat kuitenkin aina tarvittaessa pelastamassa.
Enkä todellakaan väitä etteikö itselläni olisi minkäänlaisia ongelmia tai omia "addiktioita", tiedostan ja hallitsen ne vaan mielestäni hieman paremmin. Ja jossain huonossa tilanteessa olen kyllä mieluummin nöyränä hiljaa kuin surkuttelen kaikille ihmisille (itse aiheuttamani) laskupinon paksuutta. Ei se asia siitä valittamalla mihinkään parane.
Itse olen nuorempana ollut varsinainen riippakivi, jatkuvasti soittelemassa kavereille ja itkemässä omaa surkeuttani ja ongelmiani. Nykyään se harmittaa todella paljon. Kyllähän siinä muutama kaveri kaikkosikin. Julma fakta kuitenkin on, ettei ihmiset loputtomiin jaksa toisten surkuttelua. Tukena oleminen on joskus niin raskasta että se alkaa jo vahingoittaa omaakin mielenterveyttä. Joskus joutuu ajattelemaan omaakin parastaan..
Tiedän että nää on pirun hankalia ja tulenarkoja asioita, eikä tällaisia mielipiteitä varmaan saisi ääneen lausua. Mutta mielestäni olen aika hyvin ja hartaasti pohtinut asiaa vähän joka kantilta ja omaan kokemukseen perustuen. Toivoisin vaan että ihmiset ottais enemmän vastuuta teoistaan ja omasta elämästään kun ei sitä kukaan muu voi heidän puolestaan tehdä - ja "practise what you preach" -ajatuksen mukaisesti lupaan pyrkiä samaan itsekin. - Se rahaongelmainen
Nicoletta kirjoitti:
Kirjoitan nyt vielä lisää aiheesta silläkin uhalla että asennettani pidetään täysin kylmänä ja k*sipäisenä.
Mielestäni nää pikavippiongelmaiset sun muut alkaa olla jo aika merkittävä yhteiskunnallisen tason ongelmakin ja jotain kuria asiaan olisi saatava ettei homma lähtis ihan lapasesta. Ymmärrän hyvin että jotkut ihmiset ovat itsestään riippumattomista syistä rahaongelmissa, mikä on tietenkin ikävää. Mutta nimenomaan nää tyypit jotka toistuvasti mitään virheistä oppimatta ajavat itsensä tietoisesti siihen huonoon jamaan, se pistää joskus vähän vihaksikin.
On oikeasti yllättävän kuluttavaa seurailla pidemmän aikaa jonkun jatkuvaa alamäkeä näkemättä mitään muutosta tai kehitystä vaikka miten yrittäis olla tukena - niin henkisenä kuin tarvittaessa vaikka vähän rahallisenakin. Osa näistä ihmisistä valitettavasti melkoisesti tuudittautuu siihen saamaansa apuun ja ottavat sellaisen asenteen ettei mitään asioita edes tarvitse (tai kannata) muuttaa kun muut ovat kuitenkin aina tarvittaessa pelastamassa.
Enkä todellakaan väitä etteikö itselläni olisi minkäänlaisia ongelmia tai omia "addiktioita", tiedostan ja hallitsen ne vaan mielestäni hieman paremmin. Ja jossain huonossa tilanteessa olen kyllä mieluummin nöyränä hiljaa kuin surkuttelen kaikille ihmisille (itse aiheuttamani) laskupinon paksuutta. Ei se asia siitä valittamalla mihinkään parane.
Itse olen nuorempana ollut varsinainen riippakivi, jatkuvasti soittelemassa kavereille ja itkemässä omaa surkeuttani ja ongelmiani. Nykyään se harmittaa todella paljon. Kyllähän siinä muutama kaveri kaikkosikin. Julma fakta kuitenkin on, ettei ihmiset loputtomiin jaksa toisten surkuttelua. Tukena oleminen on joskus niin raskasta että se alkaa jo vahingoittaa omaakin mielenterveyttä. Joskus joutuu ajattelemaan omaakin parastaan..
Tiedän että nää on pirun hankalia ja tulenarkoja asioita, eikä tällaisia mielipiteitä varmaan saisi ääneen lausua. Mutta mielestäni olen aika hyvin ja hartaasti pohtinut asiaa vähän joka kantilta ja omaan kokemukseen perustuen. Toivoisin vaan että ihmiset ottais enemmän vastuuta teoistaan ja omasta elämästään kun ei sitä kukaan muu voi heidän puolestaan tehdä - ja "practise what you preach" -ajatuksen mukaisesti lupaan pyrkiä samaan itsekin.Jos otat auttajan ja pelastajan roolin suhteessa heihin, se on oma valintasi.
- vs. ystävyys
En tiedä muista, mutta itse en arvosta typeriä ystäviä, jotka eivät handlaa itseään tai elämäänsä.
Terapeutit ja ystävät ovat oma lajinsa, ja jos itse saa koko ajan vain terapoida ystäviään saamatta itse tukea tai myötätuntoa vastapuolelta, ei vain jaksa enään olla tukipilarina. - yrittäjä-ystävät?
Näitä rahaongelmaisia löytyy yllättäen myös ystävistä, jotka ovat juuri perustaneet yrityksen.
Rahaa tuhlataan idioottimaisiin hankintoihin, eikä muisteta investoida edes työvälineisiin, vaan niitä lainaillaan sitten kavereilta listaten ne omaksi omaisuudekseen ylipitkillä laina-ajoilla.
Pahinta on huomata, että kaikki perustuu vain siihen mitä toisesta voi hyötyä omaa yritystä ajatellen. Oma saamattomuus laittaa hyötymään muista. Kaveri on näille= rahasampo tai linkki asiakkaisiin.
Mahtaa olla yksinäistä elämän ehtoopuolella.... - velallisenakin
Pahinta on kun nämä rahaongelmaiset ovat vielä jo kypsiä aikuisia, jotka eivät vieläkään ole oppineet järjestämään asioitaan.
Ostaminen on pakko, ja siihen otetaan rahat vaikka kolmannesta luottokortista.
Eikä siinä mitään. Rasittavinta on vain kuunnella sitä iänikuista ruikutusta, kun toinen samanaikasesti esittelee uutta talvitakkia, kun tättyi nyt vaan saada joku välitakki, siis semmoinen ei toppa, eikä pitkä vaan erilainen...
-näitä selityksiä riittää ja hyviä syitä siihen miksi taas pitäisi jotain ostaa.
Ja mikä ihme siinä on, jos kerran rahat ja luottokin on jo ihan loppu, niin miksi tarvitsee asua uuden uutukaisessa kämpässä ydinkeskustassa kun voisi asua edullisemmin vähän syrjemmässä...
EI! Kun täytyy pitää kynsin hampain samaa elintasoa, vaikkei siihen enään pystykään. Ja kehtaa vielä sitten ruikuttaa raha-asioistaan mihin oma turhamainen ego on täysin syypää . Naurettavaa, ja tämähän ystävä ei jaksa enään moista idiotismikierrettä kuunnella PISTE- .........
Olen itsekin huomannut, että tällaisilla ihmisillä on ego-ongelma. He haluavat pitää kulissia yllä, olla parempia kuin ovatkaan.
Mielestäni tosi ystävä sanoo suoraan rahankäyttövinkkejä, jos toinen ei niitä osaa. Televisiosta tuli aikoinaan viikoittain ohjelmia ihmisistä, jotka eivät osanneet hoitaa omaa talouttaan. Monilta leikattiin luottokortti katki, jolloin ostoksia oli vaikeampi tehdä. Opeta ystäväsi pitämään kirjaa menoistaan. Älä innosta shoppailuun, pelkästään kirppisostoksiin. Kyseessä voi olla shoppailuaddiktio. Ohjaa kaupassakäyntiä, miten valita edullisia tuotteita.
Itse en seisoisi vain hiljaa ja katsoisi kun toinen hölmöilee. Ja jos ei kestä neuvoja loukkaantumatta, on ego päässyt turhan suureksi. En viitsisi kyllä olla sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät kestä kritiikkiä itsestään, kun ongelmat ovat näin selviä ja suuria. - DesTiny's
......... kirjoitti:
Olen itsekin huomannut, että tällaisilla ihmisillä on ego-ongelma. He haluavat pitää kulissia yllä, olla parempia kuin ovatkaan.
Mielestäni tosi ystävä sanoo suoraan rahankäyttövinkkejä, jos toinen ei niitä osaa. Televisiosta tuli aikoinaan viikoittain ohjelmia ihmisistä, jotka eivät osanneet hoitaa omaa talouttaan. Monilta leikattiin luottokortti katki, jolloin ostoksia oli vaikeampi tehdä. Opeta ystäväsi pitämään kirjaa menoistaan. Älä innosta shoppailuun, pelkästään kirppisostoksiin. Kyseessä voi olla shoppailuaddiktio. Ohjaa kaupassakäyntiä, miten valita edullisia tuotteita.
Itse en seisoisi vain hiljaa ja katsoisi kun toinen hölmöilee. Ja jos ei kestä neuvoja loukkaantumatta, on ego päässyt turhan suureksi. En viitsisi kyllä olla sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät kestä kritiikkiä itsestään, kun ongelmat ovat näin selviä ja suuria.Tuli ihan mieleen kun yksi miespuolinen tuttava vastikään kertoi jonkun naispuolisen kaverinsa soittaneen ja pyytäneen apua (siis rahaa lainaksi) huonoon taloudelliseen tilanteeseensa. Jossain vaiheessa neitonen oli ikään kuin sivuhuomautuksena hihkaissut että "hei arvaa muuten mitä ostin tänään?! .. kaks Barbia ja hattarakoneen..!"
Että näin, prioriteetit kunnossa.. ;D kyllä joillakin on sit pokkaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724394Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1003840Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363519- 513130
- 402608
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222322- 231976
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151742Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351705