Selkäkipu ja sen hoito

TuomoSar

Selkä "nuljahti" kun nostin kevyttä 10 kg kuormaa. Pistävä kipu tulee lantion kohdalta keskeltä selkää, sieltä minne selkänikamat loppuvat. Lääkäri määräsi sairaslomaa ja särkylääkkeitä.

Nyt kahden viikon jälkeen kun kipu on alkanut hellittämään, olen huomannut että seisoessani suorassa, lantio ei olekkaan enää vaakasuorassa, vaan kallistuu jonkin verran oikealle päin.

Onko mahdollista että selässä ollut erittäin kipeä kohta on luutunut siten että paikat eivät enää palaudu ennalleen? Vai tulisiko minun vain jatkaa lepoa ja asiat korjaantuvat myöhemmin kuin itsestään?

Olen jo aikaisemmin kahteen otteeseen käynyt lääkärillä näyttämässä selkääni mutta silloin en ollut vielä huomannut tätä ongelmaa.

13

2194

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuomoSar
      • niiin niiin

Kun olet jo noin tarkan analyysin ja diagnoosin itsestäsi tehnyt, niin taatusti tiedät jo mikä sinua vaivaa ja kuka osaa sinua auttaa.

• TuomoSar
        niiin niiin kirjoitti:

Kun olet jo noin tarkan analyysin ja diagnoosin itsestäsi tehnyt, niin taatusti tiedät jo mikä sinua vaivaa ja kuka osaa sinua auttaa.

En varmaankaan kirjoittelisi tänne jos tietäisin keneen ottaa yhteyttä tai mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.

• Vikaselkäinen

Lihakset voivat mennä niin kramppiin että ne pakottavat ihmisen vinoon asentoon. Itselläni oli vuosia sitten noidannuolia tai iskiasta (en muista kumpaa), ja sen vuoksi kävelin pari viikkoa perse pystyssä kuin ankka. Vinotilani oli siis lähinnä etu/taka-suunnassa, ei sivusuunnassa. Mutta aivan varmasti sellaistakin voi tapahtua että vinous paukahtaa lihasten pingottaessa sivusuunnassakin.

Luutumista tuskin tarvinnee pelätä kuin vakavan selkää vaurioittaneen eli rikkoneen onnettomuuden jälkeen. Yleensä nosto ei niin vakava liene.

Rentouttava lääkitys voisi auttaa, tai asiansatunteva hieroja joka saisi lihakset relaamaan. Itseäni on joskus auttanut ihan kaupasta osteltavat hierontalaitteet joilla voi varovasti käsitellä kipeää kohtaa.

Suoraan luun päälle ei kai saa kojetta laittaa, ja jos on tulehdus (kudos on kuumaa ja punoittaa), niin sitten myöskään ei saa hieroa. (Eikä jos on kasvaimia ja sydänvikaistenkin on varottava.)

Jatkuvaa makailua ei ehkä kannata harjoittaa; itse koen että paranemiseni aikoinaan vain hidastui kun maata retkotin sängyssä (ja vielä väärin eli mahallani). Jos tuntuu että on syytä mennä pitkäkseen, on syytä olla selällään ja asettaa esim. tyyny polvien alle jolloin alaselkä rentoutuu täysin. Jos polvitaipeet ovat alustaa vasten, alaselkä jää aina lievään jännitystilaan.

• TuomoSar

hyvistä neuvoista! Pitääpäs ottaakin yhteyttä ammattihierojaan ja kokeilla jos sitä kautta alkaisi paikat aukeamaan.

• kunt
        TuomoSar kirjoitti:

hyvistä neuvoista! Pitääpäs ottaakin yhteyttä ammattihierojaan ja kokeilla jos sitä kautta alkaisi paikat aukeamaan.

näin vankempana kun on jo oppinut hoitamaan omaa kroppaa, olen löytänyt selkäkipuihin helpon hoidon, nimittäin venyttely, taka reidet, pakaralihakset, ja selkää myös varovasti rullaten.

• Vikaselkäinen
        kunt kirjoitti:

näin vankempana kun on jo oppinut hoitamaan omaa kroppaa, olen löytänyt selkäkipuihin helpon hoidon, nimittäin venyttely, taka reidet, pakaralihakset, ja selkää myös varovasti rullaten.

...että omalla kohdallani nämä noidannuolet tai mitä lie, jotka aiheuttivat useamman viikon kiputiloja alkoivat huomattavasti helpottaa kun ryhdyin tekemään useamman km pituisia kävelylenkkejä.

Toisaalta kävelyllä saattaa loppuvaiheissa olla sellainen tunne kuin "selkä romahtaisi", mikä harmittaa, mutta jos en kävele pitkään aikaan, sekin haittaa.

Lisäksi unohdin mainita että itselläni on fysioterapeutti todennut (lievän) skolioosin, eli selkäranka on jostakin kohden väärään eli päinvastaiseen suuntaan kaareva, lisäksi minulla on röntgenissä todettu alaselän nikaman madaltuma.

Jos lääkäriin asti aloittaja pääsee, niin kannattaa selvittää tuollaisten mahdollisuudet. Fysioterapeutilta sain seikkaperäiset voimisteluohjeet, mutta olen ne kyllä hukannut... Jokatapauksessa voimistelu ja venyttely aivan varmasti olisi varsin hyväksi! Ei tietenkään reuhtoen eikä väkisin yli rajojensa kiskoen.

• kunt
        Vikaselkäinen kirjoitti:

...että omalla kohdallani nämä noidannuolet tai mitä lie, jotka aiheuttivat useamman viikon kiputiloja alkoivat huomattavasti helpottaa kun ryhdyin tekemään useamman km pituisia kävelylenkkejä.

Toisaalta kävelyllä saattaa loppuvaiheissa olla sellainen tunne kuin "selkä romahtaisi", mikä harmittaa, mutta jos en kävele pitkään aikaan, sekin haittaa.

Lisäksi unohdin mainita että itselläni on fysioterapeutti todennut (lievän) skolioosin, eli selkäranka on jostakin kohden väärään eli päinvastaiseen suuntaan kaareva, lisäksi minulla on röntgenissä todettu alaselän nikaman madaltuma.

Jos lääkäriin asti aloittaja pääsee, niin kannattaa selvittää tuollaisten mahdollisuudet. Fysioterapeutilta sain seikkaperäiset voimisteluohjeet, mutta olen ne kyllä hukannut... Jokatapauksessa voimistelu ja venyttely aivan varmasti olisi varsin hyväksi! Ei tietenkään reuhtoen eikä väkisin yli rajojensa kiskoen.

aiemmin kävelin ylöspäin rappusia paljon, kun oli selkä kipeä, nut kun on liikunnan kymmenkertaistanut, on selkäkivut vähentyneet sadasosaan. Ja venyttelyt aina liikunnan jälkeen.

• tipsuliina

Hei,

Selän vaivat voivat johtua monesta syystä, lihaksista tai rangasta. Kun tuosta nostosta ja sen aiheuttamasta kivusta on vasta noin vähän aikaa, voi olla että lihakset ovat vain jumiutuneet kun ne kiputilassa pyrkivät tasapainottamaan ja suojaamaan kipeää kohtaa.

Mutta tuli mieleni, että välilevyn repeämässä voisi käydä niin, että nikamaväli madaltuu toispuoleisesti ja siitä voisi aiheutua lantion asennon muutos. ? En ole ammattilainen, mutta kun itselläni on yksi välilevy rikki ja nimenomaan madaltunut vasemmalta puolelta enemmän, tuli vain mieleen.

Jos siis kävisit lääkärillä kertomassa, että tämmöisen eron olet nyt huomannut. Hän voi lähettää kuvaukseen jos pitää sitä tarpeellisena (ja selittää mistä voi johtua). Yleensäkin olisi hyvä käydä lääkärillä hoidon jälkeen, että saisivat arvioitua miten se vaikutti ja myös sitä palautetta, onko mennyt hyvin /tehnyt oikean hoitosuunnitelman! Sen kontrollikäynnin pitäis olla mun mielestä melkein pakollinen juuri sen palautteen takia. Usein ihmiset menee vaan uudelle lääkärille jos hoito ei toimi.

• tipsuliina

Niin sen verran vielä, että noin lyhyessä ajassa ei luulisi olevan kyse luutumisesta, me selkävammaiset joudumme odottamaan sitä joskus vuosia, että rikkoutunut nikamaväli luutuisi!

• selkävammainen

Jos selkäsi on vinossa, niin se täytyy saada suoristettua.Vinotilanne lyö lihakset lukkoon ja aiheuttaa vielä enemmän lukkiutumista. Se aiheuttaa myös toisen jalan lyhenemistä johtuen selästä ja selkärangasta.
      Itselläni on selän vinoutuminen alkanut vääränlaisesta nostotavasta.
      Vain koulutettu kiropraktikko saa selän oikaistua. Käyntikertoja pitää olla niin monta että selkä rupeaa pysymään paikoillaan. Sen jälkeen tarvitaan vielä nk korjauskäynnit ensin kuukauden välein sitten 3kk välein ja sitten 6kk välein.
      Pyydä lääkärin lähete niin silloin voit hoitokertojen jälkeen saada osan Kelalta takaisin. Jos kysymyksessa on työtapaturma niin vakuutusyhtiö maksaa käynnit. Pyydä maksusitoumus.
      Vaikka se on kallista, niin suosittelen. Jos olet Helsingistä, niin sieltä löytyy keltaisilta sivuilta kiropraktikoita. Kela ei korvaa muiden hoitoja kuin sosiaali ja terveysministeriön hyväksymät kiropraktikot. Heillä on 5 vuoden koulutus takanaan.
      Samoin voi käydä niin ettet koskaan voi nostaa mitään painavaa ettei taas tapahdu nuljahtamista uudelleen. Käytä tukivyötä selässäsi jos joudut kantamaan raskaampaa. Samoin selkä voi oireilla uudelleen esim jos kävelet liukkalla ja horjahdat niin kivut palautuvat.
      Koita myös mitä lämmin tekee selällesi tai kylmä. Toisille sopii kylmägeeli toisille se tekee tosi huonoa. Kylmä eli paljas selkä talvipakkasella pahentaa vaivaa moninkertaisesti.
      Toivottavasti saat apua.

• tulihan se sieltä...

hoidettu kauppaa omia palvelujaan... rupeeko höynäytetyt loppumaan. No ei muuta kun vuoden pakkohoito sopimuksia vaan peliin.Kyllä aina joku menee retkuun kun on noin kova koulutuskin ja ihan ulkomailta...Ei hän se vinoasento johdu vaan si nivelen virheasennosta ja paljon edullisempia korjaajiakin löytyy.

• Kiitollisuudella
        tulihan se sieltä... kirjoitti:

hoidettu kauppaa omia palvelujaan... rupeeko höynäytetyt loppumaan. No ei muuta kun vuoden pakkohoito sopimuksia vaan peliin.Kyllä aina joku menee retkuun kun on noin kova koulutuskin ja ihan ulkomailta...Ei hän se vinoasento johdu vaan si nivelen virheasennosta ja paljon edullisempia korjaajiakin löytyy.

Kerro muita hyviä vaihtoehtoja!Olen koittanut jäsenkörjaajia, naprapaatteja, fysiatria ja kenestäkään muusta ei apua ainakaan minulle. Jos ajattelet, että toinen kertoo MahdollisestA avusta rahan ansainta silmissä erehdyt. Minulla ainakin niin kovat kivut ovat ajaneet hakemaan kaikkialta apua, jotta ei tarvitsi syödä lääkkeitä pilvin pimein. Ja mikä tärkeintä pystyy tulemaan toimeen omatoimisesti. Sekin on koettu miten kivun vuoksi joutuu olemaan toisen avun varassa täysin. Samoin olen matkustanut yli 1000km saakdakseni apua. Tällä hetkellä matkustan 3500km saadakseni kiropraktikon avun selälleni ja vinoasennon korjauksen kerrassa 3kkssa kuukaudessa kuurina.
        Jos vaurioituneeseen käteen ei löytänyt normaali lääkäri tai fysiatri apua ja vain pyörittelivät päätään 6kk ja kiropraktikko pystyi korjaamaan vian niin että sai vaatteet itse päälleen ja samoin että pystyi tulemaan ilman apua toimeen niin ainakin minä maksan ilomielin heidän palkkionsa saadakseni avun. Valintahan on jokaisen oma. Samoin kuin kipukynnyskin. Minulla lapset ja vävyt naureskelivat ensin minun kiropraktikko touhuille mutta nyt siellä käyvät 90 vuotiaat vanhempani omien vikojensa takia. Omat lapseni ja heidän aviopuolisonsa. Koska olemme yrittäjiä olemme kustantaneet myös työntekijöillemme siellä käynnit, koska sairauspoissaolot ovat reilusti vähentyneet sen vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe