Tampereen palveluseteli kokeilu

aivan peestä

sain kaksi A4:sta yksityisten hammaslääkärien nimiä joilla on ostopalvelusopimus kaupungin kanssa.

Ensimmäinen firma ilmoitti etteivät kuulu enää sopimukseen,
3 seuraavaa että ajat menevät huhti-toukokuulle,
firma jossa oli neljä lääkäriä ilmoitti etteivät ota palveluseteliasiakkaita koska pitää hoitaa omat asiakkaat,
muutama ei vastannut,
yksi lomalla jne jne

Eli yhtä tyhjän kanssa. Olisin tarvinnut ajan muutaman viikon sisälle ja siinä seisoin kuin
Hoo Moilanen. Tk:ssa ajat puolen vuoden päässä, sopimuslääkärit kohtelevat eriarvoisesti vaikka ovat sopimuksen tehneet, joten minne menet kun rahat eivät tällä hetkellä riitä yksityiseen.

Järkyttävää pompottelua ja tyhjä jäi käteen, joten
ei muutakuin takaisin päivystykseen.

Siellä oli muuten myös yksi äiti noin 12-v tyttärensä kanssa ja valitti samaa puutetta kuin sinäkin. Kouluhammashoito taitaa olla melkoisen retuperällä nykyään.

Muistan kun meidän kouluaikana oli kerran vuodessa pakollinen hammastarkastus ja pelotti kun aakkosjärjestyksessä sinne mentiin. Mutta oli hyvä että sellainen palvelu oli, sillä silloin oli niitä reikiäkin enemmän (60-luvulla).

10

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoo Moilanen

saman tien vahingossa:)

• saa palvelua

palvelusetelillä ei saanut yhdestä paikasta vaikka kuului myös sopimuksen piiriin, ei ollut aikoja, mutta tarjosivat yksityishinnalla aikavarausta, oli sitten niitä vapaita aikoja.

Päivystyksen kautta hakeutuu varmasti paljon ihmisiä hoitoon tai yrittää hakeutua hoitoon tällä kokeilulla, mutta kokeilua väärin käyttävät hammaslääkärit pitäisi poistaa sopimuksen piiristä.

Ilman palautetta hammashoitoon ei ainakaan tapahdu mitään (jos sittenkään)

• urpolasta kuuluu

oli tuo sama juttu.Sain ajan,mutta palvelu kamalaa.Terveyskeskusasiakkaat ja omat niillä päällekkäin.Jonottaa sai täydellinen kaaos.Kerrankin odotin 3 TUNTIA.Moni lähti vartin odotuksen jälkeen.Hammaslääkäreillä posket punasena ja huolimattomuusvirheitä yhtenään.Oli siinä ja kokeilu.Mutta sinne jäi paprutkin.Joten nyt viivästyy kunnallisella puolella yhdellä vuodella hampaitteni hoito.Särkee vähän,mutta otan sitten särkylääkettä.Ei kai tässä muu auta.Olen kahteen kertaan soittanut kunnalliselle särystä,mutta minulla kerran on vuoden kuluttua jonoaika,niin sillä selvä jaSÄRKEMISIIN.Olisi kiva,kun saisin edes särkylääkekustannukset jostakin,mutta ei.

• Helsingissäkin

En tiedä Helsingin tämänhetkistä tilannetta palvelusetelistä, koska en ole enää niitä huolinut. Taisi olla kolme vuotta sitten ja kokeilun aloitus kun minulle tarjottiin palveluseteliä. Olin tyytyväinen kun pääsin kunnallisen hinnalla nopeasti yksityiselle. Mutta työn laatu oli huonoa nimekkäässä hoitolassa. Hammaslääkäri mutisi että oikeastaan tämä hammas olisi tarvinnut juurihoidon mutta kun oli tilattu vain paikkaus niin se tehdään. Vuotta myöhemmin kunnallisessa hammaslääkärissä todettiin tuon paikan haljenneen ja tehtiin kunnollinen juurihoito. Sen jälkeen olen kieltäytynyt ottamasta palveluseteliä ja jonottanut sitten yli puoli vuotta hoitoon. Tilastot saadaan kauniiksi kun alle puolessa vuodessa tarjotaan seteliä ja saadaan potilas tilastosta pois.

• tilastojen kaunistamista

Tuo kaikki on pelkkää byrokraattista kosmetiikka.
        Kaunistetaan vaan tilastoja ja säästetään rahaa. Potilaan varsinainen asia jää aivan tilastojen jalkoihin ja varsinainen työ (hampaanhoito kuntoon) tekemättä.
        kyllähän se niin on, että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Ei myöskään hammashoidossa.

• voi saada Ladan :(
        tilastojen kaunistamista kirjoitti:

Tuo kaikki on pelkkää byrokraattista kosmetiikka.
        Kaunistetaan vaan tilastoja ja säästetään rahaa. Potilaan varsinainen asia jää aivan tilastojen jalkoihin ja varsinainen työ (hampaanhoito kuntoon) tekemättä.
        kyllähän se niin on, että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Ei myöskään hammashoidossa.

Minä nimittäin pulitin liki 5000 euroa yksityiselle, laitettiin siltaa ja kruunuja ja vaikka mitä. Yksi kruunuista ei vain pysy paikallaan vaan irtoilee. Olen jo kerran käynyt liimauttamassa kuoren uudelleen ja silloin ymmärsin hammaslääkärin käytöksestä, että toistamiseen ei tarvtse tulla. Hammas nyt kuitenkin heiluu taas!

On epämiellyttävää valittaa, mutta huonosta työstä kuuluisi tekijän kantaa vastuunsa. Olen muiltakin potilailta kuullut, että tämä samainen hammaslääkäri mielellään tekee kaikenlaista "kaunistavaa" hoidon varjolla. Pitää kuulema kovin kiinni hyvähampaisista potilaista, joilla voi teettää valohoitojaan.

• voi tehdä valituksen
        voi saada Ladan :( kirjoitti:

Minä nimittäin pulitin liki 5000 euroa yksityiselle, laitettiin siltaa ja kruunuja ja vaikka mitä. Yksi kruunuista ei vain pysy paikallaan vaan irtoilee. Olen jo kerran käynyt liimauttamassa kuoren uudelleen ja silloin ymmärsin hammaslääkärin käytöksestä, että toistamiseen ei tarvtse tulla. Hammas nyt kuitenkin heiluu taas!

On epämiellyttävää valittaa, mutta huonosta työstä kuuluisi tekijän kantaa vastuunsa. Olen muiltakin potilailta kuullut, että tämä samainen hammaslääkäri mielellään tekee kaikenlaista "kaunistavaa" hoidon varjolla. Pitää kuulema kovin kiinni hyvähampaisista potilaista, joilla voi teettää valohoitojaan.

lääniin ja jos valituksia tulee useampia, niin kyllä niihin reagoidaan, ainakin huomautuksella.

ts. melkeinpä yhtä tyhjän kaa.

Voithan ilmoittaa ettet maksa, kun työn laatu ei ole sitä mitä piti olla jos hän korjauksesta veloittaa.

• erilaisia....--

Meidän paikkakunnalla yksityisillä ostosopimushammaslääkäreillä on sopimuksen mukainen tuntimäärä vastaanottoajasta tai tietty käyntimäärä, varattu terveyskeskuspotilaille. Muistaakseni minimi hyväksytty oli 10 käyntiä (tai tuntia, en nyt muista) viikossa. Joka tapauksessa tämä rajaa asian niin, että vain isoimmilla yksityisillä asemilla on kapasiteettia tarjota terveyskeskukselle ostosopimuspalvelua. Kun aikoja aletaan antaa tk-potilaille, puhelin soi kuulemma tauotta, ja tarkoitukseen varatut ajat menevät parissa päivässä. Jonka jälkeen on pakko ilmoittaa kaupungin hoitolaan, että aikoja ei ei yksinkertaisesti ole enää annettavaksi. Tk-hoidokit ovat "moniongelmaisia" (hampaistoltaan), joiden hoitamisessa kuluu aikaa. Usein hammaslääkärit valittelevat, että tervyskeskuksesta/päivystyksestä annettu hoitosuunnitelma on täysin järjetön ja tähdätty vain siihen, että hoidetaan yksittäisiä hampaita tarkoituksena vain saavuttaa oireittein poisto - vähäksi aikaa - vaikka kunnollinen hoito vaatisi aivan muita toimenpiteitä. Yksityishammaslääkärit ovat olleet varsin järkyttyneitä tästä tk-potilaiden hoidon tasosta. Samaan aikaan heidän yksityispotilaillaan on mahdollisuus saada korkeatasoista, säännöllistä ja järjestelmällistä hoitoa, erikoishoitoa tarvittaessa spesialisti löytyy viereisestä huoneesta!
      Kyllä ovat kuntalaiset aivan eri asemassa hoidon suhteen siinä, maksavatko hoidon itse (ja saavat siihen kelakorvausta) vai käyttävätkö kunnan omia palveluita.

Olen täsmälleen samaa mieltä siinä, että oikein olisi keskittyä lasten ja nuorten hoitoon, ja siinä olisi saatettava ennaltaehkäisy sille kuuluvaan asemaan. Suuhygienistejä on nimenomaan koulutettu tähän työhön, eikä tekemään "seulontatuktimuksia", jonka jälkeen hammaslääkäri joutuu kuitenkin tekemään tutkimuksen uudelleen. Tosi asia on, että korjaava hoito on aina jäljessä. Se ei tule koskaan riittämään, jos ei vaurioita pyritä ehkäisemään ennalta. Nyt on jo sukupolvi, joka ei ole saanut kunnon valistusta hammasasioissa, ja se näkyy (myös tämän palstan kysymyksissä ja keskustelunaiheissa). Niin, kouluhammashoitoahan ei ole enää ollut aikoihin!

• ja julkinen

Julkisella puolella on ideana päästä mahdollisimman halvalla ja yksityisellä puolella mahdollisimman kalliilla. Eli julkisella puolella törmää säästöjen nimissä alihoitoon ja yksityisellä puolella rahastuksen nimissä ylihoitoon. Vastuuta tuosta yritetään sälyttää asiakkaalle, joka ei yleensäkään ymmärrä miten häntä tulisi hoitaa. Kas kun asiakas on harvemmin käynyt lääkistä.

• vähän hammaslääkäreitä?

Muutamaa päivää ennen kirjoitustasi virallinen selitys Tampereen kaupungin puolelta oli, että Pirkanmaalla on yksinkertaisesti liian vähän hammaslääkäreitä myös yksityisellä puolella. Siltä se vähän vaikuttaa, kun potilaat eivät kelpaa. Koulutuspoliittinen ongelma. Insinöörejä, media-, kulttuuri- ja taidealan ihmisiä saa kouluttaa yli tarpeen, mutta lääkäreitä ei. Yksityispuolen lääkäreiltä poistuu verotuksen osinkokikkailu osittain sekä demarit uhkaavat poistaa myös kela-korvaukset. Nämä ajaisivat lääkäreitä julkiselle puolelle töihin, mutta eivät lisäisi lääkäreiden määrää. Kuubastako näitä pitää alkaa vuokraamaan kuten muut maat tekevät?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe