Olen huomannut että tältä palstalta löytyy sattuneesta syystä parhaat nelivedon asiantuntijat.
Itseä kiinnostaisi Legacy/Outback/Forester ja varsinkin dieselinä, mutta ei taida lompsa kestää uuden ostamista.
Onko edellämainituissa koko ja hintaluokissa mitään todellista vaihtoehtoa jos haluaa kunnollisen nelivedeon?
Skodamyyjä ei ollut ymmärtävinään mitä eroa muka voisi olla nelivedossa ja nelivedossa :)
Itselläni on nyt Mondeo ja siitä loppuu välillä pito kesken, kun yrittää raahata jotain perässä lumessa tai nurmella.
Miten palstan asiantunijat arvioisivat että miten haldex neliveto sijoittuu jos sitä vertaillaan normi etuvetoiseen ja vaikka legacyyn?
Onko muita "oikeita" nelivetoja
48
5925
Vastaukset
- forre
tietysti skoda myyjä koittaa kaupata sitä haldex-nelivetoaan, siitä hän saa palkkansa, eihän se ole tietenkään sama asia kun oikea neliveto, vaikka hyvä apu voi olla jossakin kohtaa, kunhan ei vaan kuumene liikaa, ainoastaan suzukin grand vitarassa taitaa olla kunnon neliveto, tietysti audi A4 ja isommat, mutta nehän on kuomattavasti kalliimpia kun subarut, ja vaikka katson asiaa hieman värittyneiden lasien läpi, on subarun hinta/laatusuhde paras. Paljonkos ajat vuodessa, kannattaako dieseli oikeasti?
- tulee jonkin verran
Kilometrejä tulee 30-40 tonnia vuodessa, joten ainakin subarun ison bensakoneen kanssa ei mielestäni tarvi päihkäillä lainkaan, vai olenko väärässä. Jossain muussa autossa voi olla toisin. Koska ajamista on jonkin verran niin siksi en myöskään haluaisi mitään polttoainerohmua maasturia.
On kyllä käynyt mielessä että, jos ostaisi vetokäytöön vanhan käytetyn nelivedon. Onko nelivedossa paljon osia jotka hajoaa vanhemmuttaan ja onko kalliita korjauttaa? - forre
tulee jonkin verran kirjoitti:
Kilometrejä tulee 30-40 tonnia vuodessa, joten ainakin subarun ison bensakoneen kanssa ei mielestäni tarvi päihkäillä lainkaan, vai olenko väärässä. Jossain muussa autossa voi olla toisin. Koska ajamista on jonkin verran niin siksi en myöskään haluaisi mitään polttoainerohmua maasturia.
On kyllä käynyt mielessä että, jos ostaisi vetokäytöön vanhan käytetyn nelivedon. Onko nelivedossa paljon osia jotka hajoaa vanhemmuttaan ja onko kalliita korjauttaa?dieseli kannattaa tietysti jo noilla kilometreillä, vaikka miten laskisi, onhan se vähän kalliimpi myös subarussa, ja toisten mielestä vaatii lisälämmittimen, samoin itse otaisin webaston avuksi, mutta kaikissa on puolensa, 2,0 bensakoneessa on paljon laajempi moottorin käyttöalue jos vettataan dieseliin, toisaalta muutman vuoden vanhoja bensakoneellisia saa kympin alle uuden dieselin hinnan. Mulla ei noista vanhoista ole kokemuksia, joten en osaa kertoa niiden kestävyydestä, kaikkihan tietysti kuluu käytössä, huollosta ja käyttötavasta riippuen.
- "kalle kustaa 15,1,200...
" Vertailin muuten vaimon HRV Hondalla ,autokaupan Subarulla ja oman 4x4 Skodalla nousukykyä vinossa jäisessä mäessä. Tottakai kaikki nousivat mäen johon vajaavetoiset olisivat jääneet sutimaan paikalleen. Eroja oli kuitenkin tyylissä. A Honda pyöräytti etupyöriä 1-1,5 kierrosta ennenkuin takaveto rullasi pehmeästi päälle. Reipas sivuun ajautuminen alussa vähensi tyylipisteitä ja auto nousikin mäkeä vähän kylkimyyryssä. Nelivedossa ei ollut luistonestoa. Maha ei raapinut hankea. B.Subaru. Helposti ylös mutta myöskin tahtoi nousta mäkeä kahva edellä. Pohja pyyhki hankeen merkkejään. C Skoda. 0,5 kierrosta etupyörät pyörähti ja takapää napsahti mukaan. Liian pienellä kaasulla lähtiessä auto sammui kun takaveto kytkeytyi päälle. Luultavasti etupainoisesta vetosuhteesta johtuen auto kuitenkin nousi viivasuoraa mäen ylös. Nätein suoritus. Korotettu maavara ja lisävaruste pohjapanssari säästivät pelolta että jotain irtoavaa jää mäkeen. Muuten olen sitä mieltä että jos nelivedolle ei keksi käyttöä ei sitä kannata ottaakkaan."
-lisäys kopsaajalta; nykyisissä Skodissa ja Wagilaisissa ei enää rengas-pyörähdä 1/2 kierrostakaan kun 4-veto iskee päälle, on uusi ominaisuus.- kokeneempi
Vaikka kytkeytyvä "neliveto" pyörähtäisikin parhaimmillaan vajaan puoli kierrosta, on sekin liikaa. Silloin on jo pito menetetty pahissa paikoissa.
Et ilmiselvästi ole koskaan ajanut 4-vedolla, kun et ymmärrä jatkuvan NELIVEDON vakavoittavan ja parantavan ajettavuutta kaikilla keleillä. Siis myös kuivalla ja tasaisella kestopäällysteellä. - useampia
Tuon kopsun perusteella Skoda ja Hondakin voisi käydä... Skoda lähtis alle kolmen kympin...
- miten sen nyt ottaa.
useampia kirjoitti:
Tuon kopsun perusteella Skoda ja Hondakin voisi käydä... Skoda lähtis alle kolmen kympin...
Edelleen tieto siitä, että alla on jatkuva neliveto helpottaa jo kummasti. Tietää, että voi heittää auton sivuluisuu liukkaalla ilman, että tarvitsee miettiä tekniikkaa.
Entä se hypoteesi, kun olet liukkaassa ylämäessä pysähtyneenä ja viereesi on pysäköity autoja. Lähdet liikkeelle, niin keula kääntyy etupyörien sutiessa joko oikealle tai vasemmalle, huonossa tapauksessa osuen toiseen ajoneuvoon tahi lapseen. Sillävälin kun haldex-vessan etupyörät ovat pyörineet 1,5 kierrosta, on autosi kaula liikkunut jo 1,5 metriä suuntaa taikka toiseen, riippuen ratin asennosta.
Mutta olen myös sitä mieltä, että kesäisin jatkuvan nelivedon edut ovat vähissä. Silti en vaihtaisi enää ikinä muuhun kuin jatkuvaan. SAATIKA ETUVETOISEEN!! - jatkuvalle 4-raville
kokeneempi kirjoitti:
Vaikka kytkeytyvä "neliveto" pyörähtäisikin parhaimmillaan vajaan puoli kierrosta, on sekin liikaa. Silloin on jo pito menetetty pahissa paikoissa.
Et ilmiselvästi ole koskaan ajanut 4-vedolla, kun et ymmärrä jatkuvan NELIVEDON vakavoittavan ja parantavan ajettavuutta kaikilla keleillä. Siis myös kuivalla ja tasaisella kestopäällysteellä.Mitä kuiva kesäkeli nelivetoa tarvii, turhaa polttoaineen ja renkaan kulumista vain, Uusissa Skoda 4-vetoisissa, ei siis jatkuva, kytkeytyminen tapahtuu kaikille pyörille samanaikaisesti, ei sutimista. kyllä Subaru laatupeli mutta kallis.
- lisäys
jatkuvalle 4-raville kirjoitti:
Mitä kuiva kesäkeli nelivetoa tarvii, turhaa polttoaineen ja renkaan kulumista vain, Uusissa Skoda 4-vetoisissa, ei siis jatkuva, kytkeytyminen tapahtuu kaikille pyörille samanaikaisesti, ei sutimista. kyllä Subaru laatupeli mutta kallis.
kuivan ja normaalin kelin ajon vakautamiseksi ei tarvii jatkuvaa neliravia, ajon vakauttamisen hoitaa ajonvakautus-elektroniikka.
- Subaruisti
miten sen nyt ottaa. kirjoitti:
Edelleen tieto siitä, että alla on jatkuva neliveto helpottaa jo kummasti. Tietää, että voi heittää auton sivuluisuu liukkaalla ilman, että tarvitsee miettiä tekniikkaa.
Entä se hypoteesi, kun olet liukkaassa ylämäessä pysähtyneenä ja viereesi on pysäköity autoja. Lähdet liikkeelle, niin keula kääntyy etupyörien sutiessa joko oikealle tai vasemmalle, huonossa tapauksessa osuen toiseen ajoneuvoon tahi lapseen. Sillävälin kun haldex-vessan etupyörät ovat pyörineet 1,5 kierrosta, on autosi kaula liikkunut jo 1,5 metriä suuntaa taikka toiseen, riippuen ratin asennosta.
Mutta olen myös sitä mieltä, että kesäisin jatkuvan nelivedon edut ovat vähissä. Silti en vaihtaisi enää ikinä muuhun kuin jatkuvaan. SAATIKA ETUVETOISEEN!!Uudesta Skodasta löytyvä Haldex-4 järjestelmä ei sutaise ollenkaan etupyörillä. Järjestelmä on esipaineistettu ja voimaan voidaan jakaa välityksen ansiosta jopa 70% taakse. Ohjaus on toteutettu siten, että aina kun nopeutta nostetaan (tai lähdetään liikkeelle) voimaa ohjataan HETI myös taakse. Määrä riippuu sitten monista tekijöistä.
Octavia 1.8TSI 4x4 ois mun valinta jos hinnalla pitää kilpailla. Saa korotetulla alustalla, jos haluaa. Kone on todella loistava ja autosta ei varmaan tarvi sen kummemmin jossitella. Ammattilaisten kehuma joka puolella eurooppaa. Ainoastaan lapselliset "merkkiuskovaiset" foorumeilla enää kehtaa haukkua Octaviaa.
Siinä saa ainakin rahalle vastinetta, eikä tarvitse tehdä niin kovaa arpomista dieselin ja bensa välillä kun 1.8TSI vääntää liki dieselmäisesti ja kulutus on kohtuullista.
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 4X4 Elegance maksaa n.32000€ ja siinä on varusteetkin jo hyvällä mallilla. Scouttia ei kannata ostaa, ellei ole sen kummempaa näyttämisen halua. - yhden seikan!
Subaruisti kirjoitti:
Uudesta Skodasta löytyvä Haldex-4 järjestelmä ei sutaise ollenkaan etupyörillä. Järjestelmä on esipaineistettu ja voimaan voidaan jakaa välityksen ansiosta jopa 70% taakse. Ohjaus on toteutettu siten, että aina kun nopeutta nostetaan (tai lähdetään liikkeelle) voimaa ohjataan HETI myös taakse. Määrä riippuu sitten monista tekijöistä.
Octavia 1.8TSI 4x4 ois mun valinta jos hinnalla pitää kilpailla. Saa korotetulla alustalla, jos haluaa. Kone on todella loistava ja autosta ei varmaan tarvi sen kummemmin jossitella. Ammattilaisten kehuma joka puolella eurooppaa. Ainoastaan lapselliset "merkkiuskovaiset" foorumeilla enää kehtaa haukkua Octaviaa.
Siinä saa ainakin rahalle vastinetta, eikä tarvitse tehdä niin kovaa arpomista dieselin ja bensa välillä kun 1.8TSI vääntää liki dieselmäisesti ja kulutus on kohtuullista.
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 4X4 Elegance maksaa n.32000€ ja siinä on varusteetkin jo hyvällä mallilla. Scouttia ei kannata ostaa, ellei ole sen kummempaa näyttämisen halua.Se on vaan Skoda. Sori.
- forre
miten sen nyt ottaa. kirjoitti:
Edelleen tieto siitä, että alla on jatkuva neliveto helpottaa jo kummasti. Tietää, että voi heittää auton sivuluisuu liukkaalla ilman, että tarvitsee miettiä tekniikkaa.
Entä se hypoteesi, kun olet liukkaassa ylämäessä pysähtyneenä ja viereesi on pysäköity autoja. Lähdet liikkeelle, niin keula kääntyy etupyörien sutiessa joko oikealle tai vasemmalle, huonossa tapauksessa osuen toiseen ajoneuvoon tahi lapseen. Sillävälin kun haldex-vessan etupyörät ovat pyörineet 1,5 kierrosta, on autosi kaula liikkunut jo 1,5 metriä suuntaa taikka toiseen, riippuen ratin asennosta.
Mutta olen myös sitä mieltä, että kesäisin jatkuvan nelivedon edut ovat vähissä. Silti en vaihtaisi enää ikinä muuhun kuin jatkuvaan. SAATIKA ETUVETOISEEN!!on siitä kesälläkin etua, lähtee aina reippaissakin kiihdytyksissä siististi, ei temmo ohjausta kuten etuvetoinen, rengaskulut pysyy tosi pieninä, kun ei syö renkaita kuten kaksivetoinen.
- kalle kustaa
forre kirjoitti:
on siitä kesälläkin etua, lähtee aina reippaissakin kiihdytyksissä siististi, ei temmo ohjausta kuten etuvetoinen, rengaskulut pysyy tosi pieninä, kun ei syö renkaita kuten kaksivetoinen.
Minulla on sellainen käsitys että ainakin dieselfarkkulegacy syö aika rutkasti eturenkaiden ulkosyrjiä... Näin olen antanut itselleni kertoa erään automyyjän näyttämänä ja kertomana...Tiä sitte.
- forre
kalle kustaa kirjoitti:
Minulla on sellainen käsitys että ainakin dieselfarkkulegacy syö aika rutkasti eturenkaiden ulkosyrjiä... Näin olen antanut itselleni kertoa erään automyyjän näyttämänä ja kertomana...Tiä sitte.
varmaan syökin, jos vedellään mutkat rajusti, kuten monet näyttää koeajolla tekevän, ja kun katsoo liikeissä muitakin esittelyautoja, on niitten eturenkaat ihan valmiita muutaman tuhannen jälkeen. Mutta kun ajaa omalla autolla normaalia ajoa, niin renkaat kestää todella hyvin, sopii tulla vaikka katsomaan ;o)
- Subaruisti
yhden seikan! kirjoitti:
Se on vaan Skoda. Sori.
Paljastit siinä itsestäsi erään huomattavan seikan... :D
Kun ei ole enää mitään muuta millä mollata niin vedeteen tuo 10 vuotta sitten vielä jokseenkin toimiva argumentti.
Jokainen Octaviaa testannut tietää kyseessä olevan VW:n veroinen auto joka on monilta osin jopa Golf sukulaisten parhain yksilö.
Mulla on itsellä Ouback, mutta voisin helposti kuvitella ajavani Oculla. 4-veto on tänäpäivänä hyvä. Penkit suorastaan loistavat, automaatti-ilmastointi toimii OIKEIN, tilat toteutettu hienosti, hinta kohdallaan, huippumoottorit jne.
Skoda rules actually! - hyvä on...
Subaruisti kirjoitti:
Paljastit siinä itsestäsi erään huomattavan seikan... :D
Kun ei ole enää mitään muuta millä mollata niin vedeteen tuo 10 vuotta sitten vielä jokseenkin toimiva argumentti.
Jokainen Octaviaa testannut tietää kyseessä olevan VW:n veroinen auto joka on monilta osin jopa Golf sukulaisten parhain yksilö.
Mulla on itsellä Ouback, mutta voisin helposti kuvitella ajavani Oculla. 4-veto on tänäpäivänä hyvä. Penkit suorastaan loistavat, automaatti-ilmastointi toimii OIKEIN, tilat toteutettu hienosti, hinta kohdallaan, huippumoottorit jne.
Skoda rules actually!Skoda, ei epäilystäkään. Octavia pesee minusta Golfin ilman muuta. Mutta aika kolhoa on minusta kyyti pikkuisenkaan huonommalla pinnalla ja meluisaa.
- huh huh huu
lisäys kirjoitti:
kuivan ja normaalin kelin ajon vakautamiseksi ei tarvii jatkuvaa neliravia, ajon vakauttamisen hoitaa ajonvakautus-elektroniikka.
Ajapa ensin ajokortti, kunhan saavutat tarvittavan iän ja opettele lukemaan faktoja autotekniikasta.
Sekoilet nimittäin pahasti. - vika
forre kirjoitti:
varmaan syökin, jos vedellään mutkat rajusti, kuten monet näyttää koeajolla tekevän, ja kun katsoo liikeissä muitakin esittelyautoja, on niitten eturenkaat ihan valmiita muutaman tuhannen jälkeen. Mutta kun ajaa omalla autolla normaalia ajoa, niin renkaat kestää todella hyvin, sopii tulla vaikka katsomaan ;o)
minun Outbackissa. Ensimmäisen kesärenkaan vaihdon jälkeen, n. 8000 km en voinut sanoa, mitkä ovat edestä ja mitkä takaa. Samaa ei ole voinut sanoa yhdestäkään aiemmin omistamastani autosta.
Niin ja näytti Kajaanissakin koeajo Legacyn renkaat aika nopeasti kuluneilta. Olisikohan joku vähän testannut... - sekoilee
huh huh huu kirjoitti:
Ajapa ensin ajokortti, kunhan saavutat tarvittavan iän ja opettele lukemaan faktoja autotekniikasta.
Sekoilet nimittäin pahasti.huhuhuuuu??, nimmarisi on tuttu jo eri saiteilta, olet nainen. Itse olen 63v.1.kk.29pv vanha ja ajokilometriä on noin 1-miljoona, olen ammattini vuoksi ajanut metsäteitä, metsäuria, jäätikköteitä auraamattomia teitä; enemmän kuin sinä koskaan tulet ajamaan ehkä edes asfaltti-tietä, hankin ensimmäisen autoni v.1968 maaliskuussa, että silleen, kuuntele mitä isotpojat sanoo ensin ja huuhuuhttele vasta sitten!
- Subaruisti
hyvä on... kirjoitti:
Skoda, ei epäilystäkään. Octavia pesee minusta Golfin ilman muuta. Mutta aika kolhoa on minusta kyyti pikkuisenkaan huonommalla pinnalla ja meluisaa.
Kiteytit siinä hyvin Skodan (Octavia) huonot puolet. Eli kyllä se hieman meluisa on ja jotenkin "kolso", ei osaa tarkemmin kuvailla. Mutta näistä miinuksista huolimatta todella loistava hankinta autoksi. Pahempiakin vois puutteet olla.
- äkstee
vika kirjoitti:
minun Outbackissa. Ensimmäisen kesärenkaan vaihdon jälkeen, n. 8000 km en voinut sanoa, mitkä ovat edestä ja mitkä takaa. Samaa ei ole voinut sanoa yhdestäkään aiemmin omistamastani autosta.
Niin ja näytti Kajaanissakin koeajo Legacyn renkaat aika nopeasti kuluneilta. Olisikohan joku vähän testannut...myös täällä. Sen reilun 10 vuoden aikana, jolloin olen 4veto Subaruilla ajanut, ei ole renkaita vaihtaessa huomannut, mitkä ovat olleet edessä tai mitkä takana. Tasaisesti ovat kuluneet kun on aina ollut oikeat ilmanpaineet.
- sube
Subaruisti kirjoitti:
Uudesta Skodasta löytyvä Haldex-4 järjestelmä ei sutaise ollenkaan etupyörillä. Järjestelmä on esipaineistettu ja voimaan voidaan jakaa välityksen ansiosta jopa 70% taakse. Ohjaus on toteutettu siten, että aina kun nopeutta nostetaan (tai lähdetään liikkeelle) voimaa ohjataan HETI myös taakse. Määrä riippuu sitten monista tekijöistä.
Octavia 1.8TSI 4x4 ois mun valinta jos hinnalla pitää kilpailla. Saa korotetulla alustalla, jos haluaa. Kone on todella loistava ja autosta ei varmaan tarvi sen kummemmin jossitella. Ammattilaisten kehuma joka puolella eurooppaa. Ainoastaan lapselliset "merkkiuskovaiset" foorumeilla enää kehtaa haukkua Octaviaa.
Siinä saa ainakin rahalle vastinetta, eikä tarvitse tehdä niin kovaa arpomista dieselin ja bensa välillä kun 1.8TSI vääntää liki dieselmäisesti ja kulutus on kohtuullista.
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 4X4 Elegance maksaa n.32000€ ja siinä on varusteetkin jo hyvällä mallilla. Scouttia ei kannata ostaa, ellei ole sen kummempaa näyttämisen halua.Onko sokodassa keskitasauspyörästö vai millä tavalla jatkuva neliveto on toteutettu. Haldex ei ole missään nimessä muuta kuin kytkeytyvä neliveto. Kytkeytymisen viivettä toki voidaan pienentää, mutta aina sita vaan on eli miten se nyt menikään eli lepokitaka on suurempi kuin liukukitka. Kun kytkeytyminen tapahtuu niin lepokitka on jo menetetty jne.
- veronmaksaja-autoilija
sekoilee kirjoitti:
huhuhuuuu??, nimmarisi on tuttu jo eri saiteilta, olet nainen. Itse olen 63v.1.kk.29pv vanha ja ajokilometriä on noin 1-miljoona, olen ammattini vuoksi ajanut metsäteitä, metsäuria, jäätikköteitä auraamattomia teitä; enemmän kuin sinä koskaan tulet ajamaan ehkä edes asfaltti-tietä, hankin ensimmäisen autoni v.1968 maaliskuussa, että silleen, kuuntele mitä isotpojat sanoo ensin ja huuhuuhttele vasta sitten!
Lolloti LOL!
Olet todellakin vakavasti sairas raukka. - kalle kustaa
sube kirjoitti:
Onko sokodassa keskitasauspyörästö vai millä tavalla jatkuva neliveto on toteutettu. Haldex ei ole missään nimessä muuta kuin kytkeytyvä neliveto. Kytkeytymisen viivettä toki voidaan pienentää, mutta aina sita vaan on eli miten se nyt menikään eli lepokitaka on suurempi kuin liukukitka. Kun kytkeytyminen tapahtuu niin lepokitka on jo menetetty jne.
Haldex vehkeissä ei ole keskitasauspyörästöä. Toisen polven Haldex tarvitsee pienen nopeuserontiedon jotta pumppu ymmärtää työntää painetta haldexlaitteeseen- ja siirtää näin perälle vetoa. Kolmannen polven Haldex esim -09 skodat paineistavat perän "kiinni" jo auton käydessä. Siten ne ovat lähtiessä jo nelivetoisia.
Allani on ollut useita nelivetoja,mm,subaruitakin.
Eka skodani-vm08 halex on ollut vuoden alla ja se mitä aikaisemmin kirjoitin (ja jota on lainattu tuolla alussa ) pitää vielä kutinsa. MUTTA. Olen huomannut että se missä Haldex saa turpaansa(ehkä uusinkin versio) on luminen metsätie jossa on jää alla. Ensinnäkin. Lähdössä tosiaan pienikin pyörähdys kaivaa lumen pinnan rikki ja jatkuvasti on tunne että takapäähän tulee vähemmän vetoa kuin eteen. Siis pyörimisnopeusero etu-ja takapään kanssa tekee lopulta sen että auto ikäänkuin kaivaa keulaansa ja lopulta meno hyytyy etupyörien kaivautumisen lumiseen ylämäkeen. Tottakai siitä pääsee taas uuden vauhdin kanssa eteenpäin mutta ei siinä menossa ole sitä tasaista n, 50%-50% varmuuttaa mitä Torsten tai tai vaikka useimmat Subarut tarjoavat. Kannattaa toki huomioida että tälläisiä Ns. laskettelurinneteitä ei juuri koskaan tule useimmillakaan vastaan. Eräs merkittävin etu Haldexilla on .Se ei yleensä pyöri "vetävänä "mukana eikä "jarruta" kurveissa Kuten keskitasuspyörästöt tekevät) ja sen seurauksena kulutus on aavistuksen pienempi kuin oikeissa "nelivedoissa" Summasummarum. Kaikki mikä vähänkin työntää on kotiinpäin liukkaalla;) - forre
kalle kustaa kirjoitti:
Haldex vehkeissä ei ole keskitasauspyörästöä. Toisen polven Haldex tarvitsee pienen nopeuserontiedon jotta pumppu ymmärtää työntää painetta haldexlaitteeseen- ja siirtää näin perälle vetoa. Kolmannen polven Haldex esim -09 skodat paineistavat perän "kiinni" jo auton käydessä. Siten ne ovat lähtiessä jo nelivetoisia.
Allani on ollut useita nelivetoja,mm,subaruitakin.
Eka skodani-vm08 halex on ollut vuoden alla ja se mitä aikaisemmin kirjoitin (ja jota on lainattu tuolla alussa ) pitää vielä kutinsa. MUTTA. Olen huomannut että se missä Haldex saa turpaansa(ehkä uusinkin versio) on luminen metsätie jossa on jää alla. Ensinnäkin. Lähdössä tosiaan pienikin pyörähdys kaivaa lumen pinnan rikki ja jatkuvasti on tunne että takapäähän tulee vähemmän vetoa kuin eteen. Siis pyörimisnopeusero etu-ja takapään kanssa tekee lopulta sen että auto ikäänkuin kaivaa keulaansa ja lopulta meno hyytyy etupyörien kaivautumisen lumiseen ylämäkeen. Tottakai siitä pääsee taas uuden vauhdin kanssa eteenpäin mutta ei siinä menossa ole sitä tasaista n, 50%-50% varmuuttaa mitä Torsten tai tai vaikka useimmat Subarut tarjoavat. Kannattaa toki huomioida että tälläisiä Ns. laskettelurinneteitä ei juuri koskaan tule useimmillakaan vastaan. Eräs merkittävin etu Haldexilla on .Se ei yleensä pyöri "vetävänä "mukana eikä "jarruta" kurveissa Kuten keskitasuspyörästöt tekevät) ja sen seurauksena kulutus on aavistuksen pienempi kuin oikeissa "nelivedoissa" Summasummarum. Kaikki mikä vähänkin työntää on kotiinpäin liukkaalla;)onko nyt myytävissä skodissa kolmas vai neljäs sukupolvi haldexista? Muistaakseni helkaman mies väitti että neljäs, joo varmisti tuolta toisesta sähköpostista että hän kirjoitti että neljäs sukupolvi, onkohan supebissa sama? Siitä jos tulisi sopivan hintainen farmari nelivedolla, vaikka vain auttavalla, niin vois käydä kokeilemassa... vaikkakin ei varmaan koskaan tule olemaan subarun veroinen, ainakaan laadultaan, mutta joillekkin varmaan sopiva peli iskojen tilojen kanssa.
- kuntuli
forre kirjoitti:
onko nyt myytävissä skodissa kolmas vai neljäs sukupolvi haldexista? Muistaakseni helkaman mies väitti että neljäs, joo varmisti tuolta toisesta sähköpostista että hän kirjoitti että neljäs sukupolvi, onkohan supebissa sama? Siitä jos tulisi sopivan hintainen farmari nelivedolla, vaikka vain auttavalla, niin vois käydä kokeilemassa... vaikkakin ei varmaan koskaan tule olemaan subarun veroinen, ainakaan laadultaan, mutta joillekkin varmaan sopiva peli iskojen tilojen kanssa.
ensimmäinen 4x4-Skoda oli TM tai Tuulilasissa sen aikaiset nelivedot testissä, silloin voitti Skoda lumessa etenemisen.
- olevan
veronmaksaja-autoilija kirjoitti:
Lolloti LOL!
Olet todellakin vakavasti sairas raukka.kokenut henkisen sairauden asiantuntija, etsi itsellesi sinulle sopiva caitti, tämä on autopalsta eikä terapia istunto, tietenkin jos saat ciksejä asia on sitten sinulle hyvä, veronmaksajia vielä riitää joten elämme hyvivoivassa maassa joka pitää huolen kansalaisistaan jopa ulkoisista tulokkaistaan, oma veronmaksuni alkoi 1963 elokuun 10 pv, kiitos osanotostasi.
- "Kalle Kustaa"
kalle kustaa kirjoitti:
Haldex vehkeissä ei ole keskitasauspyörästöä. Toisen polven Haldex tarvitsee pienen nopeuserontiedon jotta pumppu ymmärtää työntää painetta haldexlaitteeseen- ja siirtää näin perälle vetoa. Kolmannen polven Haldex esim -09 skodat paineistavat perän "kiinni" jo auton käydessä. Siten ne ovat lähtiessä jo nelivetoisia.
Allani on ollut useita nelivetoja,mm,subaruitakin.
Eka skodani-vm08 halex on ollut vuoden alla ja se mitä aikaisemmin kirjoitin (ja jota on lainattu tuolla alussa ) pitää vielä kutinsa. MUTTA. Olen huomannut että se missä Haldex saa turpaansa(ehkä uusinkin versio) on luminen metsätie jossa on jää alla. Ensinnäkin. Lähdössä tosiaan pienikin pyörähdys kaivaa lumen pinnan rikki ja jatkuvasti on tunne että takapäähän tulee vähemmän vetoa kuin eteen. Siis pyörimisnopeusero etu-ja takapään kanssa tekee lopulta sen että auto ikäänkuin kaivaa keulaansa ja lopulta meno hyytyy etupyörien kaivautumisen lumiseen ylämäkeen. Tottakai siitä pääsee taas uuden vauhdin kanssa eteenpäin mutta ei siinä menossa ole sitä tasaista n, 50%-50% varmuuttaa mitä Torsten tai tai vaikka useimmat Subarut tarjoavat. Kannattaa toki huomioida että tälläisiä Ns. laskettelurinneteitä ei juuri koskaan tule useimmillakaan vastaan. Eräs merkittävin etu Haldexilla on .Se ei yleensä pyöri "vetävänä "mukana eikä "jarruta" kurveissa Kuten keskitasuspyörästöt tekevät) ja sen seurauksena kulutus on aavistuksen pienempi kuin oikeissa "nelivedoissa" Summasummarum. Kaikki mikä vähänkin työntää on kotiinpäin liukkaalla;)Olet 4-vedon asiantuntija, kuitenkin kirjoituksestasi paljastaa ettet ole kokeilut viimeistä Skodan 4-veto uutuutta, en minäkään, olisikin enemmän kuin kiintoissaa juuri esim. "Kalle Kustaan" käydä viimeinen versio koe-ajamassa, nyt lumien aikaan kun sinulla on "pers-tuntuma" jolloin ne pienet mutta merkittävät erot tulee esille pahassa paikassa, jolloin pelastus on "milleistä" kiini, luotan enemmän kokeneeseen kuin autotestaajien tuntosarviin. (minä kopsasin edellä kirjoituksesi)
- annappas
huh huh huu kirjoitti:
Ajapa ensin ajokortti, kunhan saavutat tarvittavan iän ja opettele lukemaan faktoja autotekniikasta.
Sekoilet nimittäin pahasti.Faktoja", sitä opetusta auton 4-veto tekniikasta, niin katsotaan mikä sinun tietämyksesi on?
- kalle kustaa
"Kalle Kustaa" kirjoitti:
Olet 4-vedon asiantuntija, kuitenkin kirjoituksestasi paljastaa ettet ole kokeilut viimeistä Skodan 4-veto uutuutta, en minäkään, olisikin enemmän kuin kiintoissaa juuri esim. "Kalle Kustaan" käydä viimeinen versio koe-ajamassa, nyt lumien aikaan kun sinulla on "pers-tuntuma" jolloin ne pienet mutta merkittävät erot tulee esille pahassa paikassa, jolloin pelastus on "milleistä" kiini, luotan enemmän kokeneeseen kuin autotestaajien tuntosarviin. (minä kopsasin edellä kirjoituksesi)
Niin tuota, minä olen ajanut 24 vuotta n, 30,000km vuodessa monenlaisia teitä.(80 luvulla ralliakin) En ehkä todella pysy aina päivityksessä mikä millonkin on parasta maailmassa mutta seitsemäs neliveto on alla. Käyn kyllä parin viikon sisään "testaamassa" miten tämä uusin Haldex käyttäytyy ,Luulen kyllä että ei siinä ole eroa muussa kuin lähdössä. kaikki sähköiset tasauspyörästön lukot ja luistoestot ja ohjausavusteet on jo tässä -08 mallin Tsekissä. Kun Subaru palstalla ollaan aion toki samalla ajaa myös uuden Foresterin...noin kun vanha veri vetää....uteliaisuudesta. Diesel Imprezan ajoin viime viikolla kun oma auto oli "Laapposella"30.000km huollossa. Ei syntynyt vaihtamisen halua vaikka kovasti olisi kauppa kelvannut;) Ja totta on että täällä on suht fiksua ja tietävää väkeä. Mainitaan nyt vaikka Forre erikseen . Siksipä kai täällä joskus koukin;)
- ,,,,,
kalle kustaa kirjoitti:
Niin tuota, minä olen ajanut 24 vuotta n, 30,000km vuodessa monenlaisia teitä.(80 luvulla ralliakin) En ehkä todella pysy aina päivityksessä mikä millonkin on parasta maailmassa mutta seitsemäs neliveto on alla. Käyn kyllä parin viikon sisään "testaamassa" miten tämä uusin Haldex käyttäytyy ,Luulen kyllä että ei siinä ole eroa muussa kuin lähdössä. kaikki sähköiset tasauspyörästön lukot ja luistoestot ja ohjausavusteet on jo tässä -08 mallin Tsekissä. Kun Subaru palstalla ollaan aion toki samalla ajaa myös uuden Foresterin...noin kun vanha veri vetää....uteliaisuudesta. Diesel Imprezan ajoin viime viikolla kun oma auto oli "Laapposella"30.000km huollossa. Ei syntynyt vaihtamisen halua vaikka kovasti olisi kauppa kelvannut;) Ja totta on että täällä on suht fiksua ja tietävää väkeä. Mainitaan nyt vaikka Forre erikseen . Siksipä kai täällä joskus koukin;)
Ystävällistä!, onpa hienoa, iso populaatio odottaa seuraavaa viestiäsi!
- torsen
torsen...quattro...audi.
- forre
mitä ajattelit kertoa, omia kokemuksia? Rohkeasti vaan!
forre kirjoitti:
mitä ajattelit kertoa, omia kokemuksia? Rohkeasti vaan!
Paras neliveto minun kokeilemista on Imprezan
ralliversio WRX-STI, Mitsun Evoa en ole ajanut.
Tuossa Subarussa on takana Torsen ja edessä
muistaakseni Haltex ja lisäksi etu-/taka-akselin
vetosuhdetta voi itse säätää, kuuluu erikoisautojen
luokkaan.
Tavallisista katumaastureista minun järjestys on
Forester, Audi Q5, sitten tuleekin tasainen jouk-
ko. Outbackia en ole rääkännyt erikoisolosuhteis-
sa, mutta lienee tasavertainen Foresterin kansa.
Volvo XC60 oli pettymys, jäi kiinni siihen, minkä
Subaru ja Audi selvittivät. Tiedä sitten, minkä
sukupolven Haltex siinä on.
Käytännössä eteneminen mitataan siinä, miten auto
lähtee paikaltaan pahasta paikkaa. Nimittäin kaik-
ki ne joskus juuttuvat, mitä parempi vetojärjes-
telmä, niin sitä kauempana sivistyksestä.- vain vastaus kysymykseen
forre kirjoitti:
mitä ajattelit kertoa, omia kokemuksia? Rohkeasti vaan!
vain vastaus kysymykseen
"Onko muita "oikeita" nelivetoja?" - autonvalmistajien
vain vastaus kysymykseen kirjoitti:
vain vastaus kysymykseen
"Onko muita "oikeita" nelivetoja?"omilla sivuilla ja lue tekniset tiedot ja hinnat niin näet mitä on tarjolla.
- pieni muistutus
Täpinä kirjoitti:
Paras neliveto minun kokeilemista on Imprezan
ralliversio WRX-STI, Mitsun Evoa en ole ajanut.
Tuossa Subarussa on takana Torsen ja edessä
muistaakseni Haltex ja lisäksi etu-/taka-akselin
vetosuhdetta voi itse säätää, kuuluu erikoisautojen
luokkaan.
Tavallisista katumaastureista minun järjestys on
Forester, Audi Q5, sitten tuleekin tasainen jouk-
ko. Outbackia en ole rääkännyt erikoisolosuhteis-
sa, mutta lienee tasavertainen Foresterin kansa.
Volvo XC60 oli pettymys, jäi kiinni siihen, minkä
Subaru ja Audi selvittivät. Tiedä sitten, minkä
sukupolven Haltex siinä on.
Käytännössä eteneminen mitataan siinä, miten auto
lähtee paikaltaan pahasta paikkaa. Nimittäin kaik-
ki ne joskus juuttuvat, mitä parempi vetojärjes-
telmä, niin sitä kauempana sivistyksestä.Ei, en ole äidinkielen opettaja, mutta kuitenkin;
Haltex = rakennus-/sisustuslevy
Haldex = nelivetojärjestelmän osa
Ihan näin vaan ystävällisissä merkeissä... pieni muistutus kirjoitti:
Ei, en ole äidinkielen opettaja, mutta kuitenkin;
Haltex = rakennus-/sisustuslevy
Haldex = nelivetojärjestelmän osa
Ihan näin vaan ystävällisissä merkeissä...Katsos kun on tehnyt koko elämäntyönsä
rakentamisen parissa, niin Haltex on
paljon tutumpi käsite kuin Haldex. Pi-
kantti huumori on kyllä lähes aina pai-
kallaan.
Kiitos Ope- vastaus...
vain vastaus kysymykseen kirjoitti:
vain vastaus kysymykseen
"Onko muita "oikeita" nelivetoja?"on!
- Jeepman
Kaipailit Foresterin kokoluokassa vaihtoehtoa kunnolliselle nelivedolle. Kyllä niitä löytyy...käy alkajaisiksi vaikka Jeepin jälleenmyyjän pakeilla.
- forre
jeepissäkö muka jotain kunnollista? Eikös sen neliveto ole aivan lapsellinen näissä 30 t€ vehkeissä, muutenkin laatu karseeta, kojetaulu kun -82 mallin nissanista, muovia, ja montaa sävyä sekaisin, kaikki kytkimet sijoiteltu minne sattuu, istuimet vastaa pilkkijakkaraa,... ei ihme että valmistaja on konkurssin partaalla.
- Jeepman
forre kirjoitti:
jeepissäkö muka jotain kunnollista? Eikös sen neliveto ole aivan lapsellinen näissä 30 t€ vehkeissä, muutenkin laatu karseeta, kojetaulu kun -82 mallin nissanista, muovia, ja montaa sävyä sekaisin, kaikki kytkimet sijoiteltu minne sattuu, istuimet vastaa pilkkijakkaraa,... ei ihme että valmistaja on konkurssin partaalla.
"eikös" paljasti ettet ole ihan ajan tasalla nykyjeepeistä. Käypä koeajamassa vaikka -08 Diesel Patriot ja keskustellaan sitten lisää. Väitän ettei häviä enempää ajo-ominaisuuksissa, istuinmukavuudessa kuin nelivedon ominaisuuksissakaan Forrelle.
- paskaa nyt
Jeepman kirjoitti:
"eikös" paljasti ettet ole ihan ajan tasalla nykyjeepeistä. Käypä koeajamassa vaikka -08 Diesel Patriot ja keskustellaan sitten lisää. Väitän ettei häviä enempää ajo-ominaisuuksissa, istuinmukavuudessa kuin nelivedon ominaisuuksissakaan Forrelle.
Vai että Forre häviäisi Patriotille, nitrolle taikka cherokeelle ajo-ominaisuuksissa?!?!?! Uudesta en tiedä, mutta vanhempi perustuu Imprezan pohjalevyyn, jatkuvaan nelivetoon ja matalaan painopisteeseen. Se on testeissä pärjännyt erittäin hyvin ja itse ajan sellaista turbokoneella.
Voin vannoa ajamatta, että American/Saksan yhdistelmä yli 200kg kuivapainoineen jää ajo-ominisuuksissa taakse.
Istuin mukavuus voi olla ehkä americaanassa parempi suoralla tiellä, mutta mutkissa ei. Nelivedoista en puhuisi edes samana päivänä.. - forre
Jeepman kirjoitti:
"eikös" paljasti ettet ole ihan ajan tasalla nykyjeepeistä. Käypä koeajamassa vaikka -08 Diesel Patriot ja keskustellaan sitten lisää. Väitän ettei häviä enempää ajo-ominaisuuksissa, istuinmukavuudessa kuin nelivedon ominaisuuksissakaan Forrelle.
meneekö sitten oikein jos kirjoitan: jokos sitten konkurssi on koittanut? Sen verran olen jeepin nelivedosta lukenut, että ei sitä ainakan missään ole kehuttu, joku surkea jenkkiräpellys.
- armon sana
Jeepman kirjoitti:
"eikös" paljasti ettet ole ihan ajan tasalla nykyjeepeistä. Käypä koeajamassa vaikka -08 Diesel Patriot ja keskustellaan sitten lisää. Väitän ettei häviä enempää ajo-ominaisuuksissa, istuinmukavuudessa kuin nelivedon ominaisuuksissakaan Forrelle.
Olen lukenut, että nämä Patriotit menisivät ihan kohtuullisen hyvin huonoonkin paikkaan, mutta muuten ajo-ominaisuudet, melu ja muu viimeistely eivät - edelleen siis luetun perusteella - ole Subarujen tasolla.
Mutta kaverilla on uusi Grand Cherokee, ja siinä on hieno neliveto ja kyyti. Sisältä sekin on tosin melko hirveä... - Jeepman
paskaa nyt kirjoitti:
Vai että Forre häviäisi Patriotille, nitrolle taikka cherokeelle ajo-ominaisuuksissa?!?!?! Uudesta en tiedä, mutta vanhempi perustuu Imprezan pohjalevyyn, jatkuvaan nelivetoon ja matalaan painopisteeseen. Se on testeissä pärjännyt erittäin hyvin ja itse ajan sellaista turbokoneella.
Voin vannoa ajamatta, että American/Saksan yhdistelmä yli 200kg kuivapainoineen jää ajo-ominisuuksissa taakse.
Istuin mukavuus voi olla ehkä americaanassa parempi suoralla tiellä, mutta mutkissa ei. Nelivedoista en puhuisi edes samana päivänä..Väitin että Patriot olisi parempi kuin Forre. Totesin että antaa kyllä tasapäisen vastuksen. Enkä vertaa nyt turbo XT:n joka sulla ilmeisesti on (madallettu alusta, sportti istuimet ym) vaan näihin perusforestereihin joita valtaosa on suomen teillä. Eipä uusi Forre kovin mairettelevaa arvostelua saanut viime Tuulilasin vertailussa juuri alustansa osalta, pehmeä ja kallisteleva.
Ei subarun neliveto mikään ylivertainen sentään ole. Nyt puhutaan sentään Jeepistä joka teki nelivetoja jo silloin kun japaninpojat vasta tapaili kyseistä sanaa. muistan kuinka 2002 TM:n testissä impreza jäi paikalleen kun toisella sivulla oli jäinen alusta ja pitoa vain toisella kyljellä. Puuttui akselikohtaiset lukitukset. Nykyforret selviää ilmeisesti ristiriipunnasta, mutta niin myös Patriot ja Compass joiden nelivedon saa keskilukolla lukittua, esp:n poistettua ja akselikohtainen tasauksen lukitus silti säilyy. Elektroniikka hoitaa voiman siirron taakse normaaliajossa erittäin huomaamattomasti ja tilanteita ennakoiden, sen on todenneet monet testaajat eri julkaisuissa. Älä vertaa Jeepin nelivetoa Nitron vastaavaan. - Jeepman
forre kirjoitti:
meneekö sitten oikein jos kirjoitan: jokos sitten konkurssi on koittanut? Sen verran olen jeepin nelivedosta lukenut, että ei sitä ainakan missään ole kehuttu, joku surkea jenkkiräpellys.
haukkuja Jeepin nelivedoista. Ainakin minun lukemani koeajot (compass ruotsissa esittelyssä, Tuulilasin koeajossa, Patriot TM:n koeajossa ym) ovat kehuneet Jeepin nelivedon toimivuutta.
Eikä mun tarvi lukea kun ajan kyseisellä autolla päivittäin välillä pahoissakin paikoissa möyrien ja etenemiskyky kyllä vakuuttaa.
Jeeppi muuten ei mene konkurssiin, vanhalle laatumerkille ja nelivedon taitajalle löytyy kyllä ostaja jos tarvetta on. - Jeepman
armon sana kirjoitti:
Olen lukenut, että nämä Patriotit menisivät ihan kohtuullisen hyvin huonoonkin paikkaan, mutta muuten ajo-ominaisuudet, melu ja muu viimeistely eivät - edelleen siis luetun perusteella - ole Subarujen tasolla.
Mutta kaverilla on uusi Grand Cherokee, ja siinä on hieno neliveto ja kyyti. Sisältä sekin on tosin melko hirveä...oikein sillä Jeepin neliveto on kyllä parhaasta päästä. Patriotin ajomukavuus muuten maantieajossa on ihan luokkansa kärkeä,eikä pumppusuutindieselin rohinakaan matka-ajossa matkustamoon liikoja kuulu. Toisaalta miehekäs ääni kyllä istuu auton ilmeeseen paremmin kuin johonkin sulavalinjaiseen perussedaniin.
Oikeastaan ainoita moitteita Jeep on saanut kojelaudan muovisuudesta, mutta onneksi se on äänetöntä sellaista, ei kitinöitä tai natinoita kuten monessa uudessa autossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905147
- 534046
- 252159
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271817Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151434
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹271217Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201026T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980