Ylityökorvaukset

vuokratyöfirmoissa

Onko jollekin muulle käyny niin, ettei ole saanu ylityökorvauksia kun on työskennellyt vuokratyöfirmassa?

Eräälle kaverille kävi niin. Teki yhdelläkin viikolla töitä yhteensä 58 tuntia, eikä saanut minkäänlaisia ylityökorvauksia. Onkohan ihan lain mukaista? Osaako kukaan kertoa, miten vuokratyöfirmat ovat onnistuneet korvaukset kiertämään?

19

4344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se kaveri

      Kai se "kaverisi" on raportoinut ne tuntinsa ihan niin kuin on sovittu?
      Muuten hyvä provo sinulta. Ilmeisesti sama katkera kaveri taas asialla, joka on jostain syystä päähän potkittu jossain vuokrafirman haastattelussa ja suoltaa tänne palstalle jatkuvasti näitä juttujaan "sutenöörifirmoista".
      Itselleni on kylläkin aina maksettu ylityökorvauksen täsmälleen niin kuin on sovittu.

      • on ihaan

        normaalia että vuokrafirmat vedättää. On sellasta kusetusta ja epäselvyyksien täynnä nuo vuokrafirmat. Ja edelliselle vuokrafirman pikku natsille terkkuja ja mukavaa työviikkoa.


      • Se kaveri
        on ihaan kirjoitti:

        normaalia että vuokrafirmat vedättää. On sellasta kusetusta ja epäselvyyksien täynnä nuo vuokrafirmat. Ja edelliselle vuokrafirman pikku natsille terkkuja ja mukavaa työviikkoa.

        Menen mielelläni aamulla töihin toisin kuin sinä. Koita saada päiväsi jotenkin kulumaan työttömyyskorvausta odotellen.
        Ja natseista en tiedä sen enempää kuin olen historiaa lukenut ja katsellut ohjelmia niistä.


      • ei ole provo

        Näin mun kaverilleni oli tosiaan sanottu, että ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, koska on vuokratyöfirman kautta töissä.

        On raportoinut tuntinsa, ja saa normaali tuntipalkan.


      • työttömyyskorvausta
        Se kaveri kirjoitti:

        Menen mielelläni aamulla töihin toisin kuin sinä. Koita saada päiväsi jotenkin kulumaan työttömyyskorvausta odotellen.
        Ja natseista en tiedä sen enempää kuin olen historiaa lukenut ja katsellut ohjelmia niistä.

        ja kunnolla.

        Nykyään on niin vaikee työllistyä, kun on niitä, jotka tekee ylitöitä ilman palkkaa.


      • mikä ala ja mikä tes
        ei ole provo kirjoitti:

        Näin mun kaverilleni oli tosiaan sanottu, että ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, koska on vuokratyöfirman kautta töissä.

        On raportoinut tuntinsa, ja saa normaali tuntipalkan.

        No ekana kaveri katsokoon sitä omaa työsopimustaan ja mitä on sitten sopinut työpaikallaan. Mikä on sovittu tuntimäärä ja maksetaanko ylityöt rahana, vapaana, mistä tunnista alkaen ja miten korvataan.

        Mitä työehtosopimusta firmassa noudatetaan, se sama pätee myös häneen.
        jos palkoista puuttuu jotain, palkanlaskijalle puhelu.


      • edustaja pyytää
        ei ole provo kirjoitti:

        Näin mun kaverilleni oli tosiaan sanottu, että ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, koska on vuokratyöfirman kautta töissä.

        On raportoinut tuntinsa, ja saa normaali tuntipalkan.

        Jos asiakasyrityksestä sinua pyydetään jäämään ylitöihin kuuluu maksaa normaalit ylityökorvaukset. Vuokrafirma veloittaa ylityökorvaukset kuitenkin.Jos on sellainen sopimus heillä että ylityökorvauksia ei makseta,
        ei silloin tarvitse ylitöitä tehdä vaikka olisi
        miten kiire. Työsopimuksessa tulisi kuitenkin mainita ettei ylityökorvauksia tästä tilauksesta makseta, niin silloin niitä ei tarvitse tehdäkkään. Se on niitten normaalia kusetusta
        että pyydetään asiakasyrityksestä ylitöihin ja vuokrafirma sanoo jälkikäteen ettei ylityökorvauksia makseta, mutta siitä pitää etukäteen ilmoittaa.


      • Anonyymi
        ei ole provo kirjoitti:

        Näin mun kaverilleni oli tosiaan sanottu, että ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, koska on vuokratyöfirman kautta töissä.

        On raportoinut tuntinsa, ja saa normaali tuntipalkan.

        Vuokratyöfirma voi tehdä ihan millaisen sopimuksen haluaa, vaikka sellaisen että pyhä- ja ylityöt on samanhintaisia kuin normitunnitkin, se ei silti tarkoita sitä, etteikö vuokrafirma joutuisi pyhä- ja ylityökorvauksia työntekijälle maksamaan.

        Oletko siis vuokratyöfirman leivissä vai onko sinulla työsopimus sen firman kanssa missä työskentelet. Se on velvollinen maksamaan työntekijälle myös kaikki lisät palkan päälle jonka kanssa olet työsopimuksen tehnyt, se ei kuulu sinulle mitä vuokrafirma on yrityksen kanssa sopinut.


      • Anonyymi

        Hyvä provo vuokrafirmaorjuuttajalta.

        Kurjistakaa vaan lisää työnhakijoiden ja työntekijöiden oloja, niin seuraavassa sisällissodassa te olette teloitettavan paikalla. Saatanan orjapiiskurit!


    • poikkeus.......

      siis että palkka maksetaan väärin. Aina liian vähän. Näiden paskafirmojen tapa toimia on se, että maksetaan liian vähän ja maksetaan mutinoiden kanssa jos duunari huomaa kusetuksen.

    • hankala

      sanoa onko tuo väärin vai ei. Jos on sopinut, ns. työpaikallaan, että pitää vapaana ylityöt niin silloin ei ylityökorvauksia makseta tai jos "ylityöt" on sovittu joustouksi, silloinkaan ei makseta ylityökorvauksia. Ylityökorvaukset saa vain siinä tapauksessa että on erikseen sopinut ylitöistä. Eli joustot on eri asia kuin ylityö !

    • kusetusta

      Jos on pyydetty jäämään ylitöihin niin silloin ylityökorvaukset pitää maksaa.

    • kai?

      Riippuu mitä ylitöistä on sovittu eli jos työsopimuksessa on maksimitunnit tietylle ajalle ja ne ylittyy niin pitää maksaa. Ja mahtoikohan se sun kaveri kysyä saako se korvauksia jos tekee niin paljon töitä per viikko? Ylityökorvauksia ei makseta yhdestä viikosta jos on käytössä tasoitusjakso, eli sillon voi tehdä välillä enemmän ja välillä vähemmän töitä kunhan ei jatkuvasti tee liikaa. Tasoitusjakso voi olla vaikka vuosi. Varsinkin ekstrahommissa monet tekee välillä viikossa vaikka 70 tuntiakin ja sit seuraavalla viikolla vaan pari päivää. Näin voi monesti tehdä tunteja varastoon että voi sitten lähteä vaikka ylimääräiselle lomareissulle. Laivoilla töissä olevatkin tekee yleensä pitkää päivää ja saa sitten viikon vapaata putkeen. Ja monet pienipalkkaiset tekee mielellään ylimääräisiä tunteja ilman ylityökorvausta jos on joku säästökohde, jos vaihtoehto on että ne ylimääräiset tunnit annetaan jollekin uudelle työntekijälle.

      • bjklklöåö

        Minulle ei KOSKAAN ole maksettu välitysfirmoissa ylitöistä mitään korvauksia. Olen usean kautta tehnyt töitä. Ravintola-alalla kokkina. Ihan hurjia tuntimääriä on tullut painettua jatkuvasti ja liksan olen saanut/saan vain tehdyistä työtunneista. Aikamoisen summan rahaa olen tietenkin tässä hävinnyt, mutta toisaalta normaaleissa duuneissa en olisi taas voinut näin paljon tunteja tehdäkkään. Silti vituttaa välillä, kun liian tarkasti rupeaa asiaa miettimään. Kerran kysyin tästä yhestä firmasta ja vastaus oli: "Olet itse ottanut ylityö-tunteja. Me emme niitä ole sinulle tarjonneet." HEHE JA PASKAT. On aika saatanan monta tuntia tullu väännettyä, kun buukkaajat on kusessa soitelleet, et pääsetkö hoitaa keikan, ku ei oo ketään muutakaan. Kyllä ne ihan ite on niitä tunteja tarjonneet. Olis aika jonkun tehdä tälle asialle jotakin.


      • Anonyymi

        Monissa työehtosopimuksissa on 2 vkon palkkajakso jossa ylityöt maksetaan esim 80 tunnin jälkeen . Kannattaa lukea omasta työehtosopimuksesta kertyykö pekkasia tai vuosivapaita . Pyytää lopputili jos työt vähenevät tai loppuvat. Muuten loma ja muut vapaat voivat jäädä saamatta.


    • zigge

      Mitä ylityökorvauksista, kun ei saa palkkaakaan.
      nim. 2kk ilman palkkaa. :(

    • Anonyymi

      Itselle vuokrafirman k*sipäät totesivat että he eivät itse ole tarjonneet/määränneet ylitöitä vaan heidän asiakasfirmansa on. Jolloin muka eivät olisi velvollisia maksamaan. Useampi tonni sieltä on saamatta ja ne tulen saamaan pian korkojen kera oikeuden päätöksellä, kiitos liiton lakimiehen.

      Huom huom, kyseisen huijarivuokrafirman mimi viittaa oranssiin vihannekseen

      • Anonyymi

        Itse aloitin vuokratyöfirman kautta ensimmäisen kerran elämässäni viime marraskuussa. Aina ennen ollut suoraan itse firmassa töissä.

        Palkat tulleet aina ajallaan ja oikein. Ylityökorvaukset, iltalisät sekä arkipyhäkorvaukset tulleet aina oikein. Tosin en olekaan porkkanalla töissä.

        Kävin kerran porkkanalla haastattelussa, jonka jälkeen ei kuulunut mitään pariin kuukauteen. Tosin samat työpaikat samoilla ilmoituksilla edelleen mollissa. Noh, sain paremman paikan, joten voi voi vaan.


      • Anonyymi

        Jos olet vuokrafirman kautta hommissa, kannattaa varmistaa suhtautuminen ylitöihin. Jos eivät ole sopineet eri hintaa ylitöistä, eivät varmaan halua sinunkaan niitä tekevän.
        Kannattaa myös muistaa että ylitöihin ei voi koskaan määrätä, ylityön tekeminen on aina vapaaehtoista lukuunottamatta poikkeustila-aikana joitain aloja kuten esim. poliisit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe