Elämäni kivuliain hammastoimenpide, sattui enenmmän kun juurihoito, siinä kipu vain ajoittaista tuossa jatkuvaa vihlontaa. Sattui ja vihloi joka sekunti ja koko alapurukalusto on nyt niin kipee että meinaa taju mennä. Kuinka kauan teillä on tuo särky kestänyt toimenpiteen jälkeen? Itse kävin aamulla ja otettiin pahimmat ensin ultraäänellä ja loput rassattiin käsin ja pelkään jo ensi yötä ettei kivulta ja jomotukselta saa edes nukuttua. Hirvittää jo ensi viikko kun sama toimenpide tehdään yläpurustolle.
Hammaskiven poisto
11
9241
Vastaukset
- Mustispepper
kesti se toimenpiteen ajan.
- paha ...
Jos oli noin paha kipu, niin sinulla taisi olla sitä hammaskiveä todella iso lasti. Siitä kielii myös se, että ylä- ja alakalusto putsataan eri kerroilla.
Minultakin poistettiin viikko sitten pääosa hammaskivestä ultraäänellä. Pahimmalta se tuntui takahampaiden kohdalla siksi, kun se ääni oli niin lähellä korvakäytävää. Kipua ei ollut käytännössä lainkaan, mutta ei minulla ollut hirvittävästi putsattavaakaan.
Ehkä sinun kannattaisi käydä putsauttamassa hammaskivesi pois useammin, niin ei kerralla olisi aivan mahdoton urakka. Voisit myös kysyä suuhygienistiltä, auttaisiko burana tms. kipuun.- Käykää hygienistin luona
Hammaskiveä oli todellakin keertynyt 8-9 vuoden aikana tosi paljon. Itsekin yllätyin miten kivulias toimenpide oli ja miten paljon sitä hammaskiveä olikin. Yläkalustoa ei siksi ehditty ottamaan samalla kertaa koska jo ientaskujen mittaukseen meni paljon aikaa sekä myös mitattiin hampaiden liikkuvuus. Ensi kerralla antaa kuulemma puudutuksen toimenpiteen ajaksi. Buranaa tässä päivä syöty ja toivottavasti huomenna helpottaa. Ikenet niin kipeät etten pystynyt harjaamaankaan hampaita kun muutamia vetoja. Nyt meninaankin käydä 2 kertaa vuodessa putsauttaa hampaani ettei hammaskiveä pääse edes keertymään ja pysyy ientulehdukset sen myötä kurissa. Kaikille varoittavana sanana, käykää ihmeessä vuoden välein hygienistin luona, pääsette kivuttomammin ja vähemmillä käynneillä. Itse joudun käymään vielä 2-3 kertaa tuon pitkän välin vuoksi ja hoidetaan ne ientaskut johonkin kuntoon ettei hampaat rupea putoamaan parodontiitin takia.
- ei riitä
Käykää hygienistin luona kirjoitti:
Hammaskiveä oli todellakin keertynyt 8-9 vuoden aikana tosi paljon. Itsekin yllätyin miten kivulias toimenpide oli ja miten paljon sitä hammaskiveä olikin. Yläkalustoa ei siksi ehditty ottamaan samalla kertaa koska jo ientaskujen mittaukseen meni paljon aikaa sekä myös mitattiin hampaiden liikkuvuus. Ensi kerralla antaa kuulemma puudutuksen toimenpiteen ajaksi. Buranaa tässä päivä syöty ja toivottavasti huomenna helpottaa. Ikenet niin kipeät etten pystynyt harjaamaankaan hampaita kun muutamia vetoja. Nyt meninaankin käydä 2 kertaa vuodessa putsauttaa hampaani ettei hammaskiveä pääse edes keertymään ja pysyy ientulehdukset sen myötä kurissa. Kaikille varoittavana sanana, käykää ihmeessä vuoden välein hygienistin luona, pääsette kivuttomammin ja vähemmillä käynneillä. Itse joudun käymään vielä 2-3 kertaa tuon pitkän välin vuoksi ja hoidetaan ne ientaskut johonkin kuntoon ettei hampaat rupea putoamaan parodontiitin takia.
Minulla erittyy voimakkaasti sylkeä ja pesusta huolimatta hammaskiveä kertyy runsaasti alle vuodessakin. Olin vuosi sitten tarkastuksessa ja silloin hammaslääkäri poisti pikaisesti pahimmat hammaskivet. Vasta nyt alkaa tämänkertainen hoitojakso olla lopuillaan ja on vuorossa hygienistin hammaskiven poisto. Hygienisti ilmeisesti näki heti tilanteen ja tarjosi puudutusta. Koko alaleuka puudutettiin ja sitten tunti rassattiin, ensi ultralla ja loput käsin. Puudutuksen vuoksi kivut oli hyvin vähäisiä, mutta jälkeen hampaat ja ikenet olivat kivuliaat muutaman päivän (Panadolilla rauhoittelin tilannetta). Viikon kuluttua olisi edessä yläleuka.
Minulla on tuo hammaskivi ja ientulehdus ollut kiusana vuosikymmeniä ja monta hammasta on poistettu osittain sen takia. Tänään ilmeisesti lähtee kulmahammas koska siinä ei pysynyt enää paikka ja alkoi särkemään (tulehdus). Päivystävä lääkäri jo varoitti että hammas on menetetty ja nyt se heiluu siihen malliin että iltapäivällä taitaa hammaslääkäri tarttua tonkeihin. - auttaa kyllä
ei riitä kirjoitti:
Minulla erittyy voimakkaasti sylkeä ja pesusta huolimatta hammaskiveä kertyy runsaasti alle vuodessakin. Olin vuosi sitten tarkastuksessa ja silloin hammaslääkäri poisti pikaisesti pahimmat hammaskivet. Vasta nyt alkaa tämänkertainen hoitojakso olla lopuillaan ja on vuorossa hygienistin hammaskiven poisto. Hygienisti ilmeisesti näki heti tilanteen ja tarjosi puudutusta. Koko alaleuka puudutettiin ja sitten tunti rassattiin, ensi ultralla ja loput käsin. Puudutuksen vuoksi kivut oli hyvin vähäisiä, mutta jälkeen hampaat ja ikenet olivat kivuliaat muutaman päivän (Panadolilla rauhoittelin tilannetta). Viikon kuluttua olisi edessä yläleuka.
Minulla on tuo hammaskivi ja ientulehdus ollut kiusana vuosikymmeniä ja monta hammasta on poistettu osittain sen takia. Tänään ilmeisesti lähtee kulmahammas koska siinä ei pysynyt enää paikka ja alkoi särkemään (tulehdus). Päivystävä lääkäri jo varoitti että hammas on menetetty ja nyt se heiluu siihen malliin että iltapäivällä taitaa hammaslääkäri tarttua tonkeihin.Siis käytättekö te hammaslankaa? Minä lankaan hammasvälit joka päivä ja sen takia hammaskiveä tulee enää vain ihan pikkaisen alaetuhampaiden väliin. Sinne sitä kertyy lankauksesta huolimatta varsinkin kun minulla pari etummaista hammasta vähän ristikkäin. Jos käyttää hammaslankaa niin ei sitä muihin väleihin voi mitenkään lastitolkulla tulla.
- on erilainen
auttaa kyllä kirjoitti:
Siis käytättekö te hammaslankaa? Minä lankaan hammasvälit joka päivä ja sen takia hammaskiveä tulee enää vain ihan pikkaisen alaetuhampaiden väliin. Sinne sitä kertyy lankauksesta huolimatta varsinkin kun minulla pari etummaista hammasta vähän ristikkäin. Jos käyttää hammaslankaa niin ei sitä muihin väleihin voi mitenkään lastitolkulla tulla.
Joillakin sitä hammaskiveä tulee todella runsaasti ja nopeasti käyttää sitä lankaa tai ei eli et voi verrata sinun tilannetta toiseen. Kaikilla hammaskivi on yksilöllistä onko sitä lainkaan tai jos on todella herkkä sitä saamaan. Joillakin sitä ei tule tuskin lainkaan vaikka olisi välissä useita vuosia ettei poisteta.
- äskeinen
on erilainen kirjoitti:
Joillakin sitä hammaskiveä tulee todella runsaasti ja nopeasti käyttää sitä lankaa tai ei eli et voi verrata sinun tilannetta toiseen. Kaikilla hammaskivi on yksilöllistä onko sitä lainkaan tai jos on todella herkkä sitä saamaan. Joillakin sitä ei tule tuskin lainkaan vaikka olisi välissä useita vuosia ettei poisteta.
Joo, yksilöllistähän se on, mutta ei sitä kyllä massoittain pääse kertymään jos joka päivä käyttää hammaslankaa eikä koko ajan mässytä jotain. En sanonut etteikö sitä tulisi ollenkaan mutta mitään järkkyjä määriä ei varmasti tule jos kunnolla putsaa ja lankaa, oli taipumukset mitkä tahansa. Ja tosiaankin, jos sitä nyt jostain kumman syystä tulee normaalia enemmän niin sitten voi käydä putsauttamassa vaikka muutaman kuukauden välein niin ei ole niin kivulias kokemus.
- meni
ei riitä kirjoitti:
Minulla on tuo hammaskivi ja ientulehdus ollut kiusana vuosikymmeniä ja monta hammasta on poistettu osittain sen takia. Tänään ilmeisesti lähtee kulmahammas koska siinä ei pysynyt enää paikka ja alkoi särkemään (tulehdus). Päivystävä lääkäri jo varoitti että hammas on menetetty ja nyt se heiluu siihen malliin että iltapäivällä taitaa hammaslääkäri tarttua tonkeihin.eilen sitten kävin hammaslääkärillä ihan varulat tarkastuksessa. Kehui hampaitani kaikki kunnossa. 3 amalgaamia takahampaissa muut hampaat ehjät, eikä ollut hammaskiveäkään, koska paoistan sen itse 2-3 x vuodessa.
- kokemusta alalta
auttaa kyllä kirjoitti:
Siis käytättekö te hammaslankaa? Minä lankaan hammasvälit joka päivä ja sen takia hammaskiveä tulee enää vain ihan pikkaisen alaetuhampaiden väliin. Sinne sitä kertyy lankauksesta huolimatta varsinkin kun minulla pari etummaista hammasta vähän ristikkäin. Jos käyttää hammaslankaa niin ei sitä muihin väleihin voi mitenkään lastitolkulla tulla.
Hammaslanka todellakin auttaa ehkäisemään hammaskiven muodostusta. Hammaskivihän on plakkia jonka sylki on kovettanut hammaskiveksi. Tupakointi myös edesauttaa hammaskiven ja iensairauksien syntyä..
- koettu
äskeinen kirjoitti:
Joo, yksilöllistähän se on, mutta ei sitä kyllä massoittain pääse kertymään jos joka päivä käyttää hammaslankaa eikä koko ajan mässytä jotain. En sanonut etteikö sitä tulisi ollenkaan mutta mitään järkkyjä määriä ei varmasti tule jos kunnolla putsaa ja lankaa, oli taipumukset mitkä tahansa. Ja tosiaankin, jos sitä nyt jostain kumman syystä tulee normaalia enemmän niin sitten voi käydä putsauttamassa vaikka muutaman kuukauden välein niin ei ole niin kivulias kokemus.
En ole koskaan innostunut hammaslangan käytöstä. Koen sen käytön hankalaksi. Eikä tuokaan ollut kaunis näky kun olin ruokailemassa erään henkilön kanssa ja hän kaivoi käsilaukustaan ravintolapöydässä tällaisen laitteen (kuin hammasharja) jossa oli hammaslanka ja alkoi rassata hammasvälejään siinä. Minulla on aina käsilaukussa kunnollisia kolmiomallisia hammastikkuja tällaisia tilanteita varten ettei tarvitse käyttää ravintolan tarjoamia coctailtikkuja.
Olen aikanaan käyttänyt tikutusta ja sitten siirryin hammasväliharjaan kun lääkärini sitä suositteli. Olen havainnut hammasväliharjan käteväksi ja nopeaksi käyttää. Puhdistustuloskin on ilmeisesti hyvä koska hammaskiven kertyminen on vähentynyt selvästi. Nykyisin hygienistit eivät ole minulle muuta suositellutkaan kuin hammasväliharjaa, tikutusta ja hammaslankaa ei ole enää tarjottu.
- Opaskoira
Toimenpide tuntui vähän ikävältä. Niissä kohtaa vihlaisi pahasti missä tiedän että ien on vetäytynyt. Toisessa poskessa.
Mutta ei mulla jälkeenpäin mitään tuntemuksia ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740