Vuoden vanha Bemari alla. Aamulla käyntiin ok, ajoa n. 10 kilometriä. Pakkasta 29 astetta. Rupes nykimään hieman. Ilmeisesti diesel hyytyy tankissa ja parafini tukkii suotimia? Auttaako, jos vie lämpimään vai pitääkö ruveta suuttimia/ruiskuja putsaamaan? Kannattaako laittaa noita huoltamoilla myytäviä diesel autoihin tarkoitettuja lisäaineita tankkiin? Poistuuko ongelma (nykiminen)yleensä pakkasen vähetessä, eli ilman lämmetessä?
Diesel hyytyy pakkasella
29
7104
Vastaukset
- Grande Unto
Mä olen tyytyväinen italo dieseliin.
- kaan h2o
älä vielä nuolaise jos vaikka joskus sattuu tankkaamaan vähän vettä dieselin seassa kuten mulle kävi hämeenkyrön st 1 ;llä tankki täyteen mutta meno tyssäsi vähän ennen ylöjärvee hirveeseen nykimiseen josta hinattiin avensis huoltoon ja siellä otettiin löpöt ulos ja siellä oli tankissa yli 20 % selvää vettä, siitä ei diesel 100 .lla olisi selvinnyt.
Kustannukset kyllä maksoin itse jakelu asemaa kun et saa vastuulle mistään.ainakaan veden tankkauksesta. - huijata
Turha sun on yrittää taas provota.
Ei sulla ole mitään dieseliä, ja tuskin edes varaa Fiat:kaan, saati muihin. Kunhan kirjoittelet täällä, taas. - Grande Unto
huijata kirjoitti:
Turha sun on yrittää taas provota.
Ei sulla ole mitään dieseliä, ja tuskin edes varaa Fiat:kaan, saati muihin. Kunhan kirjoittelet täällä, taas.Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.
- fffsfdf
Grande Unto kirjoitti:
Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.
Miten fiudesi kehuminen liittyy ketjun otsikkoon ?
- Anonyymi
fffsfdf kirjoitti:
Miten fiudesi kehuminen liittyy ketjun otsikkoon ?
Hyytyy sekin jos vaan on kiisseli.
- Anonyymi
Grande Unto kirjoitti:
Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.
Auton pitää olla komia.
Sellane, kun naapuri näkee
sitä alkaa närastämaan.
Sellane ,ettei se enää sano huomenta.
Nii.
- *hiutale*
Onkohan ongelmana polttoainesuodatin?
En kuitenkaan satavarma ole, kun noinkin uusi auto sinulla... Se voipi aiheuttaa pakkasilla ongelmia jos ei vaihdeta ajallaan...
Oman mielipiteeni lisäaineista voin sanoa:
ei kannata mitään sotkea mitään polttoaineen sekaan....
toivottavasti ongelma selviää!- 740d
voin kertoa,että lisäaineista forten diesel fuel conditioner toimii,käyttänyt olen useissa omissa dieseleissä ja korjaamoyrittäjänä ollessani useissa asiakas autoissa:puhdistaa suutimet,voitelee pumpun,pienentää k-arvoa(savutus)mittarilla todettu,vähentää hyytymisongelmaa kuulostaa uskomattomalta,en itsekään uskonut ennen kuin koitin,sitten oli pakko.kehuja tuli myös asiakkailta.aine on en590 tyyppihyväksytty
uusiin peugeot dieseleihin,joissa on oma(FAP)160tkm kestävä lisäainepatruuna,aineen käyttöä ei suositella.
- Peltsi
Jotain estettä syylärin eteen olisi hyvä laittaa ettei kylmä viima pääse suoraan moottoriin. Itsellä on pahvi syylärin edessä kovimmilla pakkasilla.
Lämpimään ajo auttaa niin parafiinit sulaa.
Ensimmäisenä alkaa suodatin tukkeutumaan. Riippuu vähän kuinka arassa paikassa se on ja onko sille erillistä lämmitintä. - suodatettavuus
Talvilaadun "samepiste" on -35 ja -40 asteeseen saakka menee suodattimista läpi. 40 ja siitä kovemmilla pakkasilla suodatin tukkeutuu parafiinin jähmettymisen takia.
Ellei sitten autossasi ole tankissa kesälaatua. Se tosin ei suodatu enää -15 astetta kylmemmässä. Ja et varmaan olisi tankannut autoasi lokakuun alkupuolen jälkeen, koska siinä vaiheessa huoltoasemille vaihtuu talvilaadut pumppuihin, ettei autoilijan tarvitse miettiä mitä tankkaa - Pitäs
Kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin aina ennen talvea ja vähintäänkin tyhjentää vedenerotin suodattimesta (jos sellainen sattuu suodattimen pohjassa olemaan)...
Ei niitä lisäaineita tarvita jos paikat kunnossa ja tankissa arktista talvilaatua. Tuskinpa niistä lisäaineista on edes apua kuten luvataan ja ainakin etanolipohjaiset aineet ei tee hyvää tiivisteille (jos ei ole sitten osia tehty sen mukaan että autolla voi ajaa esim. E85:sella)..- Vielä lisäten
Eipä sitä kyllä Dieselkoneella E85:sella paljoa ajellakkaan.. :|
- Anonyymi
Turhaa hommaa tuollainen ylimääräinen suodattimien vaihto . Ohjekirjan mukainen vaihtoväli riittää . Itse lisään vielä 20 % kilometrejä lisää , eikä koskaan ole ongelmia ollut .
- Anonyymi
Ei sovi Suomen oloihin kiisselit.
- Anonyymi
Artic laatua lorauttaa tankkiin, jovain palaa puhtaasti kaasuöljy!!😎
- Anonyymi
Hyytyy ne vaikka olis mitä laatua. Pahveja viritellään taas kiisseleihin.
- Anonyymi
Totta munassa diesel hyytyy pakkaseen. Huonoja talviautoja.
- Anonyymi
Varmaan vieläkin jumissa tuo bemmi, ellei ole jo syttynyt palamaan.
- Anonyymi
No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.
Auto kannattaa pitää huollettuna ja oikeanlaiset nesteet tankeissa ja säiliöissä. Tämä koskee kaikkia autoja ihan riippumatta siitä millä voimanlähteellä auto liikkuu.
Oma kokemus dieseleistä on jo pitkälle kolmatta kymmentä vuotta eikä vielä koskaan ole pakkaset häirinneet kulkemista.- Anonyymi
> No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.
Hahhan, oikea kesälaatu kestää vain pari astetta pakkasta. Tämä -15 kestävä on jo välikauden laatua. Tosin mittarilla sekin taitaa vielä mennä kesälaadun nimekkeellä ja talvilaatukyltit otetaan käyttöön vasta sitten, kun mittarilta saa ehtaa talvilaatua.
Ongelmana on kesälaadun parafiinit. Jos tankki on puolillaan parissa pakkasesteessa hyytyvää kesälaatua ja se tankataan täyteen talvilaatua, niin pakkasen kesto ei osu näiden puoliväliin, vaan lähemmäksi kesälaadun speksejä. Talvilaatuun siirtyminen pitäisi siis aloittaa hyvissä ajoin ennen pakkasten alkua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.
Hahhan, oikea kesälaatu kestää vain pari astetta pakkasta. Tämä -15 kestävä on jo välikauden laatua. Tosin mittarilla sekin taitaa vielä mennä kesälaadun nimekkeellä ja talvilaatukyltit otetaan käyttöön vasta sitten, kun mittarilta saa ehtaa talvilaatua.
Ongelmana on kesälaadun parafiinit. Jos tankki on puolillaan parissa pakkasesteessa hyytyvää kesälaatua ja se tankataan täyteen talvilaatua, niin pakkasen kesto ei osu näiden puoliväliin, vaan lähemmäksi kesälaadun speksejä. Talvilaatuun siirtyminen pitäisi siis aloittaa hyvissä ajoin ennen pakkasten alkua.Kyllä kesädieselin alin käyttölämpötila on -15, näin on ’luvattu’. Itse en tietenkään ole kokeillut. Sehän olisikin vaikeaa, koska käytän autoani päivittä ja kilometrejä tulee siihen malliin, että tankkaaminen on jopa kerran viikossa parhaimmillaan, mutta varmasti parin viikon välein, joten kun välikausidieseliä on takeissa täällä pk-seudulka jo viimeistään syyskuun alussa ja heti perään talvidieseliä, jonkapakkasraja on jo sellainen, ettei niitä esiinnyt pk-seudulla. Olisi melkoinen poikkeus, jos jo elo-syyskuussa olisi -15 astetta.
Väärä diesel tankissavoi tulla ongelmaksi, jos on tankannut viimeksi kesällä ja on käynnistänyt autoaan joskus näihin aikoihin tänä vuonna täällä pk-seudulla tai on reissannut pohjoiseen jo joskus joulukuun alkupuolella. Uskoakseni näin toimivia on todella todella harvassa ja eiköhän hekin hyvin ymmärrä tilanteen.
Kyllä tämä keskustelu on täysin teoreettisen ongelman, jota käytännössä ei todellakaan ole, hehkutusta. Koskaan en ole joutunut uhraamaan ajatustakaan moiselle, koska polttoaineenjakelijat ovat sen osanneet aina hoitaa puolestani eli tankilta saa aina käypästä dieseliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kesädieselin alin käyttölämpötila on -15, näin on ’luvattu’. Itse en tietenkään ole kokeillut. Sehän olisikin vaikeaa, koska käytän autoani päivittä ja kilometrejä tulee siihen malliin, että tankkaaminen on jopa kerran viikossa parhaimmillaan, mutta varmasti parin viikon välein, joten kun välikausidieseliä on takeissa täällä pk-seudulka jo viimeistään syyskuun alussa ja heti perään talvidieseliä, jonkapakkasraja on jo sellainen, ettei niitä esiinnyt pk-seudulla. Olisi melkoinen poikkeus, jos jo elo-syyskuussa olisi -15 astetta.
Väärä diesel tankissavoi tulla ongelmaksi, jos on tankannut viimeksi kesällä ja on käynnistänyt autoaan joskus näihin aikoihin tänä vuonna täällä pk-seudulla tai on reissannut pohjoiseen jo joskus joulukuun alkupuolella. Uskoakseni näin toimivia on todella todella harvassa ja eiköhän hekin hyvin ymmärrä tilanteen.
Kyllä tämä keskustelu on täysin teoreettisen ongelman, jota käytännössä ei todellakaan ole, hehkutusta. Koskaan en ole joutunut uhraamaan ajatustakaan moiselle, koska polttoaineenjakelijat ovat sen osanneet aina hoitaa puolestani eli tankilta saa aina käypästä dieseliä.Tässä vielä nuo pakkasrajat:
-5/-15 kesälaatu
-15/-25 välilaatu
-29/-34 talvilaatu
-40/-44 arktisen laatu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä nuo pakkasrajat:
-5/-15 kesälaatu
-15/-25 välilaatu
-29/-34 talvilaatu
-40/-44 arktisen laatuKesälaatu 0/-10
https://www.neste.fi/tuote/neste-futura-diesel-kesalaatu
Tosin siirtymäkaudella keväällä ja syksyllä saatta kesälaatu -nimikkeen alla olla myös -5/-15 °C kestävää tavaraa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesälaatu 0/-10
https://www.neste.fi/tuote/neste-futura-diesel-kesalaatu
Tosin siirtymäkaudella keväällä ja syksyllä saatta kesälaatu -nimikkeen alla olla myös -5/-15 °C kestävää tavaraaompa vaikeeta olla dieselin omistaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ompa vaikeeta olla dieselin omistaja
Ei vaikeeta . Keksikää oikeita ongelmia.
- Anonyymi
Oulun alueella teboililla ja shellillä myydään kesälaadun dieseliä vieläkin. Minulla on auto hyytynyt jo kaks kertaa kahden viikon sisällä, alkaa jo vituttaa tää pelleily, kun sanotaan et on talvilaatua tai mittarissa lukee talvilaatu
- Anonyymi
Miksi valehtelet ?
- Anonyymi
On hyvä tiedostaa, että koko Suomen talous ja ammattiliikenne pyörii dieselin voimalla. Ja sitä se tekee myös talvella. Ja ongelmitta.
Joten nuo yksittäiset jonkun vanhan bemarin tai muun osalta ovat vain noiden yksilöiden tai niiden käyttäjien aiheuttamia. Ei itse dieselin tai dieselautojen tyyppiongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849