ABC työnantajana??

harkitsen

Onko kellään kokemusta ABC-liikennemyymälästä työnantajana. Olen kuullut joitain huonoja kokemuksia. Erityisesti kiinnostaa osa-aikaisen palkka ja lisät (miksi palkkaavat vain osa-aikaisia? miten yritys hyötyy siitä ja mitä haittaa minulle on siitä?). Tekevätkö työntekijät yhtä tehtävää vai kaikkea siivouksesta kassanhoitoon? Miten yötyö sujuu, kuinka monta työntekijää yöllä samanaikaisesti? Miten vuorot jaetaan, miten lomat sovitaan? Mitkä ovat henkilökuntaedut?

Kiitos tuhannesti vastaajalle!

28

14548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin no.

Ite olin Hämeenlinna Tiiriössä about 4 kuukautta ABC:llä duunissa. Pomon kanssa en saanut hoidetuksi mitään asioita, kaikki piti kysellä ja keskustella vuoropäälliköiden ja kauemmin olleiden työntekijöiden kanssa. Käytännössä työvuoron aikana sulle ei kuulu kuin sen työpisteen hoitaminen joka sulle on merkitty, mutta kyllä tuolla sai juosta kolmen kassan väliä koko ajan. Jokaisella kassalla (Hese, ruokakassa ja kahvikassa) on erikseen tietyt tehtävät jotka kuuluu hoitaa myynnin ohella (koneiden pesu, pöytien pyyhintä, pyötiin tarjoilu, lattioiden pesu ym. Palkan maksu toimi moitteetta, ja töitä oli tarjolla niin paljon kuin vain jaksoi tehdä. Itelle sattu hyvä sauma että melkein kaikki työkaverit oli tosi jees. Yövuoroissa ainakin Tiiriössä oli kolme ihmistä, muistaakseni 1 keittiössä ja 2 kassoilla ja kaikkialla minne kerkes. Vuorot oli about 6-8 tuntisia, mutta harvemmin sieltä pääsi lähteen just sillon kun piti. Huonoja puolia oli kaikenkaikkiaan aikalailla saman verran kun hyviä puolia, mutta HERMOJA se duuni vaatii. Ja hyviä kenkiä. Nimim. liian pienet kengät koko 4 kk... :D

• unohtu se palkka...

ite olin siis osa-aikasena ja sain heti alusta alkaen 9,19€ lisät. en nyt tarkkaan muista paljon ne lisät mahto olla, mut esim. 1kk töissä (kaikki viikonloput) ja joka viikko kaks vapaapäivää ni tienasin about 1250€. tein kyllä tosi paljon iltavuoroja koska kävin koulua samaan aikaan... toivottavasti oli edes jotain apua, ja sen vielä sanon että kaveri on ollu Oriveden ABC:llä Orituvalla, ja sillä oli taas paljon positiivisimpia kokemuksia kun mulla Tiiriöstä... :)

• harkitsen

Kiitos viesteistä! Pari juttua mitä vielä tuli mieleen:
        - menikö hermot enemmän rasitaavien asiakkaiden takia vai sen takia että piti olla monessa paikassa samaan aikaan?
        - saitko henkilökuntaetuja. meinaan että jos esim. saa 10% alennusta kaikesta (myös bensasta, ruoasta, niin säästäähän siinä vaikkei palkka olisi kovinkaan hyvä
        - tyrkytettiinkö työvuoroja, oliko niitä pakko ottaa, vai saiko aina valita mitkä vuorot haluaa? onko työsopimuksessa jokin tuntiraja osa-aikaisella, esim. 20-40 tuntia viikossa. eli takaavatko mulle jos haluan vaikka vähintään 30 tuntia (että saa laskut maksettua). taikka jos haluan tehdä vähemmän töitä niin suostuvat siihenkin?
        -onko pakko tehdä kaikkia vuoroja? että ei vaikka tekisi yövuoroja ollenkaan, tai vain harvoin kun kukaan muu ei pääse?
        -toisaalta kai yölläkin on parempi että on paljon tekemistä ettei käy väsyttämään? vai oliko ihan järjetön kiire aamusta iltaan? saiko pitää kahvitaukoja, ruokataukoja?
        -kuuluiko työhön paljon siivousta? mainitsit ainakin lattian ja pöytien pesemisen. onko siivoojat erikseen? vessat?
        -ilmeisesti kuitenkin Hesessä ja kahvilassa/ravintolassa ruoan tekijät on erikseen. tehtävä mitä harkitsen on asiakaspalvelija, eli varmaankin juuri samaa hommaa mitä teit.

Kiitos taas!

• meni hermot
        harkitsen kirjoitti:

Kiitos viesteistä! Pari juttua mitä vielä tuli mieleen:
        - menikö hermot enemmän rasitaavien asiakkaiden takia vai sen takia että piti olla monessa paikassa samaan aikaan?
        - saitko henkilökuntaetuja. meinaan että jos esim. saa 10% alennusta kaikesta (myös bensasta, ruoasta, niin säästäähän siinä vaikkei palkka olisi kovinkaan hyvä
        - tyrkytettiinkö työvuoroja, oliko niitä pakko ottaa, vai saiko aina valita mitkä vuorot haluaa? onko työsopimuksessa jokin tuntiraja osa-aikaisella, esim. 20-40 tuntia viikossa. eli takaavatko mulle jos haluan vaikka vähintään 30 tuntia (että saa laskut maksettua). taikka jos haluan tehdä vähemmän töitä niin suostuvat siihenkin?
        -onko pakko tehdä kaikkia vuoroja? että ei vaikka tekisi yövuoroja ollenkaan, tai vain harvoin kun kukaan muu ei pääse?
        -toisaalta kai yölläkin on parempi että on paljon tekemistä ettei käy väsyttämään? vai oliko ihan järjetön kiire aamusta iltaan? saiko pitää kahvitaukoja, ruokataukoja?
        -kuuluiko työhön paljon siivousta? mainitsit ainakin lattian ja pöytien pesemisen. onko siivoojat erikseen? vessat?
        -ilmeisesti kuitenkin Hesessä ja kahvilassa/ravintolassa ruoan tekijät on erikseen. tehtävä mitä harkitsen on asiakaspalvelija, eli varmaankin juuri samaa hommaa mitä teit.

Kiitos taas!

...siihen että joutui hoitamaan monen ihmisen hommia, mutta se nyt ehkä on vain sen abc:n ongelma jossa ite olin. sielä ei vaan oikein listojen teko sujunut niinkuin piti...
        ja toki asiakkaihin meni hermot, aina ei vaan voi jaksaa, mutta siinä oppii päästään kaikki samantien toisesta korvasta ulos ja hymyilemään vaan, ihmiset on vaan välillä perseestä :D

henkilökuntaedut on muistaakseni hesessä 15% ja muualla ehkä 10%... ja henkkariedut saa sitten kaikista S-ryhmän paikoista, kun S-etukorttiin saa sellasen henkilökunta tarran. jos ei s-etukorttia, niin saa sellasen erillisen läpyskän jota näyttää kassalla.
        lisäksi kahvi, soodavesi ja tee on ilmasia.

työvuoroja oli käytännössä niin paljon kun vaan jakso tehdä, aina oli joku tarjoamassa jotain vuoroa omien lisäksi, mutta ei niitä ole pakko ottaa jos ei huvita. toki listaan merkityt vuorot on "tehtävä", mutta tuolla ainakin toimi hyvin henkilökunnan kesken vuorojen vaihto ym. itellä toimi kaikenkaikkiaan vuorot hyvin, koulun aikana en voinut tehdä aamu- enkä yövuoroja, joten ne sitten sumplittiin mulle sopivaksi. en itseasiassa tiedä tosta tuntia/viikossa hommasta, kyllä mulla ainakin oli joka viikolle ainakin se 35 tuntia laitettu.

tauot toimii niin että
        ALLE 6 tunnin vuoro: ei taukoja
        6-7 tunnin: about 15 min kahvitauko
        7 ja enemmän: 15 min kahvitauko ja 25 min ruokatauko.
        ja meillä ainakin oli ihan mahdollista hiljasempana hetkenä napata kuppi kahvia ja istahtaa hetkeks keittiön puolella, joten kyllä mä ainakin jaksoin hienosti. :)
        sitten, jos poltat, niin se mahdollisuus katoaa työvuoron ajaksi, ite pärjäsin kyllä kun vaan tottu ajatukseen, mutta kyllä tuolta monta ihmistä lähti melko nopeesti kun kuuli että tupakointi on kielletty.

kesällä on aina kiireisempiä päiviä, mutta ei talvellakaan varmasti työstä ole pulaa ! :D

Siivoojat on erikseen, (joku siivousfirma) sanoin vähän väärin edellisessä, että lattian pesu kuuluu siis vaan sillon kun on hese vuorossa, ja sekin on siis vaan tiskin takana oleva lattia, joten ei sinällään suurempia siivottavia. vessat kuuluu periaatteessa siivojille, mutta kyllä niitäkin voi käydä tarkistelemassa ettei mitään täyttä kaaosta ole.

ruoan tekijät ovat erikseen, hesessä osa ihmisistä koulutetaan tekemään ruokaa ja asiakaspalveluun, mutta ite reenailin omaksi huvikseni vaan jotain hamppareitten kasausta, muuten niistä ei ole mitään havaintoa. :P

tässä nyt oli kaikki mitä näin äkkiseltään tuli mieleen, mutta kaikenkaikkiaan se on melko helppoa rahaa jos vaan jaksaa ja pystyy ajatteleen että ihmiset on ihmisiä eikä niille mitään voi. kaikki työnteko on aina jotenkin ikävää, mutta suurimmaksi osaksi tykkäsin kuitenkin olla ABC:llä :)

• ............
        meni hermot kirjoitti:

...siihen että joutui hoitamaan monen ihmisen hommia, mutta se nyt ehkä on vain sen abc:n ongelma jossa ite olin. sielä ei vaan oikein listojen teko sujunut niinkuin piti...
        ja toki asiakkaihin meni hermot, aina ei vaan voi jaksaa, mutta siinä oppii päästään kaikki samantien toisesta korvasta ulos ja hymyilemään vaan, ihmiset on vaan välillä perseestä :D

henkilökuntaedut on muistaakseni hesessä 15% ja muualla ehkä 10%... ja henkkariedut saa sitten kaikista S-ryhmän paikoista, kun S-etukorttiin saa sellasen henkilökunta tarran. jos ei s-etukorttia, niin saa sellasen erillisen läpyskän jota näyttää kassalla.
        lisäksi kahvi, soodavesi ja tee on ilmasia.

työvuoroja oli käytännössä niin paljon kun vaan jakso tehdä, aina oli joku tarjoamassa jotain vuoroa omien lisäksi, mutta ei niitä ole pakko ottaa jos ei huvita. toki listaan merkityt vuorot on "tehtävä", mutta tuolla ainakin toimi hyvin henkilökunnan kesken vuorojen vaihto ym. itellä toimi kaikenkaikkiaan vuorot hyvin, koulun aikana en voinut tehdä aamu- enkä yövuoroja, joten ne sitten sumplittiin mulle sopivaksi. en itseasiassa tiedä tosta tuntia/viikossa hommasta, kyllä mulla ainakin oli joka viikolle ainakin se 35 tuntia laitettu.

tauot toimii niin että
        ALLE 6 tunnin vuoro: ei taukoja
        6-7 tunnin: about 15 min kahvitauko
        7 ja enemmän: 15 min kahvitauko ja 25 min ruokatauko.
        ja meillä ainakin oli ihan mahdollista hiljasempana hetkenä napata kuppi kahvia ja istahtaa hetkeks keittiön puolella, joten kyllä mä ainakin jaksoin hienosti. :)
        sitten, jos poltat, niin se mahdollisuus katoaa työvuoron ajaksi, ite pärjäsin kyllä kun vaan tottu ajatukseen, mutta kyllä tuolta monta ihmistä lähti melko nopeesti kun kuuli että tupakointi on kielletty.

kesällä on aina kiireisempiä päiviä, mutta ei talvellakaan varmasti työstä ole pulaa ! :D

Siivoojat on erikseen, (joku siivousfirma) sanoin vähän väärin edellisessä, että lattian pesu kuuluu siis vaan sillon kun on hese vuorossa, ja sekin on siis vaan tiskin takana oleva lattia, joten ei sinällään suurempia siivottavia. vessat kuuluu periaatteessa siivojille, mutta kyllä niitäkin voi käydä tarkistelemassa ettei mitään täyttä kaaosta ole.

ruoan tekijät ovat erikseen, hesessä osa ihmisistä koulutetaan tekemään ruokaa ja asiakaspalveluun, mutta ite reenailin omaksi huvikseni vaan jotain hamppareitten kasausta, muuten niistä ei ole mitään havaintoa. :P

tässä nyt oli kaikki mitä näin äkkiseltään tuli mieleen, mutta kaikenkaikkiaan se on melko helppoa rahaa jos vaan jaksaa ja pystyy ajatteleen että ihmiset on ihmisiä eikä niille mitään voi. kaikki työnteko on aina jotenkin ikävää, mutta suurimmaksi osaksi tykkäsin kuitenkin olla ABC:llä :)

Ei kai se oikeasti voi noin mennä? Johan työlakikin määrittelee, että jos työpaivä ylittää 6 tuntia, on suotava vähintään tunnin mittainen lepoaika, jolloin saa poistua työpaikalta, jos se vaan on mahdollista. Jos se taas ei ole luvallista kuuluvat tauot työaikaan.

Minulla työpäivä on yleensä 7,25 tuntia, jolloin palkallisia taukoja on kaksi kahvitaukoa ja yksi ruokatauko. Siis sillä lailla palkallisia, että ovat työaikaa. Tehokas työaika siis on noiden taukojen lisäksi noin 6,5 tuntia. Tuolla palkalla ja noilla tauoilla abc kuulostaa kyllä aika huonolta työnantajalta.

• mutta minkäs tekee...
        ............ kirjoitti:

Ei kai se oikeasti voi noin mennä? Johan työlakikin määrittelee, että jos työpaivä ylittää 6 tuntia, on suotava vähintään tunnin mittainen lepoaika, jolloin saa poistua työpaikalta, jos se vaan on mahdollista. Jos se taas ei ole luvallista kuuluvat tauot työaikaan.

Minulla työpäivä on yleensä 7,25 tuntia, jolloin palkallisia taukoja on kaksi kahvitaukoa ja yksi ruokatauko. Siis sillä lailla palkallisia, että ovat työaikaa. Tehokas työaika siis on noiden taukojen lisäksi noin 6,5 tuntia. Tuolla palkalla ja noilla tauoilla abc kuulostaa kyllä aika huonolta työnantajalta.

niin se mun mielestä meni. vai mahtokohan se olla niin että 7h ja enemmän ni olis ollu kaks kahvitaukoo ja yks ruokkis, mut ei sitä toista kajhvitaukoo ikinä kerinny pitään. ja tosiaan mulla ainakin on se käsitys että työpaikalta ei saanu poistua, työpisteeltä kylläkin. eli yläkerrassa oli taukoilupaikka jonne sitten sai mennä. mutta tästä en nyt oo varma, itellä ei koskaan ollu tarvetta lähtee minnekkään... ite en siis oikeesti uudestaan sinne menis, mut sillon ei ollu paljon varaa pohtia taukojen määriä, kunhan rahaa sai... mä en noihin lakeihin oo sen ihmeemmin ikinä tutustunu, kun abc oli vielä eka duunipaikka... mutta noista kaikista asioistahan saa varmuuden kun soittaa ja kyselee, voihan se olla että asiat on muuttuneetkin sen jälkeen kun sieltä lähdin...

...yeah, right...

• harkitsen
        mutta minkäs tekee... kirjoitti:

niin se mun mielestä meni. vai mahtokohan se olla niin että 7h ja enemmän ni olis ollu kaks kahvitaukoo ja yks ruokkis, mut ei sitä toista kajhvitaukoo ikinä kerinny pitään. ja tosiaan mulla ainakin on se käsitys että työpaikalta ei saanu poistua, työpisteeltä kylläkin. eli yläkerrassa oli taukoilupaikka jonne sitten sai mennä. mutta tästä en nyt oo varma, itellä ei koskaan ollu tarvetta lähtee minnekkään... ite en siis oikeesti uudestaan sinne menis, mut sillon ei ollu paljon varaa pohtia taukojen määriä, kunhan rahaa sai... mä en noihin lakeihin oo sen ihmeemmin ikinä tutustunu, kun abc oli vielä eka duunipaikka... mutta noista kaikista asioistahan saa varmuuden kun soittaa ja kyselee, voihan se olla että asiat on muuttuneetkin sen jälkeen kun sieltä lähdin...

...yeah, right...

kiitos taas kaikista kommenteista!! nyt on kuviot paljon selkeämmät. eihän se varmaan mikään unelmapaikka oo työskennellä mutta siinä vaiheessa jos ei oo valinnanvaraa niin menettelee, ainakin jonkun aikaa. positiivinen puoli on mielestäni se, että vuoroja voi sumplia miten itelle sopii.

luulen, että taukojen määrä ja säännöt saattaa riippua just siitä osa-aikaisuudesta? no, anyway, taukoja siis pidetään jos ehtii : ). vaikka laki sanoo mitä niin monessa duunissa se käytäntö on kuitenkin eri.

joo, jos ottavat mut sinne kyselen tietysti kaikki asiat ensin ennenku laitan nimeä paperiin. mutta nyt tiedän vähän mitä odottaa.

viikonloppuja ja kiitos vielä vastaajalle!

• pasi kuikka
        harkitsen kirjoitti:

kiitos taas kaikista kommenteista!! nyt on kuviot paljon selkeämmät. eihän se varmaan mikään unelmapaikka oo työskennellä mutta siinä vaiheessa jos ei oo valinnanvaraa niin menettelee, ainakin jonkun aikaa. positiivinen puoli on mielestäni se, että vuoroja voi sumplia miten itelle sopii.

luulen, että taukojen määrä ja säännöt saattaa riippua just siitä osa-aikaisuudesta? no, anyway, taukoja siis pidetään jos ehtii : ). vaikka laki sanoo mitä niin monessa duunissa se käytäntö on kuitenkin eri.

joo, jos ottavat mut sinne kyselen tietysti kaikki asiat ensin ennenku laitan nimeä paperiin. mutta nyt tiedän vähän mitä odottaa.

viikonloppuja ja kiitos vielä vastaajalle!

Ruokatauko

Säännöllinen työaika yli 7 tuntia, vähintään tunnin ruokatauko

Paikallisesti sopimalla:

* voidaan lyhentää enintään 30 minuutilla
        * voidaan poistaa kokonaan, jolloin saa ruokailla työaikana

Tauon aikana ei ole velvollisuutta työntekoon.
        Kahvitauko

Työpäivän pituus:

alle 4 tuntia    ei kahvitaukoa
        4–6 tuntia    1 kahvitauko
        yli 6 tuntia    2 kahvitaukoa

• mutta mutta
        pasi kuikka kirjoitti:

Ruokatauko

Säännöllinen työaika yli 7 tuntia, vähintään tunnin ruokatauko

Paikallisesti sopimalla:

* voidaan lyhentää enintään 30 minuutilla
        * voidaan poistaa kokonaan, jolloin saa ruokailla työaikana

Tauon aikana ei ole velvollisuutta työntekoon.
        Kahvitauko

Työpäivän pituus:

alle 4 tuntia    ei kahvitaukoa
        4–6 tuntia    1 kahvitauko
        yli 6 tuntia    2 kahvitaukoa

Mitä järkeä pitkissä ruokatauoissa, ne ovat omaa aikaa, eivät siis palkallisia. Kahvitauot esim 2x15 min / 8h ovat palkallisia.

• serpien kylässä
        mutta mutta kirjoitti:

Mitä järkeä pitkissä ruokatauoissa, ne ovat omaa aikaa, eivät siis palkallisia. Kahvitauot esim 2x15 min / 8h ovat palkallisia.

että kuuden tunnin vuorossa ei ole taukoa ollenkaan, sehän on selkeästi sopimusta vastaan. 2 x 15 min päivässä tekee vuodessa 130 tuntia(3.25 viikkoa)ilmaista työtä.

• Huoh
        ............ kirjoitti:

Mun mielestä toi tauoton systeemi on ihan hyvä, kun sillon saa juoda kahvia yms koko ajan kun ehtii, eikä päivä pyöri vaan kahvi- ja ruokataukojen ympärillä. ja mieti nyt.. jos jokainen työntekijä olis työajastaan tunnin tauolla, niin kuka sen tunnin aikana tehtävät työt hoitaa??? ei kukaan, ainakaan pienessä paikassa

• naurattaa
        Huoh kirjoitti:

Mun mielestä toi tauoton systeemi on ihan hyvä, kun sillon saa juoda kahvia yms koko ajan kun ehtii, eikä päivä pyöri vaan kahvi- ja ruokataukojen ympärillä. ja mieti nyt.. jos jokainen työntekijä olis työajastaan tunnin tauolla, niin kuka sen tunnin aikana tehtävät työt hoitaa??? ei kukaan, ainakaan pienessä paikassa

tee vaan ilmaista työtä, jos haluat. Pääasia, että saat juoda KOKOAJAN sitä kahvia yms.

• osa-aikainen
        naurattaa kirjoitti:

tee vaan ilmaista työtä, jos haluat. Pääasia, että saat juoda KOKOAJAN sitä kahvia yms.

Meillä ainakin tauot ovat palkallisia, eikä ruokataukoa erikseen ole määritelty (eli sillon syyään ku ehitään). Tämä siis vakkarit päättänyt, itte osa-aikaisena

4-6 h 15 min tauko
        6-7 h 15 min 30 min tauko
        7 h -> 2x 15 min 30 min tauko

Tauot sun muut on ihan sovittavissa työkavereitten kanssa. Ei se pomo aina oo kattomassa perään..

• fddff
        ............ kirjoitti:

Ravintola alalla EI OLE taukoja.

• cba
        mutta mutta kirjoitti:

Tuon kahvitauon pituutta ei ole määritelty missään sopimuksessa. Se voi olla vaikka 5 min.

• Kilpailijallatöissä
        ............ kirjoitti:

"Ei kai se oikeasti voi noin mennä? Johan työlakikin määrittelee, että jos työpaivä ylittää 6 tuntia, on suotava vähintään tunnin mittainen lepoaika, jolloin saa poistua työpaikalta, jos se vaan on mahdollista. Jos se taas ei ole luvallista kuuluvat tauot työaikaan. "

Ha ha ha! Tämän kommentin kirjoittaja taitaa olla jossain toimistohommissa! Tervetuloa kaupan- ja ravintola- alan tes- todellisuuteen! Meillä tehdään 9 tunnin mittaisia päiviä 2x10min mittaisilla tauoilla eikä kukaan valita. Mutta toisaalta, palkka maksetaan koko siltä ajalta jonka työpaikalla olet. Ja lounasedut ovat huomattavat! Oman ravintolan tuotteet saa puoleen hintaan, ja ne ovat Herkullisia! ABC:n annokset ovat siihen verrattuna pelkkää kuraa.

• pentti hilkuri

taas kusetettu.

• juujoojuu

meijän abcllä on yks ruokatauko. se on noin 25 min. että niin.....

• nollakasi

Muutama kyseisen työnantajan kokki on pipovikaisia täällä meidän seudulla. Yksikin pillu märkänä poliiseihin. Ihme friikki, kun pollariauton näkee, niin heti on sormi pimpsassa varmaan.

• Pyhäjärvellä

Pyörii yritys Vuokratyövoimalla.
        Töihin pyrkii ammattitaitoisiakin, mutta ei oteta koska pikkutytöt joilla ei ole mitään taitoa tekevät halvemmalla.

• Katsokaa peiliin
        Pyhäjärvellä kirjoitti:

Töihin pyrkii ammattitaitoisiakin, mutta ei oteta koska pikkutytöt joilla ei ole mitään taitoa tekevät halvemmalla.

kolmen viikon jaksossa 50-60 tuntia ,jopa 4 tunnin päiviä ei taukoja, 4 tuntia 7.50 tunti kertaa 4 tekee 30 euroa päivä miinus verot jää 24 euroa miinus kulut omalla autolla kun muulla ei pääse. Kun laskee niin jää tappiolle sinä päivänä kun tekee ABC ketjulle 4 tuntia. Kuka tästä pelleilystä hyötyy, ei tämä ole mitään oikeata työnantaja toimintaa. Jos on 70 työntekijää liikennemyymälässä niin vakituisia täysillä tunneilla on vuoropäälliköt ja ja muut vastaavat eli max. 5 henkilöä seisemästäkymmenestä. Loput tekee näitä jos joskus tarvitaan tunteja. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä näiden riittämättömien armopalojen varaan. On pakko tehdä toista duunia tai hakea avustusta sossusta,muuten ei elä. Silloin tämä ABC liiketoiminta tulee yhteiskunnan tukemaksi toiminnaksi. Ongelma ei niinkään ole tuntipalkka vaan riittämättömät työtunnit josta palkka syntyy.
        Olen nähnyt tämän kaiken ja tämä on totta, sääliksi käy kun katselee näitä työtekijöitä jotka koittavat kaikkensa ja palkkana on itkuinen katkeruus ja riittämätön elanto tehdystä työstä. Luulisi että tällä hintatasolla mitä ketjut pitävät voisi teettää pienemällä porukalla enemmän tunteja ja pärjätä edes kohtuullisesti, se toisi motivaatiota ja panostusta työntekoon sitoutumista ja itsensä kehittämistä ketjun hyväksi. Asiakkaat voisivat antaa enemmän palautetta ketjun toiminnasta ja vaatia läpinäkyvyyttä sen toiminta tapoihin. Näin ei voi eikä saa jatkua , asiakkaat äänestää jaloillaan kun ymmärtävät mistä on kyse. Asiakkaat tämän kaiken maksaa mutta minä en halua olla tukemassa tätä toimintaa jos tilanne ei korjaannu radikaalisti oikeaan suuntaan.

• böööö
        Pyhäjärvellä kirjoitti:

sanoo joku joka ei tiedä asiasta yhtään mitään....

• Oikeaatietoa

Nimenomaan näin! Vuokratyövoima on itse asiassa erittäin kallista työvoimaa. Itse olin vuokratyöläisenä parisen vuotta ja tienasin reilusti yli tessin.

Muuten kyllä ABC- ketjun toimintatavoissa olisi huomattavastikin kehitettävää. Itse kun ko. puljun kyltin jossakin näen, painan kaasua...

• Beentheredonethat

Meidän abc.llä kuului, nimenomaan kuului kahdeksan tunnin päivään kaksi 12.sta minuutin kahvitaukoa ja yksi 20.nen minuutin ruokatauko. Näitä taukoja ei kuitenkaan koskaan kerinnyt pitämään.. yleensä vuorossa sai istua korkeintaa kymmenen minuuttia rauhassa ja sitten tultiin huutelemaan jo töihin, tai vastaavasti keittiössä oltiin itsekseen jossa täytyi pää kainolla juosta tekemään kaikkea muuta. TEHOJA TEHOJA TEHOJA. Ja joo tuo vapaa-päivänä soittelu alkoi jo ensimmäisen neljän kuukauden aikana vituttamaan aika pahasti, oli sulla yksi vp tai huimat kaksi, niin aina soitettiin että tule töihin. Jos joskus erehdyit sanomaan ette pääse kun on käyntiä siellä ja täällä ja asioiden hoitoa, sinua rokotettiin siitä. Töistä et ikinä pääse pois silloin kun haluaisit ellei lähde.. Alimiehitys yleistä. Sairaslomia jatkuvasti. Ja sitten tämä ah lempipaasaukseen aiheeni LOMIEN POLTTO :D Kaksi kertaa tekivät ja sen jälkeen irtisanoin itseni. Ok jäin taloudellisesti tappiolle oli miten oli. :) Mutta päivääkään en kadu lähtöäni. Nyt sen sijaan kuuntelen muiden työkavereideni purnausta siitä millaista paskaa se on. MINÄ TIEDÄN ;) Siksi en aikaillut ja polttanut itseäni loppuun. Tsemppiä kaikille abc.läisille toivottavasti teillä muualla on parempi kohtalo kuin meillä..

• Tyytyväinen

Aloitin itse työskentelyn ABC:llä viime vuonna syksyn ylioppilaskirjoitusten jälkeen ja jatkan luultavasti ainakin tämän vuoden loppuun. Työskentelin siis puolisen vuotta lukion ohella pyhinä ja viikonloppuisin, nykyisin valmistuttuani teen kolmesta viiteen päivää viikossa. Mielestäni Hämeenmaa on toiminut työnantajana oikein hyvin: työvuoroja on tasaisesti arkena sekä viikonloppuisin ja toiveet lomapäivistä on otettu huomioon (esim. kevään yo-kirjoitusten suhteen). Tähän vielä lisäksi henkilökuntaedut sekä mukavat vuoropäälliköt ja pomo: vapaapäivinä saatetaan soitella töihin mutta itse ainaki sanon rehellisesti jos on muuta menoa eikä tästä ole mitään sanomista tullut. Aloittaessani palkkani oli 9.89e/h (johtuen aiemmasta asiakaspalvelukokemuksesta) ja nykyisin se on 10.14e/h, mihin olen tyytyväinen; monet kaverini työskentelevät 8-9e tuntipalkalla. Suurimman osan vuoroistani teen hesen puolella, mistä voin sanoa pari asiaa: kyllä, ruuhkapäivinä on KIIRE ja saa juosta ympäriinsä eikä aina jaksa hymyillä tympeille asiakkaille (suurin osa kuitenkin mukavia!), mutta tauotus pelaa hyvin ja työntekijöiden jaksamisesta huolehditaan. Ymmärrän, että saman palkan voisi muualla tienata helpommin, mutta olen kuitenkin tyytyväinen ABC:hen työpaikkana. Yllä olevien kauhukirjoitusten perusteella voisin jopa vannoa, ettei kyseessä ole sama työnantaja :D

• olga ihan haavisto

abc pyhajarvi johtaja on rasistinen ihminen! kun pyysin tyoharjoitelupaikka se sanoi etta ei koska tassa elamassa hanen abc lla olevat ulkomaalaisia ! vain valkoisia ihmisia! sen jalkeen mun opettaja soitanyt han sanoi samaa opettaja oulusta oli sokissa.....en kay siella! huono palvelu!

• Lueppas tuo

Ihmisarvon ABC.
      Ja jos et ymmärtänyt niin lue uudelleen.
      Siis just noin toimii kyseinen yritys.
      15 vuoden ravintola-alan kokemuksella ja
      ABC:llä hetken työskennelleenä voin kehoittaa
      kiertämään kaukaa kyseisen paikan.
      Tuohon juttuun vielä lisäisin että meillä syötiin jos
      ehdittiin huolimatta työvuoron pituudesta.
      Toki lounaan jämiä sai lohdutukseksi viedä
      kotiin jos ei ehtinyt 8:n tunnin aikana edes kahville
      saati syömään.

• helllloooy

Heips, mulla on kokemus kolmesta eri ABC:stä. Kymin että Savon seudulla. Kokemukset näistä on kyllä NIIN VAIHTELEVIA, koska siihen vaikuttaa a)kyrpiintyneet työntekijät b)liikennemyymäläpäällikkö ja c) Oma asenne - ylipäätään kaikkeen. Meneekö sulla töissä päivät nopeemmin tehden sataa hommaa samaan aikaan, kelloa et kerkeä katsoa, vai toimistossa sormia pyöritellen. Itselleni sopii ensimmäinen. Työ on monipuolista, asiakkaat on kaiken ilo että myös se paska. Mutta positiivisemman puolelle kääntyy. Ja koska monipuolista, työhön kuuluu monta osa-aluetta jota hallita (esim. (tietenkin)kassa, kassan tekninen toiminta(varsinkin yövuorossa jos laite pimahtaa, opittava toimimaan) ray-pelikoneet ylipäätään ja halutessa niiden tyhjennys/rahojen lasku/tilitys - myös kassa. Seteli automaatin toiminta, veikkaus koneen metkut, toto koneen metkut(ongelma tilanteet), kahvila linjaston tuotteiden tilaus ja tarpeen arviointi (keittiöpuolella tietysti keittiön tilaukset), kahvi automaatin toimintojen opettelu/puhdistus, kaakaovehkeiden jutut, maksupäätteen jutut, Astianpesukoneen kasaaminen, purkaminen, pesu, toiminnan oppiminen(ja puhun tietenkin isoista teollisuus pesukoneista) elintarvike teollisuuden uunit, rasvakeittimet,parillat yms. keittiövehkeet.(vaikka et ole kokkina, nämä on osattava), kylmiöiden tarkkailu, raporttien otto kaikesta mistä sen vaan voi ottaa, eri toimintamallit kassalla toimiessa(yritysasiakkaat,sopimusasiakkaat,lahjakortit,tapahtumien poistoa,korjailua yms.) Siivousta on lähinnä tasot. Ja vessat tarkistetaan, laitetaan vaan paperia jos tarve. Siivousfirma erikseen. Toimipisteestä riippuen osaat käyttää hälytysjärjestelmää ja kaikissa on hyvä tietää liukuovien toiminta. Jne.jne.jne. Jokatapauksessa monipuolinen ala ja nyt kun en enää siellä töissä ole, voin sanoa, että jos pärjäät ABC:llä niin pärjäät ihan missä tahansa muussa työpaikassa jauhamassa sitä pullaa. (ja irvailijat, tietenkin niissä eri työpaikoissa johon on valmiudet) Ja hei, reipasta seisoma/juoksu/kävely työtä, ei iske veritulppa saatikka laardi kertymään vyötärölle! (unohdetaan jo valmiiksi läskit) Ja päivät menee nopsaan, katot kelloa ja tajuat että kohta pitäis vissiin lähtä kotia. Mutta siis, eka abc kokemukseni kamala(liian vähän työntekijöitä, liikaa venäläisiä asiakkaita:D) toinen kokemus mahtava, mahtava rento pomo, kolmas paikka vieläkin parempi, vieläkin mahtavampi pomo, kaikki melkein sumplittavissa, palautetta saa antaa ja kaikkeen tartutaan. Kokemuksensa kullakin.

Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe