Onko ihmisellä Suomessa valita asuinpaikkansa? Katselen tässä toisella silmällä A-zoomia, jossa kerrotaan Lapp(a tai i)laisten oikeudesta yhdenmukaisiin palveluihin.
Jos minä saan sydärin tai Rouva Ratikka synnyttäisi, niin otettaisiin ambulanssi tai taksi ja yöpäivystys olisi parin kilometrin päässä. Entä syrjäseudulla asuva? Onko hänellä samat oikeudet valtion kustannuksella?
Entä jos muutan Savon sydämeen, kesämökilleni, saareen, vain kesällä liikennöitävän tien taakse? Voinko olettaa saavani samat palvelut? Soitan kännykällä ja minut tai perheeni pelastetaan hydro- tai helikopterilla, jonka tuntihinta on useita tuhansia euroja, eli enemmän kuin synnytyksen tai ohitusleikkauksen yksityisellä?
Vai onko oikeudenmukaista, että jos haluaa elää erakkona, niin palvelutkaan eivät ole samaa tasoa kuin asutuskeskuksessa asuvilla?
Ps. Asetuin jo maahan makaamaan, että persjalaisetkin ylettyvät ohimoon saakka.
Jos minä saan sydärin tai Rouva Ratikka synnyttäisi, niin otettaisiin ambulanssi tai taksi ja yöpäivystys olisi parin kilometrin päässä. Entä syrjäseudulla asuva? Onko hänellä samat oikeudet valtion kustannuksella?
Entä jos muutan Savon sydämeen, kesämökilleni, saareen, vain kesällä liikennöitävän tien taakse? Voinko olettaa saavani samat palvelut? Soitan kännykällä ja minut tai perheeni pelastetaan hydro- tai helikopterilla, jonka tuntihinta on useita tuhansia euroja, eli enemmän kuin synnytyksen tai ohitusleikkauksen yksityisellä?
Vai onko oikeudenmukaista, että jos haluaa elää erakkona, niin palvelutkaan eivät ole samaa tasoa kuin asutuskeskuksessa asuvilla?
Ps. Asetuin jo maahan makaamaan, että persjalaisetkin ylettyvät ohimoon saakka.
Vastaukset 11
Vanhimmat
että kaikki saavat asua missä lystäävät. Suomi on siitä merkillisessä asemassa että täällä tosiaan maksetaan verot kunnialla ja hoidetaan omat, mitä maahanmuuttajilta ehditään :)
onhan siinä eroa matkaako 5 vai 500 km synnyttämään.
Espoon Kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen kehui aikanaan radiossa, että Espoo ei erottele Espooseen muuttavia ihmisiä.
Itse hain hieman ennen tuota lausumaa asuntoa Espoosta, vastaus "Ansaitsette liikaa jotta teille voitaisiin osoittaa asunto".
Ystäväni ystävä joka oli koulutuksessa, haki Espoosta asuntoa, jotta hänellä olisi ollut asunto lähellä valmiiksi sovittua työpaikkaa.
Vastaus kuului "Teille ei voida osoittaa asuntoa, koska teillä ei ole vakituista työpaikkaa".
Ja nykyään niin yksityiseltä kuin kunnalta haettaessa vuokra-asuntoa, tarkistetaan monasti hakijan taloudellinen tilanne.
Joten vastaus:
Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, kunhan siihen on tarpeeksi edellytyksiä, kuten varallisuutta mahdollista ok-taloa ajatellen.
Tai sopiva toimeentulo vuokra-asuntoa ajatellen.
Kuulopuheen mukaan tuo tuloraja on purettu, haettaessa kunnan vuokra-asuntoa.
Minulla on yksi Mellunmäkeläinen kaveri, joka aina puhuu espoolaisista maalaisserkuistaan. ;-)
Noh, vielä tulee päivä, että Espoolle käy kuin Lounais-Sipoolle. Eikä se minusta mikään kovin suuri tai kovaääninen hutava vääryys ole.
ÄO nousee, kun liittävät aikanaan Helsinkiin.
Juice Leskinen laulaa jossain kappaleessa "Sitten minä muutin Espooseen kuolemaan" kaltaista.
Eiköhän se ole itsestäänselvää ettei kaupungin asuntoihin pääse jos on varaa vuokrata yksityiseltä. Siis toiseen kaupunkiin tai kuntaan missä sattuu just asumaan.
Jonoon on toki helppo päästä siten että muuttaa virallisesti kaverin luo haluamaansa kaupunkiin ja saa sieltä häädön. Järjestelykysymys.
Näinhän se menee. Tosin tilanne on karu työpaikanperässämuuttajille (jessus, mikä yhdyssana), jotka tarvitsevat asunnon. Että ei kun yksityisille markkinoille. Tosin asunnon löytymisen luulisi olevan helppoa verrattuna opiskelijoihin, työttömiin luottotietonsa menettäneisiin jne...
se tilanne on niin karu just niille jotka muuttaa työpaikan perässä? Eroaa jotenkin muusta muuttamisesta?
/Nev
Tarvitaan kuitenkin infrastruktuuri palveluihin, jotka saattavat erämaassa olla kaoottisia (ja myös joillekin) johtuen luonteestaan.
Ja oikeudenmukaisuudella ei välttämättä ole mitään tekemistä luonnon lakien kanssa.
Eli, "mitäs läksit", voisi jonkun koomikonkin hurtti kommentti epäoikeudenmukaisesti kuulua.
mutta vaikken olisi katsonut niin olen sitä mieltä, että
a) meidän kaikkien etu on se, että Suomesta pysyy asutettuna myös ne syrjäiset kolkat, sekä
b) saamelaisilla on täysi oikeus pitää kiinni omista asuinalueistaan, sillä me suomalaisethan heidät sinne ajoimme.
Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Ja tuskin kukaan Näätämössä asuva oikeasti olettaa ambulanssin saapuvan paikalle alle kuudessa minuutissa. Mutta palveluiden saatavuus on kai lainkin mukaan taattava, asui sitten missä tahansa osassa valtakuntaa (saa korjata jos olen väärässä)?
Itse mietin yleensä oikeuksia ihmisen, en kansalaisen, näkökulmasta. Ja mietin, että jos ihminen saa Suomessa valita minkä tahansa asuinpaikan ja saa sinne sataprosenttista palvelua, niin millä perusteella sama valinnanvapaus valita asuinpaikkansa voidaan evätä muilta?
En kai ola lukevinani rivien välistä Kokoomusvastaista kritiikkiä?
mitään saa. Voihan sitä hyväksyvästi aina vain nyökkäillä niinku joku koira ja aina kusetetaan.
Ihan yleisellä tasolla asiaan liittyen, mutta asiasta riippumatta.