Haluaisin kuulla ongelmia, joita ajattelette hormonikierukan tuoneen teille.
Olen 39-v ja kahden lapsen äiti.
Minulla on ollut Mirena-hormonikierukka vähän yli viisi vuotta. Alussa ei ollut suurempia ongelmia, ehkä vähän iho-ongelmia ja päänahan rasvoittumista.
Kun kierukka oli ollut kolme vuotta, lopetin tupakoinnin. Olen aina ollut hyvin hoikka (162 cm ja 52 kg). Tänään painoa on 79 kg. Syön nykyään vähemmän kuin aiemmin. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja syömiseni ei voi selittää painon nousuani. Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu, aineenvaihdunta toimii niiden mukaan normaalisti. Varmasti tupakoinnin lopettamisella on osuutensa asiaan, mutta selittääkö se 27 kg ja sen, että niistä ei pääse kirveelläkään eroon.
Lisäksi minulla oli kierukan alkuvuosina toistuvia virtsatie-infektioita. Nyt viimeiset n. puoli vuotta olen kärsinyt kuivista limakalvoista ja sen seurauksena yhdyntäkivuista, yhdynnän jälkeen kivuista muutaman päivän ja hiivatulehduksista. Tällä hetkellä menossa hiivalääkitys suun kautta ja lääkäri määräsi myös Vagifemia. Niitä en aio ainakaan vielä käyttää. Kierukka piti vaihtaa ensi kuussa uuteen, mutta luettuani netistä ko. ongelmista olen tullut toisiin ajatuksiin. Haluaisin kuitenkin kuulla, onko minulla paljonkin kohtalotovereita.
Olen 39-v ja kahden lapsen äiti.
Minulla on ollut Mirena-hormonikierukka vähän yli viisi vuotta. Alussa ei ollut suurempia ongelmia, ehkä vähän iho-ongelmia ja päänahan rasvoittumista.
Kun kierukka oli ollut kolme vuotta, lopetin tupakoinnin. Olen aina ollut hyvin hoikka (162 cm ja 52 kg). Tänään painoa on 79 kg. Syön nykyään vähemmän kuin aiemmin. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja syömiseni ei voi selittää painon nousuani. Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu, aineenvaihdunta toimii niiden mukaan normaalisti. Varmasti tupakoinnin lopettamisella on osuutensa asiaan, mutta selittääkö se 27 kg ja sen, että niistä ei pääse kirveelläkään eroon.
Lisäksi minulla oli kierukan alkuvuosina toistuvia virtsatie-infektioita. Nyt viimeiset n. puoli vuotta olen kärsinyt kuivista limakalvoista ja sen seurauksena yhdyntäkivuista, yhdynnän jälkeen kivuista muutaman päivän ja hiivatulehduksista. Tällä hetkellä menossa hiivalääkitys suun kautta ja lääkäri määräsi myös Vagifemia. Niitä en aio ainakaan vielä käyttää. Kierukka piti vaihtaa ensi kuussa uuteen, mutta luettuani netistä ko. ongelmista olen tullut toisiin ajatuksiin. Haluaisin kuitenkin kuulla, onko minulla paljonkin kohtalotovereita.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Minulla oli aikanaan hormonikierrukka.
Minua huimasi eikä sitä osattu aluksi ollenkaan yhdistää kierrukkaan. Vuosien tutkimusten jälkeen
kun kierrukka poistettiin huimaus loppui siihen paikkaan. Orionilta sanottiin että joo saattaa joissain harvoissa tapauksissa aiheuttaa huimausta mutta niin harvoissa ettei sitä ole lueteltu kierukan "Käyttöohjeissa".
Kun ystävättäreltäni löytyi rintasyöpä kehoitettiin häntä heti poistamaan kierrukka.
Hormonihoitoahan tämäkin kuten pilleritkin ja onhan tänäpäivänä tutkimustuloksia ettei hormonihoito ole välttämättä kaikille hyväski ;)