Suosikkikirjat

Follet, Ken; Neulansilmä

(vakoiluromaani, joka eroaa radikaalisti muista samaa aihetta kuvailevista kirjoista: kaupallisen kirjailijan yllätysteos)


More, Thomas; Utopia

(tämä on niitä kirjoja, jotka kaikkien pitäisi lukea. Tai kaikkien pitäisi ainakin tietää ne asiat, josta tämä kirja kertoo: sosialistisen yhteiskunnan esihahmotus)


Hemingway, Ernest; Vanhus ja meri

(hetkinen...tämähän oli se opus, jossa oli se mies ja sitten siinä oli se meri, jossa tämä mies sitten kalasteli: kuuluisan kirjailijan omakuva)


http://www.youtube.com/watch?v=P5K1L2uAVxE




"Klassikkoja jo syntyessään"




MarttyyriMallari-TTt

49

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sininen_sitruuna

      Täydellinen yheiskunta olisikin hakusessa. :)

      Ja kukapa sitä ei haluaisi asua kuunsirpissä. Tai ehkei sittenkään.

      Niinhän se oli, että ei ole pakko olla positiivinen jos ei halua. :)

      • ei sosialistinen järjestelmä välttämättä eroa paljoakaan kapitalistisesta sisarestaan.


        "Kumpaankaan ei olla tyytyväisiä :)"


        MarttyyriMallari-TTt


      • sininen_sitruuna
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        ei sosialistinen järjestelmä välttämättä eroa paljoakaan kapitalistisesta sisarestaan.


        "Kumpaankaan ei olla tyytyväisiä :)"


        MarttyyriMallari-TTt

        Neulansilmän lukemista tarvitsee ilmeisesti harkita. Olet muistaakseni sen maininnut ennenkin, ja nyt minua vaivaa, että miksi se on niin hyvä. :)


      • sininen_sitruuna
        sininen_sitruuna kirjoitti:

        Neulansilmän lukemista tarvitsee ilmeisesti harkita. Olet muistaakseni sen maininnut ennenkin, ja nyt minua vaivaa, että miksi se on niin hyvä. :)

        jostain syystä oletin myös Kravun kääntöpiirin kuuluvan listallesi.


    • uk-ko

      Twain, Mark: Huckleberry Finnin seikkailut
      Jaksaa vedota edelleen romanttiseen mieheen. Tämä on ollut mulle myös poikana satiirin lyhyt oppimäärä.

      Castaneda, Carlos: Matka Ixtlaniin
      Voiko tän nykyään laskea huuhaa-kirjojen isäksi? Don Juanin opetukset ovat olleet mulle hyvin tärkeitä ja vaikuttavat edelleen käsityksiini maailmasta ja ihmisestä. Hallusinogeenejä en ole kokeillut.

      Steinbock, Dan; Narsismin fasismi
      Tämä oli kova pala aikoinaan lukiopojalle. Mutta aika tasapainottava teos Don Juanin rinnalle :-)

      Klassikoista en tiedä, mutta mun suosikkeja.

    • Wittgenstein Ludwig; tractatus logico philosophicus(loogisfilosofinen tutkielma, väitöskirja)

      Kirjoittaja kieteyttää kaiken tiedon yhteen merkkiin ja luo matemaattisen portin taivaaseen.

    • cookos

      olipa yllätys...olen nimittäin lukenut tuon Vanhus ja meri-kirjan. Ja pienillä pakolla, se oli äidinkielen pakollinen lukukirja yläasteella. En ymmärrä, miks sellasta pitää lukea tuon ikäsenä,..joka ei kosketa millään lailla. Tai saattoihan se koskettaa, koska vieläkin muistan lukeneeni sen,..mut oli sen ikäselle pitkäveteistä, kun muuten luki jännäreitä.
      Nuo muut kirjat pitää laittaa korvan taa, kun ei kohta pääse nettiin. Voi kirjoille olla silloin hyvä tilaus ;D..ja oikeestaan hyvä niin.
      Nuo muut kirjat on nimeltä tuttuja, kiitos muistutuksesta.

      • tutustuin itse kyseiseen opukseen vasta aikuisena.


        "Hyvin raskassoutuinen kirja :)"


        MarttyyriMallari-TTt


      • cookos
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        tutustuin itse kyseiseen opukseen vasta aikuisena.


        "Hyvin raskassoutuinen kirja :)"


        MarttyyriMallari-TTt

        siitä voit vaan arvata miltä tuntu lukee se 15 v. Mutta äidinkieli oppiaineena oli mun lemppari..kait se meni siinä sivussa.
        Hee..taisit vaan ottaa kirjan esille tehdäksesi vaikutuksen ;S. Joo, teit!


      • uk-ko
        cookos kirjoitti:

        siitä voit vaan arvata miltä tuntu lukee se 15 v. Mutta äidinkieli oppiaineena oli mun lemppari..kait se meni siinä sivussa.
        Hee..taisit vaan ottaa kirjan esille tehdäksesi vaikutuksen ;S. Joo, teit!

        kun Vanhus ja meri mainitaan, se myös mainitaan raskaaksi. Ite muistan lukeneeni sen ekan kerran joskaus alta kakskymppisenä ja toisen kerran muutamaa vuotta myöhemmin, eikä mulla ole siitä yhtään tuollaista kokemusta.
        Mulle se oli tosi vaikuttava ihmisen ja luonnon suhteen kuvaus.
        Mutta siitä on aikaa. Täytynee hankkia se käsiini ja tsekata kuinka raskas se oikeesti onkaa.


      • Va-Nil-La
        uk-ko kirjoitti:

        kun Vanhus ja meri mainitaan, se myös mainitaan raskaaksi. Ite muistan lukeneeni sen ekan kerran joskaus alta kakskymppisenä ja toisen kerran muutamaa vuotta myöhemmin, eikä mulla ole siitä yhtään tuollaista kokemusta.
        Mulle se oli tosi vaikuttava ihmisen ja luonnon suhteen kuvaus.
        Mutta siitä on aikaa. Täytynee hankkia se käsiini ja tsekata kuinka raskas se oikeesti onkaa.

        puoli vuotta saada kahlattua se läpi! En tiedä raskaudesta, mutta tappavan tylsä se ainakin on. Joo tajuan symboliikan ja muun ja blaa blaa blaa, mutta oikeasti se on sata sivua siitä, miten joku vanha äijä kiskoo kalaa kotiin! Mä olen lukenut todella paljon, myös paljon klassikkoja, mutta ei tule mieleen mitään muuta yhtä yliarvostettua kuin vanhus ja meri!


      • uk-ko
        Va-Nil-La kirjoitti:

        puoli vuotta saada kahlattua se läpi! En tiedä raskaudesta, mutta tappavan tylsä se ainakin on. Joo tajuan symboliikan ja muun ja blaa blaa blaa, mutta oikeasti se on sata sivua siitä, miten joku vanha äijä kiskoo kalaa kotiin! Mä olen lukenut todella paljon, myös paljon klassikkoja, mutta ei tule mieleen mitään muuta yhtä yliarvostettua kuin vanhus ja meri!

        oikeesti hankkia se käsiini ja tarkistaa, kuinka hyvin mun muisto teoksesta pitää yhtä todellisuuden kanssa...


      • Va-Nil-La
        uk-ko kirjoitti:

        oikeesti hankkia se käsiini ja tarkistaa, kuinka hyvin mun muisto teoksesta pitää yhtä todellisuuden kanssa...

        arvostettu, että et ole yksin, mutta mulle ei kolahtanut... :) Tosin joskus muistaa kyllä väärinkin jonkun kirjan tekemän vaikutuksen, vaikka todellisuudessa se vaikutus johtui sen hetkisestä elämäntilanteesta.


    • Va-Nil-La

      Stevensonin puolesta. Ja ainakin Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva, Dickensin Pickwick kerhon jälkeenjääneet paperit ja Ibsenin novellit ansaitsee paikkansa klassikoiden joukossa. Ja Tsehovin näytelmät!

      • sininen_sitruuna

        Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva on yksi minunkin suosikeistani. :)


      • Va-Nil-La
        sininen_sitruuna kirjoitti:

        Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva on yksi minunkin suosikeistani. :)

        Harmi vaan, ettei muu tuotanto yllä läheskään samalle tasolle. :(


      • Tsehovin novellit:)


      • sininen_sitruuna
        Va-Nil-La kirjoitti:

        Harmi vaan, ettei muu tuotanto yllä läheskään samalle tasolle. :(

        on piakkoin tulossa uusi suomennettu painos. :)

        Miulla oli töiden osalta sen verran hektistä tuossa jonkin aikaa, että ei tullut luettua juuri mitään.. ja nyt taas olen sitten taas innostunut. :)


      • Va-Nil-La
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Tsehovin novellit:)

        Mä sitten taas en ole tykännyt Tsehovin novelleista, vaikka hänen näytelmistään tykkäänkin... Mikä sinua niissä viehättää?


      • mainitsemasi kirjat ovat hyvin kuuluisia...


        "Olet siis lukenut ne? :)"


        MarttyyriMallari-TTt


      • Va-Nil-La
        sininen_sitruuna kirjoitti:

        on piakkoin tulossa uusi suomennettu painos. :)

        Miulla oli töiden osalta sen verran hektistä tuossa jonkin aikaa, että ei tullut luettua juuri mitään.. ja nyt taas olen sitten taas innostunut. :)

        ostaa ihan omaksi...

        Mulla on aina aikaa lukea, vaikka olisi kuinka kiire. Välillä tulee valvottua koko yökin, jos on riittävän mielenkiintoinen kirja käsillä. :)


        Jäi muuten ihan Agatha Christie mainitsematta, hänestä tykkään kanssa mielettömästi. Luin ne joskus teini-ikäisenä.


      • Niitä on ihan
        Va-Nil-La kirjoitti:

        ostaa ihan omaksi...

        Mulla on aina aikaa lukea, vaikka olisi kuinka kiire. Välillä tulee valvottua koko yökin, jos on riittävän mielenkiintoinen kirja käsillä. :)


        Jäi muuten ihan Agatha Christie mainitsematta, hänestä tykkään kanssa mielettömästi. Luin ne joskus teini-ikäisenä.

        älytön määrä...


      • Va-Nil-La
        Niitä on ihan kirjoitti:

        älytön määrä...

        Olen lukenut kaikki, jotka olen saanut käsiini, mutta on niitä varmaan esim. suomentamatta jne muutama mitä en ole lukenut.


      • sininen_sitruuna
        Va-Nil-La kirjoitti:

        ostaa ihan omaksi...

        Mulla on aina aikaa lukea, vaikka olisi kuinka kiire. Välillä tulee valvottua koko yökin, jos on riittävän mielenkiintoinen kirja käsillä. :)


        Jäi muuten ihan Agatha Christie mainitsematta, hänestä tykkään kanssa mielettömästi. Luin ne joskus teini-ikäisenä.

        ... en arkena tohdi kirjan antaa valvottaa, kun pitää aina herätä niin aikaisin. :)

        Juu, mie mietiskelin hieman samaa. Muistaakseni olis ollu 9.3. tulossa.

        Ja nyt saunaan.


      • Va-Nil-La
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        mainitsemasi kirjat ovat hyvin kuuluisia...


        "Olet siis lukenut ne? :)"


        MarttyyriMallari-TTt

        Kyllä mä olen ne ihan oikeasti lukenut ja paljon muutakin, mä olen ihan hirveä lukutoukka.

        "Ei nuo sinunkaan mainitsemat tuntemattomia olleet. Samoista kirjoista olet tehnyt aloituksen ennenkin, onko ne ainoat klassikot jotka tunnet?"


      • Va-Nil-La kirjoitti:

        Kyllä mä olen ne ihan oikeasti lukenut ja paljon muutakin, mä olen ihan hirveä lukutoukka.

        "Ei nuo sinunkaan mainitsemat tuntemattomia olleet. Samoista kirjoista olet tehnyt aloituksen ennenkin, onko ne ainoat klassikot jotka tunnet?"

        onhan niitä paljon muitakin, mutta ihmiset eivät tunnista esimerkiksi Gunter Crassia.


        "Ja siksi hänen kirjoistaan on ihan turha puhua"


        MarttyyriMallari-TTt


      • Va-Nil-La
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        onhan niitä paljon muitakin, mutta ihmiset eivät tunnista esimerkiksi Gunter Crassia.


        "Ja siksi hänen kirjoistaan on ihan turha puhua"


        MarttyyriMallari-TTt

        mä en ole koskaan inhonnut mitään kirjaa niin paljon kuin peltirumpua! Voin myöntää, että sitä en lukenut loppuun asti. Se iljettävä kääpiö oli varmasti vastenmielisin hahmo, joka missään kirjassa on koskaan ollut!


      • Va-Nil-La kirjoitti:

        Mä sitten taas en ole tykännyt Tsehovin novelleista, vaikka hänen näytelmistään tykkäänkin... Mikä sinua niissä viehättää?

        joskus on aika vaikea määritellä syitä tykkäämisilleen, mutta kai se on se slaavilainen melankolia. Olen aika synkeä jurottaja, ajoittain:/


    • zisel

      Deborah Spungen: Nancy, Kata Kärkkäinen: Minä ja Morrison sitten se Punatakkinen tyttö (kertoo keskitysleirillä olleesta tytöstä), Tory Hayden: Aavetyttö.....

      Hesus! Mähän oon lukenut paljon enkä tosiaan edes tykkää lukemisesta :D Noi oli sellasia hyviä joita ei voinut lopettaa kun alotti. Ainiin, luin myös Manaaja- kirjan. Oli sitten siitäkin leffasta jätetty paljon pois mitä kirjassa oli. Samoin Minä ja Morrison on ihan perseestä elokuvana. Se päähenkilökin kirjassa oli pitkä musta hiuksinen nainen eikä sellanen kuin Irina Björklund. Mutta se nyt oli mitättömin ero kirjan ja leffan välillä.

      • uk-ko

        on useimmiten pettymyksiä, jos on lukemut teoksen aiemmin, ainakin mulle. Leffasta odottaa kirjan visuaalista toisintoa, eikä se koskaan ole, ei voi olla.
        Monissa kirjoissa tärkeää on kerronnan tyyli: elokuvassa on sitten kirjasta jäljellä enää tarinan runko.


      • zisel
        uk-ko kirjoitti:

        on useimmiten pettymyksiä, jos on lukemut teoksen aiemmin, ainakin mulle. Leffasta odottaa kirjan visuaalista toisintoa, eikä se koskaan ole, ei voi olla.
        Monissa kirjoissa tärkeää on kerronnan tyyli: elokuvassa on sitten kirjasta jäljellä enää tarinan runko.

        "Leffasta odottaa kirjan visuaalista toisintoa, eikä se koskaan ole, ei voi olla."


      • mielenkiintoista, olet ensimmäinen ihminen joka myöntää lukeneensa Kata Kärkkäisen kirjoja.


        "Ja ilmeisesti pidät niistä"


        MarttyyriMallari-TTt


      • zisel
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        mielenkiintoista, olet ensimmäinen ihminen joka myöntää lukeneensa Kata Kärkkäisen kirjoja.


        "Ja ilmeisesti pidät niistä"


        MarttyyriMallari-TTt

        oon Kärkkäiseltä lukenut. Onko niitä montakin?

        Olitko vaikuttunut mun analyyseistä niistä itsenäisistä valtioista? :D


    • aihe, joten rajaan suomalaisiin ja vielä omasta hyllystä löytyviin:
      Pentti Saarikosken runot
      Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu
      Martti Joenpolvi:novellit
      Oscar Parland:lumottu tie
      Jouko Turkka: aiheita

      • luulin jo, että pääsen pätemään kirjallisuuteen liittyvällä tietoudellani.


        "Toisin kävi"


        MarttyyriMallari-TTt


    • sirpamaikkarilta

      kautta aikojen on ilmeisesti säilynyt Astrid Lingrenin tuotanto. Kirjat luettu moneen kertaan ja jaksavat aina itseään luetuttaa aikuisenakin. Varsinki Ronja Ryövärintytär.


      • sirpamaikkarilta
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        onko tämä kirja tuttu sinulle:

        http://www.alexstubb.com/images/Image(211).jpg


        "En suosittele, vaikka onhan siinä kieltämättä jotain asiaakin :)"


        MarttyyriMallari-TTt

        Kirjakaupan hyllyssä nähnyt. Käteen asti en ole ottanut. Mutta onhan se Työväen Presidentti kyllä aika hyvä vitsi. Nauratti monta kertaa sillon edellisissä pressanvaaleissa. =)


      • Va-Nil-La

        Ronja Ryövärintytärtä! Ihana kirja!


      • kertaus on opintojen äiti.


        "Kukaan ei ole seppä syntyessään"


        MarttyyriMallari-TTt


    • almasty

      No ainakin ne mitä oon merkinnyt mun profiiliin.
      Eli Mauri Sariolan viiden tien risteys.
      Ja Mario Puzon Kummisetä.
      Heinz Schaefer U-977.
      Tuntematon sotilas.
      Ja Sinuhe Egyptiläinen vaikka jäikin kesken pitäis lukea joskus uudelleen alusta asti.
      Eduard Topolin Venäläinen sukellusvene.
      Arto Paasilinna:Elämä lyhyt Rytkönen Pitkä.
      Tuli joululahjaksi Sota ja Rauha en ole vielä muodostanut siitä paljon käsitystä mutta kai sekin tulee luettua ja onhan niitä muitakin hyviä kirjoja muttei jaksa ruveta tekemään sen enempää inventaaria mielessä.No jaa Kalle Päätalon Iijoki sarja etenkin ne mitkä keskittyy Kallen nuoruuteen ja sotavuosiin.

    • sulle.:)

      Yksi hyvä lukuvinkki sulle: Jan Guillou, teos "Pahuus" (ruotsinkielinen alkuteos "Ondskan").:)

      Jos haluat astetta paria kovempaa actionia, suosittelen Steinbeckia ja teosta "East of Eden".

    • on ilo lukea. Neulansilmää en ole lukenut, mutta kun noin suosittelet se pitää käydä lainaamassa. Muut on tullut luettua.

    • almasty

      On mielestäni yliarvostettu kirja juoni on yksinkertainen
      mies menee merelle ja saa kalan ja siinä se. Tylsää luettavaa oli vaikka suurin odotuksin lainasin kirjastosta sen.

    • Steinbeckin vihan hedelmät saa mun sisäisen sosialistin barrikaadeille.

    • ahmin kirjoja. Tässä muutama suositeltava lukuELÄMYS:

      Klassikko A. Upea kuvaus postmodernista elämisen vaikeudesta, jossa sä olet mä ja Internet pitäisi sammuttaa.

      Klassikko B. Upea kuvaus postmodernista elämisen vaikeudesta, jossa mä olen sä ja Internet pitäisi sammuttaa.

      Klassikko C. Upea. Kertakaikkisen upea. Sun on pakko lukea tää.

    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe