Hei,
oon kolmikymppinen ja huomenna on yläluomileikkaus. Leikkaus tapahtuu julkisella puolella.
Pelottaa hirveästi. Siispä leikkauksessa käyneiltä haluaisin kuulla kokemuksia...
Kauanko itse leikkaus kestää? Kai molemmat silmät leikataan kerralla? (mummolta leikattiin erikseen) Tapahtuuko leikkaus paikallispuudutuksessa ja käykö kipeää? (neulakammoisena saatan pyörtyä verikokeessakin...)
Mitä ennen ja jälkeen leikkauksen tehdään ja kauanko sairaalassa pitää olla? (tietää kyydinkin puolesta noin...)
Näkeekö leikkauksen jälkeen mitään ja onko kipuja? Sen verran jo luinkin että yleensä turpoaa ja menee mustaksi ja paranee n. 2 viikossa...=)
Voi että siis jännittää!!!! En ole ikinä ollu leikkauksessa saati sairaalassa muuten kuin esim. verikoe on otettu...
Kokemuksia ja kaikkea haluaisin kuulla ennen aamua...=/
Yläluomileikkaus
16
2642
Vastaukset
- Tehty
Se on ihan helppo toimenpide. Paikalli-puudutus leikataan ja ommellaan. Näkee ihan hyvin leikkauksen jälkeen. Leikkauksen jälkeen silmät vähän turpoavat ja silmän-ympärykset tummuvat mustelmista. Pidin 2viikkoa aurinkolaseja kun liikuin ulkona. Ei tarvi jäädä sairaalaan. Hakija pitää olla että pääsee kotiin. Ei mitään jännittämistä.
- ehkä erilaista
Minä kävin yksityispuolella yläluomileikkauksessa, joten ei ole tietoa kaikista kysymistäsi asioista.
Molemmat yläluomet leikattiin kerralla (tietenkin). Minulla laitettiin luomiin ensin puuduttavaan voidetta ja kun luomet olivat hieman tunnottomat, laitettiin puudutuspiikit (pieniä annoksia tiheään). Yksityislääkäri otti ensin valokuvat ja sitten leikkauspöydälle. Hoitaja peitteli steriilein suojin silmiä lukuunottamatta. Leikkaus ei tuntunut miltään, vain lievä palaneen lihan haju tuntui hetkittäin (leikattiin radiotaajuusveitsellä). Sitä en tiedä kuinka pitkään julkisen puolen sairaalassa pidetään, eiköhän se ole päiväkirurginen toimenpide. Yksityisellä pitivät noin tunnin leikkauksen jälkeen, sitten lähdin bussilla kotiin.
Kovin suuria kipuja ei ollut, taisin ottaa ensimmäisenä iltana kotona Panadolia varmuuden vuoksi että pystyi varmasti nukkumaan. Ainakin minä näin heti leikkauksen jälkeen aivan normaalisti. Varsinainen turvotus syntyi ensimmäisenä yönä, kun en viitsinyt pistää herätyskelloa soittamaan että olisi hautonut silmiä kylmällä yölläkin. Mustelmia ei tullut yhtään, johtunee tuosta radiotaajuusveitsen käytöstä.
Ei kannata jännittää. Tällainen paikallispuudutuksessa tehtävä pieni leikkaus on aika pieni juttu. Muista pyytää sairaalasta tarkat jälkihoito-ohjeet. Esimerkiksi lääkäri kielsi minua kumartumasta (ei edes kengän nauhoja saanut solmia kumarassa) ja nukkua piti pääpuoli ylempänä. Kylmällä pitää hautoa ahkerasti, tällä saa vähennettyä turvotusta ja mustelmiakin.- alkup.
Hei ja kiitos vastauksista!
Tänään ne sitten on leikattu ja yllätyin kuinka helposti se kävi. Nyt vaan laput silmillä odottelen miltä tulee näyttämään...=) - upee tunne
alkup. kirjoitti:
Hei ja kiitos vastauksista!
Tänään ne sitten on leikattu ja yllätyin kuinka helposti se kävi. Nyt vaan laput silmillä odottelen miltä tulee näyttämään...=)kun ne rasvat otetaan pois silmäkulmista, ja avattiin silmät! Olet nuori sul ei vissiin niitä viel, mut mul oli.
Olin KL ja operaatio kesti n. 20 min. Ei mustelmia, vähä turvotusta. Nyt mul upeet silmät taas, olen niistä ylpeä! - luometar
upee tunne kirjoitti:
kun ne rasvat otetaan pois silmäkulmista, ja avattiin silmät! Olet nuori sul ei vissiin niitä viel, mut mul oli.
Olin KL ja operaatio kesti n. 20 min. Ei mustelmia, vähä turvotusta. Nyt mul upeet silmät taas, olen niistä ylpeä!myös isot rasvapussit silmänurkissa ja laikkauksesta 2½ vuotta nuorennuin 10 vuotta;) leikattu Kouvola/suomenterveystalo Jussi Rintamäki ihana,että silmiä voi nyt todella meikata ja laittaa joskus tekoripset kun nekin voi kiinnittää ettei tarvtte ensin luomia nostaa teipinkanssa silmän päältä pois ;))
- alkup.
luometar kirjoitti:
myös isot rasvapussit silmänurkissa ja laikkauksesta 2½ vuotta nuorennuin 10 vuotta;) leikattu Kouvola/suomenterveystalo Jussi Rintamäki ihana,että silmiä voi nyt todella meikata ja laittaa joskus tekoripset kun nekin voi kiinnittää ettei tarvtte ensin luomia nostaa teipinkanssa silmän päältä pois ;))
mustelmia ei onneksi tullutkaan, vaikka luulin, että menee ihan mustaksi, mutta hieman yläluomet turvoksissa...
Voiko turvotuksen aikana tulos näyttää kuin olisi saanut leikata enemmän...? Vai muuttuuko tulos paljon vielä?
OOn tuolla peilin edessä katsonu, että roikkuuhan nuo vielä ja että toinen enemmän niin kuin ennen leikkaustakin... =/
Lääkäri sanoi ettei voi paljon ottaa pois, kun niin nuori, mutta kai nyt tarpeeksi sentään?
Tai sitte olen vaan jännittynyt, että tuleeko jäljestä täydellinen =) Kai normaalia...=D - mustat silmät
alkup. kirjoitti:
mustelmia ei onneksi tullutkaan, vaikka luulin, että menee ihan mustaksi, mutta hieman yläluomet turvoksissa...
Voiko turvotuksen aikana tulos näyttää kuin olisi saanut leikata enemmän...? Vai muuttuuko tulos paljon vielä?
OOn tuolla peilin edessä katsonu, että roikkuuhan nuo vielä ja että toinen enemmän niin kuin ennen leikkaustakin... =/
Lääkäri sanoi ettei voi paljon ottaa pois, kun niin nuori, mutta kai nyt tarpeeksi sentään?
Tai sitte olen vaan jännittynyt, että tuleeko jäljestä täydellinen =) Kai normaalia...=DOlin keskiviikkona alaluomi leikkauksessa karmeeta jälkeä tuli en suosittele kellekkään molemmat silmät mustat ja turvoksissa pelolla odotan loppu tulosta kun tikit poistetaan
- vaihtelee
mustat silmät kirjoitti:
Olin keskiviikkona alaluomi leikkauksessa karmeeta jälkeä tuli en suosittele kellekkään molemmat silmät mustat ja turvoksissa pelolla odotan loppu tulosta kun tikit poistetaan
Leikkauksen jälkeiset tapahtumat vaihtelee näköjään niin potilaan kuin leikkaustekniikankin mukaan. Pyrin vähentämään mustelmia esimerkiksi lopettamalla hyvissä ajoin sellaiset lääkkeet jotka ohentavat verta (mm. aspiriinijohdannaiset ja E-vitamiini). Leikkaukseen menin lääkärille joka leikkaa radiotaajuusveitsellä, kun kuulin että sillä on saatu siistimpiä tuloksia. Silmiä haudoin kylmällä ahkerasti ohjeiden mukaan. En kumarrellut ja nukuin pää ylempänä. Lopputuloksena ei yhtään mustelmaa. Seuraavan päivän aamuna kova turvotus, mutta hävisi suhteellisen nopeasti.
Minulla taisi mennä jopa pari kuukautta kun arpi oli vielä hieman koholla ja kehitti tavallaan oman poimunsa. Ajan kanssa se hävisi huomaamatta ja nyt runsas vuosi leikkauksesta arpi näkyy vain hiukan vaaleampana lähempänä silmän sisänurkkaa. Sitäkään ei näe kuin itse kun tietää mistä hakea. - alkup.
alkup. kirjoitti:
Tai sitte olen vaan jännittynyt, että tuleeko jäljestä täydellinen =) Kai normaalia...=Dviisi päivää nyt takana ja oikean silmän luomi roikkuu vieläkin ja vasen on tooosiii ihana.
Harmittaa!!! Olisi vissii pitänyt lääkärille mainita, että ottaa oikealta enemmän, ku oli pahempi, mutta luulin, että hän sen huomaa itsekin, kun silmälääkärikin huomasi heti...
Tikit on vielä, mutta kyllä sen huomaa, ettei oikea oikein onnistunut =(
Onko kukaan ottanut tikkejä itse pois? - entinen lurppa
alkup. kirjoitti:
viisi päivää nyt takana ja oikean silmän luomi roikkuu vieläkin ja vasen on tooosiii ihana.
Harmittaa!!! Olisi vissii pitänyt lääkärille mainita, että ottaa oikealta enemmän, ku oli pahempi, mutta luulin, että hän sen huomaa itsekin, kun silmälääkärikin huomasi heti...
Onko kukaan ottanut tikkejä itse pois?Minulla 4 päivää leikkauksesta ja uskoisin, että lopputulos näkyy vasta viikkojen päästä, kunhan turvotus ja kaikki mustelmat ym. ovat tasoittuneet. Olen todella tyytyväinen, että menin leikkaukseen, koska varsinkin oikea silmä lurpotti tosi pahasti ja olin väsyneen näköinen ja ei voinut edes kuvitella, että laittais luomiväriä luomiin ja sitten vielä se tärkein, että näkee kunnolla. Olen jo 57-vuotias, niin varmaan vaikuttaa jopa ulkonäköönkin nuorentavasti jonkin verran.
Odottele nyt ja anna rauhassa parantua, - itseeni
alkup. kirjoitti:
viisi päivää nyt takana ja oikean silmän luomi roikkuu vieläkin ja vasen on tooosiii ihana.
Onko kukaan ottanut tikkejä itse pois?Kun näprätään silmän lähellä, en luottanut itseeni vaan menin poistattamaan ompeleet (siis ei ollut yksittäisiä tikkejä) terveyskeskukseen sairaanhoitajalla. Eihän tuo ompeleiden poisto ollut mitenkään vaikea. Sisänurkasta päätesolmu pois saksilla ja ulkonurkasta vetäen lanka liukui pois. Toinen silmä ei tuntunut lainkaan, toinen hiukan (mutta ei kipuna).
- toinen uusiksi
alkup. kirjoitti:
Onko kukaan ottanut tikkejä itse pois?Minulla otettiin toisesta luomesta liian varovasti ja tehtiin korjaus-leikkaus..
- harmittaa
toinen uusiksi kirjoitti:
Minulla otettiin toisesta luomesta liian varovasti ja tehtiin korjaus-leikkaus..
Minullakin toisesta luomesta leikattu vähemmän. Eron huomaa selvästi. Miten korjaus onnistui?
- vanhuus ei tule yksi
harmittaa kirjoitti:
Minullakin toisesta luomesta leikattu vähemmän. Eron huomaa selvästi. Miten korjaus onnistui?
Olen harkinnut yläluomien leikkausta tai kiristystä ihan ryppyjen vuoksi kulmaluomessa. Siihen ei voi ilmeisesti laittaa mitään täyteainettakaan.. Mikä tuo radiotaajuusveitsi on? Kuka sitä käyttää?
- veitsi.
vanhuus ei tule yksi kirjoitti:
Olen harkinnut yläluomien leikkausta tai kiristystä ihan ryppyjen vuoksi kulmaluomessa. Siihen ei voi ilmeisesti laittaa mitään täyteainettakaan.. Mikä tuo radiotaajuusveitsi on? Kuka sitä käyttää?
Radiotaajuusveitsi on lankamainen ja se leikkaa kudosta tavallaan polttamalla (samalla pienet suonet sulkeutuu). Laserilla leikkaaminen toimii samalla tavalla. Radiotaajuusveistä käyttää jotkut plastiikkakirurgit, itse kävin Asko Salmella.
- Ammattilainen
Mistä Suomesta löytyy kunnallinen sairaala tai edes yksityinen, jossa tehdään yläluomileikkaus ulkonäkösyistä 30-vuotiaalle? Rikollista toiminaa todennäköisesti, on varmaan jäänyt keskustelut tosi vähiin kun ei mitään tietoa perusasioista ole jäänyt mieleen! Vastuullinen putiikki antaa AINA suullisen ja kirjallisen infon etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2703354Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell211843Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.281517- 821379
- 1371038
- 811004
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.64839Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86766Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61697Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗51676