Olen aivan uuno autojen suhteen, ja siksi ajattelin kysyä tätä fiksummilta:
Kuinka nopeasti auton akku normaalisti tyhjenee, jos valot unohtuvat päälle? Voiko olla mahdollista, että akku tyhjenee jo 15-20 minuutissa valojen ollessa päällä kun moottori on sammutettu?
Entä mistä tietää, milloin akku pitäisi vaihtaa?
Kuinka nopeasti akku tyhjenee?
9
27483
Vastaukset
....
1. Auton valot kuluttaa noin 10A, jolloin perusakku tyhjenee kokonaan noin 5-6 tunnissa.
Tarkka arvo riippuu akun varaustilasta, akun koosta, valojen tehoista (ajovalot, parkit takavalot, mittaristo ym.)
Käynnistymiseen tarvittava virta riippuu taas monista tekijöistä ja akun käynnistysvirtaan vaikuttaa oleellisesti lämpötila, joten tarkkaa arvoa en osaa sanoa, missä vaiheessa tuon 5-6 tunnin sisällä käynnistettävyys katoaa. Itse käynnistys ei vaadi montaa ampeerituntia.
Mainitsemasi aika (15-20 min) ei missään tapauksessa kuluta niin paljon virtaa, että akku tyhjenisi normaalitilanteessa liikaa.
Akun vaihtotilanteen määrittäminen onkin jo monimutkaisempi, jos haluat varautua siihen etukäteen.
Nykyajan akut kun ovat yleensä niin toimivia, että ne loppuvat yht'äkkiä johonkin sisäiseen vikaan, juurikaan ennalta varoittamatta.
Nyrkkisääntönä, että jos ei pyöritä aamulla pikkupakkasilla starttia kunnolla, vaikka olet ajanut autolla edellisenä päivänä pidemmän matkan (yli puoli tuntia) niin akku alkaa olla finaalissa, koska ei jo luovuta tai varaa virtaa riittävästi.- Akku Ankka
Kiitos hyvistä vastauksista! Nyt muistellessani tuli mieleen, että myös penkinlämmitin oli kyllä päällä tuon 15-20 minuuttia, eli se on jonkin verran lisännyt virran kulutusta.
Käynnistystilanteessa oli pakkasta n. -2 astetta. 15-20 minuutin tauon jälkeen auto ei meinannut ensin lähteä millään käyntiin vaikka yritin useamman kerran. Kun sitten sammutin valot ja yritin käynnistystä uudelleen, auto lähti heti käyntiin ja sen jälkeen se on startannut joka kerta moittettomasti.
Kyseessä on 10 vuotta vanha Toyota Yaris. Minulla ei ole tietoa, onko akkua koskaan vaihdettu. Täytyy harkita, josko tuon akun vaihdattaisi seuraavan huollon yhteydessä. - vuoden iässä
Akku Ankka kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista! Nyt muistellessani tuli mieleen, että myös penkinlämmitin oli kyllä päällä tuon 15-20 minuuttia, eli se on jonkin verran lisännyt virran kulutusta.
Käynnistystilanteessa oli pakkasta n. -2 astetta. 15-20 minuutin tauon jälkeen auto ei meinannut ensin lähteä millään käyntiin vaikka yritin useamman kerran. Kun sitten sammutin valot ja yritin käynnistystä uudelleen, auto lähti heti käyntiin ja sen jälkeen se on startannut joka kerta moittettomasti.
Kyseessä on 10 vuotta vanha Toyota Yaris. Minulla ei ole tietoa, onko akkua koskaan vaihdettu. Täytyy harkita, josko tuon akun vaihdattaisi seuraavan huollon yhteydessä.akku on melko varmasti tiensä päässä, eikä uudetkaan kovin kalliita ole ottaen huomioon pitkän käyttöiän. vanhan akun saa antaa myyjäliikkeelle ilmaiseksi, niin pääsee siitä eroon.
- oli hyvä
mutta jos akkusi on vanha ja kulunut, se voi tyhjetä noinkin lyhyessä ajassa. tästä minulla on omakohtaista kokemusta:
-pysäköin autoni odottaakseni erään henkilön saapumista, minulta unohtui valot päälle ja istuin itse autossa kuuntelemassa cd-soitinta. menee hetki ja cd-soitin alkaa takerrella, sitten huomaan että valot on olleet päällä ja virta lähes loppu. odotan minuutin (suunnilleen rukoillen) ja yritän startata. onneksi oli lämmin päivä ja lämmin moottori, auto lähti nipin napin käyntiin.
pakkasilla samaa ongelmaa oli jos autoa seisotti edes yhdenkin päivän. joka päivä piti ajaa tai ladata akkua, nyt on uusi akku eikä tuota vaivaa enään ole. en edes tiedä miten vanha tuo aikaisempi akku oli. jos koet vastaavaa, niin tiedät että akku pitää vaihtaa.
akun kyljessä ilmoitetaan ampeeritunnit (Ah), eli jos tiedät paljonko ampeereita valosi vievät, niin voit laskea montako tuntia akku kestää. esim 60 ampeeritunnin akku antaa 60 ampeeria tunnin ajan tai 6 ampeeria kymmenen tunnin ajan.
-jos lasketaan että lamppujesi yhteenlaskettu teho olisi 170 wattia ja jännite 12 volttia> on virta silloin:
I = P/U = 170W / 12V = 14A
tämä ei tosin ota huomioon johtojen resistanssia tai muita herätevirtaa ottavia laitteita, mutta on suuntaa-antava. tuolla virralla akkusi kestäisi
60 Ah / 14A = 4,3 h- lyijyakku
latautuu parin kolmen vuoden vanhana vain
puoleen kapasiteetistään, eli siinä on vain
30-40 Ah varausta.
60 Ah:n akkua ei missään nimessä voi purkaa
6 tuntia 10 A:n virralla, vaikka olisi uusi
akku kysymyksessä. Kysymyksessä on silloin ns.
syväpurkaus ja lyijyakku on saman tien finaalissa. - vain laskennallinen
lyijyakku kirjoitti:
latautuu parin kolmen vuoden vanhana vain
puoleen kapasiteetistään, eli siinä on vain
30-40 Ah varausta.
60 Ah:n akkua ei missään nimessä voi purkaa
6 tuntia 10 A:n virralla, vaikka olisi uusi
akku kysymyksessä. Kysymyksessä on silloin ns.
syväpurkaus ja lyijyakku on saman tien finaalissa.esimerkki vaikkei se välttämättä akulle hyvää teekään.
- muitakin
vain laskennallinen kirjoitti:
esimerkki vaikkei se välttämättä akulle hyvää teekään.
sähköopin kaavoja, joita voi lueskella ja joutessaan kopioida tänne, mutta ei niillä ole mitään tekemistä käytännön kanssa, jos puuttuu taito niiden soveltamiseen. Antaa vain väärää tietoa ja monessa tapauksessa aiheuttaa vahinkoa kysyjälle joka hämääntyy noiden kaavojen esittämisestä.
- muilla pienempi
lyijyakku kirjoitti:
latautuu parin kolmen vuoden vanhana vain
puoleen kapasiteetistään, eli siinä on vain
30-40 Ah varausta.
60 Ah:n akkua ei missään nimessä voi purkaa
6 tuntia 10 A:n virralla, vaikka olisi uusi
akku kysymyksessä. Kysymyksessä on silloin ns.
syväpurkaus ja lyijyakku on saman tien finaalissa.Jos 60 Ah akkuu on jo kolme vuotta vahha, sen kapasiteetti on todennäköisesti (täytenäkin) todellakin 30 Ah tai alle senkin (kyseisessä tilanteessa). Jos valot päällä kulutus on 15 A, niin akku kestää vain tunnin, sillä Ah määrä on tällä "suurella" purkuvirralla vain n. puolet 30 Ah:sta. Katsokaa uuden akun käppyröitä. Ja pakkasessa tietysti alunalkaenkin paljon pienempi kuin määritellyssä 20 C:n lämpötilassa. Ja jos lisäksi radio, mittaristo, ajotietokone, sisävalot, tuulettaja yms näkymätöntä on päällä virrankulutus paljon yli 25 A.
Eli vanhalla akulla ei kylmässä kannata pitää montaakan sekuntia mitään päällä, jos moottori ei käy. Siis kaikki mahdollinen aina pois ennen moottorin sammutusta.
- omaa kokemusta
Jos ei ole tietoa millon akku on vaihdettu, niin sillon on turha laskeskellakaan mitään.
Meikäläisen autossa akku toimi moitteetomasti viimekesänä. Tein autoon remonttia ja auto oli melkeen viikon paikallaan ja välillä käynnissä jokusen minuutin. No sitten eräänä iltana automankasta kuuntelin musiikkia ja sain remontin ja jarrut kuntoon ja päätin lähteä koeajolle. No eipäs auto sitten startannutkaan, vaikka oli 30min aikasemmin kiltistä lähteny käyntiin. No mäen päältä mäkistartti ja auto käyntiin ja akku toimi hyvin seuraavat puolivuotta.
No ne puoli vuotta meni ja autolla ajettiin vähintään kerran viikossa. Sitten sen puolen vuoden jälkeen talvella auto oli parkissa 2 viikkoa, eikä sitten kaukolla saannu ovia auki ja sisävalokin palo himeästi ja starttimoottori ei pyöriny startatessa. No työntämällä käyntiin ja viikon ajan autoa käyttelin vähintään parin päivän välein.
Sit oli tiedossa toinen kahen viikon seisomisaika autolle ja otin akkukengän irti ette mikäänn sitä akkua kuluttais. No sitten kahen viikon jälkeen piti taas lähteä ja sillon auton sisävalo palo vielä himmeämmin kuin viimekerralla. Työntämällä lähti taas käyntiin.
Sitten autolle tuli taas enemmän käyttöä ja vähintään 3 päivän välein oli pakko saada akkua ladattua jos halusi edes auton käyntiin.
Sitten motonetisä menin uuden akun ostamaan ja otin halvimman mitä löyty ja muistaakseni maksoin ~60e ja oisko ollu 62Ah "huoltovapaa"akku. Sen laitoin vanhan akun tilalle ja siinä oli jo senverran varausta, että sai ilman lataamista startattua auton käyntiin.
Ja toi huoltovappana akkuna myytävä akku ei ole mikään erikoisuus, siinä on vaan estetty se huoltaminen, mut sitäkin voi huoltaa jos haluu sen kestävän pidempään. Kampee siitä väkivalloin kannen irti, niin pääsee huoltamaan.
Toinen asia mikä tohon akun kuntoon vaikuttaa on se miten usein ja kuinka paljon autolla ajetaan. Jos ajelee päivittäin 3km kauppa ja työmatkaa, niin startatessa menee enemmän virtaa kuin mitä laturi kerkee lataamaan. Ja noi starttiakut ei tykkää hyvää jos pääsee varaus purkautumaan kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 991690
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151531- 1391434
- 981420
- 761336
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2701089- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18975- 37957