Töissä vielä 70 vuotiaana

tuskinpa

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/02/26/voiko-toissa-jaksaa-seitsemankymppiseksi/20095192/12?pos=1

Ainakaan tällä hetkellä vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta erityisesti työpaikoilla. Jos et pärjää nuorten tahdissa, saat lähteä. Kunnioitus puuttuu ja vie työmotivaatiota.

Asiantuntijoiden mukaan ikärakenne tuo omat vaatimuksensa työpaikoille. Professori Matti Ylikoski Työterveyslaitokselta sanoo, että työn pitää entistä enemmän joustaa etenkin ihmisen fysiologian, mutta myös psykofysiologian mukaan.

On selvää, että iän karttuessa näkö ja kuulo, liikuntakyky ja voimat heikkenevät ja rasituksista palautuminen vie aiempaa enemmän aikaa.

133

13034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeputki

      Mietikää nyt päätäjät,jos menestyvä yhtiö haluaa pärjätä kovassa kilpailussa, niin työntekiöiden pitää olla nuoria terveitä eikä todellakaan 65 vuotiaita hitaasti liikuvia mahdollisesti sairaslomalla olevia kaikensa antaneita ihmis poloja jotka odottavat eläkkeele pääsyä.Esimerkiksi jossakin kuljetus alalla nehän ovat henken vaarallisia pää ei käänny aivot ei toimi enää niinkuin nuorilla.ja onko tossa iässä enää monella edes ajokorttia.

      • Ajattele haluatko heidän o...

        Suomessa ei kannata tehdä lapsia vai haluatteko että he aikoinaan joutuvat olemaan työelämässä jonnekin 75 vuotiaaksi.Nyt kannattaa nauttia näistä päivistä eli syödä rasvasta ruokaa juoda ja polttaa kuolee sitten pois jos pääsee raihnaisena eläkkeelle.eipä siinä enää jaksa tai kykene kun vanhainkotiin siirtymään loppuunpalaneena sänkyyn makaamaan


      • Sivusta seuraaja
        Ajattele haluatko heidän o... kirjoitti:

        Suomessa ei kannata tehdä lapsia vai haluatteko että he aikoinaan joutuvat olemaan työelämässä jonnekin 75 vuotiaaksi.Nyt kannattaa nauttia näistä päivistä eli syödä rasvasta ruokaa juoda ja polttaa kuolee sitten pois jos pääsee raihnaisena eläkkeelle.eipä siinä enää jaksa tai kykene kun vanhainkotiin siirtymään loppuunpalaneena sänkyyn makaamaan

        Ei suomalaisten tarvikaan tehdä lapsia,
        sitä varten tänne on tuotu somalit.
        Se siitä


      • Metallimies...

        ...ajattelevat jonkun yksittäisen ihmisen jaksamista. Herroille on tärkeää, että heidän palkanmaksunsa jatkuu ja optiot juoksevat. Tässä hallituksessa on keskenkasvuisia ihmisiä päättämässä ikääntyvien ihmisten asioista.


      • ei kannata
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Ei suomalaisten tarvikaan tehdä lapsia,
        sitä varten tänne on tuotu somalit.
        Se siitä

        Sittenhän rikkaat saavat työläisiä tekemään 75 vuoteen asti töitä.Suomalaisten ei kannata tehdä lapsia jos jälkeläisistään kantaa huolta ja rakastaa.Kuka haluaa heidän sitten joutuvan kärsimään uupuneinena ja raihnaisinatöissä 75 vuotiaaksia ja sittan makaamaan vanhainkotiin.


      • möykäkkö

        Otetaanpas iisisti. Kun täyttää 50 on kirjoittamaton laki että työpaikalla voi ottaa päivätorkut ruoan päälle. Vessassa voi vierähätää tovi kaksi pidemmäksi kuin nuorilla työtovereilla ja kahvituntejakin saa pitkittää ihan kaikessa rauhassa. Sitten rollaattorit nurkan takaa kehiin ja päiväkävelylle että työkunto säilyy ja mieli pysyy vireänä. Jos nuorilla on on tehokasta työaikaa tilastojen mukaan 2-3 h työpäivässä niin ikälopuilla se saa siihen tilastoon vedoten olla noin tunti päivässä. Kyllähän sen nyt jaksaa jos työpaikalle saapi luunsa raahattua :)


      • heik
        möykäkkö kirjoitti:

        Otetaanpas iisisti. Kun täyttää 50 on kirjoittamaton laki että työpaikalla voi ottaa päivätorkut ruoan päälle. Vessassa voi vierähätää tovi kaksi pidemmäksi kuin nuorilla työtovereilla ja kahvituntejakin saa pitkittää ihan kaikessa rauhassa. Sitten rollaattorit nurkan takaa kehiin ja päiväkävelylle että työkunto säilyy ja mieli pysyy vireänä. Jos nuorilla on on tehokasta työaikaa tilastojen mukaan 2-3 h työpäivässä niin ikälopuilla se saa siihen tilastoon vedoten olla noin tunti päivässä. Kyllähän sen nyt jaksaa jos työpaikalle saapi luunsa raahattua :)

        olet sairas paska etkä varmaan ite ole edes töissä kirjoituksien perusteella et ymmärrä mitään vaan olet vähäjärkisiä kirjoittelija pellejä.


    • ei jaksa

      Kamalaa. Minua ei työelämä kiinnosta yhtään. Olen työssä julkisella sektorilla.Pohjakoulutus AMK ja yliopisto kursseja. Kahden tonnin bruttopalkalla pitää olla monen asian asiantuntija. Myös näiden eläkkeiden. Pomot epäpäteviä maistereita, joiden koulutus ei edes liippaa omaa alaa. Olen nähnyt miten sairaita ja väsyneitä ihmiset ovat eläkkeelle päästyään, varsinkin siivoojat ja hoitajat. Tämäkö on se lamalääke? Herätys siellä Arkadianmäellä? Teillä ei ole mitään käsitystä nykyisestä työelämästä.

      • työssäolopakko

        Näyttää siltä että hallituksessa istuu vain sellaisia joilla ei ole mitään käsitystä työelämästä (oikeista töistä). On aivan eri asia jatkaa ja jaksaa työelämässä, jos on mielenkiintoinen, haastava työ kuin että pienellä palkalla tekee fyysisesti ja psyykkisestikin rasittavaa työtä mielellä "pakko saada rahaa jostain". Olen itse aiemmin ollut 20 vuotta työssä jota rakastin. Nyt 10 vuotta vain tienaamassa yötyössä. Aiakisempaa työtäni olisin voinut kuvitella jaksavani yli 63 vuotiaaksi. Nykyisessä menen työpassin kerrallaan, työ ei todella anna mitään muuta kuin palkan. Pitäisikö tätä jatkaa 65 vuoteen, apua. Kukaan muu ei tämänikäistä enään ota. Haloo Arkadianmäki ja hallitus. Nyt taisitte vetää maton jalkojenne alta. Kaikilla ei ole varaa maksaa yksityisiä eläkevakuutuksia, ottaa virkavapaita tai vuorotteluvapaita vaan on yksinkertaisesti tehtävä työtä mistä ei pidä että saa taloutensa hoidettua.


      • Miten oli Vanhasella?
        työssäolopakko kirjoitti:

        Näyttää siltä että hallituksessa istuu vain sellaisia joilla ei ole mitään käsitystä työelämästä (oikeista töistä). On aivan eri asia jatkaa ja jaksaa työelämässä, jos on mielenkiintoinen, haastava työ kuin että pienellä palkalla tekee fyysisesti ja psyykkisestikin rasittavaa työtä mielellä "pakko saada rahaa jostain". Olen itse aiemmin ollut 20 vuotta työssä jota rakastin. Nyt 10 vuotta vain tienaamassa yötyössä. Aiakisempaa työtäni olisin voinut kuvitella jaksavani yli 63 vuotiaaksi. Nykyisessä menen työpassin kerrallaan, työ ei todella anna mitään muuta kuin palkan. Pitäisikö tätä jatkaa 65 vuoteen, apua. Kukaan muu ei tämänikäistä enään ota. Haloo Arkadianmäki ja hallitus. Nyt taisitte vetää maton jalkojenne alta. Kaikilla ei ole varaa maksaa yksityisiä eläkevakuutuksia, ottaa virkavapaita tai vuorotteluvapaita vaan on yksinkertaisesti tehtävä työtä mistä ei pidä että saa taloutensa hoidettua.

        Minä vuonna Vanhanen aloitti työnsä? Olen syntynyt -50 ja aloitin työputken 8 vanhana. Ei kannata kadehtia aikaista työkyvyttömyyseläettäni. Minulla on jo kaikkipaikat korjattavana.


      • myös väsynyt
        työssäolopakko kirjoitti:

        Näyttää siltä että hallituksessa istuu vain sellaisia joilla ei ole mitään käsitystä työelämästä (oikeista töistä). On aivan eri asia jatkaa ja jaksaa työelämässä, jos on mielenkiintoinen, haastava työ kuin että pienellä palkalla tekee fyysisesti ja psyykkisestikin rasittavaa työtä mielellä "pakko saada rahaa jostain". Olen itse aiemmin ollut 20 vuotta työssä jota rakastin. Nyt 10 vuotta vain tienaamassa yötyössä. Aiakisempaa työtäni olisin voinut kuvitella jaksavani yli 63 vuotiaaksi. Nykyisessä menen työpassin kerrallaan, työ ei todella anna mitään muuta kuin palkan. Pitäisikö tätä jatkaa 65 vuoteen, apua. Kukaan muu ei tämänikäistä enään ota. Haloo Arkadianmäki ja hallitus. Nyt taisitte vetää maton jalkojenne alta. Kaikilla ei ole varaa maksaa yksityisiä eläkevakuutuksia, ottaa virkavapaita tai vuorotteluvapaita vaan on yksinkertaisesti tehtävä työtä mistä ei pidä että saa taloutensa hoidettua.

        meidät raihnaiset laitetaan kuntoutukseen, jotta meistä saataisiin vielä joku pisara hyötyä puristettua!

        Vanhasta kengällä päähän ja haistakoon pitkän paskan.


      • työssäolopakko kirjoitti:

        Näyttää siltä että hallituksessa istuu vain sellaisia joilla ei ole mitään käsitystä työelämästä (oikeista töistä). On aivan eri asia jatkaa ja jaksaa työelämässä, jos on mielenkiintoinen, haastava työ kuin että pienellä palkalla tekee fyysisesti ja psyykkisestikin rasittavaa työtä mielellä "pakko saada rahaa jostain". Olen itse aiemmin ollut 20 vuotta työssä jota rakastin. Nyt 10 vuotta vain tienaamassa yötyössä. Aiakisempaa työtäni olisin voinut kuvitella jaksavani yli 63 vuotiaaksi. Nykyisessä menen työpassin kerrallaan, työ ei todella anna mitään muuta kuin palkan. Pitäisikö tätä jatkaa 65 vuoteen, apua. Kukaan muu ei tämänikäistä enään ota. Haloo Arkadianmäki ja hallitus. Nyt taisitte vetää maton jalkojenne alta. Kaikilla ei ole varaa maksaa yksityisiä eläkevakuutuksia, ottaa virkavapaita tai vuorotteluvapaita vaan on yksinkertaisesti tehtävä työtä mistä ei pidä että saa taloutensa hoidettua.

        Joo, Arkadianmäen kusipäät kehtaakin ehdottaa moista
        eläkeiän nostamista !!! Ompahan vielä Suomessa saunoja joiden taakse tää porukka viedään ja A...taan. Tai sitten Al-Gaida vois hoitaa homman !


    • Valtio lainasi 25 miljardia eläkesäätöiltä.
      Tätä rahaa valtio ei ole maksanut takaisin.
      Valtio siis varasti eläkeläisten rahat.
      Kaverini joka tekee rakennushommia sai postia.
      Siinä luki, että hän menettää vuotta 1992 ennen maksamansa tel ja lel edut eli siis ison osan eläkkeestä. Näin tehtiin tuhansille. Valtio siis varasti taas.
      Nyt eläkeikää nostetaan, koska valtiolla ei ole varaa maksaa eläkkeitä.Osasyynä se kun veronkevenykset pitää saada ajettua läpi jotta rikkaat hyötyisivät taas lisää.
      Kun kokoomus pääsi hallitukseen Vanhanen lupasi toimia sen sätkynukkena kuten Lipponen aikoinaan
      talouselämän sätkunukkena ajaessaan alas ammattiliitot. Mukavia kavereita nää Lipposet, Vanhaset ja Kataiset.Sopisivat hyvin MAFIA:n palkkalistoille.
      Olisikohan aika toimia??
      Herätkää nyt helvetissä ihmiset.Nuo äijät syö Teidän leipäänne ja ajavat tilanteen siihen, että eläkkeitä ei tässä maassa ole. Nää äijät löytyy muutaman vuoden päästä jostain Karibialta altaan reunalta myhäilemästä.
      Joskus hyvinä aikoina tällaiset varkaat talutettiin saunan taa ja homma oli hoidossa

      • Yksi mikrosiru

        Olisi todella aika toimia. Jonkun pitäisi vaan löytää tavat, miten toimitaan. Nuo esitykset olisi pitänyt estää ajoissa.


      • alkoi nyt

        Tais nyt tulla tuon jengin viimeinen munaus. Touhu alkaa olla todella törkeää ahneutta ja oma edun ajamista, suorastaan rikollista. Maan pettureita. Avatkaa nyt hyvät ihmiset jo silmänne. Onko meillä nyt oikeasti varaa yleislakkoon tai muuhun todella vakavaan konfliktiin? Ei hyvältä näytä.


      • Haaskalinnut tunkiolla
        alkoi nyt kirjoitti:

        Tais nyt tulla tuon jengin viimeinen munaus. Touhu alkaa olla todella törkeää ahneutta ja oma edun ajamista, suorastaan rikollista. Maan pettureita. Avatkaa nyt hyvät ihmiset jo silmänne. Onko meillä nyt oikeasti varaa yleislakkoon tai muuhun todella vakavaan konfliktiin? Ei hyvältä näytä.

        Ahneella on paskanen loppu,,sanotaan!


      • tule kans
        Yksi mikrosiru kirjoitti:

        Olisi todella aika toimia. Jonkun pitäisi vaan löytää tavat, miten toimitaan. Nuo esitykset olisi pitänyt estää ajoissa.

        Kun kerrotaan, että ON mahdollisuus - tartutaan siihen siten, että ensin uteliaisuus, sitten selvittää itselleen mitä voi tehdä ja miten. Pelkkä narina ei ole kenestäkään tehnyt menestynyttä. On tehtävä ITSE jotain. Siihen on apu, aina on muutoksessa uusi mahdollisuus!
        kysy vaikka: [email protected] Tai jatka purnaamista. Valinta on itse kelläkin oma.


      • Enemmän urheilua televisioon

        Koskaan ei etsitä muuta vaihtoehtoa kuin tavallisten palkansaajien selkänahka.Miksei ollenkaan puhuta eläkekatosta vaikka kun kerran ruotsissakin voidaan sellainen asettaaa.Tämä tietysti koskisi jo muutenkin enmmän rahaa haalineita parempituloisia ja politikkoja ja ámmattiyhdsistysjohtajia sillä siitä ei edes keskustella.Jo viime lamanajan porvarihallitus rupesi nostamaan eläkeikää ja samoin käy nyt taas.samoin kävivät pienipalkkaisten siivoojien palkkoja alentamaan mutta onneksi uskalsivat taistella oikeudessa oikeutta itselleen.Muitakin vaihtoehtoja löytyy mutta ei näytä tahtoa olevan etsiä niitä.kyllä tämä laki taas sadaan nopeasti voimaan mutta kun aselakia täytyy valmistella vuosia ja siinä sitten tapahtui hirveitä mutta kukaan ei ota siitä vastuuta.Ihmetellä täytyy mihin ne puskurirahat hävisi joita piti kerätä viime lama jälkeen.Ja minkälaisia asintuntijoita korkealla palkalla noissa eläkeyhtiöiden johdossa säheltää kun arvot romahtaa eikä kyetä tekemään ajoissa mitään.Ei mene kauan jos ei kukaan nyt ammattiliitoista edes pane hanttiin niin tässä elekeiän nostossa hallitus säätää 6 päiväisen työviikon ja leikkaa lomia.Ei kannata maksaa korkeita jäsenmaksuja ammattiliitoille jos antavat periksi ja hyväksyvat eläkeiän noston.suomalaiset on tyytyväistä kansaa kun televisiosta tulee urheilua se rittää.


      • Kyykkyyn

        kyllä nyt viimeistään olisi työmiehen/naisen huomattava, ketä ovat ovat äänestäneet. Puhutaan tuloveron kevennyksistä, mikä vaikuttaa pääasiassa hyvätuloisiin. Samalla Katainen selittää että veroale voidaan korvata nostamalla välillisiä veroja. Maksajina siis jokainen pientä eläkettä saava, työttömät ym. pienellä palkalla elävät. Tämä on sitä kokoomuksen ajamaa tasaveroa.


      • tulevaisuus = ? = köyhä

        Tämän siis tekivät, jos tämä asia olisi esitetty vaikka minun suuni tyyliin eli rehellisesti kuten se on kaikkine mutkineen, ei moinen olisi mennyt läpi. Eli varastamiseltahan tuo kuulostaa. Omituista, eikö Suomessa enää muualta haluta nipistää? Ihmettelen vain niitä huippupalkkoja joita jotkut saavat. Suurin osa nuolee näppejään haaveillen menoihin riittävistä kuukausisummista. 3000 euroa olisi minullekin palkkana hunajaa kultaharkon päällä vaikka verotkin veisi siitä kolmanneksen, puhumattakaan noista vieläkin isommista palkoista. Nehän maksetaan MYÖS veronmaksajien rahoilla, pienituloiset ja muuten köyhät joutuvat tyytymään surkeiksi sylkykupeiksi kun kyynärpäätaktiikan taitavat tosimiehet ansaitsevat huippusummia aivan uusissa sfääreissä. EU sallii tämän kirjavan vaikeaselkoisen eriarvoisuuden ja nykyään sille korvaa tuskin kallistetaan. Demokratian toteutumista?

        Ja sitten vielä tämäkin, kehdataan töitä tehneiden vanhuudenvarasäästöihin kajota, kuin se olisi kaikille yhteistä rahaa, iästä ja tulotasosta riippumatta. Kaipa siitä osansa on saanut nämä huippupalkkalisetkin, ettei jäisi luksushuvilan osamaksu väliin yhden kuukauden ajaksi. Mikä vielä pahempaa, saattaisi jäädä ulkomaanmatka Karibialle tekemättä!


      • ukki saa
        Enemmän urheilua televisioon kirjoitti:

        Koskaan ei etsitä muuta vaihtoehtoa kuin tavallisten palkansaajien selkänahka.Miksei ollenkaan puhuta eläkekatosta vaikka kun kerran ruotsissakin voidaan sellainen asettaaa.Tämä tietysti koskisi jo muutenkin enmmän rahaa haalineita parempituloisia ja politikkoja ja ámmattiyhdsistysjohtajia sillä siitä ei edes keskustella.Jo viime lamanajan porvarihallitus rupesi nostamaan eläkeikää ja samoin käy nyt taas.samoin kävivät pienipalkkaisten siivoojien palkkoja alentamaan mutta onneksi uskalsivat taistella oikeudessa oikeutta itselleen.Muitakin vaihtoehtoja löytyy mutta ei näytä tahtoa olevan etsiä niitä.kyllä tämä laki taas sadaan nopeasti voimaan mutta kun aselakia täytyy valmistella vuosia ja siinä sitten tapahtui hirveitä mutta kukaan ei ota siitä vastuuta.Ihmetellä täytyy mihin ne puskurirahat hävisi joita piti kerätä viime lama jälkeen.Ja minkälaisia asintuntijoita korkealla palkalla noissa eläkeyhtiöiden johdossa säheltää kun arvot romahtaa eikä kyetä tekemään ajoissa mitään.Ei mene kauan jos ei kukaan nyt ammattiliitoista edes pane hanttiin niin tässä elekeiän nostossa hallitus säätää 6 päiväisen työviikon ja leikkaa lomia.Ei kannata maksaa korkeita jäsenmaksuja ammattiliitoille jos antavat periksi ja hyväksyvat eläkeiän noston.suomalaiset on tyytyväistä kansaa kun televisiosta tulee urheilua se rittää.

        eläkettä 3000 ekkua kuussa. Siis ihan oikeasti. Kukaan vanha pieru ei tarvitse tuollaista rahamäärää. Eläkkeille joku järkevä katto, niin voitaisiin pienimpiä siivoojien eläkkeitä nostaakkin, eikä tarvitsisi raataa 70 vuotiaaksi. Nyt ne, jotka ovat työikänsä istuneet hyvätuloisina pomopallilla, saavat kaikesta kermat päältä, myös yhteiskunnan rahoista.


    • tilastot esiin

      Fyysisen työn tekijöistä (50 - 60 ikävuotta) hyvin monet sairastelevat alvariinsa. On kremppaa, on iän tuomaa kulumaa, on nivelien rikkoa, on kaikkea - jopa päässä on alkanut suhista. Näitä iäkkäitä sairastajia on hyvin monta prosenttia. Tutkimuksia ei ole tehty, tai jos on, tilastot pidetään täysin pimennossa. Heistä kaikki, pitkäaikaissairaat ja toistuvasti sairaslomalla olevat, lähtevät sairaseläkkeelle heti kun se on mahdollista. Usein alle 60 ikäisinä. Ei ole pienintäkään mahdollisuutta, että fyysisen työn tekijöistä ainakaan enemmän kuin 10-20 % jaksaa pystyy olemaan työelämässä 65 vuotiaaksi. Naurettavaa tietämättömyyttä tämän nykytyperän hallituksen sisällä.

    • Koko hallitukselle on noussut valta hattuun ja demograattisen yhteiskunnan pelisäännöt on unohdettu. Tehkää ammattiliitot jotain digtaattori "uuniperunalle" jotain että saadaan verenkierto palaamaan alapäästä taas aivoihin.
      Tämä eläkeiän muutos olisi katastrooffi.
      On todella häpeällistä että Suomen valtiossa on valta naistennaurattajilla ja ministereillä jotka sanovat mitä ajattelevat eivätkä ajattele mitä sanovat. Niistä ajatuksista todella huomaa ajatusmailman tason.

    • se on

      Tässähän käy niin, että ne jotka käyvät töissä käyvät entistä vanhemmiksi ja ne jotka suorastaan tekevät töitä jäävät sairaseläkkeelle. Eli taas kehitettiin yksi tsydeemi jolla turhaa työtä lisätään yhteiskunnassa ja yhteiskunnan hyötysuhdetta alennetaan. Ja tämän pitäisi vakuuttaa lainanantajat takaisinmaksukyvystä. On hirveän vaikeaa saada selvää ajattelevatko nämä poliitikot myös vai vaeltavatko vain päämäärättöminä maan päällä. Mutta näillä mennään.

    • En jaksa enää

      Aloitin työt n. 8 vuotiaana. Nyt on kaikki paikat rempassa. Älytöntä ajatella että tämä ikäpolvi kestäisi 70 asti työelämässä. Tyhjentäkää nuo pubit joissa lojuu päivät pitkät nuorta työvoimaa, riskejä miehiä ja naisia. Nillä ei ole mitään vaivaa muuta kun TYLSYYS elämää kohtaan.

      • Kepu ja kokoomus kusettaa.

        Juttuhan on näin,että nostettaessa eläkeikää, myös eläkkeiden
        maksettava osuus pienenee runsaasti.Ainakin miesten osalta, koska Ranskalaisen tutkimuksen mukaan yksi neljästä saavuttaa 70 ikävuoden.Olen itse syntynyt-48 ja vakavia tauteja runsaasti,mutta tekisin vielä mielelläni töitä,mutta potkittiin pois vuosi sitten.


      • sanoisinko niin niin

        että teet vielä 80 vuotiaanakin töitä, ellet vain itse lopeta. sitä päivää saa odottaa, että nuori tulee työsi tekemään, eikä se oikein edes onnistu.

        Eli lopeta itse. Ei tarvi valittaa.


      • poistettava ihmisiä kiusaam...

        Totuus on se noista bubeissa roikkujista että ehkä heitä ei arvosteta työelämässä ja he hakeutuvat siksi tuopin ääreen. Itse olen alle nelikymppinen ja vielä työelämässä vaikka työilmapiirimme ei ole kehuttava ja tuntuu että haluavat potkia ulos sieltä. Ikävää vain että esimiehet yleensä itsepintaisesti roikkuvat työelämässä miltei 80-vuotiaaksi asti!


    • säästettävä itse

      Olen ns. yhden miehen yritys. Yritykseni, joka koostuu lähes kokonaan omasta työpanoksesta.

      Eläkettä tulen saamaan vain saman kuin kuka tahansa pultsari tai narkkari, joka ei ole valtion kassaan kerryttänyt senttiäkään.

      Tuloni koostuuu osingoista. Niistä maksan verokortin mukaan 50%. Puheet 28% "yritysverosta" ovat vain sumutusta. Suurin osa yrittäjistä (yli 80%) maksaa ihan normaalin verokortin mukaisesti koska ovat pien/perheyrittäjiä.

      Entäs se eläke? Maksan tosiassa paljon enemmän tulosta veroja kuin muut, mutta eläkekertymä on nolla. Maksuni eläkekassaan käytänössä on vain ylimääräinen maksu, josta ei lopulta makseta minulle lähes mitään. Jos maksaisin itse itselleni palkkaa yritys menisi sivukulujen myötä konkurssiin (silloin ei saisi työttömyysavustusta koska olen yrittäjä).

      Suomi on totisesti yrittäjävihamielinen maa!

      • mahdollisuus...

        Koska emme mahda mitään noille hallitusherroille, - tehdään jotain ITSE!
        Aina nimittäin ON mahdollisuus, on se third way - kolmas tie! Eikä se ole kuin oman ajattelun muuttaminen ja PÄÄTÖS! Miksi jotkut menestyvät ja suurin osa narisee? JOS oikeesti kiinnostaa, edes uteliaisuuttasi, ota yhteys: [email protected] Yrittäjä minäkin jo 1980 - luvulta.


      • Nimetön

        pöyristyttävältä!! Samalla kun isoja yrityksiä paapotaan (LEX Nokia) ja niiden johtajille mkasetaan tähtitietellisiä palkkoja ja bonuksia, pienyrittäjät ovat koko ajan kuilun partaalla. Täysin järjetön systeemi, ettei yrittäjä voi joutua työttömäksi - tai saada siitä korvausta. Se pitäisi korjata ja pian.

        Eläkeuudistusta on muuten valmisteltu sen verran salassa, ettei siihen ole päässyt juuri kukaan sanomaan mitään. Asiantuntijatkin ovat ihan ymmällään tästä. Hallitus näyttäisi tosiaan puhaltaneen eläkkeet ja panee nyt ikääntyvät työntekijät maksamaan.

        Itse en usko pääseväni koskaan mistään työstä eläkkeelle, koska alan olla "vaikeasti työllistettävä" l. liian vanha = 55 v. Minulla on kuitenkin parikin loppututkintoa, ajan tasalla oleva ammattitaito ja vankka työkokemus - ja vielä hyvä terveyskin. Edessä on luultavasti työttömyys ja jonkun hikisen eläkkeen odottelu tyhjän panttina.
        Mutta, kuten sanottu: myötätuntoni ja kunnioitukseni kaikille pienyrittäjille - kuin myös sellaisille yrittäjille, jotka pyrkivät pitämään työntekijöistään huolta.


      • oikein?

        No sitä saa mitä vaalipäivänä tilaa. Kokoomushan se ajaa varsinkin pienyrittäjän asemaa, ja huolehtii yhteisestä hyvinvoinnista.


      • säästettävä itse
        oikein? kirjoitti:

        No sitä saa mitä vaalipäivänä tilaa. Kokoomushan se ajaa varsinkin pienyrittäjän asemaa, ja huolehtii yhteisestä hyvinvoinnista.

        Ja odottelenkin, että SDP:n pieniyrittäjiä kuristavat säädökset puretaan tämän uuden hallituksen aikana.

        Vain yrittämistä elvytämällä saadaan lisää työpaikkoja ja verotuloja.

        Demarit pilasivat suomen työmarkkinat ja yrityspohjan. Hyvä kun hävisivät.


      • tobeornotbe
        säästettävä itse kirjoitti:

        Ja odottelenkin, että SDP:n pieniyrittäjiä kuristavat säädökset puretaan tämän uuden hallituksen aikana.

        Vain yrittämistä elvytämällä saadaan lisää työpaikkoja ja verotuloja.

        Demarit pilasivat suomen työmarkkinat ja yrityspohjan. Hyvä kun hävisivät.

        Tämä alkoi kiinnostamaan; mitkä SDP:n pienyrittäjä säädökset?

        Ensi vaaleissa kyllä pitää miettiä mitä kopissa rustaa. Niin on kylmää kyytiä ollut nytkin, jos ennenkin. Hallitus kuppaa eläkerahat ja yritykset odottavat taantuman näädyttäminä luvattuja elvytysrahoja.


      • ei mikään
        säästettävä itse kirjoitti:

        Ja odottelenkin, että SDP:n pieniyrittäjiä kuristavat säädökset puretaan tämän uuden hallituksen aikana.

        Vain yrittämistä elvytämällä saadaan lisää työpaikkoja ja verotuloja.

        Demarit pilasivat suomen työmarkkinat ja yrityspohjan. Hyvä kun hävisivät.

        Mutta kun pienyrittäjien reaaliansiot ovat nousukaudella nousseet reilusti enemmän kuin tavallisen palkansaajan, sekin on demareiden vika.

        Mitä muuta kuin yrittämistä aina on elvetetty ja tuettu oli hallitus minkä värinen tahansa.

        Verotulojahan pienyrittäjyydestä juurikaan tule ellei työhön palkata oikealla palkalla oikeita työntekijöitä eihän yrittäjä itse nostamatta palkkaa yritykseltään tuota verotuloja, lähinnä ollaan saama puolella kun muitten veronmaksajien velvoitteet kuten päivähoitomaksut ja muut tuloihin liittyvät maksut jäävät minimiin.Verottaja tukee siis jo täysillä yrittämistä,kuten kuittipelleily ja muut vaikka laskettelukeskusliput ja lounaat voi vähentää verottajalta (esim.kauneushoitola tre ).


      • ja yrittäjä
        ei mikään kirjoitti:

        Mutta kun pienyrittäjien reaaliansiot ovat nousukaudella nousseet reilusti enemmän kuin tavallisen palkansaajan, sekin on demareiden vika.

        Mitä muuta kuin yrittämistä aina on elvetetty ja tuettu oli hallitus minkä värinen tahansa.

        Verotulojahan pienyrittäjyydestä juurikaan tule ellei työhön palkata oikealla palkalla oikeita työntekijöitä eihän yrittäjä itse nostamatta palkkaa yritykseltään tuota verotuloja, lähinnä ollaan saama puolella kun muitten veronmaksajien velvoitteet kuten päivähoitomaksut ja muut tuloihin liittyvät maksut jäävät minimiin.Verottaja tukee siis jo täysillä yrittämistä,kuten kuittipelleily ja muut vaikka laskettelukeskusliput ja lounaat voi vähentää verottajalta (esim.kauneushoitola tre ).

        Demarit ovat saaneet pitkän kokemuksen myötä sellaisen asioiden osaamisen, jossa näkökulmaa. Tämän päivän kokoomusministereiden asioiden tuntemus on úhmaikäisen tasolla: Tönäistään pikkuveljeä, että saadaan pyytää anteeksi, että vanhemmat näkee, kuinka on hyvä käytös ja korvat. Nyt isä ja äiti (äänestäjät) kertoo naapureillekin, kuinka hieno lapsi meillä on ja naapurin kakarat vain mesoavat...
        Hävettää maamme ministereiden sivistyksen taso - edes kokkari peejii ei tunne oman maan historiaa, ei erota kommunistihallitusta - Terijoen - sosialidemokraateista!! Katso vaikka ketkä pelasti maamme ay-liikkeen kommunisteilta? Demarit! Missä korvapuolueen hopealusikoijat silloin piileksivät? Sivistynyttä ei ole tuomita toisia katkeriksi viiteryhmänsä perusteella. Koskaan kokoomuksen politiikka ei ole puoltanut yrittäjiä, jotka ITSE TYÖLLÄÄN tulosta tehneet. He puolustavat heitä, jotka rahalla menestystään luovat!
        Suosittelen lukemaan Robert Kiyosakin kirjaa: Rikas isä, köyhä isä. Se on amerikkalaisen miljonäärin kirjoittama. Ei siis 'pelottava' sosialistin teos!


      • että pähkäilet..
        Nimetön kirjoitti:

        pöyristyttävältä!! Samalla kun isoja yrityksiä paapotaan (LEX Nokia) ja niiden johtajille mkasetaan tähtitietellisiä palkkoja ja bonuksia, pienyrittäjät ovat koko ajan kuilun partaalla. Täysin järjetön systeemi, ettei yrittäjä voi joutua työttömäksi - tai saada siitä korvausta. Se pitäisi korjata ja pian.

        Eläkeuudistusta on muuten valmisteltu sen verran salassa, ettei siihen ole päässyt juuri kukaan sanomaan mitään. Asiantuntijatkin ovat ihan ymmällään tästä. Hallitus näyttäisi tosiaan puhaltaneen eläkkeet ja panee nyt ikääntyvät työntekijät maksamaan.

        Itse en usko pääseväni koskaan mistään työstä eläkkeelle, koska alan olla "vaikeasti työllistettävä" l. liian vanha = 55 v. Minulla on kuitenkin parikin loppututkintoa, ajan tasalla oleva ammattitaito ja vankka työkokemus - ja vielä hyvä terveyskin. Edessä on luultavasti työttömyys ja jonkun hikisen eläkkeen odottelu tyhjän panttina.
        Mutta, kuten sanottu: myötätuntoni ja kunnioitukseni kaikille pienyrittäjille - kuin myös sellaisille yrittäjille, jotka pyrkivät pitämään työntekijöistään huolta.

        otahan yhteyttä, koska juuri noin minullakin on, tutkintoineen ym, mutta minulla oli VISIO ja se toteutuu! Vain infon takia, sitten tiedät: [email protected]


      • Työllistäisin
        säästettävä itse kirjoitti:

        Ja odottelenkin, että SDP:n pieniyrittäjiä kuristavat säädökset puretaan tämän uuden hallituksen aikana.

        Vain yrittämistä elvytämällä saadaan lisää työpaikkoja ja verotuloja.

        Demarit pilasivat suomen työmarkkinat ja yrityspohjan. Hyvä kun hävisivät.

        Sak on pahin työllisyyden este, nuorien annetaan olla toimeentulotuella, heitä ei voi työllistää,
        kun on korkeat palkat ja pekkaspäivät, yritys
        menee konkurssiin näillä työehdoilla ja yleissitovilla työsopimuksilla jos työllistää ja asiakkailta ei voi periä korkeita tuntiveloituksia. Sivukulut on 75,38% palkan lisäksi. Nuoren oppimisaika on noin pari-kolme vuotta ennen kuin voi sanoa että on nuorempi ammattimies. Ei tässä hallituksessa taida olla
        voimaa purkaa näitä työllistämisen esteitä.
        Yksinyrittäjä


      • kiitos ei
        tobeornotbe kirjoitti:

        Tämä alkoi kiinnostamaan; mitkä SDP:n pienyrittäjä säädökset?

        Ensi vaaleissa kyllä pitää miettiä mitä kopissa rustaa. Niin on kylmää kyytiä ollut nytkin, jos ennenkin. Hallitus kuppaa eläkerahat ja yritykset odottavat taantuman näädyttäminä luvattuja elvytysrahoja.

        Demarit loivat itseään ja johtajiaan varten Fortum optio-ohjelman.

        Demarit ovat muutenkin "kunnostautuneet" erilaisissa talous-kähminnöissä.


        - Ulf Sundqvist ja Way-Up miljoonat
        http://www.nettisanomat.com/1999/11/18/n9916yleiset.htm

        - korkeimman oikeiden tuomari Eeva Vuori
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Eeva_Vuori

        - Jukka Tammi - Verohallituksen johtaja - Nostokone
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9702/970219/97021901 75.html

        Ei ihme, että SDP haluaa ehdottamasti nimittää kaikki tuomarit koska muutenhan voi käydä huonosti korruptiojutuissa.

        Demarien "kultapossukerho" on voimissaan.


      • Nollaeläke

        Yrittäjä maksaa tyhjästä tuon pienen pakollisen eläkemaksun. Siitä ei kerry mitään, minullakin se on 3.000 euroa vuodessa - mutta mitään siitä ei saa etua - saman saisin pultsarina ollessa. Tämän rahan olisin mielusti itse sijoittanut vaikka asuntoon! 40 vuodessa tuo olisi ainakin 100.000 euron asuntoon riittänyt ja saisin siitä vuokratuloja ehkä n. 600/kk. Nyt ei siis mitään. Voin tuon kyllä havainnollisesti esittää,jos joku epäröi vielä. Se on sitä suomalaisen yrittäjän kannustusta! Älkää koskaan ryhtykö yrittäjäksi, koska yritääjää valtio kusettaa pahemman kerran. Yrittäjällä ei monella ole edes lomia, saati lomaltapaluurahoja!!(hullu keksintö-yrittäjiltä tuo 1000 markan vanha etu poistettiin).


      • AhkeruusOnIlomme...
        Nimetön kirjoitti:

        pöyristyttävältä!! Samalla kun isoja yrityksiä paapotaan (LEX Nokia) ja niiden johtajille mkasetaan tähtitietellisiä palkkoja ja bonuksia, pienyrittäjät ovat koko ajan kuilun partaalla. Täysin järjetön systeemi, ettei yrittäjä voi joutua työttömäksi - tai saada siitä korvausta. Se pitäisi korjata ja pian.

        Eläkeuudistusta on muuten valmisteltu sen verran salassa, ettei siihen ole päässyt juuri kukaan sanomaan mitään. Asiantuntijatkin ovat ihan ymmällään tästä. Hallitus näyttäisi tosiaan puhaltaneen eläkkeet ja panee nyt ikääntyvät työntekijät maksamaan.

        Itse en usko pääseväni koskaan mistään työstä eläkkeelle, koska alan olla "vaikeasti työllistettävä" l. liian vanha = 55 v. Minulla on kuitenkin parikin loppututkintoa, ajan tasalla oleva ammattitaito ja vankka työkokemus - ja vielä hyvä terveyskin. Edessä on luultavasti työttömyys ja jonkun hikisen eläkkeen odottelu tyhjän panttina.
        Mutta, kuten sanottu: myötätuntoni ja kunnioitukseni kaikille pienyrittäjille - kuin myös sellaisille yrittäjille, jotka pyrkivät pitämään työntekijöistään huolta.

        Minä myös yksinyrittäjä pääkaupunkiseudulla ja samaa ikäluokkaa. Mielelläni sanoisin, että jos jäät työttömäksi, työllistän Sinut...ainoa paha puoli on se, että hyvä kun itsellä on töitä - mutta jos myyntitykiksi omalla toiminimellä, silloin voisi vaikka harkita, olisi molemminpuolinen jonkinlainen etu. Jos tuntipalkkoja yrittäjä laskee, niin palkansaaja kyllä nyrpistäisi nenäänsä ja menisi työttömyyskassan puheille! Yksi hyvä seikka on se, että ei ole niskaan puhaltajaa, pienestä vapaudesta on iloa.


      • sivustakatsoja.

        melkein kaikki yrittäjät pimittävät verottajalta vielä enemmän tänäaikana.miksi et sinäkin?????


      • kuluttaja.
        AhkeruusOnIlomme... kirjoitti:

        Minä myös yksinyrittäjä pääkaupunkiseudulla ja samaa ikäluokkaa. Mielelläni sanoisin, että jos jäät työttömäksi, työllistän Sinut...ainoa paha puoli on se, että hyvä kun itsellä on töitä - mutta jos myyntitykiksi omalla toiminimellä, silloin voisi vaikka harkita, olisi molemminpuolinen jonkinlainen etu. Jos tuntipalkkoja yrittäjä laskee, niin palkansaaja kyllä nyrpistäisi nenäänsä ja menisi työttömyyskassan puheille! Yksi hyvä seikka on se, että ei ole niskaan puhaltajaa, pienestä vapaudesta on iloa.

        joku muu maksaa kuitenkin yrittäjänkin katteet.eikö niin?


      • Näinpä se on
        AhkeruusOnIlomme... kirjoitti:

        Minä myös yksinyrittäjä pääkaupunkiseudulla ja samaa ikäluokkaa. Mielelläni sanoisin, että jos jäät työttömäksi, työllistän Sinut...ainoa paha puoli on se, että hyvä kun itsellä on töitä - mutta jos myyntitykiksi omalla toiminimellä, silloin voisi vaikka harkita, olisi molemminpuolinen jonkinlainen etu. Jos tuntipalkkoja yrittäjä laskee, niin palkansaaja kyllä nyrpistäisi nenäänsä ja menisi työttömyyskassan puheille! Yksi hyvä seikka on se, että ei ole niskaan puhaltajaa, pienestä vapaudesta on iloa.

        Hyvä puoli monella yrittäjällä että tavalliset työläiset ne tulot heille tu ei rikkaat.Kannataa arvostaa ihan tavallisiakin tallaajia ihmisinä.


      • Kykeneekö hallitus
        Työllistäisin kirjoitti:

        Sak on pahin työllisyyden este, nuorien annetaan olla toimeentulotuella, heitä ei voi työllistää,
        kun on korkeat palkat ja pekkaspäivät, yritys
        menee konkurssiin näillä työehdoilla ja yleissitovilla työsopimuksilla jos työllistää ja asiakkailta ei voi periä korkeita tuntiveloituksia. Sivukulut on 75,38% palkan lisäksi. Nuoren oppimisaika on noin pari-kolme vuotta ennen kuin voi sanoa että on nuorempi ammattimies. Ei tässä hallituksessa taida olla
        voimaa purkaa näitä työllistämisen esteitä.
        Yksinyrittäjä

        Oppisopimuskoulutusen avullla työllistävälle yrittäjälle olis annettava työntekijän muuten saama työmarkkinatuki.Työnantaja maksaisi vähintäin minimipalkan työntekijälle ja sitoutuisi irtisanomasta ketään muuta.Tällöin työtön saisi työpaikan ja parempaa palkkaa josta maksaisi veroa ja työnantajalle tulisi se työttömän työkkärituki tukena.Vaihtoehtoja varmaan löytyisi työllistää työttömien armeija ja purkaa se massivinen sivussa olevien joukko.Ensiksi pitäis hallituksen hakea muita vaihtoehtoja kuin eläkeiän nosto.Nämä nuoret jotka maleksii työkkärilistoilla eivät pääse tienaamaan sitä eläkettään ja sitten vanhoina kansaneläke kustannukset kertaantuu yhteiskunnan maksumina.


      • Alvi
        Näinpä se on kirjoitti:

        Hyvä puoli monella yrittäjällä että tavalliset työläiset ne tulot heille tu ei rikkaat.Kannataa arvostaa ihan tavallisiakin tallaajia ihmisinä.

        Eräs yrittäjä valitti kuinka on kaikkia maksuja luetteli siihen alv:n.silloin piti kyllä sanoa hänelle että sinähän vain tilität ne minun maksamat alv:t verottajalle.Monen pienyrittäjän leivän tuo me tavalliset tallaajat.


      • Missä YEL?

        Luimistelet ja kierrät tuloillasi sen, ettet maksa yrittäjän eläkemaksuja joka on 21.5 % tuloistasi. Tuolla maksulla sinullekin tulisi eläkekertymää ja saisit aikanaan normaalin eläkkeen. Mahdatko olla muuta kuin sosiaalitoimiston asiakas kun et tiedä tuon vertaa. Jos olet toiminimi et voisikaan maksaa palkkaa itsellesi. Vaan ansiosi on se mitä jäljelle jää ja josta osa pääomatuloa.


      • Valvi
        Alvi kirjoitti:

        Eräs yrittäjä valitti kuinka on kaikkia maksuja luetteli siihen alv:n.silloin piti kyllä sanoa hänelle että sinähän vain tilität ne minun maksamat alv:t verottajalle.Monen pienyrittäjän leivän tuo me tavalliset tallaajat.

        Kun kuuntelet eduskunnan puhujia, ymmärrät, että tämänkin asian voi käsittää toisinkin!


      • et ainakaan
        kuluttaja. kirjoitti:

        joku muu maksaa kuitenkin yrittäjänkin katteet.eikö niin?

        vaikuta ymmärtävän mistään yhtään mitään. Luuletko rahan kasvavan puussa? Kyllä kaikki raha mikä täällä on liikkeellä tulee siitä että jossain tuotetaan jotain ja ja tuotteet myydään jollekkin. Raha ei nimittäin ole koskaan lähtöisin valtion kassasta. Pääosa valtion varoista on kuitenkin välillisiä ja välittömiä verotuloja.
        Onhan se yrittäjä myös kuluttaja siinä missä palkansaajakin. Joutuu maksamaan ruuasta, asumisesta, sähköstä, vaatteista, liikkumisesta yms. sellaisesta mistä muutkin.
        Sinullakaan ei olisi sitä palkkatuloa mikä se nyt sitten onkin, ellei joku jossain olisi ottanut yrittämisen riskiä.
        Siitä vaan yrittäjäksi, niin kyllä sitten kateus ja paskapuheet kaikkoaa!!!


    • huomioida

      Asiahan on näin,että JOS olet nuorekas,hyvä terveys,kunto kohdallaan,mikä ettei voisi tehdä töitä vanhempanakin.
      Sen työn pitäisi olla kevyempää kuin nykyinen,mutta on mahdollista siirtyä kevyempään meidänkin työpaikalla.
      Sitten siinä kyllä tulee niille ihmisille tenkkapoo,jotka asuvat aika kaukana työpaikaltaan,eli maalla jossakin,sehän on jo kohtuutonta,jos iäkkäällä ihmisellä menee tunti yhteen suuntaan autoillessa ja onko kaikilla autoakaan,odotteletko jotain bussia vanhana ja aika menee jo siihen.
      Pitäisi ottaa monta asiaa huomioon,kaikki ei vain ole niin yksinkertaista.
      "Haaveena eläkkeelle terveenä noin 64:na"

      • Tällukka

        45 vuotta työtä, enkä halua enää yhtään lisävuosia. Sairauksia ole saanut aivan tarpeeksi jo. Olisi aika saada hoitaa itseään.


    • nyt markkinat

      Tein töitä 50v. enkä vieläkään ole väsynyt. Jäin eläkkeelle täysin palvelleena (65v) vuonna 2001. Kun tätä ketjua lukee, niin väkisin tulee mieleen, että onpa lälläriporukkaa nykyään työelämässä. Ainaista valitusta. Sairaat ovat asia erikseen.

      • markkinat ovatkin

        Olen nyt 68 ja vasta elämäni keväässä! Työt aloitin orpona vieraan maatalossa 13 v iässä. Siinä ohessa opiskelin, vaikka tiukkaahan se oli. Maalarina päivällä, illalla ravintolassa, luin junassa työmatkoilla. Aina uutta ammattia. Lapset hoideltiin puoliso illat ja yöt mie päivät - lennosta vaihto. Mútta minulla oli ja ON VISIO! Miksi jäisin vaatimaan muilta? Ei apua maassa saa, ken sitä ei itse hanki!
        Nyt AUTAN oikeesti muita toteuttamaan Unelmiaan! Oikeesti. Aina on uusille visioille naurettu ja miksi VAIN 10 % menestyy? Kannattaisiko itse ajatella? Joskus edes ja toisin. Jos teet kaiken muin muut - olet kuin muut!


      • liika on liikaa

        Joku raja tähänkin.
        Jos joku on omasta ja lääkärin(ei tutun) mielestä kykenevä jatkamaan työssään eli siis on vielä jotain annettavaa työelämälle, onneksi olkoon vaan ja muutakin elämää onneksi on.

        Itse seurasin esimieheni ikääntymistä ja hän jäi viimesyksynä lomautuksen uhan alla pois työelämästä 64 -vuotiaana ja todella miedän muiden mielestä kaikkensa antaneena eli aivan lopussa ,kumarassa,fyysisesti ja mahdollisesti myös henkisesti, kansainvälisen pörssiyhtiön tahti kun en tunne sääliä.
        Lällärit ovat vasta astumassa työelämän tarpeisiin täysin omine ongelmineen joista kukaan ei vielä tiedä.


      • Mieltä

        Kanssasi!!! Itse en ole vielä päässyt lähellekään työelämän loppukaarta, olen reilun nelikymppinen mies, mutta oikeasti, ihmisten pitää alkaa ottamaan itseään niskasta kiinni ja alkaa elämään terveellisemmin. Toki ammattitaudit ovat asia erikseen, mutta suurin osa työkyvyttömistä on omien elintapojen kautta aiheutettua! Pitäisi ehkä laittaa "pakkoterveys-ajattelu" (suurimpaan osaan suomalaisia muu ei auta lähes joka asian suhteen...) eli jos olet liian lihava ja sitä kautta sairastunut, ei eläkkeelle pääsisi ollenkaan, on ikä mikä tahansa. Tai saanut tupakan kautta keuhkotaudin, syövän,..... ei eläkkeelle ollenkaan. Sama pitäisi koskettaa kaikkea itsehankittua sairautta. Ja sitten se toinen asia, joka itseä ihmetyttää, on se että miten ihmeessä muut pohjoismaissa ovat terveitä sinne 65v ikään saakka? Ei kai me voida niin paljon huonompia olla? Kun ajatellaan millaiseen aikaan eläikä aikoinaan on määritelty, niin siinähän pitäisi ottaa huomioon se, että nykyään ihmiset elävät huomattavasti pidempään, kuin vaikka 30-40 luvulla, kun eläkejärjestelmää on aloitettu Suomessa, niin onhan se ihan kohtuullista nostaa ikää samassa suhteessa ja jo työtaakan keveneminenkin (oikeasti se on keventynyt, esim. koneiden ansiosta, lyhyempänä työaikana,....) pitäisi kaiken järjen mukaan pitää ihmiset terveempinä ja siten myös kauemmin työkykyisenä. Vuonna 2005 suomalaisista oli jo neljännes jonkinlaisella eläkkeellä ja suuret ikäluokat ovat vasta tulossa siihen ikään, että kiireesti kyllä pitäisi nostaa eläkeikää ainakin 70v ja kiristää kriteerejä millä siihen pääsee. Eikä toki pakko ole työtä tehdä, en sitä tarkoita, mutta ei sitten tarvitse myöskään valtion maksaa ko. henkilölle eläkettä. Saahan sitä jo nykyäänkin pitää ihan omaa lomaa, niin paljon kuin rahkeet kestävät.


      • Mieltä kirjoitti:

        Kanssasi!!! Itse en ole vielä päässyt lähellekään työelämän loppukaarta, olen reilun nelikymppinen mies, mutta oikeasti, ihmisten pitää alkaa ottamaan itseään niskasta kiinni ja alkaa elämään terveellisemmin. Toki ammattitaudit ovat asia erikseen, mutta suurin osa työkyvyttömistä on omien elintapojen kautta aiheutettua! Pitäisi ehkä laittaa "pakkoterveys-ajattelu" (suurimpaan osaan suomalaisia muu ei auta lähes joka asian suhteen...) eli jos olet liian lihava ja sitä kautta sairastunut, ei eläkkeelle pääsisi ollenkaan, on ikä mikä tahansa. Tai saanut tupakan kautta keuhkotaudin, syövän,..... ei eläkkeelle ollenkaan. Sama pitäisi koskettaa kaikkea itsehankittua sairautta. Ja sitten se toinen asia, joka itseä ihmetyttää, on se että miten ihmeessä muut pohjoismaissa ovat terveitä sinne 65v ikään saakka? Ei kai me voida niin paljon huonompia olla? Kun ajatellaan millaiseen aikaan eläikä aikoinaan on määritelty, niin siinähän pitäisi ottaa huomioon se, että nykyään ihmiset elävät huomattavasti pidempään, kuin vaikka 30-40 luvulla, kun eläkejärjestelmää on aloitettu Suomessa, niin onhan se ihan kohtuullista nostaa ikää samassa suhteessa ja jo työtaakan keveneminenkin (oikeasti se on keventynyt, esim. koneiden ansiosta, lyhyempänä työaikana,....) pitäisi kaiken järjen mukaan pitää ihmiset terveempinä ja siten myös kauemmin työkykyisenä. Vuonna 2005 suomalaisista oli jo neljännes jonkinlaisella eläkkeellä ja suuret ikäluokat ovat vasta tulossa siihen ikään, että kiireesti kyllä pitäisi nostaa eläkeikää ainakin 70v ja kiristää kriteerejä millä siihen pääsee. Eikä toki pakko ole työtä tehdä, en sitä tarkoita, mutta ei sitten tarvitse myöskään valtion maksaa ko. henkilölle eläkettä. Saahan sitä jo nykyäänkin pitää ihan omaa lomaa, niin paljon kuin rahkeet kestävät.

        Niskasta kiinni itseä ?
        Voi vittu, yritä itte ja kato nouseeko jalat
        maasta kun niskasta ittees nostat. Mikä vitun fakiiri sinäkin olet. Tee duunias vaikka 100 v asti
        jos rahkeet kestää. No ei varmaan kestä vaikka kuinka nyt uhoot, tulevina aikoina saat tuntea kun pumppu tai muut sisäelimet tilttaa tai nivelet
        niinkuin polvet ym..


    • miettiä

      Jospa tämä eläkeikä nostettaisiin suoraan 100 vuoteen. Ei tarvitsisi hallituksessa turhaan istua miettimässä tätä rajaa. Voisivat tehdä palkkansa eteen jotain hyödyllistä, esim. lomailla. Heillähän on niin raskas työ ja huono palkka, jota työläiset ja eläkeläiset nakertavat. Ja ajatelkaa vähän, mikä säästö tulisi, kun eläkkeitä ei tarvitse enää maksaa. Vanhainkotejakaan ei enää tarvittaisi, sairaanhoitokulutkin vähenevät paljon, kun tulee luonnollisia poistumia eläkeläisiin ja vanhoihin ihmisiin työuupumisen tähden. Juu ja kansanedustajia voitaisiin palkata lisää, kun he saavat eläkkeen jo 2 kauden jälkeen. Ei tietenkään valittaisi duunareita, vaan hallituksen tarkkaan valitsemia sopivia henkilöitä! Näin saataisiin kunnon hyvinvointi yhteiskunta. Ei olisi köyhiä enää. Tässä vaan on yksi paha juttu, kuka tekee työt.

      • Nainen 62v.

        Mitäs tuota eläkeikää nostamaan, eihän työnantajat nytkään pidä senori-ikäisiä töissä, ei ainakaan naisia, minua on nyt savustettu 60v. lähtien pois ja nyt yt-neuvottelujen kautta onnistuivat,pakotettiin kirjoittamaan paperi, että lähden eläkkeelle. Muuten ei yhdellekään miehelle tälläistä tarjottu ja ovat vanhemmia kuin minä, mutta hehän ovat "pienipalkkaisia" johtajia, jotka käyvät töissä silloin tällöin.
        Eli nyt liitot hoitakaa, jotain asioita niillä meidän jäsenmaksuilla, älkää vaan taas hymistelkö siellä Vanhasen kahvikutsuilla.


      • tarkoitit
        Nainen 62v. kirjoitti:

        Mitäs tuota eläkeikää nostamaan, eihän työnantajat nytkään pidä senori-ikäisiä töissä, ei ainakaan naisia, minua on nyt savustettu 60v. lähtien pois ja nyt yt-neuvottelujen kautta onnistuivat,pakotettiin kirjoittamaan paperi, että lähden eläkkeelle. Muuten ei yhdellekään miehelle tälläistä tarjottu ja ovat vanhemmia kuin minä, mutta hehän ovat "pienipalkkaisia" johtajia, jotka käyvät töissä silloin tällöin.
        Eli nyt liitot hoitakaa, jotain asioita niillä meidän jäsenmaksuilla, älkää vaan taas hymistelkö siellä Vanhasen kahvikutsuilla.

        vastata edelliseen viestiini. Et tainnut osta lukea rivien välistä ironiaa. Itse en Vanhasen kahvikutsuille menisi vaikka pyydettäisiin. Ja siitä ei ole kyllä pelkoakaan. Äläkä nyt aivan liittoihinkaan luota. Kyllä niille jäsenmaksut kelpaa, mutta siihen se usein jääkin. Kyllä meidän Suomemme on jo myyty ja hyvinvointi unohdettu. EU:n myötähän me olemme olleet rakentamassa uutta Suur-Saksaa. Tuskin monikaan haluaa saatika jaksaa yli 60:nä töitä tehdä nykyistä vauhtia. Itse jäisin eläkkeelle vaikka jo huomenna 54-vuotiaana, jos olisi mahdollista. Saisi nuoremmat töitä ja itse voisi vielä nauttia vapaherrattaren päivistä.


      • Kuka tekee työt ? Kansanedustajat tietysti siivous ja hoitopalveluihin mukaan, kun joutilaina eduskunnan käytäviä tepsuttelevat. Ja palkka sen mukaan. Olisko 1400 e liikaa heillekin ?


    • muori vm. 58

      pois työstä jo 55 vuotiaana. Jos terveyttä piisaa, voisi vielä keretä eläkepäivistä TERVEENÄ EHEKEN NAUTTIAKKIN :))

    • HojoHojo.

      Henkilökohtaista tuo eläkeikähomma, kukin saa päättää itse, mutta 6-kymppisenäkin moni on kypsä rennompaan elämänmenoon puhkipalaneena...eli suotakoon se heille.

    • kassu444

      50v pitäs päästä eläkkeelle

    • kes kusta

      Hallitus taas opettaa meille köyhille kumartamista.

      Muualla maailmalla tälläisistä esityksistä ihmiset olisivat kaduilla vastustamassa tätä hallituksen kamalaa esitystä.

      On taidettu kysyä joltain Ek-n herroilta ja muilta ammatti hallituksissa istujilta kuinka vanha jaksaa, ja hyvin jaksaa.

      Katsottaisiin vaikka miten mahtaa vaikka 64-vuotias tarhatäti jaksaa juosta janipetterin perässä 8-h tai yli 60v kiipeillä rakennus työissä

      • mosse...

        niitähän me olemme koko suomen kansa.ei se ihme ole kun meitä on vain viisimiljoonaa!


      • Ei eläkeiän korotukselle

        muitakin vaihtoehtoja löytyy jos älyä löytyis hallitukselta.Työttömyyskortistossa kannattaa pitää 200000 ihmistä vuodesta toiseen toimettomana liika väkenä jotka unohtuneet sinne.Ei näköjään löydy mistään sellaista työministeriä tai hallitusta joka osaisi kouluttaa heitä kulloinkin avoinna oleviin työpaikkoihin.Nytkään ei edes sanallakaan sanottu että laman takia ei heitä kouluteta työelämään maksamaan tätä lamaa.Eläkeikä löuytyi mistä alettiin löytöämään ratkaisu heitä voi simputtaa ne ovat sitä ikäpolvea joka kiltisti käyneet töissä ja nostaneet tämän maan elintason työllään.Heille ei haluta antaa elintason tuomaa hyötyä vaan heistä puristetaan käikki pois jaksoivvat tai ei.hallitus ajattelee ja puolustaa vain hyväosaisia jotka saavat optioita ja kultaisia käenpuristuksia talouden nousun tuomasta hyvinvoinnista.Miksei eläkekattoa ajeta tai työttömyyskortistosta kouluteta vaikka oppisopimuksella työvoimaa tarpeisiin.Se sakki siellä on niinkuin ulkopuolinen koko keskustelussa työvoiman riittämättömyydestä.Toinen asia 10 -20 vuoden päästä taas tekniikka syönyt työpaikkoja kuten käynyt ennenkin .Monilla aloilla murto-osa töissä mitä vaikka 70-luvulla mutta kuitenkin tuottavuus kohonnut moninverroin siitä.Samoin käy tullevinakin vuosina paperitehtaissakaan eei tarvita enää saman verran työssä olevia kuin nyt.


    • pakollako

      Kyllä n.40v työputki näissä oikeissa töissä on mielestäni riittävä. Voihan jokainen jos siltä tuntuu jatkaa työuraansa hamaan kuolemaansa saakka, mutta pakottaminen ei vetele. Oikeus jäädä eläkkeelle nykysäännösten puitteissa on säilytettävä. Vanhanen, Katainen ja Muutkin hallituksen jäsenet ovat moneen kertaan osoittaneeet tietämättömyytensä arkipäivän elämään ja nyt tuli todella suurenluokan töppäys. Olemmeko siirtyneet diktatuuriin???

      • ****(m)

        Porvarihallituksen tavoite on, että kirvesmies tekee viimeisenä työnään itselleen ruumisarkun.


      • ,,,,,,,,,,
        ****(m) kirjoitti:

        Porvarihallituksen tavoite on, että kirvesmies tekee viimeisenä työnään itselleen ruumisarkun.

        Mikä oikein onkin!


    • töitä vaik sattuis

      Tämä hömpötys ihmisen palkkatyössä juoksemisesta hautaan saakka kuulostaa eläinrääkkäystä pahemmalta. Mutta ihminen onkin toiselleen peto, tässä tapauksessa valtion tarpeet ollaan asettamassa ihmisyyden edelle.

      • Valtio tekee tarpeensa ja sotkee lapsensa. (siis paskalla)Kun Arkadian mäen koko poppoo on yhtäaikaa
        paikalla niin muurataan ovet ja ikkunat betonilla kiinni. Viestintäyhteydet tuhotaan EMP-pulssilla.
        Sianruokaa pudotetaan kattoluukusta 2 krt/päivä

        Tuomio: 70 vuotta,
        sitten pääsevät vielä hengissä olevat nauttimaan eläkkeestä (Siis kansaneläkkeen perusosa joka on toki huiman hyvä, niinkuin tälläkin hetkellä)


    • käytetään

      härskisti lamaa keppihevosena. Onkohan mitään laskelmia säästöistä tai miten paljon eläköityminen
      siirtyy eteenpäin? Vai onko koko asia tempastu hatusta mututuntumalla? Mietnkähän paljon säästöjä saataisiin jos kansanedustajien määrä puolitettaisin 100 edustajaan?

      • tumpelo

        noihin ikärajoihin jotain järkeä.
        ne sais jatkaa kellä kunto kestää ja halukkuutta löytyy.
        63 v. eläkkeelle edelleen.
        58 v. osaaikaiselle.
        ja kaikille työeläkkeen kertymän aloitus heti ensimmäisestä työpäivästä, eikä vasta 23 vuotiaasta niinkuin se osalle porukasta jätettiin.
        aatanan tunarit!


    • 58v rekkakuski

      olen 58v tienpäällä 30v,ainakaan minä en jaksa 65 ikävuoteen asti,ehdotan hallituksen kaatamista,ellei muuten niin lakolla

      • Nimetön

        kannatetaan.


    • Mies39

      Aivan kun sais niitä vakitöitä ! olen aina saanut vain pätkähommia tai sit pulju mennyt nurin ym ym
      tekisin töitä niin kauvan kuin mahollista ja terveys antaa tehä töitä ! ! ja todellakaan en nisrso ole ! ja paska puhetta et työtötekevälle ja ei rantulle löytyy töitä ! ei pidä paikkaansa ! et paska puhettaa ! ! ! ! ja ei pidä valittaa jos on töitä sehän on kuin lottovoitto tänäpäivänä ! ja muutenkin !

      • työpaikkoja

        Aivan totta kun lomautuksethan ja irtisanomiset ovat koskettaneet lähes ainoastaan vientisektoriin liittyviä työpaikkoja.
        Kunnan ja valtion huomassa työskenteleville ei tule lama lähes koskaan.
        Niin auttaisihan se jos pitkiä työuria tekeville määrättäisiin pakkolomaa vähintään vuosi 25-palvelusvuoden jälkeen pääsisivät pätkätyöntekijätkin silloin hommiin.


      • työvoimapula
        työpaikkoja kirjoitti:

        Aivan totta kun lomautuksethan ja irtisanomiset ovat koskettaneet lähes ainoastaan vientisektoriin liittyviä työpaikkoja.
        Kunnan ja valtion huomassa työskenteleville ei tule lama lähes koskaan.
        Niin auttaisihan se jos pitkiä työuria tekeville määrättäisiin pakkolomaa vähintään vuosi 25-palvelusvuoden jälkeen pääsisivät pätkätyöntekijätkin silloin hommiin.

        Vientisektorin työpaikat taitavat olla miesvaltaisilla aloilla. Tervetuloa vaan julkiselle puolelle, jossa suurin osa palkoista on 2000 euroa/kk, brutto. Tai oikeestaan hallitus vois pakkokouluttaa kaikista vientisekstorin työläisistä lähihoitajia, kun niistä on pula, hoitus sekin. Eli kaikki nyt vaan uutta ammattia hankkimaan ja julkiselle puolelle töihin.


      • jatkaa
        työvoimapula kirjoitti:

        Vientisektorin työpaikat taitavat olla miesvaltaisilla aloilla. Tervetuloa vaan julkiselle puolelle, jossa suurin osa palkoista on 2000 euroa/kk, brutto. Tai oikeestaan hallitus vois pakkokouluttaa kaikista vientisekstorin työläisistä lähihoitajia, kun niistä on pula, hoitus sekin. Eli kaikki nyt vaan uutta ammattia hankkimaan ja julkiselle puolelle töihin.

        Upeeta olisi lähihoitajana, -60: senä saisi nostella itseään vanhempia mummoja.


      • töitä vaik sattuis

        Valtiolla ei ole tarvetta työllistää työttömiä, vaan välttää eläkeläisiä koska heidän eläkerahansa on niellyt valtion pohjaton kirstu. Ties mitkä soneran pörssiromahdukset ovat tämän saaneet aikaan jo reilusti ennen lamaa. Totuus on tullut ilmi tässä keskustelussa.


    • 198274

      Saattaa olla, että itseasiassa kohdallani 50 vuottakin on ylimitoitettua. Ennemmin elän rutiköyhänä ja chillaan vanhana, kuin olisin "toimeentuleva" ja tekisin vielä yli VIISIKYMMENTÄ vuotiaana töitä.

      Saattaa olla, että tässä pitää muutenki muuttaa suomesta pois, kun alkaa nää hommat ottaan päähän.

      Sorry.

      Tehkää, jos tahotte, mutta minä en tee.

    • werew

      Älkää hyvät ihmiset pilatko ainutta elämäänne toisen orjana, työstä et saa kuin sairaudet palkaksi ja perillisille tuhlattavaa, aatteleppa ite?

    • ..............................

      Eikö näin kuulu sanoa tämänkaltaisissa keskusteluissa?

      • kepuli kepu

        Kepu huolehtii viljelijöiden erikoiseduista:laki ei koske siellä pääsee 55v eläkkeelle jatkossakin.


    • Lyyli

      Kyllähän Vanhasen kelpaa selitellä, jos muissa maissa tehdään pitempään töitä niin se ei varmasti ole sitä tahtia mitä Suomessa tehdään. Meillä on aina totutusti tehty töitä jo siitä syystä että työ on kunniasia jos sitä on. Kyllä tuo 65 v. on jo liikaa, ajatellen sitä että on jo koettu v.91 lamat ja oltu työssä ja tehty kahden ellei kolmen ihmisen hommat siitä pelosta ettei itsekin joudu pellolle, kyllä tää jotenkin ei nyt toimi ei kertakaikkiaan.

      • ****(m)

        Vellihousut Vanhanen ja Katainen ei ole edes kyselytunnilla vastaamassa tekosistaan??


    • huhu

      Mtä mieltä olette jos hoitoalalla hoitajat ovat töissä 68 vuotiaaksi tai yli.,toivottavasti en itse joudu hoitoon kun köpötävä rollaaattorilla kulkeva hoitaja hoitaisi minua.

      • haluaisi

        olla hänen käsiteltävänään ja viellä vähemmän jos hän olisi leikkaava lääkäri..


    • samaa sakkia saulikin

      Matti ja jyrki ja koko hallitus pyytävät kohta taas anteeksi kaikilta.niinkuin aina ja mehän annetaan ja ollaan tyytyväisiä ja pikku hiljaa eläkeikää hivutetaan ylöspäin.

      • luokalla tehetetään

        työt, koska seuraavat ei varmana kaikkeen tarjottuun työhön tartu edes rahastakaan..


    • ei kohtaa

      Maailma on täynnä tekemättömiä töitä, ja töitä tekemättömiä -työikäisiä- ihmisiä. Pitäisköhän ensin koittaa toi porukka, ja tekemättömät työt saada kohtaamaan toisensa. Ja sillein ettei joku v...tun luikuri vetäsis ensimmäisenä heti ensimmäisenä puolia tuloksesta liiveihinsä. Jäis rahaa vähän tasapuolisesti kaikille, ja työ-motivaatiokin säilyisi. Mutta kun eihän se näköjään onnistu.
      Ei tämän laman oikaiseminen muuta keinoa tarvitsisikaan. Vai eläkeiän nosto? Voi helevetti mitä höpötystä on taas päästelty.

    • Nimetön

      Helvettiä siellä höpistään.... ajatelkaa miten valtava määrä tietoa taitoa ja kokemusta heitetään noin vain roskiin eläköitymisen myötä???? itse olen 69 v. täysin vielä mukana ja todella kiitollinen eläkeiän nostosta...olen luvannut työtovereilleni jäädä eläkkeelle 80 vuotiaana , mutta näinollen voin puhtaalla omallatunnolla ilmoittaa että sorry... sopisko kasiviis????

    • Työmies vaivainen

      Kyllä pukupellen sopisi tulla kokeilemaan tehdastyötä epäinhimmillisiin olosuhteisiin ja vuorotyöhön 65:na.

      Helppo se on jossain ilmastoidussa puhtaassa konttorissa pyöritellä papereita klo. 8-16 vaikka maailman tappiin saakka, mutta työskentele nyt sitten myrkkyjen keskellä raskaat varusteet päällä 50 asteen lämmössä tehden fyysisesti ja henkisesti rankkaa työtä ja otat samalla vastuun työkaverisi hengestä...

      On meillä idiootteja nämä herrat. Jos nytkään ihminen ei kestä loppuun asti, niin mitä se auttaa jos päätetään nostaa eläkeikää?

    • vanha-ukko

      hallitus ei ymmärrä.Olen valimotyöntekijä.nyt töissä ollut 30v valimossa.2vuorotyössä.Valimon myrkyt vievät terveyden.vain 3henkilöä on jaksanut,tehdä sitä työtä,65v asti 400 henkitöstä.heuhko ahtautumatauti on pahin,ja muut koukkaantumiset.olen nyt 56v.Heti eläkkeelle ,kuin se on mahdollista.Sais vielä jonkun vuoden elää.Ei enää terveenä,mutta jotenkin.

    • nyt riittää jo riisto

      En jaksaisi enää nytkään tehdä enää yhtään mitään töitä saatikka vielä tästä 10 vuotta eteenpäin- ei helvatti, on verenpainetautia, rytmihäiriöitä -työstressistä johtuvaa. Töistä kun tulet, niin ei jaksa enää mitään, saatikka harrastaa. Hyvä kun jaksaa itselleen ruokaa laittaa. Mitä iloa on käydä töissä toiselle, ihmisraakkina, jos se vie ennenaikaiseen hautaan, mutta sitähän nää herrat haluaakin että eläkerahat säästyy. Minua tympii niin tämä hallitus, joka on niin polleaa ja kaikkitietävää. Lakkoon vaan tästä joka iikka.

    • Oikea uravalinta

      Olen 52 vuotias ja pääsin 48 vuotiaana täydelle vanhuuseläkkeelle ja nautin elämästä.

      • Loinen.

        Onhan noita ollut sukulaisissakin, jotka ei montaa päivää ole työtä tehneet ja sitten eleskelleet yhteiskunnan loisina loput 50 vuotta elämästään.


    • työ ja vapaa

      Kyllähän sekin motivoisi jatkamaan ja jaksamaan, jos työpalkalla jota saa, tulis edes toimeen. Ei ole katsokaas sitä ostovoimaa, kun Katainen ym. kumppanit saa saman kulukorvauksena, kuin työntekijä bruttopalkkana kuussa. Tämäkin vie jo työhalut.

    • Jossain

      Puoli päivää huonossa työpaikassa riittää
      -jos työ ei miellytä
      -palkka on pieni
      -äkkäväärä pomo
      -onnettomat työkaverit
      jne

      • näky

        politiikka on paskaa ei sillä asioita hoideta vaan politikoidaan omia etuja,kansaa kusetetaan,kuten nyt kävi.


    • jää aikaa muuhunkin

      58 on jo aika paljon.

      • terveydellä

        maksetaan isojen herrojen ja rosvojen kuprut.


    • Ja poliisit?

      Eläk..eiku ALKOHOLISOITUVAT jo nelivitosina.....viimeistään.

    • maksimissaan

      olisin valmis olemaan työelämässä 35 vuotiaaksi. Eiköhän se laji ole jo siihenmennesä nähty...

    • Miljoona vuotta

      ehkä toi Suomen talous tulee siinä ajassa kuntoon :))

    • "äänestäjä"

      En ymmärrä että kansan valitsemat politikot päättävät noin yksipuolisesti työnantajiensa asioista(siis äänestäjien),eikö ole tullut mieleen että ensi vaaleissa voi vaikka tippua itsekin tavalliseksi rivimieheksi,tietenkin olettehan ehtineet jo kauan nauttia kansan rahoitusta .

      Kiittäen äänestäjä,mutta ei nykyisten hallituspuolueiden kannattaja.

      • "opiskelkaa, opiskelka...

        ketuttaa. Samalla opiskelusta kuitenkin tehdään mahdollisimman vaikeata kun pitäis myös käydä töissä muttei saiskaan.

        Kun oppivelvollisuuden suorittanut päättää opiskella sen jälkeenkin vapaaehtoisesti ja omaa fiksuuttaan/viitseliäisyyttään niin siitä pitäisi myös PALKITA esim valmistumisen jälkeen veroprosentti 10% seuraavan 5 vuoden ajan.
        Näin olisi mahdollisuus nauttia omista ansioistaan, säästää, matkustella tms ja olisi sitä OSTOVOIMAAKIN..


    • hyviä...

      miehiä on mutta ei niillä mitään tee?

    • Kaappoo

      Mitä kummaa täällä maristaan me itse äänestettiin tämä eduskunta/hallitus. Olis pitänyt miettiä silloin kun oli siellä äänestyskopissa kenelle äänensä antoi, ei sen puoleen että nämä demarit meitä auttais tai välittäis mitään äänestäjistään(omaisuusveron poisto?).
      Niin että menkää peilineteen!!!!!!!!!!!!!!!

      • Tyhymiä

        Joo ja ny joku vastaa ettei oo käyny äänestämäsä ollenkä se se vasta tyhymä onki. 90-luvun alus ku oli erellinen lama ni Iiro Viinanen oikein telkkaris kävi kolemeen kertaan vannomas jotta hän eroaa jos markka revalvoiraan ja kuinka kävikään joka kerta se ravalvoitiin. (Juudas kielsi Jeesuksen kolomasti) Ja ny tämä perkele marajaa taas telkkaris jotta ansiosironnaaset pois tyämiheltä. Eikö meistä toresta kukan piittaa ja välitä mitää orotetaanko täällä uutta kapinaa vai mitä mämä on ku SAK:n ei ole ku paskapaperin väärtti.


      • kyllästynnyt veistää

        mist v----t niist voi tietää et ne on kaksnaamasii paskiaisii ekaks luvataa ummet ja lammet niiku vanhanen ja katainen siin on oikeet kakss naamaset paita ja p-----t


    • suojatyöpaikka

      Suomi on todellinen "Hölmölä". Maahan muutto on täällä päin persettä.

      Kun muualla ruoan hinta muualla laskee,
      Suomessa se nousee, ja kuluttajat ovat Suomessa tyytyväisiä kalliiden bonuskorttien vinguttajia.

      Ja kaiken lisäksi Suomesta on tulossa vanhusten suojatyöpaikka.

      On lottovoitto syntyä EU:n "Hölmölään" nimeltä Suomi.

      • vaalea

        Ihan totta Suomessa on menny ihan hölmöilys.....itsellä on eläkeikää 7v ja silloin jään pois töistä.Eiköhän minunkin on aika jäädä pois töistä ,olen palvellut silloin 41v samaa työnantajaa...


    • minne kuuluu

      mun mielestä osa vanhemmista työntekijöistä joutais jo eläkkeelle ku joku kesäpoika tekee samat hommat puolet pienemmällä tunti liksalla ja paljon ripeämmällä tahdilla ku ne jotka sanoo että mulla on muutama vuosi että mä pääsen eläkkeelle, näin sanoo ne vanhukset joita ei lomauteta.

      • TÖITÄ TEHNYT

        Ja mikään ei riitä.
        Leikattu on eläkkeistä.
        Eläke sitten joskus tulee olemaan niin pieni että on pakko sossun luukulle mennä,tai kadunkulmaan kerjuulle.
        Paikat on hajalla jo nyt.
        Tää ikäluokka joka on syntynyt v.1950 jälkeen ei ilmeisesti pääse koskaan eläkkeelle,vaan aina putoavat jonkun uudistuksen myötä väliin.
        MINÄ AINAKIN MUISTAN SEURAAVISSA VAALEISSA ,KETÄ EN AINAKAAN ÄÄNESTÄ!!!!!!!!


    • JATKAN 90 VUOTIAAKSI

      JOS NÄKÖ PYSYY

      SUPLIIKKI

      JA KÄDET TOIMII

      VOISIN KIRJOITTAA TAI EES
      SANELLA VANHANAKIN.

      • hardest

        toimittaja se on tyhjäntoimittajakin


    • MAHDOLLISTA!!!

      Ihminen arvostettuan tekee työtä koko elämänsä. Niin haluaisin tehdä minäkin ja tuo eläke ikä ja sillä uhominen tekee juuri sen "paalun" jolloin ihminen leimataan raakiksi.

      Ihmisarvosta on luovuttu jo ajat sitten ja se tulisi palauttaa.
      Sotakorvauksia maksettiin "pakkotyöllä" ja nyt on henkin sama!
      Olen täysin vakuuttunut jos ihmisiä kohdeltaisiin ihmisarvon mukaisesti ja työelämä joustaisi elämäntilanteen mukaan sekä ihmiset saisi kokea perheineen tuleensa arvostetuksi ja kunnioituetuksi he varmuudella jatkaisivat työ /tuottavuus pyrkimistä aivan iästä ja ym paalupaikoista riippumatta vaikka kuinka pitkää n työkykynsä mukaan.

      Outoa luulla että, kansaa uhataan hallinosta! kun hallinnon pitäsi olla kansaa varten.

      Rahamarkkinatalouden kupla velkaa ei ole kansalaiset tuottaneet mikä yhtä äkkiä tämän joukkohysterian toi lintuinfulenssan tavoin Suomeenkin.

    • tällä meiningillä

      Mul on kihti, kiertäjäkalvosinoireyhtymä, korkee kolesteroli, diabetes, hyperlipidemia, kilpirauhasen vajaatoiminta, masennus, artroosia, nivelreuma, pari halvausta, astma ja muutama vähemmän arvokas syöpälajikekin. Mää olen työelämässä, ikä 50 v. Koska mää saan antaa periksi ja kysyä lääkäriltä että kirjoittaisikos mut sairaseläkkeelle nyt vai ens'vuonna? Vai tallaanko mä nuorempien tiellä seuraavat 15-18 vuotta jos elän?

      • ei ole kansanedustaja enää

        miksi näille,joilta meni työpaikka,jotka jäi rannalle ruikuttamaan maksetaan eduskuntavuosista riippuen eläkettä?Vaikka ikä ei riitä vanhojen tansseihinkaan ,eläke nuorille ihmisille,jotka tyrivät työssään,joilta jäi äänet saamatta.Haloo h....tti...Ja vanhat raataa näidenkin eläkerahojen eteen!!!!!


    • "eläkeläinen"

      Jäin kuun alussa "eläkkeelle". Ryhdyin nimittäin nettipokeriammattilaiseksi. Rahaa tulee kun roskaa eikä veroja tartte maksaa. Motto: It's cool to be a poker pro. ;-)

    • lakkoon

      kyllä ihmistenkin pitää päästä nauttii eläkeestäkin kun valtio ryöstää muutenkin meitä ja täällä pitää tehä työtä ilmateex suomi on euroopan kallein maa ja lipposen hallitus vedätti eeu poliitikassa suomalaisii et euro vastaa 6mk paskat euro on kuin yx markka päättäjilta palkat pienemmiksi ja loppu tilejä koska ne ie osaa hoitaa kansan asioita ne ajaa vain omia etuja

    • taajakierre

      Todellakin valtio säästää eläkemaksuissa joita tyhmät duunarit on koko elämänsä maksaneet..
      Tuo kaavailtu 65v. eläkeikä on monelle melkoinen saavutus,saati edes joku 50v. jos ajatellaan hitsareita, asbestinpurkajia tai muuten vaan hankalissa tai ympäristön kannalta haitallisissa työpaikoissa.
      Suurin osa porukoista ehtii kuolla ennen tuota 65v ikää ja sehän sopii valtiolle.
      Mielestäni nyt olisi korkea aika tuoda esiin sellaiset argumentit koskien suomalaisten eläkekasoja.
      Kuinka paljon siellä lepää rahaa jos lepää ja jos on sijoiteltu, niin minne niitä on sijoiteltu sekä tietysti KETKÄ tai KUKA niitä on sijoitellut!?

      Miksi kukaan ei jumalauta tajua tätä peliä??
      Vanhanen vittuun sieltä hallituksesta ja torille kivitettäväks..
      Katainen nyt on muuten vaan onneton paska..

      • lähden

        oon etu jonossa jos se tapahtuis ja ottaisin kuoruma lavallisn kivii kataisen panisin pakettii ja lähettäisin pippurimaahan


      • ei äännestetä
        lähden kirjoitti:

        oon etu jonossa jos se tapahtuis ja ottaisin kuoruma lavallisn kivii kataisen panisin pakettii ja lähettäisin pippurimaahan

        ei ku lakkoon kaikki ja ihalainen tiukkana siel hallitusn raastupaa niiku suomen kansalaisetkin joutuu


      • Kaikki ei ole samasta puusta
        ei äännestetä kirjoitti:

        ei ku lakkoon kaikki ja ihalainen tiukkana siel hallitusn raastupaa niiku suomen kansalaisetkin joutuu

        Ei näytä hallitus ymmärtävän että ei kaikki ihmiset ole samanlaisia jotka ovat yhdestä puusta tehty.Tämä joustava eläkeikä sopii toiselle oikein hyvin kun työtkin ja ihmiset ovat erilaisia.Toinen ihminen on syntyessään heikompi henkiseltä ja ruumiilliselta voimiltaan ja geeneiltään.Joku sairastuu helpommin ja kuolee jo ennen vaikkapa 60 vuoden ikää.Ei urheilussakaan kaikki ole voittajia vaikka reenaisivat yhtä paljon toinen joutuu keskeyttämään vaikkapa maratonilla vaikka ei olisi edes kärkiporukoissa ym.Ei voida ajatella että kaikki pystyy samaan suoritukseen jos joku siihen pystyy siksi joustava elöäkeikä oltava.


    • parempiin suihin.

      Onkohan sitä täällä suomessakin jotkut huijarit vieny eläkerahat, niinkuin tuolla jenkeissä joku rosvo pelasi ne pörssissä, kahmi osan itselleen ja jakoi osan sukulaisilleen. Onko eläkerahat pistetty täältäkin siihen samaan sijoituskohteeseen? Onkohan syy ihan tässä, kun eläkepäätös tehtiin äkkiä ja salaa, ja koitetaan eläkeläisten määrä saada mahdollisimman minimiin. Tapetaan vanhukset sorvin ääreen, 4 euroa tunti jollakin uudella työllistämistuki mallilla, tai pidetään ihan työttömyys kortistossa. Eikös se just sillein nyt tuolla jenkeissäkin mene hommat. 80 papat alipalkattuina hommissa, kun eivät saa eläkkeitään. Koittavat reppanat jotenkin tienata ruuan, asumisen ja lääkkeet itselleen, kun joku huijari oli n...ssinut niiden eläke kassat.
      Nekin rahat vaan jotenkin sitten hävis, eikä löydy mistään? Karua mutta ihan totta. Onkos täällä nyt sama juttu edessä?

      Tahtoo minusta vähän kertoa siitä, että jo kerrytettyjä eläkkeitä ei taida olla täälläkään enää missään.
      Ne on nyt tainnu mennä jo joihinkin muihin ja parempiin suihin?
      Jos ei eläkerahoja löydy, niin torilla kivitys syyllisille olis ihan oikeutettua! En tuntisi minkäänlaista sääliä.

      Pitäisköhän kansalaisten tosissaan vaatia selvitys missä tähän asti maksetut eläkkeet ovat?
      Pitäähän ne nyt jossakin sitten olla.
      Minäkin olen, keskiverto palkansaaja, maksanut niitä 25 vuotta, ja toinen mokoma pitäis kuulema vielä tienata siihen eläkekassaan. Mihin ne rahat nyt on hävinnyt? Minä kun en tietääkseni ole ollut ainoa kuka sitä eläkekassaa on koittanut täyttää? Enkä ole penniäkään sieltä vielä nostanu. Joka päivä oon pistäny vaan lisää siihen kassaan.

      Ei tuossa eläkeiän nosto jutussa muuten mitään järkeä ole. Tajuaahan tuon pöllömpikin että kun eihän mikään yritys pidä tai saati sitten palkkaa oikealla palkalla, ainakaan uutta yli 60 ihmistä töihin. Johan sitä alkaa yli 50 olla liian vanha ja hidas ruumiillisiin töihin nykyajan työteho vaatimuksille.
      Työpaikkoja kun ei ole edes nyt muutenkaan, tuskin jatkossa enää sitäkään, niin kuin ennen tätä lamaa oli.

    • 3vuoroa koko elämä

      On se kumma että 3vuorotyöläisiä ei mitenkään huomioida noissa eläke jutuissa. Joka tutkimus on todennut sen olevan erittäin kuluttavaa ja jopa vaarallista jatkuvan työelämän ja muun rytmin vaihdoksen takia. En väheksy muidenkaan taakkaa mutta tää 3vuoro on koko ajan ihan perseestä. Toitä lisätään yksien kontolle ja pitäis vielä olla vkl ylitöissä. Milloin saa levätä? Kaikki ns ylimääräinen aika menee lepäämiseen. Univelat on pakko saada jotenkin pois. Palkkakin syvältä ottaen huomioon nuo riskitekijät.
      Kyllä tuo vielä nuorempana menetteli mutta nyt kymmenienvuosien työuran jälkeen alkaa olla loppu. Ja pitäis vaan jatkaa viel pidemmälle.

      On se v***n helppo vaan määrätä toisille työ lisävuosia kun ei itse tarvitse kun siirrellä A4:a paikasta toiseen 8-16.

      • ei ne

        ei ne siirtele noin kauan niit papereita niillähän on es mökkirakrnettu siihen vieree jossa toiset tekee noiden törppöjen työt ku eihän ne jaksa arkaadian mäellä on suomen laiskin porukka ja sairain aina on mökki tyhjä ainaskin suurin osa on pois ja lääkärin todistuksii ei tartte viedä


      • VENÄJÄLLÄ
        ei ne kirjoitti:

        ei ne siirtele noin kauan niit papereita niillähän on es mökkirakrnettu siihen vieree jossa toiset tekee noiden törppöjen työt ku eihän ne jaksa arkaadian mäellä on suomen laiskin porukka ja sairain aina on mökki tyhjä ainaskin suurin osa on pois ja lääkärin todistuksii ei tartte viedä

        SUOMESSA NAINEN MENEE ELÄKKELLE 65:-( , VOI VOI,

        ITSE OLEN VENÄLÄINEN ,ASUN SUOMESSA 15V, HALUAN KOVASTI TEHDÄ TYÖTÄ, MUTTA ISTUN KOTONA, NUORI ,FIKSU, KOULUTETTU JNE....SATAKUNTA PAHIN-PAIKA TYÖLLISTYÄ...
        Ministerit leikkivat vain ,...

        http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/02/vanhanen_myontaa_puhuneensa_vaarin_elakeasiasta_577536.html?origin=rss


    • Anonyymi

      Kyllä pärjää ja töissä oon

    • Anonyymi

      Nyt työeläkejärjestelmän rahavarojen tappio 14 miljardia eur, eli kova summa. Johtuu Ukrainan sodasta ja energiakriisistä/talousvaikeuksista. Tätä menoa kun työeläkevarat hupenevat ei rahaa riitä enää eläkkeiden maksuun 5-10v kuluttua. Eli taatusti tullaan uusien eläkkeiden tasoa leikkaamaan, eläkeikää nostamaan ja työntekijän eläkemaksuja samoin.

      Kurjalta näyttää lähitulevaisuus....vittumaista työtä vaan, eikä eläkkeelle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe