Leipä ja laihdutus

Herranen aika sentään!

Kertokaapa nyt joku, sopiiko se kuuluisa hiilaripommi nimeltään leipä, laihduttajalle vai ei?

Vaalea leipä ei tietenkään, mutta entäpä ruisleipä, näkkileipä, hapankorppu? Ruisleipä, joka sisältää runsaasti ruista (esim. 70%)?

Kannattaako laihduttajan jättää ruisleipäkin minimiin? Ruisleipä kuitenkin täyttää ja sisältää kuituja, vatsakin toimii paremmin. Ja siihen päälle jotain kevyttä.

Kertokaa hyvät ihmiset! :D

26

10311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • speaking

Siis ruisleivässä ja vaaleammassa on saman verran hiilihydraatteja ja saman verran myös kaloreita, joten laihdutuksen kannalta ei sinänsä ole mitään eroa, syötkö ruista vai vehnää. Tietysti sitten, jos rukiin syöminen vähentää muuten syömääsi ruuan määrää (kaloreita), sitä kannattaa syödä, mutta sanoisin, ettei tuolla liene kovin suurta vaikutusta.

Leipä ei ole laihduttajan ruokaa.

• laihduttanut

ruisleipä kevyillä kasvistäytteillä on laihduttajalle sopivaa ruokaa!

• Hessu+
        laihduttanut kirjoitti:

ruisleipä kevyillä kasvistäytteillä on laihduttajalle sopivaa ruokaa!

Mistä mahtaa johtua tuo selkänahassa oleva harha, että kasvistuotteen olisivat jotenkin kevyitä ja hyviä laihdutukseen? Lihassa ei ole ollenkaan hiilareita ja sitäkin enemmän proteiineja, joita laihduttaja tarvitsee lihasmassan ylläpitoon. Syökää hyvät ihmiset niitä leikkeleitä edes leivän päällä, jos sitä leipää on pakko sisuksiinsa tunkea.

Yleensäkin kasvissyöjät syövät itsensä pulleiksi hiilareilla, kun kunnon proteiinit, jotka tekevät kylläiseksi, jäävät vähälle.

• Miinus 20 kg

voi syödä ruisleipää aivan hyvin. Itse asiassa laiduttaja voi ja saa syödä ihan mitä haluaa, kysehän on määristä!!

Painonvartijoissa opetetaan, että kaikkea voi syödä. Jos valitset vaikkapa suklaata, voit syödä sitä... mutta määrällisesti et voi kauhean paljon sitä syödä. Jos valitset vaikkapa omenan, voit syödä sitä huomattavasti enemmän kuin suklaata. Kyse on siis omista valinnoista.

Ruisleipä on ravitsevaa, siinä on kuituja joita me tarvitsemme, siinä on rautaa jne. Päälle sipaisu kevytlevitettä, kenties kevytleikkelettä ja vaikkapa kurkkua. On terveellistä, täyttävää ja oikein hyvää ja kunnollista laihdutusruokaa!!

Itse olen painonvartijoiden ohjeilla laihduttanut 20 kg ja ruisleipää lisukkeineen söin joka päivä ainakin kuusi viipaletta.

• tosiaan !

Niin siis, tarkoitin, ettei leipä ole hyvää laihduttajan ruokaa. Siinä on tosiaan suht' tiiviissä muodossa pelkkää energiaa (hiilihydraatti), joten ei sitä kovin paljon kannata syödä - tai sitten joutuu tinkimään päivän muista ruuista.

>

Mihin kuituja tarvitaan ? Aivan, ei yhtään mihinkään (se tosiaan on ravitsemustieteen nykykäsitys). Toki siis ruis on "erikoistapaus": siinä on geelautuvaa kuitua, jolla on rooli kolestrolin suhteen suolistossa (vaikka sen merkitys on pieni).

>

Tosin minä jättäisin sen leivän pois ja vetelisin vain kurkun ja "lihannekset". Kuitenkin hiilihydraattia tulee vähintään riittävästi muustakin ruuasta (tosin voihan ruokavalion koostaa niinkin, ettei muita HH-lähteitä juuri ole kuin leipä - näin ilmeisesti teetkin).

• Miinus 20 kg
        tosiaan ! kirjoitti:

Niin siis, tarkoitin, ettei leipä ole hyvää laihduttajan ruokaa. Siinä on tosiaan suht' tiiviissä muodossa pelkkää energiaa (hiilihydraatti), joten ei sitä kovin paljon kannata syödä - tai sitten joutuu tinkimään päivän muista ruuista.

>

Mihin kuituja tarvitaan ? Aivan, ei yhtään mihinkään (se tosiaan on ravitsemustieteen nykykäsitys). Toki siis ruis on "erikoistapaus": siinä on geelautuvaa kuitua, jolla on rooli kolestrolin suhteen suolistossa (vaikka sen merkitys on pieni).

>

Tosin minä jättäisin sen leivän pois ja vetelisin vain kurkun ja "lihannekset". Kuitenkin hiilihydraattia tulee vähintään riittävästi muustakin ruuasta (tosin voihan ruokavalion koostaa niinkin, ettei muita HH-lähteitä juuri ole kuin leipä - näin ilmeisesti teetkin).

Minä laihdutin 20 kg ja ruokavaliooni kuului ruisleipä. Söin kaikkea tavallista ruokaa, en mitään "laihdutusruokaa" ja paino putosi.

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi, että ruisleipää ei pidä syödä?? Se on erittäin hyvää, terveellistä ja pitää nälän loitolla. Ei sitä tietenkään tarvi/pidä syödä mielettömiä määriä, mutta...eiköhän se nyt ole terveellisempää syötävää kuin esim. pulla.

Jokainen laihtukoon miten haluaa, mutta painonvartijoiden tavalla ja tyylillä ei voi edes puhua laihduttamisesta, koska kyseessä on elämäntapa, terveellinen sellainen. Kaikki ruoka on sallittua painonvartijoissa. Itse voit päättää mitä syöt ja mistä "hiilihydraattisi" saat. Lautasmalli on hyvä perusta. Kasviksia, hedelmiä, juureksia, vihanneksia, maitotuotteita, lihaa, kalaa, ruisleipää ym. ym. ja joskus jotain hyvää ja paheellista vaikkapa suklaata...nam...laihduttaminen ei saa olla tiukkapipoista hommaa.

Älähän hei vaahtoo!!

• J Valo

Mutta maksat turhasta pörssiyhtiölle ja teet syömisen turhan vaikeaksi ja elämän epämukavaksi.

Suomalaisille parempaa tietoa saat netistä ilmaiseksi, eikä tarvitse temputella ollenkaan.

Eli painonhallinnassa riittää kun syönti on oikeassa suhteessa kulutukseen.

Minunkin energiastani melkein puolet tulee leivästä ja 40 kiloa lähti ja on pysynyt poissa:-)

• päivässä on
        tosiaan ! kirjoitti:

>

>

Viittaapa mulle missä sanotaan että ihmisen kroppa ei tarvitse kuitua?

Kyllä se ravitsemustieteen nykykäsitys ja suositus edelleen on se 35 grammaa ravintokuitua päivässä.

Että se siitä. Sen kuidun voi saada toki muustakin lähteestä kuin leivästä, esim. kasviksista ja hedelmistä.

• voit katsella
        päivässä on kirjoitti:

Viittaapa mulle missä sanotaan että ihmisen kroppa ei tarvitse kuitua?

Kyllä se ravitsemustieteen nykykäsitys ja suositus edelleen on se 35 grammaa ravintokuitua päivässä.

Että se siitä. Sen kuidun voi saada toki muustakin lähteestä kuin leivästä, esim. kasviksista ja hedelmistä.

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/kuitumyytit/

Ole hyvä !

• sentään vaahtoa
        Miinus 20 kg kirjoitti:

Minä laihdutin 20 kg ja ruokavaliooni kuului ruisleipä. Söin kaikkea tavallista ruokaa, en mitään "laihdutusruokaa" ja paino putosi.

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi, että ruisleipää ei pidä syödä?? Se on erittäin hyvää, terveellistä ja pitää nälän loitolla. Ei sitä tietenkään tarvi/pidä syödä mielettömiä määriä, mutta...eiköhän se nyt ole terveellisempää syötävää kuin esim. pulla.

Jokainen laihtukoon miten haluaa, mutta painonvartijoiden tavalla ja tyylillä ei voi edes puhua laihduttamisesta, koska kyseessä on elämäntapa, terveellinen sellainen. Kaikki ruoka on sallittua painonvartijoissa. Itse voit päättää mitä syöt ja mistä "hiilihydraattisi" saat. Lautasmalli on hyvä perusta. Kasviksia, hedelmiä, juureksia, vihanneksia, maitotuotteita, lihaa, kalaa, ruisleipää ym. ym. ja joskus jotain hyvää ja paheellista vaikkapa suklaata...nam...laihduttaminen ei saa olla tiukkapipoista hommaa.

Älähän hei vaahtoo!!

Käsittääkseni esitin asian ihan rauhallisesti. Onko se "vaahtoamista" vain siksi, että olen eri mieltä ?

>

Siinä on paljon hiilihydraattia ja verrattaen vähän mitään hivenaineita ja muita tarpeellisia ravinteita. Se on siis pääasiassa ainoastaan energiaa - ja tosiaan, laihduttajan pitäisi välttää energiaa.

>

No, terveellisyys ei ihan taida pitää paikkaansa (vaikka eihän se myrkyllistäkään ole), mutta jos se auttaa Sinua syömään vähemmän muuta ruokaa (laskee saatua kokonaisenergiaa), niin hyvä niin: laihdut varmasti syömällä ruisleipää. Näinhän minä alunperinkin kirjoitin.

>

Miksi olisi ? Noh, pulla on vähän huono esimerkki kun se sisältää suoraa sokeriakin (hampaat !), mutta toisaalta ruisleivässä on julmetusti suolaa verrattuna vaikka siihen pullaan - ja ylipäätäänkin leipä on varsin suolaista. Mutta mutta, (suunnilleen) saman verran pullassakin on energiaa eikä ruisleivässä ole oikeastaan mitään sellaista, mitä pullassa ei olisi, josta voisi sanoa "terveellinen". Kuitu on ainoa, mutta kuten osoitin (linkki toisessa viestissä), eipä (inertillä) kuidulla ole oikeastaan mitään roolia terveyden kannalta. Samoin siis kun vertaat ruisleipää muihin leipiin, niin energiat on samoja, ravinteet on samoja. Ruisleivän terveellisyys on urbaani legenda, jolle ainakaan uusi tutkimus ei anna enää mitään pohjaa. Ei sillä, toki saat jatkaa ruikkarin syömistä (eikä minulla valtaa olisikaan siitä päättää) - varsinkin jos koet sen tehoavan Sinuun, mutta tässä on nyt joitakin seikkoja, miksi se ei olekaan ihan sitä, mitä mainokset lupaa.

>

Tämäpä tämä. Vain tulos merkitsee. Jos näkee puntarilla jonkun tyylin vaikuttavan, se on hyvä tyyli. Kuitenkin faktat pitää saattaa tietoon vai mitä. Tässä tuli faktoja ruisleivästä.

• jonkun yksityisen höyrypään
        voit katsella kirjoitti:

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/kuitumyytit/

Ole hyvä !

"Näiden sivujen kirjoittaja on ravitsemusasioista kiinnostunut aktiivinen maallikko."

Eli EI KUKAAN. Pistä joku uskottavampi lähde.

Fakta on se että ihmisen aineenvaihdunta siis se että paska liikkuu suolessa hyvin tarvitsee kuitua, ja lisäksi riittävästi nestettä.

Se on fakta. Ei kuitua = ummetus.

• vittu !
        jonkun yksityisen höyrypään kirjoitti:

"Näiden sivujen kirjoittaja on ravitsemusasioista kiinnostunut aktiivinen maallikko."

Eli EI KUKAAN. Pistä joku uskottavampi lähde.

Fakta on se että ihmisen aineenvaihdunta siis se että paska liikkuu suolessa hyvin tarvitsee kuitua, ja lisäksi riittävästi nestettä.

Se on fakta. Ei kuitua = ummetus.

Lue sitten ne tieteelliset artikkelit !

Hän on koonnut sinne todellakin laajoja tutkimuksia, jotka käsittääkseni on parasta tarjolla olevaa faktaa (oletko tästä eri mieltä). Sinun inttämisesi ilman mitään lähdettä ei "ihan" vakuuta kuten vertaisarvioidut tieteelliset lähteet.

Tuossa hän on vaan tehnyt pienen yhteenvedon tutkimustuloksista suomeksi. Haluatko, että linkkaan suoraan kyseisiin tutkimuksiin ? Olisiko se parempi ?

• kui-kui
        tosiaan ! kirjoitti:

>

>

Ai ei kuitua tarvita mihinkään? Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta: "Kuidut ovat tärkeä osa ruokavaliota ja ne mm. ehkäisevät ummetusta, ylläpitävät kylläisyyden tunnetta ja tasaavat veren sokeria."

Ummetus ei varmaan kenenkään mielestä ole kivaa ja kaksi jälkimmäistä vaikutusta ovat hyödyllisiä sekä laihdutettaessa että painoa hallittaessa.

• kui-kui
        vittu ! kirjoitti:

Lue sitten ne tieteelliset artikkelit !

Hän on koonnut sinne todellakin laajoja tutkimuksia, jotka käsittääkseni on parasta tarjolla olevaa faktaa (oletko tästä eri mieltä). Sinun inttämisesi ilman mitään lähdettä ei "ihan" vakuuta kuten vertaisarvioidut tieteelliset lähteet.

Tuossa hän on vaan tehnyt pienen yhteenvedon tutkimustuloksista suomeksi. Haluatko, että linkkaan suoraan kyseisiin tutkimuksiin ? Olisiko se parempi ?

Antamasi linkki käsitteli kuidun vaikutusta paksusuolensyöpää sekä väitettä, jonka mukaan leipä on hyvä kuidun lähde. Kuidun tarpeellisuutta sinänsä ei teksteissä kyseenalaistettu.

• oikea valinta

Vaaleat mössöt kannattaa unohtaa heti alkuun.
      Ruisleivällä lähtee päiväkin mukavasti käyntiin.
      Olen laihduttanut 25kg leipää menee päivittäin noin 5-7 palaa.Leipä se pitää laihduttajankin tiellä..

• kun en halua niitä lihottavia hiilihydraatteja. Kun paistan 7.00 aamiaiseksi pari siivua siankylkeä, teen parin munan munakokkelin ja puolikas paprikaa siivuina niin siinä on ateria joka pitää kylläisenä pitkään. Lounaan syön vasta 13.00 ja mitään väipaloja ei tarvitse kun ei ole nälkä. Painokin putosi 18 kiloa tällä luonnonmenetelmällä.

Puuro ja leipä eivät pidä nälkää. Sekin on kokeiltu monen vuosikymmenen ajan.

• pois......
        kj.mattila kirjoitti:

kun en halua niitä lihottavia hiilihydraatteja. Kun paistan 7.00 aamiaiseksi pari siivua siankylkeä, teen parin munan munakokkelin ja puolikas paprikaa siivuina niin siinä on ateria joka pitää kylläisenä pitkään. Lounaan syön vasta 13.00 ja mitään väipaloja ei tarvitse kun ei ole nälkä. Painokin putosi 18 kiloa tällä luonnonmenetelmällä.

Puuro ja leipä eivät pidä nälkää. Sekin on kokeiltu monen vuosikymmenen ajan.

Pysy sinä mattila pois tältä palstalta. Tuo vhh on sun palstas. Höpise siellä niitä satujas !

• Random_Tyyppi

Itse koen niin, että ilman leipää laihduttaminen on helpompaa. Välipaloina hedelmiä ja kasviksia, joskus hieman jogurttia marjojen kanssa.

Aamupalaksi olen nyt syönyt aamupuuron ja kananmunan, antaa melko vakaan olotilan pitkälle päivään. Proteiini pitää nälkää hyvin loitolla.

Tärkein yksittäinen asia mitä ruuassa katson on energiaa / 100g. Tämä arvo on korkea kaikessa mikä sisältää runsaasti hiilihydraatteja. Vaaleat leivät on tietenkin siitäkin huonoja että nälkä tulee uudelleen nopeasti, mutta ruisleivissäkin on paljon energiaa.

8 palaa ruisleipää päivässä on noin 60 kcal * 8 = 480 kcal. Jos siis leipää haluaa syödä, pitää levitteiden olla ehdottomasti kevyitä. Lisäksi tämä rajoittaa muun ruuan laatua, niiden energiapitoisuuden pitää olla sitten pieniä.

Toinen suosittu vaihtoehto on leivästä luopuminen, jolloin muusta ruoasta ei tarvitse olla niin tarkkana. Tämä ei tietenkään tarkoita mitään suuria sokerimääriä tai muita nopeita hiilihydraatteja, vaan yleensä proteiinipitoisempaa ja vähemmän murehtimista rasvasta.

Kokonaisuus on yhä edelleen tärkein. Laske, paljonko saat energiaa ruuasta päivässä, ja muokkaa ruokavaliosi sellaiseksi mitä jaksat ja haluat noudattaa pidemmälläkin aikavälillä.

• - 40 kg

Leipä miehen tiellä pitää ja pulla pidentää ikää.

Vanha sananlasku, joka pitää paikkansa.

Minun ruokaremonttiini on kuulunut alusta asti runsaskuituinen leipä. Tumma tai vaalea ja mitä enemmän seassa "roskia" niin sitä parempaa.

Samoin ruokaremonttiini on alusta asti kuulunut aina välillä herkuttelut kaikella epäterveellisellä ja hyvällä.
      Ne eivät ole olleet repsahduksi vaan ihan hyvällä omallatunnolla olen ne välillä tehny.
      Se kokonaisuus ratkaisee.

• mutta mutta...

ota ruisleipää ja nimenomaan 100% ruisleipää, sellaista missä ei ole vehnäjauhoja, niinkuin vaikkapa ruispaloissa tms.

Noita 100 % leipiä on tullut markkinoille useita ja löytyy jokaisesta vähänkin isommasta kaupasta takuuvarmasti.

• sopii ihan

hyvin laihduttajalle. Itse syön 4 pala tummaa leipää päivässä. Josku tykkään syödä myös hapankorppuja tai varrasleipää. Syön leipää aamupalalla kaksi, ja ruuan kanssa kaksi. Leipä ei sinänsä lihota vaan ne päälliset ovat ne jotka lihottavat.

• sopivat..

laihduttajalle kohtuullisesti käytettynä ja siitä olen samaa mieltä. Taasen se, ettei leipä lihota vaan päälliset, niin olen eri mieltä. Esim. kalkkunaleike ja kevyt aamupalajuusto ruisleivällä tuo vain vähän kaloreita jopa vähemmän mitä alapuolella on. Lisäksi saan päällisistä proteiinia ja calsiumia.

Pelkästään esim ruissämpylässä(vilkaisin äsken)oli yli 80kcl ja ruisleipäpalassa yli 40kcl, kun taas kalkkunal. ja aamupalassa oli yht.32 kcl

Tietenkin leivästä saa kuitua, mutta saa sitä leseistä, sekä pellavarouheestakin. Niitä sitten voi lisätä esim.maustamattomaan jogurttiin tai muuhun vastaavaan..

• leipä

On jo vanha topikki mutta minä syön ruisleipäni ilman mitään päällisiä, mukaan raejuustoa ja puuroa aamulla niin johan nälkä lähtee ja tulee pureksittuakin leipä kunnolla kun ei ole "kyytipoikia" päällä..

• Rasvaa päälle!

Leivän päälle olisi ihan terveellistä laittaa kasvirasvapohjaista levitettä. Aivan samoin kuin salaattiin kuuluu aina kastike. Rasvojen tasapaino kannattaa pitää hyvien puolella ja se onnistuu helpoiten lisäämällä hyviä rasvoja leivälle ja salaattiin. Raejuustossa ei ole paljoa rasvaa, mutta se on eläinperäistä.

Lisärasvojen tarve riippuu tietysti muusta ruokavaliostasi, mutta jos syöt kuin keskiverto suomalainen, niin kasvirasvaa tarvitaan ehdottomasti leivälle ja salaattiin.

• rtyyyyyyyy

Suurin ero vaaleassa ja tummassa (ruisleivässä) on se, että ruisleipä pitää huomattavasti pidempään vastan täynnä sekä myöskin tulee kylläisämmäksi nopeammin ja helpommin. Kuvittele kaksi palaa täysjyvä ruisleipää verrattuna vaikka kaksi palaa sämpylää tai paahtoleipää. Varmasti täysjyvä ruisleipä (esim jälkiuunileipä on parasta) pitää kylläisempänä pidempään ja täyttääkin enemmän.

Laihdutukseen on ihan hyvä syödä ruisleipää, mutta sitäkin kohtuudella. Esim 2 viipaletta ruisleipää on ihan hyvä määrä, tietenkin riippuen mitä muuta syöt illalla. Itse olen laihduttanut kyseisellä tavalla, päällä on aina terveellisiä kasviksia.

Ja ne jotka täällä yrittää saada sinut syömään lihaa. Älä syö. Muutenkin nämä proteiinin kannattajat puhuvat ihan puuta heinää. Proteiini on ihmisten keksimä aine mitä 'mukamas' tarvitsemme eläinperäisistä tuotteista, vaikka asia ei todellakaan ole niin. Puhumatta siitä, että ainoa todellinen proteiininlähde on esim: maito, ei todellakaan liha. Mutta ihminen ei tarvitse hurjia määriä proteiinia pelkästään kuin lapsena ja me saamme sitä silloin äidimme maidosta.

Suosittelen lisäämään enemmän hedelmiä ja kasviksia ruokavalioon, myös pieni määrä pähkinöitä jotta saat tarvittavia rasvoja.

• seppo

jälkiuunileivän ja kasviksien nimeen olen vannonut ja hoikkana pysynyt

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe