Vuokraosuus 50%-50%?

Laina

Olen asunut avokkini kanssa vuokralla monta vuotta. Pienituloisempana olen aina kiltisti maksanut tasan puolet, 200 euroa, vuokrasta (n.400 e). Sitten yt-neuvottelujen myötä jäin työttömäksi ja lähdin opiskelemaan koska en löytänyt työtä.
Opintotuki on n. 200 e.
Nyt avomieheni haluaisi minun maksavan edelleen puolet vuokrasta (itse asiassa hän maksaisi 220, ja minä 200, ja olisi omasta mielestään avokätinen), vaikka opiskelen aivan hirmuista tahtia enkä siis ehdi käydä samalla töissäkään.
Avomieheni otti suurehkon lainan ja osti itselleen hienon auton, jota makselee joka kuukausi. Nyt hän on sitä mieltä että minun pitäisi ottaa opintolainaa, että voisin maksaa puolet vuokrasta. Minusta tämä on vähän väärin, koska jos muuttaisin yksikseni (soluun) asumaan, saisin myös asumisosaa, mitä nyt en saa kun mieheni tulot ovat n.3000 e/kk (brutto).
Minusta tämä ei tunnu kauhean reilulta. Mitä mieltä te olette?

26

3146

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuta muualle

jos tilanne on todella niin että avomiehesi osti auton ja käy töissä eikä maksa enempää vuokraa kuin sinä (tuossa tilanteessa) niin muuta ihmeessä muualle. eipä äijäsikään taida olla järin kiinnostunut sinusta jos ajattelee asioita tuolla tavalla.

• auto

mikäs auto jos se o tosi upee ni enmäkään maksais enempää röhörörhöö

• ZuZu

Musta se on jännää, että monet pariskunnat asuu samassa taloudessa, mutta pitävät rahansa erillään. Minä olen yhteisen talouden kannattaja. Yhteiseen elämään ne molempien tienaamat rahat tulee.

Miksi ihmiset rakentavat elämäänsä erikseen saman katon alla?

Mutta teillä siis näin. No, jos et halua ottaa lainaa niin älä ota. Maksa opintotuellasi osuus vuokrastasi ja sillä siisti (en edes ymmärrä, miksi pitäisi ottaa lainaa, jos rahaa löytyy toiselta osapuolelta). Ei kai teillä ruuat syö se joka maksaa?

• jabba

Kun minä muutan tyttöystäväni kanssa kimppaan, aion varmasti pitää omat rahani ominani. Nimittäin minulla ON rahaa koska elän säästeliäästi, mutta muijani tuhlaa aina kaikki rahansa ja käy säännöllisesti soskun luukulla.

Joten sinunko mielestä meidän pitäisi yhdistää rahamme, jolloin minulta alkaisi nopeaan tahtiin lähteä säästöt ja muija tuhlaisi yhteiset rahamme?

Ruoka ja yhteisien käyttämien juttujen laskut (asuminen, vesi, sähkö, netti, tv-lupa, ehkäisy yms.) tietenkin voidaan maksaa puoliksi, mutta muijani järkyttäviä puhelinlaskuja, naistenlehtiä, vaatteita, röökejä, baarireissuja ym. henkilökohtaisia menoja en varmasti ala kustantamaan!

• Miina

Äiti sanoi minulle näin, ennen kun muutin pois kotoa: "Jos joskus tapaat miehen ja muutat häneen kanssa yhteen ja perustatte perheen, muista tämä asia: älä koskaan suostu yhteiseen tiliin. Sillä sellainen järjestelmä jättää naisen ilman omia rahoja, kun taas rahaa miehen menoihin aina löytyy".

En siis kannata yhteistä tiliä, koska se on aina jommalta kummalta pois. Sen sijaan yksi ratkaisu on avata yhteinen tili yhteisille menoille (esim. vuokra, sähköt, ruoka) jonne molemmat maksavat tietyn summan kuussa. Paras tilanne tietysti olisi, jos molemmat voisivat osallistua samalla summalla yhteisiin menoihin, aina tämä ei toki ole mahdollista.

Omat tilit ovat mielestäni erittäin tärkeät hyvässä parisuhteessa, sillä juuri raha-asiat voivat nakertaa parisuhdetta pilalle. Parempihan se on, jos on "omia rahoja" "omiin menoihin". Sillä tuskin kukaan nainen haluaa, että mies ostaa tietokoneen osia hänen rahoillaan, eikä kukaan mies halua kustantaa naisen kampaamokäyntejä tai meikkiostoksia, eihän?

Ja jos on yhteinen tili voi käydä niin, että alkaa kyttäämään toisen rahakäyttöä todella tarkasti, "nyt tuo taas osti _mun_ tienaamilla rahoilla itselleen takin". Yhteiset menot maksetaan tietysti yhdessä, mutta ei kenenkään tulisi kustantaa toisen "huviostokset" yhteiseltä tililtä.

Meillä on tällainen järjestelmä käytössä: molemmilla omat tilit, vuokrat maksan minä ja avomies maksaa oman puolensa mun tilille. Ruokaostokset maksetaan suunnilleen puoleksi, eli maksetaan joka toinen kerta ostokset kokonaan (mitään kuitteja emme säästä eikä siis makseta "suoraan käteen" se oma puolikas sille maksavalle osapuolelle). Sähkölaskut maksetaan puoliksi, kun taas molemmat maksavat omat laskunsa itse (kännykkä, luottokortit, kirja- ja dvd-tilaukset jne.) Ja tämä järjestelmä on toiminut hyvin, riitoja rahoista ei ole ollut.

Toivottavasti tuo yhteinen talous sopii sinulle hyvin. Millä rahalla muuten hemmottelet itseäsi? Omilla, puolison vai yhteisillä rahoilla?

• tuleva opiskelija

Kauhulla mietin tuota päivää ensi vuoden alussa kun alan opiskella.Avopuoliso jo nyt muistuttelee että kaikki maksetaan puoliksi,vuorat sun muut.Minä ostan ruoat ja maksan suurimman osan laskuistakin koska olen hänelle velkaa.Käyn töissä mutta aloitan ammattikorkeassa ensi tammikuussa.Nyt on tuloja mutta sitten vaan opintotuki,opintolainaa pakko ottaa että on varaa maksaa puolet kaikesta.Onko oikein vai kitisenkö turhasta?

• Man
        tuleva opiskelija kirjoitti:

Kauhulla mietin tuota päivää ensi vuoden alussa kun alan opiskella.Avopuoliso jo nyt muistuttelee että kaikki maksetaan puoliksi,vuorat sun muut.Minä ostan ruoat ja maksan suurimman osan laskuistakin koska olen hänelle velkaa.Käyn töissä mutta aloitan ammattikorkeassa ensi tammikuussa.Nyt on tuloja mutta sitten vaan opintotuki,opintolainaa pakko ottaa että on varaa maksaa puolet kaikesta.Onko oikein vai kitisenkö turhasta?

Naiset vaativat tasa-arvon ja saivat sen, yes!

• täh
        Man kirjoitti:

Naiset vaativat tasa-arvon ja saivat sen, yes!

Vain miehen mielestä epätasa-arvo on tasa-arvoa. Jeah.

• Man
        täh kirjoitti:

Vain miehen mielestä epätasa-arvo on tasa-arvoa. Jeah.

...tasa-arvoa kun molemmat tulee omillaan toimeen ja kaikki menot jaetaan tasan. Jos haluaa samat oikeudet kuin vastakkainen sukupuolikin niin saa myös samat vastuut.

• täh
        Man kirjoitti:

...tasa-arvoa kun molemmat tulee omillaan toimeen ja kaikki menot jaetaan tasan. Jos haluaa samat oikeudet kuin vastakkainen sukupuolikin niin saa myös samat vastuut.

Ei silloin kannata vielä mitään vastuita sysätä, jos toinen osapuoli vasta haluaa samat oikeudet. Sitten vasta, kun se on ne oikeudet saanut, on enemmän mahdollisuuksia vastuuta kantaa. Ennen kuin niitä oikeuksia sillä osapuolella on, oikeuksien mukanaan tuomien vaatimusten hoitaminen kuitenkin voi olla yllättävän hankalaa.
        Eli ensin syy, sitten seuraus eikä miehisellä logiikalla "hoida ensin seuraukset niin katsotaan onko susta siihen".

• Man
        täh kirjoitti:

Ei silloin kannata vielä mitään vastuita sysätä, jos toinen osapuoli vasta haluaa samat oikeudet. Sitten vasta, kun se on ne oikeudet saanut, on enemmän mahdollisuuksia vastuuta kantaa. Ennen kuin niitä oikeuksia sillä osapuolella on, oikeuksien mukanaan tuomien vaatimusten hoitaminen kuitenkin voi olla yllättävän hankalaa.
        Eli ensin syy, sitten seuraus eikä miehisellä logiikalla "hoida ensin seuraukset niin katsotaan onko susta siihen".

Naisethan ovat jo saaneet oikeudet, nyt siirtyy vasta vastuu.

• tädi

Kun pisti kiukuks.Mulla melkein sama tilanne,paitsi et teen osaaikaduunia ja pari muksua edel.liitosta,joihin mies ei puutu millään lailla.Jos rahani loppuvat,ni lainaan mieheltä ja mun mielestä se on väärin koska saman katon alla asutaan.Pieniä satasen euron potteja veikkauksesta kehutaan mulle kuinka hyvä tuuri ja itse katon tyhjää rahakukkaroani..

• spark

No joo, vaikea sanoa, kun ei vielä itsekään tiedä, kuinka tässä elämä tulee suttaantumaan jahka tässä joskus ehkä yhteen muutetaan - minä vielä toistaiseksi opiskelija, sitten realistisesti (?) ajateltuna työtön, poikaystävä palkkaa saava jatko-opiskelija... mutta joku tuossa kirjoittikin vähän ajatuksiani mukaillen, että jos kerran halutaan erillistaloudet taloudellisessa mielessä (siun rahat ja miun rahat), miksi lyödä hynttyyt yhteen muussakaan mielessä. Kuten itse kirjoitit, tukipolitiikkakin on sellainen, että yhdessasuvaa miestä&naista kohdellaan yhtenä könttänä, ja sinun tukiasi laskettaessa miehesi palkka vaikuttaa siihen, kuinka paljon saat. Ja jääkaapissa tuskin ruokia jaotellaan sinun hyllylle ja minun hyllylle - periaatteella? Eli yhteen muutto tarkoittaa tiettyyn pisteeseen asti myös yhteisiä menoja. Lainanottokehotus kuulostaa aika itsekkäältä, jos minulta kysytään... sinun tapauksessasi kai hakisin tuossa tilanteessa sitä omaa kämppää, jos se hankkimalla kerran käteen jää edes hitunen sitä OMAA rahaa elämiseen, ja jättäisin miehen miettimään, mitä oikein tulikaan ehdotettua.

• DrE

Muijille ei kannata rahaa syytää, ne kun jättävät yleensä jossain vaiheessa, ja silloinhan sekin käteinen on uponnut ns. kankkulan kaivoon. Ei ole nimittäin ollenkaan hauskaa kustantaa ensin opintoja ja sitten seurata sitä, kun toinen päättääkin että: Eipä tämä suhde toiminutkaan, lähdenpä tuon naapurin Masan mukaan, kiitti moi.

Mielipiteeni saattaisi tietty olla toisenlaisen jos tuntisin tapauksen, tai jos olisit maininnut teillä oleavan lapsia. Nyt on mielestäni aivan turha valittaa.

Yleisesti tuntuu siltä, että suhteen kestäessä kauemmin (yli kymmenen vuotta), rahanyörit heltyvät, puolin ja toisin.

• oli

no jos asut yksin saat enemmän. mieti sitä 385 tai sinne päin

• ...

Hei!

Minulla ja miehelläni on 400 euroan vuokra. Ennen kuin asuimme yhdessä mieheni sai Kelalta asumistukea ja työttömyyspäivärahat. Nyt, kun minä asun hänen kanssaan, on homma mennyt niin, että eletään yhteisillä rahoilla eikä Kelakaan anna enää asumistukea. Me emme mieti, kuka maksaa vuokran ja laskut. Olemme naimisissa ja näin ollen taloutemme on yhteinen. Se kummalla on rahaa maksaa. Toimii meillä hyvin.

Edellisessä suhteessa exäni halusi minulta joka kuukausi puolet vuokrarahoista, vaikka olin välillä työtön. Olen edelleen hänelle velkaa muutaman kuun vuokrat, koska hänen mielestään ei ollut hänen asiansa maksaa, vaikka olinkin työttömänä.

• annika

kuulostaa siltä että ette ole kovin tosissanne rakentamassa yhteistä elämää? Jos olisitte muuttaneet yhteen sillä mielellä että haluatte viettää loppuelämänne yhdessä (joka on mielestäni ainoa oikea syy muuttaa yhteen), eihän tuollaista tilannetta pitäisi tulla?! Jos olette oikeasti sitoutuneet toisiinne, totta kai toista autetaan mäessä! Nyt sinun tulosi ovat pienet, mutta mistä tietää mikä on tilanne kymmenen vuoden päästä. Hän voi vaikka sairastua pahasti, jolloin olette sinun tulojesi varassa. En ymmärrä tuollaista itsekkyyttä. Jos taas kyse on siitä että vain hengailette yhdessä ilman mitään tulevaisuudensuunnitelmia, sittenhän omat "kassat" on ymmärrettävää, ja se että eletään kuten ketkä tahansa kämppikset... eroaminen on sitten helppoa. Kuulostaa siltä että miehesi ei ole kanssasi ihan tosissaan... "otti suurehkon lainan ja osti ITSELLEEN hienon auton" - kuinka se ei ole teidän yhteinen auto jos olette avoliitossa?! Tai sitten kyseessä on vain pihi mies joka tulee vahtimaan pennosiaan hautaan saakka. No, huonot puolensa kussakin, ei tuo varmaan ihan pahimmasta päästä ole. ;)
      Olet oikeassa, ei se ole reilua. Mutta reiluahan elämä ei ikinä ole jos ei itse pidä puoliaan. Tsemppiä ja rohkeutta sinulle toivon.

• Helmi

Miksi ihmeessä asua yhdessä, jos toinen joutuu sitä varten ottamaan lainaa? Kai miehellesi on jotakin hyötyä siitä, että asutte yhdessä, vai miksi hän muuten haluaa asua yhdessä? Entä, jos hän jäisi työttömäksi?

Meillä aluksi mies oli pihi, jouduin ottamaan opiskelijana lyhytaikaista lainaa jopa ruokaa varten samalla, kun hän porskutti suuren palkkansa ja pankkitilinsä kanssa. No, mies jäi sitten työttömäksi, ei kuitenkaan joutunut pulaan taloudellisesti, mutta minä olin avokätinen ja maksoin niin paljon kuin pystyin. Nyt miehellä taas hyväpalkkainen työ ja minulla normaalipalkkainen, mies maksaa enemmän yhteisistä menoista (suhteessa tuloihin) ja on pyytänyt anteeksi monta kertaa, että alkuaikoina tilanne oli niin epäoikeudenmukainen. Kohta tulomme ovat samat, joten maksamme sitten taas suunnilleen puoliksi. Tulevaisuudessa minä tulen ehkä tienaamaan enemmän, joten tottakai sitten maksan enemmän.

Miten suhde voi olla todella hyvä, jos puolisot ovat taloudellisesti aivan erilaisissa asemissa, ja paremmassa asemassa oleva ei välitä toisen taloudellisesta ahdingosta? Me ainakin ajattelemme nykyään niin, että kumman tahansa tulot hyödyttävät molempia, MEITÄ!

• Leila

minun mielestäni. Jos avoliitossa ollaan niin olen sitä mieltä että kaikki puoliksi maksetaan. Eri asia on jos ollaan naimisissa. Itse olen aina maksanut oman osani olin sitten työtön, rahaton tai työssäkäyvä. Mielestäni se on reilua kummankin kannalta. Pitäisi hieman ajatella tulevaisuutta eteenpäin ja säästää pahanpäivän varalle, jotta on sitten varaa maksaa yllättävät menot.

• tempsu

miksi vuokra on olemassa?!

• Miina

Hei!

Minun mielestäni sinun ei tulisi nostaa opintolainaa pelkästään sen takia, että voisit maksaa osuutesi vuokrasta. Ei semmosen takia kannata velkaantua.

Mielestäni avomiehesi tulisi ymmärtää tilanteesi ja myöskin sen, että tuo tilanne ei kestä loputtomiin. Hänen tulonsa ovat hyvin suuret, joten luulisi, että hänellä olisi varaa maksaa suurimman osuuden vuokrasta. Sinä voisit maksaa niin paljon kuin mihin sinulla on varaa, tai ehkä maksaa jotain muita laskuja, kuten esim. sähköt. Muuten miehellesi saattaa tulla tunne, että elät siivellä, ja näinhän ei ole.

Selitä miltä susta tuntuu, että et halua ottaa lainaa ja että haluat osallistua menoihin niin suurella summalla kuin pystyt.

Toivottavasti hän ymmärtää!

• ...

...

• Laina

...meillä on tosiaan omat tilit kummallakin, lisäksi yhteinen pieni säästötili, jonne olemme säästäneet kumpikin työssä käydessämme saman summan. Nyt olen koko syksyn "syönyt" omaa säästöpuoliskoani vuokran osalta, ja nyt se alkaakin olemaan ihan lopussa.
      Joku kysyi, millä rahalla hemmottelen itseäni. En hemmottele itseäni rahalla vaan lähinnä jalkakylvyn (kuumaa vettä pesuvatiin)
      -tyyppisillä "ylellisyyksillä". Enkä käy baareissa, en harrasta mitään mikä maksaa jotain. En tupakoi. Ainoat suuret kk-menoni ovatkin opiskelijaruokailu ja matkakulut, ja koirani menot. Ihmeellistä miten moni mies tuntuu ajattelevan, että naiset ostavat jatkuvasti vaatteita ja meikkejä. Minulla kestää yksi ripsiväri puoli vuotta.
      Niin ja auto ei ole meidän, vaan hänen.
      Pitäisi kai huomauttaa herralle, että yksin asuessani tuloni olisivat itse asiassa suuremmat, että tavallaan saan takkiini siitä "ilosta" että asun hänen kanssaan.

• meri

minua on sitten elämä kodellut hyvin,en ole vielä koskaan maksanut mitään laskuja , mieheni hoitaa kaiken.Olen kohta 50v.ja omaa pankkitiliäni saan käyttää omiin menoihin,paitsi jos menen mieheni kanssa silloin hän maksaa kaiken.Ja silti en ole onnellinen vaan harkitsen eroa.

• Miekkonen

Meillä on justiin sama tilanne: Minä tienaan hyvin ja avopuolisoni opiskelee. Hän maksaa vuokrasta sen verran mitä hän yksin asuessaan joutuisi maksamaan täyden asumistuen jälkeen eli 60 euroa kuukaudessa.

Hän maksaa joistakin laskuista puolet. Mutta tämä maksaminen on aika näennäistä koska minä maksan melkein aina ruuat ja huvit, bensat, suuremmat laskut jne. Hän käyttää omat rahansa lähinnä karkkiin(?) ja vaatteisiin. Ollaan molemmat tyytyväisiä, täytyyhän naisilla varaa vaatteisiin olla. Elämäähän tää vaan on.

• hämmästynyt

Sinulle täytyy nostaa hattua.
        Itse asun nyt yksin tai siis tyttäreni kanssa. törmännyt myös samanlaisiin asioihin mistä tässä keskustelussa on kyse.
        Muutein miehen luokse asumaan toiselle paikkakunnalle. Jätin vakituisen työni ja laitoin asuntoni vuokralle.
        Mies oli todellinen terroristi. Etsi riitaa mistä vain et sai huomauttaa, tämä asunto on minun.
        Sanoin, etten ole tullut asumaan hänen kanssaan siksi, et olisin asunnoton vaan aivan muista syistä. Kyllästyin jatkuvaan nälvimiseen ja muutimme pois. Maksoin oman osani sähköstä, yms, kuluista sekä ostin ruuat ja välillä ruokailioita oli 7:n. Useimmiten 5 koska hänen lapsensa olivat meillä vapaa-aikansa.
        Nyt varon miehiä joilla on asunto, enkä uskalla alkaa seurustelemaan, koska käsitykseni on että he aliarvioivat toista. Minulla on oma osake kyllä. Mut sillä ei näytä olevan miehille merkitystä. Vaan heidän oma omaisuus ja tulo tärkeintä.
        Onko tosiaan sinunlaisia miehiäkin olemassa.
        Toivottavasti naisesi osaa antaa arvon sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe