ja antaa pitkäkestoista energiaa ja proteiinikin on laadukasta ja terveellistä. Olenkin jo yli neljä vuotta syönyt lähes joka aamu kaksi kananmunaa ja nyt tulee vahvistusta sille minkä jo itse olen kokenut.
"Kananmunan sisältämä proteiini antaa tasaisesti sulavaa pitkäkestoista energiaa, eikä aiheuta piikkiä verensokeritasossa. Yhdestä munasta saa yli kuusi grammaa laadukasta proteiinia, mikä on 13 prosenttia suositellusta päiväsaannista.
Nutrition Today -lehdessä julkaistussa 25 tutkimukseen viittaavassa katsauksessa todetaan, että kananmunan proteiini auttaa sekä lapsia että aikuisia lihasmassan lisäämisessä ja ylläpitämisessä. Munissa on myös runsaasti leusiinia, joka auttaa lihaksia hyödyntämään energiaa ja palautumaan rasituksesta.
Koosteen kirjoittaja professori emeritus Donald K. Layman yhdysvaltalaisesta Illinoisin yliopistosta sanoo, että ihmisten tulisi keskittyä enemmän syömänsä proteiinin laatuun.
- Suurin osa proteiinista syödään iltaisin, vaikka aamiaisella syöty proteiini on eduksi lihasten muodostukselle ja kylläisyyden tunteelle, Layman huomauttaa.
Viime vuonna British Journal of Nutritionissa julkaistu painonhallintatutkimus osoitti, että kaksi munaa aamiaisella syöneet henkilöt laihtuivat 65 prosenttia enemmän kuin rinkelin aamiaiseksi nauttineet."
http://www.ruokatieto.fi/otsikot/70596565CFDE8056C2257569004841C8
Kananmuna laihduttaa
65
10249
Vastaukset
- Jos
syö vain sen valkuaisen...
- kyllä se
valkoinen kova osa on se joka heitetään roskiin. Ne ravinteet ovat siinä kananmunan pehmeämmässä osassa.
- laihduttaa?
Sehän oli otsikkosi, populismia taas kerran!
Olisiko ideoita kananmunien käytön lisäämiselle. Mun suurin kananmunien käyttökohde on nimittäin roskakori kun niitä menee vanhaksi. Keitettynä leivän päällä ovat erinomaisia.
- Risu
Moi!
Itse tykkään tehdä munakasta, hyvää, terveellistä ja nopea tehdä. Välillä silpun joukkoon ohuenohuita kalkkunaleikkeitä, tomaattia, sipulia ja päälle hieman kevytjuustoa.
Joskus teen yhden munan munakkaan, ja höyrytän kasviksia lisukkeeksi, joten siitä muodostuu jo vaikka päivällinenkin.
Myös kananmuna keitettynä on ihan passeli vaihtoehto. Kananmunia voi keittää muutaman samallakertaa, niin niitä sitten on "aina olemassa". Salaattiin, leivän päälle, ruoan kanssa, pelkästään :) raaka-aine. Munakkaitakin löytyy erilaisia riippuen täytteestä. Voi hyödyntää edellispäivän kantarellikastikkeen täytteeksi, voi tehdä katkaraputäytteen tai käyttää kasviksia. Munakokkeli on suosikkini ja siitä saa maustamalla aina uuden käyttämällä vaikka juustoraastetta, chiliä, paprikaa, sienisuolaa jne. Keitetyistä munista voi majoneesin kanssa rakentaa erilaisia salaatteja. Joskus paistan ihan vaan häränsilmiä ja kun tuo lettupannu on nykyisin käyttämättömänä niin kahdesta munasta saa neljä pientä munalettua paistettua. Tässä nyt muutaimia ajatuksia.
- ota nyt talteen linkki!
kj.mattila kirjoitti:
raaka-aine. Munakkaitakin löytyy erilaisia riippuen täytteestä. Voi hyödyntää edellispäivän kantarellikastikkeen täytteeksi, voi tehdä katkaraputäytteen tai käyttää kasviksia. Munakokkeli on suosikkini ja siitä saa maustamalla aina uuden käyttämällä vaikka juustoraastetta, chiliä, paprikaa, sienisuolaa jne. Keitetyistä munista voi majoneesin kanssa rakentaa erilaisia salaatteja. Joskus paistan ihan vaan häränsilmiä ja kun tuo lettupannu on nykyisin käyttämättömänä niin kahdesta munasta saa neljä pientä munalettua paistettua. Tässä nyt muutaimia ajatuksia.
http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/reports/week8-2009_en.pdf
- oikeassa
kj.mattila kirjoitti:
raaka-aine. Munakkaitakin löytyy erilaisia riippuen täytteestä. Voi hyödyntää edellispäivän kantarellikastikkeen täytteeksi, voi tehdä katkaraputäytteen tai käyttää kasviksia. Munakokkeli on suosikkini ja siitä saa maustamalla aina uuden käyttämällä vaikka juustoraastetta, chiliä, paprikaa, sienisuolaa jne. Keitetyistä munista voi majoneesin kanssa rakentaa erilaisia salaatteja. Joskus paistan ihan vaan häränsilmiä ja kun tuo lettupannu on nykyisin käyttämättömänä niin kahdesta munasta saa neljä pientä munalettua paistettua. Tässä nyt muutaimia ajatuksia.
muna on varsin monipuolinen.
Munakkaaseen voi ripotella leipäkuutioita, tähteeksi jääneitä perunakuutioita tai vaikkapa ihan jauhelihakastiketta, vain mielikuvitus on rajana. Munakokkeli maistuu hyvälle sweet-sour -kastikkeella höystettynä tai vaikkapa homejuustolla.
Keitetyistä munista voi rakentaa vaikka tornin legopalikoiden tapaan, mutta niistä myös rakentaa paljon muuta. Häränsilmät jätän härälle ja dartsiin, mutta lettupannulla paistan ihania rapeareunaisia lettuja, jotka nautin mansikkahillon ja kermavaahdon kera.
Munasta on moneksi! oikeassa kirjoitti:
muna on varsin monipuolinen.
Munakkaaseen voi ripotella leipäkuutioita, tähteeksi jääneitä perunakuutioita tai vaikkapa ihan jauhelihakastiketta, vain mielikuvitus on rajana. Munakokkeli maistuu hyvälle sweet-sour -kastikkeella höystettynä tai vaikkapa homejuustolla.
Keitetyistä munista voi rakentaa vaikka tornin legopalikoiden tapaan, mutta niistä myös rakentaa paljon muuta. Häränsilmät jätän härälle ja dartsiin, mutta lettupannulla paistan ihania rapeareunaisia lettuja, jotka nautin mansikkahillon ja kermavaahdon kera.
Munasta on moneksi!voivat laittaa munan joukkoon mitä haluavat, ei minua kiinnosta. Pulladieetti tarkoittaa sellaista ruokavaliota missä syödään paljon pullaa. Se voi olla ruispullaa, täysjyväpullaa, vehnäpullaa, makaronipullaa, pastapullaa tai perunapullaa. Kaikissa on korkea pullahiilaripitoisuus ja varmasti lihoo pullaksi.
- varmaan voi
kj.mattila kirjoitti:
voivat laittaa munan joukkoon mitä haluavat, ei minua kiinnosta. Pulladieetti tarkoittaa sellaista ruokavaliota missä syödään paljon pullaa. Se voi olla ruispullaa, täysjyväpullaa, vehnäpullaa, makaronipullaa, pastapullaa tai perunapullaa. Kaikissa on korkea pullahiilaripitoisuus ja varmasti lihoo pullaksi.
tosin en ole koskaan kuullutkaan "pulladieetistä", sinulla on siitä varmaan ihan omakohtaisia kokemuksia. En ole koskaan maistanut mainitsemiasi pullia, ruisleipää, makaronilaatikkoa ja vaikka ihan peruspulla kuuluvat kyllä ruoka-/herkkuvalikoimiini. Painon kanssa ei ole ongelmia (174/51) ;)
- ittiänsä
kj.mattila kirjoitti:
voivat laittaa munan joukkoon mitä haluavat, ei minua kiinnosta. Pulladieetti tarkoittaa sellaista ruokavaliota missä syödään paljon pullaa. Se voi olla ruispullaa, täysjyväpullaa, vehnäpullaa, makaronipullaa, pastapullaa tai perunapullaa. Kaikissa on korkea pullahiilaripitoisuus ja varmasti lihoo pullaksi.
Niin, puhut siis taas kokemuksen syvällä rintäänellä ihan vaan itsestäsi.
Taitaa taas joku ahdista, kun pitää turahaumiaan purkaa tänne.
Luulisi noin "tärkeällä" ihmisellä olevan muutakin elämää kuin vain tämä palsta. Miten tutkimukset etenee? Hyvinkös Almamedia sponsoroi itseoppinutta ravintotutkijaamme? - Ilmeisesti
kj.mattila kirjoitti:
Oot kyllä sen näköinen, että oot itsekin pulladieetillä.
- YrjöJurri
"Munalla töihin" oli takavuosien iskulause, mutta kolesterolipropaganda kuihdutti aamumunat. Nyt tilanne on toinen, toki hiilarihurmoksessa elävien on syytä pistää päänsä "puskaan" ja unohtaa aamumunat.
Huomenna tulee 2 viikkoa alakarpissa, jossa ne 3 aamumunaa on tärkeä elementti. Vähensin juustoja ja lisäsin kasviksia ja voita , hommapelittää hienosti. Taitaa mennä alakarpissa peräti 4kg kahdessa viikossa. Tammikuun 19. aloitetusta karppauksesta yhteensä 8kg painon pudotusta tähän päivään.- että mikä
oli lähtöpainosi? Itselläni se oli 92 kg, olen 38v mies ja paino tippuu tasaisesti vajaa kilo viikossa hyväkarppauksella. Itse en voi pahemmin munaa syödä, koska se pierettää todella ikävästi :)
- kananmunako
että mikä kirjoitti:
oli lähtöpainosi? Itselläni se oli 92 kg, olen 38v mies ja paino tippuu tasaisesti vajaa kilo viikossa hyväkarppauksella. Itse en voi pahemmin munaa syödä, koska se pierettää todella ikävästi :)
pierettää? Ootko aivan varma? Voisko olla joidenkin ruoka-aineiden ja kananmunan yhdistelmä? Viljat?
- YrjöJurri
että mikä kirjoitti:
Tammikuu 19. 2009 paino oli; 128kg kalsarit jalassa.
Syksyllä 2008 jossain elokuulla painoni kävi 133 kilon paikkeilla. Pudottelin sen tuonne 125kg kilon tuntumaan jouluksi,joka toi 3kg takaisin. Siis lähtötilanne karppaukseen oli 128kg. Olen tyypiltäni roteva, ikää 62w, harrastin joskus nuorempana nyrkkeilyä (en nakkikioskilla) ja pientä voimailua. Kiitos nuorena hankitun kuntopohjan ja terveitten elämäntapojen kunto nouse kohisten jos pikasenkin viitsii tehdä asian eteen jotakin. - menhir86
kananmunako kirjoitti:
pierettää? Ootko aivan varma? Voisko olla joidenkin ruoka-aineiden ja kananmunan yhdistelmä? Viljat?
vanhat kananmunat pierettävät herkemmin kuin tuoreet.
Mut joo, viljat ja hedelmät eivät ole niitä parhaimpia seuralaisia kananmunalle :D.
- janitamami
Olimme lomalla ma-to ja ilokseni huomasin että lomapaikan ravintolassa oli vhh-ruokalista.
Aamupalaksi söin 2 kananmunaa,leikkeleitä,kurkkua,siivun/pari juustoa ja mukillinen kahvia,päivällä join pelkkää kahvia ja vettä.Illalla klo.18.30 söin vhh-listalta,lihaa tai kanaa joihin kuului mukaan vihreääsalaattia ja salaattikastikkeena oli öljy.
Jokapäivä käytiin lenkillä ja lisäksi uitiin.
Järkytykseni oli mieletön kun tänään menin vaakaan ja paino oli noussut liki 2kg :/
Vatsa toimi moitteettomasti,siis mikä hitto voi nostaa painon noin nopeaasti?
Tällanen ärsyttää aika tajuttomasti.jos paino heittelee liki kaksi kiloa? Miten alkoholi lomalla, tuliko yhtään nautittua, se voisi olla yksi syy. Ainakin minulla lomamatkoilla paino hieman nousee alkoholin takia. Miksi muuten päivällä vain kahvia ja vettä? Tasaiset ruokaluvälit tasaavat myös tarvittavan ruoan määrää.
- janitamami
kj.mattila kirjoitti:
jos paino heittelee liki kaksi kiloa? Miten alkoholi lomalla, tuliko yhtään nautittua, se voisi olla yksi syy. Ainakin minulla lomamatkoilla paino hieman nousee alkoholin takia. Miksi muuten päivällä vain kahvia ja vettä? Tasaiset ruokaluvälit tasaavat myös tarvittavan ruoan määrää.
ottanut yhtään ja päivällä en syönyt kun ei ollut nälkä.
Pärjäsin sillä aamupalalla iltaan vallanmainiosti. janitamami kirjoitti:
ottanut yhtään ja päivällä en syönyt kun ei ollut nälkä.
Pärjäsin sillä aamupalalla iltaan vallanmainiosti.minkälaisia painonvaihteluita minulla on kun tuo vaaka on sellainen halpamalli joka näyttää vähän miten sattuu riippuen siitä kummalla jalalla siihen astuu, voi olla kilonkin heitto. Kun tekee useamman mittauksen niin sitten näkee missä mennään. Minulle riittää noin suurinpiirtein ja nykyisin ei ole paljonkaan tarvinnut mittailla kuin satunnaisesti ja ei siinä suuria heittoja ole.
- janitamami
kj.mattila kirjoitti:
minkälaisia painonvaihteluita minulla on kun tuo vaaka on sellainen halpamalli joka näyttää vähän miten sattuu riippuen siitä kummalla jalalla siihen astuu, voi olla kilonkin heitto. Kun tekee useamman mittauksen niin sitten näkee missä mennään. Minulle riittää noin suurinpiirtein ja nykyisin ei ole paljonkaan tarvinnut mittailla kuin satunnaisesti ja ei siinä suuria heittoja ole.
noin nopeasti varmastikaan liho,todennäköisesti/toivottavasti tuo on vaan nestettä.
Jotenki olen sitä mieltä että kotona tulee kuitenki syötyä enemmän,tai ainakin useammin.
Olin vaan niin varma että olisi tippunut edes kilon kun liikuntaa tuli huomattavasti enemmän kun kotona ollessa.
Tuo on kyllä ihan totta ettei pitäisi edes käydä vaaassa jatkuvasti,itselläni on tapana mittailla painoa joka aamu jos vaan ei ole niin kiireinen aamu että ei ehdi.
En ole näin kauan ollutkaan vaaassa käymättä kun nyt lomalla ollessa:D - YrjöJurri
janitamami kirjoitti:
noin nopeasti varmastikaan liho,todennäköisesti/toivottavasti tuo on vaan nestettä.
Jotenki olen sitä mieltä että kotona tulee kuitenki syötyä enemmän,tai ainakin useammin.
Olin vaan niin varma että olisi tippunut edes kilon kun liikuntaa tuli huomattavasti enemmän kun kotona ollessa.
Tuo on kyllä ihan totta ettei pitäisi edes käydä vaaassa jatkuvasti,itselläni on tapana mittailla painoa joka aamu jos vaan ei ole niin kiireinen aamu että ei ehdi.
En ole näin kauan ollutkaan vaaassa käymättä kun nyt lomalla ollessa:DUskoakseni olet mieluummin alle kun yli 100 kiloinen. Isolla ihmisellä vaakaan heitto ja kehon nestetila voi tehdä todella suuriakin heittoja vuorokaudessa. Karpit sivulla http://karppaus.info/ nimimerkki "pappa" kirjoitti näistä markettien 0...150kg "tarkkuusvaaoista" ja käski heittää ne romunkeräykseen. Vaa´an runko elää riippuen siitä onko lattiassa heittoja ja missä kohtaa vaakassa seisotaan. Eli punnitusväli on syytä heittää pitkäksi jolloin näkee vain suunnan mihin ollaan menossa.
- janitamami
YrjöJurri kirjoitti:
Uskoakseni olet mieluummin alle kun yli 100 kiloinen. Isolla ihmisellä vaakaan heitto ja kehon nestetila voi tehdä todella suuriakin heittoja vuorokaudessa. Karpit sivulla http://karppaus.info/ nimimerkki "pappa" kirjoitti näistä markettien 0...150kg "tarkkuusvaaoista" ja käski heittää ne romunkeräykseen. Vaa´an runko elää riippuen siitä onko lattiassa heittoja ja missä kohtaa vaakassa seisotaan. Eli punnitusväli on syytä heittää pitkäksi jolloin näkee vain suunnan mihin ollaan menossa.
paino oli lomalle lähtiessä 73,3kg ja kotiutuessa 75,1kg:( (pituus 158cm)
Vaaka on todellakin sellanen "marketvaaka" lasikannella ja maksoikin huimat 15€,tosi laatu tavaraa luultavasti :D Tosin se ei ole vielä kovin vanha.
Te jotka olette lukeneet Heikkilän kirjan vhh;sta.Voisitteko kertoa onko siinä suuria eroja Atkinsin kirjan oppeihin?Itse luin Atkinsin kirjan ja ole noudattanut sen ohjeita.
Kannattaisiko vielä ottaa oppia Heikkilän kirjoituksista,olisiko siellä jotain erilaisia neuvoja? - janitamami
janitamami kirjoitti:
paino oli lomalle lähtiessä 73,3kg ja kotiutuessa 75,1kg:( (pituus 158cm)
Vaaka on todellakin sellanen "marketvaaka" lasikannella ja maksoikin huimat 15€,tosi laatu tavaraa luultavasti :D Tosin se ei ole vielä kovin vanha.
Te jotka olette lukeneet Heikkilän kirjan vhh;sta.Voisitteko kertoa onko siinä suuria eroja Atkinsin kirjan oppeihin?Itse luin Atkinsin kirjan ja ole noudattanut sen ohjeita.
Kannattaisiko vielä ottaa oppia Heikkilän kirjoituksista,olisiko siellä jotain erilaisia neuvoja?kysyn siis teiltä jotka olette lukeneet molemmat kirjat,onko niissä ohjeissa eroavuuksia.
- YrjöJurri
janitamami kirjoitti:
kysyn siis teiltä jotka olette lukeneet molemmat kirjat,onko niissä ohjeissa eroavuuksia.
Mattila on taatusti lukenut molemmat. Noin mu-tu tuntumalta Antti Heikkilä soveltaa ruokavaliota suomalaisille ja tähän päivään. Eihän VHH ole mitään alkemiaa, vaan ihan tervettä järkeenkäypää asiaa ruoka-aineista ja niiden käytöstä. Mainittakoon, että normaalisti miehet laihtuvat nopeammin VHH:lla kun naiset, mikäli syövät ja liikkuvat kutakuinkin samoin. Tosin kaikesta löytyy poikkeuksia kuten tästäkin, miesten ja naisten erosta. On joitain ihmisiä joilla VHH ei toimi tai he eivät voi VHH:a ruokavaliona käyttää, mutta näin maallikkona näkisin sen ryhmän olevan varsin pienen.
janitamami kirjoitti:
kysyn siis teiltä jotka olette lukeneet molemmat kirjat,onko niissä ohjeissa eroavuuksia.
Atkinsilla on dieetti jaettu vaiheisiin joista ensimmäinen on tämä tiukka aloitusvaihe jolloin rajoitetaan hiilihydraattien määrä 20 nettogrammaan päivässä. Sen jälkeen tulee toinen, kolmas ja neljäs vaihe. Itse pidin tätä liian ohjailevana vaihtoehtona.
Heikkilä taas suhtautuu vapaammin niin, että jokainen voi kokeilemalla löytää itselleen sopivimman VHH-muodon. Heikkilän mielestä kokeilemalla saa selville onko VHH itseä varten kun jättää sokerin, viljatuotteet ja perunan pois ruokavaliosta. Hiilihydraattien tasokaan ei ole tarkkaan rajattu, voi asettaa rajat vaikka välille 30-70 grammaa, jos ei ole kiire painonpudotuksen kanssa.
Heikkilä myös suosittaa, että voi kokeilla VHH:ta niin, että jättää yhden hiilihydraattilähteen kerrallaan pois ja kuuntelee mitä keho sanoo. Näin minäkin tein kun en halunnut kertarysäyksellä lähteä liikkeelle. Jätin ensin pois perunan riisin, pastan ja sokerin mutta söin puuroa, leipää ja hedelmiä. Kun paino lähti laskuun niin noin kuukauden seurattuani aloin irroittautua leivästä ja kaikista viljoista sekä sokerisista hedelmistä ja suosin kotimaisia marjoja.
Heikkilä korosta yksilöllisyyttä niin, että kun ihmisten aineenvaihdunta on erilainen niin kaikille ei voi suositella yhtä ainoaa ja tiukkaa mallia vaan jokaisen kannattaa etsiä itselleen sopivin.kj.mattila kirjoitti:
Atkinsilla on dieetti jaettu vaiheisiin joista ensimmäinen on tämä tiukka aloitusvaihe jolloin rajoitetaan hiilihydraattien määrä 20 nettogrammaan päivässä. Sen jälkeen tulee toinen, kolmas ja neljäs vaihe. Itse pidin tätä liian ohjailevana vaihtoehtona.
Heikkilä taas suhtautuu vapaammin niin, että jokainen voi kokeilemalla löytää itselleen sopivimman VHH-muodon. Heikkilän mielestä kokeilemalla saa selville onko VHH itseä varten kun jättää sokerin, viljatuotteet ja perunan pois ruokavaliosta. Hiilihydraattien tasokaan ei ole tarkkaan rajattu, voi asettaa rajat vaikka välille 30-70 grammaa, jos ei ole kiire painonpudotuksen kanssa.
Heikkilä myös suosittaa, että voi kokeilla VHH:ta niin, että jättää yhden hiilihydraattilähteen kerrallaan pois ja kuuntelee mitä keho sanoo. Näin minäkin tein kun en halunnut kertarysäyksellä lähteä liikkeelle. Jätin ensin pois perunan riisin, pastan ja sokerin mutta söin puuroa, leipää ja hedelmiä. Kun paino lähti laskuun niin noin kuukauden seurattuani aloin irroittautua leivästä ja kaikista viljoista sekä sokerisista hedelmistä ja suosin kotimaisia marjoja.
Heikkilä korosta yksilöllisyyttä niin, että kun ihmisten aineenvaihdunta on erilainen niin kaikille ei voi suositella yhtä ainoaa ja tiukkaa mallia vaan jokaisen kannattaa etsiä itselleen sopivin.Heikkilästä en tiedä mitään mutta näin se kävi itselläkin eli piti etsiä mikä mulle kävi. Olo on hyvä kun en käytä viljatuotteita, syön runsaasti kasvisrasvaa, en syö perunaa, syön pieniä määriä pastaa ja hedelmiä, runsaasti vihanneksia jne. .
Ehkä mulla on enemmän ongelmia hiilihydraattien kanssa kuin keskivertoväestöllä. Sokeri ei ole ollut mulle koskaan mikään ongelma.
Marjathan ovat aivan loistava ruoka-aine, makua on enemmän kuin missään hedelmässä eikä energiaa juuri ollenkaan. Oma suosikki on vadelma.
VT-dieetin iso ongelma on nimenomaan siinä, että sitä yritetään tuputtaa kaikille. Mulle se ei sovi, joillekin sopii.- Tyyteli
kj.mattila kirjoitti:
Heikkilä korosta yksilöllisyyttä niin, että kun ihmisten aineenvaihdunta on erilainen niin kaikille ei voi suositella yhtä ainoaa ja tiukkaa mallia vaan jokaisen kannattaa etsiä itselleen sopivin.Kj.mattila, en ole minäkään voinut äärimmäisen hiilarikielteisiltä viesteiltäsi välttyä. Halusin vain sanoa, että ainakaan MINUA eivät hiilarit mihinkään lihota. Aivan hyvin voin syödä 2 leipää aamupalaksi ja jättää pekonin kauppaan. Mitat on 52/166 ja rasvaprosenttikin alhaisenpuoleinen. Että turha itkeä hiilareiden tappavuudesta. Itsekään en tosin mene mukaan tähän rasvakammoon ja käytän rasvaa ruokavaliossani surutta - mutta kohtuu kaikessa.
- ainakin mulla
Niin kävi ainakin minulle.Tosin söin joka aamu neljän munan munakkaan kermalla.Puolen vuoden ajan,nousi kolesteroli nii v..tusti.En ole varma,johtuiko munista vai kermasta.Jos lääkäriin on uskomista,sekä että-kermasta ja munankeltuaisesta.Olin tiukalla VHH:laa.En tohdi olla enää.
- se on rankkaa
kun himoitsee niin paljon VHH-eväitä että pitää syödä niitä rhh-eväiden lisäksi.
- kananmuna....
se on rankkaa kirjoitti:
kun himoitsee niin paljon VHH-eväitä että pitää syödä niitä rhh-eväiden lisäksi.
Kananmuna pieru haisee hirveelle !
- VHH:lainen
kananmuna.... kirjoitti:
Kananmuna pieru haisee hirveelle !
ei piereskele, sitähän et voinut tietää kun et ole koskaan kokeillut.
- on se vaan ihme
kun syö munia niin kolesteroli laskee, siksi kai nuo viisaimmat eivät enää kiellä munia kun ovat itse kokeneet saman.
- Ohi kulkemassa
Tuosta "nostaako munankeltuainen kolesterolia" on kyllä riidelty vuosia, vaan todisteita puolesta tai vastaan ei ole oikein löytynyt. Useimmat ovat nykyään sitä mieltä, että terve ihminen voi syödä kananmunat keltuaisineen. Itse syön kananmunia jonkun verran. En joka päivä, mutta joitain viikoittain. Syön ne yleensä paistettuna, lisukkeena vähän pippuria ja suolaa. Tai keitettynä. Monimutkaisia omeletteja väännän harvoin. Aamulla ei huvita.
- nostaa vaan
Ohi kulkemassa kirjoitti:
Tuosta "nostaako munankeltuainen kolesterolia" on kyllä riidelty vuosia, vaan todisteita puolesta tai vastaan ei ole oikein löytynyt. Useimmat ovat nykyään sitä mieltä, että terve ihminen voi syödä kananmunat keltuaisineen. Itse syön kananmunia jonkun verran. En joka päivä, mutta joitain viikoittain. Syön ne yleensä paistettuna, lisukkeena vähän pippuria ja suolaa. Tai keitettynä. Monimutkaisia omeletteja väännän harvoin. Aamulla ei huvita.
kolesterolia.toisilla nousee enempi,toisilla vähemmän..
- Ohi kulkemassa
nostaa vaan kirjoitti:
kolesterolia.toisilla nousee enempi,toisilla vähemmän..
Jos kananmuna on noin vaarallista, miksi terveiltä ihmisiltä ei olla kielletty kananmunansyöntiä tai edes rajoitettu sitä?
- =><=
Jos kananmuna on noin vaarallista, miksi terveiltä ihmisiltä ei olla kielletty kananmunansyöntiä tai edes rajoitettu sitä?
Millä tavoin on vaarallista jos kolesteroli nousee?
Tietääkseni kolesterolimäärällä on raja-arvot, jonka jälkeen sitä aletaan pitämään riskitekijänä mutta siihen rajaankin vaikuttaa eri tekijöitä.
Ei terveiltä ihmisiltä juuri mitään ruoka-aineita kielletä, kiellot ja rajoitukset ovat tarpeellisia vain laisillesi sairaille ja epäkuntoisen kehon omaaville henkilöille. - Ohi kulkemassa
=><= kirjoitti:
Millä tavoin on vaarallista jos kolesteroli nousee?
Tietääkseni kolesterolimäärällä on raja-arvot, jonka jälkeen sitä aletaan pitämään riskitekijänä mutta siihen rajaankin vaikuttaa eri tekijöitä.
Ei terveiltä ihmisiltä juuri mitään ruoka-aineita kielletä, kiellot ja rajoitukset ovat tarpeellisia vain laisillesi sairaille ja epäkuntoisen kehon omaaville henkilöille.ja lue teksti. Jos kananmuna olisi jotain myrkkyä, siitä varoiteltaisiin enemmän. Ennen kananmunan kolesterolia nostavasta vaikutuksesta puhuttiin paljon, nykyään sanotaan, että ihmiset voivat syödä kananmunia ja myös niitä keltuaisia. Tieto on lisääntynyt.
"Millä tavoin on vaarallista jos kolesteroli nousee?"
Kohonnut kolesteroli on riskitekijä eri sairauksissa.
"Tietääkseni kolesterolimäärällä on raja-arvot, jonka jälkeen sitä aletaan pitämään riskitekijänä mutta siihen rajaankin vaikuttaa eri tekijöitä."
Kyllä se raja on eri ihmisille sama.
"Ei terveiltä ihmisiltä juuri mitään ruoka-aineita kielletä, kiellot ja rajoitukset ovat tarpeellisia vain laisillesi sairaille ja epäkuntoisen kehon omaaville henkilöille."
Nyt alat jo vähän säälittää minua. Trollaatko paljonkin ravintopalstoilla? Harmittaako oma epäonnistunut painonhallinta, vai mikä on motiivi? - =><=
ja lue teksti. Jos kananmuna olisi jotain myrkkyä, siitä varoiteltaisiin enemmän. Ennen kananmunan kolesterolia nostavasta vaikutuksesta puhuttiin paljon, nykyään sanotaan, että ihmiset voivat syödä kananmunia ja myös niitä keltuaisia. Tieto on lisääntynyt.
"Millä tavoin on vaarallista jos kolesteroli nousee?"
Kohonnut kolesteroli on riskitekijä eri sairauksissa.
"Tietääkseni kolesterolimäärällä on raja-arvot, jonka jälkeen sitä aletaan pitämään riskitekijänä mutta siihen rajaankin vaikuttaa eri tekijöitä."
Kyllä se raja on eri ihmisille sama.
"Ei terveiltä ihmisiltä juuri mitään ruoka-aineita kielletä, kiellot ja rajoitukset ovat tarpeellisia vain laisillesi sairaille ja epäkuntoisen kehon omaaville henkilöille."
Nyt alat jo vähän säälittää minua. Trollaatko paljonkin ravintopalstoilla? Harmittaako oma epäonnistunut painonhallinta, vai mikä on motiivi?Kolesteroli voi nousta niin kauan kuin se pysyy raja-arvojen sisällä. Sitten kun se on riskitekijä liikutaan yleensä selkeästi raja-arvojen yläpuolelle.
Raja-arvo on keskimääräinen raja jonka yläpuolelle riskit alkavat kasvamaan. yksilöllisiä heittoja kuitenkin on ja mm. eri kolesterolilaatujen suhde vaikuttaa riskin määrään.
Alat sitten jo lipsumaan periaatteistasikin, ja vasta oletekaa päivää likkeellä nykyisellä nimimerkilläsi.
"Minä välitän, mitä sanon. Siksi en esimerkiksi nimittele muita kirjoittajia."
Ja jo nimittelet trollailijaksi ja lihavaksi, vaikka naamioitkin nimittelysi kysymyksen muotoon.
Jos jotain pitää täällä sääliä, on sellainen ylipainoinen diettaava henkilö joka nimittelee toisia lihavaksi vain siksi ettei pidä tämän mielipiteistä. Ohi kulkemassa kirjoitti:
Suurimmalle osalle ihmisistä ravinnon kolesterolilla ei ole merkitystä, keho tuottaa tarvitsemansa määrän itse. Kananmunan keltuaisessa on lisäksi lesitiiniä, joka laskee kolesterolia.
Tämä kananmuna kohottaa kolesterolia on näitä ravintotutkijoiden mokia, vaikka jälkeen päin paljastui, että ravinnon kolesteroli imeytyy heikosti mikäli kolesterolitaso on korkea niin kesti parikymmentä vuotta saada kananmunat takaisin hyväksytyksi ruoka-aineeksi.
Joku diabetessuositus oli muistaakseni 6 tai alle munaa viikossa.- mitäkin...
mrx-08 kirjoitti:
Suurimmalle osalle ihmisistä ravinnon kolesterolilla ei ole merkitystä, keho tuottaa tarvitsemansa määrän itse. Kananmunan keltuaisessa on lisäksi lesitiiniä, joka laskee kolesterolia.
Tämä kananmuna kohottaa kolesterolia on näitä ravintotutkijoiden mokia, vaikka jälkeen päin paljastui, että ravinnon kolesteroli imeytyy heikosti mikäli kolesterolitaso on korkea niin kesti parikymmentä vuotta saada kananmunat takaisin hyväksytyksi ruoka-aineeksi.
Joku diabetessuositus oli muistaakseni 6 tai alle munaa viikossa."Joku diabetessuositus oli muistaakseni 6 tai alle munaa viikossa."
Kenenköhän antama suositus tuo mahtaa olla ja mihin se perustuu? - tulosta talteen
mitäkin... kirjoitti:
"Joku diabetessuositus oli muistaakseni 6 tai alle munaa viikossa."
Kenenköhän antama suositus tuo mahtaa olla ja mihin se perustuu? mitäkin... kirjoitti:
"Joku diabetessuositus oli muistaakseni 6 tai alle munaa viikossa."
Kenenköhän antama suositus tuo mahtaa olla ja mihin se perustuu?http://www.hno.harvard.edu/gazette/1999/04.22/eggs.html
Tuo on tiivistelmä, mutta muistaakseni se oli tuo tutkimus, missä diabeetikoille suositeltiin hieman pienempää munamäärää.- Ohi kulkemassa
=><= kirjoitti:
Kolesteroli voi nousta niin kauan kuin se pysyy raja-arvojen sisällä. Sitten kun se on riskitekijä liikutaan yleensä selkeästi raja-arvojen yläpuolelle.
Raja-arvo on keskimääräinen raja jonka yläpuolelle riskit alkavat kasvamaan. yksilöllisiä heittoja kuitenkin on ja mm. eri kolesterolilaatujen suhde vaikuttaa riskin määrään.
Alat sitten jo lipsumaan periaatteistasikin, ja vasta oletekaa päivää likkeellä nykyisellä nimimerkilläsi.
"Minä välitän, mitä sanon. Siksi en esimerkiksi nimittele muita kirjoittajia."
Ja jo nimittelet trollailijaksi ja lihavaksi, vaikka naamioitkin nimittelysi kysymyksen muotoon.
Jos jotain pitää täällä sääliä, on sellainen ylipainoinen diettaava henkilö joka nimittelee toisia lihavaksi vain siksi ettei pidä tämän mielipiteistä."Kolesteroli voi nousta niin kauan kuin se pysyy raja-arvojen sisällä. Sitten kun se on riskitekijä liikutaan yleensä selkeästi raja-arvojen yläpuolelle."
Kolesteroli ei itse asiassa saisi olla yhtään raja-arvojen yläpuolella.
"yksilöllisiä heittoja kuitenkin on ja mm. eri kolesterolilaatujen suhde vaikuttaa riskin määrään."
"Pahan" kolesterolin yläarvo on täysin yksiselitteinen. Se ei tarkoita sitä, että kaikki joilla raja ylittyy sairastuisivat. Mutta...
"Ja jo nimittelet trollailijaksi ja lihavaksi, vaikka naamioitkin nimittelysi kysymyksen muotoon."
En nimitellyt, vaan kysyin.
"Jos jotain pitää täällä sääliä, on sellainen ylipainoinen diettaava henkilö joka nimittelee toisia lihavaksi vain siksi ettei pidä tämän mielipiteistä."
Niin, sinähän jo sanoit, että olen ylipainoinen mielestäsi. Mistä tiedät, paljonko painan? :D - =><=
"Kolesteroli voi nousta niin kauan kuin se pysyy raja-arvojen sisällä. Sitten kun se on riskitekijä liikutaan yleensä selkeästi raja-arvojen yläpuolelle."
Kolesteroli ei itse asiassa saisi olla yhtään raja-arvojen yläpuolella.
"yksilöllisiä heittoja kuitenkin on ja mm. eri kolesterolilaatujen suhde vaikuttaa riskin määrään."
"Pahan" kolesterolin yläarvo on täysin yksiselitteinen. Se ei tarkoita sitä, että kaikki joilla raja ylittyy sairastuisivat. Mutta...
"Ja jo nimittelet trollailijaksi ja lihavaksi, vaikka naamioitkin nimittelysi kysymyksen muotoon."
En nimitellyt, vaan kysyin.
"Jos jotain pitää täällä sääliä, on sellainen ylipainoinen diettaava henkilö joka nimittelee toisia lihavaksi vain siksi ettei pidä tämän mielipiteistä."
Niin, sinähän jo sanoit, että olen ylipainoinen mielestäsi. Mistä tiedät, paljonko painan? :DSe että jos itse elät niin että jokainen raja-arvo on hälytysmerkki, voin vain todeta että olet esimerkki siitä miksi niitä raja-arvoja määritetllään.
Kun tosiasiassa kolesteroliraja on keskimääräinen arvo. Jollain riskit nousevat jopa ennen rajaa ja joillakin se voi mennä yli mutta silti elää pitkään ja terveenä. Hyvän ja huonon kolesterolin suhde niin ikään antaa anteeksi, jos se on hyvä. Kerrostumien muodostumista suoniin ei tapahdu mikäli suhde on edullinen. Tietenkään ylitys ei voi aivan tolkuton olla mutta jonkun verran heittoa sallitaan silti.
Rajan tarkkuuden arvioiminen tietysti vaatii potilaan tai ainakin hänen terveydenhoitohistoriansa tuntemusta. Jos se ei paljasta mitään erityistä pidetään tietysti normirajoista kiinni. - Ohi kulkemassa
=><= kirjoitti:
Se että jos itse elät niin että jokainen raja-arvo on hälytysmerkki, voin vain todeta että olet esimerkki siitä miksi niitä raja-arvoja määritetllään.
Kun tosiasiassa kolesteroliraja on keskimääräinen arvo. Jollain riskit nousevat jopa ennen rajaa ja joillakin se voi mennä yli mutta silti elää pitkään ja terveenä. Hyvän ja huonon kolesterolin suhde niin ikään antaa anteeksi, jos se on hyvä. Kerrostumien muodostumista suoniin ei tapahdu mikäli suhde on edullinen. Tietenkään ylitys ei voi aivan tolkuton olla mutta jonkun verran heittoa sallitaan silti.
Rajan tarkkuuden arvioiminen tietysti vaatii potilaan tai ainakin hänen terveydenhoitohistoriansa tuntemusta. Jos se ei paljasta mitään erityistä pidetään tietysti normirajoista kiinni."Se että jos itse elät niin että jokainen raja-arvo on hälytysmerkki, voin vain todeta että olet esimerkki siitä miksi niitä raja-arvoja määritetllään."
Jos ylittää tietyn riskirajan pahassa kolesterolissa, vyötärölihavuudessa tai painoindeksissä, sairausriski nousee merkittävästi. Se ei tarkoita sitä, että kaikki rajan ylittäneet sairastuvat, mutta kannattaa koittaa pysyä raja-arvojen alapuolella.
"Rajan tarkkuuden arvioiminen tietysti vaatii potilaan tai ainakin hänen terveydenhoitohistoriansa tuntemusta. Jos se ei paljasta mitään erityistä pidetään tietysti normirajoista kiinni."
Käytännössä normaalirajoista pidetään kiinni, ja ne ovat aivan hyvät ohjenuorat noudattaa. Sillä, onko jossain joku erityistapaus, jolla korkea kokonaiskolesteroli (minä olen puhunut LDL-kolesterolista) muodostuu pääasiallisesti HDL-kolesterolista, ei ole tämän asian kannalta väliä. Aina kyse on keskiarvosta. Siksi, jos kananmunan vaikutus veren LDL-kolesterolin tasoon olisi yksiselitteisesti huomattavan nostava, kananmunan syöntiin annettaisiin myös terveille ihmisille rajoituksia. Meillä on rajoituksia mm. kovaa rasvaa koskien, vaan ei kananmunia.
- YrjöJurri
*Kolesterolipitoisia ruokia harkiten
Ruoan runsas kolesterolin määrä suurentaa veren kolesterolipitoisuutta. Sen vaikutus on kuitenkin vähäisempi kuin tyydyttyneen rasvan. Ruoan kolesterolin vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen vaihtelee yksilöllisesti. Ruoan kolesteroli ei imeydy kaikilla yhtä tehokkaasti. Ruoan kova rasva edistää kolesterolin imeytymistä. Jos veren kolesterolipitoisuus on suuri tai henkilöllä on todettu diabetes tai sepelvaltimotauti, ruoasta tulevan kolesterolin määrää on syytä rajoittaa.
Koska elimistö kykenee valmistamaan kolesterolia myös itse, sitä ei tarvitse saada ruoasta. Ruoasta tulevan kolesterolimäärän olisi suositeltavaa jäädä alle 300 mg:n päivässä.
Kolesterolia on ainoastaan eläinkunnan tuotteissa. Munankeltuainen, maksa, mäti katkaravut ja muut äyriäiset sisältävät erityisen runsaasti kolesterolia. Samoin rasvaiset maitovalmisteet, kuten voi ja kerma. Jo yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia noin 230 mg, lähes päivittäisen suosituksen verran!
Tarkimmin kannattaa siis suhtautua kananmuniin sekä rasvaisiin maitovalmisteisiin. Kananmunia ei ole hyvä syödä sellaisenaan enempää kuin kaksi viikossa. Maitovalmisteiden kolesteroli kulkee yhdessä rasvan kanssa, joten mitä enemmän tuotteessa on maitorasvaa, sitä enemmän siinä on myös kolesterolia. Kannattaa aina valita rasvattomia, vähärasvaisia tai pehmeää kasvirasvaa sisältäviä maitovalmisteita. Myös liha ja kala sisältävät kolesterolia, mutta ne sopivat kuitenkin sydänystävälliseen ruokavalioon, kun niitä syödään kohtuullisesti. Lihassa ja lihavalmisteissa kolesterolin määrä ei ole maitovalmisteiden tapaan sidoksissa rasvan määrään.* - puntit tasan
Lihasmassa lisääminen vaatii lihastyötä, ei siihen pelkkä kananmunan syönti riitä.
Ei se löysä vatsakumpusi ole lihasta vaikka niin luulet. - Pystymuna.
Minulla on muna pystyssä. Tarjoilen sitä näillä palstoilla vinkuvien hiilihydraattikammoisten vaimoille. Hyvin heille maittaa, koska heidän hiilihydraattikammoisilla ukoillansa ei pysy muna pystyssä. Syön pullaa, vehnäpullaa, ruispullaa, perunapullaa, pastapullaa ja sokeripullaa.
- mattilan mummo
PALLINAAMA SYÄ KANANMUNIA JA LIHOO NAAMALTAA KUIN ISONTALON PIIMÄLEILI
- Suloistaniin
Mattila on sorjassa kunnossa ja libido korkealla, nuori vaimo pitää herran liikkeessä ainakin makuuhuoneessa.
- Thaihuorannussija
Suloistaniin kirjoitti:
Mattila on sorjassa kunnossa ja libido korkealla, nuori vaimo pitää herran liikkeessä ainakin makuuhuoneessa.
Täytyykin käydä taas Malmilla tyhjentämässä pussit...
- Suloistaniin
Thaihuorannussija kirjoitti:
Täytyykin käydä taas Malmilla tyhjentämässä pussit...
Käy vaan, Masan ei tartte ku homma hoitu kotona nuorikon kanssa ja ilman kumia tietty.
- Thaihuorannussija
Voin paljastaa että ei tarvitse Malmillakaan käyttää kumia kun maksaa pari kymppiä extraa ;-)
- VoiSuaReppanaa
Voin paljastaa että ei tarvitse Malmillakaan käyttää kumia kun maksaa pari kymppiä extraa ;-)
Oletkin siis taudinkantaja jos kumitta eli aivoitta huitsuissa heilut!
- Käytäkumia
En suosittelisi panemaan paljaalla thai-huoria, kyllä niiltä jonkin tartunnan saa. Tämä siis vinkkinä myös Virtakujan piimäleilille.
- voipelivoi
Käytäkumia kirjoitti:
En suosittelisi panemaan paljaalla thai-huoria, kyllä niiltä jonkin tartunnan saa. Tämä siis vinkkinä myös Virtakujan piimäleilille.
Virtakujalla rakkastellaan vain puhtoista vaimoa toisin kuin muut ressukat jotka joutuvat käyttämään maksullisia. Ei sille mitään tietenkään voi jos on niin nysverö että joutuu seksistäkin maksamaan.
- Thaihuorannussija
Halvemmaksi se tulee käydä silloin tällöin tuuppaamassa thai-huoraa kuin elättää moista 24/7 :D
- Suloistaniin
Halvemmaksi se tulee käydä silloin tällöin tuuppaamassa thai-huoraa kuin elättää moista 24/7 :D
No ei masan tuloilla kovin leveästi eletä, mutta rakkaus se on raahakin arvokkaampaa ja riittää iha tuhlattavksi asti.
- hhjjhh
Suloistaniin kirjoitti:
No ei masan tuloilla kovin leveästi eletä, mutta rakkaus se on raahakin arvokkaampaa ja riittää iha tuhlattavksi asti.
Paljonkohan Kreml maksaa Mattilalle putin-trollina toimimisesta?
- Pekka-vain
hhjjhh kirjoitti:
Paljonkohan Kreml maksaa Mattilalle putin-trollina toimimisesta?
Paljonko sulle maksetaan olemalla tollo, tai vähä-älyinen
- OlkaToppaus
Puustisen kolestroliasema ( kipinäkerho ) kieltää munaa asettamasta huulien väliin )))))))))))))))))
- kossefillarioy
Libido mattilan piimäleilin kohdalla tarkoittaa samaa kun että koirat nuuskii toisiaan sieltä..................hihihihihih
- kaupanTäti
paksupoika karijuhani Piimäleili on painivan mummonsa ostaman thai fosun kimpussa mutta turhaa)))))) sillä rasva on betonoinut siittimen suonet umpitukkoon ja papparaisella on krooninen impodenttiys.. ja kansakoulu pohjalta hihihihihihihi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733