irtisanominen koeajalla

sairastelun takia?

Onko työnantajalla oikeutta irtisanoa työntekijä sairastelun takia? Vai tarvitseeko koeajalla edes kertoa mitään syytä?

Olen aloittanut pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa, jossa ollaan hirveän tarkkoja joka asiasta. Olen siis vielä koeajalla, ja joutunut olemaan yhteensä 5 päivää sairaslomalla. Yksi päivä oli palkaton (sairaan lapsen hoito), koska olin ollut alle kuukauden silloin töissä. Viime viikolla jouduin olemaan 3 päivää flunssan takia pois töistä. Flunssan jälkitautina tuli kauhea yskä, ja tänään lähdin kesken päivän pois töistä, kun ääni meinasi pettää kokonaan ja yskä vaan paheni. (työskentelen puhelinmyyjänä..)

Työnantaja on suhtautunut todella nihkeästi näihin sairauspoissaoloihin. Firman johto on jopa lähettänyt sähköpostia, jossa toivotaan että "työntekijät pysyisivät tänäkin vuonna terveinä ja että sairauslomakulut jäisivät pieniksi".

Huomasin iltapäivällä netistä, että työpaikalleni haetaan uutta työntekijää. Tuli vaan mieleen, että aikovatkohan irtisanoa minut näiden sairastelujen takia..? Eipähän näille lenssuille oikein mitään voi, ja on aika hankalaa tehdä tehokasta myyntityötä puhelimessa, jos koko ajan yskittää..

16

3924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla pätevä syy

irtisanomiseen, sairaus ei kai sitä ole. Mutta oletko sitten työkykyinen jos olet koko ajan sairaana?

Tiedän kyllä että ihminen sanottiin irti koeajalla parin päivän jälkeen kun oli nämä päivät sairaana..... Mutta se työpaikka oli muutenkin ihan perseestä, pelleilivät työntekijöitten kanssa! Samaan sijaisuuteen piti pestata peräjälkeen useampi työntekijä - mitäs luulet, oliko työpaikassa itsessään mitään vikaa?

• siis asiallinen

Moni luulee että koeajalla voi irtisanoa työntekijän ilman mitään perusteluja.Ei pidä paikkaansa.Pyydettäessä on kerrottava syy ja jos se on epäasiallinen on irtisanominen laiton.

• koeaikapurku
        siis asiallinen kirjoitti:

Moni luulee että koeajalla voi irtisanoa työntekijän ilman mitään perusteluja.Ei pidä paikkaansa.Pyydettäessä on kerrottava syy ja jos se on epäasiallinen on irtisanominen laiton.

Syyksi riittää koeaika, myös pyydettäessä. Voihan myös työntekijä häipyä koeaikana ilman syytä.

• koeaikapurku

Niin, irtisanominenhan on ihan eri asia kuin koeaikapurku. Irtisanomiseen pitää aina olla syy, ja sairastelu (ei useimmiten) sellainen ole.

• Riitä,,,
        koeaikapurku kirjoitti:

Syyksi riittää koeaika, myös pyydettäessä. Voihan myös työntekijä häipyä koeaikana ilman syytä.

Ei riitä. Jos koeaikapurku tapahtuu sairausloman yhteydessä tai lähellä sitä, olettama on, että purku on tapahtunut sairauden vuoksi, ellei työantaja muuta pysty perustellusti osoittamaan.

• Tähänkin...
        Riitä,,, kirjoitti:

Ei riitä. Jos koeaikapurku tapahtuu sairausloman yhteydessä tai lähellä sitä, olettama on, että purku on tapahtunut sairauden vuoksi, ellei työantaja muuta pysty perustellusti osoittamaan.

Edes koeaikana syy työsuhteen päättämiseen ei saa olla epäasiallinen. Sairaus on epäasiallinen purun peruste.

• koeaikapurku
        Tähänkin... kirjoitti:

Edes koeaikana syy työsuhteen päättämiseen ei saa olla epäasiallinen. Sairaus on epäasiallinen purun peruste.

Totta, sairaus ei saa olla syy. Mutta aivan pätevä syy on aina, että henkilö ei vastannut odotuksiamme. Piste. Sen enemmän tarkentamatta.

• Oikeassa, mutta...
        koeaikapurku kirjoitti:

Totta, sairaus ei saa olla syy. Mutta aivan pätevä syy on aina, että henkilö ei vastannut odotuksiamme. Piste. Sen enemmän tarkentamatta.

Mutta jos purku tapahtuu sairausloman yhteydessä tai sen välittömässä läheisyydessä, niin olettama on, että purun perusteena on sairaus eikä se, ettei henkilö vastannut odotuksia, ellei työantajalla ole näyttää jotain konkreettisempaa. Jälkimmäinen syy siis väistyy. Tietysti asian lopulta ratkaisee oikeus. Siksi ketjussa onkin kehotus ottaa yhteyttä liittoon tai työsuojelutoimistoon.

Onhan noita oikeustapauksiakin, joissa työantaja on tuomittu korvauksiin, kun koeaikapurku on katsottu tapahtuneen sairaustumisen vuoksi.

• kirjoittaa vaikka minkälaiset

valheelliset perustelut ja ne menevät läpi, kukaan ei kysele ja toisaalta mitä kannattaa kysellä. Tietysti joku Johanna-päätoimittaja asia erikseen verrattuna tavalliseen tallaajaan. Tavallisen tallaajan on vain annettava olla. Työnantajan velvollisuuksista tai vastuusta uuden työntekijän pestaamisessa ja työn käyntiin lähtemisessä ei ole mitään moitittavaa koskaan, aina uskotaan kun työnantaja valehtelee suut silmät täyteen niissä purku/irtisanomisperusteissaan...............

• Yhteys...

Ota yhteys liittoon, jos sellaiseen kuulut. Ellet, niin ota yhteys työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon, minkä yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

Sairaus ei ole irtisanomisperuste, edes koeaikana.

• Hyvä Myyjä

Ei flunssa eikä yskä ole syy sairaslomaan. Työn pakoilua se on.

• Jaa ai

Kihelmöikö?

Pyydä pomoa käyttämään edes liukkaria ensi kerralla.

• nyt edes oikein

koeaika purku on mahdollista tehdä ilma mainittavaa syytä...ja työantaja ei ole pakollinen sanomaan muuta kuin koeaikapurku ja thats it..siinä ei mökellykset auta.
      Työsuhteen päättäminen eli irtisanominen tapahtuu koea ajan jälkeen ja on mahdollista henkilön laiminlöydessä töitänsä kolmannesta kirjallisesta varotuksesta joka annetaan samasta syystä puolenvuoden sisällä tai yt-neuvotteluiden jälkeen joka koskee koko henkilökuntaa jossa normalisti vedotaan tuotannollisiin syihin.

• AINA!

Yritä nyt tyhmis tajuta, että koeajallakin on oltava peruste ja sen syyn on oltava asiallinen.

Pelkkä "koeaika" ei kelpaa perusteeksi.

"Työsopimusta ei (koeajalla) saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa (koeajasta)."

• mielestänne
        AINA! kirjoitti:

Yritä nyt tyhmis tajuta, että koeajallakin on oltava peruste ja sen syyn on oltava asiallinen.

Pelkkä "koeaika" ei kelpaa perusteeksi.

"Työsopimusta ei (koeajalla) saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa (koeajasta)."

asiallinen ja käypä peruste se,että esimiehen mukaan en ole sitä tyyppiä,jota hän tehtävään alunperin kaavaili?Olen töissä siivoojana7tai olin.Asiakkailta olen kuulema saanut ainoastaan positiivista palautetta,mutta esimieheni on keskustellut samaa työtä tekevä työtoverini kanssa ja tullut siihen tulokseen,että en ole siä tyyppiä jonka kanssa olisi kiva olla.Itse sain tästä tietää vasta kun esimies ilmoitti ettei työsopimustani jatka koeajan jälkeen..

• merienda
        mielestänne kirjoitti:

asiallinen ja käypä peruste se,että esimiehen mukaan en ole sitä tyyppiä,jota hän tehtävään alunperin kaavaili?Olen töissä siivoojana7tai olin.Asiakkailta olen kuulema saanut ainoastaan positiivista palautetta,mutta esimieheni on keskustellut samaa työtä tekevä työtoverini kanssa ja tullut siihen tulokseen,että en ole siä tyyppiä jonka kanssa olisi kiva olla.Itse sain tästä tietää vasta kun esimies ilmoitti ettei työsopimustani jatka koeajan jälkeen..

Ei ole mielestäni todellakaan oikein. Itsellä vähän samanlainen tilanne. Työantaja sanoi et teen huonoa jälkeä aamiaisella ja että olen kuulemma "neuroottinen" ja "hermostunut" siellä. Itse olen mielestäni tehnyt kaikki asiat oikein, siivonnut kaikki paikat puhtaaksi ja toiminut tehokkaasti ja nopeasti en "neuroottisesti". Tottakai stressaa jos on kiire, mut tehokas työskentely kuuluu ravintola-alaan. Mua loukkaa tosi paljon kun kaikki oli mun mielestä hyvin ja sit vaan irtisanotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe