Moi.
Aikamoinen viidakko on selvitellä tää juttu. Tullinkin sivut muuten ihan ok - mutta juuri yli 25v. autojen verotusasiat menee yli hilseen...
Oisko jollain halua tehdä laskuesimerkki? Tavoitteenani on saada auton kulut ostohinnan päälle laskettua, jos haen 40v. museoauton ruotsista. Eli mitä kokonaisuudessa hinta on, kun autossa paikallaan suomen kilvet ja homma hoidettu. Mitään korjauskuluarvioita en tässä tietenkään hae - vain tullaus ym. viranomaiskulut kiinnostaa. Laitan esimerkkiin lähtötiedot €uroina.
LÄHTÖTIEDOT:
- Auto rekisteröity ruotsin liikenteeseen ja kilvissä/ajokunnossa
- vm. 69
- Ostohinta Ruotsissa 11 000€
- Auto ajamalla laivaan ja suomeen, kulu n.300€
- auto ulos laivasta ja ajo tulliin
- tullaus
- autoveroilmoitus - edelleen autovero sit joskus
- maahantuontikatsastus (vai normaali, kun on jo ruotsissa katsastettu?)
Laskisiko joku ystävällinen esimerkin, mitkä totaalikulut tulis olemaan?? Kun en nyt itse saa googlattua, että miten ajoneuvovero määritetään / tuleeko kuluksi myös (kuten USA tuonnissa)Ostohinta rahti x 0,10 (tulli) em x 0,22 (alv) ym. ym.
Auttakaa miestä mäessä - meinaa palaa käämi :-) :-(
Kiitti kovasti jo nyt!
40-v museoauto ruotsista - AUTTAKAA!!
6
4849
Vastaukset
- kysymys?
Jos olet valmis pulittamaan autostasi 11000€, niin miksi ihmeessä sinulle on niin tärkeää nuo muutaman satasen lisäkulut?
Maksa autostasi vain 10000, niin sinulle jää tonni käteen, jolla maksat kaikki verot ja maksut ja jää vielä bensarahaakin.
PS. Autosi voi Ruotsissa olla museoajoneuvo, mutta ei täällä, eli sinun on täällä hankittava siihen museoajoneuvolausunto (maksaa), muutoskatsastettava
museoajoneuvoksi (maksaa).- ei pysty
Niimpä... sehän tässä just se juju onkin. Jos kulut on muutamia satasia, niin asia on pihvi ja päätös helppo tehdä. Mutta jos tulee samanlaisia kuluja kuin EU:n ulkopuolelta tuotavissa, niin puhutaan jo tonneista...Eikä se kovin pieni raha enää ole. Esim. jos ostaisin auton USA:sta olisi tulli alv:
- Ostohinta rahti: esim 11000€ 2000€= 13000€
- Tulli: 13000€ x 0,10 = 1300€
- Alv: 14300€ x 0,22 = 3146€
Ym. kulujen kanssa jo ennen katsastuksia ym. hinta kipuaisi yht. n.15500 €:oon.
ostohinnan ollessa 11000€ ja loppuhinnan 15500€ ei mielestäni kyseessä ole enää muutama satanen... Ok-menee taas höpinäks - tärkein kysymyshän tässä on, että tuleeko ruotsista tuonnissa pulittaa tuo alv22% ostohinnan ja rahdin summasta valtiolle vai ei??
t. sama nimim. "ei pysty" - pysyvät satasissa
ei pysty kirjoitti:
Niimpä... sehän tässä just se juju onkin. Jos kulut on muutamia satasia, niin asia on pihvi ja päätös helppo tehdä. Mutta jos tulee samanlaisia kuluja kuin EU:n ulkopuolelta tuotavissa, niin puhutaan jo tonneista...Eikä se kovin pieni raha enää ole. Esim. jos ostaisin auton USA:sta olisi tulli alv:
- Ostohinta rahti: esim 11000€ 2000€= 13000€
- Tulli: 13000€ x 0,10 = 1300€
- Alv: 14300€ x 0,22 = 3146€
Ym. kulujen kanssa jo ennen katsastuksia ym. hinta kipuaisi yht. n.15500 €:oon.
ostohinnan ollessa 11000€ ja loppuhinnan 15500€ ei mielestäni kyseessä ole enää muutama satanen... Ok-menee taas höpinäks - tärkein kysymyshän tässä on, että tuleeko ruotsista tuonnissa pulittaa tuo alv22% ostohinnan ja rahdin summasta valtiolle vai ei??
t. sama nimim. "ei pysty"Mitään tulleja ja alveja ostohinnasta ei makseta, kun auto tulee EU-maasta. Autovero ja autoveron alvi menee maksuun, 40-vuotiaassa ei siis juuri mitään, ellei kyse ole jostakin huippukalliista luksusautomallista.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/05_Taulukoita_sovelletuista_verotusarvoista/index.jsp
Noista taulukoista selaamalla löytyy kaikkkien maahantuotujen autojen toteutuneet autoveropäätökset. Jos autosi kunto on normaali niin suuruusluokka löytyy sieltä helposti.
Itse toin syksyllä 1961 volvon josta autoveroa tuli maksuun vähän yli 20 euroa.
Maahantuonti Ruotsista oli muutenkin kivutonta eli Suomen puolella satamassa tulliin ilmoittautumaan ja sieltä saa kolmen kuukauden siirtokilpitarrat joita ei tosin heti tarvita, jos autossa on Ruotsissa suoritettu katsastus voimassa sillä silloin saa ajaa viisi päivää Ruotsin kilvillä täällä.
Sen jälkeen muutaman päivän sisällä tullin konttoriin tekemään autoverohakemus ja katsastuskonttorille aloittamaan rekisteröintikatsastus joka maksaa konttorista riippuen 150-250 euroa. Kun auto on hyväksytty katsastuksessa niin odotellaan autoveropäätöstä ja veron maksamista ennenkuin sen saa rekisteriin.
HUOM !!! Ruotsalainen myyjä ei välttämättä halua antaa mukaan molempia rekisteriotteen osia mutta kannattaa vaatia ne sillä, jos näitä ei ole niin auton saa kyllä täällä rekisteriin mutta Suomen katsastuskonttorilta joudutaan tekemään tiedustelu Ruotsin rekisteriviranomaisille.
Ja vielä muistutuksena: tehkää aina kauppakirja allekirjoituksineen jossa ajoneuvon tiedot on tarkkaan eritelty.
Kauppahinta ei muuten vaikuta autoveron määrään joten senkin voi laittaa kauppakirjaan rehellisesti.- Anonyymi
Näin se menee.
Itse tulostin seuraavasta linkistä kauppakirjan johon oli helppo laitella tarvittavat tiedot ja oli mukavampi asioida tullissa ja katsastuksessa, kun oli asiallisen näköiset paperit.
http://www.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848485
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264598- 504158
- 553654
- 513156
- 502920
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292066