ehtoollisjuoman %

reinhard

Minua kiinnostaa tietää, mikä on ehtoollisjuoman alkoholiprosentti ? Melko korkea se varmaan on, kun on niin väkevän makuista. Kerran kävi niin, että puhalluskokeessa viisari värähti ehtoolliskirkon jälkeen. Miksi ehtoollisjuoman pitää olla alkoholipitoista ? Eikö juoma kelpaa, jos siinä ei ole prosentteja ? Aikoinaan rippikoulussa me poijat kieli pitkällä odoteltiin ehtolliselle pääsyä. Sitten kun konfirmaatiohetki koitti, yritettiin ottaa mahdollisimman pitkä hörppy. Vaikkei ehtoollisesta humalaaan tulekkaan, niin silti tuntuu kummalliselle, että ehdoton alkoholikielto ei koske ehtoollista. Nykyään on jo alkoholitontakin suviseurateltalla saatavilla, mutta enemmistö haluaa kuitenkin ehdottomasti tätä kellettyä juomaa maistaa edes ehtoollisella käydessä. Miksi ei voida siirtyä kokonaan alkoholittomaan viiniin. Eihän Jeesuksenkaan viiniksi muuttama vesi ollut alkoholipitoista. Siihen aikaan käytettiin vain rypälemehua, joka ei ollut käynyttä.

Onneksi tuli tämä kertakäyttöpikari käyttöön suviseuroissa, joissa ennen tuhannet ihmiset ryystivät samasta maljasta. Se oli minusta inhoittavaa, enkä kehannut käydä koko ehtoollisella ollenkaan. Aarno Haho toi tämän kertakäyttöpikari-idean amerikan matkaltaan. Hyvä Aarno, se oli hyvä tuominen. Kuitenkin näkee vielä kirkoissa sitä yhteismaljaa käytettämän, mitä itse vierastan kovasti.
Kerran kuulin juttua, että lestadiolaisten ehtoolliskirkossa epäuskoinen pappi sekoitteli ehtoollisjuomaan votkaa, jotta kirkkokansa olisi saanut oikein tulista maistaa.
Kuka valvoo, mitä meille oikein juotetaan. Mistä alkaen kirkoissa on alettu tarjota alkoholipitoista ehtoollista ?

Miksi ehtoollisen vietto pitää olla niin kamalan surullinen seremonia. Varsinkin nuoret saavat alttarin eteen mentyään itkukohtauksia hyökien toistensa kaulaan. Eikö he voisi sopia syntejään anteeksi valmiiksi jo penkissä istuissaan, ettei tarvitse tämmöistä draamaa näytellä kaiken kansan edessä alttarilla. Mielestäni olisi sopivampaa tyyliä hoitaa itkut ja kauloittelut ennen alttarille menoa. On vähän semmoista näyttelemisen hakuista siellä edessä touhuta. Eikö riitä, että pappi saarnaa synnit anteeksi, vaan se pitää ikäänkuin varmistaa käymällä vähintään viiden eri kaverin luona syntejä sovittelemassa.
Ehtoollinen on arvokas tilaisuus, jossa ei sovi pitää itkuseremonioita, joka tarttuu sitten toisiin kuin tuli tappuroihin. Minuakait ei itketä ehtoolliselle meno ollenkaan.

29

1751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukka

      on se, että lestadiolaiset ajattelevat että syntien pitää olla anteeksi ennen ehtoolliselle menoa, vaika Luther sekä Lestadius opettavat, että synnit saa anteeksi ehtooliSELLA.

      Lestadiolaisilla asiassa on täydellinen käsitteellinen sekasotku ja sitä vielä korostavat hysteeriset itkusessiot

      • acimlainen

        ...silloin kun ne luovuttaa Jeesukselle. Ehtoollisella tai ehtoollisen ulkopuolella.
        Oikeastaan ihmiskunnan synnit on jo anteeksiannettu mutta käytännön totta tästä tulee kokemustasolla kun ihminen 1) lakkaa syyttämästä mistään toisia = antaa anteeksi 2)tunnustaa synnit omikseen ja haluaa luopua niistä.


      • vlm

        ...mentäessä on omatunto niin likainen ja syntinen, että Pyhälle muistoaterialle on sydämmen halu pukea armolla valkaistut puhtaat vaatteet, jotka on karitsan verellä pesty.

        Ei se ole väärin ja Jeesus opettaa myös "Antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Isännekin on anteeksi antanut teille teidän rikoksenne"

        Sekasotku tulee juuri siitä, että tätä armon käyttämistä ei haluta nähdä Jeesuksen opetuksena, jonka vallan hän jätti ihmiselle Pyhässä Hengessä toimitettavaksi.

        Jeesus itse itki maailman kovuutta ja armottomuutta.


    • vlm

      ...kirjoituksestasi.

      "että ehdoton alkoholikielto ei koske ehtoollista."

      Ei ole ehdotonta alkoholikieltoa missään. On vain nähty hyväksi, ettei alkoholilla kannata härnätä vanhaa osaa, koska siihen voi kiintyä myös väärällä tavalla. Ei se ole mikään synti, jos on vaikka kaapissa punaviiniä tai konjakkia, jota käyttää oikein esin ruoanlaitossa mausteena.

      "Kerran kuulin juttua, että lestadiolaisten ehtoolliskirkossa epäuskoinen pappi sekoitteli ehtoollisjuomaan votkaa, jotta kirkkokansa olisi saanut oikein tulista maistaa."

      Kuulopuheisiin kannattaa aina suhtautua varauksella, jotta ei aseta syytä sellaisen niskaan, josta eiitsekkään ole varma.

      "Miksi ehtoollisen vietto pitää olla niin kamalan surullinen seremonia. Varsinkin nuoret saavat alttarin eteen mentyään itkukohtauksia hyökien toistensa kaulaan. Eikö he voisi sopia syntejään anteeksi valmiiksi jo penkissä istuissaan, ettei tarvitse tämmöistä draamaa näytellä kaiken kansan edessä alttarilla."

      Itku voi olla surun tai ilon aiheen tuoma. Ehtoollinen on todellakin suuri asia, jota ei kannata vähätellä missään määrin, koska itse Elämän herra asetti ehtoollisen "Tehkää se minun muistokseni" On lihan mieli nähdä arvottomana ehtoollinen ja siihen liittyvä ilo autuudesta ja syntien anteeksi antamisesta Jeesuksen veren kautta. Itku on iloa armosta ja samalla surua omasta kelvottomuudesta, jok atulee vain pinnalle sitä enemmän mitä lähemmäs Herran pöytää lihallinen ihminen käy. Papinkin saarna on täydellinen ja pätevä Jumalan antaman Pyhän Hengen kautta todistus syntien anteeksi saamisesta, mutta on myös halu matkaystävän kanssa käydä tämän armon äärelle ja kuulla häneltäkin henkilökohtaisesti todistus syntien anteeksi antamisesta. Koskaan me epätäydelliset ihmiset emme onnistu ketään kohtaan toimimaan sillä rakkaudella, jota Jeesus opetti ja niin me rikomme veli veljeä vastan ja sisar sisarta vastaan, jotka haluamme anteeksiantamuksella pyyhkiä armon pohjattomaan mereen. Teitämättäkin me voimem toista loukata ja näin ei armo tule koskaan halvaksi ja sitä ei voi liikaa käyttää.

      "Minuakait ei itketä ehtoolliselle meno ollenkaan."

      Eihän kaikkien tarvitse itkeä välttämättä ja ei se kyllä ole kerskaamisenkaan aihe, jos ei itketä.

      Luuk. 19

      39 Ja muutamat Pharisealaisista kansan seasta sanoivat hänelle: Mestari, nuhtele opetuslapsias.
      40 Ja hän vastaten sanoi heille: minä sanon teille: jos nämät vaikenevat, niin kivet pitää huutaman.
      41 Ja kuin hän lähemmä tuli, katsoi hän kaupungin päälle, itki häntä,
      42 Ja sanoi: jos sinäkin tietäisit, niin sinä ajattelisit tosin tällä sinun ajallas, mitä sinun rauhaas sopis. Mutta nyt ovat ne kätketyt sinun silmäis edestä.

      • reinhard

        vastaus. Kertoisitko vielä senkin alkoholipitoisuuden ja historiallisen taustan.


      • vlm
        reinhard kirjoitti:

        vastaus. Kertoisitko vielä senkin alkoholipitoisuuden ja historiallisen taustan.

        ...kertomatta, koska en niistä tiedä varmaksi mitään. Toivottavasti joku tietää minua paremmin.

        No jos saan arvella, niin mietojen viinien alkoholipitoisuudet on n. 9-14%, joten arvelen sen olevan siinä välimaastossa.

        Tuosta, miksi viinissä on alkoholia, niin sillä ei ole mitään merkitystä, koska alkoholi vähäisenä ei vaikuta yhtään mitenkään ihmisen ajatukselliseen ja kontrolloituun toimintaa. Yhtä lailla se voisi olla alkoholitontakin ja asia olisi juuri sama. Toisena miksi silti on alkoholitonta viiniä, niin on ihmisiä, joille alkoholi on myrkkyä(allergiat) ja samoin on ehtoollisleivänkin kanssa jossa on vehnäjauhoa, niitä on myös gluteenittomana vaihtoehtona, koska joillakin on keliakia ja siten ovat viljaa sisältävät tuotteet pois ruokavaliosta.


    • el kirahwi

      Ehtoollisviinin alkoholipitoisuus riippuu aika paljon tilanteesta. Siellä missä minä kävin rippikoulun meille sanottiin, että siinä seurakunnassa viini oli 16-prosenttista. Mutta väkevyysasteesta päätellen useimmissa paikoissa se on kuitenkin huomattavasti alhaisempi, joskus ei väkevyyttä tunnu juuri ollenkaan, pelkkää happamuutta, joten ilmeisesti myös ihan kokonaan alkoholitonta esiintyy.

      Itse ajattelen, että koska Jeesus käytti ihan oikeaa alkoholillista viiniä ehtoollista asettaessaan, niin sitä on meidänkin käytettävä. Kun esikoislestadiolaiset ryhtyivät viettämään omaa ehtoollista Ruotsissa, kysymys alkoholillisesta ja alkoholittomasta viinistä nousi esiin. Ja edellä mainitun perusteen lisäksi siellä esitettiin alkoholillisen viinin käytön tuoksi myös sitä, että alkoholilla on Pyhää Henkeä symboloiva merkitys, ja että viinin pitäisi myös siksi olla alkoholillista.

      Jeesuksen aikana käytettiin alkoholillista viiniä, koska alkoholi paransi juoman säilyvyyttä. Huhuja siitä, että silloin olisi käytetty vain "rypälemehuja" pidän vain huhuina, koska ei sitä olisi sanottu viiniksi, jos siinä ei olisi ollut alkoholia.

      Kertakäyttöpikarit ovat aika laajalti käytössä luterilaisuuden piirissä joissain maissa, mm. Suomessa. Ymmärrän niiden käytön hygieniasyistä, mutta kuitenkin yhteisellä maljalla on minusta tärkeä symboliarvo, joka kärsii erillispikareiden käytöstä. Sen lisäksi että ehtoollinen on sovinto- ja muistoateria, se on myös yhteysateria niiden kesken, jotka syövät samasta leivästä ja juovat samasta maljasta. Siksi minusta olisi optimitilanne, jos olisi yksi leipä ja yksi malja, joista kaikki joisivat ja söisivät.

      Ehtoollisen vastaanottamiseen kuuluu itsensä tutkiskelu, syntiensä katumus, sopiminen riitaveljiensä kanssa, syntien tunnustus. Jos näihin tuntee tarvetta, niin olisi tietysti parasta hoitaa ne kuntoon jo hyvissä ajoin, ettei tarvitsisi jättää niitä enää ehtoollispöytään asti, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Eli jos tuntee tarvetta pyytää anteeksi, niin pyytäköön sitten vaikka vasta ehtoollispöytään mennessä tai jo siellä ollessa.

      • vlm

        ...ajatellut uton pikariasian sillä tavalla, että siinä yhdessä vaasissa on ne pienet pikarit ja siten ne ovat yhdessä. Ymmärrän kyllä yhden maljan symboolisuuden, mutta en ole ihan varma EU:n elintarvikedirektiiveistä, miten ne suhtautuvat siihen suusta toiseen kierrättämistä julkisessatilaisuudessa, jota kirrko ehtoollisella edustaa. Kuten tiedämme niin direktiivit voivat olla aika tarkkoja, joten jos täällä on asiasta enemmän tietävä, niin toivottavasti hän kertoisi myös tämän näkökannan.

        Tuossa lueskelin terveydensuojelulakia ja sieltä tietyin tulkinnoin voisi johtaa kirkon tässä asiassa myös ottaneen huomioon lain hengen.


      • el kirahwi
        vlm kirjoitti:

        ...ajatellut uton pikariasian sillä tavalla, että siinä yhdessä vaasissa on ne pienet pikarit ja siten ne ovat yhdessä. Ymmärrän kyllä yhden maljan symboolisuuden, mutta en ole ihan varma EU:n elintarvikedirektiiveistä, miten ne suhtautuvat siihen suusta toiseen kierrättämistä julkisessatilaisuudessa, jota kirrko ehtoollisella edustaa. Kuten tiedämme niin direktiivit voivat olla aika tarkkoja, joten jos täällä on asiasta enemmän tietävä, niin toivottavasti hän kertoisi myös tämän näkökannan.

        Tuossa lueskelin terveydensuojelulakia ja sieltä tietyin tulkinnoin voisi johtaa kirkon tässä asiassa myös ottaneen huomioon lain hengen.

        Eli siis tarkoitit sillä "yhdellä vaasilla" sitä maljaa, josta pieniin pikareihin kaadetaan? Sillä minäkin yksittäispikareiden käytäntöä puolustin kerran yhdelle venäläiselle, joka oli ehdottomasti sitä mieltä, että vain yhteismalja oli oikea tapa viettää ehtoollista. Lieneekö sillä loppujen lopuksi väliä, millä metodilla sen sieltä yhteismaljasta ottaa: juoden, mehupillillä vai erillisellä pienemmällä juoma-astialla...?

        En tiedä mitä EU:n yms. säännöt sanovat tästä, mutta ainakin Ruotsissa yhteismalja on käsittääkseni tavallisempi kuin Suomessa, ja Ruotsikin kuuluu EU:hun. Joko siitä maljasta juodaan tai sitten leipä "dipataan" siihen. Viimeksi mainitussa tapauksessa terveysriski on aika vähäinen, mutta toisaalta se on minun mielestäni jo ainakin yhtä kaukana siitä alkuperäisestä ajatuksesta kuin erillispikaritkin.


      • vlm
        el kirahwi kirjoitti:

        Eli siis tarkoitit sillä "yhdellä vaasilla" sitä maljaa, josta pieniin pikareihin kaadetaan? Sillä minäkin yksittäispikareiden käytäntöä puolustin kerran yhdelle venäläiselle, joka oli ehdottomasti sitä mieltä, että vain yhteismalja oli oikea tapa viettää ehtoollista. Lieneekö sillä loppujen lopuksi väliä, millä metodilla sen sieltä yhteismaljasta ottaa: juoden, mehupillillä vai erillisellä pienemmällä juoma-astialla...?

        En tiedä mitä EU:n yms. säännöt sanovat tästä, mutta ainakin Ruotsissa yhteismalja on käsittääkseni tavallisempi kuin Suomessa, ja Ruotsikin kuuluu EU:hun. Joko siitä maljasta juodaan tai sitten leipä "dipataan" siihen. Viimeksi mainitussa tapauksessa terveysriski on aika vähäinen, mutta toisaalta se on minun mielestäni jo ainakin yhtä kaukana siitä alkuperäisestä ajatuksesta kuin erillispikaritkin.

        ...juuri sitä "vaasia" eli yhtä tarkoitan. Tämähän on asia, joka mielessä ehkä moninaistuu, mutta pää asia on sen hengellisen merkityksen ymmärtäminen ja näkeminen sen siksi maljaksi, jonka Jeesus kerran vuodatti.


      • reinhard

        ..oli ensimmäisessä ehtoollisessa käytössä ja ihmisiä 12 kpl. Toista oli esim. suviseuroissa, joissa on 12 000 ihmistä nauttimassa samasta maljasta. Minä poden yhteismaljafobiaa, enkä voi nauttia samasta muiden kanssa. Tosin nykypäivinä tätä ongelmaa ei enää ole. En ole vieläkään varma Jeesuksen aikana ehtoollisjuomana käytetystä viinistä ja sen alkoholipitoisuudesta. Olen jostakin kuullut aikaisemmin tutkimuksesta, että se oli alkoholitonta. Nyt minun täytyy se tietolähde etsiä uudestaan ja tarkistaa asian todellinen pointti.


      • el kirahwi
        reinhard kirjoitti:

        ..oli ensimmäisessä ehtoollisessa käytössä ja ihmisiä 12 kpl. Toista oli esim. suviseuroissa, joissa on 12 000 ihmistä nauttimassa samasta maljasta. Minä poden yhteismaljafobiaa, enkä voi nauttia samasta muiden kanssa. Tosin nykypäivinä tätä ongelmaa ei enää ole. En ole vieläkään varma Jeesuksen aikana ehtoollisjuomana käytetystä viinistä ja sen alkoholipitoisuudesta. Olen jostakin kuullut aikaisemmin tutkimuksesta, että se oli alkoholitonta. Nyt minun täytyy se tietolähde etsiä uudestaan ja tarkistaa asian todellinen pointti.

        Ehtoollisen asettamisesta kertovissa paikoissa puhutaan tarkkaan ottaen yleensä vain maljasta, ei siitä mitä maljassa on. Kuitenkin Jeesus sanoo, ettei hän juo enää 'genema tes ampeloy' eli viiniköynnöksen hedelmää. Joten pelkän tekstin pohjalta siis selviää ainoastaan, että kyse oli siis viiniköynnöksen hedelmästä.

        Mutta miksi Jeesus käytti juuri näitä sanoja? Miksei hän sanonut 'oinos', joka tarkoittaa vahvaa viiniä, joka on käynyt käymisprosessin loppuun asti tai 'gleukos', joka tarkoittaa makeaa viiniä, jonka käymisprosessi on vielä käynnissä eli sokeria on vielä jäljellä ja alkoholipitoisuus alhaisempi?

        Kyseessä oli pääsiäisateria, jonka alussa (ja yleensä sapattiaterian alussa) on "kiddush" eli viinin siunaaminen sanoilla "barukh atta Adonai melekh ha-olam, borei peri ha-gafen" (siunattu sinä Herra, kaikkeuden kuningas, joka luot viiniköynnöksen hedelmän). Eli Jeesus siteerasi suoraan juuri lukemiaan kiddush-siunauksen sanoja.

        Tiedämme että pääsiäisaterialla ja sapattiaterialla käytettävä viini on alkoholipitoista, joten olisi epätodennäköistä, että se olisi tällä kertaa ollut jotain muuta, vaikka suoraan tekstissä puhutaankin vain "viiniköynnöksen hedelmästä".

        Eli kyseessä oli siis kaikella todennäköisyydellä alkoholipitoinen viini, mutta mahdollisesti vedellä sekoitettuna. Tämä viinin vedellä laimentaninen oli siihen aikaan hyvin yleistä. Ja itse asiassa muuten ortodoksisessa kirkossa ehtoollisviiniin sekoitetaan aina kiehuvaa vettä vielä nykyäänkin. Voi hyvinkin olla, että se on ollut alkuperäinen tapa kristillisyydessä, mutta että sitä on sitten yksinkertaistettu myöhemmin lännessä.

        Mitä sitten ehtoollisella voi tältä perustalta käyttää? Mielestäni optimitilanne on, jos käytetään alkoholipitoista viiniä, joko vedellä sekoitettuna tai ilman, koska tämä todennäköisesti on lähimpänä sitä, mitä Jeesus käytti ehtoollista asettaessaan. Mutta alkoholipitoisuutta ei voida pitää ehdottomana vaatimuksena, koska Raamatussa puhutaan ainoastaan "viiniköynnöksen hedelmästä".

        Jos taas aletaan jakaa vaikkapa appelsiinimehua ja perunalastuja, niin sitten mielestäni ollaan menty liian pitkälle, koska enää ei ole kyse viiniköynnöksen hedelmästä ja leivästä.


      • reinhard
        el kirahwi kirjoitti:

        Ehtoollisen asettamisesta kertovissa paikoissa puhutaan tarkkaan ottaen yleensä vain maljasta, ei siitä mitä maljassa on. Kuitenkin Jeesus sanoo, ettei hän juo enää 'genema tes ampeloy' eli viiniköynnöksen hedelmää. Joten pelkän tekstin pohjalta siis selviää ainoastaan, että kyse oli siis viiniköynnöksen hedelmästä.

        Mutta miksi Jeesus käytti juuri näitä sanoja? Miksei hän sanonut 'oinos', joka tarkoittaa vahvaa viiniä, joka on käynyt käymisprosessin loppuun asti tai 'gleukos', joka tarkoittaa makeaa viiniä, jonka käymisprosessi on vielä käynnissä eli sokeria on vielä jäljellä ja alkoholipitoisuus alhaisempi?

        Kyseessä oli pääsiäisateria, jonka alussa (ja yleensä sapattiaterian alussa) on "kiddush" eli viinin siunaaminen sanoilla "barukh atta Adonai melekh ha-olam, borei peri ha-gafen" (siunattu sinä Herra, kaikkeuden kuningas, joka luot viiniköynnöksen hedelmän). Eli Jeesus siteerasi suoraan juuri lukemiaan kiddush-siunauksen sanoja.

        Tiedämme että pääsiäisaterialla ja sapattiaterialla käytettävä viini on alkoholipitoista, joten olisi epätodennäköistä, että se olisi tällä kertaa ollut jotain muuta, vaikka suoraan tekstissä puhutaankin vain "viiniköynnöksen hedelmästä".

        Eli kyseessä oli siis kaikella todennäköisyydellä alkoholipitoinen viini, mutta mahdollisesti vedellä sekoitettuna. Tämä viinin vedellä laimentaninen oli siihen aikaan hyvin yleistä. Ja itse asiassa muuten ortodoksisessa kirkossa ehtoollisviiniin sekoitetaan aina kiehuvaa vettä vielä nykyäänkin. Voi hyvinkin olla, että se on ollut alkuperäinen tapa kristillisyydessä, mutta että sitä on sitten yksinkertaistettu myöhemmin lännessä.

        Mitä sitten ehtoollisella voi tältä perustalta käyttää? Mielestäni optimitilanne on, jos käytetään alkoholipitoista viiniä, joko vedellä sekoitettuna tai ilman, koska tämä todennäköisesti on lähimpänä sitä, mitä Jeesus käytti ehtoollista asettaessaan. Mutta alkoholipitoisuutta ei voida pitää ehdottomana vaatimuksena, koska Raamatussa puhutaan ainoastaan "viiniköynnöksen hedelmästä".

        Jos taas aletaan jakaa vaikkapa appelsiinimehua ja perunalastuja, niin sitten mielestäni ollaan menty liian pitkälle, koska enää ei ole kyse viiniköynnöksen hedelmästä ja leivästä.

        ...kirjoituksesta. Olen huomannut, että olet asiantuntija täällä. Kiitos, kun olet jaksanut kirjoittaa ja vastailla moniin, moniin kysymyksiin. Olet ansioitunut täällä. Taivas palkitkoon teitä jollakin tavalla ahkerasta oikean tiedon julistamisesta. Palataan...


    • vrk

      veressä olisi alkoholia. Viisari värähtää vaikka olisit ottanut pari liköörikonvehtia.

      Jos noin käy, poliisi teettää alkoholitestin verestä joka em tapauksissa osoittaa että ao ei ole juonut alkoholia.

      HULLUAKO JOKA ASIASTA ON SAIVARRELLA!!!!

      Vaikka piimää tarjottaisiin alttarilla niin siinäkin olisi alkoholia.

    • Prosentit

      Oisko se prosentti jossain 10-15 kuten viineissä yleensäkin. Alkoholitonta ehtoollisviiniäkin on tarjolla nykyisin. Siis se että ehtoollisviinissä on alkoholia on ihan hygieenisyys syykin. Varsinkin kun ennen kaikki joi samasta astiasta. Nykyisinhän tuolla ei ole yksittäispikareissa merkitystä.
      Sitäpaitsi alkometrin viisari ei kyllä siitä pikkumäärästä enään muutman minuutin päästä värähdä.

    • vlm

      ...kohta:

      Kol. 3

      12 Niin pukekaat siis teitänne niinkuin Jumalan valitut, pyhät ja rakkaat, sydämellisellä laupiudella, ystävyydellä, nöyryydellä, hiljaisuudella ja pitkämielisyydellä,
      13 Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
      14 Mutta ylitse näiden kaikkein pukekaat päällenne rakkaus, joka on täydellisyyden side.

    • vlm

      ...kohta:

      Kol. 3

      12 Niin pukekaat siis teitänne niinkuin Jumalan valitut, pyhät ja rakkaat, sydämellisellä laupiudella, ystävyydellä, nöyryydellä, hiljaisuudella ja pitkämielisyydellä,
      13 Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
      14 Mutta ylitse näiden kaikkein pukekaat päällenne rakkaus, joka on täydellisyyden side.

    • Saara

      En tiedä prosenteista, mutta alkoholi lisää säilyvyyttä.

      Eikös joku vuosi sitten kokeiltu joissakin seurakunnissa alkoholitonta viiniä, mutta se ei säilynyt.

      • reinhard

        ..niinhän sen täytyy olla. Entäpä jos ehtoollisjuoma oliskin pelkkää vettä. Olisko se säilyvää tai epäraamatullista ? Tietääkseni esim. mormoonikirkossa ehtoollisjuoma on pelkkää vettä.


      • Saara
        reinhard kirjoitti:

        ..niinhän sen täytyy olla. Entäpä jos ehtoollisjuoma oliskin pelkkää vettä. Olisko se säilyvää tai epäraamatullista ? Tietääkseni esim. mormoonikirkossa ehtoollisjuoma on pelkkää vettä.

        Niin mutta tällä ehtoolisen nauttimisella on tietty symboliarvo. Jos ehtoollinen olisi pelkkää vettä, niin se olisi liian tavanomaista.

        Raamatussakin puhutaan viinin nauttimisesta ehtoollisella. Viini ikääkuin kuvaa Jeesuksen verta.


      • acimlainen
        Saara kirjoitti:

        Niin mutta tällä ehtoolisen nauttimisella on tietty symboliarvo. Jos ehtoollinen olisi pelkkää vettä, niin se olisi liian tavanomaista.

        Raamatussakin puhutaan viinin nauttimisesta ehtoollisella. Viini ikääkuin kuvaa Jeesuksen verta.

        "Viini ikääkuin kuvaa Jeesuksen verta"
        Nimenomaan. Se KUVAA, ei OLE.

        Joskus on kuullut sitäkin että viini jotenkin muuttuisi Jeesuksen vereksi mutta tämä on minusta yritystä harjoittaa magiaa.

        Jeesus tulee suoraan ihmisiin, viinillä ja leivällä on vain tuo symbolinen arvo.


    • Hynde

      Muuten monella menisi alkoholiviha äärimmäisyystten, eikä tiedettäisi mikä on oikein ja kohtuullista.

    • vl-boy

      oletko koskaan ajatellut mix marjoja esim käytetään... No kemian opiskelijana mulle on selvinny sen verran et se säilyy paremmin ku niissä on alkoholia. ja makukin paranee. Siis ehtoollis viiniähän menee suhteellisen vähän aina jumalanpalveluksissa, niin ja suomessa ei ole kuin yksi paikka missä ehtoolisviiniä valmistetaan ja siis sitä ei ole mikään hirveän helppo saada, lisäksi siihen on tarkat ohjeet miten se valmistetaan, siis pelkästään rypäleistä, perintetiä kunnioittaen. Ja eihän sitä raamatussa sanota ettei Jeesuksen viini ollut alkoholitonta. Ja se on aika pilkun viilausta, varsinkin aina sielt epäuskosien puolelta et ku lestadiolaiset käy ehtoollisella vaikka viinissä on alkoholia... Siinä onkina aioa alkoholi mitä me käytetään. Me emme vain saa humaltua mistään, eikä ehtoollisviinistä kyllä voi humaltua.... Niin et voisitteko lopetta tämän internetissä meidän pilkkaamisen ja tulla vaikka Rauhan Yhdistykselle ja kysyä suoraan uskovaisilta, niin alkaisi vähän selkiämään muutkin uskon asiat teille... Uskovaiset kertoo kyllä mielellään. Niin no mutta onhan käynyt toteen Jeesuksen sanat: TEITÄ TULLAAN PILKKAAMAAN NIMENI TÄHDEN!

    • Kuullut

      Evankelisluterilaisen kirkon työntekijä on kertonut minulle, että ehtoollisviini on Alkon Madeiraa. Sivulta www.alko.fi löytyy tuotetietoutta Madeirasta.

    • Käunytkö

      Juhlakansa oli juovuksissa, eiä pelkästä mehusta tulla hualaan, niin kuinka Jeesus viiniä teki jos hän olisi ollut kielteinen alkoholile, eikä etes se että Juhlakansa oli humalassa, häntä pidättänyt heille tarjoamasta lisää viiniä.

      Ja Jeesus tiesi ettei huonoja viinejä passaa käyttää, hän teki parasta viiniä.

      Se viini on varmasti ollut hyvää viiniä.

      Tämä kuvaa myös hengellistä puolta uskon asiaamme, ensin maailma tarjoaa meille huonoa juomaa, ja kerran Jeesus tarjoaa HYVÄÄ kun taistomme on loppu ja taivaan autuus alkaa.

      • reinhard

        ... Jeesus teki alkoholipitoista juomaa. Nyt puuttuu minulta tämä tietolähde, jossa todistetaan, ettei alkoholipitoisia juomia juotu jeesuksen seurassa. Alan etsiä sitä ja kerron asian oikean laidan sitten. Esim. adventtikirkossa käytetään vain alkoholitonta viiniä. Mormonit käyttää vain pelkkää vettä.


      • el kirahwi
        reinhard kirjoitti:

        ... Jeesus teki alkoholipitoista juomaa. Nyt puuttuu minulta tämä tietolähde, jossa todistetaan, ettei alkoholipitoisia juomia juotu jeesuksen seurassa. Alan etsiä sitä ja kerron asian oikean laidan sitten. Esim. adventtikirkossa käytetään vain alkoholitonta viiniä. Mormonit käyttää vain pelkkää vettä.

        Kaanan häissä Jeesus Raamatun mukaan teki "oinosta", joka on käymisprosessinsa loppuun käynyt viini, eli viini jossa on hyvin voimakas alkoholipitoisuus.

        Viiniä juotiin Jeesuksen aikaan usein vedellä laimennettuna, eli vaikka viinissä itsessään oli hyvin voimakas alkoholipitoisuus, vedellä laimennetussa se oli alhaisempi. Mutta tässä kohdassa puhutaan ensin, että vieraille annetaan ensin hyvää "oinosta" ja sitten kun he juopuvat huonompaa, mutta Jeesus säästi hyvän "oinoksen" loppuun.

        Mormonien vesiehtoollisia en hyväksy, koska vesi ei ole viiniköynnöksen hedelmä, mutta adventistien alkoholittomat ovat hyväksyttävän rajoissa. Samoin ortodoksisen kirkon vedellä laimennettu viini on hyväksyttävää, koska se on viiniköynnöksen hedelmää, vaikkkakin vedellä laimennettua.


      • reinhard
        el kirahwi kirjoitti:

        Kaanan häissä Jeesus Raamatun mukaan teki "oinosta", joka on käymisprosessinsa loppuun käynyt viini, eli viini jossa on hyvin voimakas alkoholipitoisuus.

        Viiniä juotiin Jeesuksen aikaan usein vedellä laimennettuna, eli vaikka viinissä itsessään oli hyvin voimakas alkoholipitoisuus, vedellä laimennetussa se oli alhaisempi. Mutta tässä kohdassa puhutaan ensin, että vieraille annetaan ensin hyvää "oinosta" ja sitten kun he juopuvat huonompaa, mutta Jeesus säästi hyvän "oinoksen" loppuun.

        Mormonien vesiehtoollisia en hyväksy, koska vesi ei ole viiniköynnöksen hedelmä, mutta adventistien alkoholittomat ovat hyväksyttävän rajoissa. Samoin ortodoksisen kirkon vedellä laimennettu viini on hyväksyttävää, koska se on viiniköynnöksen hedelmää, vaikkkakin vedellä laimennettua.

        ... on oletettu, että Raamatun aikana ei olisi pystytty säilyttämään viinirypäleen mehua käymättömänä israelin lämpimässä ilmastossa syksyllä tapahtuneesta viinirypäleiden korjuusta keväällä vietettävään pääsiäiseen asti, ja että tästä syystä olisi ollut itsestään selvää, että juutalaiset käyttivät pääsiäisjuhlassa käynyttä (alkoholipitoista) viiniä. Tämä olettamus ei kuitenkaan perustu tosiasioihin. Mehuja säilöttiin usein pitkiäkin aikoja käymättöminä käyttämällä erilaisia menetelmiä. Yksi keino oli tehdä mehusta tiivistettä keittämällä. Kun tätä tiivistettä säilytettiin viileässä paikassa se ei käynyt. Kun sitä laimennettiin vedellä saatiin alkoholitonta "makeaa viiniä".
        Pääsiäisviiniä voitiin tehdä myös rusinoista.

        Ks. William Patton, Bible Wines - Laws of Fermentation (Oklahoma City, OK:Sane Press, n.d.)s.24 - 41; ks.myös C.A Christoforides, "More on Unfermented Wine, "Ministry, April 1955,s 34; Lael O.Caesar, "The Meaning of Yayin in the Old Testament" (Unpublished M.A. Thesis, Andrews University, 1986), s.74 - 77; White Alfa ja omega 5. osa,s.208; Tässä valossa ei ole merkityksetöntä, että Jeesus väittää pääsiäisaterialla käyttämästä tavanomaista viiniä tarkoittavaa sanaa (kreik.oinos) ja käyttää sen sijaan sanontaa "viiniköynnöksen anti" (Mark. -14:-25; tässä ja vastaavassa tekstissä Matt.26:-29 uusi suomalainen KR puhuu myös "uudesta viinistä", mutta sanaa viini (kr. oinos) ei ole alkutekstissä, suom. huom.) Vaikka oinos voi tarkoittaa sekä käynyttä (alkoholipitoista) että käymätöntä viiniä, "viiniköynnöksen anti (hedelmä)" viittaa puhtaaseen rypälemehuun- sopiva vertauskuva Kristuksen verestä, Kristushan nimitti itseään "tosi viinipuuksi" ( Joh. - 15:-1).


    • vrk

      nauratti. Juuri tuollaista se oli minun nuoruudessani ja siis vieläkin!

      Kai se on myös soidinmenoa: tytöt kaiketi arvelevat että ovat söötttejä kyynelsilmin ja pojat että nyt heistä näkyy pehmopuoli.

      Raadollisia olemme ihmiset, nuoria tai vanhoja.

      Minua oikeasti joskus itkettää nykyään eikä surusta vaan juhlallisuudesta. Toisten itku ei minuun tartu. Mieheni usein jopa iloisesti tervehtii ihmisiä ehtoollisjonossa ja hymyilee, mikä on minua toisinaan ärsyttänyt, mutta nyt kun luen kirjoitukesesi sain uuden perspektiivin.

      Ehkä meille ihmisille on niin paljon jänkätty asian vakavuutta että moni ei osaa rauhoittua sinne mennessä vaan kehittää jonkun hysterian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe