Kysymyksiä kiusaamisesta...

En.kerro

Mikä on mielestäsi kiusaamista?

Uskallatko puuttua kiusaamiseen vai pelkäätkö tulevasi itsekin kiusatuksi, jos puutut siihen?

Onko sinua kiusattu?

Onko ketään läheistäsi kiusattu?

Oletko itse kiusannut? Miksi?

Miten kiusaamiseen tulisi suhtautua/ puuttua?

14

1817

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemys:
      • En.kerro

        ja sinun ajatukset yhtäkuin wikipedia?? Voi hyvää päivää...


    • cleaner

      tällä aiheella viittaat tähän nimim. "Alrunaan" niin tuntuu, että hän itse lähinnä hakee huomiota ja sitten sitä ajoittain tulee (ehkä) liiankin kanssa.

      Sivumennen sanoen esim. Christina Salmivalli pitää kiusaamista, eritoten koulukiusaamista(miksei muutakin) ryhmäilmiönä, jossa sosiometriset roolit jakautuvat kiusaajaan, kiusattuun, kiusaajan apureihin, kiusaamisen vahvistajiin, puolustajiin ja ulkopuolisiin.

      Itse olen aina sen puolella, joka vähemmistössä(tai yksinään) - joskus se voi olla jopa "kiusaaja".

      • En.kerro

        aloitus ei koske alrunaa vaan kiusaamista yleensä.

        Tästä puhutaan niin paljon ja sitten kuitenkin todellisuudessa hymistellään ja katsellaan sormien läpi...

        Miun pikkuveljeä kiusattiin monta vuotta koulussa. En tiedä saako siitä ihmisestä enää ikinä ehjää. Tämä aihe koskettaa siis läheltä.


      • cleaner
        En.kerro kirjoitti:

        aloitus ei koske alrunaa vaan kiusaamista yleensä.

        Tästä puhutaan niin paljon ja sitten kuitenkin todellisuudessa hymistellään ja katsellaan sormien läpi...

        Miun pikkuveljeä kiusattiin monta vuotta koulussa. En tiedä saako siitä ihmisestä enää ikinä ehjää. Tämä aihe koskettaa siis läheltä.

        on kyllä totta. Ja mitä mainitsit pikkuveljestäsi tuntuu tosi pahalta.

        Ymmärrän tunteesi.


      • En.kerro
        cleaner kirjoitti:

        on kyllä totta. Ja mitä mainitsit pikkuveljestäsi tuntuu tosi pahalta.

        Ymmärrän tunteesi.

        Miulla on periaate, että en katso läpi sormien...


    • en,

      En halua keskustella tuosta aiheesta tällä palstalla. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainakaan tällä palstalla ei tuon aiheen päälle ymmärretä (sinuun viittaamatta, eritotenkin loukkaustarkoituksessa sinuun viittaamatta).

      Kiusaaminen on sellaista, että useampi käy yhteistuumin yhden kimppuun kunnioittamatta persoonaa yksilönä omine mielipiteineen, vaikka yksilö olisi aivankin samassa linjassa ilmaisunsa kanssa, kuin kaikki muutkin keskimäärin omansa kanssa ovat tai vaikka yksilö olisi kuinkakin ystävällinen ja empaattinen.

      Olen melkein alkanut uskoa, että ainakin juurikin tällä palstalla muiden hampaisiin joutuvat (valitettavasti) eritotenkin empaattiset ja aitoon kommunikaatioon pyrkivät eli = sosiaaliset kirjoittajat. Ne, jotka usein päällepäin vaikuttaisivat sympaattisimmilta, eivät välttämättä aina ole sitä. Ja kyseisenlaiset ovat myös niitä, jotka poistattavat kaiken sellaisen materiaalin, joka oikeasti heidän todellista käyttäytymisen tapaansa parhaiten kuvaisi.

      Rehellisellä taas ei ole erityistä hävettävää. Vitsi aidosta ihmisestä ilkeille ja kummallisen sosiaalisen ymmärryksen omaaville syntyykin kaiketi juuri siitä, eli rehellisyydestä siinä, että joku ei halua esittää mitään, joku ei ole epävarma, jonkun ei tarvitse vetää roolia...Myrkkyähän sellainen niille seinänvierustumpeloille on, hyvinkin monasti.

      Ymmärrettävää on, että tällaisella palstalla käy hyvin monenlaisia ihmisiä. Jotkut lieveilmiöt silti suoraansanottuna kuvottavat. Ryhmässä yksittäisten kirjoittajien painostaminen esim.: Minkälainen älyllinen ymmärrys voi olla ihmisellä, joka sortuu sellaiseen?!! Ei viitsi enempää edes ajatella. Haluan keskittyä positiiviseen.

      • En.kerro

        palstalla ei ymmärretä. Mutta mie oon niin ..... itsepäinen, että en luovuta ennen kuin henki lähtee :)

        Jos sie oot se kirjoittaja, johon täällä usein viitataan aika ikävällä tavalla, niin voin sanoa että sekin on ärsyttänyt suuresti. Siun tapauksessa siihen on vaan hankala puuttua kun olet "puska". Ei voi olla aina varma siitä kuka on kyseessä.


      • en,
        En.kerro kirjoitti:

        palstalla ei ymmärretä. Mutta mie oon niin ..... itsepäinen, että en luovuta ennen kuin henki lähtee :)

        Jos sie oot se kirjoittaja, johon täällä usein viitataan aika ikävällä tavalla, niin voin sanoa että sekin on ärsyttänyt suuresti. Siun tapauksessa siihen on vaan hankala puuttua kun olet "puska". Ei voi olla aina varma siitä kuka on kyseessä.

        Hyvä ja tärkeä aihehan sulla on.:) Ei koskaan(!) tarpeeton keskusteltavaksi.

        Itsestäni en tässä erityisesti välitä puhua.:) Ymmärrät varmastikin, ajattelisin. Nyt toivotan hyvää yötä. Teki saunareissu ja muut siihen liittyvät elementit sellaisen efektin, että pitää painua unten maille. Jää yökerho väliin, vaikka mua vielä sinne toivottiinkin. Huomenna (sentään) ainakin kroppa kiittää.;)


      • En.kerro
        en, kirjoitti:

        Hyvä ja tärkeä aihehan sulla on.:) Ei koskaan(!) tarpeeton keskusteltavaksi.

        Itsestäni en tässä erityisesti välitä puhua.:) Ymmärrät varmastikin, ajattelisin. Nyt toivotan hyvää yötä. Teki saunareissu ja muut siihen liittyvät elementit sellaisen efektin, että pitää painua unten maille. Jää yökerho väliin, vaikka mua vielä sinne toivottiinkin. Huomenna (sentään) ainakin kroppa kiittää.;)

        teissä puskista kirjoittajissa aina jää vaivaamaan... Kun tulee se tunne, että tää on joku tuttu mutta sitten ei voi tietää varmastikaan kun ei voi udella vaikka haluaisi...

        Mutta joo, varmasti kiittää kroppa ;)


    • lempi

      Mikä on mielestäsi kiusaamista?

      Henkinen ja fyysinen väkivalta. Esimerkiksi muiden ihmisten vähättely ja alistaminen erilaisilla keinoilla. Kiusaajan harhainen käsitys siitä, että kiusaamalla pönkittää itseään alistamalla muita.. harhainen siksi, että oheinen perustuu harhaan, jota tarvitsee pönkittää lisäkiusaamisella..

      Wikipedia linkeissä oli mielestäni hyvin ja laajasti määritelty kiusaamista sekä oheisen seurauksia

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000042101273

      www.thl.fi on lisää määritelmiä ja neuvoja sekä tukea kiusatuille ja apua kiusaamisesta johtuviin terveyshaittoihin esimerkiksi työpaikkakiusaamisessa. Muita hyödyllisiä linkkejä www.secure-tukinet.net, www.riku.fi, www.stm.fi, www.tyosuojelu.fi, www.finlex.fi, www.kivakoulu.fi.

      Uskallatko puuttua kiusaamiseen vai pelkäätkö tulevasi itsekin kiusatuksi, jos puutut siihen?

      Useimmiten, mikäli ei hyväksy kiusaamista ja ryhdy kiusaajaksi joutuu kiusatuksi. Kiusaajat ovat raukkamaisia.

      Onko sinua kiusattu?
      On

      Onko ketään läheistäsi kiusattu?
      On

      Oletko itse kiusannut? Miksi?
      Riippuu siitä, mikä määritellään kiusaamiseksi. En ainakaan tietoisesti ja paljoa. Ehkä joskus sanonut törppöjä asioita, kuten suurin osa ihmisistä. Angstit ehkä tullut purettua muuten.

      Miten kiusaamiseen tulisi suhtautua/ puuttua?

      Antaa selkeä viesti, että henkinen ja fyysinen väkivalta ei ole hyväksyttävää sekä tukea myönteistä vuorovaikutusta. Ihmisten hyvinvointia vahvistaa vastuu itsestä. Vastuullinen ihminen mieltää myös vastuunsa muiden ihmisten hyvinvoinnista.

      Esimerkiksi kiusaamalla ihminen raukkamaisesti riistää muilta oikeuden hyvinvointiin. Väkivallasta ja itsensä pönkittämisestä muiden alistamisella ei tee ollenkaan hyväksyttävämpää se, että joukossa tyhmyys tiivistyy.

      Kiusaaminen vaikuttaa yksittäisen ihmisen terveyden lisäksi myös siihen, että siitä koituvien terveyshaittojen- ja kustannusten vuoksi yhteiskunnalla on vähemmän varoja ja resursseja muihin asioihin, kuten esimerkiksi hyvinvointiin sekä kiusattujen että kiusaajien erilaisiin palveluihin. Esimerkiksi kulttuuria voidaan tukea vähemmän ja veroja joudutaan maksamaan enemmän, kun rahat kuluvat kiusattujen tervehdyttämiseen.

      Onko esimerkiksi mielekästä, että kiusatut ihmiset ovat poissa töistä ja syövät masennuslääkkeitä, jonka lisäksi kiusaajat sekä heidän omaiset joutuvat jonottamaan terveyspalveluita, kun vastaanotot täyttyvät kiusatuista?

      Kiusaamiseen on niin monta suhtautumista kuin on ihmisiä. Konkreettinen esimerkki, kun ihminen osallistuu keskusteluun aiheesta ja esimerkiksi laittaa asiallisia linkkejä kiusaamisesta on myönteinen ja rakentavaa suhtautumista kiusaamiseen ja viesti, jota olisi tärkeää vahvistaa ilman, että jotenkin velvotteisesti omia yksityisasioitaan, tarvitsisi kommentoida. Eli asioista voi mielestäni keskustella rakentavasti myös yleisellä tasolla.

      Anteeksipyyntö ja anteeksianto edistävät ihmisten hyvinvointia.

      Miten itse vastaisit kysymyksiin ja kuinka mielestänne kiusaamista voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää?

      • En.kerro

        Mikä on mielestäsi kiusaamista?
        Sellainen käytös toista ihmistä kohtaan, mikä aiheuttaa fyysistä tai henkistä pahaa oloa. Joillakin sietokyky on suurempi kuin toisilla ja joskus sitä pahaa oloa voi aiheuttaa "vahingossakin". Mutta tietoisesti toisen kiusaaminen on sitä kiusaamista, mitä ei saisi tapahtua.

        Uskallatko puuttua kiusaamiseen vai pelkäätkö tulevasi itsekin kiusatuksi, jos puutut siihen?
        Nyt uskallan. Toki tiedän myös tosiasioita esim. työpaikkakiusaamisesta, jossa kiusaamiseen ei olla uskallettu puuttua. Sellainen valta (esim. työnantajalla) on väärää ja mielestäni jos yksin ei uskalla puuttua voisi yrittää useamman ihmisen voimin. Kaikkein pahinta on antaa asian vain olla.

        Onko sinua kiusattu? On. Mutta siihen nähden mitä tiedän joidenkin ihmisten kokeneen se on ollut pientä. Mutta silloin kun se tilanne on päällä ja tuntee itsensä syrjityksi tai väärin kohdelluksi, se ei ole pientä. Koskaan.

        Onko ketään läheistäsi kiusattu? On. Pikkuveljeäni (nyt 16v.) ja isääni (työpaikalla), myös joitain ystäviäni.

        Oletko itse kiusannut? Miksi? Olen ollut hiljaa lapsena kun kaveria on kiusattu, eli lasken sen kiusaamiseksi. Enää en aio toimia niin.

        Miten kiusaamiseen tulisi suhtautua/ puuttua?
        -Kiusaamista missään (koulu, työpaikka jne...) ja missään muodossa ei saisi katsoa läpi sormien.
        -Omasta käytöksestä jokainen on vastuussa itse.
        -Lapsille tulisi jo pienestä pitäen opettaa toisten kunnioittamista ja aikuisen antaa oikeanlainen esimerkki. Myös rohkeuteen puuttua toisten kiusaamiseen tulisi kannustaa.
        -Koulussa opettajilla on mielestäni suuri rooli koska esim. kun itseäni kiusattiin niin en todellakaan kertonut siitä kotona kellekään. Ei opettajatkaan kaikkea näe mutta jos näkee niin tulisi puuttua mahdollisimman varhain. Mitä pidemmälle kiusaaminen etenee sitä suurempaa vahinkoa se saa aikaan.
        Oman pikkuveljen kohdalla asiat menivät liian pitkälle ja kiusaajan vanhemmatkin järkyttyivät kun kuulivat oman lapsen kiusanneen muita (veli ei ollut ainut uhri).
        -Paljon on myös merkitystä ja valtaa niillä jotka sivusta seuraavat, eivätkä puutu asioihin millään lailla. Yksin keneltäkään ei voi vaatia rohkeutta toimia mutta muutamankin ihmisen voimin voisi tilannetta parantaa

        Vanhemmilla ja muilla kasvattajilla on mielestäni suuri rooli siinä millaisen itsetunnon ja minä-kuvan ihminen saa. Kukaan ei ole ansainnut kiusaamista, kenenkään ei tarvitse sitä sietää.

        Jokaisen on syytä katsoa peiliin. Ja todellakin tästä aiheesta ei puhuta yhtään liikaa. Tähänkin aloitukseen olisin toivonut enemmän keskustelua. Suuret on puheet siitä miten toivotaan kunnollista asiakeskustelua tänne palstalle ja sitten kun sellaisen aloituksen tekee, niin kukaan ei osallistu (tai harva). Kertoo paljon sekin...


    • Anonyymi

      kiusaaminen on oikeasti väkivaltaa ainakin nykynuorisolla, asiaa painetaan villaisella kun ei voida tehdä mitään

    • Anonyymi

      Nykyään puhutaan monissa ihan väärissä kohdissa kiusaamisesta. Todellisuudessahan se tuouhu on hyvin usein suoranaista pahoinpitelemista, vahingontekoja ja vandalismia ja kunnianloukkauksia. Noista pitäisi mun mielestäni puhua ihan oikeilla termeillä, eikä minää "kiusaamisena" vaikka kyse olisikin lapsista, jotka eivät ole vielä rikosoikeudellisesti vastuussa. Vanhempien vastuuta voisi mun mielestäni myös kasvattaa siinä mielessä, että monilla kummasti tulee intressejä puuttua jälkikasvunsa toimintaa tai ainakin hakea apua, viimeistään, siinä kohtaa jos lompakossa sattuu.

      Noin yleisesti mä olen ollut jo muksuna liiankin oikeudentuntoinen. Harva asia ärsyttää mua yhtä paljon, kuin kiusaaminen ja mä ole aina ollut ensimmäisenä estämässä kiusaamista, joskus omankin hyvinvointini kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe