Kitakielekkeen turvotus

Tremens. Delirium Tremens.

Kuorsaamiseni on ilmeisesti äitynyt niin pahaksi, että sen johdosta kitakieleke turpoaa siinämäärin, että pahimmillaan se voi "flopsahtaa" kurkkuun estäen nielemisen.
Tämä tosin on ihan ääritapaus.

Tuo tilanne voi olla nimenomaan aamulla, ja vaikeuttaa hengittämistä, plus että on melkein yhtä kipeä mitä nuhakuumeen kurkkukipu.

Suurin ongelma tuosta on se, että on koko ajan "sormet kurkussa"-tunne, ja saatan koko aamupäivän yökkäillä, vaikkei se oksentamiseen johtaisikaan.

Mitä tuolle oikein voisi tehdä?

15

31790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mulla tuli ihan sama tänä aamuna ensimmäistä kertaa. Puhuminen on todella vaikeaa ja aina kun yrittää nielasta niin kitakieleke on välissä.

      • 32ff3423

        Itsellä ensimmäistä kertaa tuli nyt kovan ryyppyillan jälkeen. Hemmetti että sattuu nielaista ja kitakieleke on varmaan paisunut kolminkertaiseksi. Parannuskeinoja?


    • sairastelija

      Kitakieleke voi turvota hetkellisen tulehduksen seurauksena. Se taas johtuu liiallisesta suun kuivumisesta. Jääpalojen imeskely, kurkun kurlaaminen, höyryhengitys ja tulehduskipulääke auttavat laskemaan turvotuksen. Paranee levolla ja nesteytyksellä.

      Jos kuitenkin kielekkeen turvotuksen lisäksi se on erityisen kipeä, ilmenee hankalia nielemisvaikeuksia, äänenkäheyttä, jopa kuumetta niin on syytä epäillä virusperäistä (ylä)hengitystieinfektiota tai angiinaa (=nielutulehdus).

    • ewrtgerthr

      Paisinut pikkukieli on kyllä hjelvetin ankeaa seuraa. Välillä sen pelkää puraisevansa poikki jos se käännähtää sivulle, ja sillo tulee yökkäysrefleksi. Tuli ihan yhtäkkiä mulle tänä aamuna toivottavasti myös lähtee yhtä varottamatta. Kuorsannut oon kai ikäni (33vuotta) ja se voi toki venyttää uvulaa lisää, koska aika pitkä se mulla jo on. Turvonnut pikkukieli tuottaa fiiliksen johon ei totu, se vaan heiluu tuolla kurkkuonkalon katossa kuin jokin pitkä fileepötkö tai nyrkkeilysäkki. Pelkää et josse katkee nii miten pysähtyy verenvuoto. No jospa tää tästä hiljallee asettautus, neo aina tympeitä tämmöset ruumiilliset viat jokka o lähellä ruumiin keskustapistettä. Kipeä tuo uvula ei ole mutta tosi kelju kuitenkin. Nyt tuntuu että vois vaihtaa tän vaivan pariin kolmeen muuhun, jotka mielellään voisivat siaita jossain kehon ääreisosissa ja olla vaikka kipeitäkin. Semmoset ei aiheuta pelkoa eikä henkistä tuskaa niinkään. Tuo venähtäny pikkukieli on kuitenki henkireiä vieresä ja siksi ressaa mieltä. Fyysisen kivun tai jonkin vamman kestää paremmin jos se siaitsee jossain näkyvällä paikalla, raajassa mieluiten.
      Ja olipa muuten kolmas kerta ku joku remonttivirma soitti tänää, eka dekokeittiöstä, sitten tiivi-ikkunasta, nyt vesivekiltä ilmanvaihtokanavien puhdistaja, huoh...

      • Anonyymi

        Oletko käynyt lääkärissä näyttämässä? Onko 4 vuodessa kasvanut edelleen vai jo leikattu?


    • Aamuyllätys

      Heräsin aamulla siihen, että kitakieleke oli kuivunut kitalakeen kiinni ja turvonnut tosi isoksi. Kyllä pelästyin ensin. Ei ollut onneksi kipeä. Pikkuhiljaa se alkaa pienentyä. Nyt olen vielä "vaiheessa" tämän kanssa.

      • sfsgsdfg

        Mulla turpos pikkukieli viimeksi 14.10 ja olin aamulla paniikissa. Alkuillasta se oli jo lähempänä normaalia kokoa. Ihan yhtäkkiä oli menny yön aikana. Tänä aamuna sama juttu, nyt ei ahista paljonkaan. Henkisen ahistuksen puuttuminen on vissiin niin iso juttu että fyysinen vaiva ei oo sen rinnalla paljo mitään. Eikä tuo pikkukieli kipeä oo, inhottavan paksu kylläkin. Nää on kai nitä toistuvia vaivoja, kiitos 33-vuiotisen kuorsaushistoriani.


    • MaJuKi

      Tänä aamuna pojallani 24-v. Oli sama vaiva kitakieleke oli kuivanut kurkkuun kiinni. Poika oksensi mahahappoja ämpäriin ja koska ei irronnut soitin 112:een. Ambulanssi
      tuli paikalle mutta eivät osanneet mitään tehdä. Nyt tässä on aamupäivä istuskeltu ja
      poika on syönyt jääpaloja eri muodossa.
      Laitoin juuri pakkaseen mustikkakeittoa
      jääpalapusseihin jäätymään.

      • Anonyymi

        Soitit ambulanssin kitalakeen kiinni kuivuneesta kitakielekkeestä??? Ei herranjumala...

        Ootkohan koskaan kuullut, että 112 on HÄTÄNUMERO ja muissa akuuteissa tilanteissa mennään terkkariin/päivystykseen ratikalla, patikalla tai vaikka hyppykepillä, mutta ei saakeli sentään ambulanssia soiteta.


    • Kelminen

      Jatkunut jo muutaman vuoden itsellä seuraavanlaisesti. Illalla nukkumaan normaalisti tai sitten viihteellä ja kotiin nukkumaan senjälkeen normaalisti mutta kuitenkin nukkumaan aina normaalisti. Aamulla kun herää uvula eli se roikkuvahärpäke tuol kurkus nii turvoksissa että tuntuu ettö kuiva siitä kohtaa eikä kostu ollenkaan se muuttunut yön aikana todella isoksi ei pysty puhumaan ei juomaan.. lääkärissä käynyt ei tutkittu mutta sanovat jotain fiksu esim että juuri joku tulehdus voisi olla mutta se tuskin on kyseessä kun aina toistuu sillointällöin mitään kipua niinsanotusti ei ole kuitenkaan. Yleensä laskee normaaliksi päivän aikana kun kurlaan aamulla ja sitten jos oikein paha niin otan allergia lääkkeen varmuuden vuoksi mutta en ole kokenut siitä apua. Laskee siis vain sillä että jotenkin rauhottuu ja kostuu. Eli syö ja juo paljon vaikka tuntuu vaikealta niin illalla normaali jo. Itsellä tulee noin 5-10kertaa vuodessa. Olen 25v kuorsaava 106 kg 183cm mies. En polta tupakkia säännöllisesti.

    • dfsvsdfs

      Muistelen itellä ekaa kertaa olleen suurentuneen uvulanjoskus syksyllä 2015. Siis 35 olen iältäni ja sopusointuinen, 171cm ja 73 kiloa. Silloin ainakin säikähdin sitä, kun oli myös kipeä ja yhtäkkiä yön aikana oli tullu. Myöhemmin on ollut joitain kertoja, 2-3 kertaa vuodessa suunnilleen
      Nyt taas tänä aamuna. aika isona tuntuu 2 tai 3 kertaa tavalista paksumpi. Yökkäyttää helposti jos alkaa keskittyä siihen ja siirrellä sitä. Luultavasti kuitenki taas iltaan mennessä haihtuu normaaliksi.
      Saattaa tulla onesti paljon valvomisen, lyhyiden öiden ja ressaamisen takia, tai sitten jotenkin omia aikojaan. Ei oo mitän nuhajuttuja kuitenkaan nyt syynä tähän. Kuorsausta mulla on kai aika paljon. Onhan tää kelju mutta ei viittis leikkautaakaan ko karmasee että jos se sitten joskus alkaa vuotaa tahi tulehtuu ja herää siihen yöllä, stn, sentään mikä karmea ajatus.
      Ei oo hääviä niellä verta. Huomasin sen kun oli nenäverenvuoto ja muutaman sdesin jouduin sitä nielemään ja sairaalassa vuodon paikkauksen jälkeen pyörryin ja oksensin veren pois, hrrr. No se vuoto johtu kai sillon kaua olleesta korkeasta verenpaineesta joka oli hapertanu jotain pientä nenäonkalon hiussuonta joka sitten alkoi tihkua. Nyt on 2 v ollu vp-lääke

    • Anonyymi

      Mulla on tää sama juttu just nyt!!!!!😭😭😭

    • Anonyymi

      Hyvä että tää keskustelu löytyi, meinaan heräsin tänä aamuna vessaan ja sama homma. Kurlasin kosteuttavalla suuvedellä, kun kurkku tuntui kuivalta. Sitten tajusin, että jotain siellä kurkussa on, ei lähde pois vaikka mitä tein.
      Taskulampulla ja lusikalla sitten tutkimaan suuta ja uvula tosiaan turvonnut pituutta ja leveyttä. Mitään muita allergiaoireita ei ole ja olenkin syönyt jo maaliskuusta Heinixiä joka päivä.
      Soitin päivystykseen ja kehoittivat ottamaan 3 Heinixiä keralla. Katsellaan, onneksi hengitys toimii nenän kautta.

      Ei kyllä ikinä ennen ole tällaista ollut, huh. Inha tunne.

      • Anonyymi

        Mulla tänään sama! En oo pahemmin allergioista kärsinyt, mutta tänä keväänä ollut ilmeisesti melko runsasta tuo siitepölynmäärä. Ja huomaan kyllä, että lenkkeillessä alkaa usein silmät vuotaa ja sisään tullessa saa niistellä. Täytynee hakea huomenna allergialääkettä varmaan.


    • Anonyymi

      Mulla sama ollu nyt viikon, hajoon tähän... Ootko saanu jollain helpotusta siihen anonyymi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe