Vanhemat eivät huolehdi terveydestään

Tytär sekoamassa

Onko teillä muilla samoja kokemuksia? Vanhemmat, jotka viis veisaavat omasta terveydestään?

Olen lähes sekoamispisteessä, enkä tiedä mitä enää tekisin, ilmeisesti vain lyön hanskat tiskiin.

Isäni (75v) sairastaa sydän- ja verisuonitautia, siihen lääkitys ollut jo vuosia. Saanut aivoverenvuodon, halvaanut toiselta puolelta. Näin elämä jatkunut jo kymmeniä vuosia.
Mutta onko hän oikeasti tehnyt mitään oman kuntonsa tai terveytensä hyväksi? EI OLE.

Ei ole auttaneet jumppaohjeet, puolipakolla vienti fysioterapiaan, kuntopyörän osto kotiin jne jne.
Nykyään suurin liikunta tapahtuu sohvan, TV:n jääkaapin ja tietokoneen välillä. Ne harvat kerrat, kun hänet saa ulos ovesta, seisoo pihalla sen 5-10min, siinä kaikki suuri kuntoilu ja ulkoilu.

Entä äitini. Todettu hiljattain diabetes ja korkea verenpaine, todennäköisesti silmässäkin jo muhinut retinopatiaa. Eli ollut satavarmasti jo vuosia piilevänä kaikki.
Tuli hänelle itselleen suurena yllätyksenä, minä taas ihmettelin, että vastako nyt, kun sain viimein väkisin raahattua terveystarkastukseen.

Entä, miten hoitaa itseään? Lääkäriltä sai purkin diabetestabletteja, siinä suuri hoito.
Ei veren sokerin mittausta (tämän tärkeydestä ei muuten lääkäri sanonut sanaakaan), ei sovittua aikaa seuraavaan kontrolliin. Kuulemma nyt on lääke, mitä sinne lääkäriin jatkuvasti ramppaamaan.
Yhtä liikkumaton kun isäni, liikuntaa en ole ikinä nähnyt harrastavan, ulos kävelylle saa raahattua ehkä kerran kuussa.

Molemmilla läskiä liikaa 10-20kg, mutta mitään ei tehdä ruokavalion muutoksen eteen.
Kastikeet ui kermassa, sämpylät on valkoista pullamössä, päivittäin vedetään suklaata ja muita makeisia.

Olen saarnannut heille elintavoista viimeiset 10-15 vuotta, ei tulosta. Yrittänyt ystävällisesti, vähemmän ystävällisesti, omalla esimerkillä, omilla ruokaohjeilla, kokkauksilla, vaikka millä.
En ole painostanut, että alkaisivat totaalisesti kasvissyöjiksi (itse olen), vaan että miettisivät vähän ruokailuaan ja tekisivät edes pieniä muutoksia.

Molemmat vanhempani ovat kuitenkin muuten hyvinkin fiksuja, korkealle koulutettuja, asioita ja uutisia seuraavia.
Miksi ihmeessä tätä sukupolvea (1935-syntyneitä) ei silti kiinnosta pätkääkään oma terveys?

Eikö olisi kivampaa viettää elämän viimeiset vuodet niin hyväkuntoisena kun mahdollista.
Omaa ruhoa ei jakseta liikuttaa mihinkään, vaikka edes pienillä teoilla ja askelilla elämänlaatu voisi parantua molemmilla huimasti.

Olen lopen kyllästynyt, lyön hanskat naulaan.
Vetäkööt munkkipossua ja suklaata, syökööt kermaläskisoosinsa. Omapa on sitten valintansa.

Silti tämä on äärettömän ikävää, koska olisi kivaa pitää vielä vanhemmat muutamia vuosia mukana elämässä, tätä rataa tuskin elävät edes paria vuotta lisää.
he ovat minulle rakkaita. Olisin halunnut, että näkisivät lastenlastensa kasvun ja kenties rippijulhat ja yo-juhlat.
Eikö edes tuo motivoi ikäihmisiä? Mikä heitä sitten motivoi?

Mikä ihmisiä näitä ja tätä sukupolvea vaivaa, oletteko muut koskaan painineet samojen ongelmien kanssa? Vai olenko ainoa kyseiset hälläväliä-vanhempien omaava?

10

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhat vanhemmat

      Täällä samaa.Tottumus on toinen luonto.En usko että
      saat noin iäkkäitä vanhempia muuttamaan ruokatapoja,
      myös liikuntatottumukset istuu tiukassa.Yritä saada
      heitä osallistumaan johonkin vanhusten tapahtumaan,
      ilmainen eläkeläisten kuntosalivuoro,virkistysmatkat
      (seurakunta).Nuo sairaudet ovat iän tuomia rasituk-
      sia joita voit kannustaa hoitamaan heille sopivalla
      tavalla.Älä painosta vaan ehdota paria kevennystä.
      Eliniän pitenemiseen vakuttaa muukin kuin liikunta
      ja ruokavalio,ovat toki tärkeitä,mutta perintöteki-
      jät ovat avainasemassa.Mielihyvä on tärkeä tekijä.

    • dfdfd

      luulenpa että olet ylipainoinen

    • kuitenkin

      vanhempien ihan oma asia miten elämänsä elävät. Jos elävät muutoin tyytyväisenä niin mitä sitten.

      • omien arvojen tuputtajia

        jotka todallakin haluaavat kiitokseksi lapsuudesta pistää vanhemmat pakolla kuriin ja syömään parsaa sun muuta sattuen itse olemaan sellainen.Anna vanhempiesi olla ja tehdä mitä haluavat sinä et heitä voi määrätä ja jos kyllästyvät niin voit yllättyä aikanaan perinnön jaossa:=)Minun äiti kertoi jotta sisko alkanut vaikka mitä painostaan laihdutusta ja muuta kivaa vaan kun ei itse halua ja voi hyvin.Piti käydä ojentamassa siskoa ja kunnolla jotta jos ei jätä muoria rauhaan niin lätisee.


    • rasvaa ja voita ja läskiä

      Kuule on tota ihan samaa!
      Läskiä, voita, suolaa ja rasvaa.
      Ei ton ikäsille kannata mitään sanoa.
      Ne on sota-ajan lapsia, jotka syö kaiken mitä näkee ja sen jälkeen valittaa kun on ruhossa ylipainoa!

      Oma äiti (78v) ei edes pese hampaitaan, helv**n halitoosi kun on metriä lähempänä.
      Sitten se ihmettelee, kun lapsenlapset ei halua istua sylissä. Sano sitten sille, että suu lemuu kun mädäntynyt kaatis. Ja vaikka sanoo, ei se mitään tapojaan muuta.

      Olet varmasti yrittänyt parhaasi, niin minäkin.

      Sama on jätteiden lajittelussa.
      Muori ihmettelee kun tulee ylimääräisiä laskuja taloyhtiöltä. Ei osaa heittää lehtiä eri pönttöön kun säilykepurkkeja. No sitten vaan maksaa ylimääräistä satasia vuodessa - ihan omaa tyhmyyttään.

    • kandipaatti

      Niin surullista kuin se onkin, elämäntapoja ei voi kukaan muu muuttaa kuin ihminen itse. Itse se asia on tajuttava ja motivaatio löydettävä. Sitä et sitä, eikä lääkäri voi saarnaamalla ja jankuttamalla tehdä - päinvastoin, teet vain aiheesta heille entistä vastenmielisemmän.

      On hienoa, että välität terveydestäsi. Vaali omaasi, niin olet hyvänä esimerkkinä. Vanhempiesi päätä et pysty kääntämään - he ovat aikuisia ihmisiä joilla on valitettavasti oikeus pilata terveytensä jos haluavat.

      Sinun on opittava nyt päästämään irti - ethän halua että suhde vanhempiisi hajoaa siksi että pidät itsepintaisesti tästä aiheesta kiinni.

      • hyvä pointti

        Vaali terveitä elämäntapoja niin olet esimerkkinä omille lapsillesi.Meidän vanhempamme ovat jo ehkä menetetty sukupolvi tässä asiassa,mutta meidän oma esimerkkimme vaikuttaa tulevaisuudessa.Oma isäni (yli 70v.) antaa meille lapsille hyvää esimerkkiä,viime viikolla yhtenä päivänä pyöräili melkein 50 km ja seuraavana päivänä saman verran takaisin päin.Ihana asenne isälläni,noin puolihuolimattomasti mainitsee asiasta,mutta ei tyrkytä eikä painosta muita samaan.Omille lapsilleni kerroin papasta,aikamoinen vaari,ihmettelivät hekin.


    • nelikymppinen tytär

      Olen pitkälti sitä mieltä, että vanhempani saavat itse päättää, miten elämänsä elävät. Siinä sivussa tulee kyllä välillä todettua, että ainakin suolankäytön pienikin vähentäminen, herkuttelun hillitseminen ja liikkuminen silloin tällöin voisivat - paitsi pidentää ikää - myös parantaa oloa. Nyt parannusta haetaan pilleripurkista, ja lääkärit määräävät iloisesti lisää lääkkeitä muutenkin mittavaan arsenaaliin.

    • Nimetön

      Kolmekymppisenä kun itse on parhaassa ja vitaalisessa kunnossa, tulee mieleen, miksei nuo vanhemmat "suostu" elämään järkevän mallin mukaisesti, yritin itsekin, kunnes huomasin etteivät nuo suostu kertakaikkiaan siihen ihannemaailmaan mitä itse ajattelin!

    • Jaksamista sinne

      Oma isäni oli myös samaa ikäluokkaa ja oikein rehvasteli sillä ettei koskaan ottanut rokotuksia, käynyt lääkärissä jne. Hampaat mädäntyivät suuhun, luut katkesivat jne. mutta "kyllä ne siitä"!! Kerran sai keuhkokuumeen yhteydessä sydänkohtauksen, ei mennyt edes terveysasemalle jälkikäteen. Totesi vaan että paranee itsestään...just joo. Kiitos tuollaisen käytöksen, aivot rappeutuivatkin sitten ennätysvauhtia 70-vuotiaana ja isä kuoli ennen aikojaan huonossa kunnossa :(. Mutta toisaalta, niin hän varmaan halusikin käyvän; tahtoi itse päättää kaikesta ja kun ei suostunut lääkäriin menemään, tiesi varmasti seuraukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8101
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4309
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1125
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1072
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      131
      897
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      748
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      745
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      721
    Aihe