Juopottelevat isovanhemmat

Lasten hiihtoloma

Inhottaa kun isovanhemmat ovat aina humalassa. Monet lapset menevät hiihtolomalla isovanhempiensa luo mutta ei meidän, meidän isovanhemmat ovat humalassa. Ei tulisi mieleenkään päästää lasta sinne. Lapsella on loman jälkeen itku kurkussa kun koulussa kysytään mitä teitte hiihtolomalla ja suurinpiirtein kaikki ovat olleet isovanhempien luona paitsi meidän. Asiasta ei voi isovanhemmille mainita koska silloin suututaan ja ruetaan huutamaan tehdään vielä perinnöttömäksikin. En minä muuta teiltä kaipaakkaan kuin lapsille aikaa. Kaikki isän ja äitien päivät menevät samassa huumassa ja vieläpä odotetaan kylään. Inhoan näitä päiviä sydämeni pohjasta. Itse järjestän lapsille lomien ohjelman että jää hyvät muistot lomasta. Kysymys isovanhemmille: Eikö sitä voisi olla edes lomien ajan selvinpäin? Tiedän että alkoholisimi on sairaus mutta jos on sairas eikö sitä yleensä hakeuduta hoitoon?

25

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isovanhempi itsekin

      Eiköhän ole aivan meidän oma asiamme koska tehdään ja mitä lystätään.
      Kiva kun ihan itse omille lapsillesi järjestät kaikkea ettei meidän tarvitse.
      Hakeudu sinä kuule itse hoitoon, sano.

      • ei välitä

        muusta kuin pullostaan.


      • käsittääkseni...
        ei välitä kirjoitti:

        muusta kuin pullostaan.

        ovat kasvattaneet jo omat lapsensa.
        Tuo yksi vain itkee jostain hiihtolomaviikko kyläilystä.
        Sitä kaiketi vituttaa kun itse ei pääse passattavaksi ja kaikki ole niin kuin hän haluaisi.
        Antakaa niitten vanhempienne elää omaa elämäänsä ja menkää jos kutsutaan viikoksi jonkun nurkkiin mesomaan.


      • se koira älähtää, mihin...

        No, no... jopas sattui Isovanhempaan, kun noin kärkkäästi vastasi.

        Juo hyvä ihminen, juo, ettei vaan jano pääse yllättämään. Ethän sinä lapsenlapsistasi välöitäkään. Oma elämäsi menee kaiken muun edelle.
        Ihan kuin et voisi joskus antaa aikaasi lapselle... mutta ei, kunpullo on parempi kaveri. Se ei valita, eikä kiukuttele..

        Minäkin olen isovanhempi, eikä tulisi mieleenikään olla ottamatta lapsenlapsiani luokseni silloin, kuin heillä on lomaa.


      • käsittääkseni
        käsittääkseni... kirjoitti:

        ovat kasvattaneet jo omat lapsensa.
        Tuo yksi vain itkee jostain hiihtolomaviikko kyläilystä.
        Sitä kaiketi vituttaa kun itse ei pääse passattavaksi ja kaikki ole niin kuin hän haluaisi.
        Antakaa niitten vanhempienne elää omaa elämäänsä ja menkää jos kutsutaan viikoksi jonkun nurkkiin mesomaan.

        Ovat vanhempani kasvattaneet minutkin, pullo kourassa. Olisin toivonut lapsilleni parempaa. Itse en passattavuudesta välitä että siitä on turha älistä, ajattelen vain ja ainostaan lapsiani. Ei tässä kyläillä muutenkaan ei hiihtolomalla eikä muinakaan päivinä, minusta nähden he saavat juoda vaikka itsensä hautaan ja näin ollen elää sen elämänsä loppuun niinkun haluavat. Enkä taatusti kynttilöitä haudoille jakele. Ei ole siitä kysymys etteikö kutsuttaisi kylään vaan kun ne kutsujat istuvat räkä poskella vieppä siihen lapsiasi. Taisi kolahtaa sinuunkin, osui ja upposi.


      • vielä hoitoon.

        Ei ole kielletty tekemästä mitä halutaan eikä sitä juomistakaan ole kielletty kunhan se pysyisi aisoissa. Kuulostaa ihan "kivalta" ettet järjestä lapsenlapsillesi ohjelmaa, älä sitten vanhana ihmettele kun kukaan ei käy.


      • älähti..

        Taidat itse olla alkoholisti kun noin kilahdit ja puolustelet juoppoja.Tunkkaselle tupakalle löyhkäävä tenunenä.


      • tehdä mitä haluaa
        vielä hoitoon. kirjoitti:

        Ei ole kielletty tekemästä mitä halutaan eikä sitä juomistakaan ole kielletty kunhan se pysyisi aisoissa. Kuulostaa ihan "kivalta" ettet järjestä lapsenlapsillesi ohjelmaa, älä sitten vanhana ihmettele kun kukaan ei käy.

        mutta jos ollaan aina kännissä, niin on aika hiljaista että jaksan hypätä autoon ja huristella 200km vain katselemaan kun toiset juopottelee.

        Jos pullo on niin tärkeä niin eipä meikäläisten kannata lastenlasten kanssa mennä häiritsemään hyvää ryyppäämistä. Omilla vanhemmillani on vähän tällaisia taipumuksia ja kun vastaanottokomitea kerran oli jo ihan naamat kiinni, niin lähdin samantien ovet paukkuen ajelemaan takaisin kotia.


      • ...

        kun kalikka kalahti. Onneksi minun äitini on raitis, ettei tarvitse hävetä moista punanenäistä katkokävelijää.


    • en polta

      ei sitä lapsenlasta siltikään tänne tuoda. Jostain syystä ei tämä vaan halua täällä luonani olla vaikka kuinka passattaisiin... Mukulalle kun ei saisi mistään sanoa mitään, vaan pitäisi antaa sanoa ja tehdä mitä mieleen tulee. Nokkiinsa on ottanut 8- vuotias, ei tule sitten enää.

      No asialle ei mahda mitään, lusikassakin on kaksi puolta aina. Toinen haluaa toinen ei ja sitten kun se toinen haluaa sitten se toinen ei.... Niin se menee. Koskaan se elämä ei mene kuten itse tahtoo ja toivoo.

      Eikä ne lapsenlapsetkaan aina jossain isovanhemmilla ole muillakaan. Pitää vaan tyytyä osaansa.

    • yritä kestää

      Koskaan he eivät tule muuttumaan. Kehotan katkaisemaan välit kokonaan.

      • ongelman

        Itselläni on alkoholisoitunut äiti jota rakastan siitäkin huolimatta hyvin paljon, mutta kun haluaa nähdä lastenlastansa niin vähän iskee pakki päälle. Poika on vajaa vuoden ja kova menemään ja kun ollaan kylässäkin niin meinaa mummolla mennä välillä hermo jos poika vilistää paikasta toiseen ja koskee vääriin tavaroihin. Yksinään en poikaani mummollensa jättäisi vaikka pyyteleekin.
        Sattuu vaan niin kamalsti katsoa kun toinen juo itsensä hengiltä....töissä sentäs käy vie, mutta heti kun kotiin pääsee niin kuppi kouraan.

        Silti yritän olla äitini tukena, koska tiedän että hän tiedostaa ongelmansa ja haluaa siitä eroon, mutta se ei vaan oo niin helppoa. Hän on itse sanonut että on vain helpompi ottaa ryypy, niin seuraava päivä tulee nopeempaa ja murheetkin unohtuu hetkeksi. Tajuaisi vain että ne murheet ei koskaan katoo jos niille ei tee mitään!


      • ja mitäs silloin
        ongelman kirjoitti:

        Itselläni on alkoholisoitunut äiti jota rakastan siitäkin huolimatta hyvin paljon, mutta kun haluaa nähdä lastenlastansa niin vähän iskee pakki päälle. Poika on vajaa vuoden ja kova menemään ja kun ollaan kylässäkin niin meinaa mummolla mennä välillä hermo jos poika vilistää paikasta toiseen ja koskee vääriin tavaroihin. Yksinään en poikaani mummollensa jättäisi vaikka pyyteleekin.
        Sattuu vaan niin kamalsti katsoa kun toinen juo itsensä hengiltä....töissä sentäs käy vie, mutta heti kun kotiin pääsee niin kuppi kouraan.

        Silti yritän olla äitini tukena, koska tiedän että hän tiedostaa ongelmansa ja haluaa siitä eroon, mutta se ei vaan oo niin helppoa. Hän on itse sanonut että on vain helpompi ottaa ryypy, niin seuraava päivä tulee nopeempaa ja murheetkin unohtuu hetkeksi. Tajuaisi vain että ne murheet ei koskaan katoo jos niille ei tee mitään!

        teet itse kun lapsesi laitoit isovanhemmille lomillasi tai hiihtiksellä??

        Ja tosi varppina joit/tte itse jos mies sulla vielä on tai lapsen isä olemassa?

        Tosi, että voimme ottaa sitten illalla paukun (jopa ehkä lääkärin määräyksestäkin konjakit) mutta todella päivä ollaan lasten kanssa joko mäessä/ulkona jne. reippaillen missä tahansa!

        Kyllä lapsoset ovat illan tullen jo ihan peittoa vailla, saadessaan ulkoilla enempi kuin koko vuonna ikänään kotonaan ja syödä kylläkseen sitä mitä ovat aina halunneet mummolassa, mutta ei kotona ikinä saaneet, kiittävät onnellisina kaikista päivistä, mutta ilman että vanhemmat huomaa tai tajuaa!

        Elämä antaa ja ottaa!
        Ja kiva kun ette ja tosi varmaan viitsi edes laittaa lapsillenne mitään herkkuja/ruokia mukaan kun he mummolaan tulevat, tottakait toivotte että he ruokkii lapset kokonaan!

        Ei ne mummolat tiedä mitkä on nykypäivänä lapsien herkut, eli sipsit, ja mitkä niistä ja pitsat jne!

        Voisitte jotain jo mukaan laittaa, sillä olemmehan teidä aikanaan ruokkineet ja kasvattaneet, oisko jo vuoro jotain tehdä teidänkin?
        Miettikäähän missä mennään?????


    • holhooja sinä...

      kuvittelet olevasi.
      Pidä nyt kuule huoli vain omista asioistasi olematon.

      • moneen

        Taitaa olla useampikin alkkis isovanhempi kehissä. Niin, te tiedätte keitä olette ja näemmä osaatte nolostuakin...ja reagoida juuri sopivan läpinäkyvällä tavalla.


    • meiltäkin

      Meiltä löytyy myös nämä "ikiteini"-isovanhemmat, jotka ei vieläkään ole kuulleet kohtuudesta mitään. Viinaa imuroidaan viikottain kännitarkoituksessa niin että päästään rähinäkuntoon.

      Juuri samat on ryypänneet kuulemma jo mieheni edessä tämän olleessa pieni. Mieheni sanoo, että välillä tuntuu kuin olisi nähnyt äitiänsä enemmän humalassa kuin selvin päin. Kuulostaa kauhealta, en käsitä miten hän on selvinnyt järjellisenä, ja kykenee ottamaan itse alkoholia kohtuudella. Muut sisaruksensa sitten seuraavatkin vanhempiensa hyvää esimerkkiä. Ja yksi lastenlapsista on jo samalla tiellä 14-vuotiaana. Joten voitte olla varmoja, että en itse usko lapsiani heille oli hätä mikä tahansa.

      Ottavat mielellään toisen miniänsä lapsia luokseen, mutta eivät voi kunnioittaa edes hänen tapojaan käsitellä lapsia, vaan tekevät heidän kanssaan ihan kuinka itsestään on sopivaa.
      Tyttärensä on nimittäin pyytänyt, etteivät polttaisi lasten kanssa samassa tilassa, mutta nämähän eivät pyynnöstä välitä, itse olen saannut sen visiiteillämme moneen kertaan todeta.

      Joten tartuttakaa se mätänne vielä jälkeläisillennekin, kun ette itsekyydeltänne muuta voi. Me muut voimme vaan vuodesta toiseen hävetä seuraanne jokaisissa sukujuhlissa ja kissanristiäisissä.

      • olisin lukenut omaa tarinaani.

        Sillä erolla että olen tyttö. Meillä ryypättii joka helevetin viikoloppu putkeen. Viikko käytiin peräti töissä, lapsina emme saaneet mitään, vaatteetkin määrättiin päälle. Rahat piti riittää joka viikonloppuiseen juomiseen. Kerran kännipäissään isäni löi minulta silmän mustaksi lisäksi pieksi vyöllä pirua lapsesta irti. Siitä lähtien olen häntä vihannut. Nyt on aikaa vierähtänyt yli 30vuotta ja sama ralli jatkuu edelleen. Muutoksena vaan ettei ole töitä juomisen esteenä vaan nykyään juodaan kaksi-kolmekin viikkoa putkeen. Sitten tapellaan keskenään ja soitellaan omille lapsille ja anotaan tukea toisen keljuiluun. Isän ja äitien päivinä kehutaan itseään kuinka hyvät vanhemmat sitä ollaan oltu. Oksettaa. Itse join nuorena tuskaani mutta onneksi älysin lopettaa, lapsen saannin myötä juominen loppui kokonaan, en ota enää pisaraakaan alkoholia. En halunnut lapsilleni samaa kuin mitä itse koin lapsena. Itse en vapaa-aikaa kaipaa, rakastan lapsiani joten sen takia en heitä isovanhemmille työntäisi hoitoon. Meidänkin lapsille riittäisi isovanhempien aika, ilman mitään herkkuja. Eipä nämä ole paljoa kyselleet kuin aikaa ja rakkautta, mutta mitään eivät tule saamaan. Itselleni on sama onko vanhemmat elossa vai ei, he ovat minulle jo merkityksettömiä.


    • .taitaa.

      olla viestiketju JUOPOT vastaan RAITTIIT.Tenut yrittää epätoivoisesti puolustella ryyppäämistään.

      • ne yrittää

        ihan joka paikassa, ei tämä mikään poikkeus ole.

        Tupakka on kanssa yksi sellainen jolle altistetaan huoletta koirat, kissat, lapset ja lapsenlapset ja tupakoivan mielestä ei ole mitään haittaa asialla... Tosi kummallista ettei mene minkäänlainen valistus näistä myrkyistä perille? Kai ne sitten haluaa uskoa ettei näissä aineissa ole mitään vikaa? Mutta pitääkö sitä pahettaan kaikille muillekin tyrkyttää ihan väenväkisten?


    • samma sak

      Oon riidelly äitini kanssa aiheesta monet kerrat...
      Oon huolissani, kun pitää joka ikinen viikonloppu vetää viinaa
      kaks päivää, kaksin käsin.
      Heillä ei kuulemma ole alkoholiongelmaa, koska pystyvät käymään
      töissä arkisin.
      Oon pienestä pitäen kattellu sitä ku äiti ja isäpuoli joi. Yleensä siitä tuli riita, isäpuoli hakkas äidin, ja jos menin väliin, niin ei siinä hyvin käynyt mullekkaan. Aina ja joka vitun viikonloppu sama juttu. Polttivat sisällä, vaikka nukuin samassa huoneessa...
      En todellakaa vois käyttäytyä samalla tavalla omia lapsiani kohtaan.
      Säälin äitiäni, joka ei vaan osaa kasvaa aikuiseksi!!

    • Aloittaja

      Olen ketjun aloittaja joten palataampa vanhaan aiheeseen. Tilanne tällähetkellä on se että molemmat ovat viinan takia ennenaikaisessa haudassa. Toinen kolautti 69v päänsä kännissä siihen kuntoon että kuoli kotipihansa lattialle. Toinen taas joi terveydensä ja yläkerta kutsui 74 -vuotiaana. Kannattiko? Hauskaa oli vissiin niin kauan kuin sitä kesti. Eipähän tarvitse enää kuunnella joka iltaista kännisen vittuilua puhelimesta. Että näin.

      • Lasinenlapsuusmonilla

        Kullut olen että niillä jotka joutuvat liian pitkään elävistä raittiista omaisistaan huolehtimaan, ei ole ihan helppoa sekään.

        Onneksi en ole lapsia tehnyt niin saan päättää itse mitenkä elän ja vapaa-aikani käytän kenenkään syyllistämättä ja parasta niin ei tarvitse ketään syyttää, ei ole mitään vihan ja katkeruuden taakkaa hartioilla.

        Lähipiirissäni olen nähnyt että pienten lasten vanhemmat juovat ja tuuppaavat koko ajan jälkikasvuaan juhlimisen tieltä isovanhemmille kysymättä edes että jaksavatko.

        Itse en nauttinut ollenkaan lapsena kun pakotettiin evakkoon toisten nurkkiin, joka paikassa tapasi juovia aikuisia kun ei mitään lastensuojelua siihen aikaan vielä edes ollut. Oli vittumaista kun sai aina pelätä millaisella päällä joku örisevä juoppo tai useampia tupsahti jostain juomareisuiltaan öiseen aikaan.


    • oppeliini1

      lapsillanne ei todellakaan tarvitse olla itku kurkussa kun eivät voi kertoa viettäneensä aikaa isovanhempiensa kanssa!
      Sinä ja miehesi teette oiken kun ette päästä lapsianne noiden kännäävien hoyrypäiden luokse. Kaikki tietävät miten vaarallista se on monessakin suhteessa.

      Vanhempasi ovat valinneet, huolellisesti ja harkiten, erkaantua teistä.

      Sallikaa heille tuo oikeus valita omanlaisensa tapa elää. Se on heidän ikioma valintansa!

      Ette ole ensimmäisiä lapsia jotka eivät hyäksy vanhempiensa aivojaansa tuhoavaa käytostä. Tuo on vain yksinkertainen tosiasia.

      Keksikää lisää lapsillenne askareita kotona. Heidän vartuttuaan voitte hyvin selittää että mummo ja pappa ovat valinneet elää tavalla jota te ette hyväksy ja joka ei ole turvallinen omille rakkaille lapsillenne.

      • oppeliini1

        Vastukseni tuli liian myohävn vaikuttaakseen ketjun aloittajan nykyiseen tilanteeseen.

        Toisaalta, vastaukseni sopii yhäkin tilanteisiin joissa perheenjäsenten liiallinen alkoholin tai huumeiden käytto vaarantaa lapsia viettääkseen heidän kanssa aikaa ilman-ei-muun-selväpäisen -aikuisen jatkuvaa läsnäoloa.


    • Aloittaja

      Nyt lapseni kasvettua aikuiseksi olen hänelle kertonut miksi hän ei ollut koskaan yötä isovanhemmillaan. Lapseni on kiitollinen ettei häntä isovanhemmille laitettu kun kerran tilanne oli mikä oli. Pienenä hän ei tätä ymmärtänyt. Viime lauantaina lapseni painoi valkolakin päähänsä ja olimme todella ylpeitä lapsestamme. Elämä jatkaa kulkuaan❤

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe