moniko teistä epäilee että teille on kehittynyt altistumisten myötä keuhkoahtaumatauti?
Itse ainakin epäilen sitä omalla kohdallani, vaikkakin keuhkolääkäri ei ota kantaa.
Minulla ei ole astmaa,avaavat eivät kummemmin hetkauta spirometriassa,mutta diffuusioarvo on alle 75% ja FEV1 on myös 60% ja obstruktiokäyrä.
Vit...taa kun ei saa selkeää kannanottoa mikä on kun keuhkot eivät pelitä ja hapennälkää on erityisesti yöllä. Hapennälän iskiessä tulee kuuma ja kasvoille nousee puna. Vaihdevuosista ei ole kyse,mutta voisin kuvitella että samankaltainen on tunne tai sitten ei.
Itse ole päätynyt keuhkoahtaumaan oman diagnosointini ansiosta.
Nyt kun kehoitetaan "varhaisessa vaiheessa" hakeutumaan hoitoon tai tarkkailuun, niin eihän mahdu päähäni, että ainakin omalta kohdaltani se on keuhkolääkäri siellä polilla joka ei "varhaisessa vaiheessa" ota oireilujani tosissaan.
Jos en olisi kertonut että olen homealtistunut, vaan olisin oireilujen vuoksi muuten aikoinani hakeutunut hoitoon, olisiko asenne toinen?
Vai pitäisikö kertoa että tupakoin? (en)
Onnistuisiko se hoitosuunnitelma tai seuranta siten paremmin, en tiedä.
Keuhkoahtauma homeista
21
4013
Vastaukset
- myös miettinyt eli
tilaisin ajan keuhkolääkärille ja selittäisin oireeni ja kertoisin, että tupakoisin, vaikken tupakoikaan. Epäilemättä keuhkoahtaututkimukset alkaisivat ja jos tulos olisi tuo tauti, niin saisi siihen ainakin ajoissa oikeat lääkkeet.
- homeahdistus1
ihan piruuttasi ota paperit mukaasi ja kokeile jotain toista lääkäriä tai sano vaikka sille keuhkopolin lääkärille, että et kehdannut kertoa aiemmin polttaneesi kaksi askia päivässä 20 vuoden ajan...
Olisi mielenkiintoista muidenkin kuulla, mitä sitten tulee sinulle diagnoosiksi? Itse aion heti kokeilla apteekissa, jos näen kat-testin ja ilmoitan kättelyssä tupakoivani.
Minulla fev1-arvot omalla piko-mittarilla ovat parantuneet tämän talven aikana (pakkaset?) ja puhallan nyt yli 2, kun edellisen vuoden aikana en kai kertaakaan saanut tulosta yli 1.8.- KAT
taidankin sanoa että unohtui mainita että tupakoin.
Katsotaan muuttuuko asenne. Tosin en tupakoi ja tämä hengenahdistus alkoi homealtistumisen jälkeen.
Kaikenlaista vaivaa tulee viiveellä.
Altistumisen aikoina on nuo tyypilliset äänikäheydet,poskiontelovaivat,kuumeilu, jne.
Sitten kun pääsee pois altistustiloista ja saa puhtaan kodin, tuleekin viiveellä ihottumat,ulkohomeet ärsyttävät,hapen nälkä,laihtuminen,uniapnea (diagnoosi siinä ja siinä) ja kaikenlaista mitä ei edes osaa aina eritellä kun on jo niin tottunut oirekirjoon.
- minulle rautalangasta väänn...
aiheuttaja on tupakka.
Älä tuhlaa voimiasi syyttämällä muita kuin itesäsi. Se on turhaa.- KAT
et varmasti lukenut aloitustani loppuun, kirjoitin etten tupakoi, joten en voi siitä itseäni syyttääkään.
Syyllistäminen on helpoin tapa kääntää asia sivuraiteille, oli kyse sitten keuhkoahtaumasta tai homealtistumisesta yleensä.
"olet niin herkkä"
"vain herkät sairastuvat"
"seuraat liikaa oireitasi"
"etköhän liioittele"
jne.
- Muumeli
Hei
Olet aivan oikeassa, että ahtaumatauti voi alkaa homeesta.
Samaa on sattunut minulle.
Kerron enemmän jos vastaat, ja kirjoita paikkakuntasi.
Pakkohan heidän on auttaa sinua.
Ei ole hyviä lukuja.
Se voi ehkä myös olla paniikkihäiriö, jos on vaikea hengittää, kun et liiku.
Minulla on ph. Kun se alkoi, en tajunnut mikä on.
Vasta kahden vuoden päästä, yksi kaveri kertoi et hänen mutsilla on samanlaisia oireita.
Sain lääkkeet ja voin paremmin nyt.
Terv. Muumeli Etelä-Suomesta- KAT
Kyllä minä liikun ja paniikkihäiriön tunnistan vanhasta kokemuksesta,siitä ei ole nyt kyse.
Käyn Tampereen keuhkopolilla,asun Tampereen lähikunnassa.
Nyt on soittoaika muutaman viikon kuluttua kun olen käynyt spirometriassa,sain kokeiluksi Pulmicorttia.
Annos oli kuitenkin ehkä liian suuri,en pystynyt vetämään sitä sillä tuli sydämen tykytystä yms.
Kirjoitin jo itselleni ylös että kun lääkäri soittaa,kysyn uudelleen keuhkoahtauman mahdollisuudesta.
Mitä lääkitystä sait?
Olisin kiitollinen jos voisit kertoa! - Muumeli
KAT kirjoitti:
Kyllä minä liikun ja paniikkihäiriön tunnistan vanhasta kokemuksesta,siitä ei ole nyt kyse.
Käyn Tampereen keuhkopolilla,asun Tampereen lähikunnassa.
Nyt on soittoaika muutaman viikon kuluttua kun olen käynyt spirometriassa,sain kokeiluksi Pulmicorttia.
Annos oli kuitenkin ehkä liian suuri,en pystynyt vetämään sitä sillä tuli sydämen tykytystä yms.
Kirjoitin jo itselleni ylös että kun lääkäri soittaa,kysyn uudelleen keuhkoahtauman mahdollisuudesta.
Mitä lääkitystä sait?
Olisin kiitollinen jos voisit kertoa!Olen sairastanut jo monta vuotta, mutta Pulmicort ei ole ikinä kirjoitettu minulle.
Keuhkoääkärini on todella hyvä ja välittää.
En tiedä Tampereen lääk. mitään.
Osta ohut letku ja laita 1,5 litran limsapulloon puolet vettä, tai vähemmän ellet jaksa puhaltaa.
Puhalla 3 x 10 päivässä, ja yritä yskiä limaa pois.
Minulla on Symbicort (120 annosta) joka auttaa nopeasti, mutta on myös pitkävaikutteinen.
Aamulla otan Nuelin Depot tabletti 175 mg Beclomet "piippua" 2 annosta aamulla ja 2 illalla.
Jos on flunssa, niin 3 3 annosta viikon ajan. - KAT
Muumeli kirjoitti:
Olen sairastanut jo monta vuotta, mutta Pulmicort ei ole ikinä kirjoitettu minulle.
Osta ohut letku ja laita 1,5 litran limsapulloon puolet vettä, tai vähemmän ellet jaksa puhaltaa.
Minulla on Symbicort (120 annosta) joka auttaa nopeasti, mutta on myös pitkävaikutteinen.
Aamulla otan Nuelin Depot tabletti 175 mg Beclomet "piippua" 2 annosta aamulla ja 2 illalla.
Jos on flunssa, niin 3 3 annosta viikon ajan.lima onkin tosi sitkeässä,voisin jopa kuvitella ettei sitä ole,mutta erityisesti aamuisin tajuaa, että kyllä on limaa.
Hämärästi muistan jonkin sukulaisen käyttäneen pulloon puhallusta. Siinähän juuri uloshengitys vahvistuu joka muutenkin on spiron mukaan heikompi.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, vähän mietitytti uskaltaako täällä mitään kysyä. - ei kaikille auta
Muumeli kirjoitti:
Olen sairastanut jo monta vuotta, mutta Pulmicort ei ole ikinä kirjoitettu minulle.
Jos on flunssa, niin 3 3 annosta viikon ajan.ellei ole juuri tuota keuhkoputken supistumista. Hyvä jos lääkkeet auttaa.
*
Nuelin on astmalääke, jota käytetään astman oireiden ehkäisyyn. Se soveltuu myös muiden hengitystiesairauksien hoitoon silloin, kun niihin liittyy keuhkoputkien ahtautumisesta johtuvaa hengenahdistusta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04629 - jotta se uloshengitys
KAT kirjoitti:
lima onkin tosi sitkeässä,voisin jopa kuvitella ettei sitä ole,mutta erityisesti aamuisin tajuaa, että kyllä on limaa.
Hämärästi muistan jonkin sukulaisen käyttäneen pulloon puhallusta. Siinähän juuri uloshengitys vahvistuu joka muutenkin on spiron mukaan heikompi.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, vähän mietitytti uskaltaako täällä mitään kysyä.vahvistuisi, vaan että se sitkeä lima keuhkoista irtoaisi ja aiheuttaisi vähemmän tulehtusta siellä keuhkoissa. Jos sinulla ei ole sitkeää limaa, puhallat turhaan siihen pulloon.
Hengityslihasten vahvistamiseen on parempia konsteja. - KAT
jotta se uloshengitys kirjoitti:
vahvistuisi, vaan että se sitkeä lima keuhkoista irtoaisi ja aiheuttaisi vähemmän tulehtusta siellä keuhkoissa. Jos sinulla ei ole sitkeää limaa, puhallat turhaan siihen pulloon.
Hengityslihasten vahvistamiseen on parempia konsteja.kyllä minulla on sitkeää limaa ja kai se uloshengitys siinä vahvistuu kun puhaltelee.
Oheissa onkin että aluksi ei jaksa puhaltaa....
On se selvää että kun harjoittaa jotain vaikka nyt sitten uloshengitystä vasteella joka on tässä tapauksessa letku ja jatkeena veden vastus niin kyllä varmasti uloshengityksen tehotkin paranevat treenillä. - COPD1
ei kaikille auta kirjoitti:
ellei ole juuri tuota keuhkoputken supistumista. Hyvä jos lääkkeet auttaa.
*
Nuelin on astmalääke, jota käytetään astman oireiden ehkäisyyn. Se soveltuu myös muiden hengitystiesairauksien hoitoon silloin, kun niihin liittyy keuhkoputkien ahtautumisesta johtuvaa hengenahdistusta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04629Epäilivät ensin että minulla on jokin sortin astma, sain siihen jotain ventolinea ja jotain muuta samankaltaista lääkettä. Niillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta, nyt vuoden päästä kävin uudelleen lääkärissä ja sain Symbicortia ja johan alkoi tehoamaan. Olo parantui huomattavasti. itse epäilen että minulla on keuhkoauhtauma, nyt pitäsi vaan lääkärit saada vakuttuneeksi siitä. Olen tupakoinut n 30 vuotta, lopetin vuosi sitten kun sairastuin.
Yskitti mielettömästi ja kylmällä ilmalla olo oli aivan vetämätön, jos tunnin teki töitä niiin saman verran piti levätä.
Lämpimällä ilmalla en oirehti oikeastaan millään tavalla, ainoastaan kylmällä. Alkukesä on ollut niin saatanan kylmä että en ole voinut edes ulkona käydä.. COPD1 kirjoitti:
Epäilivät ensin että minulla on jokin sortin astma, sain siihen jotain ventolinea ja jotain muuta samankaltaista lääkettä. Niillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta, nyt vuoden päästä kävin uudelleen lääkärissä ja sain Symbicortia ja johan alkoi tehoamaan. Olo parantui huomattavasti. itse epäilen että minulla on keuhkoauhtauma, nyt pitäsi vaan lääkärit saada vakuttuneeksi siitä. Olen tupakoinut n 30 vuotta, lopetin vuosi sitten kun sairastuin.
Yskitti mielettömästi ja kylmällä ilmalla olo oli aivan vetämätön, jos tunnin teki töitä niiin saman verran piti levätä.
Lämpimällä ilmalla en oirehti oikeastaan millään tavalla, ainoastaan kylmällä. Alkukesä on ollut niin saatanan kylmä että en ole voinut edes ulkona käydä..Matkailu avartaa...
Yhdellä Tallinnan matkallani tapasin naisen, jonka mies oli kuollut vastikään keuhkoahtaumaan.
Se tautihan on siitä järkky, että siihen kuolee tukehtumalla keuhkojen lakatessa asteittain toimimasta.
*
Monetkaan tupakoitsijat eivät tiedä, että pidempään jatkunut kessuttelu aiheuttaa aina vääjäämättömän keuhkoahtauman, jota ei voida enää parantaa, vaan vain hidastaa sen etenemistä.
- Kyseisen naisen mies oli lopettanut tupakointinsa 25 vuotta aiemmin ennen keuhkoahtaumaan sairastumista, jota lääkäritkin olivat ihmetelleet.
Niin salakavala on tupakka... Lopettakaa hyvät ihmiset sen polttaminen ennen kuin on liian myöhäistä. Lopettaminen on sitä paitsi nykyään helppoa, on joka sortin korvaavaa hoitoa ja lääkettä pehmeään laskuun.- johtui
tupakoinnista, jos hän oli lopettanut sen 25 vuotta sitten. Miten muut mahdolliset altistavat tekijät oli poissuljettu - esim. altistuminen orgaaniselle tai epäorgaaniselle pölylle työ- tai muussa elinympäristössä?
johtui kirjoitti:
tupakoinnista, jos hän oli lopettanut sen 25 vuotta sitten. Miten muut mahdolliset altistavat tekijät oli poissuljettu - esim. altistuminen orgaaniselle tai epäorgaaniselle pölylle työ- tai muussa elinympäristössä?
Et ole sitten koskaan lukenut tupakan yhteydessä käsitteestä "menetetty ihminen"? Minäpä olen ja se oli jonkun lääketieteellisen kirjoituksen yhteydessä. Yritin metsästää juttua uudestaan, mutten löytänyt.
Vähän vastaavan tyyppisen kuitenkin löysin. Lainaus:
"KEUHKOTAUDIT
* Tupakointi lisää riskiä sairastua akuutteihin hengitystieinfektioihin, influenssaan ja keuhkokuumeeseen jopa 50%
* Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla heikommin toimivat keuhkot
* Tupakointi aikaistaa FEV1-arvon ikään kuuluvan laskun alkua ja nopeuttaa laskua
o FEV1-arvon huononeminen alkaa 10 vuotta aikaisemmin oireettomilla tupakoinnin lopettaneilla ja 15 vuotta aikaisemmin nykyisin tupakoivilla
* Tupakointi huonontaa astman ennustetta ja näyttää siltä, että tupakka lisää astman pahenemisvaiheita aiheuttavia akuutteja infektioita
KEUHKOTAUDIT
* COPD
o 90% COPD:stä on tupakoinnin aiheuttama
o 20-25% tupakoivista sairastuvat COPD:hen
o Sairastumisriski annosvasteinen
o Oireet pahenevat hitaasti, jopa puolet keuhkotoiminnasta menetetty ennen kuin varsinainen diagnoosi tehdään
o COPD:n yleisyys korreloi suoraan väestön tupakoinnin yleisyyteen 20 vuoden viiveellä.
o COPD:n vaikeusaste:
FEV1 – 65-80% - lievä
FEV1 – 40-64% - keskivaikea
FEV1 – < 40% - vaikea
o Tupakoinnin lopettaminen hidastaa taudin kehitystä ja vähentää kuolleisuutta, mutta keuhkovaurio on pysyvä"
( http://74.125.113.132/search?q=cache:Q65REiIJpAIJ:www.kttl.helsinki.fi/readbinary.asp%3Froute%3D4.799.1699.4572.4659 )- Tupakointi lisää Tupakoi
sanasinko kirjoitti:
Et ole sitten koskaan lukenut tupakan yhteydessä käsitteestä "menetetty ihminen"? Minäpä olen ja se oli jonkun lääketieteellisen kirjoituksen yhteydessä. Yritin metsästää juttua uudestaan, mutten löytänyt.
Vähän vastaavan tyyppisen kuitenkin löysin. Lainaus:
"KEUHKOTAUDIT
* Tupakointi lisää riskiä sairastua akuutteihin hengitystieinfektioihin, influenssaan ja keuhkokuumeeseen jopa 50%
* Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla heikommin toimivat keuhkot
* Tupakointi aikaistaa FEV1-arvon ikään kuuluvan laskun alkua ja nopeuttaa laskua
o FEV1-arvon huononeminen alkaa 10 vuotta aikaisemmin oireettomilla tupakoinnin lopettaneilla ja 15 vuotta aikaisemmin nykyisin tupakoivilla
* Tupakointi huonontaa astman ennustetta ja näyttää siltä, että tupakka lisää astman pahenemisvaiheita aiheuttavia akuutteja infektioita
KEUHKOTAUDIT
* COPD
o 90% COPD:stä on tupakoinnin aiheuttama
o 20-25% tupakoivista sairastuvat COPD:hen
o Sairastumisriski annosvasteinen
o Oireet pahenevat hitaasti, jopa puolet keuhkotoiminnasta menetetty ennen kuin varsinainen diagnoosi tehdään
o COPD:n yleisyys korreloi suoraan väestön tupakoinnin yleisyyteen 20 vuoden viiveellä.
o COPD:n vaikeusaste:
FEV1 – 65-80% - lievä
FEV1 – 40-64% - keskivaikea
FEV1 – < 40% - vaikea
o Tupakoinnin lopettaminen hidastaa taudin kehitystä ja vähentää kuolleisuutta, mutta keuhkovaurio on pysyvä"
( http://74.125.113.132/search?q=cache:Q65REiIJpAIJ:www.kttl.helsinki.fi/readbinary.asp%3Froute%3D4.799.1699.4572.4659 )Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää
YMMÄRRÄTKÖ! - lisää Tupakointi lisää T
lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää
lisää Tupakointi lisää T kirjoitti:
lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää lisää Tupakointi lisää Tupakointi lisää
Höyry on näköjään siirtynyt päähän ;)
Miksi unohdinkaan lähettää naisen terveiset tässä yhteydessä?
Hän sanoi, että hänen tekisi niin mieli sanoa tupakanpolttajille, että...
- Mutta hän lienee kai hiljaa :(- lautturi1973
sanasinko kirjoitti:
Miksi unohdinkaan lähettää naisen terveiset tässä yhteydessä?
Hän sanoi, että hänen tekisi niin mieli sanoa tupakanpolttajille, että...
- Mutta hän lienee kai hiljaa :(minä odotan täällä tunnelissa,jossa valo kylmä hohtaa,jossa pimeän koirat ulvoen tuon kirkkauuden kuoron kohtaa.kaikki kävi niin pian,kuin aina luulin,että vähitellen lähden.minä katuisin,vaan en tiedä kuinka enkä edes minkä tähden.vaihtaisinko puoli äänen kotimatkat kesken jääneet.missä miten päin täytyisi olla huutaisinko jos sä täällä sittenkin oot.viekää minut sinne missä hän on virta ole halki edessä airon.viekää minut sinne missä hän on.lauturi kuule mitä mä toivon.tämä valo käy silmiin tunnelissa,jossa yhä kuoro laulaa.varhain opin miten hauras onni onkaan,kuinka se ei kestä kauaa.minä haluan tietää miksi kauan sitten sä et palannutkaan.pian kadotin suunnan.meltto polku kauempana vietti muttaa.viekää minut sinne missä hän on.virta ole halki edessä airon.viekää minut sinne missä hän on.lautturi kuule mitä mä tunnen.viekää minut sinne missä hän on.viekää minut v iellä hänen luokseen.loppu!pmmp lautturi laulu 2009.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528913Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492649- 482427
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282427Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971827
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231723Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä451259Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136